Yeterlilik Kodu | TR0030033860 | |
Yeterlilik Adı | Makine Mühendisliği (İngilizce) Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Abdullah Gül Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Barbaros, Sümer Kampüsü, Erkilet Blv., 38080 Kocasinan/Kayseri | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.agu.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Mekanik ve metal ticareti | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | AGÜ Makine Mühendisliği Bölümü lisans programı:
mezunlar yetiştirmeyi amaçlamaktadır. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Abdullah Gül Üniversitesi Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği hükümleri geçerlidir. Harf notu veya işaret Katsayı Puan Statü A 4,00 90-l00 Geçer A- 3,67 87-89 Geçer B+ 3,33 83-86 Geçer B 3,00 80-82 Geçer B- 2,67 77-79 Geçer C+ 2,33 73-76 Geçer C 2,00 70-72 Geçer C- 1,67 64-69 Şartlı geçer D+ 1,33 56-63 Şartlı geçer D 1,00 50-55 Şartlı geçer F 0,00 0-49 Başarısız NA 0,00 * Devamsız W * * Çekilme I * * Eksik T * * Transfer S * * Yeterli U * * Yetersiz P * * Devam ediyor EX * * Muaf | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Mühendislik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MÜDEK) Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 1.05.2023/30.09.2025 | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | Asgari 240 AKTS ders kredisini başarmak ve müfredatta yer alan tüm dersleri, Genel Not Ortalaması(GPA) en az 2.00 olacak şekilde tamamlamak. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) |
| |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030033860
ISCO 08
ISCO 08
AGÜ Makine Mühendisliği Bölümü lisans programı:
- Dünyanın önde gelen firmalarında veya akademik kuruluşlarında görev alan
- Temel bilim ve mühendis bilgilerini etik, çevre ve toplumsal farkındalık içerisinde kullanan
- Yaşam boyu öğrenme ve araştırma merakını kaybetmeyen, ve 21. yüzyılın zorluklarına teknik ve bilimsel yetkinlikleri ile çözüm bulabilen
mezunlar yetiştirmeyi amaçlamaktadır.
Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir.
Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Makina mühendisliği ile ilgili karmaşık gerçek yaşam problemlerinin çözümünde kuramsal ve uygulamalı temel bilimler ve mühendislik temel bilgisini uygulayabilme becerisi kazanır.
- Karmaşık makina mühendisliği problemlerinin analizi, tanımlanması, formüle edilmesi ve bu problemlere uygun çözümler üretebilmek için gerekli teknolojik analiz ve modelleme yöntemlerini seçme becerisi kazanır.
- Analitik ve eleştirel düşünme becerisini kazanarak, proje yönetimi, risk yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma gibi konularda bilgi sahibi olur.
- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi kazanır.
- Toplumsal ve çevresel bağlamlarda makina mühendisliği ile ilgili küresel mühendislik problemlerine sürdürülebilir çözümler arama, mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır.
- Mühendislik uygulamalarında mesleki ve etik sorumluluğun farkındalığı; makine mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir.
- Teknolojik gelişmeleri ve çağdaş araştırma konularını yaşam boyu öğrenmeye duyulan gereksinimin farkındalığı ile takip eder.
- Sözlü ve yazılı etkili bir şekilde iletişim kurabilme becerisi, en az bir yabancı dil bilgisi, etkin rapor yazma ve sunum yapma becerisi kazanır.
- Karmaşık makine mühendisliği problemlerinin ve araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, verileri analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
- Karmaşık bir mühendislik problemini, sistemini, sistem bileşenlerini veya surecini istenilen gereksinimler karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar göz önünde bulundurarak deneysel ve sayısal araştırma yöntemleri ile tasarlama, bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde uygulama becerisi kazanır.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- 4Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Abdullah Gül Üniversitesi Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği hükümleri geçerlidir.
Harf notu veya işaret Katsayı Puan Statü
A 4,00 90-l00 Geçer
A- 3,67 87-89 Geçer
B+ 3,33 83-86 Geçer
B 3,00 80-82 Geçer
B- 2,67 77-79 Geçer
C+ 2,33 73-76 Geçer
C 2,00 70-72 Geçer
C- 1,67 64-69 Şartlı geçer
D+ 1,33 56-63 Şartlı geçer
D 1,00 50-55 Şartlı geçer
F 0,00 0-49 Başarısız
NA 0,00 * Devamsız
W * * Çekilme
I * * Eksik
T * * Transfer
S * * Yeterli
U * * Yetersiz
P * * Devam ediyor
EX * * Muaf
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Mühendislik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MÜDEK)
Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 1.05.2023/30.09.2025
- Lise diploması; Ulusal Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) yoluyla yerleştirilmiş olmak; Abdullah Gül Üniversitesi İngilizce Hazırlık Programı Muafiyet Sınavında başarılı olmak ya da TOEFL’dan yeterli yabancı dil puanını almış olmak Yabancı öğrenciler için, üniversite tarafından ilan edilen şartları sağlamak
- Bölümümüz tarafından sunulan eğitim programında edinilen bilgi ve beceriler sayesinde, mezunlarımız Savunma, Havacılık, Çelik, Otomotiv, Yenilenebilir Enerji ve Robotik gibi kritik sektörlerde faaliyet gösteren önde gelen ulusal ve küresel şirketlerde işbulabilmektedir.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030033860 | |
Qualification Title | Bachelor's Degree | |
Awarding Body | Abdullah Gül University | |
Awarding Body Contact | Abdullah Gul University, Barbaros, Sumer Campus Erkilet Boulevard., 38080 Kocasinan/Kayseri Türkiye | |
Awarding Body Url | https://w3.agu.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Mechanics and metal trades | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | AGU Department of Mechanical Engineering undergraduate program aims to raise graduates.: • Working in leading companies or academic institutions around the world • Using basic science and engineering knowledge within ethical, environmental and social awareness • Who does not lose his curiosity for lifelong learning and research, and who can find solutions to the challenges of the 21st century with his technical and scientific competencies. | |
Learning Environments | Education and training is carried out in the form of formal, open or remote education. In addition, practical training is carried out as internship or workplace training in laboratories and workshops within higher education institutions or in industry, health institutions and workplaces. | |
Description |
| |
Key Competencies | Has the following key competences at an advanced level.
| |
Further Info | Based on Abdullah Gul University Undergraduate Education and Examination Regulation rules; Letter Grade Coefficient Score Status A 4,00 90-l00 Pass A- 3,67 87-89 Pass B+ 3,33 83-86 Pass B 3,00 80-82 Pass B- 2,67 77-79 Pass C+ 2,33 73-76 Pass C 2,00 70-72 Pass C- 1,67 64-69 Conditional Pass D+ 1,33 56-63 Conditional Pass D 1,00 50-55 Conditional Pass F 0,00 0-49 Fail NA 0,00 * Not Attended W * * Withdraw I * * Incopmplete T * * Transfer S * * Satisfactory U * * Unsatisfactory P * * Progress EX * * Exempt | |
Quality Assurance | To oversee the quality of higher education programs; - YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions. - "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. - "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education. 2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma. 4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. | |
Access Requirements |
| |
Conditions for Success | To achieve a minimum of 240 ECTS course credits and to fulfill other obligations determined by Abdullah Gül University, if any. | |
Progression Paths (Relationship Type) |
| |
Legal Basis | 1. Law No. 2547 on Higher Education 1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030033860
ISCO 08
ISCO 08
AGU Department of Mechanical Engineering undergraduate program aims to raise graduates.:
• Working in leading companies or academic institutions around the world
• Using basic science and engineering knowledge within ethical, environmental and social awareness
• Who does not lose his curiosity for lifelong learning and research, and who can find solutions to the challenges of the 21st century with his technical and scientific competencies.
Education and training is carried out in the form of formal, open or remote education.
In addition, practical training is carried out as internship or workplace training in laboratories and workshops within higher education institutions or in industry, health institutions and workplaces.
- Ability to apply theoretical and applied knowledge of basic sciences and engineering fundamentals to solve complex real life problems related to mechanical engineering
- Ability to analyse, define and formulate complex mechanical engineering problems and to select the necessary technological analysis and modelling methods to produce appropriate solutions to these problems
- Gaining analytical and critical thinking skills, having knowledge on issues such as project management, risk management, entrepreneurship, innovation and sustainable development
- Ability to work effectively in disciplinary and multidisciplinary teams; ability to work individually
- Search for sustainable solutions to global engineering problems related to mechanical engineering in social and environmental contexts, awareness of the legal consequences of engineering solutions
- Awareness of occupational and ethical responsibility in engineering practice; knowledge of standards used in mechanical engineering practice.
- Follow technological developments and contemporary research topics with the awareness of the need for lifelong learning
- Ability to communicate effectively both orally and in writing, knowledge of at least one foreign language, effective report writing and presentation skills
- Ability to design experiments, conduct experiments, collect data, analyse and interpret data to investigate complex mechanical engineering problems and research topics
- Ability to design a complex engineering problem, system, system components or process by using experimental and numerical research methods, taking into account realistic constraints in order to meet the desired requirements, and to apply modern design methods and information technologies effectively in this direction.
Has the following key competences at an advanced level.
- Literacy competence
- Multilingual competence
- Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
- Digital competence
- Personal, social and learning to learn competence
- Citizenship competence
- Entrepreneurial competence
- Cultural awareness and expression competence
Based on Abdullah Gul University Undergraduate Education and Examination Regulation rules;
Letter Grade Coefficient Score Status
A 4,00 90-l00 Pass
A- 3,67 87-89 Pass
B+ 3,33 83-86 Pass
B 3,00 80-82 Pass
B- 2,67 77-79 Pass
C+ 2,33 73-76 Pass
C 2,00 70-72 Pass
C- 1,67 64-69 Conditional Pass
D+ 1,33 56-63 Conditional Pass
D 1,00 50-55 Conditional Pass
F 0,00 0-49 Fail
NA 0,00 * Not Attended
W * * Withdraw
I * * Incopmplete
T * * Transfer
S * * Satisfactory
U * * Unsatisfactory
P * * Progress
EX * * Exempt
To oversee the quality of higher education programs;
- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.
- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.
2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.
4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
- High school diploma; Placed by National Higher Education Exam (YKS) scores; Proof of English proficiency (TOEFL or Abdullah Gül University English Proficiency Exam) For foreign students, proof the admission requirements that are announced by the university.
- Those who have a bachelor's degree can continue to master programs and, if they meet the relevant requirements, to doctoral and proficiency in art programs accepted with a bachelor's degree.
- Undergraduate students have the right to participate in double major undergraduate programs opened by the higher education institutions they are studying in. Students registered in double major undergraduate programs can take courses from two diploma programs simultaneously and receive two separate undergraduate diplomas if they are successful.
1. Law No. 2547 on Higher Education
1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
The qualification is valid at all times.
