Yeterlilik Kodu

TR0030011557

Yeterlilik Adı
Bilgisayar Programcılığı (Teknik Bilimler MYO)Ön Lisans Diploması
Sorumlu KurumIsparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiIsparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, 32200 Bahçelievler Mh. 102. Cd. No:24 ISPARTA T. +90 (246) 214 60 10 F. +90 (246) 228 30 06 isubu@hs01.kep.tr
Sorumlu Kurum URLhttp://www.isparta.edu.tr/
YönelimMesleki
AYÇ Seviyesi5
5 Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 5
Sınıflandırma (Tematik Alan)Bilgisayar kullanımı
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

SGK / İşKur Meslek Kod Listesi

3512.11 Bilgisayar Programcılığı Teknikeri

2514.01 Bilgisayar Programcısı

KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2 Yıl
Program Profili (Amaç)

Bilgisayar Programcılığı Programı, bilişim sektöründe oluşan nitelikli ara personel ihtiyacını karşılamak amacıyla hazırlanmış bir önlisans programıdır. Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu Bilgisayar Programcılığı Programı temel programlama adımları gerçekleştirme, veri yapılarını oluşturma, uygulama geliştirme, güncel ofis yazılımlarını etkin kullanabilme, bilgi güvenliğini gözeterek bilgisayar ağlarıyla çalışma, veritabanı tasarımı ve yönetimi, yazılım test etme ve hata giderme vb. gibi süreçlere hâkim, mesleğin gerektirdiği bilgi ve beceriye sahip bilgisayar teknikerleri yetiştirmek amaçlanmaktadır.

Öğrenme Ortamları

Programın Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu A Blokta 30 bilgisayarlı 1 adet ve B Blokta 40 bilgisayarlık 2 adet bilgisayar programı bulunmaktadır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Genel veya mesleki orta öğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan ve orta öğretim düzeyi üzerindeki dersler-uygulama araç ve gereçleri ile desteklenen bir alandaki bilgi ve becerilere sahip olmak ve o alandaki temel kavramları kavradığını göstermek.
  • Bilgisayar Teknolojileri ve Programlama alanında tanımı iyi yapılmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek; pratik uygulamalarda gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri kullanabildiğini göstermek.
  • Bilgisayar Teknolojileri ve Programlama alanı ile ilgili tasarımları ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve takım çalışması yapabilmek.
  • Bilgisayar Teknolojileri ve Programlama alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini göstermek.
  • Bilgisayar Teknolojileri ve Programlama alanında ile ilgili çalışmalarda öngörülmeyen durumlarla ilgili sorunları belirleme ve çözüm arama yeteneğini kazandığını göstermek.
  • Sorumluluğu altında çalışanların performanslarını objektif olarak değerlendirmek ve denetlemek.
  • Alanında yeterli olacak düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmak.
  • Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte, mesleğinin gerektirdiği yazılım ve donanımları kullanabilmek.
  • Alanı ile ilgili konularda, sosyal sorumluluk, etik değerler ve sosyal güvenlik hakları bilgisi ve bilincine sahip olmak.
  • Alanı ile ilgili konularda, iş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olmak.
  • Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olmak.
Anahtar Yetkinlikler

Bilgi toplumunun gerektirdiği, tüm bireylerin sahip olması gereken, kişilerin hayat boyu öğrenme çerçevesinde bireysel gelişimini, topluma etkin ve sorumlu bireyler olarak sosyal katılımlarını, istihdam edilebilmelerini destekleyen temel yetkinliklerdir. Anahtar yetkinlikler şunlardır:

  •  Okuma yazma yetkinliği
  •  Çoklu dil yetkinliği
  •  Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  •  Dijital yetkinlik
  •  Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  •  Vatandaşlık yetkinliği
  •  Girişimcilik yetkinliği
  •  Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

1) Birimlerde bir dersin başarı notu Senatoca belirlenen bağıl değerlendirme yöntemine göre belirlenir. Bağıl değerlendirme yöntemine göre bir öğrencinin bir dersteki başarı notunun belirlenmesi için, öncelikle mutlak değerlendirme yönteminde olduğu gibi ara sınav ve varsa diğer eğitim-öğretim etkinlikleri ile yarıyıl/yıl sonu sınavlarının katkıları dikkate alınarak ham notu hesaplanır. Bu not değerlendirme yönteminde 100 üzerinden ham not olarak kabul edilir. Tüm öğrenciler için 100 üzerinden ham notlar, sının genel başarı düzeyi, notların dağılışı, sınıf ortalaması ve/veya standart sapması dikkate alınarak Senato tarafından kabul edilen harfli sistem veya 4’lük sisteme uyarlanır.

