Yeterlilik Kodu

TR0030011093

Yeterlilik Adı
Eczacılık Lisans Diploması
Sorumlu KurumBiruni Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiMerkezefendi Mahallesi G/75 Sk. No: 1-13 Zeytinburnu/İstanbul
Sorumlu Kurum URLhttps://www.biruni.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Eczane
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri300
Programın Normal Süresi 5 Yıl
Program Profili (Amaç)
  • Eğitim programımız toplum eczacılığı ile temel ve uygulamalı farmasötik bilimleri birleştiren yapılanması ile eczacılıkta uzmanlık sınavına hazır, serbest eczane, hastane, ilaç endüstrisi, devlet kuruluşları, akademi ve bağımsız araştırma kuruluşlarında çalışacak eczacılar yetiştirecektir. Disiplinler arası yeni programlar ile farmasötik ve eczacılık uygulamaları için özel donanımlara sahip aranan eczacılar yetiştirmek ve ülkemizdeki eczacılık fakülteleri arasında eğitim ve araştırma sıralamasında üst sıralarda yer almak temel amacımızdır.
Öğrenme Ortamları
  • Program, teorik ve uygulamalı dersler, mezuniyet projesi ile stajlardan oluşmaktadır.
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Eczacılık temel ve meslek bilimleri bilgileri kapsamında edindiği becerileri mesleğinin her alanına mevcut yasalar ve etik kurallar çerçevesinde, din, dil, ırk, cinsiyet ve sosyoekonomik ayırım gözetmeksizin, ilgili meslek örgütleri ve yasal otoriteler ile işbirliği içinde çalışarak uygular.
  • Eczacılık meslek uygulamaları ve farmasötik ürünlerin kullanılışları ile ilgili bilgileri topluma, diğer sağlık elemanlarına, ilaç politikalarından sorumlu kurum ve kuruluşlara aktarmak için etkin iletişimde bulunur.
  • Farmasötik bakım ve klinik uygulamalar çerçevesinde ilaç tedavisinin en uygun şekilde ve ekonomik yapılabilmesi için değerlendirme yapar, problemleri çözer ve karar verir.
  • Doğal, sentetik ve biyoteknolojik kaynaklı ilaçların akılcı kullanımını ve hasta-odaklı farmasötik bakım hizmetlerini en iyi şekilde uygulamak için gerekli güncel ve kanıta dayalı bilgileri ilgili bilgi teknolojilerini kullanarak edinir, topluma, diğer sağlık çalışanları ve kuruluşlarına ve alanda eğitim, bilgi ve danışmanlık hizmeti sunar.
  • Doğal, sentetik ve biyoteknolojik farmasötik ürünlerin tasarımı, eldesi ve tüketimi ile ilgili tüm süreçleri yönetebilecek temel ve mesleki bilgi birikimine ve bu süreçleri uygulama, yönetme ve karar verme tecrübesine sahiptir.
  • Hasta odaklı eczacılık uygulamalarını planlayabilme, yönetebilme, ortak çalışma yapmak suretiyle sağlık hizmetleri kalitesini artıracak bilinç ve kültüre sahiptir.
  • Yaşam boyu öğrenme bilinci ile çağdaş bilim ve teknolojik gelişmeleri eczacılık alanına uygulayarak farkındalık yaratır.
  • Farmasötik ürünlerin araştırma-geliştirme, kalite kontrol, iyi üretim uygulamaları ve ruhsatlandırma süreçlerini yönetecek bilgi birikimine ve uygulama tecrübesine sahiptir.
  • Evrensel normlara sahip bir eczacı olarak mesleği ile ilgili gelişmeleri takip edebilecek, araştırma-geliştirme faaliyetlerinde, meslektaşları ve hastalarla iletişime geçebilecek düzeyde yabancı dil yeterliliğine sahiptir.
  • Hasta hikayesi alma, hasta ihtiyaçlarının ve önceliklerinin belirlenmesi, bireysel hastalıkların önlenmesi, tedavilerin planlanması ve yönetilmesi süreçlerini bilir, tanımlar ve uygular.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Uluslararası dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Eczacılık Fakültesi'nde sınavlar, ara sınavlar, final, bütünleme sınavları ve mazeret sınavlarından oluşmaktadır. Bir dersteki başarı durumu ders başarı notu ile belirlenir. Bir dersten en az 50 notunu (100 üzerinden) alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. Ders başarı notu, öğrencinin yarıyıl içinde gösterdiği başarı (ara sınavlar, ödevler, uygulamalı çalışmalar ve benzeri) ve final sınavının birlikte değerlendirilmesiyle elde edilir. Biruni Üniversitesi lisans yönetmeliğine göre, final sınavın ders başarı notuna etkisi en az % 40, en çok % 60 olabilir.
  • (Biruni Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim – Öğretim Sınav Yönetmeliği, http://www.biruni.edu.tr/index.php/onlisans-ve-lisans-egitim-ogretim-sinav-yonetmeligi)
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Eczacılık Eğitimi Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (ECZAKDER) tarafından Biruni Üniversitesi Eczacılık Fakültesi koşullu Akreditasyon almıştır. Akreditason Başlangıç/Bitiş Tarihi: 27.01.2023 /  27.01.2025

Giriş Şartı
  • Üniversite sınavından başarılı olan öğrenciler kabul edilir.
Başarma Şartları Teorik ve pratik çalışmaları ve zorunlu stajları Biruni Üniversitesi Lisans Yönetmeliği’ne göre başarıyla tamamlayan yeterli AKTS kredisi (en az 300 AKTS) olan ve AGNO'su 4.00 üzerinden en az 2.00 veya daha yüksek olan öğrenciler diploma almaya hak kazanırlar.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Mezun olan eczacılar, eczane açabilir veya hastane eczanesinde, üniversitelerde eğitim-araştırma alanlarında, ilaç ve kozmetik endüstrisinin farklı birimlerinde, ecza depolarında, araştırma-geliştirme merkezlerinde, Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu, T.C. Sosyal Güvenlik Kurumu ve Türkiye Halk Sağlığı Kurumu gibi kamu kurum ve kuruluşlarında, analiz laboratuvarlarında, ilaç ve zehir bilgi merkezlerinde, hücre ve kök hücre tedavi merkezlerinde, radyofarmasi laboratuvarlarında, tıbbi cihazla ilgili onaylanmış kuruluşlar, sözleşmeli araştırma kurumları, ilaç danışmanlık şirketleri ve meslek örgütlerinde görev alır.
Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030011093


Yeterlilik Adı
Eczacılık Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Biruni Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Merkezefendi Mahallesi G/75 Sk. No: 1-13 Zeytinburnu/İstanbul

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
300

Programın Normal Süresi
5 Yıl

Program Profili (Amaç)
  • Eğitim programımız toplum eczacılığı ile temel ve uygulamalı farmasötik bilimleri birleştiren yapılanması ile eczacılıkta uzmanlık sınavına hazır, serbest eczane, hastane, ilaç endüstrisi, devlet kuruluşları, akademi ve bağımsız araştırma kuruluşlarında çalışacak eczacılar yetiştirecektir. Disiplinler arası yeni programlar ile farmasötik ve eczacılık uygulamaları için özel donanımlara sahip aranan eczacılar yetiştirmek ve ülkemizdeki eczacılık fakülteleri arasında eğitim ve araştırma sıralamasında üst sıralarda yer almak temel amacımızdır.

Öğrenme Ortamları
  • Program, teorik ve uygulamalı dersler, mezuniyet projesi ile stajlardan oluşmaktadır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Eczacılık temel ve meslek bilimleri bilgileri kapsamında edindiği becerileri mesleğinin her alanına mevcut yasalar ve etik kurallar çerçevesinde, din, dil, ırk, cinsiyet ve sosyoekonomik ayırım gözetmeksizin, ilgili meslek örgütleri ve yasal otoriteler ile işbirliği içinde çalışarak uygular.
  • Eczacılık meslek uygulamaları ve farmasötik ürünlerin kullanılışları ile ilgili bilgileri topluma, diğer sağlık elemanlarına, ilaç politikalarından sorumlu kurum ve kuruluşlara aktarmak için etkin iletişimde bulunur.
  • Farmasötik bakım ve klinik uygulamalar çerçevesinde ilaç tedavisinin en uygun şekilde ve ekonomik yapılabilmesi için değerlendirme yapar, problemleri çözer ve karar verir.
  • Doğal, sentetik ve biyoteknolojik kaynaklı ilaçların akılcı kullanımını ve hasta-odaklı farmasötik bakım hizmetlerini en iyi şekilde uygulamak için gerekli güncel ve kanıta dayalı bilgileri ilgili bilgi teknolojilerini kullanarak edinir, topluma, diğer sağlık çalışanları ve kuruluşlarına ve alanda eğitim, bilgi ve danışmanlık hizmeti sunar.
  • Doğal, sentetik ve biyoteknolojik farmasötik ürünlerin tasarımı, eldesi ve tüketimi ile ilgili tüm süreçleri yönetebilecek temel ve mesleki bilgi birikimine ve bu süreçleri uygulama, yönetme ve karar verme tecrübesine sahiptir.
  • Hasta odaklı eczacılık uygulamalarını planlayabilme, yönetebilme, ortak çalışma yapmak suretiyle sağlık hizmetleri kalitesini artıracak bilinç ve kültüre sahiptir.
  • Yaşam boyu öğrenme bilinci ile çağdaş bilim ve teknolojik gelişmeleri eczacılık alanına uygulayarak farkındalık yaratır.
  • Farmasötik ürünlerin araştırma-geliştirme, kalite kontrol, iyi üretim uygulamaları ve ruhsatlandırma süreçlerini yönetecek bilgi birikimine ve uygulama tecrübesine sahiptir.
  • Evrensel normlara sahip bir eczacı olarak mesleği ile ilgili gelişmeleri takip edebilecek, araştırma-geliştirme faaliyetlerinde, meslektaşları ve hastalarla iletişime geçebilecek düzeyde yabancı dil yeterliliğine sahiptir.
  • Hasta hikayesi alma, hasta ihtiyaçlarının ve önceliklerinin belirlenmesi, bireysel hastalıkların önlenmesi, tedavilerin planlanması ve yönetilmesi süreçlerini bilir, tanımlar ve uygular.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Uluslararası dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Eczacılık Fakültesi'nde sınavlar, ara sınavlar, final, bütünleme sınavları ve mazeret sınavlarından oluşmaktadır. Bir dersteki başarı durumu ders başarı notu ile belirlenir. Bir dersten en az 50 notunu (100 üzerinden) alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. Ders başarı notu, öğrencinin yarıyıl içinde gösterdiği başarı (ara sınavlar, ödevler, uygulamalı çalışmalar ve benzeri) ve final sınavının birlikte değerlendirilmesiyle elde edilir. Biruni Üniversitesi lisans yönetmeliğine göre, final sınavın ders başarı notuna etkisi en az % 40, en çok % 60 olabilir.
  • (Biruni Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim – Öğretim Sınav Yönetmeliği, http://www.biruni.edu.tr/index.php/onlisans-ve-lisans-egitim-ogretim-sinav-yonetmeligi)

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Eczacılık Eğitimi Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (ECZAKDER) tarafından Biruni Üniversitesi Eczacılık Fakültesi koşullu Akreditasyon almıştır. Akreditason Başlangıç/Bitiş Tarihi: 27.01.2023 /  27.01.2025


Giriş Şartı
  • Üniversite sınavından başarılı olan öğrenciler kabul edilir.

Başarma Şartları
Teorik ve pratik çalışmaları ve zorunlu stajları Biruni Üniversitesi Lisans Yönetmeliği’ne göre başarıyla tamamlayan yeterli AKTS kredisi (en az 300 AKTS) olan ve AGNO'su 4.00 üzerinden en az 2.00 veya daha yüksek olan öğrenciler diploma almaya hak kazanırlar.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Mezun olan eczacılar, eczane açabilir veya hastane eczanesinde, üniversitelerde eğitim-araştırma alanlarında, ilaç ve kozmetik endüstrisinin farklı birimlerinde, ecza depolarında, araştırma-geliştirme merkezlerinde, Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu, T.C. Sosyal Güvenlik Kurumu ve Türkiye Halk Sağlığı Kurumu gibi kamu kurum ve kuruluşlarında, analiz laboratuvarlarında, ilaç ve zehir bilgi merkezlerinde, hücre ve kök hücre tedavi merkezlerinde, radyofarmasi laboratuvarlarında, tıbbi cihazla ilgili onaylanmış kuruluşlar, sözleşmeli araştırma kurumları, ilaç danışmanlık şirketleri ve meslek örgütlerinde görev alır.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030011093

