Yeterlilik Kodu

TR0010002025

Yeterlilik Adı
Kobi Danışmanı Seviye 6 MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi
Sorumlu KurumMesleki Yeterlilik Kurumu
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiBalgat Mahallesi, 1420. Sk. No:12, 06520 Çankaya/Ankara
Sorumlu Kurum URLhttp://www.myk.gov.tr/
YönelimMesleki
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 29/03/2022 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Kişisel beceriler ve gelişim
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 2421 

KategoriÖzel Amaçlı
Kredi Değeri-
Programın Normal Süresi -
Program Profili (Amaç)

Bu ulusal yeterlilik KOBİ’lerin mevcut durumunu analiz ederek sorun alanlarını tespit eden, çözüm önerileri getiren, yönlendirme ve tavsiyede bulunan KOBİ Danışmanlarının sahip olması gereken bilgi, beceri ve yetkinlikleri tanımlamak, mesleki yeterliliklerini geçerli ve güvenilir bir belge ile kanıtlamalarına imkân sağlamak, eğitim sistemi ile sınav ve belgelendirme kuruluşlarına kaynak ve referans oluşturmak ve adaylara mesleğe ilişkin rehberlik sağlamak amacıyla hazırlanmıştır.

Öğrenme Ortamları

Bu yeterliliğe ait öğrenme kazanımları, eğitim kurumları gibi örgün ve yaygın öğrenme ortamlarında edinilebildiği gibi işbaşında ve serbest öğrenme ortamlarında bağımsız olarak da edinilebilmektedir.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Bu yeterliliğe sahip kişi;

  • Çalışma ortamında ve iş süreçlerinde uygulayacağı iş sağlığı ve güvenliği, çevre koruma ile ilgili kuralları açıklar.
  • İş sağlığı ve güvenliğine ilişkin alınması gereken önlemleri mevzuatı çerçevesinde açıklar.
  • Çalışma ortamında oluşabilecek riskler ve acil durumlar için izlenmesi gereken prosedürleri açıklar.
  • Çalışma ortamında alınması gereken çevre koruma standart ve yöntemlerini açıklar.
  • Hizmet kalitesinin izlenmesi ve iyileştirilmesi için yapılması gerekli faaliyetleri açıklar.
  • Hizmet süreçlerinin izlenmesi ve hizmetin iyileştirilmesine yönelik bilgi ve uygulamaları açıklar.
  • Hizmet sonrası öz değerlendirme uygulamasını açıklar.
  • Mesleki gelişime ilişkin yürüteceği faaliyetleri açıklar.
  • Bireysel mesleki gelişimini sağlamak için yürüteceği faaliyetleri tanımlar.
  • Mesleği ile ilgili bilgi paylaşım süreçlerini açıklar.
  • Hizmet süreçlerine ilişkin iş organizasyonunu nasıl yapacağını tanımlar.
  • Hizmete dair yapacağı iş programı ve çalışma takviminde izlemesi gereken adımları tanımlar.
  • Çalışma ortamının ve materyallerin nasıl düzenleneceğini açıklar.
  • KOBİ danışmanlığı hizmetine ilişkin teklif ve mali prosedürleri yasal hükümlere göre açıklar.
  • Hizmet süreçlerine dair kayıt tutma ve kayıtların güvenliğini sağlama yöntemlerini açıklar.
  • Müşteri portföyünün oluşturulması ve izlenmesi ile ilgili faaliyetleri açıklar.
  • Hedef kitlesindeki KOBİ’lerin sorun ve ihtiyaçlarına yönelik bilgi toplama ve değerlendirme yöntemlerini tanımlar.
  • Belirlediği KOBİ’lere ulaşma ve takip etme yöntemlerini açıklar.
  • Verdiği hizmetlerin tanıtımı için kullanacağı yöntem ve teknikleri belirler.
  • Hizmet öncesi hazırlık sürecini tanımlar.
  • Görüşme sürecini nasıl planlayacağını açıklar.
  • KOBİ ile görüşme esnasında dikkate edilecek hususları açıklar.
  • KOBİ ile yapacağı prensip anlaşmasının içeriğini tanımlar.
  • KOBİ’nin mevcut durumunu analiz ederek, sorunlu alanları belirler.
  • KOBİ’nin dış çevresini ve iç kaynaklarını analiz ederek işletme yönetimine dair mevcut durumunu belirler.
  • KOBİ’nin mali yapısını analiz ederek finansal yönetimine dair mevcut durumunu belirler.
  • KOBİ’nin insan kaynakları yapısını analiz ederek insan kaynakları yönetimine dair mevcut durumunu belirler.
  • KOBİ’nin pazarlama ve satış yapısını analiz ederek pazarlama ve satış yönetimine dair mevcut durumunu belirler.
  • KOBİ’nin üretim (mal/hizmet) yapısını analiz ederek üretim yönetimine dair mevcut durumunu belirler.
  • KOBİ’nin mevcut durumuna ilişkin analiz ve değerlendirme sonuçlarını önceliklendirerek ortaya koyar.
  • KOBİ’de tespit ettiği sorunlu alanlar ve bunların çözümüne yönelik vereceği hizmete ilişkin konumlandırma çalışması yapar.
  • KOBİ’nin sorunlu alanlarına yönelik çözüm önerilerinde bulunur.
  • KOBİ’nin sorunlarının çözümüne dair sunacağı hizmetin kapsamını belirler.
  • KOBİ’ye sunulacak hizmete ilişkin sözleşme ve mali prosedürleri yasal hükümlere göre açıklar.
  • KOBİ’de tespit ettiği sorunlu alanların çözümüne yönelik vereceği hizmetin uygulama sürecine dair yürüteceği faaliyetleri belirler.
  • KOBİ’ye sunulacak hizmetin uygulama sürecinde kullanacağı iç ve dış kaynakları (insan, ekipman, destekler ve benzeri) ve bu kaynakları tespit etme yöntemlerini belirler.
  • KOBİ’ye sunulacak hizmetin uygulanmasına ilişkin süreçleri, çıktıları ve performans göstergelerini belir.
  • KOBİ’ye sunulacak hizmetin uygulama sürecine ilişkin faaliyet planlarını tanımlar.
  • KOBİ’ye sunacağı hizmetin uygulama sürecine dair potansiyel riskleri ve muhtemel önlemleri belirler
  • KOBİ’ye sunacağı hizmetin uygulama sürecine ilişkin kontrol noktalarını belirler.
  • KOBİ’ye sunacağı hizmetin uygulama sürecine ilişkin işlemlerin izleme, değerlendirme ve raporlamalarını tarif eder.
  • KOBİ’ye sunduğu hizmetin sürdürülebilirliğini sağlayacak faaliyetleri ve KOBİ danışmanlığı hizmetinin sonlandırılmasını tarif eder.
  • KOBİ’ye sunduğu hizmet süreçlerinin kapsamını dokümante etme yöntemlerini açıklar.
  • KOBİ’ye sunduğu hizmet süreçlerine ilişkin izleme ve değerlendirme sistemini belirler.
  • KOBİ’ye sunduğu hizmetin sözleşme çerçevesinde sonlandırılmasını tarif eder.
Anahtar Yetkinlikler

Bu yeterlilik, mesleki öğrenme kazanımlarının belgelendirilmesini amaçlamakta olup anahtar yetkinlik içermemektedir.

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Bu yeterliliği elde etmek isteyen adaylar birimlerde tanımlanan teorik ve performansa dayalı sınavlara tabi tutulur.
  • Yeterlilik birimlerindeki teorik ve performansa dayalı sınavlar, her bir birim için ayrı ayrı yapılabileceği gibi birlikte de yapılabilir. Ancak her birimin değerlendirmesi bağımsız yapılır.
  • Teorik sınavda adaylara, A1 birimi için en az on beş (15) soruluk; A2 birimi için en az yirmi bir (21) soruluk;A3 birimi T1 sınavı için en az otuz (30) soruluk, T2, T3, T4 ve T5 sınavları için en az yirmi (20) soruluk 5 seçenekli çoktan seçmeli ve her biri eşit puan değerinde yazılı sınav uygulanır. Sınavda adaylara her soru için ortalama 1,5 dakika zaman verilir
  • Beceri ve yetkinliklerin tamamı performansa dayalı sınav ile ölçülür. Performansa dayalı sınavın süresi gerçek uygulama şartlarındaki süreye karşılık gelmelidir. Performansa dayalı sınav gerçek veya gerçeğine uygun olarak düzenlenmiş çalışma ortamında gerçekleştirilir.
Kalite Güvencesi

Kalite güvence süreçleri, Mesleki Yeterlilik Kurumu sorumluluğunda, ilgili mevzuat doğrultusunda yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşları aracılığıyla sağlanmaktadır.

Ulusal Yeterliliklerin Oluşturulması ve Onaylanması:

Sektörünü ve meslek alanını temsil gücüne sahip kurum ve kuruluşlar tarafından geliştirilen ulusal yeterlilikler, Sektör Komiteleri tarafından doğrulanır ve MYK Yönetim Kurulu tarafından onaylanır.

Ölçme-Değerlendirme:

TÜRKAK tarafından ISO/EN 17024 standardına göre akredite edilen ve Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından yetkilendirilen belgelendirme kuruluşlarınca MYK mevzuatına ve ulusal yeterliliklerde tanımlanan koşul ve yöntemlere uygun gerçekleştirilir. Tüm ölçme-değerlendirme işlemleri kamera kaydına alınır ve saklanır.

Belgelendirme:

Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları tarafından başarılı olduğuna karar verilen bireylere MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi düzenlenir.

Öz Değerlendirme:

Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları MYK tarafından belirlenen usul ve esaslara uygun olarak her yıl öz değerlendirme faaliyeti gerçekleştirir. Faaliyet sonuçları öz değerlendirme raporuyla MYK’ya sunulur.

Dış Değerlendirme:

Öz değerlendirme raporlarına dayalı olarak MYK Denetim Dairesi Başkanlığı tarafından yılda en az bir kez programlı veya programsız gözetim denetimleri gerçekleştirilir. Dış değerlendirme raporları Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları ve MYK Yönetim Kuruluna sunulur. Ayrıca ISO/EN 17024 kapsamında TÜRKAK tarafından en az iki yılda bir gözetim denetimleri gerçekleştirilir.

Düzenli Gözden Geçirme:

MYK Denetim Dairesi Başkanlığının dış değerlendirme faaliyetleri ve sonuçları MYK Yönetim Kurulunca düzenli olarak gözden geçirilir. Ayrıca TÜRKAK’ın dış değerlendirme faaliyet ve sonuçları ise Avrupa Akreditasyon Birliğinin düzenli gözden geçirmesine tabidir.

Bilgi Yönetim Sistemleri:

Yetkilendirme, ölçme-değerlendirme, öz değerlendirme ve dış değerlendirme süreçleri MYK Portal üzerinden gerçekleştirilir.

Geri Bildirim Mekanizmaları:

Yeterliliğe ilişkin tüm süreçlerde paydaş katılımı en üst düzeyde temin edilir ve görüş, öneri, itiraz ve şikâyetler mevzuata uygun olarak değerlendirilir.

Giriş Şartı

Giriş şartı bulunmamaktadır.

Başarma Şartları Adayların mesleki yeterlilik belgesini alabilmeleri için zorunlu birimlerde (A1, A2, A3)  tanımlanan sınavlardan başarılı olmaları şartı vardır. Teorik sınavda, soruların en az % 70’ine doğru yanıt veren aday başarılı sayılır.  Adayın, performans sınavından başarı sağlaması için kritik adımların tamamından başarılı performans göstermek koşuluyla sınavın genelinden asgari % 70 başarı göstermesi gerekir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bu yeterliliğe sahip kişiler, aynı alanda sunulan ileri seviyelerdeki veya farklı alandaki mesleki yeterlilik belgelerine yönelik ölçme-değerlendirme süreçlerine başvurma imkânına sahip oldukları gibi kobi danışmanlığı alanında istihdama da katılabilir.

Yasal Dayanağı

Mesleki Yeterlilik Kurumu Kanunu

Ulusal Meslek Standartlarının ve Ulusal Yeterliliklerin Hazırlanması Hakkında Yönetmelik

Mesleki Yeterlilik Kurumu Sınav, Ölçme, Değerlendirme ve Belgelendirme Yönetmeliği

Mesleki Yeterlilik Kurumu Belgelendirme Kuruluşlarına Yönelik Denetim Usul ve Esasları

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik belgesinin geçerlilik süresi, belgenin düzenlendiği tarihten itibaren 5 yıldır.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0010002025


Yeterlilik Adı
Kobi Danışmanı Seviye 6 MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi

Sorumlu Kurum
Mesleki Yeterlilik Kurumu

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Balgat Mahallesi, 1420. Sk. No:12, 06520 Çankaya/Ankara

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Mesleki

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 2421 


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 29/03/2022 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 2421 


Kategori
Özel Amaçlı

Kredi Değeri
-

Programın Normal Süresi
-

Program Profili (Amaç)

Bu ulusal yeterlilik KOBİ’lerin mevcut durumunu analiz ederek sorun alanlarını tespit eden, çözüm önerileri getiren, yönlendirme ve tavsiyede bulunan KOBİ Danışmanlarının sahip olması gereken bilgi, beceri ve yetkinlikleri tanımlamak, mesleki yeterliliklerini geçerli ve güvenilir bir belge ile kanıtlamalarına imkân sağlamak, eğitim sistemi ile sınav ve belgelendirme kuruluşlarına kaynak ve referans oluşturmak ve adaylara mesleğe ilişkin rehberlik sağlamak amacıyla hazırlanmıştır.


Öğrenme Ortamları

Bu yeterliliğe ait öğrenme kazanımları, eğitim kurumları gibi örgün ve yaygın öğrenme ortamlarında edinilebildiği gibi işbaşında ve serbest öğrenme ortamlarında bağımsız olarak da edinilebilmektedir.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Bu yeterliliğe sahip kişi;

