Yeterlilik Kodu

TR0020222732

Yeterlilik Adı
(Ho Re Ka) Bulaşık Yıkama Elemanı Yetiştirme Kurs Programları
Sorumlu KurumÖzel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiMEB Beşevler Kampusu E Blok 06560 Yenimahalle / ANKARA
Sorumlu Kurum URLhttps://ookgm.meb.gov.tr/
YönelimMesleki
AYÇ Seviyesi2
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 2
Sınıflandırma (Tematik Alan)Otel, restoranlar ve catering
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 811

KategoriÖzel Amaçlı
Kredi Değeri2
Programın Normal Süresi 48 Saat
Program Profili (Amaç)
  • 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu’nda (Madde 2/g) özel çeşitli kurslar; kişilerin sosyal, sanatsal, sportif, kültürel ve mesleki alanlarda bilgi, beceri, dil, yetenek ve deneyimlerini geliştirmek, isteklerine göre serbest zamanlarını değerlendirmek amacıyla faaliyet gösteren özel öğretim kurumları olarak tanımlanmıştır.
  • Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliği’nde (Madde4/1/ş) meslek edindirme ve mesleki gelişim kursu; kişilerin, meslek edinme ve mesleklerinde ilerlemelerine yönelik alanlarda Bakanlıkça belirlenmiş uygun eğitim ortamlarında, öğrenim seviyelerine uygun öğretim programları doğrultusunda, bilgi, beceri, yetenek ve deneyimlerini geliştirdiği ve benzeri eğitimlerin verildiği çeşitli kurs kapsamındaki özel öğretim kurumları olarak tanımlanmıştır.
  • Meslek edindirme ve mesleki gelişim kursları, 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanununda tanımlı özel çeşitli kurslar, ulaştırma hizmetleri meslek edindirme kursları, iş makineleri meslek edindirme kursları, uzaktan öğretim kursları ve hizmet içi eğitim merkezlerini kapsamaktadır.
  • 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu gereği özel öğretim kurumlarında Bakanlıkça onaylanmış öğretim programları (müfredatlar) uygulanması zorunludur. 

2. seviye kurs programları ile;

  • Kişilerin meslek edinme ve mesleklerinde ilerlemelerine yönelik alanlarda Bakanlıkça belirlenmiş uygun eğitim ortamlarında, öğrenim seviyelerine uygun öğretim programları doğrultusunda bilgi, beceri, yetenek ve deneyimlerinin geliştirilmesi,  
  • Kursiyerlerin bedensel, zihinsel, ahlaki, manevi, sosyal ve kültürel nitelikler yönünden geliştirilmesi, demokrasi ve insan haklarına saygılı olmalarının sağlanması, çağımızın gerektirdiği bilgi ve becerilerle donatılarak geleceğe hazırlanması, eğitim ve istihdam ilişkilerinin Bakanlık ilke ve politikalarına uygun olarak sağlıklı, dengeli ve dinamik bir yapıya kavuşturulması,
  • Kursiyerlerin öz güven, öz denetim ve sorumluluk duygularının geliştirilmesi,
  • Kursiyerlere çalışma ve dayanışma alışkanlığı kazandırılması,
  • Kursiyerlerin kalite ve çevre koruma mevzuatına uygun çalışmalarının sağlanması,
  • Kursiyerlerin iş organizasyonu yapması,
  • Kursiyerlerin işlem öncesi ön hazırlık yapması,
  • Kursiyerlerin meslek etiği ilkelerini kazanması ve mesleki gelişimini sürdürmesi
  • Kursiyerlere mesleki gelişimin ve hayat boyu öğrenmenin benimsetilmesi,
  • Kursiyerlerin iş sağlığı ve güvenliği (İSG) faaliyetlerini yürütmesi

hedeflenmektedir.

Öğrenme Ortamları
  • 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu Millî Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliği ve ilgili diğer mevzuat hükümlerine göre kurum açma izni alan özel çeşitli kurslar ile ulaştırma hizmetleri meslek edindirme kursları, iş makineleri meslek edindirme kursları, uzaktan öğretim kurumları ve hizmet içi eğitim merkezleri ve diğer özel meslek edindirme ve mesleki gelişim kurslarda onaylı öğretim programında belirtilen şartlarda eğitim yapılması zorunludur.
  • 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu, Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliği ve Özel Öğretim Kurumları Standartlar Yönergesi’nde belirtilen şartları taşıdığı belirlenen kurumlara kurum açma izni ile iş yeri açma ve çalışma ruhsatı verilir. Ayrıca MEBBİS Özel Öğretim Kurumları Modülü’nde kurum açılışı yapılır.
  • 2. seviye kurs programları kapsamında verilecek eğitimlerde kullanılacak öğrenme ortamları Özel Öğretim Kurumları Standartlar Yönergesi’nde ve öğretim programlarında belirtilen şartları taşımak durumundadır.

Özel Öğretim Kurumları Standartlar Yönergesi doğrultusunda teorik derslikler, uygulama derslikleri, ders araç gereçleri, laboratuvarlar, atölyeler, kurum binasının fiziki şartları belirlenir. Öğrenme ortamları kursiyerlerin sayısı, yaşı, gelişim ve öğrenme düzeylerine göre düzenlenir. Öğrenme ortamlarının düzenlenmesinde ayrıca özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin özellikleri ve ihtiyaçları dikkate alınır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Bu program ile kursiyerlerin;

1. Bulaşık yıkamadan önce alınacak iş güvenliği önlemlerini kavramaları,

2. Bulaşık yıkama ile ilgili hijyen kurallarına uymaları,

3. İş esnasında meydana gelecek kazalarla ilgili olarak ilk yardım yapabilmeleri,

4. Bulaşık yıkama işlemini öncelik sırasına göre planlayarak zamanı, enerjiyi, kaynakları, kullanılacak gereçleri iyi tanımaları ve en verimli şekilde kullanmaları,

5. Bulaşık yıkamada kullanılan gereçlerle ilgili doğru beceriler kazanmaları,

6. Bulaşık yıkarken deterjan miktarını doğru ayarlamaları, fazla deterjan kullanmanın çevreye olumsuz etkilerini kavramaları.

7. Yıkanan bulaşıklarda deterjan atığı kalmasının ve durulamanın insan sağlığı üzerindeki etkisini bilmeleri,

8. Yıkanan bulaşıkların, yerleştirilme düzenini bu işlemlerin iş akışı üzerindeki önemini ve gereçlerle ilgili talimatları kavramaları,

9. Bulaşık yıkama ile ilgili araç gereci tanımaları ve hazırlamaları,

10. Bulaşık yıkamada deterjanın ve suyun önemini kavramaları,

11. Elde ve makinede doğru şekilde bulaşık yıkamaları,

beklenmektedir.

Anahtar Yetkinlikler

2. seviye kurs programları aşağıdaki anahtar yetkinlikleri kapsamaktadır.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel ve sosyal yetkinlik
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Kültürel farkındalık

İfade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Meslek edindirme ve mesleki gelişim kursları, ulaştırma hizmetleri meslek edindirme kursları, iş makineleri meslek edindirme kursları, uzaktan öğretim kurumları ve hizmet içi eğitim merkezlerinde ve diğer özel meslek edindirme ve mesleki gelişim kurslarında verilen eğitimler sonunda yapılan sınavlarda başarı gösterenlere Millî Eğitim Bakanlığı Bilişim Sistemleri’nde (MEBBİS) düzenlenen ve bir örneği Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliği Ek- 6’da yer alan Kurs Bitirme Belgesi (Sertifika)  verilir.
  • Kurs bitirme sınavları, sınav kurullarının oluşturulması, sınavların yapılması, ölçme-değerlendirme iş ve işlemleri, Millî Eğitim Bakanlığı Özel Kurslar Sınav Yönergesi, Özel Ulaştırma Hizmetleri Mesleki Eğitim ve Geliştirme Kursları Eğitim Muafiyeti, İnceleme ve Kontrol ile Sınav Yönergesi ile İş Makineleri Sürücü Eğitim Kursları İle İlgili Yönergesi Özel Kurslar Sınav Yönergesi hükümlerine göre yapılır.
  • Sınavlar, öğretim programında belirtildiği şekliyle teorik, teorik ve uygulama veya sadece uygulama sınavı olarak il veya ilçe millî eğitim müdürlüklerince oluşturulan sınav yürütüme komisyonları tarafından yapılır.
  • Sınav sürecini kontrol etmek ve denetlemek amacıyla il veya ilçe millî eğitim müdürlüklerince alanında uzman ve yetkili personel görevlendirilir. İl merkezinde uygulanacak sınavlar için il sınav sorumlusu görevlendirilir.
  • Sınavlar, sınav yürütme komisyonu, sınav sürecini kontrol edecek ve denetleyecekler ile görevlendirilmesi hâlinde Bakanlık temsilcisinin gözetim ve denetiminde yapılır.
  • Sınav kontrol ve denetim görevlileri sınav süresince karşılaştığı mevzuata aykırı durumları rapor hâlinde il sınav sorumlusuna bildirir.
  • İl sınav sorumlusu, sınav yürütme komisyonu başkanları ile gerekli koordinasyonu ve iletişimi kurar. Sınav yürütme komisyonuna, sınav komisyonlarına ve diğer görevlilere rehberlik eder ve görevlileri denetler.
  • Sınav tarihleri, sınavdan 10 iş günü önce millî eğitim müdürlüğünce Millî Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü e-Özel Sistemi’ne işlenir.
  • Kurs müdürlükleri tarafından seviye tamamlama veya kurs bitirme belgesi almak üzere sınavlara girecek kursiyerlerin bilgileri Millî Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü e-Özel Sistemi’ne girilir.
  • Teorik sınavlar millî eğitim müdürlüğünce belirlenecek resmî okul/kurum binasında yapılır.
  • Uygulama sınavları millî eğitim müdürlüğünce belirlenecek resmî okul/kurum veya kurs binasında ya da uygulama sınıfında yapılır. Burada yapılamayan faaliyetler kursun protokol yaptığı kuruluşun uygulama alanında yapılır.
  • Ölçme ve değerlendirme faaliyetleri kursta uygulanan öğretim programının tüm bileşenleri ile azami uyum içinde, kazanım ve açıklamaların sınırları esas alınarak programın özelliğine göre teorik sınavlar ve uygulamalı sınavlar ile yürütülür.
  • Teorik sınavlar 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Kursiyerin bu sınavlardan başarılı olabilmesi için ilgili öğretim programında belirtilen başarı puanını alması gerekir. Başarı puanı bulunmayan öğretim programlarında 50 ve üzeri puan alan kursiyerler başarılı sayılır. Ancak Öğretim programında farklı bir ölçme ve değerlendirme puanları belirlenmiş ise, öğretim programında yer alan puanlar (60, 70, 80 v.s. gibi) geçerlidir.
  • Kurs bitirme belgesine esas uygulanan Bakanlıkça onaylı öğretim programında ölçme değerlendirme esasları ve kriterleri arasında sınav ve performans çalışmalarına dair ayrıca değerlendirme kriterleri belirtilmiş olması durumunda, sınav ve performans değerlendirmesi öğretim programındaki hükümlere göre yapılır. Buna göre öğretim programında;
    • Sadece teorik sınav yapılması uygun görülen programlar için teorik sınavda alınan puan
    • Hem teorik hem uygulama sınavı yapılması uygun görülen programlarda her birinden ayrı ayrı başarılı olmak şartıyla iki sınavın ortalaması sonucu oluşan puan (özel ulaştırma hizmetleri mesleki eğitim ve geliştirme kursu ile özel iş makineleri sürücü eğitimi kurslarından teorik sınavdan başarılı olunduktan sonra uygulama sınavından da başarılı olunması gerekmektedir)
    • Sadece uygulama sınavı yapılması uygun görülen programlar için uygulama sınavından alınan puan

kurs bitirme başarı puanı olarak değerlendirilir.

  • Bakanlıkça onaylı öğretim programda herhangi bir kriter belirtilmemiş ise değerlendirmeler Millî Eğitim Bakanlığı Özel Kurslar Sınav Yönergesi’ne göre yapılır. 
  • Kursiyerlerin başarısının belirlenmesinde, eleştirel ve yaratıcı düşünme, araştırma, sorgulama, problem çözme ve benzeri becerileri ölçen araç ve yöntemlere önem verilir.

Kurs programının özelliğine göre ölçme ve değerlendirme faaliyetleri bilişim teknolojisi kullanılarak da yapılabilir. Kursiyerlerin sağlık durumları veya bedensel engelleri nedeniyle bazı derslerdeki sınavlar, durumlarına uygun sınav yöntemiyle yapılır.

Kalite Güvencesi

Millî Eğitim Bakanlığı sorumluluğunda, Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü görev ve hizmetlerinin yerine getirilmesi esnasında, işlemlerde etkinliği ve verimliliği artırmak; hatasız işlem yapmak; iş mükemmelliğine ulaşarak kaliteli hizmet sunmak; çalışanlar ile hizmet sunulan kişi, kurum ve kuruluşların mevcut ve geleceğe yönelik ihtiyaç ve beklentilerini dikkate alarak mevzuatı düzenlemek ve uygulamalara yön vermek; tüm çalışanların katılımını ve bağlılığını sağlayarak ekip çalışmasını bir yöntem hâline getirmek amacıyla ISO 9001-2015 Kalite Yönetim Sistemi uygulanmaktadır.

Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğünce 2. seviye kurs programları ile ilgili iş ve işlemler ilgili mevzuat doğrultusunda aşağıda açıklandığı şekilde yürütülmektedir:

Kurs Programlarının Hazırlanması ve Onaylanması:

Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü ISO 9001-2015 Kalite Yönetim Sistemi standartları için hazırlanan Hizmet Gerçekleştirme Prosedürü’nde belirtilen süreçlerden biri olan Programların Hazırlanması ve Güncellenmesi Süreci kapsamında kurs programları hazırlanmakta ve izlenmektedir.

Kurs programları, Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından hazırlanan ulusal meslek standartları, Talim ve Terbiye Kurulunca onaylanan Özel Kurslar Çerçeve Programı, üniversitelerden ve ilgili diğer kurum ve kuruluşlardan alınan görüş yazıları temel alınarak Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü koordinasyonunda hazırlanır. Onaylanan kurs programları http://ookgm.meb.gov.tr/programlar/içerikadresinde yayımlanır.

Kurum İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatı

Gerekli şartları taşıyan ve çalışma ruhsatı talep eden özel çeşitli kurslar, 5580 Sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu ve Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliğinde ile Özel Öğretim Kurumları Standartlar Yönergesinde belirtilen hükümlerin karşılandığına dair kurum açılış ve onay süreci sonunda Bakanlıkça özel öğretim kurumlarına kurum açma izni ile iş yeri açma ve çalışma ruhsatı verilir.  Ayrıca MEBBİS Özel Öğretim Kurumları Modülünde kurum açılışı yapılır.

Ölçme ve Değerlendirme

Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü mevzuatında (Millî Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliği, Özel Kurslar Sınav Yönergesi) yer alan hükümler ve ISO 9001-2015 Kalite Yönetim Sistemi standartları için hazırlanan izleme ve ölçme prosedürü ve Hizmet Gerçekleştirme Prosedüründe belirtilen Programların Hazırlanması ve Güncellenmesi Süreci ile birlikte hazırlanan süreç kartları doğrultusunda verilen eğitimler izlenmekte ve ölçülmektedir.

Süreçlerin performans göstergeleri ile bunların izlenmesi ve ölçülmesine ilişkin bilgiler süreç kartlarında belirtilmiştir. Öğrenme kazanımlarının dikkate alınması, sürecin kontrol edilmesi, etkinliklerin sağlanması ve iyileştirme fırsatlarının yaratılması için performans göstergeleri hazırlanmıştır. Tespit edilen süreç performans göstergeleri, ilgili Daire Başkanlığı tarafından izlenir ve ölçülerek değerlendirilir.

 

Özel kurslarda, Bakanlıkça onaylanan öğretim programına göre verilen eğitimler, teorik ve uygulamalı sınavlar, ölçme ve değerlendirme rehberinde belirtilen yöntemler ve ilgili mevzuatta (Millî Eğitim Bakanlığı Özel Kurslar Sınav Yönergesi) yer alan hükümler doğrultusunda geçerli ve güvenilir bir ölçme ve değerlendirme sürecinden geçirilir.

Sürecin şeffaf ve adil bir yapıda yürütülmesi amacıyla bilgilerin elektronik ortamda tutulduğu, iş ve işlemlerin yürütüldüğü Bakanlıkça yönetilen MEBBİS sisteminde yer alan modüller üzerindeki program ve yazılımlar kullanılır.

Ölçme ve değerlendirme ile ilgili tüm kayıtlar Genel Müdürün onayı ile MEBBİS Özel Öğretim Kurumları Modülü ve e-Özel modülünde yayımlanır ve duyurulur.

Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğündeki tüm süreçlerde Kalite Yönetim Sistemi’nin etkin olarak işleyebilmesi için tutulması gereken kayıtların tanımlanması, kontrolü ve saklanması ile ilgili yöntemler Kalite Kayıtları Prosedürü ile belirlenmiştir. Hazırlanan prosedür ile tüm kayıtlar müfettişler ve kalite tetkikçileri tarafından değerlendirilmek üzere arşivlenir.

Belgelendirme:

Millî Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliğinin 46’ncı maddesi ve ilgili diğer mevzuatta yer alan hükümler doğrultusunda ölçme ve değerlendirme sürecinde başarılı olanlara Kurs Bitirme Belgesi  (Sertifika) verilir.

Kurs Bitirme Belgeleri e-Devlet sistemi üzerinden ilgililerin erişime açılmıştır.

Öz Değerlendirme:

Özel kurslar ile ilgili öz değerlendirme çalışmaları veri analizi prosedüründe belirtilen süreçlerin verileri, süreç kartlarında da belirtildiği gibi Girdi, Faaliyet, Çıktı ve Performans Göstergeleri üzerinden elde edilir. Elde edilen veriler süreçlerin etkileşimi de dikkate alınarak değerlendirilir.

Genel Müdürlük birimleri tarafından ilgili alandan gelen öneri, dilek ve şikâyetler Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi (CİMER) vasıtası ile izlenir. CİMER üzerinden yapılan başvurular içeriğine, dönemine, sayısına, birimine göre analiz edilir ve analiz sonucu Genel Müdüre sunulur.

Teorik ve uygulamalı sınavların yerinde gözlenmesi değerlendirilmesi amacı ile Bakanlık temsilcileri görevlendirilir. Görevlendirilen temsilcilerin hazırladığı raporlar ilgili daire başkanları tarafından değerlendirilir.

Genel Müdür dağılım analizi sonucuna göre ilgili başkanların teklifi ile Düzeltici ve Önleyici faaliyetler başlatabilir. Bu faaliyetler Düzeltici ve Önleyici Faaliyetler Prosedürüne göre yapılır. Veri analizlerine ait kayıtlar ilgili birimler tarafından Kalite Kayıtlarının Kontrolü Prosedürüne göre muhafaza edilir.

Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü, uhdesindeki tüm kurumları öğretim yılının sonunda ilgili tüm taraflarının katılımı ile standart alanlar altında değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda kurumların iyileştirmeye ve geliştirmeye açık alanları tespit edilir. İyileştirmeye/geliştirmeye açık alanlara ilişkin okul/kurumun mevcut ve/veya potansiyel imkânları doğrultusunda faaliyetler planlanır.

Dış Değerlendirme:

Özel öğretim kurumları, müfettiş ve müfettiş yardımcıları veya il millî eğitim müdürlüğünce görevlendirilen şube müdürü/eğitim uzmanı/araştırmacı ile diğer denetim yetkisi bulunanlarca denetlenir. Kurumların denetimlerinde, Bakanlıkça hazırlanan modüller ile diğer elektronik araç gereçlerden yararlanılır. Ayrıca özel öğretim kurumların denetimleri, Millî Eğitim Bakanlığı Eğitim Müfettişleri Yönetmeliği kapsamında eğitim müfettişleri ve eğitim müfettiş yardımcıları tarafından da gerçekleştirilir.

Bakanlık tarafından sunulan hizmetlerin süreç ve sonuçlarının, ilgili birimlerle iş birliği içinde, mevzuata, önceden belirlenmiş amaç ve hedeflere, performans kriterlerine ve kalite standartlarına göre analiz edilmesi, karşılaştırılması ve kanıtlara dayalı olarak değerlendirilmesi her yıl Teftiş Kurulu Başkalığı tarafından, hazırlanan standartlara göre yapılır.

Kurum için hazırlanan raporlar MEBBİS ve DYS üzerinden yazı ile iletilir. Genel Müdür hazırlanan raporları daire başkanları ile değerlendirerek Düzeltici Önleyici Faaliyetler başlatabilir. Bu faaliyetler Düzeltici ve Önleyici Faaliyetler Prosedürü’ne göre yapılır. Veri analizlerine ait kayıtlar ilgili şubeler tarafından Kalite Kayıtlarının Kontrolü Prosedürü’ne göre muhafaza edilir.

Derslerin İncelenmesi ve Kontrolü

5580 sayılı Kanun ve bu Kanuna dayalı olarak çıkarılan Yönetmelik hükümleri doğrultusunda kurumlardaki işleri aksatmayacak şekilde, kursiyerlerin teorik ve uygulama sınavına girme şartlarını taşıyıp taşımadıklarını, kurslarda verilen eğitimlerin e-Özel sistemine girilen gün ve saatlerde ilgili eğitim personeli ile yapılıp yapılmadığını ve kursa kayıtlı kursiyerlerin derslere devam durumlarını incelemek ve kontrol etmek üzere her dönem personel görevlendirilebilir. Görevlendirmeler büyükşehir statüsündeki illerde ilçe millî eğitim müdürlükleri, büyükşehir statüsünde olmayan illerde ise merkez ilçe ve diğer ilçe millî eğitim müdürlüklerince yapılır.

Denetimler tamamlandıktan sonra kurumla ilgili elde edilen bulgular özel kurslar, il/ilçe millî eğitim müdürlükleri ve Bakanlığın ilgili birimleri ile paylaşılır. Ayrıca, hazırlanan rehberlik ve denetim raporu özel öğretim kurumuna yazılı olarak ulaştırılır. Kurum, rehberlik ve denetim raporunun kendilerine ulaşmasından itibaren bir ay içerisinde raporda belirtilen tespit ve öneriler doğrultusunda, Kurumsal Gelişim Planı hazırlayarak eğitim müfettişleri başkanlığına gönderir.

Eğitim Müfettişleri Başkanlığınca kurumların gelişim süreci izlenir ve duruma göre kurum ve birimlere yönelik yeni bir rehberlik ve denetim çalışması yapılabilir.

Millî Eğitim Bakanlığı Eğitim Müfettişleri Yönetmeliğine göre dış değerlendirme ve denetim hizmetlerinin çeşitleri süreç denetimi, sonuç denetimi, performans denetimi, sistem denetimi, mali denetim uygunluk denetimi tematik denetim personel denetimi ders denetimi ve öz değerlendirme olarak belirlenmiştir.

Denetim sonucunda düzenlenen rapor, ilgili birim, kurum ve kişilere iletilir. Denetim raporları Başkanlıkça uygulamaya konulan görev standartlarına, rehberlere ve e-Teftiş modülündeki verilere uygun olarak düzenlenir.

Düzenli Gözden Geçirme:

Bakanlık tarafından sunulan hizmetlerin süreç ve sonuçlarının, ilgili birimlerle iş birliği içinde, mevzuata, önceden belirlenmiş amaç ve hedeflere, performans kriterlerine ve kalite standartlarına göre analiz edilmesi, karşılaştırılması ve kanıtlara dayalı olarak değerlendirilmesi her yıl Teftiş Kurulu Başkalığı tarafından, hazırlanan standartlara göre yapılır. Kurum için hazırlanan raporlar MEBBİS ve DYS üzerinden yazı ile iletilir.

Genel Müdür hazırlanan raporları daire başkanları ile değerlendirerek Düzeltici Önleyici faaliyetler başlatabilir. Bu faaliyetler Düzeltici ve Önleyici Faaliyetler Prosedürü’ne göre yapılır. Veri analizlerine ait kayıtlar ilgili şubeler tarafından Kalite Kayıtlarının Kontrolü Prosedürü’ne göre muhafaza edilir.

Özel öğretim kurumunda verilmekte olan eğitim-öğretim hizmetinin ana ve yardımcı süreçler olmak üzere gözden geçirilmektedir.

Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü Kalite Yönetim Sistemi’nin uygulanması, geliştirilmesi ve etkinliğinin sürekli iyileştirilmesi için üst yönetimin sorumluluğunu Yönetimin Sorumluluğu Prosedürü ile tanımlamıştır. Söz konusu prosedür aşağıda ifade edildiği gibi uygulanmaktadır.

Kalite Yönetim Sistemi’nin sürekli iyileştirilmesine esas olmak üzere Genel Müdür, Daire Başkanları ve Kalite Yönetim Temsilcisinin katılımı ile her yıl Aralık ayında tetkik faaliyetlerinden sonra “Yönetimin Gözden Geçirmesi” toplantısı düzenlenir. Toplantıya katılan ve katılamayan toplantı üyelerine Kalite Yönetim Temsilcisi tarafından toplantı tutanağının bir kopyası verilir.

Ayrıca, Genel Müdürün emri ve/veya Kalite Yönetim Temsilcisinin önerisi üzerine Genel Müdürün onayı ile Aralık ayı dışında da gözden geçirme toplantıları yapılabilir. Kalite Yönetim Temsilcisinin teklifi üzerine Genel Müdür tarafından belirlenen toplantı gündemi ve tarihi en az bir hafta önce katılımcılara resmî yazı ile duyurulur. Toplantının sekreterya hizmetleri Kayıtların Kontrolü Prosedürü’ne uygun olarak Kalite Yönetim Temsilcisi tarafından yürütülür.

Yönetimin Gözden Geçirmesi toplantılarının gündeminde aşağıdaki hususlar yer alır;

  • Kalite politikası ve kalite hedeflerinin güncelliği
  • İç tetkik ve/veya dış tetkik sonuçları
  • Genel Müdürlük faaliyetlerine ilişkin çalışanlardan ve vatandaşlardan gelen öneri talep ve şikâyetler
  • Süreçlerin performansına ilişkin veriler ve süreçlerin uygunluğu
  • Düzeltici ve önleyici faaliyetlerin durumu
  • Bir önceki toplantıda alınan kararlar
  • Kalite Yönetim Sistemi’ni etkileyebilecek değişiklikler
  • İyileştirme önerileri
  • Memnuniyet anketleri verileri
  • Genel Müdürün belirlediği diğer konular

Yönetimin Gözden Geçirmesi toplantılarının sonucunda yapılması gereken iyileştirme faaliyetleri, faaliyeti gerçekleştirecek sorumlular ve ihtiyaç duyulan kaynaklar tespit edilir.

Bilgi Yönetim Sistemleri:

Kurumların bünyesinde mevzuat hükümleri doğrultusunda bilgi yönetim sistemleri mevcuttur. Kurumun uhdesinde kurul, komisyon ve zümre gündem ve toplantı tutanakları personelin ve üst yönetimin erişimine açıktır. Bu belgeler resmî olarak arşivlenir. Bunun yanı sıra kurum içerisinde bilgi paylaşımı; bilgi notları, bildirimler, bültenler, internet, personel toplantıları, e-posta, vb. araçlarla sağlanır. 

  • Kurum çalışanları, kursiyerler ve işletmelerden anket ve görüşmeler aracılığı ile geri bildirimler alınır ve değerlendirilir.
  • Personel ve kursiyer bilgileri ile ilgili verilerin güvenliği ve gizliliği sağlanır. Veriler MEBBİS Özel Öğretim Kurumları Modülü ve e-Özel sisteminde toplanır ve saklanır.
  • Kurslarda kayıtlı kursiyerlerin iş ve işlemleri Bakanlığın MEBBİS Özel Öğretim Kurumları Modülü ve e-Özel sistemi üzerinden yürütülür.
Giriş Şartı

Özel öğretim kurumlarının öğrenci ve kursiyer kayıtları e-Özel modülü oluşturulan elektronik modüller üzerinden yapılır.

Kurslar kayıt sırasında kursiyerlerden;

  • T.C. kimlik numarası
  • Adı ve soyadı
  • Doğum tarihi
  • 15 yaşından büyük kursiyerler için son altı ayda çekilmiş iki adet biyometrik fotoğraf
  • Bulunması hâlinde Seviye Tamamlama Belgesi (Özel Kurs Yönergesi EK-5)
  • Öğretim programının özelliklerine göre diğer belgeleri talep eder.
  • Kayıt için istenen belgeler kurs tarafından kayıt esnasında taratılarak e-Özel sistemine girilir. İl/ilçe millî eğitim müdürlüklerince belgelerin kontrolü yapılarak uygun görülenler e-Özel üzerinden onaylanır.
Başarma Şartları Verilen eğitim sonunda Millî Eğitim Bakanlığı Özel Kurslar Sınav Yönergesi, Özel Ulaştırma Hizmetleri Mesleki Eğitim Ve Geliştirme Kursu Yönergesi ile Özel İş Makineleri Sürücü Eğitimi Kursu Yönergesi kapsamında yapılan sınavlarda “başarılı” olan kursiyerlere “Kurs Bitirme Belgesi (Sertifika)” düzenlenir. Teorik ve uygulama sınavları Millî Eğitim Bakanlığı Özel Kurslar Sınav Yönergesi hükümlerine göre değerlendirilir. Sınav yürütme komisyonu Teorik ve Uygulama Sınav Sonuç Listesi’nde (Yönerge EK-3) yer alan notları e-Özel sistemine işler. Teorik ve Uygulama Sınav Sonuç Listesi’nin (Yönerge EK-3) bir nüshasını kurs müdürlüğüne teslim eder. Seviye tamamlama sınavlarında başarılı olanlara Yönerge ekinde bulunan Seviye Tamamlama Belgesi (Özel Kurslar Sınav Yönergesi Ek-5) verilir. Kurs müdürü tarafından, başarılı olan kursiyerlere eğitimini aldığı programa göre e-Özel sisteminden Kurs Bitirme Belgesi Yönetmelik eki (Özel Öğretim Kurumları yönetmeliği- EK-6) düzenlenerek millî eğitim müdürlüğü onayına sunulur. Onaylanan kurs bitirme belgeleri imza karşılığında verilir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Kurs Bitirme Belgesi, kurs programı kapsamında kazanılan yeterlilikler çerçevesinde farklı alanlarda çalışabilmeye olanak sağlar. 
  • Meslek edindirme ve mesleki gelişim kurslarını başarı ile tamamlayanlara, kurs bitirme belgesi ve talep edenlere özel öğretim kurumu tarafından düzenlenen Europass Sertifikası kurs tarafından verilebilir.
  • Kurs Bitirme Belgesi ilgili mevzuatın imkân sağladığı ilgili alanda iş başvurusu, kalfalık ve ustalık sınav başvurusu işlemlerinde kullanılmak üzere geçerli bir belge olarak kabul edilmektedir.
  • Kurs Bitirme Belgesi kurs programı ile ilgili farklı alanlarda iş yeri açma veya çalışabilmeye olanak sağlar. 

Seviye Tamamlama Belgesi (Yönerge Ek-5) alanlar aynı alanda sunulan bir üst düzey kurs programlarına devam edebilirler.

Yasal Dayanağı

Özel Öğretim 2. Seviye Kurs Bitirme Belgesi’nin dayanakları:

  • T.C. Anayasası
  • 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi
  • 24.06.1973 tarihli ve 14574 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu
  • 3308 sayılı Meslekî Eğitim Kanunu
  • 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu
  • Millî Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliği
  • Millî Eğitim Bakanlığı Özel Kurslar Sınav Yönergesi
  • Millî Eğitim Bakanlığı Özel Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu Yönetmeliği
  • Millî Eğitim Bakanlığı Özel Ulaştırma Hizmetleri Mesleki Eğitim ve Geliştirme Kursları Yönetmeliği
  • Gemi Adamı Yetiştirme Kursları Yönetmeliği
  • Özel Öğretim Kurumları Standartlar Yönergesi
  • İş Makineleri Sürücü Eğitim Kursları İle İlgili Yönerge
  • Millî Eğitim Bakanlığı Özel Ulaştırma Hizmetleri Mesleki Eğitim ve Geliştirme Kursları Eğitim Muafiyeti, İnceleme ve Kontrol ile Sınav Yönergesi
  • ISO 9001-2015 Kalite Yönetim Sistemi Standartları
  • Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü Kalite El Kitabı

 ile kursun öğretim programı ve kurs programın dayanağında belirtilen diğer ilgili mevzuat

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Süresiz

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0020222732


Yeterlilik Adı
(Ho Re Ka) Bulaşık Yıkama Elemanı Yetiştirme Kurs Programları

Sorumlu Kurum
Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
MEB Beşevler Kampusu E Blok 06560 Yenimahalle / ANKARA

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Mesleki

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 811


AYÇ Seviyesi
2

TYÇ Seviyesi
2
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 811


Kategori
Özel Amaçlı

Kredi Değeri
2

Programın Normal Süresi
48 Saat

Program Profili (Amaç)
  • 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu’nda (Madde 2/g) özel çeşitli kurslar; kişilerin sosyal, sanatsal, sportif, kültürel ve mesleki alanlarda bilgi, beceri, dil, yetenek ve deneyimlerini geliştirmek, isteklerine göre serbest zamanlarını değerlendirmek amacıyla faaliyet gösteren özel öğretim kurumları olarak tanımlanmıştır.
  • Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliği’nde (Madde4/1/ş) meslek edindirme ve mesleki gelişim kursu; kişilerin, meslek edinme ve mesleklerinde ilerlemelerine yönelik alanlarda Bakanlıkça belirlenmiş uygun eğitim ortamlarında, öğrenim seviyelerine uygun öğretim programları doğrultusunda, bilgi, beceri, yetenek ve deneyimlerini geliştirdiği ve benzeri eğitimlerin verildiği çeşitli kurs kapsamındaki özel öğretim kurumları olarak tanımlanmıştır.
  • Meslek edindirme ve mesleki gelişim kursları, 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanununda tanımlı özel çeşitli kurslar, ulaştırma hizmetleri meslek edindirme kursları, iş makineleri meslek edindirme kursları, uzaktan öğretim kursları ve hizmet içi eğitim merkezlerini kapsamaktadır.
  • 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu gereği özel öğretim kurumlarında Bakanlıkça onaylanmış öğretim programları (müfredatlar) uygulanması zorunludur. 

2. seviye kurs programları ile;

  • Kişilerin meslek edinme ve mesleklerinde ilerlemelerine yönelik alanlarda Bakanlıkça belirlenmiş uygun eğitim ortamlarında, öğrenim seviyelerine uygun öğretim programları doğrultusunda bilgi, beceri, yetenek ve deneyimlerinin geliştirilmesi,  
  • Kursiyerlerin bedensel, zihinsel, ahlaki, manevi, sosyal ve kültürel nitelikler yönünden geliştirilmesi, demokrasi ve insan haklarına saygılı olmalarının sağlanması, çağımızın gerektirdiği bilgi ve becerilerle donatılarak geleceğe hazırlanması, eğitim ve istihdam ilişkilerinin Bakanlık ilke ve politikalarına uygun olarak sağlıklı, dengeli ve dinamik bir yapıya kavuşturulması,
  • Kursiyerlerin öz güven, öz denetim ve sorumluluk duygularının geliştirilmesi,
  • Kursiyerlere çalışma ve dayanışma alışkanlığı kazandırılması,
  • Kursiyerlerin kalite ve çevre koruma mevzuatına uygun çalışmalarının sağlanması,
  • Kursiyerlerin iş organizasyonu yapması,
  • Kursiyerlerin işlem öncesi ön hazırlık yapması,
  • Kursiyerlerin meslek etiği ilkelerini kazanması ve mesleki gelişimini sürdürmesi
  • Kursiyerlere mesleki gelişimin ve hayat boyu öğrenmenin benimsetilmesi,
  • Kursiyerlerin iş sağlığı ve güvenliği (İSG) faaliyetlerini yürütmesi

hedeflenmektedir.


Öğrenme Ortamları
  • 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu Millî Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliği ve ilgili diğer mevzuat hükümlerine göre kurum açma izni alan özel çeşitli kurslar ile ulaştırma hizmetleri meslek edindirme kursları, iş makineleri meslek edindirme kursları, uzaktan öğretim kurumları ve hizmet içi eğitim merkezleri ve diğer özel meslek edindirme ve mesleki gelişim kurslarda onaylı öğretim programında belirtilen şartlarda eğitim yapılması zorunludur.
  • 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu, Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliği ve Özel Öğretim Kurumları Standartlar Yönergesi’nde belirtilen şartları taşıdığı belirlenen kurumlara kurum açma izni ile iş yeri açma ve çalışma ruhsatı verilir. Ayrıca MEBBİS Özel Öğretim Kurumları Modülü’nde kurum açılışı yapılır.
  • 2. seviye kurs programları kapsamında verilecek eğitimlerde kullanılacak öğrenme ortamları Özel Öğretim Kurumları Standartlar Yönergesi’nde ve öğretim programlarında belirtilen şartları taşımak durumundadır.

Özel Öğretim Kurumları Standartlar Yönergesi doğrultusunda teorik derslikler, uygulama derslikleri, ders araç gereçleri, laboratuvarlar, atölyeler, kurum binasının fiziki şartları belirlenir. Öğrenme ortamları kursiyerlerin sayısı, yaşı, gelişim ve öğrenme düzeylerine göre düzenlenir. Öğrenme ortamlarının düzenlenmesinde ayrıca özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin özellikleri ve ihtiyaçları dikkate alınır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Bu program ile kursiyerlerin;

1. Bulaşık yıkamadan önce alınacak iş güvenliği önlemlerini kavramaları,

2. Bulaşık yıkama ile ilgili hijyen kurallarına uymaları,

3. İş esnasında meydana gelecek kazalarla ilgili olarak ilk yardım yapabilmeleri,

4. Bulaşık yıkama işlemini öncelik sırasına göre planlayarak zamanı, enerjiyi, kaynakları, kullanılacak gereçleri iyi tanımaları ve en verimli şekilde kullanmaları,

5. Bulaşık yıkamada kullanılan gereçlerle ilgili doğru beceriler kazanmaları,

6. Bulaşık yıkarken deterjan miktarını doğru ayarlamaları, fazla deterjan kullanmanın çevreye olumsuz etkilerini kavramaları.

7. Yıkanan bulaşıklarda deterjan atığı kalmasının ve durulamanın insan sağlığı üzerindeki etkisini bilmeleri,

8. Yıkanan bulaşıkların, yerleştirilme düzenini bu işlemlerin iş akışı üzerindeki önemini ve gereçlerle ilgili talimatları kavramaları,

9. Bulaşık yıkama ile ilgili araç gereci tanımaları ve hazırlamaları,

10. Bulaşık yıkamada deterjanın ve suyun önemini kavramaları,

11. Elde ve makinede doğru şekilde bulaşık yıkamaları,

beklenmektedir.


Anahtar Yetkinlikler

2. seviye kurs programları aşağıdaki anahtar yetkinlikleri kapsamaktadır.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel ve sosyal yetkinlik
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Kültürel farkındalık

İfade yetkinliği


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Meslek edindirme ve mesleki gelişim kursları, ulaştırma hizmetleri meslek edindirme kursları, iş makineleri meslek edindirme kursları, uzaktan öğretim kurumları ve hizmet içi eğitim merkezlerinde ve diğer özel meslek edindirme ve mesleki gelişim kurslarında verilen eğitimler sonunda yapılan sınavlarda başarı gösterenlere Millî Eğitim Bakanlığı Bilişim Sistemleri’nde (MEBBİS) düzenlenen ve bir örneği Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliği Ek- 6’da yer alan Kurs Bitirme Belgesi (Sertifika)  verilir.
  • Kurs bitirme sınavları, sınav kurullarının oluşturulması, sınavların yapılması, ölçme-değerlendirme iş ve işlemleri, Millî Eğitim Bakanlığı Özel Kurslar Sınav Yönergesi, Özel Ulaştırma Hizmetleri Mesleki Eğitim ve Geliştirme Kursları Eğitim Muafiyeti, İnceleme ve Kontrol ile Sınav Yönergesi ile İş Makineleri Sürücü Eğitim Kursları İle İlgili Yönergesi Özel Kurslar Sınav Yönergesi hükümlerine göre yapılır.
  • Sınavlar, öğretim programında belirtildiği şekliyle teorik, teorik ve uygulama veya sadece uygulama sınavı olarak il veya ilçe millî eğitim müdürlüklerince oluşturulan sınav yürütüme komisyonları tarafından yapılır.
  • Sınav sürecini kontrol etmek ve denetlemek amacıyla il veya ilçe millî eğitim müdürlüklerince alanında uzman ve yetkili personel görevlendirilir. İl merkezinde uygulanacak sınavlar için il sınav sorumlusu görevlendirilir.
  • Sınavlar, sınav yürütme komisyonu, sınav sürecini kontrol edecek ve denetleyecekler ile görevlendirilmesi hâlinde Bakanlık temsilcisinin gözetim ve denetiminde yapılır.
  • Sınav kontrol ve denetim görevlileri sınav süresince karşılaştığı mevzuata aykırı durumları rapor hâlinde il sınav sorumlusuna bildirir.
  • İl sınav sorumlusu, sınav yürütme komisyonu başkanları ile gerekli koordinasyonu ve iletişimi kurar. Sınav yürütme komisyonuna, sınav komisyonlarına ve diğer görevlilere rehberlik eder ve görevlileri denetler.
  • Sınav tarihleri, sınavdan 10 iş günü önce millî eğitim müdürlüğünce Millî Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü e-Özel Sistemi’ne işlenir.
  • Kurs müdürlükleri tarafından seviye tamamlama veya kurs bitirme belgesi almak üzere sınavlara girecek kursiyerlerin bilgileri Millî Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü e-Özel Sistemi’ne girilir.
  • Teorik sınavlar millî eğitim müdürlüğünce belirlenecek resmî okul/kurum binasında yapılır.
  • Uygulama sınavları millî eğitim müdürlüğünce belirlenecek resmî okul/kurum veya kurs binasında ya da uygulama sınıfında yapılır. Burada yapılamayan faaliyetler kursun protokol yaptığı kuruluşun uygulama alanında yapılır.
  • Ölçme ve değerlendirme faaliyetleri kursta uygulanan öğretim programının tüm bileşenleri ile azami uyum içinde, kazanım ve açıklamaların sınırları esas alınarak programın özelliğine göre teorik sınavlar ve uygulamalı sınavlar ile yürütülür.
  • Teorik sınavlar 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Kursiyerin bu sınavlardan başarılı olabilmesi için ilgili öğretim programında belirtilen başarı puanını alması gerekir. Başarı puanı bulunmayan öğretim programlarında 50 ve üzeri puan alan kursiyerler başarılı sayılır. Ancak Öğretim programında farklı bir ölçme ve değerlendirme puanları belirlenmiş ise, öğretim programında yer alan puanlar (60, 70, 80 v.s. gibi) geçerlidir.
  • Kurs bitirme belgesine esas uygulanan Bakanlıkça onaylı öğretim programında ölçme değerlendirme esasları ve kriterleri arasında sınav ve performans çalışmalarına dair ayrıca değerlendirme kriterleri belirtilmiş olması durumunda, sınav ve performans değerlendirmesi öğretim programındaki hükümlere göre yapılır. Buna göre öğretim programında;
    • Sadece teorik sınav yapılması uygun görülen programlar için teorik sınavda alınan puan
    • Hem teorik hem uygulama sınavı yapılması uygun görülen programlarda her birinden ayrı ayrı başarılı olmak şartıyla iki sınavın ortalaması sonucu oluşan puan (özel ulaştırma hizmetleri mesleki eğitim ve geliştirme kursu ile özel iş makineleri sürücü eğitimi kurslarından teorik sınavdan başarılı olunduktan sonra uygulama sınavından da başarılı olunması gerekmektedir)
    • Sadece uygulama sınavı yapılması uygun görülen programlar için uygulama sınavından alınan puan

kurs bitirme başarı puanı olarak değerlendirilir.

  • Bakanlıkça onaylı öğretim programda herhangi bir kriter belirtilmemiş ise değerlendirmeler Millî Eğitim Bakanlığı Özel Kurslar Sınav Yönergesi’ne göre yapılır. 
  • Kursiyerlerin başarısının belirlenmesinde, eleştirel ve yaratıcı düşünme, araştırma, sorgulama, problem çözme ve benzeri becerileri ölçen araç ve yöntemlere önem verilir.

Kurs programının özelliğine göre ölçme ve değerlendirme faaliyetleri bilişim teknolojisi kullanılarak da yapılabilir. Kursiyerlerin sağlık durumları veya bedensel engelleri nedeniyle bazı derslerdeki sınavlar, durumlarına uygun sınav yöntemiyle yapılır.


Kalite Güvencesi

Millî Eğitim Bakanlığı sorumluluğunda, Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü görev ve hizmetlerinin yerine getirilmesi esnasında, işlemlerde etkinliği ve verimliliği artırmak; hatasız işlem yapmak; iş mükemmelliğine ulaşarak kaliteli hizmet sunmak; çalışanlar ile hizmet sunulan kişi, kurum ve kuruluşların mevcut ve geleceğe yönelik ihtiyaç ve beklentilerini dikkate alarak mevzuatı düzenlemek ve uygulamalara yön vermek; tüm çalışanların katılımını ve bağlılığını sağlayarak ekip çalışmasını bir yöntem hâline getirmek amacıyla ISO 9001-2015 Kalite Yönetim Sistemi uygulanmaktadır.

Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğünce 2. seviye kurs programları ile ilgili iş ve işlemler ilgili mevzuat doğrultusunda aşağıda açıklandığı şekilde yürütülmektedir:

Kurs Programlarının Hazırlanması ve Onaylanması:

Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü ISO 9001-2015 Kalite Yönetim Sistemi standartları için hazırlanan Hizmet Gerçekleştirme Prosedürü’nde belirtilen süreçlerden biri olan Programların Hazırlanması ve Güncellenmesi Süreci kapsamında kurs programları hazırlanmakta ve izlenmektedir.

Kurs programları, Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından hazırlanan ulusal meslek standartları, Talim ve Terbiye Kurulunca onaylanan Özel Kurslar Çerçeve Programı, üniversitelerden ve ilgili diğer kurum ve kuruluşlardan alınan görüş yazıları temel alınarak Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü koordinasyonunda hazırlanır. Onaylanan kurs programları http://ookgm.meb.gov.tr/programlar/içerikadresinde yayımlanır.

Kurum İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatı

Gerekli şartları taşıyan ve çalışma ruhsatı talep eden özel çeşitli kurslar, 5580 Sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu ve Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliğinde ile Özel Öğretim Kurumları Standartlar Yönergesinde belirtilen hükümlerin karşılandığına dair kurum açılış ve onay süreci sonunda Bakanlıkça özel öğretim kurumlarına kurum açma izni ile iş yeri açma ve çalışma ruhsatı verilir.  Ayrıca MEBBİS Özel Öğretim Kurumları Modülünde kurum açılışı yapılır.

Ölçme ve Değerlendirme

Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü mevzuatında (Millî Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliği, Özel Kurslar Sınav Yönergesi) yer alan hükümler ve ISO 9001-2015 Kalite Yönetim Sistemi standartları için hazırlanan izleme ve ölçme prosedürü ve Hizmet Gerçekleştirme Prosedüründe belirtilen Programların Hazırlanması ve Güncellenmesi Süreci ile birlikte hazırlanan süreç kartları doğrultusunda verilen eğitimler izlenmekte ve ölçülmektedir.

Süreçlerin performans göstergeleri ile bunların izlenmesi ve ölçülmesine ilişkin bilgiler süreç kartlarında belirtilmiştir. Öğrenme kazanımlarının dikkate alınması, sürecin kontrol edilmesi, etkinliklerin sağlanması ve iyileştirme fırsatlarının yaratılması için performans göstergeleri hazırlanmıştır. Tespit edilen süreç performans göstergeleri, ilgili Daire Başkanlığı tarafından izlenir ve ölçülerek değerlendirilir.

 

Özel kurslarda, Bakanlıkça onaylanan öğretim programına göre verilen eğitimler, teorik ve uygulamalı sınavlar, ölçme ve değerlendirme rehberinde belirtilen yöntemler ve ilgili mevzuatta (Millî Eğitim Bakanlığı Özel Kurslar Sınav Yönergesi) yer alan hükümler doğrultusunda geçerli ve güvenilir bir ölçme ve değerlendirme sürecinden geçirilir.

Sürecin şeffaf ve adil bir yapıda yürütülmesi amacıyla bilgilerin elektronik ortamda tutulduğu, iş ve işlemlerin yürütüldüğü Bakanlıkça yönetilen MEBBİS sisteminde yer alan modüller üzerindeki program ve yazılımlar kullanılır.

Ölçme ve değerlendirme ile ilgili tüm kayıtlar Genel Müdürün onayı ile MEBBİS Özel Öğretim Kurumları Modülü ve e-Özel modülünde yayımlanır ve duyurulur.

Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğündeki tüm süreçlerde Kalite Yönetim Sistemi’nin etkin olarak işleyebilmesi için tutulması gereken kayıtların tanımlanması, kontrolü ve saklanması ile ilgili yöntemler Kalite Kayıtları Prosedürü ile belirlenmiştir. Hazırlanan prosedür ile tüm kayıtlar müfettişler ve kalite tetkikçileri tarafından değerlendirilmek üzere arşivlenir.

Belgelendirme:

Millî Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliğinin 46’ncı maddesi ve ilgili diğer mevzuatta yer alan hükümler doğrultusunda ölçme ve değerlendirme sürecinde başarılı olanlara Kurs Bitirme Belgesi  (Sertifika) verilir.

Kurs Bitirme Belgeleri e-Devlet sistemi üzerinden ilgililerin erişime açılmıştır.

Öz Değerlendirme:

Özel kurslar ile ilgili öz değerlendirme çalışmaları veri analizi prosedüründe belirtilen süreçlerin verileri, süreç kartlarında da belirtildiği gibi Girdi, Faaliyet, Çıktı ve Performans Göstergeleri üzerinden elde edilir. Elde edilen veriler süreçlerin etkileşimi de dikkate alınarak değerlendirilir.

Genel Müdürlük birimleri tarafından ilgili alandan gelen öneri, dilek ve şikâyetler Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi (CİMER) vasıtası ile izlenir. CİMER üzerinden yapılan başvurular içeriğine, dönemine, sayısına, birimine göre analiz edilir ve analiz sonucu Genel Müdüre sunulur.

Teorik ve uygulamalı sınavların yerinde gözlenmesi değerlendirilmesi amacı ile Bakanlık temsilcileri görevlendirilir. Görevlendirilen temsilcilerin hazırladığı raporlar ilgili daire başkanları tarafından değerlendirilir.

Genel Müdür dağılım analizi sonucuna göre ilgili başkanların teklifi ile Düzeltici ve Önleyici faaliyetler başlatabilir. Bu faaliyetler Düzeltici ve Önleyici Faaliyetler Prosedürüne göre yapılır. Veri analizlerine ait kayıtlar ilgili birimler tarafından Kalite Kayıtlarının Kontrolü Prosedürüne göre muhafaza edilir.

Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü, uhdesindeki tüm kurumları öğretim yılının sonunda ilgili tüm taraflarının katılımı ile standart alanlar altında değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda kurumların iyileştirmeye ve geliştirmeye açık alanları tespit edilir. İyileştirmeye/geliştirmeye açık alanlara ilişkin okul/kurumun mevcut ve/veya potansiyel imkânları doğrultusunda faaliyetler planlanır.

Dış Değerlendirme:

Özel öğretim kurumları, müfettiş ve müfettiş yardımcıları veya il millî eğitim müdürlüğünce görevlendirilen şube müdürü/eğitim uzmanı/araştırmacı ile diğer denetim yetkisi bulunanlarca denetlenir. Kurumların denetimlerinde, Bakanlıkça hazırlanan modüller ile diğer elektronik araç gereçlerden yararlanılır. Ayrıca özel öğretim kurumların denetimleri, Millî Eğitim Bakanlığı Eğitim Müfettişleri Yönetmeliği kapsamında eğitim müfettişleri ve eğitim müfettiş yardımcıları tarafından da gerçekleştirilir.

Bakanlık tarafından sunulan hizmetlerin süreç ve sonuçlarının, ilgili birimlerle iş birliği içinde, mevzuata, önceden belirlenmiş amaç ve hedeflere, performans kriterlerine ve kalite standartlarına göre analiz edilmesi, karşılaştırılması ve kanıtlara dayalı olarak değerlendirilmesi her yıl Teftiş Kurulu Başkalığı tarafından, hazırlanan standartlara göre yapılır.

Kurum için hazırlanan raporlar MEBBİS ve DYS üzerinden yazı ile iletilir. Genel Müdür hazırlanan raporları daire başkanları ile değerlendirerek Düzeltici Önleyici Faaliyetler başlatabilir. Bu faaliyetler Düzeltici ve Önleyici Faaliyetler Prosedürü’ne göre yapılır. Veri analizlerine ait kayıtlar ilgili şubeler tarafından Kalite Kayıtlarının Kontrolü Prosedürü’ne göre muhafaza edilir.

Derslerin İncelenmesi ve Kontrolü

5580 sayılı Kanun ve bu Kanuna dayalı olarak çıkarılan Yönetmelik hükümleri doğrultusunda kurumlardaki işleri aksatmayacak şekilde, kursiyerlerin teorik ve uygulama sınavına girme şartlarını taşıyıp taşımadıklarını, kurslarda verilen eğitimlerin e-Özel sistemine girilen gün ve saatlerde ilgili eğitim personeli ile yapılıp yapılmadığını ve kursa kayıtlı kursiyerlerin derslere devam durumlarını incelemek ve kontrol etmek üzere her dönem personel görevlendirilebilir. Görevlendirmeler büyükşehir statüsündeki illerde ilçe millî eğitim müdürlükleri, büyükşehir statüsünde olmayan illerde ise merkez ilçe ve diğer ilçe millî eğitim müdürlüklerince yapılır.

Denetimler tamamlandıktan sonra kurumla ilgili elde edilen bulgular özel kurslar, il/ilçe millî eğitim müdürlükleri ve Bakanlığın ilgili birimleri ile paylaşılır. Ayrıca, hazırlanan rehberlik ve denetim raporu özel öğretim kurumuna yazılı olarak ulaştırılır. Kurum, rehberlik ve denetim raporunun kendilerine ulaşmasından itibaren bir ay içerisinde raporda belirtilen tespit ve öneriler doğrultusunda, Kurumsal Gelişim Planı hazırlayarak eğitim müfettişleri başkanlığına gönderir.

Eğitim Müfettişleri Başkanlığınca kurumların gelişim süreci izlenir ve duruma göre kurum ve birimlere yönelik yeni bir rehberlik ve denetim çalışması yapılabilir.

Millî Eğitim Bakanlığı Eğitim Müfettişleri Yönetmeliğine göre dış değerlendirme ve denetim hizmetlerinin çeşitleri süreç denetimi, sonuç denetimi, performans denetimi, sistem denetimi, mali denetim uygunluk denetimi tematik denetim personel denetimi ders denetimi ve öz değerlendirme olarak belirlenmiştir.

Denetim sonucunda düzenlenen rapor, ilgili birim, kurum ve kişilere iletilir. Denetim raporları Başkanlıkça uygulamaya konulan görev standartlarına, rehberlere ve e-Teftiş modülündeki verilere uygun olarak düzenlenir.

Düzenli Gözden Geçirme:

Bakanlık tarafından sunulan hizmetlerin süreç ve sonuçlarının, ilgili birimlerle iş birliği içinde, mevzuata, önceden belirlenmiş amaç ve hedeflere, performans kriterlerine ve kalite standartlarına göre analiz edilmesi, karşılaştırılması ve kanıtlara dayalı olarak değerlendirilmesi her yıl Teftiş Kurulu Başkalığı tarafından, hazırlanan standartlara göre yapılır. Kurum için hazırlanan raporlar MEBBİS ve DYS üzerinden yazı ile iletilir.

Genel Müdür hazırlanan raporları daire başkanları ile değerlendirerek Düzeltici Önleyici faaliyetler başlatabilir. Bu faaliyetler Düzeltici ve Önleyici Faaliyetler Prosedürü’ne göre yapılır. Veri analizlerine ait kayıtlar ilgili şubeler tarafından Kalite Kayıtlarının Kontrolü Prosedürü’ne göre muhafaza edilir.

Özel öğretim kurumunda verilmekte olan eğitim-öğretim hizmetinin ana ve yardımcı süreçler olmak üzere gözden geçirilmektedir.

Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü Kalite Yönetim Sistemi’nin uygulanması, geliştirilmesi ve etkinliğinin sürekli iyileştirilmesi için üst yönetimin sorumluluğunu Yönetimin Sorumluluğu Prosedürü ile tanımlamıştır. Söz konusu prosedür aşağıda ifade edildiği gibi uygulanmaktadır.

Kalite Yönetim Sistemi’nin sürekli iyileştirilmesine esas olmak üzere Genel Müdür, Daire Başkanları ve Kalite Yönetim Temsilcisinin katılımı ile her yıl Aralık ayında tetkik faaliyetlerinden sonra “Yönetimin Gözden Geçirmesi” toplantısı düzenlenir. Toplantıya katılan ve katılamayan toplantı üyelerine Kalite Yönetim Temsilcisi tarafından toplantı tutanağının bir kopyası verilir.

Ayrıca, Genel Müdürün emri ve/veya Kalite Yönetim Temsilcisinin önerisi üzerine Genel Müdürün onayı ile Aralık ayı dışında da gözden geçirme toplantıları yapılabilir. Kalite Yönetim Temsilcisinin teklifi üzerine Genel Müdür tarafından belirlenen toplantı gündemi ve tarihi en az bir hafta önce katılımcılara resmî yazı ile duyurulur. Toplantının sekreterya hizmetleri Kayıtların Kontrolü Prosedürü’ne uygun olarak Kalite Yönetim Temsilcisi tarafından yürütülür.

Yönetimin Gözden Geçirmesi toplantılarının gündeminde aşağıdaki hususlar yer alır;

  • Kalite politikası ve kalite hedeflerinin güncelliği
  • İç tetkik ve/veya dış tetkik sonuçları
  • Genel Müdürlük faaliyetlerine ilişkin çalışanlardan ve vatandaşlardan gelen öneri talep ve şikâyetler
  • Süreçlerin performansına ilişkin veriler ve süreçlerin uygunluğu
  • Düzeltici ve önleyici faaliyetlerin durumu
  • Bir önceki toplantıda alınan kararlar
  • Kalite Yönetim Sistemi’ni etkileyebilecek değişiklikler
  • İyileştirme önerileri
  • Memnuniyet anketleri verileri
  • Genel Müdürün belirlediği diğer konular

Yönetimin Gözden Geçirmesi toplantılarının sonucunda yapılması gereken iyileştirme faaliyetleri, faaliyeti gerçekleştirecek sorumlular ve ihtiyaç duyulan kaynaklar tespit edilir.

Bilgi Yönetim Sistemleri:

Kurumların bünyesinde mevzuat hükümleri doğrultusunda bilgi yönetim sistemleri mevcuttur. Kurumun uhdesinde kurul, komisyon ve zümre gündem ve toplantı tutanakları personelin ve üst yönetimin erişimine açıktır. Bu belgeler resmî olarak arşivlenir. Bunun yanı sıra kurum içerisinde bilgi paylaşımı; bilgi notları, bildirimler, bültenler, internet, personel toplantıları, e-posta, vb. araçlarla sağlanır. 

  • Kurum çalışanları, kursiyerler ve işletmelerden anket ve görüşmeler aracılığı ile geri bildirimler alınır ve değerlendirilir.
  • Personel ve kursiyer bilgileri ile ilgili verilerin güvenliği ve gizliliği sağlanır. Veriler MEBBİS Özel Öğretim Kurumları Modülü ve e-Özel sisteminde toplanır ve saklanır.
  • Kurslarda kayıtlı kursiyerlerin iş ve işlemleri Bakanlığın MEBBİS Özel Öğretim Kurumları Modülü ve e-Özel sistemi üzerinden yürütülür.

Giriş Şartı

Özel öğretim kurumlarının öğrenci ve kursiyer kayıtları e-Özel modülü oluşturulan elektronik modüller üzerinden yapılır.

Kurslar kayıt sırasında kursiyerlerden;

  • T.C. kimlik numarası
  • Adı ve soyadı
  • Doğum tarihi
  • 15 yaşından büyük kursiyerler için son altı ayda çekilmiş iki adet biyometrik fotoğraf
  • Bulunması hâlinde Seviye Tamamlama Belgesi (Özel Kurs Yönergesi EK-5)
  • Öğretim programının özelliklerine göre diğer belgeleri talep eder.
  • Kayıt için istenen belgeler kurs tarafından kayıt esnasında taratılarak e-Özel sistemine girilir. İl/ilçe millî eğitim müdürlüklerince belgelerin kontrolü yapılarak uygun görülenler e-Özel üzerinden onaylanır.

Başarma Şartları
Verilen eğitim sonunda Millî Eğitim Bakanlığı Özel Kurslar Sınav Yönergesi, Özel Ulaştırma Hizmetleri Mesleki Eğitim Ve Geliştirme Kursu Yönergesi ile Özel İş Makineleri Sürücü Eğitimi Kursu Yönergesi kapsamında yapılan sınavlarda “başarılı” olan kursiyerlere “Kurs Bitirme Belgesi (Sertifika)” düzenlenir. Teorik ve uygulama sınavları Millî Eğitim Bakanlığı Özel Kurslar Sınav Yönergesi hükümlerine göre değerlendirilir. Sınav yürütme komisyonu Teorik ve Uygulama Sınav Sonuç Listesi’nde (Yönerge EK-3) yer alan notları e-Özel sistemine işler. Teorik ve Uygulama Sınav Sonuç Listesi’nin (Yönerge EK-3) bir nüshasını kurs müdürlüğüne teslim eder. Seviye tamamlama sınavlarında başarılı olanlara Yönerge ekinde bulunan Seviye Tamamlama Belgesi (Özel Kurslar Sınav Yönergesi Ek-5) verilir. Kurs müdürü tarafından, başarılı olan kursiyerlere eğitimini aldığı programa göre e-Özel sisteminden Kurs Bitirme Belgesi Yönetmelik eki (Özel Öğretim Kurumları yönetmeliği- EK-6) düzenlenerek millî eğitim müdürlüğü onayına sunulur. Onaylanan kurs bitirme belgeleri imza karşılığında verilir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Kurs Bitirme Belgesi, kurs programı kapsamında kazanılan yeterlilikler çerçevesinde farklı alanlarda çalışabilmeye olanak sağlar. 
  • Meslek edindirme ve mesleki gelişim kurslarını başarı ile tamamlayanlara, kurs bitirme belgesi ve talep edenlere özel öğretim kurumu tarafından düzenlenen Europass Sertifikası kurs tarafından verilebilir.
  • Kurs Bitirme Belgesi ilgili mevzuatın imkân sağladığı ilgili alanda iş başvurusu, kalfalık ve ustalık sınav başvurusu işlemlerinde kullanılmak üzere geçerli bir belge olarak kabul edilmektedir.
  • Kurs Bitirme Belgesi kurs programı ile ilgili farklı alanlarda iş yeri açma veya çalışabilmeye olanak sağlar. 

Seviye Tamamlama Belgesi (Yönerge Ek-5) alanlar aynı alanda sunulan bir üst düzey kurs programlarına devam edebilirler.


Yasal Dayanağı

Özel Öğretim 2. Seviye Kurs Bitirme Belgesi’nin dayanakları:

  • T.C. Anayasası
  • 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi
  • 24.06.1973 tarihli ve 14574 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu
  • 3308 sayılı Meslekî Eğitim Kanunu
  • 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu
  • Millî Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliği
  • Millî Eğitim Bakanlığı Özel Kurslar Sınav Yönergesi
  • Millî Eğitim Bakanlığı Özel Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu Yönetmeliği
  • Millî Eğitim Bakanlığı Özel Ulaştırma Hizmetleri Mesleki Eğitim ve Geliştirme Kursları Yönetmeliği
  • Gemi Adamı Yetiştirme Kursları Yönetmeliği
  • Özel Öğretim Kurumları Standartlar Yönergesi
  • İş Makineleri Sürücü Eğitim Kursları İle İlgili Yönerge
  • Millî Eğitim Bakanlığı Özel Ulaştırma Hizmetleri Mesleki Eğitim ve Geliştirme Kursları Eğitim Muafiyeti, İnceleme ve Kontrol ile Sınav Yönergesi
  • ISO 9001-2015 Kalite Yönetim Sistemi Standartları
  • Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü Kalite El Kitabı

 ile kursun öğretim programı ve kurs programın dayanağında belirtilen diğer ilgili mevzuat


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Süresiz


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0020222732

Qualification Title
Awarding Body
Awarding Body Contact
Awarding Body Url
OrientationOccupational
EQF Level2
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 2
Thematic AreasHotel, restaurants and catering
National Occupation Classification -
CategorySpecific Purpose
Credit Value1
Program Duration48 Saat
Program Profile-
Learning Environments-
Description-
Key Competencies-
Further Info-
Quality Assurance-
Access Requirements-
Conditions for Success-
Progression Paths (Relationship Type)-
Legal Basis-
Validity Period (If Any)-
Url Open Address
Qualification Code

TR0020222732


Qualification Title

Awarding Body

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Occupational

National Occupation Classification
-

EQF Level
2

TQF Level
2
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Specific Purpose

Credit Value
1

Program Duration
48 Saat

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
-

Key Competencies
-

Further Info
-

Quality Assurance
-

Access Requirements
-

Conditions for Success
-

Progression Paths (Relationship Type)
-

Legal Basis
-

Validity Period (If Any)
-

Url
Open Address