Yeterlilik Kodu

TR0030014449

Yeterlilik Adı
İlköğretim Matematik Öğretmenliği Lisans Diploması
Sorumlu KurumOndokuzMayıs Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiKörfez, 19 Mayıs Ünv., 55270 Atakum/Samsun
Sorumlu Kurum URLhttps://www.omu.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

    Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Eğitimde farklı ilke ve yaklaşımlara göre tasarladığı öğretim sürecini, öğrenme ortamlarındaki çeşitli faktörlere göre uygular.
  • Bedensel, bilişsel, dil, sosyal ve duygusal gelişim alanlarını, öğrenme ilke ve süreçlerini kullanarak, okullarda kapsayıcı psikolojik danışma rehberlik hizmetlerini iş birliği içerisinde gerçekleştirir.
  • Kazanımlara uygun yöntemler doğrultusunda test geliştirme sürecini takip ederek, geliştirdiği geçerli ve güvenilir ölçme araçlarını eğitim öğretim sürecinde kullanır.
  • İlköğretim matematik programındaki temel kavram ve konuları gerçek hayattaki durumlarla ilişkilendirerek farklı disiplinlere uyarlar.
  • Alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiler ile problem çözme yöntem ve tekniklerini etkili biçimde kullanır.
  • Matematik öğretiminde pedagojik alan bilgisini etkin şekilde kullanır.
  • Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
  • Öğrenme ve öğretme sürecinde bireysel gelişimine ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin öz-değerlendirme yapar.
  • Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı çevre için hazırladığı proje ve etkinlikleri uygular.
  • Alanına özgü ihtiyaçlar doğrultusunda, güncel bilişim teknolojilerini takip ederek, öğretim süreçlerine etkin şekilde uyarlar.
  • Matematik eğitiminde dinamik yazılımları kullanarak, problemlerin çözümü için algoritma ve program yazar.
  • Eğitim kurumlarındaki farklı felsefi bakış, sosyolojik ve tarihsel arka planı dikkate alarak farklı sınıf ve okul düzeylerinde eğitsel ve yönetsel süreçleri etkili ve verimli şekilde kullanır.
  • Kazanmış olduğu bilgi, beceri ve yetkinlikleri; okul ortamında mesleğinin gerektirdiği nitelikler ile milli, manevi ve evrensel değerler doğrultusunda uygular.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(1) Başarı notu, öğrencilerin dönem/yıl içi değerlendirme notu ile dönem/yıl sonu veya bütünleme sınavından aldıkları notların öngörülen ağırlıklara göre hesaba katılmasıyla belirlenen ham başarı notlarının 4’lük not sistemindeki karşılığını ifade eder. Öğrencilerin başarı notlarının hesaplanmasında bağıl veya mutlak değerlendirme sistemi kullanılır. Birimlerde mutlak ve bağıl değerlendirme sistemlerinden hangisinin kullanılacağı, birim kurulunun önerisi ve Senato onayı ile belirlenir.

(2) Bağıl ve mutlak değerlendirme sistemlerine ilişkin ölçme ve değerlendirme esasları, bağıl değerlendirme sisteminde başarı notu hesaplamasına katılma koşulları ve sınırları ile başarı dereceleri hakkındaki esaslar, Senato tarafından belirlenir.

(3) Her iki değerlendirme sisteminde de herhangi bir dersten dönem/yıl sonu veya bütünleme sınavına girmeyen ve bu sınavda 100 puan üzerinden en az 50 puan alamayan öğrenciler başarısız sayılır. Bu sınır, ilgili birim kurulunun önerisi ve Senato kararı ile değiştirilebilir. Bütünleme sınavı yapılmayan ve dönem içi değerlendirmenin ağırlıklı olduğu birimlerde derslerden başarılı sayılmak için dönem/yıl sonu sınavından asgari bir not alma koşulu aranmaz.

(4) Öğrencinin KM ve G notu aldığı dersler, GANO hesabında dikkate alınmaz.

(5) Harfle ilan edilen başarı notları ile bunların ağırlık katsayıları/anlamları aşağıdaki şekildedir:

 

4.00 AA

3.50 BA

3.00 BB

2.50 CB

2.00 CC

1.50 DC

1.00 DD

0.00 FF

0.00 FD

0.00 FG

KM

G

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu’nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD)

Başlangıç: 01.05.2024 / Bitiş: 01.05.2027

Giriş Şartı
  • Programa, lise ve dengi okul diplomasına sahip olan öğrencilerden ÖSYM'nin yapmış olduğu Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) Sayısal (SAY) puan türü ile yerleştirme yapılır. Yabancı uyruklu öğrenciler ise Ondokuz Mayıs Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Giriş Sınavı (OMU-YÖS) dikkate alınarak kabul edilir. Kabul ve kayıt koşullarının detaylarına http://oidb.omu.edu.tr/basvuru-ve-kayitlar  adresinden ulaşılabilir.
  • İsteyen öğrencilere kontenjan dâhilinde bir yıl süreli İngilizce Hazırlık Programı uygulanır. Bu süre 4 yıllık öğretim süresine dâhil değildir. Programı ilk 5 tercihinde gösteren ve programa yerleştirilen adaylardan her yıl YKS kılavuzunda belirtilen kadarına Milli Eğitim Bakanlığınca burslu statüde destek sağlanır. Yerleştirme puan türünde başarı sırası ilk 300 binin altında yerleştirme puanına sahip adaylar, bu programı tercih edemezler (Ek puansız yerleştirme puanının başarı sırası dikkate alınır.)
Başarma ŞartlarıProgramda mevcut olan toplam 240 AKTS karşılığı derslerin tümünü başarıyla tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2.00 genel ağırlıklı not ortalaması (GANO) elde eden öğrencilere İlköğretim Matematik Öğretmenliği alanında lisans diploması verilir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bu programdan mezun olanlar, MEB' e bağlı devlet okulları ve özel okullarda İlköğretim Matematik Öğretmeni olarak istihdam edilebilmektedir. Ayrıca isteyen öğrenciler yüksek lisans ve doktora çalışmalarına devam ederek akademisyenlik yapabilirler.

Yasal Dayanağı
  1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
    1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
    1. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2.1.2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030014449


Yeterlilik Adı
İlköğretim Matematik Öğretmenliği Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
OndokuzMayıs Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Körfez, 19 Mayıs Ünv., 55270 Atakum/Samsun

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

    Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Eğitimde farklı ilke ve yaklaşımlara göre tasarladığı öğretim sürecini, öğrenme ortamlarındaki çeşitli faktörlere göre uygular.
  • Bedensel, bilişsel, dil, sosyal ve duygusal gelişim alanlarını, öğrenme ilke ve süreçlerini kullanarak, okullarda kapsayıcı psikolojik danışma rehberlik hizmetlerini iş birliği içerisinde gerçekleştirir.
  • Kazanımlara uygun yöntemler doğrultusunda test geliştirme sürecini takip ederek, geliştirdiği geçerli ve güvenilir ölçme araçlarını eğitim öğretim sürecinde kullanır.
  • İlköğretim matematik programındaki temel kavram ve konuları gerçek hayattaki durumlarla ilişkilendirerek farklı disiplinlere uyarlar.
  • Alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiler ile problem çözme yöntem ve tekniklerini etkili biçimde kullanır.
  • Matematik öğretiminde pedagojik alan bilgisini etkin şekilde kullanır.
  • Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
  • Öğrenme ve öğretme sürecinde bireysel gelişimine ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin öz-değerlendirme yapar.
  • Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı çevre için hazırladığı proje ve etkinlikleri uygular.
  • Alanına özgü ihtiyaçlar doğrultusunda, güncel bilişim teknolojilerini takip ederek, öğretim süreçlerine etkin şekilde uyarlar.
  • Matematik eğitiminde dinamik yazılımları kullanarak, problemlerin çözümü için algoritma ve program yazar.
  • Eğitim kurumlarındaki farklı felsefi bakış, sosyolojik ve tarihsel arka planı dikkate alarak farklı sınıf ve okul düzeylerinde eğitsel ve yönetsel süreçleri etkili ve verimli şekilde kullanır.
  • Kazanmış olduğu bilgi, beceri ve yetkinlikleri; okul ortamında mesleğinin gerektirdiği nitelikler ile milli, manevi ve evrensel değerler doğrultusunda uygular.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(1) Başarı notu, öğrencilerin dönem/yıl içi değerlendirme notu ile dönem/yıl sonu veya bütünleme sınavından aldıkları notların öngörülen ağırlıklara göre hesaba katılmasıyla belirlenen ham başarı notlarının 4’lük not sistemindeki karşılığını ifade eder. Öğrencilerin başarı notlarının hesaplanmasında bağıl veya mutlak değerlendirme sistemi kullanılır. Birimlerde mutlak ve bağıl değerlendirme sistemlerinden hangisinin kullanılacağı, birim kurulunun önerisi ve Senato onayı ile belirlenir.

(2) Bağıl ve mutlak değerlendirme sistemlerine ilişkin ölçme ve değerlendirme esasları, bağıl değerlendirme sisteminde başarı notu hesaplamasına katılma koşulları ve sınırları ile başarı dereceleri hakkındaki esaslar, Senato tarafından belirlenir.

(3) Her iki değerlendirme sisteminde de herhangi bir dersten dönem/yıl sonu veya bütünleme sınavına girmeyen ve bu sınavda 100 puan üzerinden en az 50 puan alamayan öğrenciler başarısız sayılır. Bu sınır, ilgili birim kurulunun önerisi ve Senato kararı ile değiştirilebilir. Bütünleme sınavı yapılmayan ve dönem içi değerlendirmenin ağırlıklı olduğu birimlerde derslerden başarılı sayılmak için dönem/yıl sonu sınavından asgari bir not alma koşulu aranmaz.

(4) Öğrencinin KM ve G notu aldığı dersler, GANO hesabında dikkate alınmaz.

(5) Harfle ilan edilen başarı notları ile bunların ağırlık katsayıları/anlamları aşağıdaki şekildedir:

 

4.00 AA

3.50 BA

3.00 BB

2.50 CB

2.00 CC

1.50 DC

1.00 DD

0.00 FF

0.00 FD

0.00 FG

KM

G


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu’nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD)

Başlangıç: 01.05.2024 / Bitiş: 01.05.2027


Giriş Şartı
  • Programa, lise ve dengi okul diplomasına sahip olan öğrencilerden ÖSYM'nin yapmış olduğu Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) Sayısal (SAY) puan türü ile yerleştirme yapılır. Yabancı uyruklu öğrenciler ise Ondokuz Mayıs Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Giriş Sınavı (OMU-YÖS) dikkate alınarak kabul edilir. Kabul ve kayıt koşullarının detaylarına http://oidb.omu.edu.tr/basvuru-ve-kayitlar  adresinden ulaşılabilir.
  • İsteyen öğrencilere kontenjan dâhilinde bir yıl süreli İngilizce Hazırlık Programı uygulanır. Bu süre 4 yıllık öğretim süresine dâhil değildir. Programı ilk 5 tercihinde gösteren ve programa yerleştirilen adaylardan her yıl YKS kılavuzunda belirtilen kadarına Milli Eğitim Bakanlığınca burslu statüde destek sağlanır. Yerleştirme puan türünde başarı sırası ilk 300 binin altında yerleştirme puanına sahip adaylar, bu programı tercih edemezler (Ek puansız yerleştirme puanının başarı sırası dikkate alınır.)

Başarma Şartları
Programda mevcut olan toplam 240 AKTS karşılığı derslerin tümünü başarıyla tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2.00 genel ağırlıklı not ortalaması (GANO) elde eden öğrencilere İlköğretim Matematik Öğretmenliği alanında lisans diploması verilir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bu programdan mezun olanlar, MEB' e bağlı devlet okulları ve özel okullarda İlköğretim Matematik Öğretmeni olarak istihdam edilebilmektedir. Ayrıca isteyen öğrenciler yüksek lisans ve doktora çalışmalarına devam ederek akademisyenlik yapabilirler.


Yasal Dayanağı
  1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
    1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
    1. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2.1.2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030014449

Qualification Title
Bachelor's Degree in Elementary Mathematics Teaching
Awarding BodyOndokuz Mayıs University
Awarding Body ContactOndokuz Mayıs University Kurupelit Campus, 55139 Atakum/Samsun
Awarding Body Urlhttps://www.omu.edu.tr
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024
TQF Level 6
Thematic AreasTeacher training with subject specialization
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

It is a higher education program that covers an eight-semester program based on secondary education qualifications and provides education for a specific learning area or profession.

Learning Environments

Education and training is carried out in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is carried out in laboratories and workshops within higher education institutions or in industry, health institutions and workplaces as internships or workplace training.

Description
  • Applies the teaching process designed according to different principles and approaches in education according to various factors in learning environments.
  • Realizes inclusive psychological counseling and guidance services in schools in cooperation by using physical, cognitive, language, social and emotional development areas, learning principles and processes.
  • Follows the test development process in line with the methods appropriate to the gains and uses the valid and reliable measurement tools developed in the educational process.
  • To associate the basic concepts and topics in the elementary mathematics program with real-life situations and apply them to different disciplines.
  • Uses theoretical and practical knowledge and problem solving methods and techniques effectively.
  • Uses pedagogical content knowledge effectively in mathematics teaching.
  • Develops materials appropriate to the subject area and the needs of the student.
  • Makes self-evaluation of individual development and lifelong learning in the learning and teaching process.
  • Applies the projects and activities prepared for the environment in which he/she lives with a sense of social responsibility.
  • In line with the needs specific to the field, follows current information technologies and adapts them effectively to teaching processes.
  • Writes algorithms and programs for solving problems by using dynamic software in mathematics education.
  • Uses educational and administrative processes effectively and efficiently at different grade and school levels, taking into account different philosophical perspectives, sociological and historical backgrounds in educational institutions.
  • Applies the knowledge, skills and competencies gained in the school environment in line with the qualifications required by the profession and national, spiritual and universal values.
Key Competencies

The following key competences are held at an advanced level.

•           Reading and writing competence

•           Multilingual competence

•           Mathematical competence and competence in science, technology and engineering

•           Digital competence

•           Personal, social and learning to learn competence

•           Citizenship competence

•           Entrepreneurial competence

             •           Cultural awareness and expression competence

Further Info

(1) The grade point represents the 4-point scale equivalent of the raw grade point average calculated by taking into account the midterm and final exam scores of the students according to the prescribed weights. Relative or absolute evaluation system is used in the calculation of students' grade points. Whether the relative or absolute evaluation system will be used in the units is determined by the proposal of the unit council and the approval of the Senate.

(2) The principles of measurement and evaluation for relative and absolute evaluation systems, the conditions and limits for participation in the grade point calculation in the relative evaluation system, and the principles regarding the success levels are determined by the Senate.

(3) In both evaluation systems, students who do not take the final exam or makeup exam for a course and who cannot score at least 50 points out of 100 in this exam are considered unsuccessful. This limit may be changed by the proposal of the relevant unit council and the Senate decision. In units where makeup exams are not held and where midterm evaluations are weighted, there is no minimum grade requirement for passing the course from the final exam.

(4) The courses for which the student receives KM and G grades are not taken into account in the calculation of the CGPA.

(5) The letter grades and their weight coefficients/meanings announced are as follows for the academic units of the university.

4.00 AA

3.50 BA

3.00 BB

2.50 CB

2.00 CC

1.50 DC

1.00 DD

0.00 FF

0.00 FD

0.00 FG

KM

G

Quality Assurance

  In order to ensure the quality of higher education programs;

•           YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education, training and other activities carried out in higher education institutions.

•           "University Monitoring and Evaluation Reports" belonging to higher education institutions prepared annually within the framework of the criteria determined by YÖK are published. The reports containing quantitative and qualitative evaluations directed at higher education institutions prepared according to these reports are shared with the public by YÖK.

•           "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by YÖK. These reports, which contain quantitative and qualitative evaluations made for foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programmes":

1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Deans Council.

2. Measurement-Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the students is carried out in accordance with the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK in this regard.

3. Documentation: Undergraduate students who successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions receive a bachelor's degree.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: Higher education institutions enter the "Institutional Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year in the context of continuous monitoring. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" it has prepared regarding the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality of the qualifications of the programs is assured. YÖKAK carries out regular review activities related to the qualifications determined by the legislation.

Association for Evaluation and Accreditation of Teacher Education Programs (EPDAD)

Start: 01.05.2024 / End: 01.05.2027

Access Requirements
  • Students who have high school and equivalent school diploma are placed in the program with the Higher Education Institutions Examination (YKS) Numerical (SAY) score type made by ÖSYM. Foreign students are accepted by taking Ondokuz Mayıs University International Student Entrance Examination (OMU-YÖS) into consideration. Details of admission and registration requirements can be found at http://oidb.omu.edu.tr/basvuru-ve-kayitlar.
  • A one-year English Preparatory Program is applied to students within the quota. This period is not included in the 4-year education period. Each year, the Ministry of National Education provides scholarship support to as many of the candidates who show the program in the first 5 preferences and are placed in the program as specified in the YKS guide. Candidates with a placement score below the first 300 thousand in the placement score type cannot choose this program (The success order of the placement score without additional points is taken into account.)
Conditions for SuccessStudents who successfully complete all of the courses in the program for a total of 240 ECTS credits and achieve a cumulative grade point average (GPA) of at least 2.00 out of 4.00 are awarded a bachelor's degree in Elementary Mathematics Teaching.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of this program can be employed as Elementary Mathematics Teachers in public and private schools affiliated to the Ministry of National Education. In addition, students who wish to continue their master's and doctoral studies can become academicians.

Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Credits Between Programs at Associate Degree and Undergraduate Levels in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Associate Degree Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030014449


Qualification Title
Bachelor's Degree in Elementary Mathematics Teaching

Awarding Body
Ondokuz Mayıs University

Awarding Body Contact
Ondokuz Mayıs University Kurupelit Campus, 55139 Atakum/Samsun

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

It is a higher education program that covers an eight-semester program based on secondary education qualifications and provides education for a specific learning area or profession.


Learning Environments

Education and training is carried out in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is carried out in laboratories and workshops within higher education institutions or in industry, health institutions and workplaces as internships or workplace training.


Description
  • Applies the teaching process designed according to different principles and approaches in education according to various factors in learning environments.
  • Realizes inclusive psychological counseling and guidance services in schools in cooperation by using physical, cognitive, language, social and emotional development areas, learning principles and processes.
  • Follows the test development process in line with the methods appropriate to the gains and uses the valid and reliable measurement tools developed in the educational process.
  • To associate the basic concepts and topics in the elementary mathematics program with real-life situations and apply them to different disciplines.
  • Uses theoretical and practical knowledge and problem solving methods and techniques effectively.
  • Uses pedagogical content knowledge effectively in mathematics teaching.
  • Develops materials appropriate to the subject area and the needs of the student.
  • Makes self-evaluation of individual development and lifelong learning in the learning and teaching process.
  • Applies the projects and activities prepared for the environment in which he/she lives with a sense of social responsibility.
  • In line with the needs specific to the field, follows current information technologies and adapts them effectively to teaching processes.
  • Writes algorithms and programs for solving problems by using dynamic software in mathematics education.
  • Uses educational and administrative processes effectively and efficiently at different grade and school levels, taking into account different philosophical perspectives, sociological and historical backgrounds in educational institutions.
  • Applies the knowledge, skills and competencies gained in the school environment in line with the qualifications required by the profession and national, spiritual and universal values.

Key Competencies

The following key competences are held at an advanced level.

•           Reading and writing competence

•           Multilingual competence

•           Mathematical competence and competence in science, technology and engineering

•           Digital competence

•           Personal, social and learning to learn competence

•           Citizenship competence

•           Entrepreneurial competence

             •           Cultural awareness and expression competence


Further Info

(1) The grade point represents the 4-point scale equivalent of the raw grade point average calculated by taking into account the midterm and final exam scores of the students according to the prescribed weights. Relative or absolute evaluation system is used in the calculation of students' grade points. Whether the relative or absolute evaluation system will be used in the units is determined by the proposal of the unit council and the approval of the Senate.

(2) The principles of measurement and evaluation for relative and absolute evaluation systems, the conditions and limits for participation in the grade point calculation in the relative evaluation system, and the principles regarding the success levels are determined by the Senate.

(3) In both evaluation systems, students who do not take the final exam or makeup exam for a course and who cannot score at least 50 points out of 100 in this exam are considered unsuccessful. This limit may be changed by the proposal of the relevant unit council and the Senate decision. In units where makeup exams are not held and where midterm evaluations are weighted, there is no minimum grade requirement for passing the course from the final exam.

(4) The courses for which the student receives KM and G grades are not taken into account in the calculation of the CGPA.

(5) The letter grades and their weight coefficients/meanings announced are as follows for the academic units of the university.

4.00 AA

3.50 BA

3.00 BB

2.50 CB

2.00 CC

1.50 DC

1.00 DD

0.00 FF

0.00 FD

0.00 FG

KM

G


Quality Assurance

  In order to ensure the quality of higher education programs;

•           YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education, training and other activities carried out in higher education institutions.

•           "University Monitoring and Evaluation Reports" belonging to higher education institutions prepared annually within the framework of the criteria determined by YÖK are published. The reports containing quantitative and qualitative evaluations directed at higher education institutions prepared according to these reports are shared with the public by YÖK.

•           "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by YÖK. These reports, which contain quantitative and qualitative evaluations made for foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programmes":

1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Deans Council.

2. Measurement-Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the students is carried out in accordance with the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK in this regard.

3. Documentation: Undergraduate students who successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions receive a bachelor's degree.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: Higher education institutions enter the "Institutional Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year in the context of continuous monitoring. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" it has prepared regarding the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality of the qualifications of the programs is assured. YÖKAK carries out regular review activities related to the qualifications determined by the legislation.

Association for Evaluation and Accreditation of Teacher Education Programs (EPDAD)

Start: 01.05.2024 / End: 01.05.2027


Access Requirements
  • Students who have high school and equivalent school diploma are placed in the program with the Higher Education Institutions Examination (YKS) Numerical (SAY) score type made by ÖSYM. Foreign students are accepted by taking Ondokuz Mayıs University International Student Entrance Examination (OMU-YÖS) into consideration. Details of admission and registration requirements can be found at http://oidb.omu.edu.tr/basvuru-ve-kayitlar.
  • A one-year English Preparatory Program is applied to students within the quota. This period is not included in the 4-year education period. Each year, the Ministry of National Education provides scholarship support to as many of the candidates who show the program in the first 5 preferences and are placed in the program as specified in the YKS guide. Candidates with a placement score below the first 300 thousand in the placement score type cannot choose this program (The success order of the placement score without additional points is taken into account.)

Conditions for Success
Students who successfully complete all of the courses in the program for a total of 240 ECTS credits and achieve a cumulative grade point average (GPA) of at least 2.00 out of 4.00 are awarded a bachelor's degree in Elementary Mathematics Teaching.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of this program can be employed as Elementary Mathematics Teachers in public and private schools affiliated to the Ministry of National Education. In addition, students who wish to continue their master's and doctoral studies can become academicians.


Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Credits Between Programs at Associate Degree and Undergraduate Levels in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Associate Degree Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

Qualification is continuous.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode