Yeterlilik Kodu

TR0030023427

Yeterlilik Adı
Elektronik Teknolojisi (Adana MYO) Ön Lisans Diploması
Sorumlu KurumÇukurova Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiBalcalı, Çukurova Üniversitesi Rektörlüğü, 01330 Sarıçam/Adana
Sorumlu Kurum URLhttps://www.cu.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 5
Sınıflandırma (Tematik Alan)Elektronik ve otomasyon
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO-08 Kodu:: 3114.11 → Elektronik Teknikeri

KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2 Yıl
Program Profili (Amaç)

Elektronik sistem ve donanımlarını tanıyan, özelliklerini bilen, bilgisini endüstriyel sistem ve donanımlara uygulayabilen, sanayide kullanılan elektronik araç ve cihazların montaj, bakım ve onarımı konularında çalışacak ara insan gücü olarak, Ülkemizin ihtiyaç duyduğu kalite ve standartta Elektronik Teknikeri yetiştirmektir. Elektronik Teknikeri; Elektronik teknolojisi alanında mühendis ile teknisyen arasında teknisyenden daha çok teorik bilgiye ve mühendisten daha fazla uygulama becerisine sahip ara eleman yetiştirmektir.

Öğrenme Ortamları

1. Uygulamalı Öğrenme Ortamları:

  • Elektronik Laboratuvarları
    • Temel elektronik, dijital elektronik, mikrodenetleyici, PLC vb. deneylerin yapıldığı atölyeler.
  • Elektrik-Elektronik Atölyeleri
    • Devre kurulum, lehimleme, test ve bakım-onarım uygulamaları.
  • Bilgisayar Destekli Tasarım Ortamları
    • Proteus, Multisim, OrCAD gibi simülasyon programlarıyla devre tasarımı ve test.
  • Staj/İşyeri Eğitimi Ortamları (Mesleki Uygulama Alanları)
    • Gerçek iş yerlerinde yapılan zorunlu stajlar ile 3+1 kapsamında İşletme de Mesleki Eğitim

      2. Kuramsal Öğrenme Ortamları:

    • Sınıf ortamları
      • Temel elektrik, elektronik teorisi, kontrol sistemleri gibi derslerin anlatıldığı alanlar.
    •  3. Destekleyici Öğrenme Ortamları:

    • Kütüphane ve Kaynak Merkezleri
      • Kitap, dergi, teknik doküman, veri sayfaları vb. erişimi sağlayan alanlar.
    • Proje/Ar-Ge Ortamları
      • Öğrencilerin bireysel ya da grup projeleri üzerinde çalıştığı laboratuvarlar.
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Elektronik Teknolojileri ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. 
  • İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
  • Elektronik teknolojileri için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.
  • Elektronik teknolojileri ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır.
  • Elektronik teknolojileri ile ilgili problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. 
  • Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder.
  • Elektronikle ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  • Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.
  • Elektronikle ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
  • Bir yabancı dili kullanarak Elektronik Teknolojileri ile ilgili bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.
  • Elektronik cihazlarda meydana gelebilecek arızaları tespit ederek arızaları giderir.
  • Mikrodenetleyici ve PLC ile sistem tasarımı yaparak, programlar ve uygulamalar geliştirir.
  • Elektrik-Elektronik devrelerinin çözümlemesini yapar.
  • Elektrik Motorları ve Sürücü sistemleri ile program tasarımı yaparak uygulamalar geliştirir.
  • Temel analog ve sayısal elektronik devrelerinin çalışmasını açıklar.
  • Matematik, fen bilimleri ve elektronik alanıyla ilgili temel kuramsal bilgilere sahip olur.
Anahtar Yetkinlikler
  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Bu programda; ara sınav, kısa sınav, ödev, alıştırma, proje, uygulama ve dönem sonu sınavı gibi farklı değerlendirme yöntemleri uygulanmaktadır. Değerlendirme yöntemleri arasında klasik sınav, çoktan seçmeli sınav, ev ödevi, performans değerlendirme ve ürün değerlendirme yer alabilir. Programdan mezun olmak için ağırlıklı genel not ortalamasının en az 2.00 olması gerekmektedir. Bir dersin notu, yukarıdaki unsurların değerlendirilmesi sonucunda belirlenir ve harf olarak verilir. Harf notları ve her bir notun katsayısı aşağıda belirtilmektedir.

Programda yazılı sınav, kısa sınav, ödev, uygulama dersi, İşletmede Mesleki Eğitim ve Staj şeklinde ölçme değerlendirme sistemi vardır.

Dörtlük Sistem

Harf Notu

HBN Aralıkları

4,00

AA

90-100

3,50

BA

82-89

3,00

BB

73-81

2,50

CB

65-72

2,00

CC

57-64

1,50

DC

48-56

1,00

DD

40-47

0,00

FF

0-39

Kalite Güvencesi

YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde programların kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında programların müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Ön Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; ön lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Çukurova Üniversitesi Adana Meslek Yüksekokulu Elektronik Teknolojisi Programı, 1 Ocak 2025-31.12.2028 tarihleri arasında geçerli olmak üzere Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK) tarafından akredite edilmiştir.

Giriş Şartı

Elektronik Teknolojisi Programına, Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav ile öğrenci kabul edilir. Bölüme TYT puan türünde öğrenci alımı yapılmakta ve bölümümüzde 2 yıllık ön lisans eğitimi verilmektedir. Öğrencilerin Elektronik Teknolojisi Programına yerleşebilmesi için Yükseköğretim Kurumları Sınavı sonucunda TYT sınav puanının hesaplanmış olması gerekir. TYT puanı hesaplanmış olan öğrenciler başarı sıralamasına göre ÖSYM tarafından yapılan Merkezî Yerleştirme ile tercih ettikleri programa yerleştirilir.

Başarma ŞartlarıÖğrenciler, 120 AKTS/ECTS kredisini tamamlayarak bu programdan mezun olur. Mezun olmak için öğrencilerin, programda mevcut olan derslerin tümünü başarıyla tamamlaması ve 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmesi gerekir. Ayrıca öğrencilerin 30 günlük mesleki stajlarını ve bir dönemlik İşyeri Eğitimini alan öğrencilerin başarıyla tamamlamaları gerekir. Mezun olan öğrenciye Elektronik Teknolojisi alanında ön lisans diploması verilir. Alınacak bu mezuniyet belgesi ile endüstride Elektronik Teknikeri ünvanı ile görev yapılır. Öğrenci mezun olduğunda, eğitim süresinde kazandığı yeterlikleri gösteren dersler diploma ekinde belirtilir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Elektronik Teknolojisi Programı mezunları, elektronik sektörünün farklı alanlarında geniş bir istihdam yelpazesine sahiptir. Mezunlar, kamu ve özel sektörde birçok farklı pozisyonda çalışabilirler. Elektronik Teknikeri unvanı ile görev alabilecekleri başlıca iş alanları şunlardır:

Endüstriyel Elektronik ve Otomasyon Sektörü:

Fabrikalarda üretim otomasyonu, bakım ve onarım birimlerinde
Endüstriyel kontrol sistemlerinin kurulumu ve işletilmesinde
PLC ve mikrodenetleyici tabanlı sistemlerin entegrasyonu ve programlanmasında
Haberleşme ve Telekomünikasyon Sektörü:

Mobil iletişim, uydu haberleşme ve fiber optik sistemlerde
Telekomünikasyon şirketlerinde bakım, onarım ve servis hizmetlerinde
Savunma Sanayi:

Askeri elektronik sistemlerin tasarımı, üretimi ve test süreçlerinde
Radar, haberleşme ve elektronik harp sistemlerinde teknik destek sağlanmasında
Tıbbi Elektronik ve Sağlık Sektörü:

Hastanelerde tıbbi cihazların kurulumu, bakımı ve teknik desteğinde
Medikal elektronik cihaz üretim firmalarında
Elektronik Üretim ve Test Laboratuvarları:

Elektronik bileşen ve cihaz üretimi yapan firmalarda
Elektronik test ve kalite kontrol laboratuvarlarında
Enerji ve Güç Elektroniği Sektörü:

Yenilenebilir enerji sistemleri (güneş, rüzgar enerjisi) alanında
Güç elektroniği, enerji yönetimi ve akıllı şebeke sistemlerinde
Bilgi Teknolojileri ve Güvenlik Sistemleri:

Bilgisayar donanımı, gömülü sistemler ve ağ altyapıları üzerine çalışan firmalarda
Akıllı bina sistemleri, güvenlik kamera sistemleri ve alarm sistemleri sektörlerinde
Teknik Servis ve Bakım-Onarım Hizmetleri:

Elektronik cihazların bakım ve onarım hizmetlerini sunan işletmelerde
Beyaz eşya, tüketici elektroniği ve otomotiv elektroniği sektörlerinde
Kamu Kurumları ve Belediyeler:

TCDD, TEİAŞ, TRT, DHMİ gibi kamu kurumlarında elektronik sistemlerin bakımında
Belediyelere bağlı teknik birimlerde elektronik altyapı sistemlerinde
Girişimcilik ve Kendi İşini Kurma:

Elektronik tasarım, üretim ve bakım-onarım üzerine kendi işlerini kurarak faaliyet gösterebilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Ön lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Uzaktan Eğitim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030023427


Yeterlilik Adı
Elektronik Teknolojisi (Adana MYO) Ön Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Çukurova Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Balcalı, Çukurova Üniversitesi Rektörlüğü, 01330 Sarıçam/Adana

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO-08 Kodu:: 3114.11 → Elektronik Teknikeri


AYÇ Seviyesi
5

TYÇ Seviyesi
5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO-08 Kodu:: 3114.11 → Elektronik Teknikeri


Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2 Yıl

Program Profili (Amaç)

Elektronik sistem ve donanımlarını tanıyan, özelliklerini bilen, bilgisini endüstriyel sistem ve donanımlara uygulayabilen, sanayide kullanılan elektronik araç ve cihazların montaj, bakım ve onarımı konularında çalışacak ara insan gücü olarak, Ülkemizin ihtiyaç duyduğu kalite ve standartta Elektronik Teknikeri yetiştirmektir. Elektronik Teknikeri; Elektronik teknolojisi alanında mühendis ile teknisyen arasında teknisyenden daha çok teorik bilgiye ve mühendisten daha fazla uygulama becerisine sahip ara eleman yetiştirmektir.


Öğrenme Ortamları

1. Uygulamalı Öğrenme Ortamları:

  • Elektronik Laboratuvarları
    • Temel elektronik, dijital elektronik, mikrodenetleyici, PLC vb. deneylerin yapıldığı atölyeler.
  • Elektrik-Elektronik Atölyeleri
    • Devre kurulum, lehimleme, test ve bakım-onarım uygulamaları.
  • Bilgisayar Destekli Tasarım Ortamları
    • Proteus, Multisim, OrCAD gibi simülasyon programlarıyla devre tasarımı ve test.
  • Staj/İşyeri Eğitimi Ortamları (Mesleki Uygulama Alanları)
    • Gerçek iş yerlerinde yapılan zorunlu stajlar ile 3+1 kapsamında İşletme de Mesleki Eğitim

      2. Kuramsal Öğrenme Ortamları:

    • Sınıf ortamları
      • Temel elektrik, elektronik teorisi, kontrol sistemleri gibi derslerin anlatıldığı alanlar.
    •  3. Destekleyici Öğrenme Ortamları:

    • Kütüphane ve Kaynak Merkezleri
      • Kitap, dergi, teknik doküman, veri sayfaları vb. erişimi sağlayan alanlar.
    • Proje/Ar-Ge Ortamları
      • Öğrencilerin bireysel ya da grup projeleri üzerinde çalıştığı laboratuvarlar.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Elektronik Teknolojileri ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. 
  • İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
  • Elektronik teknolojileri için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.
  • Elektronik teknolojileri ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır.
  • Elektronik teknolojileri ile ilgili problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. 
  • Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder.
  • Elektronikle ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  • Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.
  • Elektronikle ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
  • Bir yabancı dili kullanarak Elektronik Teknolojileri ile ilgili bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.
  • Elektronik cihazlarda meydana gelebilecek arızaları tespit ederek arızaları giderir.
  • Mikrodenetleyici ve PLC ile sistem tasarımı yaparak, programlar ve uygulamalar geliştirir.
  • Elektrik-Elektronik devrelerinin çözümlemesini yapar.
  • Elektrik Motorları ve Sürücü sistemleri ile program tasarımı yaparak uygulamalar geliştirir.
  • Temel analog ve sayısal elektronik devrelerinin çalışmasını açıklar.
  • Matematik, fen bilimleri ve elektronik alanıyla ilgili temel kuramsal bilgilere sahip olur.

Anahtar Yetkinlikler
  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Bu programda; ara sınav, kısa sınav, ödev, alıştırma, proje, uygulama ve dönem sonu sınavı gibi farklı değerlendirme yöntemleri uygulanmaktadır. Değerlendirme yöntemleri arasında klasik sınav, çoktan seçmeli sınav, ev ödevi, performans değerlendirme ve ürün değerlendirme yer alabilir. Programdan mezun olmak için ağırlıklı genel not ortalamasının en az 2.00 olması gerekmektedir. Bir dersin notu, yukarıdaki unsurların değerlendirilmesi sonucunda belirlenir ve harf olarak verilir. Harf notları ve her bir notun katsayısı aşağıda belirtilmektedir.

Programda yazılı sınav, kısa sınav, ödev, uygulama dersi, İşletmede Mesleki Eğitim ve Staj şeklinde ölçme değerlendirme sistemi vardır.

Dörtlük Sistem

Harf Notu

HBN Aralıkları

4,00

AA

90-100

3,50

BA

82-89

3,00

BB

73-81

2,50

CB

65-72

2,00

CC

57-64

1,50

DC

48-56

1,00

DD

40-47

0,00

FF

0-39


Kalite Güvencesi

YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde programların kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında programların müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Ön Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; ön lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Çukurova Üniversitesi Adana Meslek Yüksekokulu Elektronik Teknolojisi Programı, 1 Ocak 2025-31.12.2028 tarihleri arasında geçerli olmak üzere Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK) tarafından akredite edilmiştir.


Giriş Şartı

Elektronik Teknolojisi Programına, Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav ile öğrenci kabul edilir. Bölüme TYT puan türünde öğrenci alımı yapılmakta ve bölümümüzde 2 yıllık ön lisans eğitimi verilmektedir. Öğrencilerin Elektronik Teknolojisi Programına yerleşebilmesi için Yükseköğretim Kurumları Sınavı sonucunda TYT sınav puanının hesaplanmış olması gerekir. TYT puanı hesaplanmış olan öğrenciler başarı sıralamasına göre ÖSYM tarafından yapılan Merkezî Yerleştirme ile tercih ettikleri programa yerleştirilir.


Başarma Şartları
Öğrenciler, 120 AKTS/ECTS kredisini tamamlayarak bu programdan mezun olur. Mezun olmak için öğrencilerin, programda mevcut olan derslerin tümünü başarıyla tamamlaması ve 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmesi gerekir. Ayrıca öğrencilerin 30 günlük mesleki stajlarını ve bir dönemlik İşyeri Eğitimini alan öğrencilerin başarıyla tamamlamaları gerekir. Mezun olan öğrenciye Elektronik Teknolojisi alanında ön lisans diploması verilir. Alınacak bu mezuniyet belgesi ile endüstride Elektronik Teknikeri ünvanı ile görev yapılır. Öğrenci mezun olduğunda, eğitim süresinde kazandığı yeterlikleri gösteren dersler diploma ekinde belirtilir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Elektronik Teknolojisi Programı mezunları, elektronik sektörünün farklı alanlarında geniş bir istihdam yelpazesine sahiptir. Mezunlar, kamu ve özel sektörde birçok farklı pozisyonda çalışabilirler. Elektronik Teknikeri unvanı ile görev alabilecekleri başlıca iş alanları şunlardır:

Endüstriyel Elektronik ve Otomasyon Sektörü:

Fabrikalarda üretim otomasyonu, bakım ve onarım birimlerinde
Endüstriyel kontrol sistemlerinin kurulumu ve işletilmesinde
PLC ve mikrodenetleyici tabanlı sistemlerin entegrasyonu ve programlanmasında
Haberleşme ve Telekomünikasyon Sektörü:

Mobil iletişim, uydu haberleşme ve fiber optik sistemlerde
Telekomünikasyon şirketlerinde bakım, onarım ve servis hizmetlerinde
Savunma Sanayi:

Askeri elektronik sistemlerin tasarımı, üretimi ve test süreçlerinde
Radar, haberleşme ve elektronik harp sistemlerinde teknik destek sağlanmasında
Tıbbi Elektronik ve Sağlık Sektörü:

Hastanelerde tıbbi cihazların kurulumu, bakımı ve teknik desteğinde
Medikal elektronik cihaz üretim firmalarında
Elektronik Üretim ve Test Laboratuvarları:

Elektronik bileşen ve cihaz üretimi yapan firmalarda
Elektronik test ve kalite kontrol laboratuvarlarında
Enerji ve Güç Elektroniği Sektörü:

Yenilenebilir enerji sistemleri (güneş, rüzgar enerjisi) alanında
Güç elektroniği, enerji yönetimi ve akıllı şebeke sistemlerinde
Bilgi Teknolojileri ve Güvenlik Sistemleri:

Bilgisayar donanımı, gömülü sistemler ve ağ altyapıları üzerine çalışan firmalarda
Akıllı bina sistemleri, güvenlik kamera sistemleri ve alarm sistemleri sektörlerinde
Teknik Servis ve Bakım-Onarım Hizmetleri:

Elektronik cihazların bakım ve onarım hizmetlerini sunan işletmelerde
Beyaz eşya, tüketici elektroniği ve otomotiv elektroniği sektörlerinde
Kamu Kurumları ve Belediyeler:

TCDD, TEİAŞ, TRT, DHMİ gibi kamu kurumlarında elektronik sistemlerin bakımında
Belediyelere bağlı teknik birimlerde elektronik altyapı sistemlerinde
Girişimcilik ve Kendi İşini Kurma:

Elektronik tasarım, üretim ve bakım-onarım üzerine kendi işlerini kurarak faaliyet gösterebilirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Ön lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Uzaktan Eğitim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030023427

Qualification Title
Electronic Technology Associate Degree Diploma
Awarding BodyÇukurova University
Awarding Body ContactÇukurova University Rectorate 01250, Sarıçam / Adana, Türkiye
Awarding Body Urlhttps://www.cu.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level5
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 1
Thematic AreasElectronics and automation
National Occupation Classification

ISCO-08 Code: 3114.11 → Electronics Technician 

CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2 Yıl
Program Profile

The goal is to train Electronics Technicians who recognize and understand electronic systems and equipment, can apply their knowledge to industrial systems and devices, and are capable of working in the assembly, maintenance, and repair of electronic tools and devices used in the industry. The aim is to produce Electronics Technicians who meet the quality and standards required by our country as a skilled workforce. An Electronics Technician is an intermediate professional in the field of electronic technology, positioned between an engineer and a technician—possessing more theoretical knowledge than a technician and greater hands-on application skills than an engineer.

Learning Environments

1. Applied Learning Environments:

Electronics Laboratories :

Workshops where basic electronics, digital electronics, microcontroller, PLC etc. experiments are carried out.

Electric-Electronic Workshops :

Circuit installation, soldering, testing and maintenance-repair applications.

Computer Aided Design Environments :

Circuit design and testing with simulation programs such as Proteus, Multisim, OrCAD.

Internship/Workplace Training Environments (Vocational Practice Areas) :

Compulsory internships in real workplaces and Vocational Education in Business within the scope of 3+1

2. Theoretical Learning Environments:

Classroom environments :

Areas where courses such as basic electricity, electronics theory, control systems are taught.

3. Supportive Learning Environments:

Library and Resource Centers :

Areas providing access to books, journals, technical documents, data sheets, etc.

Project/R&D Environments :

Laboratories where students work on individual or group projects.

Description
  • To have basic, up-to-date and practical knowledge about Electronic Technologies. 
  • Have knowledge about occupational health and safety, environmental awareness and quality processes.
  • Follows current developments and applications for electronic technologies and uses them effectively.
  • Uses information technologies (software, program, animation, etc.) related to electronic technologies effectively.
  • Has the ability to independently evaluate problems and issues related to electronic technologies with an analytical and critical approach and to propose solutions. 
  • To be able to present his/her thoughts at the level of knowledge and skills effectively through written and oral communication and express them clearly.
  • To be able to take responsibility as a team member to solve complex and unforeseen problems encountered in electronics related applications.
  • To have an awareness of career management and lifelong learning.
  • To have social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, applying and announcing the results of data related to electronics.
  • To be able to follow the information related to Electronic Technologies and communicate with colleagues using a foreign language.
  • Detects malfunctions that may occur in electronic devices and eliminates malfunctions.
  • Develops programs and applications by designing systems with microcontroller and PLC.
  • Analyzes electrical and electronic circuits.
  • Develops applications by designing programs with electric motors and drive systems.
  • Explains the operation of basic analog and digital electronic circuits.
  • To have basic theoretical knowledge about mathematics, science and electronics.

 

 

Key Competencies
  • Literacy competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression competence
Further Info

In this program; different evaluation methods such as midterm exam, quiz, homework, practice, project, application and final exam are applied. Evaluation methods may include classic exam, multiple choice exam, homework, performance evaluation and product evaluation. In order to graduate from the program, the weighted general grade point average must be at least 2.00. The grade of a course is determined as a result of the evaluation of the above elements and is given as a letter. Letter grades and the coefficient of each grade are given below.

The program has a measurement and evaluation system in the form of written exams, quizzes, homework, application courses, Vocational Training in Business and Internship.

 

Quadrant System Letter Grade HBN Intervals

4,00

AA

90-100

3,50

BA

82-89

3,00

BB

73-81

2,50

CB

65-72

2,00

CC

57-64

1,50

DC

48-56

1,00

DD

40-47

0,00

FF

0-39

Quality Assurance

YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.

“University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared annually within the framework of the criteria determined by YÖK are published. Reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Quality assurance of programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of the programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. After the curriculum of the National Core Curriculum is accepted by the relevant Council of Deans, it is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each program will provide to the student is carried out according to the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in Associate Degree programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an associate degree diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the “Institutional Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Access Requirements

Students are admitted to the Electronic Technology Program through the centralized exam conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM). Admission to the program is based on the TYT (Basic Proficiency Test) score type, and the program offers a two-year associate degree education.To be eligible for placement in the Electronic Technology Program, students must have a calculated TYT exam score from the Higher Education Institutions Examination (YKS). Students with a valid TYT score are placed into their preferred program through centralized placement conducted by ÖSYM, based on their ranking and exam performance.

Conditions for SuccessStudents graduate from this program by completing 120 ECTS credits. To graduate, students must successfully complete all courses in the program and achieve a minimum cumulative GPA of 2.0 out of 4.00. Additionally, students must successfully complete a 30-day professional internship and, for those enrolled, a one-semester Workplace Training program. Graduates are awarded an associate degree diploma in the field of Electronic Technology. With this diploma, they can work in the industry under the title of Electronics Technician. The diploma supplement includes a list of the courses taken during the education period, demonstrating the competencies acquired by the student.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of the Electronics Technology Program have a wide range of employment in different areas of the electronics sector. Graduates can work in many different positions in the public and private sectors. The main job areas where they can work with the title of Electronics Technician are as follows:

Industrial Electronics and Automation Sector:

Production automation, maintenance and repair units in factories
Installation and operation of industrial control systems
Integration and programming of PLC and microcontroller based systems
Communication and Telecommunications Sector:

Mobile communications, satellite communications and fiber optic systems
Maintenance, repair and service in telecommunication companies
Defense Industry:

In the design, production and testing processes of military electronic systems
Providing technical support in radar, communication and electronic warfare systems
Medical Electronics and Health Sector:

Installation, maintenance and technical support of medical devices in hospitals
Medical electronic device manufacturing companies
Electronic Production and Test Laboratories:

Companies manufacturing electronic components and devices
Electronic testing and quality control laboratories
Energy and Power Electronics Sector:

In the field of renewable energy systems (solar, wind energy)
Power electronics, energy management and smart grid systems
Information Technologies and Security Systems:

In companies working on computer hardware, embedded systems and network infrastructures
Smart building systems, security camera systems and alarm systems
Technical Service and Maintenance and Repair Services:

In enterprises providing maintenance and repair services for electronic devices
White goods, consumer electronics and automotive electronics sectors
Public Institutions and Municipalities:

Maintenance of electronic systems in public institutions such as TCDD, TEİAŞ, TRT, DHMI
In electronic infrastructure systems in technical units of municipalities
Entrepreneurship and Self-Employment:

They can establish their own business in electronic design, production and maintenance-repair.

Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Graduates of Vocational Schools and Distance Education Associate Programs

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

Qualification is continious.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030023427


Qualification Title
Electronic Technology Associate Degree Diploma

Awarding Body
Çukurova University

Awarding Body Contact
Çukurova University Rectorate 01250, Sarıçam / Adana, Türkiye

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO-08 Code: 3114.11 → Electronics Technician 


EQF Level
5

TQF Level
1
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO-08 Code: 3114.11 → Electronics Technician 


Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2 Yıl

Program Profile

The goal is to train Electronics Technicians who recognize and understand electronic systems and equipment, can apply their knowledge to industrial systems and devices, and are capable of working in the assembly, maintenance, and repair of electronic tools and devices used in the industry. The aim is to produce Electronics Technicians who meet the quality and standards required by our country as a skilled workforce. An Electronics Technician is an intermediate professional in the field of electronic technology, positioned between an engineer and a technician—possessing more theoretical knowledge than a technician and greater hands-on application skills than an engineer.


Learning Environments

1. Applied Learning Environments:

Electronics Laboratories :

Workshops where basic electronics, digital electronics, microcontroller, PLC etc. experiments are carried out.

Electric-Electronic Workshops :

Circuit installation, soldering, testing and maintenance-repair applications.

Computer Aided Design Environments :

Circuit design and testing with simulation programs such as Proteus, Multisim, OrCAD.

Internship/Workplace Training Environments (Vocational Practice Areas) :

Compulsory internships in real workplaces and Vocational Education in Business within the scope of 3+1

2. Theoretical Learning Environments:

Classroom environments :

Areas where courses such as basic electricity, electronics theory, control systems are taught.

3. Supportive Learning Environments:

Library and Resource Centers :

Areas providing access to books, journals, technical documents, data sheets, etc.

Project/R&D Environments :

Laboratories where students work on individual or group projects.


Description
  • To have basic, up-to-date and practical knowledge about Electronic Technologies. 
  • Have knowledge about occupational health and safety, environmental awareness and quality processes.
  • Follows current developments and applications for electronic technologies and uses them effectively.
  • Uses information technologies (software, program, animation, etc.) related to electronic technologies effectively.
  • Has the ability to independently evaluate problems and issues related to electronic technologies with an analytical and critical approach and to propose solutions. 
  • To be able to present his/her thoughts at the level of knowledge and skills effectively through written and oral communication and express them clearly.
  • To be able to take responsibility as a team member to solve complex and unforeseen problems encountered in electronics related applications.
  • To have an awareness of career management and lifelong learning.
  • To have social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, applying and announcing the results of data related to electronics.
  • To be able to follow the information related to Electronic Technologies and communicate with colleagues using a foreign language.
  • Detects malfunctions that may occur in electronic devices and eliminates malfunctions.
  • Develops programs and applications by designing systems with microcontroller and PLC.
  • Analyzes electrical and electronic circuits.
  • Develops applications by designing programs with electric motors and drive systems.
  • Explains the operation of basic analog and digital electronic circuits.
  • To have basic theoretical knowledge about mathematics, science and electronics.

 

 


Key Competencies
  • Literacy competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression competence

Further Info

In this program; different evaluation methods such as midterm exam, quiz, homework, practice, project, application and final exam are applied. Evaluation methods may include classic exam, multiple choice exam, homework, performance evaluation and product evaluation. In order to graduate from the program, the weighted general grade point average must be at least 2.00. The grade of a course is determined as a result of the evaluation of the above elements and is given as a letter. Letter grades and the coefficient of each grade are given below.

The program has a measurement and evaluation system in the form of written exams, quizzes, homework, application courses, Vocational Training in Business and Internship.

 

Quadrant System Letter Grade HBN Intervals

4,00

AA

90-100

3,50

BA

82-89

3,00

BB

73-81

2,50

CB

65-72

2,00

CC

57-64

1,50

DC

48-56

1,00

DD

40-47

0,00

FF

0-39


Quality Assurance

YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.

“University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared annually within the framework of the criteria determined by YÖK are published. Reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Quality assurance of programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of the programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. After the curriculum of the National Core Curriculum is accepted by the relevant Council of Deans, it is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each program will provide to the student is carried out according to the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in Associate Degree programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an associate degree diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the “Institutional Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.


Access Requirements

Students are admitted to the Electronic Technology Program through the centralized exam conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM). Admission to the program is based on the TYT (Basic Proficiency Test) score type, and the program offers a two-year associate degree education.To be eligible for placement in the Electronic Technology Program, students must have a calculated TYT exam score from the Higher Education Institutions Examination (YKS). Students with a valid TYT score are placed into their preferred program through centralized placement conducted by ÖSYM, based on their ranking and exam performance.


Conditions for Success
Students graduate from this program by completing 120 ECTS credits. To graduate, students must successfully complete all courses in the program and achieve a minimum cumulative GPA of 2.0 out of 4.00. Additionally, students must successfully complete a 30-day professional internship and, for those enrolled, a one-semester Workplace Training program. Graduates are awarded an associate degree diploma in the field of Electronic Technology. With this diploma, they can work in the industry under the title of Electronics Technician. The diploma supplement includes a list of the courses taken during the education period, demonstrating the competencies acquired by the student.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of the Electronics Technology Program have a wide range of employment in different areas of the electronics sector. Graduates can work in many different positions in the public and private sectors. The main job areas where they can work with the title of Electronics Technician are as follows:

Industrial Electronics and Automation Sector:

Production automation, maintenance and repair units in factories
Installation and operation of industrial control systems
Integration and programming of PLC and microcontroller based systems
Communication and Telecommunications Sector:

Mobile communications, satellite communications and fiber optic systems
Maintenance, repair and service in telecommunication companies
Defense Industry:

In the design, production and testing processes of military electronic systems
Providing technical support in radar, communication and electronic warfare systems
Medical Electronics and Health Sector:

Installation, maintenance and technical support of medical devices in hospitals
Medical electronic device manufacturing companies
Electronic Production and Test Laboratories:

Companies manufacturing electronic components and devices
Electronic testing and quality control laboratories
Energy and Power Electronics Sector:

In the field of renewable energy systems (solar, wind energy)
Power electronics, energy management and smart grid systems
Information Technologies and Security Systems:

In companies working on computer hardware, embedded systems and network infrastructures
Smart building systems, security camera systems and alarm systems
Technical Service and Maintenance and Repair Services:

In enterprises providing maintenance and repair services for electronic devices
White goods, consumer electronics and automotive electronics sectors
Public Institutions and Municipalities:

Maintenance of electronic systems in public institutions such as TCDD, TEİAŞ, TRT, DHMI
In electronic infrastructure systems in technical units of municipalities
Entrepreneurship and Self-Employment:

They can establish their own business in electronic design, production and maintenance-repair.


Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Graduates of Vocational Schools and Distance Education Associate Programs

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

Qualification is continious.


Url
Open Address