(2) Bu değerlendirmede sadece ara sınav yapılmışsa, ara sınavın başarı notuna katkısı %40, yarıyıl/yılsonu sınavından alınan notun başarı notuna katkısı % 60’r.

(3) Ara sınavın yanı sıra ödev, proje, uygulama ve benzeri yarıyıl içi çalışmaları yapılmışsa yarıyıl içi sınav ve etkinliklerin başarı notuna katkısı %50, yarıyıl/yılsonu sınavından alınan notun başarı notuna katkısı % 50’dir.

 (4) Bütünleme sınavı yapılan dersin harf notunun hesaplanmasında, öğrencinin yıl içi sınav ve çalışmalarına ait notları aynı şekilde dikkate alınır ve bütünleme sınavı notu yarıyıl/yılsonu sınavı notu yerine geçer.

(5) Bütünleme sınavı yapılan dersin harf notu Üniversite Bağıl Değerlendirme Yönergesindeki hükümlere göre belirlenir.

(6) Bütünleme sınavında alınan harf notu geçerlidir ve önceki harf notunun yerine geçer. Öğrenci bilgi sistemi üzerinden bütünleme sınavına girme talebinde bulunan öğrencinin mazeret nedeniyle bütünleme sınavına girememesi ve mazeretini belgelendirmesi durumunda ilgili birimin yönetim kurulu kararı ile bir önceki harf notu geçerli olur. Öğrencinin başarısız olduğu dersin (FF, FD) bütünleme sınavına girmemesi durumunda bir önceki harf notu geçerli olur.

(7) Eğim programlarında zorunlu staj dersi bulunan birimlerde staj dersinin uygulanması ve değerlendirilmesi Senato ve ilgili kurullar tarafından belirlenen esaslara göre yapılır.

(8) Sınav değerlendirme esasları hazırlık sınıflarında Senato tarafından belirlenen esaslara göre düzenlenir.

Harf notları ve katsayıları aşağıdaki şekildedir:

a)

Başarı Notu Katsayı

  AA             4.00

  BA             3.50

  BB             3.00

  CB             2.50

  CC             2.00

  DC             1.50

  DD             1.00

  FD              0.50

  FF               0.00

b) Bunlardan;

1) Geçer notlar; AA, BA, BB, CB ve CC notlarıdır. Bu notlardan birini almış olan bir öğrenci o dersi başarmış sayılır. Staj dersini başarı ile tamamlayan öğrencilere G (geçer) notu verilir.

2) Koşullu geçer notlar; DC ve DD notlarıdır. Bu notlardan birini almış olan bir öğrenci genel not ortalamasının en az 2.00 olması halinde o dersi başarmış sayılır.

3) Geçmez notlar; K, FD ve FF notlarıdır. Staj derslerinde başarısız olan öğrencilere K (geçmez) notu verilir.

4) NA notu, derse devam yükümlülüklerini yerine getirmeyen öğrencilere verilir. NA notu, not ortalaması hesabında (FF) notu gibi işlem görür.

5) M (muaf); daha önce alınıp başarılan ve eşdeğerliği ilgili bölüm başkanlığının önerisi üzerine ilgili yönetim kurulunca onaylanan dersler için verilen işaret.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK- Bilgisayar Programcılığı Programı)

Başlangıç: 01.01.2025 / Bitiş: 31.12.2028

Giriş Şartı

YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili önlisans programına yerleştirilmiş olmak.

Başarma ŞartlarıÖğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması, FF, FD notunun olmaması gerekir. Bu programda öğrencinin asgari 120 ECTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir. Bu yeterliliği hem örgün hem de açık öğretim yoluyla ulaşmak mümkündür.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Kamu ve özel kuruluşlarda meslek elemanı olarak istihdam edilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030011557


Yeterlilik Adı
Bilgisayar Programcılığı (Teknik Bilimler MYO)Ön Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, 32200 Bahçelievler Mh. 102. Cd. No:24 ISPARTA T. +90 (246) 214 60 10 F. +90 (246) 228 30 06 isubu@hs01.kep.tr

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Mesleki

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

SGK / İşKur Meslek Kod Listesi

3512.11 Bilgisayar Programcılığı Teknikeri

2514.01 Bilgisayar Programcısı


AYÇ Seviyesi
5

TYÇ Seviyesi
5
Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

SGK / İşKur Meslek Kod Listesi

3512.11 Bilgisayar Programcılığı Teknikeri

2514.01 Bilgisayar Programcısı


Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2 Yıl

Program Profili (Amaç)

Bilgisayar Programcılığı Programı, bilişim sektöründe oluşan nitelikli ara personel ihtiyacını karşılamak amacıyla hazırlanmış bir önlisans programıdır. Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu Bilgisayar Programcılığı Programı temel programlama adımları gerçekleştirme, veri yapılarını oluşturma, uygulama geliştirme, güncel ofis yazılımlarını etkin kullanabilme, bilgi güvenliğini gözeterek bilgisayar ağlarıyla çalışma, veritabanı tasarımı ve yönetimi, yazılım test etme ve hata giderme vb. gibi süreçlere hâkim, mesleğin gerektirdiği bilgi ve beceriye sahip bilgisayar teknikerleri yetiştirmek amaçlanmaktadır.


Öğrenme Ortamları

Programın Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu A Blokta 30 bilgisayarlı 1 adet ve B Blokta 40 bilgisayarlık 2 adet bilgisayar programı bulunmaktadır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Genel veya mesleki orta öğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan ve orta öğretim düzeyi üzerindeki dersler-uygulama araç ve gereçleri ile desteklenen bir alandaki bilgi ve becerilere sahip olmak ve o alandaki temel kavramları kavradığını göstermek.
  • Bilgisayar Teknolojileri ve Programlama alanında tanımı iyi yapılmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek; pratik uygulamalarda gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri kullanabildiğini göstermek.
  • Bilgisayar Teknolojileri ve Programlama alanı ile ilgili tasarımları ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve takım çalışması yapabilmek.
  • Bilgisayar Teknolojileri ve Programlama alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini göstermek.
  • Bilgisayar Teknolojileri ve Programlama alanında ile ilgili çalışmalarda öngörülmeyen durumlarla ilgili sorunları belirleme ve çözüm arama yeteneğini kazandığını göstermek.
  • Sorumluluğu altında çalışanların performanslarını objektif olarak değerlendirmek ve denetlemek.
  • Alanında yeterli olacak düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmak.
  • Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte, mesleğinin gerektirdiği yazılım ve donanımları kullanabilmek.
  • Alanı ile ilgili konularda, sosyal sorumluluk, etik değerler ve sosyal güvenlik hakları bilgisi ve bilincine sahip olmak.
  • Alanı ile ilgili konularda, iş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olmak.
  • Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olmak.

Anahtar Yetkinlikler

Bilgi toplumunun gerektirdiği, tüm bireylerin sahip olması gereken, kişilerin hayat boyu öğrenme çerçevesinde bireysel gelişimini, topluma etkin ve sorumlu bireyler olarak sosyal katılımlarını, istihdam edilebilmelerini destekleyen temel yetkinliklerdir. Anahtar yetkinlikler şunlardır:

  •  Okuma yazma yetkinliği
  •  Çoklu dil yetkinliği
  •  Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  •  Dijital yetkinlik
  •  Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  •  Vatandaşlık yetkinliği
  •  Girişimcilik yetkinliği
  •  Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

1) Birimlerde bir dersin başarı notu Senatoca belirlenen bağıl değerlendirme yöntemine göre belirlenir. Bağıl değerlendirme yöntemine göre bir öğrencinin bir dersteki başarı notunun belirlenmesi için, öncelikle mutlak değerlendirme yönteminde olduğu gibi ara sınav ve varsa diğer eğitim-öğretim etkinlikleri ile yarıyıl/yıl sonu sınavlarının katkıları dikkate alınarak ham notu hesaplanır. Bu not değerlendirme yönteminde 100 üzerinden ham not olarak kabul edilir. Tüm öğrenciler için 100 üzerinden ham notlar, sının genel başarı düzeyi, notların dağılışı, sınıf ortalaması ve/veya standart sapması dikkate alınarak Senato tarafından kabul edilen harfli sistem veya 4’lük sisteme uyarlanır.

(2) Bu değerlendirmede sadece ara sınav yapılmışsa, ara sınavın başarı notuna katkısı %40, yarıyıl/yılsonu sınavından alınan notun başarı notuna katkısı % 60’r.

(3) Ara sınavın yanı sıra ödev, proje, uygulama ve benzeri yarıyıl içi çalışmaları yapılmışsa yarıyıl içi sınav ve etkinliklerin başarı notuna katkısı %50, yarıyıl/yılsonu sınavından alınan notun başarı notuna katkısı % 50’dir.

 (4) Bütünleme sınavı yapılan dersin harf notunun hesaplanmasında, öğrencinin yıl içi sınav ve çalışmalarına ait notları aynı şekilde dikkate alınır ve bütünleme sınavı notu yarıyıl/yılsonu sınavı notu yerine geçer.

(5) Bütünleme sınavı yapılan dersin harf notu Üniversite Bağıl Değerlendirme Yönergesindeki hükümlere göre belirlenir.

(6) Bütünleme sınavında alınan harf notu geçerlidir ve önceki harf notunun yerine geçer. Öğrenci bilgi sistemi üzerinden bütünleme sınavına girme talebinde bulunan öğrencinin mazeret nedeniyle bütünleme sınavına girememesi ve mazeretini belgelendirmesi durumunda ilgili birimin yönetim kurulu kararı ile bir önceki harf notu geçerli olur. Öğrencinin başarısız olduğu dersin (FF, FD) bütünleme sınavına girmemesi durumunda bir önceki harf notu geçerli olur.

(7) Eğim programlarında zorunlu staj dersi bulunan birimlerde staj dersinin uygulanması ve değerlendirilmesi Senato ve ilgili kurullar tarafından belirlenen esaslara göre yapılır.

(8) Sınav değerlendirme esasları hazırlık sınıflarında Senato tarafından belirlenen esaslara göre düzenlenir.

Harf notları ve katsayıları aşağıdaki şekildedir:

a)

Başarı Notu Katsayı

  AA             4.00

  BA             3.50

  BB             3.00

  CB             2.50

  CC             2.00

  DC             1.50

  DD             1.00

  FD              0.50

  FF               0.00

b) Bunlardan;

1) Geçer notlar; AA, BA, BB, CB ve CC notlarıdır. Bu notlardan birini almış olan bir öğrenci o dersi başarmış sayılır. Staj dersini başarı ile tamamlayan öğrencilere G (geçer) notu verilir.

2) Koşullu geçer notlar; DC ve DD notlarıdır. Bu notlardan birini almış olan bir öğrenci genel not ortalamasının en az 2.00 olması halinde o dersi başarmış sayılır.

3) Geçmez notlar; K, FD ve FF notlarıdır. Staj derslerinde başarısız olan öğrencilere K (geçmez) notu verilir.

4) NA notu, derse devam yükümlülüklerini yerine getirmeyen öğrencilere verilir. NA notu, not ortalaması hesabında (FF) notu gibi işlem görür.

5) M (muaf); daha önce alınıp başarılan ve eşdeğerliği ilgili bölüm başkanlığının önerisi üzerine ilgili yönetim kurulunca onaylanan dersler için verilen işaret.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK- Bilgisayar Programcılığı Programı)

Başlangıç: 01.01.2025 / Bitiş: 31.12.2028


Giriş Şartı

YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili önlisans programına yerleştirilmiş olmak.


Başarma Şartları
Öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması, FF, FD notunun olmaması gerekir. Bu programda öğrencinin asgari 120 ECTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir. Bu yeterliliği hem örgün hem de açık öğretim yoluyla ulaşmak mümkündür.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Kamu ve özel kuruluşlarda meslek elemanı olarak istihdam edilirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030011557

Qualification Title
Associate Diploma in Computer Programming Program
Awarding BodyIsparta University of Applied Sciences
Awarding Body ContactA new university was established in Isparta with the name of Isparta University of Applied Sciences in Isparta.
Awarding Body Urlhttp://www.isparta.edu.tr/
OrientationOccupational
EQF Level5
5 The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025
TQF Level 5
Thematic AreasComputer use
National Occupation Classification

SGK / İşKur Occupation Code List

3512.11 Computer Programming Technician

2514.01 Computer Programmer

CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2 Yıl
Program Profile

The Computer Programming Program is an associate degree program designed to meet the need for qualified intermediate personnel in the IT sector. The Computer Programming Program of Isparta Applied Sciences University, Technical Sciences Vocational School aims to train computer technicians who have the knowledge and skills required by the profession, such as performing basic programming steps, creating data structures, developing applications, using current office software effectively, working with computer networks while considering information security, database design and management, software testing and troubleshooting.

Learning Environments

The program has 1 computer program with 30 computers in Block A and 2 computer programs with 40 computers in Block B of Isparta University of Applied Sciences Vocational School of Technical Sciences.

Description

• To have knowledge and skills in a field that is built on the competencies gained in general or vocational secondary education and supported by courses-practice tools and equipment above the secondary education level, and to demonstrate that he/she has grasped the basic concepts in that field.

• To be able to effectively define, collect and use the data required for the solution of well-defined problems in the field of Computer Technologies and Programming; to demonstrate that he/she can use the necessary theoretical knowledge, manual and/or mental skills in practical applications.

• To be able to clearly explain designs and applications related to the field of Computer Technologies and Programming to his/her colleagues, superiors and the individuals and groups he/she serves and to be able to work in a team.

• To demonstrate that he/she can learn independently in the field of Computer Technologies and Programming and apply what he/she has learned.

• To demonstrate that he/she has gained the ability to determine problems related to unforeseen situations and seek solutions in studies related to the field of Computer Technologies and Programming.

• To objectively evaluate and supervise the performances of those working under his/her responsibility.

• To have sufficient foreign language knowledge in the field.

• To be able to use the software and hardware required by his/her profession along with basic computer usage knowledge.

• To have knowledge and awareness of social responsibility, ethical values ​​and social security rights in the field.

• To have knowledge and awareness of work safety, worker health and environmental protection in the field.

• To be aware of Atatürk's Principles and have knowledge of the History of the Revolution.

Key Competencies

These are the basic competencies that all individuals need to have, which are required by the information society and support their individual development within the framework of lifelong learning, their social participation in society as effective and responsible individuals, and their employability. Key competencies are as follows:

1. Literacy competency

2. Multilingual competency

3. Mathematical competency and competency in science, technology and engineering

4. Digital competency

5. Personal, social and learning to learn competency

6. Citizenship competency

7. Entrepreneurship competency

8. Cultural awareness and expression competency

Further Info

(1) The success grade of a course in units is determined according to the relative evaluation method determined by the Senate. According to the relative evaluation method, in order to determine the success grade of a student in a course, first of all, the raw grade is calculated by taking into account the contributions of the midterm exam, other educational activities, if any, and the midterm/end-of-year exams, as in the absolute evaluation method. In this evaluation method, the raw grade is accepted as a 100 out of 100. For all students, the raw grades out of 100 are adapted to the letter system or 4-point system accepted by the Senate, taking into account the general success level of the class, the distribution of grades, the class average and/or standard deviation.

(2) If only a midterm exam is given in this evaluation, the contribution of the midterm exam to the success grade is 40%, and the contribution of the grade received from the midterm/end-of-year exam to the success grade is 60%.

(3) If homework, projects, applications and similar mid-term studies have been carried out in addition to mid-term exams, the contribution of mid-term exams and activities to the success grade is 50%, and the contribution of the grade received from the mid-term/end-of-year exam to the success grade is 50%.

(4) In calculating the letter grade of the course in which a make-up exam is held, the grades of the student's mid-term exams and studies are taken into account in the same way, and the make-up exam grade replaces the mid-term/end-of-year exam grade.

(5) The letter grade of the course in which a make-up exam is held is determined in accordance with the provisions of the University Relative Evaluation Directive.

(6) The letter grade received in the make-up exam is valid and replaces the previous letter grade. If a student who requests to take the make-up exam through the student information system cannot take the make-up exam due to an excuse and documents his/her excuse, the previous letter grade will be valid with the decision of the relevant unit's board of directors. If the student does not take the make-up exam of the course he/she failed (FF, FD), the previous letter grade will be valid.

(7) In units with compulsory internship courses in education programs, the implementation and evaluation of the internship course is carried out according to the principles determined by the Senate and the relevant boards.

(8) Exam evaluation principles are organized according to the principles determined by the Senate in preparatory classes.

