Yeterlilik Kodu | TR0030033843 | |
Yeterlilik Adı | Aşçılık Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Batman Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Yenişehir Mahallesi Batman Üniversitesi Batıraman Kampüsü 72000 Merkez Batman | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.batman.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 5 | 5 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Gıda işleme | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08: 5120 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | 1. Ulusal ve uluslararası yiyecek içecek işletmelerinde çalışabilecek yeterli mesleki ve teknik donanım ile mesleki ve etik bilince sahip insan gücü yetiştirmek. 2. Aşçılık mesleğine ilişkin teorik bilgiyi uygulamaya aktarma becerisi kazandırmak. 3. Türk ve Dünya mutfağı hakkında yeterli derecede bilgi, donanım ve yenilikçi bakış açısına sahip şef adayları yetiştirmek. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yiyecek içecek işletmelerinin bünyesindeki mutfak, restoran, kafeterya ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere başlangıç düzeyinde sahiptir. | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Bu yeterliliği elde etmek isteyen adaylar birimlerde tanımlanan teorik ve performansa dayalı sınavlara tabi tutulur. Yeterlilik birimlerindeki teorik ve performansa dayalı sınavlar, her bir birim için ayrı ayrı yapılabileceği gibi birlikte de yapılabilir. Ancak her birimin değerlendirmesi bağımsız yapılır. Teorik sınavda adaylara, 4 seçenekli çoktan seçmeli ve her biri eşit puan değerinde yazılı sınav uygulanır. Sınavda adaylara her soru için ortalama 2 dakika zaman verilir Beceri ve yetkinliklerin tamamı performansa dayalı sınav ile ölçülür. Performansa dayalı sınavın süresi gerçek uygulama şartlarındaki süreye karşılık gelmelidir. Performansa dayalı sınav gerçek veya gerçeğine uygun olarak düzenlenmiş çalışma ortamında gerçekleştirilir. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında ön isans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Turizm Akademisyenleri Derneği (Turizm Eğitimi Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulu)( TUADER) 1.01.2024/31.12.2025 | |
Giriş Şartı | Adayların lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve TYT puan türünden gerekli olan puanı almaları gerekmektedir. | |
Başarma Şartları | Asgari 120 AKTS ders kredisini başarmak ve varsa ilgili yükseköğretim kurumunun belirlemiş olduğu diğer yükümlülükleri yerine getirmiş olmak. Bu programdan mezun olabilmek için öğrencilerin; Öğretim programlarındaki tüm derslerden 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları ve 120 AKTS kredisi almaları zorunludur. Ayrıca öğrencilerin 30 iş günü olan stajını başarıyla tamamlamaları gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından gerçekleştirilen Dikey Geçiş Sınavı’nda yeterli puanı almak koşuluyla alanıyla ilgili lisans programlarına ya da Uzaktan Eğitim Sistemleri’nin lisans tamamlama programlarına başvurabilir. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030033843
ISCO 08: 5120
ISCO 08: 5120
1. Ulusal ve uluslararası yiyecek içecek işletmelerinde çalışabilecek yeterli mesleki ve teknik donanım ile mesleki ve etik bilince sahip insan gücü yetiştirmek.
2. Aşçılık mesleğine ilişkin teorik bilgiyi uygulamaya aktarma becerisi kazandırmak.
3. Türk ve Dünya mutfağı hakkında yeterli derecede bilgi, donanım ve yenilikçi bakış açısına sahip şef adayları yetiştirmek.
Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yiyecek içecek işletmelerinin bünyesindeki mutfak, restoran, kafeterya ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Yiyecek içecek sektörü ile ilgili temel kavramları tanımlar.
- Yiyecek içecek işletmelerinin organizasyon yapısını, etkilendiği iç ve dış çevresel faktörler hakkında bilgi sahibidir.
- Üretimi yapılacak yiyecek ve içeceklerin genel bilgisi, besin değerleri ve pişirme teknikleri için yeterli düzeyde teknik aşçılık ve gastronomi bilgisine sahiptir.
- İngilizce dilinde temel düzeyde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir (Bu amaçla, zorunlu ders kategorisinde olmak üzere, ders programlarında en az 224 saat derse yer verilir).
- Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
- Temel hukuki konularda, sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. Mesleki ve etik sorumluluk bilinci taşır.
- Edindiği teorik ve pratik deneyimle, sektörde karşılaştığı sorunları analiz eder ve çözüm üretir.
- Ziyafet ve toplu yiyecek içecek organizasyonlarının prosedürlerini bilir ve bu organizasyonlarda takım elemanı olarak görev alır.
- Menü planlama, pişirme yöntemleri, sunum ve servis, malzeme tedarik ve stok uygulamaları gibi çeşitli konuları açıklar ve alandaki yenilikleri takip eder.
- Yiyecek ve içeceklerin maliyet yönetimini ve satınalma proseslerini planlar.
- Gıda güvenliği ve kalite yönetim sistemlerini bilir ve uygular. Kriz yönetme ve ilk yardım bilgi ve becerisine sahiptir.
- Aşçılık mesleğin icrasında yazılı, sözlü ve sözsüz olarak etkili iletişim kurarak Türk ve Dünya Mutfakları kapsamında sunum becerileri gösterir.
- Yaşam boyu öğrenme, süreç yönetimi, zaman yönetimi, girişimcilik vb. bireysel gelişimini destekleyecek konularda mesleki bilgi ve becerileri kazanır.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere başlangıç düzeyinde sahiptir.
1. Okuma yazma yetkinliği
2. Çoklu dil yetkinliği
3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
4. Dijital yetkinlik
5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
6. Vatandaşlık yetkinliği
7. Girişimcilik yetkinliği
8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Bu yeterliliği elde etmek isteyen adaylar birimlerde tanımlanan teorik ve performansa dayalı sınavlara tabi tutulur.
Yeterlilik birimlerindeki teorik ve performansa dayalı sınavlar, her bir birim için ayrı ayrı yapılabileceği gibi birlikte de yapılabilir. Ancak her birimin değerlendirmesi bağımsız yapılır.
Teorik sınavda adaylara, 4 seçenekli çoktan seçmeli ve her biri eşit puan değerinde yazılı sınav uygulanır. Sınavda adaylara her soru için ortalama 2 dakika zaman verilir
Beceri ve yetkinliklerin tamamı performansa dayalı sınav ile ölçülür. Performansa dayalı sınavın süresi gerçek uygulama şartlarındaki süreye karşılık gelmelidir. Performansa dayalı sınav gerçek veya gerçeğine uygun olarak düzenlenmiş çalışma ortamında gerçekleştirilir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “ Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim
Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında ön isans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Turizm Akademisyenleri Derneği (Turizm Eğitimi Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulu)( TUADER)
1.01.2024/31.12.2025
Adayların lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve TYT puan türünden gerekli olan puanı almaları gerekmektedir.
Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından gerçekleştirilen Dikey Geçiş Sınavı’nda yeterli puanı almak koşuluyla alanıyla ilgili lisans programlarına ya da Uzaktan Eğitim Sistemleri’nin lisans tamamlama programlarına başvurabilir.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030033843 | |
Qualification Title | Associate Degree in Cooking | |
Awarding Body | Batman University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | ||
Orientation | General | |
EQF Level | 5 | 5 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024 |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Food processing | |
National Occupation Classification |
ISCO 08: 5120 | |
Category | Main | |
Credit Value | 79 | |
Program Duration | 2 Yıl | |
Program Profile | 1. To train a workforce with sufficient professional and technical equipment and professional and ethical awareness to work in national and international food and beverage businesses. 2. To provide the ability to transfer theoretical knowledge about the culinary profession into practice. 3. To train chef candidates with sufficient knowledge, equipment and innovative perspectives about Turkish and World cuisine. | |
Learning Environments | Education and training are provided in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is provided as internships or workplace training in the kitchens, restaurants, cafeterias and workplaces of food and beverage businesses. | |
Description |
| |
Key Competencies | It has the key competencies listed below at entry level. | |
Further Info | Candidates who want to achieve this qualification are subject to theoretical and performance-based exams defined in the units. Theoretical and performance-based exams in the qualification units can be done separately for each unit or together. However, each unit is evaluated independently. In the theoretical exam, candidates are given a written exam with 4 options, multiple choice and each with equal points. Candidates are given an average of 2 minutes for each question in the exam. All skills and competencies are measured with a performance-based exam. The duration of the performance-based exam should correspond to the duration in real practice conditions. The performance-based exam is carried out in a real or realistic working environment. | |
Quality Assurance | In order to monitor the quality of higher education programs; • YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions. • “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. • YÖK publishes the “Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of higher education institutions every year. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”: 1. Creation and Approval of Curriculum: 1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening associate degree departments and programs in higher education institutions. 1.2. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being approved by the relevant Deans' Council. 2. Measurement-Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each associate degree program will provide to the student will be carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in associate degree programs receive an associate degree diploma if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions. 4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is provided. YÖKAK carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation. | |
Access Requirements | Candidates must have a high school diploma or equivalent and receive the required score from the TYT score type. | |
Conditions for Success | To achieve a minimum of 120 ECTS course credits and to fulfill other obligations determined by the relevant higher education institution, if any. In order to graduate from this program, students must have a GPA of at least 2.00 out of 4.00 from all courses in the curriculum and must receive 120 ECTS credits. In addition, students must successfully complete a 30-day internship. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Provided that they receive the required score in the Vertical Transfer Exam conducted by the Student Selection and Placement Center, they can apply to undergraduate programs related to their field or to undergraduate completion programs of Distance Education Systems. | |
Legal Basis | 1. Law No. 2547 on Higher Education 1.1. Regulation on Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Program Graduates 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030033843
ISCO 08: 5120
ISCO 08: 5120
1. To train a workforce with sufficient professional and technical equipment and professional and ethical awareness to work in national and international food and beverage businesses.
2. To provide the ability to transfer theoretical knowledge about the culinary profession into practice.
3. To train chef candidates with sufficient knowledge, equipment and innovative perspectives about Turkish and World cuisine.
Education and training are provided in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is provided as internships or workplace training in the kitchens, restaurants, cafeterias and workplaces of food and beverage businesses.
- Defines basic concepts related to the food and beverage sector.
- Has knowledge about the organizational structure of food and beverage businesses, internal and external environmental factors they are affected by.
- Has sufficient technical cooking and gastronomy knowledge for general information, nutritional values and cooking techniques of the food and beverages to be produced.
- Demonstrates basic reading, comprehension, speaking and writing skills in English (For this purpose, at least 224 hours of lessons are included in the curriculum as a compulsory course category).
- Uses computer software and information and communication technologies at least at the Basic Level of the European Computer User License required by the field.
- Has sufficient awareness on basic legal issues, universality of social rights, social justice, quality and cultural values, environmental protection, occupational health and safety. Has a sense of professional and ethical responsibility.
- Analyzes and produces solutions to problems encountered in the sector with the theoretical and practical experience he has gained.
- Knows the procedures of banquet and mass food and beverage organizations and serves as a team member in these organizations.
- Explains various topics such as menu planning, cooking methods, presentation and service, material supply and stock applications and follows innovations in the field.
- Plans the cost management and purchasing processes of food and beverages.
- Knows and applies food safety and quality management systems. Has knowledge and skills in crisis management and first aid.
- Demonstrates presentation skills within the scope of Turkish and World Cuisine by establishing effective written, verbal and non-verbal communication in the practice of the culinary profession.
- Gains professional knowledge and skills in subjects that will support individual development such as lifelong learning, process management, time management, entrepreneurship, etc.
It has the key competencies listed below at entry level.
1. Reading and writing competence
2. Multilingual competence
3. Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
4. Digital competence
5. Personal, social and learning to learn competence
6. Civic competence
7. Entrepreneurial competence
8. Cultural awareness and expression competence
Candidates who want to achieve this qualification are subject to theoretical and performance-based exams defined in the units.
Theoretical and performance-based exams in the qualification units can be done separately for each unit or together. However, each unit is evaluated independently.
In the theoretical exam, candidates are given a written exam with 4 options, multiple choice and each with equal points. Candidates are given an average of 2 minutes for each question in the exam.
All skills and competencies are measured with a performance-based exam. The duration of the performance-based exam should correspond to the duration in real practice conditions. The performance-based exam is carried out in a real or realistic working environment.
In order to monitor the quality of higher education programs;
• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions.
• “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
• YÖK publishes the “Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of higher education institutions every year. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:
1. Creation and Approval of Curriculum:
1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening associate degree departments and programs in higher education institutions.
1.2. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being approved by the relevant Deans' Council.
2. Measurement-Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each associate degree program will provide to the student will be carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in associate degree programs receive an associate degree diploma if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.
4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal
Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is provided. YÖKAK carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.
Candidates must have a high school diploma or equivalent and receive the required score from the TYT score type.
Provided that they receive the required score in the Vertical Transfer Exam conducted by the Student Selection and Placement Center, they can apply to undergraduate programs related to their field or to undergraduate completion programs of Distance Education Systems.
1. Law No. 2547 on Higher Education
1.1. Regulation on Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Program Graduates
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
The qualification is valid at all times.
