Yeterlilik Kodu

TR0030005410

Yeterlilik Adı
Antrenörlük Eğitimi Lisans Diploması
Sorumlu KurumMuğla Sıtkı Koçman Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiMuğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, 48000 Kötekli/Muğla
Sorumlu Kurum URLhttp://www.mu.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Spor
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)
  • Antrenörlük Eğitimi Bölümünün temel hedefi; sporun her dalı ve insan hareketleri ile ilgili uğraşlarda, amatör ve profesyonel spor kulüpleri ve milli takımlarda çalışacak biçimde nitelikli, araştırmacı, üretken, sporun ve her seviyedeki sporcunun sorunlarını bilerek çözüm yolları arayan sporcunun seçimi ve yönlendirilmesiyle performanslarının arttırılmasına yönelik sportif teknik ve taktiğin geliştirilmesi doğrultusunda uygulamalar yapan, sporun bilimsel teorik temellerinin uygulama alanlarında kullanımını sağlayan spor eğiticileri yetiştirmektir.
Öğrenme Ortamları
  • Eğitim ve öğretim örgün eğitim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki spor salonları, milli eğitime bağlı eğitim kurumlarında, yerel yönetimlerde, sağlık kurumlarında, özel ve kamu işletmelerinde, gençlik spor bakanlığına bağlı kuruluşlarda, özel gereksinimli bireylere hizmet veren kuruluşlarda staj veya işletmede mesleki eğitim olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Antrenörlük eğitimi ile ilgili kavramları bilir ve bunları farklı disiplinlerle ilişkilendirir.
  • Uzmanlık spor branşı ile ilgili tesis, araç-gereç, diğer donanım ve eğitim teknolojilerini amaca göre etkin kullanabilir.
  • Sporun alt yapısının gelişimine katkı sağlar, ulusal ve uluslararası düzeyde sporcu yetiştirilmesinde gerekli olan bilgileri edinir.
  • Performans ölçüm ve değerlendirmesi yapabilir, yetenek seçimi, müsabaka analizi ve istatistik yöntemlerini kullanabilir.
  • Kısa ve uzun süreli antrenman planları yapabilir ve bunları değişen koşullara göre uyarlayabilir.
  • Antrenörlük mesleği ile ilgili tüm paydaşlarla etkili iletişim becerisine sahip olur. Toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir.
  • Antrenörlük mesleği ile ilgili alanlarda edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
  • Sporun altyapısının gelişimine katkı sağlar, ulusal ve uluslararası düzeyde sporcu yetiştirilmesinde diğer disiplinlerle çalışabilme deneyimine sahiptir.
  • Etkileşimde bulunduğu diğer meslek mensupları ve diğer disiplinlerle etkin, verimli ve etik prensiplerle çalışabilme becerisine sahip olur.
  • Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
  • Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
Anahtar Yetkinlikler
  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Bilim ve teknolojide yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili öğretim üyeleri tarafından hazırlanan ve Bilgi paketinde yer alan “Değerlendirme Ölçütleri” alanında ayrıntılı olarak tanımlanmıştır.

(https://obs.mu.edu.tr/oibs/bologna/index.aspx?lang=tr&curOp=showPac&curUnit=20&curSunit=2295#)

 

Ölçme ve değerlendirme ara sınav ve yarıyıl sonu sınavından oluşmakta, bunlara ek olarak dersin niteliğine göre diğer etkinlikler (ödev, portfolyo, vb.) de eklenebilmektedir. Her bir sınavın katkı oranları (yarıyıl sonu sınavı en az %50 olmak koşuluyla) ilgili öğretim elemanının dönem başında belirlediği yüzdelik dilime göre belirlenmektedir.

Sınavlar ve ders başarı notları ile ilgili olarak Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliğinin 19. ve 20. maddesi ile diğer ilgili maddeleri uygulanır.

(https://kms.kaysis.gov.tr/Home/Goster/40524?AspxAutoDetectCookieSupport=1)

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı

Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.

YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, yükseköğretim kurumlarının özel yetenek sınavıyla öğrenci kabul eden programları için ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yeterli puanı almış ve özel yetenek sınavını başarmış olmak.

Başarma ŞartlarıÖğrencinin öğrenimini tamamlamış ve mezun durumda kabul edilmesi için Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği Madde 28'de yer alan koşulları sağlaması gerekmektedir. (https://kms.kaysis.gov.tr/Home/Goster/40524). Rekreasyon Lisans derecesini elde etmek için programın öngördüğü bütün dersleri alarak 240 AKTS'yi tamamlamış ve dörtlük sisteme göre en az 2,00 genel akademik ortalama elde etmiş olmak gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler.
  • Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının
  • açtıkları formasyon programlarına katılma hakkına sahiptir. Formasyon programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.
  • Lisans diplomasına sahip olanlar uygun şartları taşıdıkları taktirde YÖK tarafından farklı üniversite kurumlarında da açılan formasyon eğitimlerine katılıp başarılı olmaları halinde beden eğitimi ve spor öğretmenliği lisans diploması alabilirler.
Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030005410


Yeterlilik Adı
Antrenörlük Eğitimi Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, 48000 Kötekli/Muğla

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)
  • Antrenörlük Eğitimi Bölümünün temel hedefi; sporun her dalı ve insan hareketleri ile ilgili uğraşlarda, amatör ve profesyonel spor kulüpleri ve milli takımlarda çalışacak biçimde nitelikli, araştırmacı, üretken, sporun ve her seviyedeki sporcunun sorunlarını bilerek çözüm yolları arayan sporcunun seçimi ve yönlendirilmesiyle performanslarının arttırılmasına yönelik sportif teknik ve taktiğin geliştirilmesi doğrultusunda uygulamalar yapan, sporun bilimsel teorik temellerinin uygulama alanlarında kullanımını sağlayan spor eğiticileri yetiştirmektir.

Öğrenme Ortamları
  • Eğitim ve öğretim örgün eğitim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki spor salonları, milli eğitime bağlı eğitim kurumlarında, yerel yönetimlerde, sağlık kurumlarında, özel ve kamu işletmelerinde, gençlik spor bakanlığına bağlı kuruluşlarda, özel gereksinimli bireylere hizmet veren kuruluşlarda staj veya işletmede mesleki eğitim olarak uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Antrenörlük eğitimi ile ilgili kavramları bilir ve bunları farklı disiplinlerle ilişkilendirir.
  • Uzmanlık spor branşı ile ilgili tesis, araç-gereç, diğer donanım ve eğitim teknolojilerini amaca göre etkin kullanabilir.
  • Sporun alt yapısının gelişimine katkı sağlar, ulusal ve uluslararası düzeyde sporcu yetiştirilmesinde gerekli olan bilgileri edinir.
  • Performans ölçüm ve değerlendirmesi yapabilir, yetenek seçimi, müsabaka analizi ve istatistik yöntemlerini kullanabilir.
  • Kısa ve uzun süreli antrenman planları yapabilir ve bunları değişen koşullara göre uyarlayabilir.
  • Antrenörlük mesleği ile ilgili tüm paydaşlarla etkili iletişim becerisine sahip olur. Toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir.
  • Antrenörlük mesleği ile ilgili alanlarda edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
  • Sporun altyapısının gelişimine katkı sağlar, ulusal ve uluslararası düzeyde sporcu yetiştirilmesinde diğer disiplinlerle çalışabilme deneyimine sahiptir.
  • Etkileşimde bulunduğu diğer meslek mensupları ve diğer disiplinlerle etkin, verimli ve etik prensiplerle çalışabilme becerisine sahip olur.
  • Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
  • Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.

Anahtar Yetkinlikler
  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Bilim ve teknolojide yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili öğretim üyeleri tarafından hazırlanan ve Bilgi paketinde yer alan “Değerlendirme Ölçütleri” alanında ayrıntılı olarak tanımlanmıştır.

(https://obs.mu.edu.tr/oibs/bologna/index.aspx?lang=tr&curOp=showPac&curUnit=20&curSunit=2295#)

 

Ölçme ve değerlendirme ara sınav ve yarıyıl sonu sınavından oluşmakta, bunlara ek olarak dersin niteliğine göre diğer etkinlikler (ödev, portfolyo, vb.) de eklenebilmektedir. Her bir sınavın katkı oranları (yarıyıl sonu sınavı en az %50 olmak koşuluyla) ilgili öğretim elemanının dönem başında belirlediği yüzdelik dilime göre belirlenmektedir.

Sınavlar ve ders başarı notları ile ilgili olarak Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliğinin 19. ve 20. maddesi ile diğer ilgili maddeleri uygulanır.

(https://kms.kaysis.gov.tr/Home/Goster/40524?AspxAutoDetectCookieSupport=1)


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı

Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.

YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, yükseköğretim kurumlarının özel yetenek sınavıyla öğrenci kabul eden programları için ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yeterli puanı almış ve özel yetenek sınavını başarmış olmak.


Başarma Şartları
Öğrencinin öğrenimini tamamlamış ve mezun durumda kabul edilmesi için Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği Madde 28'de yer alan koşulları sağlaması gerekmektedir. (https://kms.kaysis.gov.tr/Home/Goster/40524). Rekreasyon Lisans derecesini elde etmek için programın öngördüğü bütün dersleri alarak 240 AKTS'yi tamamlamış ve dörtlük sisteme göre en az 2,00 genel akademik ortalama elde etmiş olmak gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler.
  • Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının
  • açtıkları formasyon programlarına katılma hakkına sahiptir. Formasyon programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.
  • Lisans diplomasına sahip olanlar uygun şartları taşıdıkları taktirde YÖK tarafından farklı üniversite kurumlarında da açılan formasyon eğitimlerine katılıp başarılı olmaları halinde beden eğitimi ve spor öğretmenliği lisans diploması alabilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030005410

Qualification Title
Bachelor's Degree in Sports Coaching
Awarding BodyMugla Sıtkı Koçman University
Awarding Body ContactMuğla Sıtkı Koçman University 48000 Kötekli/Muğla
Awarding Body Urlhttp://www.mu.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasSports
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile
  • The main objective of this department is to provide education for students who wish to become qualified trainers and sports coaches. Graduates receive a trainer certificate along with their degree and may be employed by public or private organisations related to their profession, as well as by the General Office of Youth and Sports.
Learning Environments
  • Education and training are carried out in the form of formal education. In addition, practical training is provided as internships or vocational training in businesses in gyms within higher education institutions, educational institutions affiliated with national education, local governments, health institutions, private and public enterprises, organizations affiliated with the Ministry of Youth and Sports, and organizations serving individuals with special needs.
Description
  • Knows the concepts related to coaching education and associates them with different disciplines.
  • He/She can effectively use facilities, equipment, other equipment and training technologies related to the specialty sports branch, according to the purpose.
  • Contributes to the development of the infrastructure of sports, acquires the necessary information for training athletes at national and international level.
  • Can measure and evaluate performance, use talent selection, competition analysis and statistical methods.
  • Can make short and long-term training plans and adapt them to changing conditions.
  • Have effective communication skills with all stakeholders related to the coaching profession. Monitors and evaluates the events/developments on the agenda of the society and the world.
  • Evaluates the advanced knowledge and skills acquired in the fields related to the coaching profession with a critical approach.
  • She/He contributes to the development of the infrastructure of sports, has the experience of working with other disciplines in training athletes at national and international level.
  • Have the ability to work effectively, efficiently and with ethical principles with other professionals and other disciplines interacting.
  • He/she uses information and communication technologies together with computer software with at least the European Computer License Advanced Level required by his/her field.
  • Follows the information in the field and communicates with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
Key Competencies
  • Reading and writing competence
  • Multilingual competence
  • Competence in science and technology
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurial competence 
  • Cultural awareness and expression competence
Further Info
  • Measurement and evaluation consists of midterm and final exams, in addition to these, other activities (homework, portfolio, etc.) can be added depending on the nature of the course. Contribution rates for each exam (provided that the final exam is at least 50%) are determined according to the percentage determined by the relevant instructor at the beginning of the semester.
  • Regarding exams and course success grades, articles 19 and 20 of Muğla Sıtkı Koçman University Associate and Undergraduate Education Regulations and other relevant articles are applied.
Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Access Requirements
  • To have graduated from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to have met the conditions for admission to undergraduate programs of higher education institutions.
  • To have received sufficient points as a result of the central examination conducted by ÖSYM for the programs of higher education institutions that accept students through special talent examination, the procedures and principles of which are determined by YÖK, and to have passed the special talent examination.
Conditions for Success Achieving a minimum of 240 ECTS course credits and fulfilling other obligations, if any, determined by the relevant higher education institution.
Progression Paths (Relationship Type)
  • Those who have a bachelor's degree can apply for master's programs and related If they meet the conditions, they are accepted with a bachelor's degree and doctorates and They can continue their proficiency programs in art.
  • Undergraduate students, the higher education institutions they are studying at have the right to participate in the formation programs they open. Formation Students enrolled in programs can study two diploma programs simultaneously. If they take courses and are successful, they can receive two separate undergraduate diplomas.
  • Those who have a bachelor's degree, if they meet the appropriate conditions, can participate in the formation trainings opened by YÖK in different university institutions and if they are successful, they can receive a bachelor's degree in physical education and sports teaching.
Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030005410


Qualification Title
Bachelor's Degree in Sports Coaching

Awarding Body
Mugla Sıtkı Koçman University

Awarding Body Contact
Muğla Sıtkı Koçman University 48000 Kötekli/Muğla

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile
  • The main objective of this department is to provide education for students who wish to become qualified trainers and sports coaches. Graduates receive a trainer certificate along with their degree and may be employed by public or private organisations related to their profession, as well as by the General Office of Youth and Sports.

Learning Environments
  • Education and training are carried out in the form of formal education. In addition, practical training is provided as internships or vocational training in businesses in gyms within higher education institutions, educational institutions affiliated with national education, local governments, health institutions, private and public enterprises, organizations affiliated with the Ministry of Youth and Sports, and organizations serving individuals with special needs.

Description
  • Knows the concepts related to coaching education and associates them with different disciplines.
  • He/She can effectively use facilities, equipment, other equipment and training technologies related to the specialty sports branch, according to the purpose.
  • Contributes to the development of the infrastructure of sports, acquires the necessary information for training athletes at national and international level.
  • Can measure and evaluate performance, use talent selection, competition analysis and statistical methods.
  • Can make short and long-term training plans and adapt them to changing conditions.
  • Have effective communication skills with all stakeholders related to the coaching profession. Monitors and evaluates the events/developments on the agenda of the society and the world.
  • Evaluates the advanced knowledge and skills acquired in the fields related to the coaching profession with a critical approach.
  • She/He contributes to the development of the infrastructure of sports, has the experience of working with other disciplines in training athletes at national and international level.
  • Have the ability to work effectively, efficiently and with ethical principles with other professionals and other disciplines interacting.
  • He/she uses information and communication technologies together with computer software with at least the European Computer License Advanced Level required by his/her field.
  • Follows the information in the field and communicates with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.

Key Competencies
  • Reading and writing competence
  • Multilingual competence
  • Competence in science and technology
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurial competence 
  • Cultural awareness and expression competence

Further Info
  • Measurement and evaluation consists of midterm and final exams, in addition to these, other activities (homework, portfolio, etc.) can be added depending on the nature of the course. Contribution rates for each exam (provided that the final exam is at least 50%) are determined according to the percentage determined by the relevant instructor at the beginning of the semester.
  • Regarding exams and course success grades, articles 19 and 20 of Muğla Sıtkı Koçman University Associate and Undergraduate Education Regulations and other relevant articles are applied.

Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.


Access Requirements
  • To have graduated from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to have met the conditions for admission to undergraduate programs of higher education institutions.
  • To have received sufficient points as a result of the central examination conducted by ÖSYM for the programs of higher education institutions that accept students through special talent examination, the procedures and principles of which are determined by YÖK, and to have passed the special talent examination.

Conditions for Success
Achieving a minimum of 240 ECTS course credits and fulfilling other obligations, if any, determined by the relevant higher education institution.

Progression Paths (Relationship Type)
  • Those who have a bachelor's degree can apply for master's programs and related If they meet the conditions, they are accepted with a bachelor's degree and doctorates and They can continue their proficiency programs in art.
  • Undergraduate students, the higher education institutions they are studying at have the right to participate in the formation programs they open. Formation Students enrolled in programs can study two diploma programs simultaneously. If they take courses and are successful, they can receive two separate undergraduate diplomas.
  • Those who have a bachelor's degree, if they meet the appropriate conditions, can participate in the formation trainings opened by YÖK in different university institutions and if they are successful, they can receive a bachelor's degree in physical education and sports teaching.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address