Letter grades and coefficients are as follows:

a)

Success Grade Coefficient

AA 4.00

BA 3.50

BB 3.00

CB 2.50

CC 2.00

DC 1.50

DD 1.00

FD 0.50

FF 0.00

b) Of these;

1) Passing grades are; AA, BA, BB, CB and CC grades. A student who receives one of these grades is considered to have passed that course. Students who successfully complete the internship course are given a G (passing) grade.

2) Conditional passing grades are; DC and DD grades. A student who has received one of these grades is considered to have passed the course if their GPA is at least 2.00.

3) Failing grades are K, FD and FF grades. Students who fail internship courses are given a K (fail) grade.

4) NA grade is given to students who do not fulfill their attendance requirements. NA grade is processed as (FF) grade in GPA calculation.

5) M (exempt); a mark given for courses that have been taken and passed before and whose equivalence is approved by the relevant board of directors upon the recommendation of the relevant department head.

Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

● YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions.

● “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are also shared with the public by YÖK.

● YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions every year. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. The quality assurance of associate degree programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening associate degree departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Measurement-Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each associate degree program will provide to the student will be carried out is carried out in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in associate degree programs receive an associate degree diploma if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Assessment Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external assessment of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.

Vocational Education Assessment and Accreditation Association (MEDEK- Computer Programming Program)

Start: 01.01.2025 / End: 31.12.2028

Access Requirements

To be placed in the relevant associate degree program of the higher education institution as a result of the central examination conducted by the Evaluation, Selection and Placement Center (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK.

Conditions for SuccessThe student must have passed all courses in the program and must not have a grade of FF or FD. In this program, the student must have a minimum of 120 ECTS credits and a general grade point average of at least 2.00 out of 4.00. It is possible to achieve this qualification through both formal and open education.
Progression Paths (Relationship Type)

They are employed as professional staff in public and private institutions.

Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Program Graduates

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030011557


Qualification Title
Associate Diploma in Computer Programming Program

Awarding Body
Isparta University of Applied Sciences

Awarding Body Contact
A new university was established in Isparta with the name of Isparta University of Applied Sciences in Isparta.

Awarding Body Url

Orientation
Occupational

National Occupation Classification

SGK / İşKur Occupation Code List

3512.11 Computer Programming Technician

2514.01 Computer Programmer


EQF Level
5

TQF Level
5
The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025

National Occupation Classification

SGK / İşKur Occupation Code List

3512.11 Computer Programming Technician

2514.01 Computer Programmer


Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2 Yıl

Program Profile

The Computer Programming Program is an associate degree program designed to meet the need for qualified intermediate personnel in the IT sector. The Computer Programming Program of Isparta Applied Sciences University, Technical Sciences Vocational School aims to train computer technicians who have the knowledge and skills required by the profession, such as performing basic programming steps, creating data structures, developing applications, using current office software effectively, working with computer networks while considering information security, database design and management, software testing and troubleshooting.


Learning Environments

The program has 1 computer program with 30 computers in Block A and 2 computer programs with 40 computers in Block B of Isparta University of Applied Sciences Vocational School of Technical Sciences.


Description

• To have knowledge and skills in a field that is built on the competencies gained in general or vocational secondary education and supported by courses-practice tools and equipment above the secondary education level, and to demonstrate that he/she has grasped the basic concepts in that field.

• To be able to effectively define, collect and use the data required for the solution of well-defined problems in the field of Computer Technologies and Programming; to demonstrate that he/she can use the necessary theoretical knowledge, manual and/or mental skills in practical applications.

• To be able to clearly explain designs and applications related to the field of Computer Technologies and Programming to his/her colleagues, superiors and the individuals and groups he/she serves and to be able to work in a team.

• To demonstrate that he/she can learn independently in the field of Computer Technologies and Programming and apply what he/she has learned.

• To demonstrate that he/she has gained the ability to determine problems related to unforeseen situations and seek solutions in studies related to the field of Computer Technologies and Programming.

• To objectively evaluate and supervise the performances of those working under his/her responsibility.

• To have sufficient foreign language knowledge in the field.

• To be able to use the software and hardware required by his/her profession along with basic computer usage knowledge.

• To have knowledge and awareness of social responsibility, ethical values ​​and social security rights in the field.

• To have knowledge and awareness of work safety, worker health and environmental protection in the field.

• To be aware of Atatürk's Principles and have knowledge of the History of the Revolution.


Key Competencies

These are the basic competencies that all individuals need to have, which are required by the information society and support their individual development within the framework of lifelong learning, their social participation in society as effective and responsible individuals, and their employability. Key competencies are as follows:

1. Literacy competency

2. Multilingual competency

3. Mathematical competency and competency in science, technology and engineering

4. Digital competency

5. Personal, social and learning to learn competency

6. Citizenship competency

7. Entrepreneurship competency

8. Cultural awareness and expression competency


Further Info

(1) The success grade of a course in units is determined according to the relative evaluation method determined by the Senate. According to the relative evaluation method, in order to determine the success grade of a student in a course, first of all, the raw grade is calculated by taking into account the contributions of the midterm exam, other educational activities, if any, and the midterm/end-of-year exams, as in the absolute evaluation method. In this evaluation method, the raw grade is accepted as a 100 out of 100. For all students, the raw grades out of 100 are adapted to the letter system or 4-point system accepted by the Senate, taking into account the general success level of the class, the distribution of grades, the class average and/or standard deviation.

(2) If only a midterm exam is given in this evaluation, the contribution of the midterm exam to the success grade is 40%, and the contribution of the grade received from the midterm/end-of-year exam to the success grade is 60%.

(3) If homework, projects, applications and similar mid-term studies have been carried out in addition to mid-term exams, the contribution of mid-term exams and activities to the success grade is 50%, and the contribution of the grade received from the mid-term/end-of-year exam to the success grade is 50%.

(4) In calculating the letter grade of the course in which a make-up exam is held, the grades of the student's mid-term exams and studies are taken into account in the same way, and the make-up exam grade replaces the mid-term/end-of-year exam grade.

(5) The letter grade of the course in which a make-up exam is held is determined in accordance with the provisions of the University Relative Evaluation Directive.

(6) The letter grade received in the make-up exam is valid and replaces the previous letter grade. If a student who requests to take the make-up exam through the student information system cannot take the make-up exam due to an excuse and documents his/her excuse, the previous letter grade will be valid with the decision of the relevant unit's board of directors. If the student does not take the make-up exam of the course he/she failed (FF, FD), the previous letter grade will be valid.

(7) In units with compulsory internship courses in education programs, the implementation and evaluation of the internship course is carried out according to the principles determined by the Senate and the relevant boards.

(8) Exam evaluation principles are organized according to the principles determined by the Senate in preparatory classes.

Letter grades and coefficients are as follows:

a)

Success Grade Coefficient

AA 4.00

BA 3.50

BB 3.00

CB 2.50

CC 2.00

DC 1.50

DD 1.00

FD 0.50

FF 0.00

b) Of these;

1) Passing grades are; AA, BA, BB, CB and CC grades. A student who receives one of these grades is considered to have passed that course. Students who successfully complete the internship course are given a G (passing) grade.

2) Conditional passing grades are; DC and DD grades. A student who has received one of these grades is considered to have passed the course if their GPA is at least 2.00.

3) Failing grades are K, FD and FF grades. Students who fail internship courses are given a K (fail) grade.

4) NA grade is given to students who do not fulfill their attendance requirements. NA grade is processed as (FF) grade in GPA calculation.

5) M (exempt); a mark given for courses that have been taken and passed before and whose equivalence is approved by the relevant board of directors upon the recommendation of the relevant department head.


Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

● YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions.

● “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are also shared with the public by YÖK.

● YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions every year. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. The quality assurance of associate degree programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening associate degree departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Measurement-Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each associate degree program will provide to the student will be carried out is carried out in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in associate degree programs receive an associate degree diploma if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Assessment Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external assessment of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.

Vocational Education Assessment and Accreditation Association (MEDEK- Computer Programming Program)

Start: 01.01.2025 / End: 31.12.2028


Access Requirements

To be placed in the relevant associate degree program of the higher education institution as a result of the central examination conducted by the Evaluation, Selection and Placement Center (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK.


Conditions for Success
The student must have passed all courses in the program and must not have a grade of FF or FD. In this program, the student must have a minimum of 120 ECTS credits and a general grade point average of at least 2.00 out of 4.00. It is possible to achieve this qualification through both formal and open education.

Progression Paths (Relationship Type)

They are employed as professional staff in public and private institutions.


Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Program Graduates

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode