Yeterlilik Kodu | TR0030018333 | |
Yeterlilik Adı | Biyoloji Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Dicle Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Dicle Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.dicle.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 06/12/2023 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Biyoloji | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Amaçlar Gelişen bilim ve teknoloji ile uyum sağlayabilecek, alanında yeterliğe sahip, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı Lisans ve Lisansüstü öğrencileri yetiştirmektir. Hedefler Programının hedefi, öğrencileri Biyolojinin temel konularında akademik olarak en iyi şekilde yetiştirmeyi, alanında araştırma ve inceleme yapabilmeyi, biyolojik süreçleri bilimsel bir bakış açısı ile değerlendirme yetisi kazandırmayı hedeflemektedir. | |
Öğrenme Ortamları | Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Derslere devam zorunluluğu vardır. Bu zorunluluk teorik derslerde en az %70, laboratuar derslerinde %80´dir. Devam zorunluluğunu yerine getirenler, dönem sonu sınavına girebilirler. Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna ara sınav (ara sınav notu olarak ödev, uygulama ödevi, vb gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir) katkısı %40 yarıyıl sonu sınavının katkısı ise % 60, uygulamalı dersler için (laboratuar) ara sınav %60, yarıyıl sonu sınavının katkısı % 40 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur. • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK) Akreditason Başlangıç/Bitiş Tarihi : 14.04.2022 / 30.09.2024 | |
Giriş Şartı | Adayların Biyoloji Bölümüne kabul edilmesi için Lise diplomasına ve Üniversiteye giriş sınavında sayısal alanda yeterli puan almış olması gerekir. | |
Başarma Şartları | Biyoloji alanında lisans derecesi elde edebilmek için; öğrencilerin lisans programlarında mevcut olan zorunlu ve seçmeli derslerden 240 AKTS karşılığı ders alması, bu derslerin tümünü başarıyla tamamlayıp 100 üzerinden en az 60 not ortalaması elde etmesi gerekir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlar; Sağlık Bakanlığı bünyesindeki kuruluşlarda, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı veya özel okullarda, dershanelerde, Araştırma kuruluşlarında, Laboratuarlarda, Gıda, Tıbbi ve Tarımsal İlaç sanayinde, İlaç pazarlamada, Milli parklarda, Orman ve Su İşleri, Gıda Tarım ve Hayvancılık, Çevre ve Şehircilik Bakanlığında ve benzeri kuruluşlarda; Biyolog, Öğretmen, Teknik Eleman, Araştırma Geliştirme, Üretim, Kalite Kontrol, Kalite Güvence ve Satış elemanı olarak görev yapabilme yetkisine sahiptirler. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode |
TR0030018333
ISCO 08
ISCO 08
Amaçlar
Gelişen bilim ve teknoloji ile uyum sağlayabilecek, alanında yeterliğe sahip, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı Lisans ve Lisansüstü öğrencileri yetiştirmektir.
Hedefler
Programının hedefi, öğrencileri Biyolojinin temel konularında akademik olarak en iyi şekilde yetiştirmeyi, alanında araştırma ve inceleme yapabilmeyi, biyolojik süreçleri bilimsel bir bakış açısı ile değerlendirme yetisi kazandırmayı hedeflemektedir.
Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır.
- Biyoloji alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen bilimsel yaklaşımı ön plana alacak şekilde ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
- Biyoloji konusunda edindiği bilgileri ortaöğretime uyarlar ve aktarır.
- Edindiği bilgi ve becerileri kullanarak biyolojik verileri yorumlar ve eleştirel bir bakışla değerlendirir, güncel bilimsel gelişmelere uygun şekilde sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
- Biyolojik olay ve olguları kavramsallaştırabilir; bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler.
- Biyolojik araştırmalar amacıyla deneyler tasarlayıp gerçekleştirebilir.
- Bunun için veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar.
- Hangi konuları öğrenmesi gerektiğini kendisi belirler ve bu konuları içeren kaynakları bulmak üzere araştırma yapar.
- Sürekli öğrenmenin gerekli olduğunun bilincindedir, biyoloji alanındaki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
- Eğitimini gördüğü konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak ifade eder, sorunlara yönelik çözüm önerilerini verilerle destekleyerek ilgililerle paylaşır.
- Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sosyal amaçlı projeler ve etkinlikler düzenleyip uygular.
- İnsan sağlığı, çevre bilinci gibi konulardaki bilgi birikimini toplum yararına kullanır.
- Verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Derslere devam zorunluluğu vardır. Bu zorunluluk teorik derslerde en az %70, laboratuar derslerinde %80´dir. Devam zorunluluğunu yerine getirenler, dönem sonu sınavına girebilirler. Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna ara sınav (ara sınav notu olarak ödev, uygulama ödevi, vb gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir) katkısı %40 yarıyıl sonu sınavının katkısı ise % 60, uygulamalı dersler için (laboratuar) ara sınav %60, yarıyıl sonu sınavının katkısı % 40 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK)
Akreditason Başlangıç/Bitiş Tarihi :
14.04.2022 / 30.09.2024
Adayların Biyoloji Bölümüne kabul edilmesi için Lise diplomasına ve Üniversiteye giriş sınavında sayısal alanda yeterli puan almış olması gerekir.
Mezunlar; Sağlık Bakanlığı bünyesindeki kuruluşlarda, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı veya özel okullarda, dershanelerde, Araştırma kuruluşlarında, Laboratuarlarda, Gıda, Tıbbi ve Tarımsal İlaç sanayinde, İlaç pazarlamada, Milli parklarda, Orman ve Su İşleri, Gıda Tarım ve Hayvancılık, Çevre ve Şehircilik Bakanlığında ve benzeri kuruluşlarda; Biyolog, Öğretmen, Teknik Eleman, Araştırma Geliştirme, Üretim, Kalite Kontrol, Kalite Güvence ve Satış elemanı olarak görev yapabilme yetkisine sahiptirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030018333 | |
Qualification Title | BİYOLOJİ License | |
Awarding Body | Dicle University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://www.dicle.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 06/12/2023 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Biology | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Has textbooks containing current information, application tools and equipment , and advanced theoretical and practical knowledge supported by other resources in a scientific approach in biology.Adapts and transfers the acquired biological knowledge to secondary education.Comments and evaluates biological data by using knowledge and skills acquired, identifies and analyzes actual problems in accordance to scientific advancements, and comes up with solutions based on research and evidence.Has the ability to conceptualize biological events and facts; analyze them with scientific methods and techniques.Designs and performs experiments for biological research; collects data, performs analyzes and comments on results obtained.Determines the own learning requirements and searches for references which contain the information needed.Is aware of the necessity of lifelong learning, and develops his biological knowledge and skills consistently.Informs people and organizations about the topics related to his field; expresses his opinions and suggestions for solutions to problems in both oral and written form, and shares his ideas with related persons, supporting them by reliable data.Organizes and performs social projects and activities with an awareness of social responsibility.Uses his knowledge such as human health and environmental awareness for society’s ends.Behaves in a way adhering to the social, scientific, cultural and ethical values in the process of data collection, commenting, and application, as well as publicizing outcomes.Has adequate awareness about the universality of social rights, justice, and protection of cultural values, protection of the environment, occupational health and labor safety. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Attendance to at least 70% of the courses is mandatory. Students are subjected to at least one midterm and one final exam foreachcourse. Mid-termcontribution is 40% and final exam contribution is 60% for theoretical courses, while mid-term contribution is 60% and final exam contribution is 40% forpracticalcourses. The marks from homework, practice work, etc. can contribute to the midterm score. All exams are evaluated over 100 points. In order to obtain the BSc in Biology degree, students must accumulate minimum of 240 ECTS from all of the compulsory and elective theoretical and practical courses, which should be passed with at least an average of 60 point over 100. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Candidates must satisfy the following qualifications specified in the D.Ü Bachelors Degree Education requirements: 1-High School degree 2- YGS and LYS scores | |
Conditions for Success | In order to obtain the BSc in Biology degree, students must accumulate minimum of 240 ECTS from all of the compulsory and elective theoretical and practical courses, which should be passed with at least an average of 60 point over 100.To be able to have a bachelor’s degree in Biology, students are expected to successfully complete the required courses with 240 ECTS. Until the diplomas are prepared, students are given a “Temporary Graduation Certificate” on condition of returning while taking the diploma. This document and diplomas are signed by both Dean and Rector. | |
Progression Paths (Relationship Type) | BSc graduates will take their diplomas as “Graduates of Department of Biology”. They (BSc) can work in establishments related to Health Ministry, in private and state schools belong to Education Ministry, in private preparation schools, in research organisations, in laboratories, in Food, medical and agricultural industries, Medicine marketing, in National parks, Ministries of Food and Agriculture, Environment and Urbanism and Forest and Water as a researcher, biologist, teacher technical staff, staff of research and development. Quality control, and marketing Those with the pedagogical formation can work as teachers, as well as academics working in faculties or institutes. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address | |
QrCode |
TR0030018333
Has textbooks containing current information, application tools and equipment , and advanced theoretical and practical knowledge supported by other resources in a scientific approach in biology.Adapts and transfers the acquired biological knowledge to secondary education.Comments and evaluates biological data by using knowledge and skills acquired, identifies and analyzes actual problems in accordance to scientific advancements, and comes up with solutions based on research and evidence.Has the ability to conceptualize biological events and facts; analyze them with scientific methods and techniques.Designs and performs experiments for biological research; collects data, performs analyzes and comments on results obtained.Determines the own learning requirements and searches for references which contain the information needed.Is aware of the necessity of lifelong learning, and develops his biological knowledge and skills consistently.Informs people and organizations about the topics related to his field; expresses his opinions and suggestions for solutions to problems in both oral and written form, and shares his ideas with related persons, supporting them by reliable data.Organizes and performs social projects and activities with an awareness of social responsibility.Uses his knowledge such as human health and environmental awareness for society’s ends.Behaves in a way adhering to the social, scientific, cultural and ethical values in the process of data collection, commenting, and application, as well as publicizing outcomes.Has adequate awareness about the universality of social rights, justice, and protection of cultural values, protection of the environment, occupational health and labor safety.
Attendance to at least 70% of the courses is mandatory. Students are subjected to at least one midterm and one final exam foreachcourse. Mid-termcontribution is 40% and final exam contribution is 60% for theoretical courses, while mid-term contribution is 60% and final exam contribution is 40% forpracticalcourses. The marks from homework, practice work, etc. can contribute to the midterm score. All exams are evaluated over 100 points. In order to obtain the BSc in Biology degree, students must accumulate minimum of 240 ECTS from all of the compulsory and elective theoretical and practical courses, which should be passed with at least an average of 60 point over 100.
Candidates must satisfy the following qualifications specified in the D.Ü Bachelors Degree Education requirements: 1-High School degree 2- YGS and LYS scores
BSc graduates will take their diplomas as “Graduates of Department of Biology”. They (BSc) can work in establishments related to Health Ministry, in private and state schools belong to Education Ministry, in private preparation schools, in research organisations, in laboratories, in Food, medical and agricultural industries, Medicine marketing, in National parks, Ministries of Food and Agriculture, Environment and Urbanism and Forest and Water as a researcher, biologist, teacher technical staff, staff of research and development. Quality control, and marketing Those with the pedagogical formation can work as teachers, as well as academics working in faculties or institutes.
Qualification is continuous