Qualification Title
Bachelor's Degree in Pharmacy
Awarding BodyBiruni University
Awarding Body ContactMerkezefendi Mahallesi, G75. Sokak No: 1-13, Zeytinburnu, İstanbul
Awarding Body Urlhttps://biruni.edu.tr
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024
TQF Level 6
Thematic AreasPharmacy
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value300
Program Duration5 Yıl
Program Profile
  • Our training program, with its structure that combines community pharmacy with basic and applied pharmaceutical sciences, will train pharmacists who are ready for the pharmacy specialization exam and will work in community pharmacies, hospitals, pharmaceutical industry, government organizations, academia and independent research institutions. Our main goal is to train sought-after pharmacists with special equipment for pharmaceutical and pharmacy practices with new interdisciplinary programs and to be at the top of the education and research rankings among the pharmacy faculties in our country.
Learning Environments
  • The program consists of theoretical and practical courses, graduation project and internships.
Description
  • Implements skills obtained from pharmaceutical basic and professional sciences in all areas of the occupation within the scope and framework of rules of ethics, without regard to religion, language, race, gender and socio-economic status in collaboration with the relevant professional administrators and regulatory authorities.
  • Communicates effectively with community members, other health care professionals, policy makers and administrators to transfer information of professional pharmacy applications and usage of pharmaceutical products.
  • In the frame of pharmaceutical care and clinical applications, evaluates accuracy and cost-effectiveness of medication treatment, solves the problems and gives decisions.
  • Acquires the current and evidence-based information by using relevant information technologies to apply pharmaceutical care services and the rational use of natural, synthetic and biotechnological drugs, and gives education, information and consultation to community members, other health-care providers and institutions.
  • Has the experience of the basic and professional knowledge to make decisions, manage and apply the entire process related to design, handling and consumption of natural, synthetic and biotechnological pharmaceuticals.
  • Possesses competency and consciousness to design, implement, and monitor patient-oriented pharmacy practice for the improvement of the quality of health care by making joint cooperation.
  • Raises consciousness by applying modern scientific and technological developments in pharmaceutical field being aware of the importance of lifelong learning.
  • Has the experience to conduct research and development, quality control, good manufacturing practices and has knowledge to manage and apply the license process of pharmaceutical products.
  • As a pharmacist with the universal norms, has foreign language proficiency and competency to follow professional developments, conduct research and developments and communicate patients and other healthcare professionals.
  • Knows, defines and applies the planning and management process of treatment, taking medical history, determining needs and priorities of patients, and preventing individual diseases.
Key Competencies

Possesses the key competencies listed below at an advanced level.

  • Literacy competence
  • International language proficiency
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression competence
Further Info
  • Exams at the Faculty of Pharmacy consist of midterm exams, final, make-up exams and excuse exams. Success in a course is determined by the course success grade. A student who receives at least a 50 grade (out of 100) from a course is deemed to have passed that course. Course success grade is obtained by evaluating the student's success during the semester (midterm exams, assignments, applied studies, etc.) and the final exam together. According to Biruni University undergraduate regulations, the final exam's impact on the course success grade can be at least 40% and at most 60%.
  • (Biruni University Associate and Undergraduate Education Exam Regulations, http://www.biruni.edu.tr/index.php/onlisans-ve-lisans-egitim-ogretim-sinav-yonetmeligi)
Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Biruni University Faculty of Pharmacy has received conditional accreditation by the Pharmacy Education Programs Evaluation and Accreditation Association (ECZAKDER). Accreditation Start/End Date: 27.01.2023 / 27.01.2025

 

Access Requirements

Students who are successful in the university exam are accepted.

Conditions for Success Students who have successfully completed theoretical and practical studies and compulsory internships according to Biruni University Undergraduate Regulations, have sufficient ECTS credits (at least 300 ECTS) and have an CGPA of at least 2.00 out of 4.00 or higher are entitled to receive a diploma.
Progression Paths (Relationship Type)
  • Graduated pharmacists can open pharmacies or work in hospital pharmacies, education and research areas at universities, different units of the pharmaceutical and cosmetics industry, pharmaceutical warehouses, research and development centers, public institutions such as the Turkish Medicines and Medical Devices Agency, the Social Security Institution and the Turkish Public Health Institution. He/she works in organizations, analysis laboratories, drug and poison information centers, cell and stem cell treatment centers, radiopharmacy laboratories, approved organizations related to medical devices, contract research institutions, pharmaceutical consultancy companies and professional organizations.
Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030011093


Qualification Title
Bachelor's Degree in Pharmacy

Awarding Body
Biruni University

Awarding Body Contact
Merkezefendi Mahallesi, G75. Sokak No: 1-13, Zeytinburnu, İstanbul

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
300

Program Duration
5 Yıl

Program Profile
  • Our training program, with its structure that combines community pharmacy with basic and applied pharmaceutical sciences, will train pharmacists who are ready for the pharmacy specialization exam and will work in community pharmacies, hospitals, pharmaceutical industry, government organizations, academia and independent research institutions. Our main goal is to train sought-after pharmacists with special equipment for pharmaceutical and pharmacy practices with new interdisciplinary programs and to be at the top of the education and research rankings among the pharmacy faculties in our country.

Learning Environments
  • The program consists of theoretical and practical courses, graduation project and internships.

Description
  • Implements skills obtained from pharmaceutical basic and professional sciences in all areas of the occupation within the scope and framework of rules of ethics, without regard to religion, language, race, gender and socio-economic status in collaboration with the relevant professional administrators and regulatory authorities.
  • Communicates effectively with community members, other health care professionals, policy makers and administrators to transfer information of professional pharmacy applications and usage of pharmaceutical products.
  • In the frame of pharmaceutical care and clinical applications, evaluates accuracy and cost-effectiveness of medication treatment, solves the problems and gives decisions.
  • Acquires the current and evidence-based information by using relevant information technologies to apply pharmaceutical care services and the rational use of natural, synthetic and biotechnological drugs, and gives education, information and consultation to community members, other health-care providers and institutions.
  • Has the experience of the basic and professional knowledge to make decisions, manage and apply the entire process related to design, handling and consumption of natural, synthetic and biotechnological pharmaceuticals.
  • Possesses competency and consciousness to design, implement, and monitor patient-oriented pharmacy practice for the improvement of the quality of health care by making joint cooperation.
  • Raises consciousness by applying modern scientific and technological developments in pharmaceutical field being aware of the importance of lifelong learning.
  • Has the experience to conduct research and development, quality control, good manufacturing practices and has knowledge to manage and apply the license process of pharmaceutical products.
  • As a pharmacist with the universal norms, has foreign language proficiency and competency to follow professional developments, conduct research and developments and communicate patients and other healthcare professionals.
  • Knows, defines and applies the planning and management process of treatment, taking medical history, determining needs and priorities of patients, and preventing individual diseases.

Key Competencies

Possesses the key competencies listed below at an advanced level.

  • Literacy competence
  • International language proficiency
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression competence

Further Info
  • Exams at the Faculty of Pharmacy consist of midterm exams, final, make-up exams and excuse exams. Success in a course is determined by the course success grade. A student who receives at least a 50 grade (out of 100) from a course is deemed to have passed that course. Course success grade is obtained by evaluating the student's success during the semester (midterm exams, assignments, applied studies, etc.) and the final exam together. According to Biruni University undergraduate regulations, the final exam's impact on the course success grade can be at least 40% and at most 60%.
  • (Biruni University Associate and Undergraduate Education Exam Regulations, http://www.biruni.edu.tr/index.php/onlisans-ve-lisans-egitim-ogretim-sinav-yonetmeligi)

Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Biruni University Faculty of Pharmacy has received conditional accreditation by the Pharmacy Education Programs Evaluation and Accreditation Association (ECZAKDER). Accreditation Start/End Date: 27.01.2023 / 27.01.2025

 


Access Requirements

Students who are successful in the university exam are accepted.


Conditions for Success
Students who have successfully completed theoretical and practical studies and compulsory internships according to Biruni University Undergraduate Regulations, have sufficient ECTS credits (at least 300 ECTS) and have an CGPA of at least 2.00 out of 4.00 or higher are entitled to receive a diploma.

Progression Paths (Relationship Type)
  • Graduated pharmacists can open pharmacies or work in hospital pharmacies, education and research areas at universities, different units of the pharmaceutical and cosmetics industry, pharmaceutical warehouses, research and development centers, public institutions such as the Turkish Medicines and Medical Devices Agency, the Social Security Institution and the Turkish Public Health Institution. He/she works in organizations, analysis laboratories, drug and poison information centers, cell and stem cell treatment centers, radiopharmacy laboratories, approved organizations related to medical devices, contract research institutions, pharmaceutical consultancy companies and professional organizations.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode