Yeterlilik Kodu

TR0030015022

Yeterlilik Adı
Biyokimya (%30 İngilizce) Lisans Diploması
Sorumlu KurumEge Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiEge Üniversitesi Rektörlüğü Gençlik Caddesi No : 12 35040 Bornova - İZMİR
Sorumlu Kurum URLhttp://ege.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Biyokimya
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)
  • Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı, sekiz yarıyıllık bir program olup, belirli bir öğrenme alanına yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır. Öğrencilerin dört yıl boyunca almak zorunda olduğu dersler zorunlu alan, üniversite seçmeli, fakülte seçmeli ve bölüm seçmeli olmak üzere dört kısımdan oluşmakta olup bu dersler uygulama ve laboratuvarlar ile desteklenmektedir. Öğrenciler 4 yarıyıl sonunda iki yönlendiri eğitimden birini tercih etmektedir.
Öğrenme Ortamları
  • Öğrenme örgün öğretim şeklinde gerçekleşir. Buna ek olarak kurum bünyesindeki laboratuvarlarda uygulamalı eğitim yapılmaktadır.
Öğrenme Kazanımları (Tanım)

• Biyoloji, Kimya, Fizik, Matematik Temel Bilgilerini yaşam bilimleri ile ilgili alanlarda kullanır.

• Temel bilimlerin verilerini biyokimya alanıyla ilgili konularda moleküler düzeyde kullanabilme becerisi kazanır.

• Biyokimya ile yaşam bilimleri arasında bağlantıyı kurar.

• Biyokimya bilgisini moleküler biyoloji, genetik, tıp, biyoteknoloji, gıda, kimya ve benzeri endüstriyel alanlarda kullanabilme becerisi kazanır.

• Küresel ve toplumsal çerçevedeki biyokimyasal verilerin sağlık, çevre, gıda, bilimsel araştırma alanlarına katkılarını geliştirir.

• Verileri çözümleme, deney yapma ve tasarlama, sonuçları yorumlama becerisi kazanır.

• Biyokimya ve ilgili alanlardaki uygulamalar için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını geliştirebilme ve kullanma becerisi kazanır.

• Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.

• Bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık becerisi kazanır.

• Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim, teknoloji ve güncel konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.

• Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı açık ve öz bir şekilde ifade ederek iletişim kurar.

• Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur.

• Ulusal ve uluslar arası çağdaş sonuçları takip eder.

• Kalite konularında bilinç sahibi olur.

• Sosyal sorumluluk bilgisine sahip olur.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

• Okuma yazma yetkinliği

• Çoklu dil yetkinliği

• Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

• Dijital yetkinlik

• Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

• Vatandaşlık yetkinliği

• Girişimcilik yetkinliği

• Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Öğrenciler derslere, uygulamalara ve sınavlara katılmak zorundadır. Öğrencinin devamı ilgili öğretim üyesi tarafından takip edilir. Hemen hemen tüm zorunlu ve teknik seçmeli derslerde öğrencilerin seçilmiş problemleri çözdüğü yazılı açık veya kapalı kitap sınavlar yapılmaktadır. Her yarıyılda her ders için bir arasınav yapılır. Arasınavların tarihi ve programı yarıyılın başladığı ilk ay içinde Bölüm tarafından ilan edilir. Arasınava ilaveten her dersten bir final sınavı yapılır. Final sınavları tarihi ve yeri yine Bölüm'de ilan edilir. Mazereti nedeniyle sınava giremeyen öğrencilere geçerli bir mazereti olması halinde Fakülte Yönetim Kurulu kararıyla mazeret sınav hakkı verilebilir. Yarıyıl içi notu (ham not) arasınavın % 40 ı, final sınavının % 60 ı alınarak bulunur.
  • 2004-2005 yılından itibaren uygulanan bağıl değerlendirme sisteminde ham notlar bağıl değerlendirme sistemi kullanılarak değerlendirilir ve sınıfın başarı durumuna göre öğrencinin başarı notu belirlenir. Arasınav ve final sınavlarının yanısıra derslerde raporlar, ödevler, quizler, seminer sunumları ve laboratuvardaki performans gibi eğitim aktiviteleri öğrencinin yarıyıl içindeki performans değerlendirmesinde kullanılabilir. Bu aktiviteler ve başarı notuna ne şekilde yansıtılacağı yarıyıl başında öğretim üyesi tarafından öğrencilere duyurulur. Arasınav veya final sınavı gerektirmeyen sınavlar öğretim üyesi tarafından belirlenir. Bu durumda başarı notu yarıyıl içinde yapılan ödev, rapor, sunum vs dikkate alınarak belirlenir. Öğrencilerin başarı durumunun belirlenmesinde her yarıyıl sonunda hesaplanan Yarıyıl Akademik Not Ortalaması ve Genel Akademik Not Ortalaması kullanılır.
  • Yarıyıl Akademik Not Ortalaması, öğrencinin kayıtlı olduğu yarıyılın ağırlıklı not ortalamasıdır.
  • Genel Akademik Not Ortalaması ise, öğrencinin üniversiteye girişinden itibaren, kayıtlı bulunduğu bölümün veya programın ders planındaki derslerinin tümü göz önüne alınarak ikinci yarıyıl sonundan itibaren hesaplanan ağırlıklı not ortalamasıdır.
  • Ağırlıklı not ortalaması, alınan derslerin kredileriyle derslerden alınan harf notlarının eşdeğeri ağırlık katsayılarının çarpımından elde edilen toplamın, toplam krediye bölünmesiyle bulunur. Gerek Yarıyıl Akademik Not Ortalaması ve gerekse Genel Akademik Not Ortalaması öğrencinin kredili derslerden aldığı, (AA) dan (FF) ye kadar notların değerlendirmeye katılması ile belirlenir. Genel Akademik Not Ortalaması değeri en az 2.00 olan öğrenci herhangi bir dersinin (FF) veya (FD) olmaması koşulu ile başarılı kabul edilir. Genel Akademik Not Ortalaması 2.00'nin altında olan öğrenci başarısızdır. İkinci yarıyılın sonundan itibaren öğrencinin üst yarıyıllardaki dersleri alabilmesi için, Genel Akademik Not Ortalaması ’ nın en az 1.80 olması gerekir.
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Akreditasyon Derneği (FEDEK)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 27.03.2024/30.09.2027

Giriş Şartı
  • YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilen lise veya dengi okul mezunları kayıt yaptırabilir. Eğitim kısmi olarak İngilizce olduğu için İngilizce yeterlik sağlayamayan öğrenciler Hazırlık sınıfı okur ve başarılı olduktan sonra bölüme kaydını yaptırır.
Başarma Şartları Ege Üniversitesi “Ölçme ve Değerlendirme Esasları Yönergesine” göre yapılır. Yabancı dil hazırlık sınıfına kabul edilen öğrencilerin yabancı dil yeterlikleri, eğitimöğretim yılı başlamadan önce Yabancı Diller Bölümü tarafından yapılacak yeterlik sınavı ile belirlenir. Yeterlik sınavı veya hazırlık sınıfından başarılı olan öğrenciler, eğitim planında yer alan iki yönlendirici programdan her birinde mevcut olan derslerden toplam en az 240 AKTS karşılığı ders almak, derslerin tümünü başarı ile tamamlamak, 4,00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek ve 20 iş günü süreli zorunlu stajını başarı ile tamamlamak koşuluyla "Biyokimyager" veya "Biyoteknoloji Ağırlıklı Biyokimyager" Lisans diplomasından birisini alırlar.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Biyokimya Bölümünün Lisans eğitim programlarını tamamlamış olan mezunlar ilgili alanlardaki lisansüstü programlarına başvurabilirler. Biyokimya ile ilgili herhangi bir işte görev alacak gerek lisans gerekse lisansüstü dereceye sahip mezunlar farklı alanlarda çalışabilirler. Genel olarak mezunlarımız; gıda, ilaç, tıbbi ve kimyasal maddeler, tarım ilaçları, kozmetik ve deterjan sanayileri, fermantasyon teknolojisine dayalı sanayi kollarında, hastanelerde, üniversite, tıbbi, tarımsal ve çevre araştırma merkezlerinin rutin işlemler ve araştırma laboratuarlarında görev alabilirler. Bölüm mezunları belirtilen iş alanlarında; üretim proseslerinde veya prosesin gerektirdiği rutin kalite-kontrol analizleri, sağlıkla ilgili testler, yeni yöntem geliştirme çalışmaları ve bunların uygulanması aşamasında Biyokimyager olarak çalışırlar. Biyokimya’nın farklı dallar arasındaki bağlantıyı kurması nedeni ile iş alanlarının çeşitliliği ve yaygınlığı giderek artmaktadır. Ayrıca Biyokimya alanında akademik çalışmalar ve eğitim sürecine katılma imkânı mevcuttur.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030015022


Yeterlilik Adı
Biyokimya (%30 İngilizce) Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Ege Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Ege Üniversitesi Rektörlüğü Gençlik Caddesi No : 12 35040 Bornova - İZMİR

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)
  • Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı, sekiz yarıyıllık bir program olup, belirli bir öğrenme alanına yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır. Öğrencilerin dört yıl boyunca almak zorunda olduğu dersler zorunlu alan, üniversite seçmeli, fakülte seçmeli ve bölüm seçmeli olmak üzere dört kısımdan oluşmakta olup bu dersler uygulama ve laboratuvarlar ile desteklenmektedir. Öğrenciler 4 yarıyıl sonunda iki yönlendiri eğitimden birini tercih etmektedir.

Öğrenme Ortamları
  • Öğrenme örgün öğretim şeklinde gerçekleşir. Buna ek olarak kurum bünyesindeki laboratuvarlarda uygulamalı eğitim yapılmaktadır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)

• Biyoloji, Kimya, Fizik, Matematik Temel Bilgilerini yaşam bilimleri ile ilgili alanlarda kullanır.

• Temel bilimlerin verilerini biyokimya alanıyla ilgili konularda moleküler düzeyde kullanabilme becerisi kazanır.

• Biyokimya ile yaşam bilimleri arasında bağlantıyı kurar.

• Biyokimya bilgisini moleküler biyoloji, genetik, tıp, biyoteknoloji, gıda, kimya ve benzeri endüstriyel alanlarda kullanabilme becerisi kazanır.

• Küresel ve toplumsal çerçevedeki biyokimyasal verilerin sağlık, çevre, gıda, bilimsel araştırma alanlarına katkılarını geliştirir.

• Verileri çözümleme, deney yapma ve tasarlama, sonuçları yorumlama becerisi kazanır.

• Biyokimya ve ilgili alanlardaki uygulamalar için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını geliştirebilme ve kullanma becerisi kazanır.

• Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.

• Bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık becerisi kazanır.

• Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim, teknoloji ve güncel konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.

• Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı açık ve öz bir şekilde ifade ederek iletişim kurar.

• Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur.

• Ulusal ve uluslar arası çağdaş sonuçları takip eder.

• Kalite konularında bilinç sahibi olur.

• Sosyal sorumluluk bilgisine sahip olur.


Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

• Okuma yazma yetkinliği

• Çoklu dil yetkinliği

• Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

• Dijital yetkinlik

• Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

• Vatandaşlık yetkinliği

• Girişimcilik yetkinliği

• Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Öğrenciler derslere, uygulamalara ve sınavlara katılmak zorundadır. Öğrencinin devamı ilgili öğretim üyesi tarafından takip edilir. Hemen hemen tüm zorunlu ve teknik seçmeli derslerde öğrencilerin seçilmiş problemleri çözdüğü yazılı açık veya kapalı kitap sınavlar yapılmaktadır. Her yarıyılda her ders için bir arasınav yapılır. Arasınavların tarihi ve programı yarıyılın başladığı ilk ay içinde Bölüm tarafından ilan edilir. Arasınava ilaveten her dersten bir final sınavı yapılır. Final sınavları tarihi ve yeri yine Bölüm'de ilan edilir. Mazereti nedeniyle sınava giremeyen öğrencilere geçerli bir mazereti olması halinde Fakülte Yönetim Kurulu kararıyla mazeret sınav hakkı verilebilir. Yarıyıl içi notu (ham not) arasınavın % 40 ı, final sınavının % 60 ı alınarak bulunur.
  • 2004-2005 yılından itibaren uygulanan bağıl değerlendirme sisteminde ham notlar bağıl değerlendirme sistemi kullanılarak değerlendirilir ve sınıfın başarı durumuna göre öğrencinin başarı notu belirlenir. Arasınav ve final sınavlarının yanısıra derslerde raporlar, ödevler, quizler, seminer sunumları ve laboratuvardaki performans gibi eğitim aktiviteleri öğrencinin yarıyıl içindeki performans değerlendirmesinde kullanılabilir. Bu aktiviteler ve başarı notuna ne şekilde yansıtılacağı yarıyıl başında öğretim üyesi tarafından öğrencilere duyurulur. Arasınav veya final sınavı gerektirmeyen sınavlar öğretim üyesi tarafından belirlenir. Bu durumda başarı notu yarıyıl içinde yapılan ödev, rapor, sunum vs dikkate alınarak belirlenir. Öğrencilerin başarı durumunun belirlenmesinde her yarıyıl sonunda hesaplanan Yarıyıl Akademik Not Ortalaması ve Genel Akademik Not Ortalaması kullanılır.
  • Yarıyıl Akademik Not Ortalaması, öğrencinin kayıtlı olduğu yarıyılın ağırlıklı not ortalamasıdır.
  • Genel Akademik Not Ortalaması ise, öğrencinin üniversiteye girişinden itibaren, kayıtlı bulunduğu bölümün veya programın ders planındaki derslerinin tümü göz önüne alınarak ikinci yarıyıl sonundan itibaren hesaplanan ağırlıklı not ortalamasıdır.
  • Ağırlıklı not ortalaması, alınan derslerin kredileriyle derslerden alınan harf notlarının eşdeğeri ağırlık katsayılarının çarpımından elde edilen toplamın, toplam krediye bölünmesiyle bulunur. Gerek Yarıyıl Akademik Not Ortalaması ve gerekse Genel Akademik Not Ortalaması öğrencinin kredili derslerden aldığı, (AA) dan (FF) ye kadar notların değerlendirmeye katılması ile belirlenir. Genel Akademik Not Ortalaması değeri en az 2.00 olan öğrenci herhangi bir dersinin (FF) veya (FD) olmaması koşulu ile başarılı kabul edilir. Genel Akademik Not Ortalaması 2.00'nin altında olan öğrenci başarısızdır. İkinci yarıyılın sonundan itibaren öğrencinin üst yarıyıllardaki dersleri alabilmesi için, Genel Akademik Not Ortalaması ’ nın en az 1.80 olması gerekir.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Akreditasyon Derneği (FEDEK)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 27.03.2024/30.09.2027


Giriş Şartı
  • YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilen lise veya dengi okul mezunları kayıt yaptırabilir. Eğitim kısmi olarak İngilizce olduğu için İngilizce yeterlik sağlayamayan öğrenciler Hazırlık sınıfı okur ve başarılı olduktan sonra bölüme kaydını yaptırır.

Başarma Şartları
Ege Üniversitesi “Ölçme ve Değerlendirme Esasları Yönergesine” göre yapılır. Yabancı dil hazırlık sınıfına kabul edilen öğrencilerin yabancı dil yeterlikleri, eğitimöğretim yılı başlamadan önce Yabancı Diller Bölümü tarafından yapılacak yeterlik sınavı ile belirlenir. Yeterlik sınavı veya hazırlık sınıfından başarılı olan öğrenciler, eğitim planında yer alan iki yönlendirici programdan her birinde mevcut olan derslerden toplam en az 240 AKTS karşılığı ders almak, derslerin tümünü başarı ile tamamlamak, 4,00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek ve 20 iş günü süreli zorunlu stajını başarı ile tamamlamak koşuluyla "Biyokimyager" veya "Biyoteknoloji Ağırlıklı Biyokimyager" Lisans diplomasından birisini alırlar.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Biyokimya Bölümünün Lisans eğitim programlarını tamamlamış olan mezunlar ilgili alanlardaki lisansüstü programlarına başvurabilirler. Biyokimya ile ilgili herhangi bir işte görev alacak gerek lisans gerekse lisansüstü dereceye sahip mezunlar farklı alanlarda çalışabilirler. Genel olarak mezunlarımız; gıda, ilaç, tıbbi ve kimyasal maddeler, tarım ilaçları, kozmetik ve deterjan sanayileri, fermantasyon teknolojisine dayalı sanayi kollarında, hastanelerde, üniversite, tıbbi, tarımsal ve çevre araştırma merkezlerinin rutin işlemler ve araştırma laboratuarlarında görev alabilirler. Bölüm mezunları belirtilen iş alanlarında; üretim proseslerinde veya prosesin gerektirdiği rutin kalite-kontrol analizleri, sağlıkla ilgili testler, yeni yöntem geliştirme çalışmaları ve bunların uygulanması aşamasında Biyokimyager olarak çalışırlar. Biyokimya’nın farklı dallar arasındaki bağlantıyı kurması nedeni ile iş alanlarının çeşitliliği ve yaygınlığı giderek artmaktadır. Ayrıca Biyokimya alanında akademik çalışmalar ve eğitim sürecine katılma imkânı mevcuttur.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030015022

Qualification Title
Bachelor of Science in Biochemistry (30% English)
Awarding BodyEGE UNIVERSITY
Awarding Body ContactEge University Rectorate Gençlik Caddesi 35040 Bornova – Izmir Telephone: (0-232) 311 10 10 Email: webadmin@ege.edu.tr
Awarding Body Urlhttp://ege.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024
TQF Level 6
Thematic AreasBiochemistry
National Occupation Classification

ISCO:08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile
  • It is an eight-semester program based on secondary education qualifications and is a higher education program that provides education in a specific field of learning. The courses that students have to take for four years consist of four parts: compulsory field, university elective, faculty elective and department elective, and these courses are supported by practice and laboratories. The students should choose one of the two optional programs at the end of 4 semesters.
Learning Environments
  • The learning process takes place in the form of formal education. In addition, applied training is provided in laboratories within the institution.
Description

 • Can apply Biology, Chemistry, Physics, Mathematics fundamentals to life sciences and other related areas.

• Can utilize the data from basic sciences to biochemistry at the molecular level.

• Can build the connection between Biochemistry and life sciences.

• Can be able to use Biochemistry on molecular biology, genetics, medicine, biotechnology, food, chemistry and related industrial fields.

• Can improve the impact of global and public biochemical data on health, environment, food and scientific research.

• Can recognize, solve and interpret physics problems.

• Can use and improve modern techniques and calculation tools required for Biochemistry and related areas.

• Can do intra/interdisciplinary group work.

• To be self-dependent, can take initiative and to be inovative.

• To understand the importance of lifelong learning, to follow the recent developments in science, technology and current topics to improve self-capabilities.

• Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı açık ve öz bir şekilde ifade ederek iletişim kurabilme.

• To have professional and ethical awareness.

• Can follow national and international up to date results.

• To have awareness on qulity issues.

• To have social responsibility.

Key Competencies

Possesses the key competencies listed below at an advanced level.

• Reading and writing competence

• Multilingual competence

• Mathematical competence and competence in science, technology and engineering

• Digital competence

• Personal, social and learning to learn competence

• Civic competence

• Entrepreneurial competence

• Cultural awareness and expression competence

Further Info

Students must attend classes, practices and examinations. Students' attendance is followed by the Instructor concerned. For almost all required and technical elective courses there are written examinations, in which most cases student must solve selected problems by calculation. One midterm examination is given during each semester. Dates of midterm examinations are announced by the Department in the first month of the semester. In addition to midterm examinations and other work, students are required to take a final examination. Final examinations are held at the appropriate place and hour as decided and announced by the Department. Students are given a make-up examination for any examination which they have not attended if it is accepted by the Faculty Administrative Comittee that there exist genuine and valid reasons for this.

The semester grades are determined by adding fourty percent of the midterm exam and sixty percent of the final exam grade. The type and contribution of the educational activities such as reports, homeworks, quizzes, seminar presentations or individual oral discussions, and performance in laboratory work on the assessment are announced by the instructor at the beginning of the semester. In the new assessment system which has been introduced since the academic year of 2004-2005, the semester grades are assessed through Relative Assessment System.

The success states of the students are specified by Grade Point Averages (GPA) and Cumulative Grade Point Average (CGPA) computed at the end of each term. (GPA) is the weighted grade average of the term the student is enrolled in. CGPA is the weighted grade average of the students computed by considering all the courses in the course plan of the enrolled department or program starting from the entrance to the university.

(GPA) and (CGPA) are computed with the weighted grade averages. Weighted grade average is obtained by dividing the sum of the product of course credits and the weight coefficients equivalent of the letter grades to the total credit. Both (GPA) and CGPA are determined by adding all the grades students get from credit courses ranging from (AA) to (FF) to assessment. Students whose CGPA value is at least 2.00 are considered successful on condition that no course has been marked as (FF), (FD). Students whose CGPA values are below 2.00 are considered failure. Starting from the end of the second term, Students’ GPAs have to be at least 1.80 to be able to take classes of the upper terms.

For the assessment of success of the students enrolled in before the academic year of 2004-2005, if the final exam and the semester grades exceed 60 or be equal to 60 , the student will be successful from this course. Courses which do not require midterm and/or final examinations are determined by the course teacher. Under these circumstances, the semester grade is given by evaluating the work done throughout the semester. In the nontechnical optional courses, students and lecturer arrange the method of evaluation. The student’s success in these courses is awarded by “successful” in the transcript of records.

Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education, training and other activities in higher education institutions.

• "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared within the framework of the criteria determined by YÖK, are published every year. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

• The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curriculum: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Council of Deans.

2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation. Accreditation Body Name: Association for Curriculum Evaluation and Accreditation of the Faculties of Science, Literature, Language and History-Geography (FEDEK)

Access Requirements
  • Students are required to be a graduate of high school or equivalent and to take the selection and placement test held annually by the Turkish Student Selection and Placement Center (OSYM). The instruction medium is partially in English. Students not comprehensive in English must attend a one year Preparatory Program offered by the School of Foreign Languages. Once the proper comprehension level in English is obtained, students can then begin the first year in the department.
Conditions for Success It is carried out in accordance with Ege Üniversitesi “Ölçme ve Değerlendirme Esasları Yönergesi”. The foreign language proficiency of students accepted to the foreign language preparatory class is determined by a proficiency exam to be held by the Foreign Languages Department before the start of the academic year. Students who are successful in the qualifying exam or the preparatory class must complete a total of 240 ECTS course credits in the Education Program of one of the two options (biochemistry or biotechnology), have a GPA of 2.00 out of 4.00 and to complete the 20-day mandatory internship successfully to receive either one of the diplomas.
Progression Paths (Relationship Type)

Biochemists are in demand in a wide range of areas and the employment rate for new graduates is excellent. Graduates of Biochemistry may apply to the following main fields of work or employment; Research; Biochemists might join a research team in a university, research institute or pharmaceutical company, using their scientific skills and practical ability, besides some councils such as agricultural, medical and natural environmental and etc. Industry: Another largest area of employment for biochemists offers a wide variety of work from laboratory based research for those with intellectual and practical scientific talents, to sales, marketing, purchasing and production for those who have a commercial and managerial affair. About half of the biochemistry graduates who work for industry go into laboratory based jobs. The possible industries are; pharmaceutical, food, and brewing. Besides those, there are jobs in the laboratories and in other functions which appeal to biochemists in other industries. Examples of these include; Hospitals; Biochemists can work in a clinical laboratory, providing a diagnostic service in a hospital; National Health Service Laboratories and in university departments of Clinical Biochemistry as scientists and technicians, Education; this is a major area of employment again covering the spectrum of academic ability. A biochemistry degree provides an ideal basis for entering the teaching profession. In terms of numbers, most biochemists that follow an educational career enter secondary school teaching, for which the best route is via a degree course and post-graduate certificate in education. However, the requirements are dependent and changeable according to the government policy of Turkish Ministry of Education. On the other hand, at the upper end of the academic spectrum, there are positions in Universities as lecturers.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor, and InterInstitutional Credit Transfer

1.2. of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1.Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation

Validity Period (If Any)

The qualification is permanent.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030015022


Qualification Title
Bachelor of Science in Biochemistry (30% English)

Awarding Body
EGE UNIVERSITY

Awarding Body Contact
Ege University Rectorate Gençlik Caddesi 35040 Bornova – Izmir Telephone: (0-232) 311 10 10 Email: webadmin@ege.edu.tr

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO:08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024

National Occupation Classification

ISCO:08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile
  • It is an eight-semester program based on secondary education qualifications and is a higher education program that provides education in a specific field of learning. The courses that students have to take for four years consist of four parts: compulsory field, university elective, faculty elective and department elective, and these courses are supported by practice and laboratories. The students should choose one of the two optional programs at the end of 4 semesters.

Learning Environments
  • The learning process takes place in the form of formal education. In addition, applied training is provided in laboratories within the institution.

Description

 • Can apply Biology, Chemistry, Physics, Mathematics fundamentals to life sciences and other related areas.

• Can utilize the data from basic sciences to biochemistry at the molecular level.

• Can build the connection between Biochemistry and life sciences.

• Can be able to use Biochemistry on molecular biology, genetics, medicine, biotechnology, food, chemistry and related industrial fields.

• Can improve the impact of global and public biochemical data on health, environment, food and scientific research.

• Can recognize, solve and interpret physics problems.

• Can use and improve modern techniques and calculation tools required for Biochemistry and related areas.

• Can do intra/interdisciplinary group work.

• To be self-dependent, can take initiative and to be inovative.

• To understand the importance of lifelong learning, to follow the recent developments in science, technology and current topics to improve self-capabilities.

• Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı açık ve öz bir şekilde ifade ederek iletişim kurabilme.

• To have professional and ethical awareness.

• Can follow national and international up to date results.

• To have awareness on qulity issues.

• To have social responsibility.


Key Competencies

Possesses the key competencies listed below at an advanced level.

• Reading and writing competence

• Multilingual competence

• Mathematical competence and competence in science, technology and engineering

• Digital competence

• Personal, social and learning to learn competence

• Civic competence

• Entrepreneurial competence

• Cultural awareness and expression competence


Further Info

Students must attend classes, practices and examinations. Students' attendance is followed by the Instructor concerned. For almost all required and technical elective courses there are written examinations, in which most cases student must solve selected problems by calculation. One midterm examination is given during each semester. Dates of midterm examinations are announced by the Department in the first month of the semester. In addition to midterm examinations and other work, students are required to take a final examination. Final examinations are held at the appropriate place and hour as decided and announced by the Department. Students are given a make-up examination for any examination which they have not attended if it is accepted by the Faculty Administrative Comittee that there exist genuine and valid reasons for this.

The semester grades are determined by adding fourty percent of the midterm exam and sixty percent of the final exam grade. The type and contribution of the educational activities such as reports, homeworks, quizzes, seminar presentations or individual oral discussions, and performance in laboratory work on the assessment are announced by the instructor at the beginning of the semester. In the new assessment system which has been introduced since the academic year of 2004-2005, the semester grades are assessed through Relative Assessment System.

The success states of the students are specified by Grade Point Averages (GPA) and Cumulative Grade Point Average (CGPA) computed at the end of each term. (GPA) is the weighted grade average of the term the student is enrolled in. CGPA is the weighted grade average of the students computed by considering all the courses in the course plan of the enrolled department or program starting from the entrance to the university.

(GPA) and (CGPA) are computed with the weighted grade averages. Weighted grade average is obtained by dividing the sum of the product of course credits and the weight coefficients equivalent of the letter grades to the total credit. Both (GPA) and CGPA are determined by adding all the grades students get from credit courses ranging from (AA) to (FF) to assessment. Students whose CGPA value is at least 2.00 are considered successful on condition that no course has been marked as (FF), (FD). Students whose CGPA values are below 2.00 are considered failure. Starting from the end of the second term, Students’ GPAs have to be at least 1.80 to be able to take classes of the upper terms.

For the assessment of success of the students enrolled in before the academic year of 2004-2005, if the final exam and the semester grades exceed 60 or be equal to 60 , the student will be successful from this course. Courses which do not require midterm and/or final examinations are determined by the course teacher. Under these circumstances, the semester grade is given by evaluating the work done throughout the semester. In the nontechnical optional courses, students and lecturer arrange the method of evaluation. The student’s success in these courses is awarded by “successful” in the transcript of records.


Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education, training and other activities in higher education institutions.

• "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared within the framework of the criteria determined by YÖK, are published every year. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

• The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curriculum: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Council of Deans.

2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation. Accreditation Body Name: Association for Curriculum Evaluation and Accreditation of the Faculties of Science, Literature, Language and History-Geography (FEDEK)


Access Requirements
  • Students are required to be a graduate of high school or equivalent and to take the selection and placement test held annually by the Turkish Student Selection and Placement Center (OSYM). The instruction medium is partially in English. Students not comprehensive in English must attend a one year Preparatory Program offered by the School of Foreign Languages. Once the proper comprehension level in English is obtained, students can then begin the first year in the department.

Conditions for Success
It is carried out in accordance with Ege Üniversitesi “Ölçme ve Değerlendirme Esasları Yönergesi”. The foreign language proficiency of students accepted to the foreign language preparatory class is determined by a proficiency exam to be held by the Foreign Languages Department before the start of the academic year. Students who are successful in the qualifying exam or the preparatory class must complete a total of 240 ECTS course credits in the Education Program of one of the two options (biochemistry or biotechnology), have a GPA of 2.00 out of 4.00 and to complete the 20-day mandatory internship successfully to receive either one of the diplomas.

Progression Paths (Relationship Type)

Biochemists are in demand in a wide range of areas and the employment rate for new graduates is excellent. Graduates of Biochemistry may apply to the following main fields of work or employment; Research; Biochemists might join a research team in a university, research institute or pharmaceutical company, using their scientific skills and practical ability, besides some councils such as agricultural, medical and natural environmental and etc. Industry: Another largest area of employment for biochemists offers a wide variety of work from laboratory based research for those with intellectual and practical scientific talents, to sales, marketing, purchasing and production for those who have a commercial and managerial affair. About half of the biochemistry graduates who work for industry go into laboratory based jobs. The possible industries are; pharmaceutical, food, and brewing. Besides those, there are jobs in the laboratories and in other functions which appeal to biochemists in other industries. Examples of these include; Hospitals; Biochemists can work in a clinical laboratory, providing a diagnostic service in a hospital; National Health Service Laboratories and in university departments of Clinical Biochemistry as scientists and technicians, Education; this is a major area of employment again covering the spectrum of academic ability. A biochemistry degree provides an ideal basis for entering the teaching profession. In terms of numbers, most biochemists that follow an educational career enter secondary school teaching, for which the best route is via a degree course and post-graduate certificate in education. However, the requirements are dependent and changeable according to the government policy of Turkish Ministry of Education. On the other hand, at the upper end of the academic spectrum, there are positions in Universities as lecturers.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor, and InterInstitutional Credit Transfer

1.2. of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1.Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation


Validity Period (If Any)

The qualification is permanent.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode