| Yeterlilik Kodu | TR0030029816 | ||
| Yeterlilik Adı | Diş Hekimliği Lisans Diploması | ||
| Sorumlu Kurum | Karadeniz Teknik Üniversitesi | ||
| Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Karadeniz Teknik Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dekanlığı 61080 Ortahisar/Trabzon muhendislik@ktu.edu.tr muhendislik@mf.ktu.edu.tr | ||
| Sorumlu Kurum URL | https://www.ktu.edu.tr/ | ||
| Yönelim | Genel | ||
| AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 24/10/2025 tarihinde yerleştirildi | |
| TYÇ Seviyesi | 6 | ||
| Sınıflandırma (Tematik Alan) | Diş muayenesi | ||
| Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08: 2261.04 (diş hekimi) | ||
| Kategori | Ana | ||
| Kredi Değeri | 300 | ||
| Programın Normal Süresi | 5 Yıl | ||
| Program Profili (Amaç) | Fakültemizde verilen eğitim ve sağlık hizmetlerinde, insani ve etik değerleri ön planda tutarak; biyolojik, psikolojik ve sosyal faktörleri kapsayan bütüncül bir yaklaşım benimsemek esastır. Bu doğrultuda, diş hekimliği uygulamalarını bilimsel kanıtlara dayalı, insani ve mesleki değerlerle uyumlu şekilde gerçekleştiren, sürekli mesleki ve bireysel gelişime açık, bireysel ve toplumsal faydayı önceleyen nitelikli diş hekimleri yetiştirilmesi amaçlanmaktadır. | ||
| Öğrenme Ortamları | Derslikler, Preklinik, Laboratuvar, Kliniklerde örgün eğitim şeklinde gerçekleşmektedir. | ||
| Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| ||
| Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir. 1. Okuma yazma yetkinliği 2. Çoklu dil yetkinliği 3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik 4. Dijital yetkinlik 5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği 6. Vatandaşlık yetkinliği 7. Girişimcilik yetkinliği 8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği | ||
| Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| ||
| Kalite Güvencesi |
| ||
| Giriş Şartı | YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınavsonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak. Yabancı uyruklu öğrenciler ile ortaöğretiminin tamamını yurt dışında tamamlayan öğrencilerin programa kabul edilebilmeleri için 2547 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinin birinci fıkrasının (f) bendinde belirtilen şartları ve Yükseköğretim Kurulu ile Üniversite Senatosu tarafından belirlenen esasları sağlamaları gerekir. | ||
| Başarma Şartları | Programda mevcut olan (toplam 300 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlayan ve tüm derslerin ve klinik uygulamaları başarılı bir şekilde tamamlanması gereklidir. Öğrenciler her ders için ara sınav, yarıyıl içi çalışma (preklinik uygulama, staj,seminer, kısa sınav, ödev, veya ikinci bir ara sınav) ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınavların ve yarıyıl içi çalışmanın katkısı %50 ve yarıyıl sonu sınavının katkısı % 50 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu sınavından en az 50 puan alma zorunluluğu vardır.Yıl sonu geçme notu 60 puandır. Bir dersten (AA),(BA),(BB),(CB) ve (CC) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. Öğrenciler, her yarıyılın sonunda, o yarıyıla ait tüm derslerin bütünleme sınavına girebilir. | ||
| İlerleme Yolları (İlişki Türü) |
| ||
| Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Ön lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik, 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | ||
| Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | ||
| Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | ||
| QrCode | ![]() | ||
TR0030029816
ISCO 08: 2261.04 (diş hekimi)
ISCO 08: 2261.04 (diş hekimi)
Fakültemizde verilen eğitim ve sağlık hizmetlerinde, insani ve etik değerleri ön planda tutarak; biyolojik, psikolojik ve sosyal faktörleri kapsayan bütüncül bir yaklaşım benimsemek esastır. Bu doğrultuda, diş hekimliği uygulamalarını bilimsel kanıtlara dayalı, insani ve mesleki değerlerle uyumlu şekilde gerçekleştiren, sürekli mesleki ve bireysel gelişime açık, bireysel ve toplumsal faydayı önceleyen nitelikli diş hekimleri yetiştirilmesi amaçlanmaktadır.
Derslikler,
Preklinik,
Laboratuvar,
Kliniklerde örgün eğitim şeklinde gerçekleşmektedir.
|
1. Bilimsellik: Temel Diş Hekimliği Bilimlerine ait preklinik yöntemleri bilir ve uygular, Üç boyutlu düşünme prensiplerine hakimdir. Hasta tanı ve tedavi planı sürecinde problem çözme ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak klinik karar verir, ulusal/uluslararası düzeyde akademik kaynakları izler ve araştırma sonuçlarını değerlendirerek kanıta dayalı diş hekimliği uygulamalarını meslek pratiğinde kullanır. 2. Profesyonellik ve Etik: Yaşam boyu öğrenme kavramını benimseyerek gelişime kendini sürekli açık tutar ve klinik problemlerin çözümünde evrensel mesleki etik kurallara uyarak dental ve tıbbi acil/önceliklendirme prensiplerine göre hareket eder. Hasta mahremiyetini ön planda tutarak hukuk çerçevesinde aydınlatılmış onam alır. 3. İletişim: Sağlık bilimleri alanında; biyopsikososyal temelli olarak meslektaşları, ekip üyeleri, hasta ve hasta yakınları ve diğer mesleklerle ile etkili iletişim kurar, kişiler arası uyum ve iletişim becerilerini kullanır. 4. Sağlığın Öncelenmesi: Koruyucu ağız ve diş sağlığı uygulamalarını önceler genel sağlıkla olan ilişkisinin geliştirilmesine yönelik uygulamalar yapar. Bunların geliştirilmesi için sorumluluk alır ve hayatın her evresinde sağlıklılık durumunu destekler. 5. Kurumsal Yönetim ve Liderlik: Dental tedavi hizmeti sunumunda hasta güvenliğini ve klinik risk yönetimini sistematize ederek, mali ve insan kaynaklarını etkin ve verimli şekilde yönetir ve kalite geliştirme süreçlerine uyar ve uygular. Takım olma prensibi içerisinde uyumlu çalışma,liderlik, saygı ve empati unsurlarını önceler. Doğal afetler ve salgın hastalıklar ile ilgili proaktif yaklaşım sergiler ve gerektiğinde uygular. 6. Bilişim: Yönetimsel, teorik ve klinik süreçlerde dijital verilerin saklanması ve gerektiğinde güvenli bir şekilde kullanılması için bilişim teknolojilerini bilir, gerektiğinde kullanır ve güncel gelişmeleri takip eder. 7. Tanı ve Tedavi Süreçleri: Farklı yaş grupları ve özel gereksinimli hastaları içerecek şekilde dental hastalıkların tanı ve tedavi planlaması süreçlerini enfeksiyon kontrol prensiplerini gözeterek yönetir, hastanın genel sağlık ve dental kaygı durumlarına göre planlama yapar, çalışma sınırlarını saptar gerektiğinde ise konsültasyon ister. Riskli ve incinebilir (madde bağımlılığı, suistimal, ihmal vb.) grupları fark eder, süreci yönetir ve ağız diş sağlığı hizmetlerini uygular. |
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
1. Okuma yazma yetkinliği
2. Çoklu dil yetkinliği
3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
4. Dijital yetkinlik
5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
6. Vatandaşlık yetkinliği
7. Girişimcilik yetkinliği
8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
a) Ara sınav: Her ders için her yarıyıl en az bir ara sınav yapılır. Tüm ara sınavların, derslerin bitiminden önce tamamlanmış olması gerekir. Ara sınav dışında, başarı notunu belirlemede esas olmak üzere; kısa süreli sınavlar, öğrencinin becerilerine dayanan uygulamalar, ödevler, projeler ve benzeri dönem içi çalışmalar yapılabilir. Bu çalışmaların başarı notuna katkı oranları, ilgili anabilim dalı kurulunun teklifi ile Fakülte Yönetim Kurulunca belirlenir. Dönem V klinik uygulamalarında ara sınav zorunlu değildir, ancak anabilim dalının teklifi ve Fakülte Yönetim Kurulunun onayı ile beşinci sınıf klinik uygulamalarında devam eden klinik uygulama süresince ara sınav yapılabilir. b) Ders Kurulu sonu sınavı: Eğitim-öğretim dönemi içinde her Ders Kurulu sonunda yapılan sınavlardır. Bu sınavlar sadece teorik veya teorik ve pratik/uygulama şeklinde yapılır. c) Yılsonu sınavı: Bir dersin yılsonu sınavı, o dersin tamamlandığı dönem sonu veya yılsonunda akademik takvimde belirtilen tarihler arasında yapılır. Yılsonu sınavına, devam zorunluluğunu yerine getiren ve uygulaması olan derslerin uygulamalarından/uygulama sınavlarından başarılı olan öğrenciler girebilir. Öğrenciler yılsonu sınavlarında ilgili dersin o yılki müfredat programından pratik uygulama, klinik uygulama ve teorik olarak sorumludur. Ancak, Dönem V öğrencileri, diş hekimliği diploması alabilmek için mesleklerinin özelliği nedeniyle klinik uygulama gördükleri dersin tüm lisans eğitimi süresince verilmiş olan müfredatından pratik, klinik uygulama ve teorik olarak sorumludurlar. ç) Ders Kurulu yılsonu sınavı: Yılsonunda yapılan, o yıla ait tüm Ders Kurullarının içeriklerini kapsayan sınavdır. Bu sınav sadece teorik veya teorik ve pratik/uygulama sınavı şeklinde yapılır. d) Objektif Yapılandırılmış Klinik Sınav (OSCE): Yapılandırılmış formlar ile maket ve hasta üzerinde klinik beceriler ve bazı özel klinik ustalık alanlarını değerlendiren sınav yöntemidir.
e) Klinik uygulama bitirme sınavına ilişkin esaslar aşağıda belirtilmiştir: 1) Dönem IV öğrencileri için yapılacak klinik uygulama sınavı: Uygulamalı zorunlu derslerin klinik uygulamalarını tamamlayan öğrenciler ilgili anabilim dalı tarafından ders yılı başında duyurulması şartıyla klinik uygulama sınavına tabi tutulabilir. Klinik uygulama sınavı yalnızca hasta başı sözlü sınav, klinik uygulama ya da bunların her ikisinin birlikte yapılması şeklinde olabilir. Şayet yapıldıysa, klinik uygulama sınavı baraj niteliği taşır ve o sınavda başarısız olan öğrenci o dersin yılsonu sınavına giremez. Bu öğrenciler teorik bütünleme sınavından önce tekrar klinik uygulama sınavına girmek zorundadır. Bu sınavda da başarısız olan öğrenci o dersin teorik bütünleme sınavına giremez ve sonraki eğitim-öğretim yılında bu dersi tekrar eder. 2) Dönem V öğrencileri için yapılacak klinik uygulama bitirme sınavı: Klinik uygulama süresince yapmaları gereken klinik uygulamaları tamamlayan öğrenciler klinik uygulama bitirme sınavına girmeye hak kazanır. Anabilim dalı tarafından ders yılı başında duyurulması şartıyla, öğrenciler klinik uygulama bitirme sınavından önce klinik uygulama sınavına tabi tutulabilir. Klinik uygulama sınavı yalnızca hasta başı sözlü sınav, klinik uygulama ya da bunların her ikisinin birlikte yapılması şeklinde olabilir. Şayet yapıldıysa klinik uygulama sınavından başarılı olan öğrenciler klinik uygulama bitirme sınavına girmeye hak kazanır. Klinik uygulama bitirme sınavı sözlü veya yazılı yapılabilir. Klinik uygulama bitirme sınavının sözlü olarak yapılması durumunda ilgili anabilim dalı öğretim üyelerinden en az iki kişilik bir sınav komisyonu oluşturulur. Anabilim dalında yeterli öğretim üyesinin olmadığı durumlarda diğer anabilim dallarından öğretim üyeleri sınav komisyonuna alınır. Klinik uygulama bitirme sınavından başarısız olan öğrenci bütünleme sınavına girer. Bütünleme sınavı yine ilgili anabilim dalı tarafından belirlenen sınav aşamalarını içerir ve öğrenci tüm aşamaları başarı ile tamamlamak zorundadır. e) Bütünleme sınavı: Bir dersin bütünleme sınavı, o dersin yılsonu sınavından en az bir hafta sonra yapılır. Bu sınava, yılsonu sınavına girme hakkına sahip olup da sınava girmeyen, yılsonu sınavına girdiği halde yeterli başarıyı sağlayamayan öğrenciler girebilir. Ayrıca; beşinci sınıf klinik uygulama bitirme sınav notu başarısız olan öğrenciler, akademik takvimde belirtilen bütünleme sınav döneminde bütünleme sınavına toplu olarak alınırlar. Ancak, bütünleme sınavında başarısız olarak bir sonraki eğitim-öğretim yılında bir klinik uygulama grubuna intibakı yapılan mezuniyet aşamasındaki beşinci sınıf öğrencilerine bütünleme sınav hakkı; öğrencinin başvurusu üzerine, Fakülte Yönetim Kurulu kararıyla, takip eden klinik uygulama bitirme sınav döneminde kullandırılabilir. Ortak zorunlu dersler için 7/10/2017 tarihli ve 30203 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Karadeniz Teknik Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği hükümleri uygulanır. f) Ders Kurulu bütünleme sınavı: Ders Kurullarının bütünleme sınavı, Ders Kurullarının yılsonu sınavından en az bir hafta sonra yapılır. Bu sınava, Ders Kurulu yılsonu sınavına girme hakkına sahip olup da sınava girmeyen, Ders Kurulu yılsonu sınavına girdiği halde yeterli başarıyı sağlayamayan öğrenciler girebilir. g) Muafiyet sınavı: İlgili derslerden Rektörlük tarafından yapılabilir. ğ) Mazeret sınavı: Fakülte Yönetim Kurulunca kabul edilen haklı ve geçerli bir sebeple ara sınavlara ve Ders Kurulu sonu sınavlarına katılmayan öğrenciler için açılan sınavdır. Mazeret sınav hakkı, Ders Kurulu sonu sınavları ve ara sınavlar için verilir. Ders Kurulu yılsonu sınavı, Ders Kurulu bütünleme sınavı, yılsonu sınavı ve bütünleme sınavları için mazeret sınavı açılmaz. Mazeret sınavının hangi tarihte açılacağı ve bu sınavların programı, Fakülte Yönetim Kurulunca tespit ve ilan edilir. Bu sınavlara katılacak öğrenciler, giremedikleri Ders Kurulu sonu sınavları ve ara sınavların müfredat programından sorumludur. Mazeret sınavı için ayrı bir mazeret sınavı açılmaz. Mazeret sınav hakkı aynı ders ve Ders Kurulu için birden fazla kullanılmaz. Hastalık nedeniyle sınavlara giremeyen öğrencilerin bu durumlarını herhangi bir sağlık kuruluşundan alınan sağlık raporu ile belgelendirmesi ve bu raporun geçerli olabilmesi için Fakülte Yönetim Kurulunca kabul edilmesi gerekir. Mazeret belgelerinin; düzenlendikleri tarihi izleyen bir hafta içerisinde Dekanlığa verilmesi zorunludur. Daha sonra yapılan müracaatlar, geç sunulan raporlar, usulüne uygun alınmayan veya ilgili döneme ait Ders Kurulu sonu sınavları ve ara sınavların başlangıç ve bitişini kapsayacak tarih aralığında alınan raporlar geçerli kabul edilmez. Sağlık mazereti Fakülte Yönetim Kurulunca kabul edilen öğrenci, raporlu bulunduğu süre içinde Ders Kurullarına ve derslere girse bile devamsız kabul edilir ve herhangi bir Ders Kurulunun veya dersin sınavına giremez. Alınan sağlık raporlarından önemli bedeni hastalıklar veya şizofreni, paranoit, dissosiatif sendrom, borderline gibi ruhsal bozukluk nedeniyle tüm öğrenim süresi içinde devamsızlıkları iki yılı aşan öğrencilerden yeniden sağlık raporu alınıp incelenmek suretiyle öğrenimlerine devam edemeyecekleri anlaşılan ve hekimlik mesleğini icra edemeyeceğine Fakülte Yönetim Kurulunca karar verilen öğrencilerin Fakülte ile ilişiği kesilir. Mazeret durumu uygulamalı dersler için belirtilen asgari koşulları değiştirmez. Fakülte Yönetim Kurulu öğrencinin her türlü mazeretini, gerekçe göstererek kabul veya reddedebilir. h) Ek sınav: Azami öğrenim süreleri sonunda kayıtlı olduğu öğretim kurumundan mezun olabilmek için, yarıyıl sonu ve bütünleme sınavlarına girme hakkı bulunan son sınıf öğrencilerine başarısız oldukları bütün dersler için verilen ek yarıyıl sonu ve ek bütünleme sınavlarıdır. İki ek sınav hakkı; azami öğrenim sürelerinin dolduğu bütünleme sınavlarının sona ermesini takip eden otuz gün içinde kullandırılır. Sınav tarihi, yer ve saati ilgili birimler tarafından akademik takvime göre belirlenir ve ilan edilir. Ek sınavında başarılı olabilmek için, en az 60 puan almak zorunludur. Ek sınavı başarı notunun belirlenmesinde yarıyıl içi çalışmaları değerlendirmeye katılmaz. Harfli not sistemine dönüşüm işleminde mutlak not sistemi kullanılır. Sınavda alınan harfli not, o dersin ilgili dönemdeki başarı notu yerine geçer.
|
|
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla Yüksek öğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Her yıl bir önceki yıla ait veriler Fakülte Akademik Genel Kurulu’nda öğretim elemanlarına sunularak görüşler alınır ve planlamalar yapılır. Ayrıca Fakülte Dış Paydaş Komisyonuna da ilgili sunumlar yapılarak bir sonraki yıl için gerekli planlamalar yapılır. Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Karadeniz Teknik Üniversitesi olarak YÖKAK tam akreditasyonumuz mevcuttur. Ayrıca Mezuniyet Öncesi Eğitim Programımız YÖKAK tarafından yetkilendirilmiş DEPAD tarafından 6 YIL SÜREYLE tam akredite edilmiştir. Diş Hekimliği Eğitimi Programları Akreditasyon Derneği(DEPAD) Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 3.07.2025-3.07.2031 |
YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınavsonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak.
Yabancı uyruklu öğrenciler ile ortaöğretiminin tamamını yurt dışında tamamlayan öğrencilerin programa kabul edilebilmeleri için 2547 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinin birinci fıkrasının (f) bendinde belirtilen şartları ve Yükseköğretim Kurulu ile Üniversite Senatosu tarafından belirlenen esasları sağlamaları gerekir.
-
Yüksek lisans ve doktora programlarına erişim.
-
Diş Hekimliği Uzmanlık Eğitimine Giriş Sınavı (DUS) ile uzmanlık programına erişim.
- Diş Hekimleri kamu ve özel sektörde görev yapmaktadır. Sağlık Bakanlığı hastaneleri, Özel Sağlık Merkezleri ve Üniversite hastanelerinde çalışmaktadırlar.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Ön lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik,
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
| Qualification Code | TR0030029816 | ||
| Qualification Title | Bachelor’s degree in Dentistry. | ||
| Awarding Body | Karadeniz Technical University | ||
| Awarding Body Contact | Karadeniz Technical University Faculty of Engineering Dean's Office 61080 Ortahisar/Trabzon muhendislik@ktu.edu.tr muhendislik@mf.ktu.edu.tr | ||
| Awarding Body Url | https://www.ktu.edu.tr/ | ||
| Orientation | General | ||
| EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 24/10/2025 | |
| TQF Level | 6 | ||
| Thematic Areas | Dental studies | ||
| National Occupation Classification |
2261.04 (dentist) | ||
| Category | Main | ||
| Credit Value | 300 | ||
| Program Duration | 5 Yıl | ||
| Program Profile | In the education and health services provided in our faculty, it is essential to adopt a holistic approach covering biological, psychological and social factors by prioritising humanitarian and ethical values. In this direction, it is aimed to train qualified dentists who perform dental practices based on scientific evidence, in accordance with humanitarian and professional values, open to continuous professional and individual development, and prioritise individual and social benefit. | ||
| Learning Environments | Classrooms Preclinic and Phantom Laborotaries, It is realised as formal education in clinics. | ||
| Description |
| ||
| Key Competencies | Possesses the following key competencies at an advanced level: 1. Literacy competence 2. Multilingual competence 3. Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering 4. Digital competence 5. Personal, social, and learning-to-learn competence 6. Citizenship competence 7. Entrepreneurial competence 8. Cultural awareness and expression competence | ||
| Further Info |
a) Midterm exam: For each course, at least one midterm exam is held each semester. All midterm exams must be completed before the end of the courses. Apart from the midterm exam, short-term exams, applications based on the student's skills, homework, projects and similar in-term studies can be done in order to be the basis for determining the success grade. The contribution rates of these studies to the success grade are determined by the Faculty Executive Board upon the proposal of the relevant department board. Midterm exams are not compulsory in Term V clinical practices, but with the proposal of the department and the approval of the Faculty Administrative Board, a midterm exam can be held during the ongoing clinical practice in fifth grade clinical practices. b) End of Course Board exam: These are the exams held at the end of each Course Board during the academic year. These exams are only theoretical or theoretical and practical/practical. c) End of year exam: The year-end exam of a course is held at the end of the semester or at the end of the year between the dates specified in the academic calendar. Students who fulfil the attendance requirement and who are successful in the applications/practice exams of the courses with practice can take the year-end exam. Students are responsible for the curriculum programme of the related course in terms of practical application, clinical application and theory. However, Term V students are responsible for the curriculum of the course in which they receive clinical practice due to the characteristics of their profession in order to receive a dentistry diploma as practical, clinical practice and theoretical. d) Course Board year-end exam: It is the exam held at the end of the year, covering the contents of all Course Boards of that year. This exam is only theoretical or theoretical and practical/practical exam. e) Objective Structured Clinical Examination (OSCE): It is an examination method that evaluates clinical skills and some special clinical mastery areas on model and patient with structured forms. f) The principles regarding the clinical practice final exam are given below: I) Clinical practice exam for Term IV students: Students who have completed the clinical practice of the compulsory applied courses may be subjected to a clinical practice exam, provided that it is announced by the relevant department at the beginning of the academic year. The clinical practice exam can only be in the form of a bedside oral exam, clinical practice or both. If it is held, the clinical practice exam is a threshold exam and the student who fails in that exam cannot take the year-end exam of that course. These students must take the clinical practice exam again before the theoretical make-up exam. The student who fails in this exam cannot take the theoretical make-up exam of that course and repeats this course in the next academic year. II) Clinical practice final exam for Term V students: Students who have completed the clinical practice required during the clinical practice are eligible to take the clinical practice final exam. Students may be subjected to a clinical practice exam before the clinical practice final exam, provided that it is announced by the department at the beginning of the academic year. The clinical practice exam can only be in the form of a bedside oral exam, clinical practice or both of them together. If it has been done, students who are successful in the clinical practice exam are eligible to take the clinical practice final exam. The clinical practice final exam can be oral or written. If the clinical practice final exam is conducted orally, an exam commission consisting of at least two members from the relevant department faculty members is formed. In cases where there are not enough faculty members in the department, faculty members from other departments are taken to the exam commission. Students who fail the clinical practice final exam take the make-up exam. The make-up exam includes the exam stages determined by the relevant department and the student must successfully complete all stages. e) Make-up exam: The make-up exam of a course is held at least one week after the final exam of that course. This exam can be taken by students who have the right to take the year-end exam but do not take the exam, or who have taken the year-end exam but have not achieved sufficient success. In addition, students who fail the fifth grade clinical practice final exam grade are taken collectively to the make-up exam during the make-up exam period specified in the academic calendar. However, the right to make-up exam for the fifth grade students at the graduation stage, who fail the make-up exam and are made an adjustment to a clinical practice group in the next academic year; Upon the student's application, upon the decision of the Faculty Executive Board, it can be used in the following clinical practice final exam period. For common compulsory courses, the provisions of Karadeniz Technical University Associate and Undergraduate Education and Training Regulation published in the Official Gazette dated 7/10/2017 and numbered 30203 are applied. f) Course Board make-up exam: The make-up exam of the Course Boards is held at least one week after the end-of-year exam of the Course Boards. This exam can be taken by students who have the right to take the Course Board year-end exam but do not take the exam, or who have taken the Course Board year-end exam but have not achieved sufficient success. g) Exemption exam: It can be made by the Rectorate from the relevant courses. h) Compassionate Examination: It is the exam opened for students who do not attend the midterm exams and the end of the Course Board exams for a justified and valid reason accepted by the Faculty Administrative Board. The excuse exam right is given for the end of the Course Board exams and midterm exams. No make-up exam is opened for the Course Board year-end exam, Course Board make-up exam, year-end exam and make-up exams. The date on which the make-up exams will be opened and the programme of these exams are determined and announced by the Faculty Administrative Board. Students who will participate in these exams are responsible for the curriculum programme of the end-of-course exams and midterm exams that they cannot take. A separate excuse exam is not opened for the excuse exam. The excuse exam right cannot be used more than once for the same course and Course Board. Students who cannot take exams due to illness must document this situation with a medical report from any health institution and this report must be accepted by the Faculty Administrative Board in order to be valid. Excuse documents must be submitted to the Dean's Office within one week following the date of issue. Subsequent applications, late reports, reports that are not duly received or reports received within the date range that covers the beginning and end of the end-of-course exams and midterm exams of the relevant semester are not considered valid. A student whose health excuse is accepted by the Faculty Administrative Board is considered absent even if he/she attends the Course Boards and courses during the period he/she is on medical report and cannot take the exam of any Course Board or course. Students whose absences exceed two years in the whole education period due to major physical illnesses or mental disorders such as schizophrenia, paranoid, dissociative syndrome, borderline, etc. are dismissed from the Faculty if it is understood that they will not be able to continue their education by obtaining and examining a new health report and it is decided by the Faculty Administrative Board that they cannot practice the profession of medicine. The excuse does not change the minimum requirements for practical courses. The Faculty Administrative Board may accept or reject any excuse of the student by showing justification. i) Additional exam: These are the additional final exams and additional make-up exams given to the final year students who have the right to take the final and make-up exams for all the courses they have failed in order to graduate from the educational institution they are enrolled in at the end of their maximum education period. Two additional exam rights are granted within thirty days following the end of the make-up exams in which the maximum period of study has expired. The exam date, place and time are determined and announced by the relevant units according to the academic calendar. In order to be successful in the supplementary exam, it is compulsory to get at least 60 points. In determining the success grade of the supplementary exam, in-semester studies are not included in the evaluation. The absolute grading system is used in the conversion to the letter grading system. The letter grade received in the exam replaces the success grade of that course in the relevant semester. 4. Exams can be theoretical (written or oral), e-exam, practical, laboratory or clinical applications. Oral and written exams are conducted by the faculty member / members determined by the department. During the application of oral exams; If the exam will be carried out face-to-face, a jury consisting of preferably all faculty members, otherwise a jury consisting of at least 2 faculty members and a rapporteur assigned by a faculty member should be appointed by the relevant department. In oral exams where the exam questions and answer key are determined in advance, the answers given by the students in front of the jury are recorded by the rapporteur, read to the student after the exam and signed with his/her consent. Written exams consist of multiple-choice and/or open-ended questions and are conducted through YÖDES (Exam Automation System). 5. It is compulsory to have a midterm exam and a year / semester final exam for projects, homework and gland, and at least one midterm exam and a year-end exam in each semester for courses that continue throughout the academic year. For the courses deemed appropriate by the Board of Directors, projects, homework and similar measurement tools can be used as midterm exams, year/end-of-semester exams, year/end-of-semester second exams or single course passing exams. All measurement tools used are scored out of 100 full points. 6. After the exam dates are announced, they can only be changed with the decision of the Board of Directors. 7. The measurement results of all kinds of activities for exams and grading are announced by the relevant instructor in the student automation system and / or on the notice boards in accordance with the academic calendar within seven (7) days at the latest from the date of these exams and activities. 8. The exam documents of the course must be submitted to the faculty by the instructor within ten days after the announcement of the exam grades. The examination documents must be kept in the archive for two years by the relevant unit. 9. During the exam or during the examination of the exam documents, a report is prepared about the student who is found to cheat, cheat or help to cheat, and the student who keeps technological devices in the exam hall, except for the cases specifically permitted by the instructor of the course and the principles determined by the Board of Directors, and the student is removed from the exam. Within the framework of the report, an investigation is opened according to the provisions of the Higher Education Institutions Student Discipline Regulation published in the Official Gazette dated 18.08.2012 and numbered 28388, and if the crime is fixed as a result of the investigation, the exam paper is invalid and the result is zero (0). However, the student who is found innocent as a result of the investigation is entitled to a make-up exam. | ||
| Quality Assurance |
| ||
| Access Requirements |
Foreign students and students who have completed their entire secondary education abroad must meet the conditions specified in subparagraph (f) of the first paragraph of Article 14 of Law No. 2547 as well as the principles determined by the Council of Higher Education and the University Senate to be accepted to the program. | ||
| Conditions for Success | Students who successfully complete all courses in the program (equivalent to a total of 300 ECTS), and receive a passing grade from their professional internship and internship report are awarded a diploma in DENTISTRY. Students are subjected to at least one midterm and final exam for each course. The contribution of the midterm studies to the success grade is 50%, and the contribution of the final exam is 50%. All exams are evaluated out of 100 points and there is a requirement to get at least 50 points in the final exam but total average must be 60 points. At the end of each semester, students can take a make-up exam equivalent to the final exam for all the courses they failed in that semester. In addition, successful completion of clinical practice is required. | ||
| Progression Paths (Relationship Type) | Access to master's and doctoral programmes. Access to speciality programmes through the Dentistry Speciality Education Entrance Examination (DUS). Dentists work in the public and private sector. They work in Ministry of Health hospitals, Private Health Centres and University hospitals. | ||
| Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | ||
| Validity Period (If Any) | Qualification is valid indefinitely. | ||
| Url | Open Address | ||
| QrCode | ![]() | ||
TR0030029816
2261.04 (dentist)
2261.04 (dentist)
In the education and health services provided in our faculty, it is essential to adopt a holistic approach covering biological, psychological and social factors by prioritising humanitarian and ethical values. In this direction, it is aimed to train qualified dentists who perform dental practices based on scientific evidence, in accordance with humanitarian and professional values, open to continuous professional and individual development, and prioritise individual and social benefit.
Classrooms
Preclinic and Phantom Laborotaries,
It is realised as formal education in clinics.
|
Possesses the following key competencies at an advanced level:
1. Literacy competence
2. Multilingual competence
3. Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering
4. Digital competence
5. Personal, social, and learning-to-learn competence
6. Citizenship competence
7. Entrepreneurial competence
8. Cultural awareness and expression competence
- The exams in which students' knowledge and skills are measured are; end of course board exam, end of course board year-end exam, end of course board make-up exam, end of course board excuse exam, midterm exam, end of year exam, clinical practice completion exam, make-up exam, exemption exam and excuse exams. These exams can be written, oral, multiple choice, practical or some of them. The Faculty Executive Board decides on the format of the exams and how to evaluate the application, clinical practice and similar studies with the proposal of the department or departments responsible for the relevant course. Exam dates are announced at least fifteen days in advance. Students are obliged to take the exam on the announced day, time and place and to have their student ID cards with them. Exams can be held on Saturdays, Sundays or weekday lunch breaks if deemed necessary, except for official holidays such as religious and national holidays. Students are responsible for practical, clinical education and theoretical exams in the curriculum programme of the related course in that year.
- Fifth year students are responsible for the curriculum of the course in which they receive clinical education during the entire undergraduate education in terms of practice and theory due to the nature of their profession in order to receive the Diploma of Dentistry.
- Mainly; short exams are as follows:
a) Midterm exam: For each course, at least one midterm exam is held each semester. All midterm exams must be completed before the end of the courses. Apart from the midterm exam, short-term exams, applications based on the student's skills, homework, projects and similar in-term studies can be done in order to be the basis for determining the success grade. The contribution rates of these studies to the success grade are determined by the Faculty Executive Board upon the proposal of the relevant department board. Midterm exams are not compulsory in Term V clinical practices, but with the proposal of the department and the approval of the Faculty Administrative Board, a midterm exam can be held during the ongoing clinical practice in fifth grade clinical practices.
b) End of Course Board exam: These are the exams held at the end of each Course Board during the academic year. These exams are only theoretical or theoretical and practical/practical.
c) End of year exam: The year-end exam of a course is held at the end of the semester or at the end of the year between the dates specified in the academic calendar. Students who fulfil the attendance requirement and who are successful in the applications/practice exams of the courses with practice can take the year-end exam. Students are responsible for the curriculum programme of the related course in terms of practical application, clinical application and theory. However, Term V students are responsible for the curriculum of the course in which they receive clinical practice due to the characteristics of their profession in order to receive a dentistry diploma as practical, clinical practice and theoretical.
d) Course Board year-end exam: It is the exam held at the end of the year, covering the contents of all Course Boards of that year. This exam is only theoretical or theoretical and practical/practical exam.
e) Objective Structured Clinical Examination (OSCE): It is an examination method that evaluates clinical skills and some special clinical mastery areas on model and patient with structured forms.
f) The principles regarding the clinical practice final exam are given below:
I) Clinical practice exam for Term IV students: Students who have completed the clinical practice of the compulsory applied courses may be subjected to a clinical practice exam, provided that it is announced by the relevant department at the beginning of the academic year. The clinical practice exam can only be in the form of a bedside oral exam, clinical practice or both. If it is held, the clinical practice exam is a threshold exam and the student who fails in that exam cannot take the year-end exam of that course. These students must take the clinical practice exam again before the theoretical make-up exam. The student who fails in this exam cannot take the theoretical make-up exam of that course and repeats this course in the next academic year.
II) Clinical practice final exam for Term V students: Students who have completed the clinical practice required during the clinical practice are eligible to take the clinical practice final exam. Students may be subjected to a clinical practice exam before the clinical practice final exam, provided that it is announced by the department at the beginning of the academic year. The clinical practice exam can only be in the form of a bedside oral exam, clinical practice or both of them together. If it has been done, students who are successful in the clinical practice exam are eligible to take the clinical practice final exam. The clinical practice final exam can be oral or written. If the clinical practice final exam is conducted orally, an exam commission consisting of at least two members from the relevant department faculty members is formed. In cases where there are not enough faculty members in the department, faculty members from other departments are taken to the exam commission. Students who fail the clinical practice final exam take the make-up exam. The make-up exam includes the exam stages determined by the relevant department and the student must successfully complete all stages.
e) Make-up exam: The make-up exam of a course is held at least one week after the final exam of that course. This exam can be taken by students who have the right to take the year-end exam but do not take the exam, or who have taken the year-end exam but have not achieved sufficient success. In addition, students who fail the fifth grade clinical practice final exam grade are taken collectively to the make-up exam during the make-up exam period specified in the academic calendar. However, the right to make-up exam for the fifth grade students at the graduation stage, who fail the make-up exam and are made an adjustment to a clinical practice group in the next academic year; Upon the student's application, upon the decision of the Faculty Executive Board, it can be used in the following clinical practice final exam period. For common compulsory courses, the provisions of Karadeniz Technical University Associate and Undergraduate Education and Training Regulation published in the Official Gazette dated 7/10/2017 and numbered 30203 are applied.
f) Course Board make-up exam: The make-up exam of the Course Boards is held at least one week after the end-of-year exam of the Course Boards. This exam can be taken by students who have the right to take the Course Board year-end exam but do not take the exam, or who have taken the Course Board year-end exam but have not achieved sufficient success.
g) Exemption exam: It can be made by the Rectorate from the relevant courses.
h) Compassionate Examination: It is the exam opened for students who do not attend the midterm exams and the end of the Course Board exams for a justified and valid reason accepted by the Faculty Administrative Board. The excuse exam right is given for the end of the Course Board exams and midterm exams. No make-up exam is opened for the Course Board year-end exam, Course Board make-up exam, year-end exam and make-up exams. The date on which the make-up exams will be opened and the programme of these exams are determined and announced by the Faculty Administrative Board. Students who will participate in these exams are responsible for the curriculum programme of the end-of-course exams and midterm exams that they cannot take. A separate excuse exam is not opened for the excuse exam. The excuse exam right cannot be used more than once for the same course and Course Board. Students who cannot take exams due to illness must document this situation with a medical report from any health institution and this report must be accepted by the Faculty Administrative Board in order to be valid. Excuse documents must be submitted to the Dean's Office within one week following the date of issue. Subsequent applications, late reports, reports that are not duly received or reports received within the date range that covers the beginning and end of the end-of-course exams and midterm exams of the relevant semester are not considered valid. A student whose health excuse is accepted by the Faculty Administrative Board is considered absent even if he/she attends the Course Boards and courses during the period he/she is on medical report and cannot take the exam of any Course Board or course. Students whose absences exceed two years in the whole education period due to major physical illnesses or mental disorders such as schizophrenia, paranoid, dissociative syndrome, borderline, etc. are dismissed from the Faculty if it is understood that they will not be able to continue their education by obtaining and examining a new health report and it is decided by the Faculty Administrative Board that they cannot practice the profession of medicine. The excuse does not change the minimum requirements for practical courses. The Faculty Administrative Board may accept or reject any excuse of the student by showing justification.
i) Additional exam: These are the additional final exams and additional make-up exams given to the final year students who have the right to take the final and make-up exams for all the courses they have failed in order to graduate from the educational institution they are enrolled in at the end of their maximum education period. Two additional exam rights are granted within thirty days following the end of the make-up exams in which the maximum period of study has expired. The exam date, place and time are determined and announced by the relevant units according to the academic calendar. In order to be successful in the supplementary exam, it is compulsory to get at least 60 points. In determining the success grade of the supplementary exam, in-semester studies are not included in the evaluation. The absolute grading system is used in the conversion to the letter grading system. The letter grade received in the exam replaces the success grade of that course in the relevant semester.
4. Exams can be theoretical (written or oral), e-exam, practical, laboratory or clinical applications. Oral and written exams are conducted by the faculty member / members determined by the department. During the application of oral exams; If the exam will be carried out face-to-face, a jury consisting of preferably all faculty members, otherwise a jury consisting of at least 2 faculty members and a rapporteur assigned by a faculty member should be appointed by the relevant department. In oral exams where the exam questions and answer key are determined in advance, the answers given by the students in front of the jury are recorded by the rapporteur, read to the student after the exam and signed with his/her consent. Written exams consist of multiple-choice and/or open-ended questions and are conducted through YÖDES (Exam Automation System).
5. It is compulsory to have a midterm exam and a year / semester final exam for projects, homework and gland, and at least one midterm exam and a year-end exam in each semester for courses that continue throughout the academic year. For the courses deemed appropriate by the Board of Directors, projects, homework and similar measurement tools can be used as midterm exams, year/end-of-semester exams, year/end-of-semester second exams or single course passing exams. All measurement tools used are scored out of 100 full points.
6. After the exam dates are announced, they can only be changed with the decision of the Board of Directors.
7. The measurement results of all kinds of activities for exams and grading are announced by the relevant instructor in the student automation system and / or on the notice boards in accordance with the academic calendar within seven (7) days at the latest from the date of these exams and activities.
8. The exam documents of the course must be submitted to the faculty by the instructor within ten days after the announcement of the exam grades. The examination documents must be kept in the archive for two years by the relevant unit.
9. During the exam or during the examination of the exam documents, a report is prepared about the student who is found to cheat, cheat or help to cheat, and the student who keeps technological devices in the exam hall, except for the cases specifically permitted by the instructor of the course and the principles determined by the Board of Directors, and the student is removed from the exam. Within the framework of the report, an investigation is opened according to the provisions of the Higher Education Institutions Student Discipline Regulation published in the Official Gazette dated 18.08.2012 and numbered 28388, and if the crime is fixed as a result of the investigation, the exam paper is invalid and the result is zero (0). However, the student who is found innocent as a result of the investigation is entitled to a make-up exam.
|
To supervise the quality of higher education programs: The Council of Higher Education is responsible for planning, organization, management and supervision of education, training, and other activities in higher education institutions. The Council of Higher Education prepares "University Monitoring and Evaluation Reports" within its own criteria and publishes these reports annually. The Council of Higher Education also prepares reports that include qualitative and quantitative evaluations of higher education institutions in accordance with these annual reports and shares them with the public. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Establishment and Approval of Curricula 1.1. The Council of Higher Education determines the minimum standards and criteria required to open undergraduate programs in higher education institutions. 1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by The Council of Higher Education on these issues and in line with the opinions of the relevant departments. 1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of THE COUNCIL OF HIGHER EDUCATION after being accepted by the relevant Deans Council. 2. Assessment and Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will bring to the student is carried out in accordance with the education and training regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by THE COUNCIL OF HIGHER EDUCATION on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive undergraduate diplomas. 4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK-Turkish Higher Education Quality Council) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by The Turkish Higher Education Quality Council regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by Turkish Higher Education Quality Council also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the THE COUNCIL OF HIGHER EDUCATION legislation. The department has an accreditation certificate given by Association for Evaluation and Accreditation of Dentistry Education Programmes (DEPAD) |
- To be accepted to the program, it is necessary to graduate from secondary education institutions and receive a sufficient score in the exam conducted by the Evaluation, Selection and Placement Center (ÖSYM) regarding undergraduate education.
Foreign students and students who have completed their entire secondary education abroad must meet the conditions specified in subparagraph (f) of the first paragraph of Article 14 of Law No. 2547 as well as the principles determined by the Council of Higher Education and the University Senate to be accepted to the program.
Access to master's and doctoral programmes.
Access to speciality programmes through the Dentistry Speciality Education Entrance Examination (DUS).
Dentists work in the public and private sector. They work in Ministry of Health hospitals, Private Health Centres and University hospitals.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
Qualification is valid indefinitely.
