Yeterlilik Kodu | TR0030018199 | |
Yeterlilik Adı | İşletme Yönetimi (Diyarbakır Sosyal Bilimler MYO) Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Dicle Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Dicle Üniversitesi Rektörlüğü Kıtılbıl Mah. Kampüs 21280 Sur/ DİYARBAKIR | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.dicle.edu.tr/ | |
Yönelim | Mesleki | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Yönetim ve idare | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO:08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | İşletme yönetiminde oluşan ara eleman ihtiyacını karşılamak amacıyla hazırlanmış bir ön lisans programıdır. Program; 1. İşletmenin temel kavramlarını, amaçlarını ve çevreyle olan ilişkilerini açıklayabilen, işletme fonksiyonlarını ve bunlar arasındaki ilişkileri kavrayabilen; yönetimin ve yöneticinin işi ve özelliklerine ilişkin temel konuları bilen, yönetimin temel fonksiyonları ve güncel konuları hakkında bilgi sahibi; muhasebe sistemi hakkında bilgili ve işletme varlıkları, kaynakları ve hareketlerini muhasebeleştirebilen; işletmenin tabi olduğu ticarî mevzuata hakim; insan kaynakları yönetimi ile iş ve sosyal güvenlik mevzuatını bilen, teknolojik ve bilimsel gelişmeleri takip edebilen ve uygulayabilen, sosyal ilişkilerde başarılı mezunlar yetiştirir. 2. Kamu ve özel sektör işletmelerindeki faaliyetlerin verimli bir şekilde yürütülmesi; kaynakların en iyi şekilde kullanılması ve fonksiyonların gerçekleştirilmesinde rol alacak; yönetsel ve organizasyonel anlamda yeterli bilgiyle donanmış meslek elemanları yetiştirir. Program kapsamında, staj yapılacak işletme ve şirketlerin seçiminde de staj bittikten sonra iş olanağı sağlayabilecek yerlerin olmasına dikkat eder. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Öğrenme ortamları, derslerin içerik ve niteliklerine göre farklılık gösterir: 1. Teorik Derslikler Teorik Eğitim: Teorik dersler, sınıf ortamında yapılır. Projeksiyon: Görsel sunumlarla desteklenen ders içerikleri aktarılır. Eğitim Materyalleri: Ders kitapları, makaleler, güncel standartlar ve yönetmelikler paylaşılır. 2. Bilgisayar Laboratuvarı Uygulamalı dersler bilgisayar laboratuvarında yapılır. 3. Saha Çalışmaları Staj Programları: İşletme yönetimi, üretim ve muhasebeye yönelik alanlarda doğrudan iş deneyimi kazandırılır. İşletmede Mesleki Eğitim Dersi: 3+1 Modeli kapsamında 4. Yarıyıl işletmede eğitim alınır. 4. Kütüphane ve E-Kaynaklar Basılı ve Dijital Kaynaklar: Muhasebe ve vergi ile ilgili kitaplar, dergiler, araştırma makaleleri ve standartlar. Online Eğitim Platformları: Video dersler ve interaktif eğitim içerikleri. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) | Öğrenci;
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir;
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için teorik derslerin en az %70'ine, uygulamalı derslerin ise %80’inine devam etmiş olmalıdır. Öğrenciler, her ders için en az bir ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınav (ara sınav notu olarak ödev, laboratuvar sınavı, kısa süreli sınav gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir) katkısı %40 yarıyıl sonu sınavının katkısı ise %60 şeklindedir. Tüm değerlendirmeler 100 puan üzerinden yapılır. Öğrenciler, 100 üzerinden en az 60 puan almak şartıyla dersi geçmiş kabul edilir. Başarı notları ve ağırlık katsayıları aşağıdaki gibidir: Başarı Notu (Sayıyla) Başarı Harf Notu Ağırlık Katsayısı Anlamı 90-100 AA 4,00 Mükemmel 85-89 BA 3,50 Çok İyi 75-84 BB 3,00 İyi 70-74 CB 2,50 Orta 0-69 CC 2,00 Geçer 0-59 DC 1,50 Başarısız | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur. • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde ön lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında ön lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler. 1.2 Yükseköğretim kurumlarında ön lisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir ön lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Ön lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; ön lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |
Giriş Şartı | 1. Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Millî Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının ön lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak. 2. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili ön lisans programına yerleştirilmiş olmak. | |
Başarma Şartları | İşletme Yönetimi programından ön lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (toplam 120 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlaması ve genel ağırlıklı not ortalamasının 100 üzerinden en az 60 olması gerekir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mesleki ön lisans programlarından mezun olan öğrenciler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler. Dikey geçiş kontenjanları ilişkili lisans programlarında belirlenmiş kontenjanın yüzde onunu geçmeyecek şekilde YÖK kararı ile belirlenir. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açık öğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030018199
ISCO:08
ISCO:08
İşletme yönetiminde oluşan ara eleman ihtiyacını karşılamak amacıyla hazırlanmış bir ön lisans programıdır. Program;
1. İşletmenin temel kavramlarını, amaçlarını ve çevreyle olan ilişkilerini açıklayabilen, işletme fonksiyonlarını ve bunlar arasındaki ilişkileri kavrayabilen; yönetimin ve yöneticinin işi ve özelliklerine ilişkin temel konuları bilen, yönetimin temel fonksiyonları ve güncel konuları hakkında bilgi sahibi; muhasebe sistemi hakkında bilgili ve işletme varlıkları, kaynakları ve hareketlerini muhasebeleştirebilen; işletmenin tabi olduğu ticarî mevzuata hakim; insan kaynakları yönetimi ile iş ve sosyal güvenlik mevzuatını bilen, teknolojik ve bilimsel gelişmeleri takip edebilen ve uygulayabilen, sosyal ilişkilerde başarılı mezunlar yetiştirir.
2. Kamu ve özel sektör işletmelerindeki faaliyetlerin verimli bir şekilde yürütülmesi; kaynakların en iyi şekilde kullanılması ve fonksiyonların gerçekleştirilmesinde rol alacak; yönetsel ve organizasyonel anlamda yeterli bilgiyle donanmış meslek elemanları yetiştirir.
Program kapsamında, staj yapılacak işletme ve şirketlerin seçiminde de staj bittikten sonra iş olanağı sağlayabilecek yerlerin olmasına dikkat eder.
Eğitim ve öğretim örgün veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Öğrenme ortamları, derslerin içerik ve niteliklerine göre farklılık gösterir:
1. Teorik Derslikler
Teorik Eğitim: Teorik dersler, sınıf ortamında yapılır.
Projeksiyon: Görsel sunumlarla desteklenen ders içerikleri aktarılır.
Eğitim Materyalleri: Ders kitapları, makaleler, güncel standartlar ve yönetmelikler paylaşılır.
2. Bilgisayar Laboratuvarı
Uygulamalı dersler bilgisayar laboratuvarında yapılır.
3. Saha Çalışmaları
Staj Programları: İşletme yönetimi, üretim ve muhasebeye yönelik alanlarda doğrudan iş deneyimi kazandırılır.
İşletmede Mesleki Eğitim Dersi: 3+1 Modeli kapsamında 4. Yarıyıl işletmede eğitim alınır.
4. Kütüphane ve E-Kaynaklar
Basılı ve Dijital Kaynaklar: Muhasebe ve vergi ile ilgili kitaplar, dergiler, araştırma makaleleri ve standartlar.
Online Eğitim Platformları: Video dersler ve interaktif eğitim içerikleri.
Öğrenci;
- MYO düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel teorik alan bilgilerini uygulamada kullanabilir,
- Gereksinimleri karşılayacak biçimde süreçleri yönetir,
- İş Sağlığı ve Güvenliği becerisini kazanır.
- Mesleki uygulamada problemleri tanır ve çözer,
- Mesleki etik ve sorumluluk sahibi olur,
- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur ve bunu gerçekleştirir,
- Sektör hakkında bilgi sahibi olur,
- Mesleki yasal mevzuatı bilir ve uygular,
- Etkin iletişim kurar,
- İşletme Yönetimi ilgili uluslararası literatürü izleyebilme ve iletişim kurabilme açısından yeteri kadar yabancı dil bilgisine sahip olur.
- Bilgi ve iletişim teknolojisi araçları ile diğer mesleki araçları ve teknikleri kullanır,
- Mesleki süreçleri planlar ve uygular,
- Girişimcilik ruhuna sahip olur,
- Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrar, benimser ve uygular.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir;
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için teorik derslerin en az %70'ine, uygulamalı derslerin ise %80’inine devam etmiş olmalıdır. Öğrenciler, her ders için en az bir ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınav (ara sınav notu olarak ödev, laboratuvar sınavı, kısa süreli sınav gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir) katkısı %40 yarıyıl sonu sınavının katkısı ise %60 şeklindedir. Tüm değerlendirmeler 100 puan üzerinden yapılır. Öğrenciler, 100 üzerinden en az 60 puan almak şartıyla dersi geçmiş kabul edilir.
Başarı notları ve ağırlık katsayıları aşağıdaki gibidir:
Başarı Notu (Sayıyla) Başarı Harf Notu Ağırlık Katsayısı Anlamı
90-100 AA 4,00 Mükemmel
85-89 BA 3,50 Çok İyi
75-84 BB 3,00 İyi
70-74 CB 2,50 Orta
0-69 CC 2,00 Geçer
0-59 DC 1,50 Başarısız
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
• YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
• YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Yükseköğretimde ön lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında ön lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.
1.2 Yükseköğretim kurumlarında ön lisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir ön lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Ön lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; ön lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
1. Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Millî Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının ön lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.
2. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili ön lisans programına yerleştirilmiş olmak.
Mesleki ön lisans programlarından mezun olan öğrenciler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler. Dikey geçiş kontenjanları ilişkili lisans programlarında belirlenmiş kontenjanın yüzde onunu geçmeyecek şekilde YÖK kararı ile belirlenir.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açık öğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030018199 | |
Qualification Title | İşletme Yönetimi Programı Associate | |
Awarding Body | Dicle University | |
Awarding Body Contact | Dicle University Rectorate Kıtılbıl Mah. Campus 21280 Sur/ DIYARBAKIR | |
Awarding Body Url | http://www.dicle.edu.tr/ | |
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Management and administration | |
National Occupation Classification |
ISCO:08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 Yıl | |
Program Profile | It is an associate degree program designed to meet the need for intermediate staff in business management. 1. It educates graduates who can explain the basic concepts, objectives and relations of the business with the environment, comprehend the functions of the business and the relations between them; know the basic issues related to the work and characteristics of the management and the manager, have knowledge about the basic functions and current issues of the management; are knowledgeable about the accounting system and can account for the assets, resources and movements of the business; are well-versed in the commercial legislation to which the business is subject; know the human resources management and labor and social security legislation, can follow and apply technological and scientific developments, and are successful in social relations. 2. It educates professional staff equipped with sufficient managerial and organizational knowledge who will take part in the efficient execution of activities in public and private sector businesses; the best use of resources and the realization of functions. Within the scope of the program, it also pays attention to the fact that there are places that can provide job opportunities after the internship is completed in the selection of the businesses and companies where the internship will be held. | |
Learning Environments | Education and training are provided in the form of formal or distance education. Learning environments vary according to the content and characteristics of the courses: 1. Theoretical Classrooms Theoretical Education: Theoretical courses are given in a classroom environment. Projection: Course contents supported by visual presentations are conveyed. Educational Materials: Textbooks, articles, current standards and regulations are shared. 2. Computer Laboratory Practical courses are given in a computer laboratory. 3. Field Studies Internship Programs: Direct work experience is gained in areas related to business management, production and accounting. Vocational Education Course in Business: Within the scope of the 3+1 Model, education is received in the 4th semester in business. 4. Library and E-Resources Print and Digital Resources: Books, journals, research articles and standards related to accounting and tax. Online Education Platforms: Video lessons and interactive educational content. | |
Description | The Student;
| |
Key Competencies | Possesses the key competencies listed below at a pre-advanced level.
| |
Further Info | In order for each student to register for classes at the beginning of the semester and take the final exam, they must have attended at least 70% of the theoretical courses and 80% of the practical courses. Students are subjected to at least one midterm exam and a final exam for each course. The contribution of the midterm exam (scores obtained from assessment tools such as homework, laboratory exams, and short-term exams can also be evaluated as midterm exam grades) to the success grade is 40% and the contribution of the final exam is 60%. All evaluations are made out of 100 points. Students are considered to have passed the course provided that they receive at least 60 points out of 100. Success grades and weight coefficients are as follows: Success Grade (Number) Success Letter Grade Weight Coefficient Meaning 90-100 AA 4,00 Excellent 85-89 BA 3,50 Very Good 75-84 BB 3,00 Good 70-74 CB 2,50 Middle 60-69 CC 2,00 Pass 0-59 DC 1,50 Unsuccessful | |
Quality Assurance | In order to monitor the quality of higher education programs; • YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions. • “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are also shared with the public by YÖK. • YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions every year. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. The quality assurance of associate degree programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”: 1. Creation and Approval of Curriculum: 1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening associate degree departments and programs in higher education institutions. 1.2. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK. 2. Measurement-Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each associate degree program will provide to the student will be carried out is carried out in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in associate degree programs receive an associate degree diploma if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions. 4. Self-Assessment-External Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Assessment Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared by YÖKAK regarding the external assessment of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation. | |
Access Requirements | 1. To have graduated from secondary education institutions or secondary education institutions of foreign countries whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to have met the conditions for admission to associate degree programs of higher education institutions. 2. To have been placed in the relevant associate degree program of the higher education institution as a result of the central exam conducted by the Evaluation, Selection and Placement Center (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK. | |
Conditions for Success | In order to obtain an associate degree from the Business Management program, students must successfully complete all compulsory and elective courses (equivalent to a total of 120 ECTS) and have a general weighted grade point average of at least 60 out of 100. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Students who graduate from vocational associate degree programs can transfer vertically to undergraduate programs as a result of the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by ÖSYM. Vertical transfer quotas are determined by the decision of YÖK so that they do not exceed ten percent of the quota determined in the related undergraduate programs. | |
Legal Basis | 1. Law No. 2547 on Higher Education 1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030018199
ISCO:08
ISCO:08
It is an associate degree program designed to meet the need for intermediate staff in business management.
1. It educates graduates who can explain the basic concepts, objectives and relations of the business with the environment, comprehend the functions of the business and the relations between them; know the basic issues related to the work and characteristics of the management and the manager, have knowledge about the basic functions and current issues of the management; are knowledgeable about the accounting system and can account for the assets, resources and movements of the business; are well-versed in the commercial legislation to which the business is subject; know the human resources management and labor and social security legislation, can follow and apply technological and scientific developments, and are successful in social relations.
2. It educates professional staff equipped with sufficient managerial and organizational knowledge who will take part in the efficient execution of activities in public and private sector businesses; the best use of resources and the realization of functions.
Within the scope of the program, it also pays attention to the fact that there are places that can provide job opportunities after the internship is completed in the selection of the businesses and companies where the internship will be held.
Education and training are provided in the form of formal or distance education. Learning environments vary according to the content and characteristics of the courses:
1. Theoretical Classrooms
Theoretical Education: Theoretical courses are given in a classroom environment.
Projection: Course contents supported by visual presentations are conveyed.
Educational Materials: Textbooks, articles, current standards and regulations are shared.
2. Computer Laboratory
Practical courses are given in a computer laboratory.
3. Field Studies
Internship Programs: Direct work experience is gained in areas related to business management, production and accounting.
Vocational Education Course in Business: Within the scope of the 3+1 Model, education is received in the 4th semester in business.
4. Library and E-Resources
Print and Digital Resources: Books, journals, research articles and standards related to accounting and tax.
Online Education Platforms: Video lessons and interactive educational content.
The Student;
- Can use current theoretical field knowledge in practice based on the qualifications gained at the vocational school level,
- Manages processes in a way that meets the requirements,
- Gains occupational health and safety skills.
- Recognizes and solves problems in professional practice,
- Has professional ethics and responsibility,
- Has awareness of the necessity of lifelong learning and realizes this,
- Has knowledge about the sector,
- Knows and applies professional legal regulations,
- Communicates effectively,
- Has sufficient foreign language knowledge in order to follow and communicate with relevant international literature on Business Management.
- Uses information and communication technology tools and other professional tools and techniques,
- Plans and implements professional processes,
- Has an entrepreneurial spirit,
- Understands, adopts and implements social, cultural and societal responsibilities.
Possesses the key competencies listed below at a pre-advanced level.
- Literacy competence
- Multilingual competence
- Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
- Digital competence
- Personal, social and learning to learn competence
- Citizenship competence
- Entrepreneurial competence
- Cultural awareness and expression competence
In order for each student to register for classes at the beginning of the semester and take the final exam, they must have attended at least 70% of the theoretical courses and 80% of the practical courses. Students are subjected to at least one midterm exam and a final exam for each course. The contribution of the midterm exam (scores obtained from assessment tools such as homework, laboratory exams, and short-term exams can also be evaluated as midterm exam grades) to the success grade is 40% and the contribution of the final exam is 60%. All evaluations are made out of 100 points. Students are considered to have passed the course provided that they receive at least 60 points out of 100.
Success grades and weight coefficients are as follows:
Success Grade (Number) Success Letter Grade Weight Coefficient Meaning
90-100 AA 4,00 Excellent
85-89 BA 3,50 Very Good
75-84 BB 3,00 Good
70-74 CB 2,50 Middle
60-69 CC 2,00 Pass
0-59 DC 1,50 Unsuccessful
In order to monitor the quality of higher education programs;
• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions.
• “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are also shared with the public by YÖK.
• YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions every year. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
The quality assurance of associate degree programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:
1. Creation and Approval of Curriculum:
1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening associate degree departments and programs in higher education institutions.
1.2. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.
2. Measurement-Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each associate degree program will provide to the student will be carried out is carried out in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in associate degree programs receive an associate degree diploma if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.
4. Self-Assessment-External Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Assessment Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared by YÖKAK regarding the external assessment of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.
1. To have graduated from secondary education institutions or secondary education institutions of foreign countries whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to have met the conditions for admission to associate degree programs of higher education institutions. 2. To have been placed in the relevant associate degree program of the higher education institution as a result of the central exam conducted by the Evaluation, Selection and Placement Center (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK.
Students who graduate from vocational associate degree programs can transfer vertically to undergraduate programs as a result of the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by ÖSYM. Vertical transfer quotas are determined by the decision of YÖK so that they do not exceed ten percent of the quota determined in the related undergraduate programs.
1. Law No. 2547 on Higher Education
1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
Qualification is continuous