Yeterlilik Kodu

TR0030020340

Yeterlilik Adı
Bilgisayar Mühendisliği Lisans Diploması
Sorumlu KurumBartın Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiAğdacı, Ağdacı Köyü Yolu, 74110 Bartın Merkez/Bartın
Sorumlu Kurum URLhttp://www.bartin.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Yazılım ve uygulamalar geliştirme ve analizi
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Bartın Üniversitesi, Mühendislik, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi Bilgisayar Mühendisliği programının amacı:

  1. Sektörel Gereksinimlere Uygun Eğitim: Alanında sektörün ihtiyaçlarını karşılayabilecek ve kendilerini sürekli geliştirme yeteneğine sahip mühendisler yetiştirmek.
  2. Küresel Kariyer Olanakları: Mezunlarını ulusal ve uluslararası bilişim kuruluşlarında başarılı bir kariyere hazırlamak.
  3. Sürdürülebilir Çözümler ve Yenilikçilik: Bilişim sektöründe sürdürülebilir çözümler üretebilen, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip eden mühendisler yetiştirmek.
Öğrenme Ortamları

Öğrenme, örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde yapılır. Öğrenciler, son dönemlerinde 7+1 programı kapsamında kamu veya özel kurum ve kuruluşların iş yerlerinde iş yeri eğitimi alırlar.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilir.
  • Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahip olur.
  • Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulayabilir.
  • Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilir.
  • Karmaşık mühendislik problemlerinin veya bilgisayar mühendisliğine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisini edinir.
  • Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma kabiliyeti edinir.
  • Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisini geliştirir.
  • Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme yetisi kazanır.
  • Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur.
  • Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur.
  • Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
  • Öğrenme Yetkinliği
  • İletişim ve Sosyal Yetkinlik
  • Alana Özgü Yetkinlik
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Sınavlar; ara sınavı, bütünleme sınavı, mazeret sınavı, dönem sonu sınavı, muafiyet sınavı ve tek ders sınavlardır. Sınavlar yazılı ve/veya sözlü/uygulamalı olarak yapılabilir.
  • Öğrencilere aldıkları derslerde gösterdikleri başarı için harf notu verilir ve bu notlar ders başarı notu olarak adlandırılır. Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) ya da (DD) harf notlarından birini alana öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar.
  • Derse devam zorunluluğunu yerine getirmeyen öğrenciye DZ notu verilir. Bu not, not ortalaması hesabında FF sayılır. Öğrenci DZ notu aldığı dersi tekrar eder. Dönem sonu ve bütünleme sınavına girmeyen öğrenciye GR notu verilir. Bu not, not ortalaması hesabında FF sayılır.
  • Ders başarı notu, ara sınav notu ve/veya eğitim öğretim etkinliklerinin birlikte değerlendirilmesiyle elde edilen notun %40’ı ile final/bütünleme sınavı notunun %60’ı alınarak hesaplanır.
  • Dersteki başarı, Üniversitenin bağıl değerlendirme sistemi uygulama esaslarına göre belirlenir.
  •  Puan          Katsayısı         Başarı Derecesi            

     AA                  4,00                    Pekiyi

     BA                  3,50                    İyi-Pekiyi

     BB                  3,00                    İyi

     CB                  2,50                    Orta-İyi

     CC                  2,00                    Orta

     DC                  1,50                    Zayıf- Orta

     DD                  1,00                    Zayıf

     FF                   0,00                    Başarısız
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.

Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Bilgisayar Mühendisliği Bölümümüz MÜDEK Akreditasyonu Almaya Hak Kazanmıştır

Akreditasyon Başlangıç ve Bitiş Tarihi: 01.05.2024-30.09.2026

Giriş Şartı

Bölüme kayıt yaptırmak isteyen öğrenci, üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı çerçevesinde ÖSYM tarafından belirlenen süreçleri tamamlamak / sınavları başarmış olmak zorundadır. Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencilerin kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir. Üniversiteye giriş hakkında daha etraflı bilgi Kurum Tanıtım Kataloğunda mevcuttur.

Başarma ŞartlarıBu programda öğrenim gören öğrencilerin, mezun olabilmek için 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları ve öğretim programlarında belirtilen zorunlu dersler ile asgari sayıda alınması gereken seçmeli derslerden en az DD notu alarak başarılı olmaları gerekmektedir. Mezuniyet için kazanılması gereken minimum AKTS, 240’dır. Öğrencilerin aynı zamanda zorunlu iş yeri eğitimini belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Programı başarılı bir şekilde tamamlayan öğrenci Bilgisayar Mühendisliği'nde ya da bu alandan öğrenci kabul eden diğer bilim dallarında lisansüstü eğitimine devam edebilir.

Bilgisayar mühendisleri hem özel sektörde hem de kamu sektöründe geniş bir iş imkânına sahip olup, teknolojinin hızla gelişmesiyle bu alanlar daha da genişlemektedir. Günümüzde bilgisayar mühendislerinin çalışabilecekleri başlıca sektör ve alanlar şu şekilde sıralanabilir:

  • Yazılım firmaları
  • Network altyapı hizmeti veren firmalar
  • Sistem kurulumu ve yönetimi yapan firmalar
  • Bilgi ve ağ güvenliği hizmeti veren firmalar
  • Bankaların bilgi işlem ve yazılım geliştirme departmanları
  • Finans kuruluşlarının ilgili birimleri
  • Bakanlıklar ve çeşitli kamu kurum ve kuruluşlarının bilgi işlem ve yazılım departmanları
  • Robotik firmalar
  • Otomotiv sanayi
  • Uzay, havacılık ve savunma sanayi
  • Yapay zeka teknolojileri geliştiren firmalar
Yasal Dayanağı

2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030020340


Yeterlilik Adı
Bilgisayar Mühendisliği Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Bartın Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Ağdacı, Ağdacı Köyü Yolu, 74110 Bartın Merkez/Bartın

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Bartın Üniversitesi, Mühendislik, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi Bilgisayar Mühendisliği programının amacı:

  1. Sektörel Gereksinimlere Uygun Eğitim: Alanında sektörün ihtiyaçlarını karşılayabilecek ve kendilerini sürekli geliştirme yeteneğine sahip mühendisler yetiştirmek.
  2. Küresel Kariyer Olanakları: Mezunlarını ulusal ve uluslararası bilişim kuruluşlarında başarılı bir kariyere hazırlamak.
  3. Sürdürülebilir Çözümler ve Yenilikçilik: Bilişim sektöründe sürdürülebilir çözümler üretebilen, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip eden mühendisler yetiştirmek.

Öğrenme Ortamları

Öğrenme, örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde yapılır. Öğrenciler, son dönemlerinde 7+1 programı kapsamında kamu veya özel kurum ve kuruluşların iş yerlerinde iş yeri eğitimi alırlar.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilir.
  • Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahip olur.
  • Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulayabilir.
  • Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilir.
  • Karmaşık mühendislik problemlerinin veya bilgisayar mühendisliğine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisini edinir.
  • Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma kabiliyeti edinir.
  • Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisini geliştirir.
  • Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme yetisi kazanır.
  • Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur.
  • Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur.
  • Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
  • Öğrenme Yetkinliği
  • İletişim ve Sosyal Yetkinlik
  • Alana Özgü Yetkinlik

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Sınavlar; ara sınavı, bütünleme sınavı, mazeret sınavı, dönem sonu sınavı, muafiyet sınavı ve tek ders sınavlardır. Sınavlar yazılı ve/veya sözlü/uygulamalı olarak yapılabilir.
  • Öğrencilere aldıkları derslerde gösterdikleri başarı için harf notu verilir ve bu notlar ders başarı notu olarak adlandırılır. Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) ya da (DD) harf notlarından birini alana öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar.
  • Derse devam zorunluluğunu yerine getirmeyen öğrenciye DZ notu verilir. Bu not, not ortalaması hesabında FF sayılır. Öğrenci DZ notu aldığı dersi tekrar eder. Dönem sonu ve bütünleme sınavına girmeyen öğrenciye GR notu verilir. Bu not, not ortalaması hesabında FF sayılır.
  • Ders başarı notu, ara sınav notu ve/veya eğitim öğretim etkinliklerinin birlikte değerlendirilmesiyle elde edilen notun %40’ı ile final/bütünleme sınavı notunun %60’ı alınarak hesaplanır.
  • Dersteki başarı, Üniversitenin bağıl değerlendirme sistemi uygulama esaslarına göre belirlenir.
  •  Puan          Katsayısı         Başarı Derecesi            

     AA                  4,00                    Pekiyi

     BA                  3,50                    İyi-Pekiyi

     BB                  3,00                    İyi

     CB                  2,50                    Orta-İyi

     CC                  2,00                    Orta

     DC                  1,50                    Zayıf- Orta

     DD                  1,00                    Zayıf

     FF                   0,00                    Başarısız

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.

Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Bilgisayar Mühendisliği Bölümümüz MÜDEK Akreditasyonu Almaya Hak Kazanmıştır

Akreditasyon Başlangıç ve Bitiş Tarihi: 01.05.2024-30.09.2026


Giriş Şartı

Bölüme kayıt yaptırmak isteyen öğrenci, üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı çerçevesinde ÖSYM tarafından belirlenen süreçleri tamamlamak / sınavları başarmış olmak zorundadır. Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencilerin kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir. Üniversiteye giriş hakkında daha etraflı bilgi Kurum Tanıtım Kataloğunda mevcuttur.


Başarma Şartları
Bu programda öğrenim gören öğrencilerin, mezun olabilmek için 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları ve öğretim programlarında belirtilen zorunlu dersler ile asgari sayıda alınması gereken seçmeli derslerden en az DD notu alarak başarılı olmaları gerekmektedir. Mezuniyet için kazanılması gereken minimum AKTS, 240’dır. Öğrencilerin aynı zamanda zorunlu iş yeri eğitimini belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Programı başarılı bir şekilde tamamlayan öğrenci Bilgisayar Mühendisliği'nde ya da bu alandan öğrenci kabul eden diğer bilim dallarında lisansüstü eğitimine devam edebilir.

Bilgisayar mühendisleri hem özel sektörde hem de kamu sektöründe geniş bir iş imkânına sahip olup, teknolojinin hızla gelişmesiyle bu alanlar daha da genişlemektedir. Günümüzde bilgisayar mühendislerinin çalışabilecekleri başlıca sektör ve alanlar şu şekilde sıralanabilir:

  • Yazılım firmaları
  • Network altyapı hizmeti veren firmalar
  • Sistem kurulumu ve yönetimi yapan firmalar
  • Bilgi ve ağ güvenliği hizmeti veren firmalar
  • Bankaların bilgi işlem ve yazılım geliştirme departmanları
  • Finans kuruluşlarının ilgili birimleri
  • Bakanlıklar ve çeşitli kamu kurum ve kuruluşlarının bilgi işlem ve yazılım departmanları
  • Robotik firmalar
  • Otomotiv sanayi
  • Uzay, havacılık ve savunma sanayi
  • Yapay zeka teknolojileri geliştiren firmalar

Yasal Dayanağı

2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030020340

Qualification Title
Computer Engineering License
Awarding BodyBARTIN UNIVERSITY
Awarding Body ContactBartın Üniversitesi
Awarding Body Urlhttp://www.bartin.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasSoftware and applications development and analysis
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

The aim of the Computer Engineering Program at Bartın University, Faculty of Engineering, Architecture, and Design is as follows:

  1. Education Aligned with Sectoral Needs: To train engineers who can meet the demands of the industry in their field and possess the ability to continuously improve themselves.
  2. Global Career Opportunities: To prepare graduates for successful careers in national and international IT organizations.
  3. Sustainable Solutions and Innovation: To educate engineers capable of producing sustainable solutions in the IT sector and keeping up with scientific and technological advancements.
Learning Environments

Learning is conducted in a formal education format. Additionally, practical training is carried out in laboratories and workshops within higher education institutions. During their final semesters, students participate in workplace training at public or private institutions as part of the 7+1 program.

Description

Sufficient knowledge of subjects specific to the discipline of mathematics, science and computer engineering; Can use theoretical and applied knowledge in these fields to solve complex engineering problems.
Ability to identify, formulate and solve complex engineering problems; Have the ability to select and apply appropriate analysis and modeling methods for this purpose.
The ability to design a complex system, process, device or product to meet specific requirements, under realistic constraints and conditions; can apply modern design methods for this purpose.
Ability to select and use modern techniques and tools necessary for the analysis and solution of complex problems encountered in engineering practices; can use information technologies effectively.
Acquire the ability to design experiments, conduct experiments, collect data, analyze and interpret results for the investigation of complex engineering problems or research topics specific to computer engineering.
Ability to work effectively in intradisciplinary and multidisciplinary teams; acquires the ability to work individually.
Ability to communicate effectively verbally and in writing; knowledge of at least one foreign language; It develops the ability to write effective reports and understand written reports, prepare design and production reports, make effective presentations, and give and receive clear and understandable instructions.

Awareness of the necessity of lifelong learning; Gains the ability to access information, follow developments in science and technology and constantly renew itself.
Have knowledge about acting in accordance with ethical principles, professional and ethical responsibility, and standards used in engineering practices.
Knowledge of business practices, such as project management, risk management and change management; awareness about entrepreneurship and innovation; Gain knowledge about sustainable development.
Information about the effects of engineering practices on health, environment and security at universal and social dimensions and the problems of the age reflected in the field of engineering; Gains awareness of the legal consequences of engineering solutions.

Key Competencies

Possesses the key competencies listed below at an advanced level.

  • Competence to Work Independently and Take Responsibility
  • Learning Competence
  • Communication and Social Competence
  • Field Specific Competence
Further Info
  • Exams include midterm exams, make-up exams, excuse exams, end-of-term exams, exemption exams, and single-course exams. Exams can be conducted in written, oral, and/or practical formats.
  • Students are assigned a letter grade based on their performance in courses, referred to as course grades. Students are considered to have passed a course if they receive one of the following grades: (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC), or (DD).
  • Students who fail to meet the attendance requirements are given the grade "DZ." This grade is considered equivalent to "FF" in GPA calculations, and students must retake the course. Students who miss the end-of-term or make-up exams receive the grade "GR," which is also treated as "FF" in GPA calculations.
  • The course grade is calculated by taking 40% of the midterm exam score and/or other educational activities combined, and 60% of the final/make-up exam score.
  • Academic success in a course is determined based on the university's relative evaluation system guidelines.
  •  Puan          Katsayısı         Başarı Derecesi            

     AA                  4,00                    Pekiyi

     BA                  3,50                    İyi-Pekiyi

     BB                  3,00                    İyi

     CB                  2,50                    Orta-İyi

     CC                  2,00                    Orta

     DC                  1,50                    Zayıf- Orta

     DD                  1,00                    Zayıf

     FF                   0,00                    Başarısız
Quality Assurance

To ensure the quality of higher education programs:

  • The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising education, training, and other activities in higher education institutions.
  • “University Monitoring and Evaluation Reports,” prepared based on criteria set by YÖK, are published annually. These reports include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions and are shared with the public by YÖK.
  • The “Foundation Higher Education Institutions Report,” which contains academic, administrative, and financial data on foundation higher education institutions, is also published annually by YÖK. These reports include quantitative and qualitative evaluations and are shared publicly.
  • Quality assurance for undergraduate programs in higher education is regulated under the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance in Higher Education Diploma Programs."

1. Development and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required to establish undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum and learning outcomes for each undergraduate program are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the fundamental principles set by YÖK.

1.2. National Core Education Programs are implemented by higher education institutions after being approved by YÖK and accepted by the respective Council of Deans.

2. Assessment and Evaluation:

The methods for assessing and evaluating the learning outcomes of each undergraduate program are carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions based on YÖK's fundamental principles.

3. Certification:

Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree upon successfully completing the course credits and other requirements set by their higher education institution.

4. Self-Evaluation and External Evaluation:

Higher education institutions submit an "Institutional Internal Evaluation Report" for the previous year to the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report," prepared as part of external evaluations, with the public.

Accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK demonstrate that program qualifications meet quality assurance standards. YÖKAK also conducts regular reviews of qualifications in line with its regulations.

Accreditation of the Computer Engineering Department:

Our Computer Engineering Department has been granted MÜDEK Accreditation.

Accreditation Start and End Dates: May 1, 2024 – September 30, 2026.

 

Access Requirements

A student wishing to enroll in the department must complete the processes and pass the exams set by ÖSYM within the framework of the university's academic and legal regulations. Students who have started their education in an equivalent program, either domestically or internationally, can apply for a horizontal transfer. Admissions are reviewed before the start of the semester, taking into account each student's conditions and the level of their application, and are evaluated on a case-by-case basis. More detailed information about university admission can be found in the Institutional Promotion Catalog.

Conditions for SuccessStudents enrolled in this program must have a minimum cumulative GPA of 2.00 out of 4.00 to graduate, and they must pass the compulsory courses and the minimum required number of elective courses with at least a grade of DD. The minimum ECTS required for graduation is 240. Students must also complete the mandatory workplace training within the specified time and conditions.
Progression Paths (Relationship Type)

A student who successfully completes the program can continue their graduate studies in Computer Engineering or other scientific fields that accept students from this area.

Computer engineers have extensive job opportunities in both the private and public sectors, and with the rapid development of technology, these fields are expanding even further. The main sectors and areas where computer engineers can work today are as follows:

  • Software companies
  • Network infrastructure service providers
  • Companies specializing in system installation and management
  • Information and network security service providers
  • IT and software development departments of banks
  • Relevant units of financial institutions
  • IT and software departments of ministries and various public institutions
  • Robotics companies
  • Automotive industry
  • Aerospace, aviation, and defense industries
  • Companies developing artificial intelligence technologies
Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation

Validity Period (If Any)

Qualification is valid indefinitely.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030020340


Qualification Title
Computer Engineering License

Awarding Body
BARTIN UNIVERSITY

Awarding Body Contact
Bartın Üniversitesi

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

The aim of the Computer Engineering Program at Bartın University, Faculty of Engineering, Architecture, and Design is as follows:

  1. Education Aligned with Sectoral Needs: To train engineers who can meet the demands of the industry in their field and possess the ability to continuously improve themselves.
  2. Global Career Opportunities: To prepare graduates for successful careers in national and international IT organizations.
  3. Sustainable Solutions and Innovation: To educate engineers capable of producing sustainable solutions in the IT sector and keeping up with scientific and technological advancements.

Learning Environments

Learning is conducted in a formal education format. Additionally, practical training is carried out in laboratories and workshops within higher education institutions. During their final semesters, students participate in workplace training at public or private institutions as part of the 7+1 program.


Description

Sufficient knowledge of subjects specific to the discipline of mathematics, science and computer engineering; Can use theoretical and applied knowledge in these fields to solve complex engineering problems.
Ability to identify, formulate and solve complex engineering problems; Have the ability to select and apply appropriate analysis and modeling methods for this purpose.
The ability to design a complex system, process, device or product to meet specific requirements, under realistic constraints and conditions; can apply modern design methods for this purpose.
Ability to select and use modern techniques and tools necessary for the analysis and solution of complex problems encountered in engineering practices; can use information technologies effectively.
Acquire the ability to design experiments, conduct experiments, collect data, analyze and interpret results for the investigation of complex engineering problems or research topics specific to computer engineering.
Ability to work effectively in intradisciplinary and multidisciplinary teams; acquires the ability to work individually.
Ability to communicate effectively verbally and in writing; knowledge of at least one foreign language; It develops the ability to write effective reports and understand written reports, prepare design and production reports, make effective presentations, and give and receive clear and understandable instructions.

Awareness of the necessity of lifelong learning; Gains the ability to access information, follow developments in science and technology and constantly renew itself.
Have knowledge about acting in accordance with ethical principles, professional and ethical responsibility, and standards used in engineering practices.
Knowledge of business practices, such as project management, risk management and change management; awareness about entrepreneurship and innovation; Gain knowledge about sustainable development.
Information about the effects of engineering practices on health, environment and security at universal and social dimensions and the problems of the age reflected in the field of engineering; Gains awareness of the legal consequences of engineering solutions.


Key Competencies

Possesses the key competencies listed below at an advanced level.

  • Competence to Work Independently and Take Responsibility
  • Learning Competence
  • Communication and Social Competence
  • Field Specific Competence

Further Info
  • Exams include midterm exams, make-up exams, excuse exams, end-of-term exams, exemption exams, and single-course exams. Exams can be conducted in written, oral, and/or practical formats.
  • Students are assigned a letter grade based on their performance in courses, referred to as course grades. Students are considered to have passed a course if they receive one of the following grades: (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC), or (DD).
  • Students who fail to meet the attendance requirements are given the grade "DZ." This grade is considered equivalent to "FF" in GPA calculations, and students must retake the course. Students who miss the end-of-term or make-up exams receive the grade "GR," which is also treated as "FF" in GPA calculations.
  • The course grade is calculated by taking 40% of the midterm exam score and/or other educational activities combined, and 60% of the final/make-up exam score.
  • Academic success in a course is determined based on the university's relative evaluation system guidelines.
  •  Puan          Katsayısı         Başarı Derecesi            

     AA                  4,00                    Pekiyi

     BA                  3,50                    İyi-Pekiyi

     BB                  3,00                    İyi

     CB                  2,50                    Orta-İyi

     CC                  2,00                    Orta

     DC                  1,50                    Zayıf- Orta

     DD                  1,00                    Zayıf

     FF                   0,00                    Başarısız

Quality Assurance

To ensure the quality of higher education programs:

  • The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising education, training, and other activities in higher education institutions.
  • “University Monitoring and Evaluation Reports,” prepared based on criteria set by YÖK, are published annually. These reports include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions and are shared with the public by YÖK.
  • The “Foundation Higher Education Institutions Report,” which contains academic, administrative, and financial data on foundation higher education institutions, is also published annually by YÖK. These reports include quantitative and qualitative evaluations and are shared publicly.
  • Quality assurance for undergraduate programs in higher education is regulated under the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance in Higher Education Diploma Programs."

1. Development and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required to establish undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum and learning outcomes for each undergraduate program are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the fundamental principles set by YÖK.

1.2. National Core Education Programs are implemented by higher education institutions after being approved by YÖK and accepted by the respective Council of Deans.

2. Assessment and Evaluation:

The methods for assessing and evaluating the learning outcomes of each undergraduate program are carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions based on YÖK's fundamental principles.

3. Certification:

Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree upon successfully completing the course credits and other requirements set by their higher education institution.

4. Self-Evaluation and External Evaluation:

Higher education institutions submit an "Institutional Internal Evaluation Report" for the previous year to the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report," prepared as part of external evaluations, with the public.

Accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK demonstrate that program qualifications meet quality assurance standards. YÖKAK also conducts regular reviews of qualifications in line with its regulations.

Accreditation of the Computer Engineering Department:

Our Computer Engineering Department has been granted MÜDEK Accreditation.

Accreditation Start and End Dates: May 1, 2024 – September 30, 2026.

 


Access Requirements

A student wishing to enroll in the department must complete the processes and pass the exams set by ÖSYM within the framework of the university's academic and legal regulations. Students who have started their education in an equivalent program, either domestically or internationally, can apply for a horizontal transfer. Admissions are reviewed before the start of the semester, taking into account each student's conditions and the level of their application, and are evaluated on a case-by-case basis. More detailed information about university admission can be found in the Institutional Promotion Catalog.


Conditions for Success
Students enrolled in this program must have a minimum cumulative GPA of 2.00 out of 4.00 to graduate, and they must pass the compulsory courses and the minimum required number of elective courses with at least a grade of DD. The minimum ECTS required for graduation is 240. Students must also complete the mandatory workplace training within the specified time and conditions.

Progression Paths (Relationship Type)

A student who successfully completes the program can continue their graduate studies in Computer Engineering or other scientific fields that accept students from this area.

Computer engineers have extensive job opportunities in both the private and public sectors, and with the rapid development of technology, these fields are expanding even further. The main sectors and areas where computer engineers can work today are as follows:

  • Software companies
  • Network infrastructure service providers
  • Companies specializing in system installation and management
  • Information and network security service providers
  • IT and software development departments of banks
  • Relevant units of financial institutions
  • IT and software departments of ministries and various public institutions
  • Robotics companies
  • Automotive industry
  • Aerospace, aviation, and defense industries
  • Companies developing artificial intelligence technologies

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation


Validity Period (If Any)

Qualification is valid indefinitely.


Url
Open Address