  • Çalışma ortamında ve iş süreçlerinde uygulayacağı iş sağlığı ve güvenliği, çevre koruma ile ilgili kuralları açıklar.
  • İş sağlığı ve güvenliğine ilişkin alınması gereken önlemleri mevzuatı çerçevesinde açıklar.
  • Çalışma ortamında oluşabilecek riskler ve acil durumlar için izlenmesi gereken prosedürleri açıklar.
  • Çalışma ortamında alınması gereken çevre koruma standart ve yöntemlerini açıklar.
  • Hizmet kalitesinin izlenmesi ve iyileştirilmesi için yapılması gerekli faaliyetleri açıklar.
  • Hizmet süreçlerinin izlenmesi ve hizmetin iyileştirilmesine yönelik bilgi ve uygulamaları açıklar.
  • Hizmet sonrası öz değerlendirme uygulamasını açıklar.
  • Mesleki gelişime ilişkin yürüteceği faaliyetleri açıklar.
  • Bireysel mesleki gelişimini sağlamak için yürüteceği faaliyetleri tanımlar.
  • Mesleği ile ilgili bilgi paylaşım süreçlerini açıklar.
  • Hizmet süreçlerine ilişkin iş organizasyonunu nasıl yapacağını tanımlar.
  • Hizmete dair yapacağı iş programı ve çalışma takviminde izlemesi gereken adımları tanımlar.
  • Çalışma ortamının ve materyallerin nasıl düzenleneceğini açıklar.
  • KOBİ danışmanlığı hizmetine ilişkin teklif ve mali prosedürleri yasal hükümlere göre açıklar.
  • Hizmet süreçlerine dair kayıt tutma ve kayıtların güvenliğini sağlama yöntemlerini açıklar.
  • Müşteri portföyünün oluşturulması ve izlenmesi ile ilgili faaliyetleri açıklar.
  • Hedef kitlesindeki KOBİ’lerin sorun ve ihtiyaçlarına yönelik bilgi toplama ve değerlendirme yöntemlerini tanımlar.
  • Belirlediği KOBİ’lere ulaşma ve takip etme yöntemlerini açıklar.
  • Verdiği hizmetlerin tanıtımı için kullanacağı yöntem ve teknikleri belirler.
  • Hizmet öncesi hazırlık sürecini tanımlar.
  • Görüşme sürecini nasıl planlayacağını açıklar.
  • KOBİ ile görüşme esnasında dikkate edilecek hususları açıklar.
  • KOBİ ile yapacağı prensip anlaşmasının içeriğini tanımlar.
  • KOBİ’nin mevcut durumunu analiz ederek, sorunlu alanları belirler.
  • KOBİ’nin dış çevresini ve iç kaynaklarını analiz ederek işletme yönetimine dair mevcut durumunu belirler.
  • KOBİ’nin mali yapısını analiz ederek finansal yönetimine dair mevcut durumunu belirler.
  • KOBİ’nin insan kaynakları yapısını analiz ederek insan kaynakları yönetimine dair mevcut durumunu belirler.
  • KOBİ’nin pazarlama ve satış yapısını analiz ederek pazarlama ve satış yönetimine dair mevcut durumunu belirler.
  • KOBİ’nin üretim (mal/hizmet) yapısını analiz ederek üretim yönetimine dair mevcut durumunu belirler.
  • KOBİ’nin mevcut durumuna ilişkin analiz ve değerlendirme sonuçlarını önceliklendirerek ortaya koyar.
  • KOBİ’de tespit ettiği sorunlu alanlar ve bunların çözümüne yönelik vereceği hizmete ilişkin konumlandırma çalışması yapar.
  • KOBİ’nin sorunlu alanlarına yönelik çözüm önerilerinde bulunur.
  • KOBİ’nin sorunlarının çözümüne dair sunacağı hizmetin kapsamını belirler.
  • KOBİ’ye sunulacak hizmete ilişkin sözleşme ve mali prosedürleri yasal hükümlere göre açıklar.
  • KOBİ’de tespit ettiği sorunlu alanların çözümüne yönelik vereceği hizmetin uygulama sürecine dair yürüteceği faaliyetleri belirler.
  • KOBİ’ye sunulacak hizmetin uygulama sürecinde kullanacağı iç ve dış kaynakları (insan, ekipman, destekler ve benzeri) ve bu kaynakları tespit etme yöntemlerini belirler.
  • KOBİ’ye sunulacak hizmetin uygulanmasına ilişkin süreçleri, çıktıları ve performans göstergelerini belir.
  • KOBİ’ye sunulacak hizmetin uygulama sürecine ilişkin faaliyet planlarını tanımlar.
  • KOBİ’ye sunacağı hizmetin uygulama sürecine dair potansiyel riskleri ve muhtemel önlemleri belirler
  • KOBİ’ye sunacağı hizmetin uygulama sürecine ilişkin kontrol noktalarını belirler.
  • KOBİ’ye sunacağı hizmetin uygulama sürecine ilişkin işlemlerin izleme, değerlendirme ve raporlamalarını tarif eder.
  • KOBİ’ye sunduğu hizmetin sürdürülebilirliğini sağlayacak faaliyetleri ve KOBİ danışmanlığı hizmetinin sonlandırılmasını tarif eder.
  • KOBİ’ye sunduğu hizmet süreçlerinin kapsamını dokümante etme yöntemlerini açıklar.
  • KOBİ’ye sunduğu hizmet süreçlerine ilişkin izleme ve değerlendirme sistemini belirler.
  • KOBİ’ye sunduğu hizmetin sözleşme çerçevesinde sonlandırılmasını tarif eder.

Anahtar Yetkinlikler

Bu yeterlilik, mesleki öğrenme kazanımlarının belgelendirilmesini amaçlamakta olup anahtar yetkinlik içermemektedir.


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Bu yeterliliği elde etmek isteyen adaylar birimlerde tanımlanan teorik ve performansa dayalı sınavlara tabi tutulur.
  • Yeterlilik birimlerindeki teorik ve performansa dayalı sınavlar, her bir birim için ayrı ayrı yapılabileceği gibi birlikte de yapılabilir. Ancak her birimin değerlendirmesi bağımsız yapılır.
  • Teorik sınavda adaylara, A1 birimi için en az on beş (15) soruluk; A2 birimi için en az yirmi bir (21) soruluk;A3 birimi T1 sınavı için en az otuz (30) soruluk, T2, T3, T4 ve T5 sınavları için en az yirmi (20) soruluk 5 seçenekli çoktan seçmeli ve her biri eşit puan değerinde yazılı sınav uygulanır. Sınavda adaylara her soru için ortalama 1,5 dakika zaman verilir
  • Beceri ve yetkinliklerin tamamı performansa dayalı sınav ile ölçülür. Performansa dayalı sınavın süresi gerçek uygulama şartlarındaki süreye karşılık gelmelidir. Performansa dayalı sınav gerçek veya gerçeğine uygun olarak düzenlenmiş çalışma ortamında gerçekleştirilir.

Kalite Güvencesi

Kalite güvence süreçleri, Mesleki Yeterlilik Kurumu sorumluluğunda, ilgili mevzuat doğrultusunda yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşları aracılığıyla sağlanmaktadır.

Ulusal Yeterliliklerin Oluşturulması ve Onaylanması:

Sektörünü ve meslek alanını temsil gücüne sahip kurum ve kuruluşlar tarafından geliştirilen ulusal yeterlilikler, Sektör Komiteleri tarafından doğrulanır ve MYK Yönetim Kurulu tarafından onaylanır.

Ölçme-Değerlendirme:

TÜRKAK tarafından ISO/EN 17024 standardına göre akredite edilen ve Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından yetkilendirilen belgelendirme kuruluşlarınca MYK mevzuatına ve ulusal yeterliliklerde tanımlanan koşul ve yöntemlere uygun gerçekleştirilir. Tüm ölçme-değerlendirme işlemleri kamera kaydına alınır ve saklanır.

Belgelendirme:

Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları tarafından başarılı olduğuna karar verilen bireylere MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi düzenlenir.

Öz Değerlendirme:

Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları MYK tarafından belirlenen usul ve esaslara uygun olarak her yıl öz değerlendirme faaliyeti gerçekleştirir. Faaliyet sonuçları öz değerlendirme raporuyla MYK’ya sunulur.

Dış Değerlendirme:

Öz değerlendirme raporlarına dayalı olarak MYK Denetim Dairesi Başkanlığı tarafından yılda en az bir kez programlı veya programsız gözetim denetimleri gerçekleştirilir. Dış değerlendirme raporları Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları ve MYK Yönetim Kuruluna sunulur. Ayrıca ISO/EN 17024 kapsamında TÜRKAK tarafından en az iki yılda bir gözetim denetimleri gerçekleştirilir.

Düzenli Gözden Geçirme:

MYK Denetim Dairesi Başkanlığının dış değerlendirme faaliyetleri ve sonuçları MYK Yönetim Kurulunca düzenli olarak gözden geçirilir. Ayrıca TÜRKAK’ın dış değerlendirme faaliyet ve sonuçları ise Avrupa Akreditasyon Birliğinin düzenli gözden geçirmesine tabidir.

Bilgi Yönetim Sistemleri:

Yetkilendirme, ölçme-değerlendirme, öz değerlendirme ve dış değerlendirme süreçleri MYK Portal üzerinden gerçekleştirilir.

Geri Bildirim Mekanizmaları:

Yeterliliğe ilişkin tüm süreçlerde paydaş katılımı en üst düzeyde temin edilir ve görüş, öneri, itiraz ve şikâyetler mevzuata uygun olarak değerlendirilir.


Giriş Şartı

Giriş şartı bulunmamaktadır.


Başarma Şartları
Adayların mesleki yeterlilik belgesini alabilmeleri için zorunlu birimlerde (A1, A2, A3)  tanımlanan sınavlardan başarılı olmaları şartı vardır. Teorik sınavda, soruların en az % 70’ine doğru yanıt veren aday başarılı sayılır.  Adayın, performans sınavından başarı sağlaması için kritik adımların tamamından başarılı performans göstermek koşuluyla sınavın genelinden asgari % 70 başarı göstermesi gerekir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bu yeterliliğe sahip kişiler, aynı alanda sunulan ileri seviyelerdeki veya farklı alandaki mesleki yeterlilik belgelerine yönelik ölçme-değerlendirme süreçlerine başvurma imkânına sahip oldukları gibi kobi danışmanlığı alanında istihdama da katılabilir.


Yasal Dayanağı

Mesleki Yeterlilik Kurumu Kanunu

Ulusal Meslek Standartlarının ve Ulusal Yeterliliklerin Hazırlanması Hakkında Yönetmelik

Mesleki Yeterlilik Kurumu Sınav, Ölçme, Değerlendirme ve Belgelendirme Yönetmeliği

Mesleki Yeterlilik Kurumu Belgelendirme Kuruluşlarına Yönelik Denetim Usul ve Esasları


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik belgesinin geçerlilik süresi, belgenin düzenlendiği tarihten itibaren 5 yıldır.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0010002025

Qualification Title
SME Advisor Level 6 VQA Vocational Qualification Certificate
Awarding BodyVocational Qualifications Authority
Awarding Body ContactBalgat 1420. Street No:12 06520 Çankaya/Ankara
Awarding Body Urlhttps://www.myk.gov.tr/index.php/en
OrientationOccupational
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 29/03/2022
TQF Level 6
Thematic AreasPersonal skills and development
National Occupation Classification

ISCO 08: 2421

CategorySpecific Purpose
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile

This national qualification defines the knowledge, skills and competencies required of SME Consultants who analyze the current situation of SMEs, identify problem areas, offer solutions, provide guidance and advice, enable them to prove their professional qualifications with a valid and reliable document, It has been prepared to create a source and reference for examination and certification bodies and to provide vocational guidance to candidates.

Learning Environments

The learning outcomes of this qualification can be acquired in formal and non-formal learning environments such as educational institutions, as well as independently in on-the-job and free learning environments.

Description

The person with this qualification;

  • Explains the rules regarding occupational health and safety and environmental protection to be applied in the working environment and business processes.
  • Explains the measures to be taken regarding occupational health and safety within the framework of the legislation.
  • Explains the procedures to be followed for risks and emergencies that may occur in the working environment.
  • Explains the environmental protection standards and methods that should be taken in the working environment.
  • Explains the necessary activities to monitor and improve the service quality.
  • Explains information and practices for monitoring service processes and improving service.
  • Explains the post-service self-assessment practice.
  • Explains the proposal and financial procedures regarding the SME consultancy service according to the legal provisions.
  • Explains the methods of keeping records of service processes and ensuring the security of records.
  • Explains the activities related to the creation and monitoring of the customer portfolio.
  • It defines the methods of collecting and evaluating information about the problems and needs of the SMEs in its target group.
  • He explains the methods of reaching and following the SMEs he has determined.
  • Determines the methods and techniques to be used for the promotion of the services it provides.
  • Defines the pre-service preparation process.
  • Explains how to plan the interview process.
  •  
  • Explains the activities to be carried out in relation to professional development.
  • Defines the activities to be carried out to ensure individual professional development.
  • Explains information sharing processes related to the profession.
  • Defines how to organize work related to service processes.
  • It defines the steps to be followed in the work schedule and work schedule for the service.
  • Explains the points to be considered during the meeting with the SME.
  • It defines the content of the principle agreement to be made with the SME.
  • It analyzes the current situation of the SME and identifies the problem areas.
  • It determines the current situation of business management by analyzing the external environment and internal resources of the SME.
  • It analyzes the financial structure of the SME and determines its current state of financial management.
  • It analyzes the human resources structure of the SME and determines the current situation of human resources management.
  • It determines the current situation of marketing and sales management by analyzing the marketing and sales structure of the SME.
  • It analyzes the production (goods/services) structure of the SME and determines the current situation of production management.
  • It prioritizes and presents the results of analysis and evaluation regarding the current situation of the SME.
  • It determines the activities to be carried out regarding the implementation process of the service it will provide for the solution of the problem areas it has identified in the SME.
  • It determines the internal and external resources (human, equipment, supports, etc.) to be used in the implementation process of the service to be provided to the SME and the methods of determining these resources.
  • Identify the processes, outputs and performance indicators related to the implementation of the service to be provided to the SME.
  • It defines the activity plans regarding the implementation process of the service to be provided to the SME.
  • Identifies the potential risks and possible measures regarding the implementation process of the service to be provided to the SME.
  • It determines the control points regarding the implementation process of the service to be provided to the SME.
  • It describes the monitoring, evaluation and reporting of the transactions related to the implementation process of the service to be provided to the SME.
  • It describes the activities that will ensure the sustainability of the service offered to the SME and the termination of the SME consultancy service.
  • Explains the methods of documenting the scope of service processes offered to SMEs.
  • It determines the monitoring and evaluation system regarding the service processes it provides to the SME.
  • It describes the termination of the service provided to the SME within the framework of the contract.
Key Competencies

This qualification aims to document professional learning outcomes and does not contain key competences.

Further Info
  • Orientation: Occupational
  • Category: Special Purpose
  • Candidates who want to achieve this qualification are subjected to theoretical and performance-based exams defined in the units.
  • Theoretical and performance-based exams in the qualification units can be done separately for each unit or together. However, each unit is evaluated independently.
  • In the theoretical exam, candidates must have at least fifteen (15) questions for the A1 unit; At least twenty one (21) questions for A2 unit, at least thirty (30) questions for A3 unit T1 exam, at least twenty (20) questions for T2, T3, T4 and T5 exams, 5 multiple choice multiple choice and each of them equal points written test is applied. In the exam, candidates are given an average of 1.5 minutes for each question.
  • All skills and competencies are measured by a performance-based exam. The duration of the performance-based examination should correspond to the time in actual practice conditions. The performance-based exam is carried out in a real or realistic working environment.
Quality Assurance

Quality assurance processes are carried out in accordance with the VQA Quality Assurance Document and the Guidelines in its annex.

Establishment and Approval of National Qualifications:

National qualifications developed by institutions and organizations that have the power to represent the sector and profession, and VQA working groups; It is submitted for the opinion of all relevant parties for at least 15 days, verified by VQA Sector Committees and approved by VQA Executive Board. National qualifications are reviewed every five years at the latest, depending on national occupational standards.

Assesment and evaluation:

It is carried out by certification bodies accredited by TURKAK according to ISO/EN 17024 Standard and authorized by VQA in accordance with VQA legislation and conditions and methods defined in national qualifications. Measurement and evaluation activities are carried out in accordance with the pre-determined and announced exam programs. Information on qualification forms, evaluators, measurement and evaluation criteria and methods are included in the exam programs. All measurement and evaluation processes are recorded and stored on camera. Records are kept under the conditions and periods defined in VQA legislation. Measurement and evaluation activities are subject to internal and external verification processes. Evidence of verification activities is shared with the relevant institution, file managers and audit team via VQA Web Portal.

Certification:

VQA Vocational Qualification Certificate is issued to individuals who are determined to be successful by the Authorized Certification Bodies. The activities for the design and printing of VQA Vocational Qualification Certificate are carried out by VQA. Security measures such as data matrix and hologram are applied for VQA Vocational Qualification Certificate, and the accuracy of the documents can be checked on VQA Web Portal. Self-Assessment: Authorized Certification Bodies carry out self-assessment activities every year in accordance with VQA legislation and TS EN ISO / IEC 17024 Accreditation Standard. All corrective and preventive action records and supporting documents are kept and submitted to VQA with a self-assessment report.

External Evaluation:

External evaluation of Authorized Certification Bodies is carried out by TÜRKAK (TS EN) in accordance with ISO/IEC 17024 Standard, and by VQA through programmed and unscheduled audits in accordance with VQA legislation. External evaluation reports are submitted to Authorized Certification Bodies and VQA Board of Directors.

Regular Review:

The external evaluation activities and results of VQA Audit Department are regularly reviewed by VQA Executive Board. In addition, TÜRKAK's external evaluation activities and results are subject to regular review by the European Accreditation Union. Information Management Systems: Authorization, measurement-evaluation, certification, self-assessment and external evaluation processes are carried out through VQA Portal. Feedback Mechanisms: In all processes related to qualification, stakeholder participation is ensured at the highest level and opinions, suggestions, objections and complaints are evaluated in accordance with the legislation.

Access Requirements

Access requirement is not required.

Conditions for Success Candidates must be successful in the exams defined in the compulsory units (A1, A2, A3) in order to receive the professional qualification certificate. In the theoretical exam, the candidate who answers at least 70% of the questions correctly is considered successful. In order for the candidate to be successful in the performance exam, he/she must show a minimum of 70% success in the overall exam, provided that he/she performs successfully in all of the critical steps.
Progression Paths (Relationship Type)

Persons with this qualification have the opportunity to apply for the measurement-evaluation processes for the professional qualification certificates at advanced levels or in different fields offered in the same field, and they can also participate in employment in the field of SME consultancy.

Legal Basis

Vocational Qualifications Authority Law

Regulation on Preparation of National Occupational Standards and National Qualifications

Vocational Qualifications Authority Examination, Measurement, Evaluation and Certification Regulation

Audit Procedures and Principles for Vocational Qualifications Authority Certification Bodies

Validity Period (If Any)

Qualification certificate is valid for 5 years from the date of issue.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0010002025


Qualification Title
SME Advisor Level 6 VQA Vocational Qualification Certificate

Awarding Body
Vocational Qualifications Authority

Awarding Body Contact
Balgat 1420. Street No:12 06520 Çankaya/Ankara


Orientation
Occupational

National Occupation Classification

ISCO 08: 2421


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 29/03/2022

National Occupation Classification

ISCO 08: 2421


Category
Specific Purpose

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile

This national qualification defines the knowledge, skills and competencies required of SME Consultants who analyze the current situation of SMEs, identify problem areas, offer solutions, provide guidance and advice, enable them to prove their professional qualifications with a valid and reliable document, It has been prepared to create a source and reference for examination and certification bodies and to provide vocational guidance to candidates.


Learning Environments

The learning outcomes of this qualification can be acquired in formal and non-formal learning environments such as educational institutions, as well as independently in on-the-job and free learning environments.


Description

The person with this qualification;

  • Explains the rules regarding occupational health and safety and environmental protection to be applied in the working environment and business processes.
  • Explains the measures to be taken regarding occupational health and safety within the framework of the legislation.
  • Explains the procedures to be followed for risks and emergencies that may occur in the working environment.
  • Explains the environmental protection standards and methods that should be taken in the working environment.
  • Explains the necessary activities to monitor and improve the service quality.
  • Explains information and practices for monitoring service processes and improving service.
  • Explains the post-service self-assessment practice.
  • Explains the proposal and financial procedures regarding the SME consultancy service according to the legal provisions.
  • Explains the methods of keeping records of service processes and ensuring the security of records.
  • Explains the activities related to the creation and monitoring of the customer portfolio.
  • It defines the methods of collecting and evaluating information about the problems and needs of the SMEs in its target group.
  • He explains the methods of reaching and following the SMEs he has determined.
  • Determines the methods and techniques to be used for the promotion of the services it provides.
  • Defines the pre-service preparation process.
  • Explains how to plan the interview process.
  •  
  • Explains the activities to be carried out in relation to professional development.
  • Defines the activities to be carried out to ensure individual professional development.
  • Explains information sharing processes related to the profession.
  • Defines how to organize work related to service processes.
  • It defines the steps to be followed in the work schedule and work schedule for the service.
  • Explains the points to be considered during the meeting with the SME.
  • It defines the content of the principle agreement to be made with the SME.
  • It analyzes the current situation of the SME and identifies the problem areas.
  • It determines the current situation of business management by analyzing the external environment and internal resources of the SME.
  • It analyzes the financial structure of the SME and determines its current state of financial management.
  • It analyzes the human resources structure of the SME and determines the current situation of human resources management.
  • It determines the current situation of marketing and sales management by analyzing the marketing and sales structure of the SME.
  • It analyzes the production (goods/services) structure of the SME and determines the current situation of production management.
  • It prioritizes and presents the results of analysis and evaluation regarding the current situation of the SME.
  • It determines the activities to be carried out regarding the implementation process of the service it will provide for the solution of the problem areas it has identified in the SME.
  • It determines the internal and external resources (human, equipment, supports, etc.) to be used in the implementation process of the service to be provided to the SME and the methods of determining these resources.
  • Identify the processes, outputs and performance indicators related to the implementation of the service to be provided to the SME.
  • It defines the activity plans regarding the implementation process of the service to be provided to the SME.
  • Identifies the potential risks and possible measures regarding the implementation process of the service to be provided to the SME.
  • It determines the control points regarding the implementation process of the service to be provided to the SME.
  • It describes the monitoring, evaluation and reporting of the transactions related to the implementation process of the service to be provided to the SME.
  • It describes the activities that will ensure the sustainability of the service offered to the SME and the termination of the SME consultancy service.
  • Explains the methods of documenting the scope of service processes offered to SMEs.
  • It determines the monitoring and evaluation system regarding the service processes it provides to the SME.
  • It describes the termination of the service provided to the SME within the framework of the contract.

Key Competencies

This qualification aims to document professional learning outcomes and does not contain key competences.


Further Info
  • Orientation: Occupational
  • Category: Special Purpose
  • Candidates who want to achieve this qualification are subjected to theoretical and performance-based exams defined in the units.
  • Theoretical and performance-based exams in the qualification units can be done separately for each unit or together. However, each unit is evaluated independently.
  • In the theoretical exam, candidates must have at least fifteen (15) questions for the A1 unit; At least twenty one (21) questions for A2 unit, at least thirty (30) questions for A3 unit T1 exam, at least twenty (20) questions for T2, T3, T4 and T5 exams, 5 multiple choice multiple choice and each of them equal points written test is applied. In the exam, candidates are given an average of 1.5 minutes for each question.
  • All skills and competencies are measured by a performance-based exam. The duration of the performance-based examination should correspond to the time in actual practice conditions. The performance-based exam is carried out in a real or realistic working environment.

Quality Assurance

Quality assurance processes are carried out in accordance with the VQA Quality Assurance Document and the Guidelines in its annex.

Establishment and Approval of National Qualifications:

National qualifications developed by institutions and organizations that have the power to represent the sector and profession, and VQA working groups; It is submitted for the opinion of all relevant parties for at least 15 days, verified by VQA Sector Committees and approved by VQA Executive Board. National qualifications are reviewed every five years at the latest, depending on national occupational standards.

Assesment and evaluation:

It is carried out by certification bodies accredited by TURKAK according to ISO/EN 17024 Standard and authorized by VQA in accordance with VQA legislation and conditions and methods defined in national qualifications. Measurement and evaluation activities are carried out in accordance with the pre-determined and announced exam programs. Information on qualification forms, evaluators, measurement and evaluation criteria and methods are included in the exam programs. All measurement and evaluation processes are recorded and stored on camera. Records are kept under the conditions and periods defined in VQA legislation. Measurement and evaluation activities are subject to internal and external verification processes. Evidence of verification activities is shared with the relevant institution, file managers and audit team via VQA Web Portal.

Certification:

VQA Vocational Qualification Certificate is issued to individuals who are determined to be successful by the Authorized Certification Bodies. The activities for the design and printing of VQA Vocational Qualification Certificate are carried out by VQA. Security measures such as data matrix and hologram are applied for VQA Vocational Qualification Certificate, and the accuracy of the documents can be checked on VQA Web Portal. Self-Assessment: Authorized Certification Bodies carry out self-assessment activities every year in accordance with VQA legislation and TS EN ISO / IEC 17024 Accreditation Standard. All corrective and preventive action records and supporting documents are kept and submitted to VQA with a self-assessment report.

External Evaluation:

External evaluation of Authorized Certification Bodies is carried out by TÜRKAK (TS EN) in accordance with ISO/IEC 17024 Standard, and by VQA through programmed and unscheduled audits in accordance with VQA legislation. External evaluation reports are submitted to Authorized Certification Bodies and VQA Board of Directors.

Regular Review:

The external evaluation activities and results of VQA Audit Department are regularly reviewed by VQA Executive Board. In addition, TÜRKAK's external evaluation activities and results are subject to regular review by the European Accreditation Union. Information Management Systems: Authorization, measurement-evaluation, certification, self-assessment and external evaluation processes are carried out through VQA Portal. Feedback Mechanisms: In all processes related to qualification, stakeholder participation is ensured at the highest level and opinions, suggestions, objections and complaints are evaluated in accordance with the legislation.


Access Requirements

Access requirement is not required.


Conditions for Success
Candidates must be successful in the exams defined in the compulsory units (A1, A2, A3) in order to receive the professional qualification certificate. In the theoretical exam, the candidate who answers at least 70% of the questions correctly is considered successful. In order for the candidate to be successful in the performance exam, he/she must show a minimum of 70% success in the overall exam, provided that he/she performs successfully in all of the critical steps.

Progression Paths (Relationship Type)

Persons with this qualification have the opportunity to apply for the measurement-evaluation processes for the professional qualification certificates at advanced levels or in different fields offered in the same field, and they can also participate in employment in the field of SME consultancy.


Legal Basis

Vocational Qualifications Authority Law

Regulation on Preparation of National Occupational Standards and National Qualifications

Vocational Qualifications Authority Examination, Measurement, Evaluation and Certification Regulation

Audit Procedures and Principles for Vocational Qualifications Authority Certification Bodies


Validity Period (If Any)

Qualification certificate is valid for 5 years from the date of issue.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode