Yeterlilik Kodu

TR0030015054

Yeterlilik Adı
Protohistorya ve Ön Asya Arkeolojisi Lisans Diploması
Sorumlu KurumEge Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiEge Üniversitesi Rektörlüğü Gençlik Caddesi No : 12 35040 Bornova - İZMİR
Sorumlu Kurum URLhttp://ege.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Tarih ve arkeoloji
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)
  • Protohistorya ve Önasya Arkeolojisi ilk yerleşik yaşamın ve yiyecek üretimciliğinin ortaya çıktığı dönem olan Neolitik Çağ’dan başlayarak Kalkolitik Çağ, Tunç Çağları ve Demir Çağları olmak üzere Önasya olarak tanımlanan Güneybatı Asya coğrafyasındaki eski kültürleri ve uygarlıkları incelemektedir. Bölüm müfredatında Anadolu arkeolojisi başta olmak üzere Irak, İran, Suriye, Levant, Kıbrıs, Mısır, Ege ve Kafkasya eski kültürleri araştırılmaktadır. Ege Üniversitesi Stratejik hedeflerine ve mevcut kalkınma planına uygun olarak bölümümüz FEDEK tarafından Akreditasyon Belgesi'ni almaya hak kazanmıştır.
Öğrenme Ortamları
  • Derslikler, Kazı/Yüzey Araştırması Laboratuvarları, Kazı/Yüzey Araştırması Alanları, Müzeler.
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Arkeoloji ile ilgili güncel elektronik veya basılı ders kitapları ve yayınları kullanarak temel bilgilere, kuramsal çerçeve ve yöntemlere ilişkin bilgilere sahip olur.
  • Arkeolojinin ileri düzeydeki kuramsal ve uygulama bilgilerini gerekli araç gereçleri kullanarak arazide ve ilgili birimde kullanabilme ve çözüm önerileri geliştirebilme becerisi kazanır.
  • Arkeolojik araştırmalarda gerek bağımsız gerekse ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme, çalışma yürütme yetkinliğine sahip olur.
  • Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak yorum getirebilme ve farklı bilimsel disiplinlerin bilgilerini arkeolojik sorunları nicel ve nitel veriler ile destekleyerek eleştirel olarak çözmede kullanır.
  • Alanındaki güncel gelişmeleri izlemenin gerekli olduğunun bilincine sahip olarak ve yaşam boyu öğrenme alışkanlığı kazanır.
  • Arkeolojik mirasın (kültür varlıklarının) korunmasını sağlama, toplumsal sorumluluk bilincinin oluşturulması yönünde çalışma, toplumsal ölçekte proje ve etkinlik gerçekleştirir.
  • Arkeolojik ve bilimsel uygulamalar için evrensel olarak kabul görmüş çağdaş yazılım, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
  • Mesleki etik, sosyal adalet, kültürel değerler, iş güvenliği ve ekolojik farkındalık konularında bilince sahip olur.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Bağıl değerlendirme uygulanmaktadır. Öğrenciler derslere ve sınavlara katılmak zorundadırlar. Öğrencinin devamı öğretim üyesi tarafından takip edilir. Ara sınavların tümü yarı yılın dokuzuncu haftasında yapılmaktadır. Her yarı yılda her ders için bir ara sınav yapılır. Ara sınavların tarihi ve programı yarı yılın başladığı ilk ay içinde bölüm tarafından ilan edilir. Ara sınava ilaveten her dersten bir final sınavı yapılır. Final sınavlarının tarihi ve yeri yine bölümde ilan edilir. Mazereti nedeniyle sınava giremeyen öğrencilere geçerli bir mazereti olması halinde fakülte yönetim kurulu kararıyla mazeret sınav hakkı verilebilir. Ara sınav ve final sınavının yapıldığı derslerde başarı notu ara sınav notunun %40’ı ile final sınavının %60’ı alınarak hesaplanır. Bazı öğretim üyeleri sınav başarı notunu hesaplarken diğer bazı ölçütleri de (örneğin, derse devam, seminer sunumu, yazılı ödev, vb.) göz önünde bulundurmaktadır.
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Akreditasyon Derneği (FEDEK)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 28.08.2023/30.09.2026

Giriş Şartı
  • Öğrencilerin kayıt kabul, sınav ve değerlendirme işlemleri Yükseköğretim Kanuna ve bu kanuna dayalı olarak çıkarılan Yükseköğretim Kurulu kararlarına ve yönetmeliklerine göre yapılmaktadır. Orta öğretimden yüksek öğretime geçişte iki aşamalı bir sınav sistemi uygulanmaktadır. Sınavlar Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından gerçekleştirilmektedir. Sınavlara ilişkin ayrıntılı bilgiye http://www.osym.gov.tr internet adresinden ulaşılabilir. Sınav sisteminin birinci aşaması YTY olarak adlandırılan ortak ve tek bir sınavdır. “TYT”, orta öğretimi başarı ile tamamlayan ve yüksek öğrenim görmek isteyen kişilerin tabi tutulacağı, yüksek öğretime geçiş için yeterliliği ölçen bir sınavdır. TYT’de en az bir puan türünde 150 ve üzeri puanı olmayan adayların; TYT puanları ile bir yükseköğretim programını tercih etme ve ikinci aşamadaki AYT sınavına girme hakları bulunmamaktadır.
  • TYT’de 150.000-169.999 arası puan alan adaylar, sadece meslek yüksekokulu ön lisans programları ile açıköğretim programlarını tercih hakkı kazanır. TYT puanlarından en az biri 170 ve daha fazla olan adaylar, ikinci aşama sınavlarına (AYT) girme hakkı kazanır. TYT’de 170 ve üzeri puan alan adaylar, hem meslek yüksekokulu ön lisans programları ile açıköğretim programlarını, hem de TYT puanı ile öğrenci alan lisans programlarını tercih hakkı kazanır. Özel yetenek sınavıyla öğrenci alan eğitim programları dışındaki yükseköğretim programlarına başvurabilmek için TYT puanının 150 ve üzeri olması gerekir.
  • Sınav sisteminin ikinci aşaması “Alan Yeterlilik Testi” (AYT) olarak adlandırılmaktadır. Bu sınavlar, adayların ders düzeyindeki bilgi ve yeteneklerini ölçen ve açık öğretim dışındaki örgün lisans programlarına yerleştirmede esas alınacak başarı puanını belirleyen sınavlardır. AYT'de uygulanan her test ayrı ayrı değerlendirmeye alınır ve her test için bir standart puan hesaplanır. AYT’de 170 ve üzeri puan alanlar, LYS puan türleri ile öğrenci alan lisans programlarını tercih edebilir.
Başarma Şartları Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla kendi alanlarında veya ilgili alanlarda Lisansüstü programlarda öğrenim görebilirler.
Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik Sürekli Geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030015054


Yeterlilik Adı
Protohistorya ve Ön Asya Arkeolojisi Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Ege Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Ege Üniversitesi Rektörlüğü Gençlik Caddesi No : 12 35040 Bornova - İZMİR

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)
  • Protohistorya ve Önasya Arkeolojisi ilk yerleşik yaşamın ve yiyecek üretimciliğinin ortaya çıktığı dönem olan Neolitik Çağ’dan başlayarak Kalkolitik Çağ, Tunç Çağları ve Demir Çağları olmak üzere Önasya olarak tanımlanan Güneybatı Asya coğrafyasındaki eski kültürleri ve uygarlıkları incelemektedir. Bölüm müfredatında Anadolu arkeolojisi başta olmak üzere Irak, İran, Suriye, Levant, Kıbrıs, Mısır, Ege ve Kafkasya eski kültürleri araştırılmaktadır. Ege Üniversitesi Stratejik hedeflerine ve mevcut kalkınma planına uygun olarak bölümümüz FEDEK tarafından Akreditasyon Belgesi'ni almaya hak kazanmıştır.

Öğrenme Ortamları
  • Derslikler, Kazı/Yüzey Araştırması Laboratuvarları, Kazı/Yüzey Araştırması Alanları, Müzeler.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Arkeoloji ile ilgili güncel elektronik veya basılı ders kitapları ve yayınları kullanarak temel bilgilere, kuramsal çerçeve ve yöntemlere ilişkin bilgilere sahip olur.
  • Arkeolojinin ileri düzeydeki kuramsal ve uygulama bilgilerini gerekli araç gereçleri kullanarak arazide ve ilgili birimde kullanabilme ve çözüm önerileri geliştirebilme becerisi kazanır.
  • Arkeolojik araştırmalarda gerek bağımsız gerekse ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme, çalışma yürütme yetkinliğine sahip olur.
  • Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak yorum getirebilme ve farklı bilimsel disiplinlerin bilgilerini arkeolojik sorunları nicel ve nitel veriler ile destekleyerek eleştirel olarak çözmede kullanır.
  • Alanındaki güncel gelişmeleri izlemenin gerekli olduğunun bilincine sahip olarak ve yaşam boyu öğrenme alışkanlığı kazanır.
  • Arkeolojik mirasın (kültür varlıklarının) korunmasını sağlama, toplumsal sorumluluk bilincinin oluşturulması yönünde çalışma, toplumsal ölçekte proje ve etkinlik gerçekleştirir.
  • Arkeolojik ve bilimsel uygulamalar için evrensel olarak kabul görmüş çağdaş yazılım, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
  • Mesleki etik, sosyal adalet, kültürel değerler, iş güvenliği ve ekolojik farkındalık konularında bilince sahip olur.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Bağıl değerlendirme uygulanmaktadır. Öğrenciler derslere ve sınavlara katılmak zorundadırlar. Öğrencinin devamı öğretim üyesi tarafından takip edilir. Ara sınavların tümü yarı yılın dokuzuncu haftasında yapılmaktadır. Her yarı yılda her ders için bir ara sınav yapılır. Ara sınavların tarihi ve programı yarı yılın başladığı ilk ay içinde bölüm tarafından ilan edilir. Ara sınava ilaveten her dersten bir final sınavı yapılır. Final sınavlarının tarihi ve yeri yine bölümde ilan edilir. Mazereti nedeniyle sınava giremeyen öğrencilere geçerli bir mazereti olması halinde fakülte yönetim kurulu kararıyla mazeret sınav hakkı verilebilir. Ara sınav ve final sınavının yapıldığı derslerde başarı notu ara sınav notunun %40’ı ile final sınavının %60’ı alınarak hesaplanır. Bazı öğretim üyeleri sınav başarı notunu hesaplarken diğer bazı ölçütleri de (örneğin, derse devam, seminer sunumu, yazılı ödev, vb.) göz önünde bulundurmaktadır.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Akreditasyon Derneği (FEDEK)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 28.08.2023/30.09.2026


Giriş Şartı
  • Öğrencilerin kayıt kabul, sınav ve değerlendirme işlemleri Yükseköğretim Kanuna ve bu kanuna dayalı olarak çıkarılan Yükseköğretim Kurulu kararlarına ve yönetmeliklerine göre yapılmaktadır. Orta öğretimden yüksek öğretime geçişte iki aşamalı bir sınav sistemi uygulanmaktadır. Sınavlar Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından gerçekleştirilmektedir. Sınavlara ilişkin ayrıntılı bilgiye http://www.osym.gov.tr internet adresinden ulaşılabilir. Sınav sisteminin birinci aşaması YTY olarak adlandırılan ortak ve tek bir sınavdır. “TYT”, orta öğretimi başarı ile tamamlayan ve yüksek öğrenim görmek isteyen kişilerin tabi tutulacağı, yüksek öğretime geçiş için yeterliliği ölçen bir sınavdır. TYT’de en az bir puan türünde 150 ve üzeri puanı olmayan adayların; TYT puanları ile bir yükseköğretim programını tercih etme ve ikinci aşamadaki AYT sınavına girme hakları bulunmamaktadır.
  • TYT’de 150.000-169.999 arası puan alan adaylar, sadece meslek yüksekokulu ön lisans programları ile açıköğretim programlarını tercih hakkı kazanır. TYT puanlarından en az biri 170 ve daha fazla olan adaylar, ikinci aşama sınavlarına (AYT) girme hakkı kazanır. TYT’de 170 ve üzeri puan alan adaylar, hem meslek yüksekokulu ön lisans programları ile açıköğretim programlarını, hem de TYT puanı ile öğrenci alan lisans programlarını tercih hakkı kazanır. Özel yetenek sınavıyla öğrenci alan eğitim programları dışındaki yükseköğretim programlarına başvurabilmek için TYT puanının 150 ve üzeri olması gerekir.
  • Sınav sisteminin ikinci aşaması “Alan Yeterlilik Testi” (AYT) olarak adlandırılmaktadır. Bu sınavlar, adayların ders düzeyindeki bilgi ve yeteneklerini ölçen ve açık öğretim dışındaki örgün lisans programlarına yerleştirmede esas alınacak başarı puanını belirleyen sınavlardır. AYT'de uygulanan her test ayrı ayrı değerlendirmeye alınır ve her test için bir standart puan hesaplanır. AYT’de 170 ve üzeri puan alanlar, LYS puan türleri ile öğrenci alan lisans programlarını tercih edebilir.

Başarma Şartları
Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla kendi alanlarında veya ilgili alanlarda Lisansüstü programlarda öğrenim görebilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik Sürekli Geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030015054

Qualification Title
Bachelor's Degree in Protohistory and Near-Asian Archeology
Awarding BodyEGE UNIVERSITY
Awarding Body ContactEge University Rectorate Gençlik Caddesi 35040 Bornova – Izmir Telephone: (0-232) 311 10 10 Email: webadmin@ege.edu.tr
Awarding Body Urlhttp://ege.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024
TQF Level 6
Thematic AreasHistory and archaeology
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile
  • Protohistory and Near Eastern Archeology examines the ancient cultures and civilizations in the Southwest Asian geography defined as Near East, starting from the Neolithic Age, the period when the first settled life and food production emerged, and the Chalcolithic Age, Bronze Ages and Iron Ages. In the department curriculum, Anatolian archeology is in particular, as well as the ancient cultures of Iraq, Iran, Syria, the Levant, Cyprus, Egypt, the Aegean and the Caucasus. In accordance with the strategic goals and current development plan of Ege University, our department has been entitled to receive the Accreditation Certificate from FEDEK.
Learning Environments
  • Classrooms, Excavation/Survey Laboratories, Excavation/Survey Areas, Museums.
Description
  • To have basic knowledge, theoretical framework and methods by using current electronic or printed textbooks and publications on archaeology.
  • Ability to use advanced theoretical and practical knowledge of archeology in the field and in the relevant unit using the necessary tools and to develop solution suggestions.
  • Ability to take responsibility and carry out work both independently and as a team member in archaeological research.
  • To be able to interpret using the advanced knowledge and skills acquired in archaeology and to use the knowledge of different scientific disciplines to critically solve archaeological problems by supporting them with quantitative and qualitative data.
  • Being aware of the need to follow current developments in the field and gaining the habit of lifelong learning.
  • Ensuring the protection of archaeological heritage (cultural assets), working towards creating social responsibility awareness, and being able to carry out projects and activities on a social scale.
  • Ability to use universally accepted contemporary software, information and communication technologies for archaeological and scientific applications.
  • Having awareness about professional ethics, social justice, cultural values, occupational safety and ecological awareness.
Key Competencies

Has advanced level of the following key competencies:

  • Literacy competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression competence
Further Info
  • Relative evaluation is applied. Students must attend classes and exams. The student's attendance is monitored by the faculty member. All midterm exams are held in the ninth week of the semester. A midterm exam is held for each course every semester. The date and schedule of midterm exams are announced by the department within the first month of the semester. In addition to the midterm exam, there is a final exam for each course. The date and location of the final exams are announced in the department. Students who cannot take the exam due to an excuse may be given the right to take an excuse exam by the decision of the faculty board of directors, if they have a valid excuse. In courses where midterm and final exams are given, the success grade is calculated by taking 40% of the midterm exam grade and 60% of the final exam. Some faculty members also take into account some other criteria (for example, class attendance, seminar presentation, written assignment, etc.) when calculating the exam success grade.
Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Access Requirements
  • Registration, examination and evaluation procedures of students are carried out in accordance with the Higher Education Law and the decisions and regulations of the Council of Higher Education issued based on this law. A two-stage examination system is applied in the transition from secondary education to higher education. Exams are carried out by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM). Detailed information about the exams can be found on the website http://www.osym.gov.tr. The first stage of the examination system is a common and single examination called YTY. “TYT” is an exam that measures the qualifications for transition to higher education, to which people who have successfully completed secondary education and want to receive higher education will be subjected.
  • Candidates who do not have 150 or more points in at least one score type in TYT; They do not have the right to choose a higher education program with their TYT scores and to take the AYT exam in the second stage. Candidates who score between 150,000-169,999 in TYT have the right to choose only vocational school associate degree programs and open education programs. Candidates with at least one of their TYT scores of 170 or more are entitled to take the second stage exams (AYT). Candidates who score 170 or above in TYT have the right to choose both vocational school associate degree programs and open education programs, as well as undergraduate programs that accept students with TYT scores.
  • In order to apply to higher education programs other than education programs that accept students through special talent exams, the TYT score must be 150 or above. The second stage of the examination system is called "Field Proficiency Test" (AYT). These exams measure the candidates' course-level knowledge and abilities and determine the success score that will be used as a basis for placement in formal undergraduate programs other than open education. Each test administered in AYT is evaluated separately and a standard score is calculated for each test. Those who score 170 or above in AYT can choose undergraduate programs that accept students with LYS score types.
Conditions for Success Successfully completing all courses available in the program (equivalent to a total of 240 ECTS) and having a weighted GPA of at least 2.00 out of 4.00 is the qualification requirement for graduation.
Progression Paths (Relationship Type)
  • Candidates who have successfully completed their undergraduate education can study postgraduate programs in their own field or related fields, provided that they receive a valid score from the ALES exam and have sufficient English language knowledge.
Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

Qualification is valid at all times.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030015054


Qualification Title
Bachelor's Degree in Protohistory and Near-Asian Archeology

Awarding Body
EGE UNIVERSITY

Awarding Body Contact
Ege University Rectorate Gençlik Caddesi 35040 Bornova – Izmir Telephone: (0-232) 311 10 10 Email: webadmin@ege.edu.tr

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile
  • Protohistory and Near Eastern Archeology examines the ancient cultures and civilizations in the Southwest Asian geography defined as Near East, starting from the Neolithic Age, the period when the first settled life and food production emerged, and the Chalcolithic Age, Bronze Ages and Iron Ages. In the department curriculum, Anatolian archeology is in particular, as well as the ancient cultures of Iraq, Iran, Syria, the Levant, Cyprus, Egypt, the Aegean and the Caucasus. In accordance with the strategic goals and current development plan of Ege University, our department has been entitled to receive the Accreditation Certificate from FEDEK.

Learning Environments
  • Classrooms, Excavation/Survey Laboratories, Excavation/Survey Areas, Museums.

Description
  • To have basic knowledge, theoretical framework and methods by using current electronic or printed textbooks and publications on archaeology.
  • Ability to use advanced theoretical and practical knowledge of archeology in the field and in the relevant unit using the necessary tools and to develop solution suggestions.
  • Ability to take responsibility and carry out work both independently and as a team member in archaeological research.
  • To be able to interpret using the advanced knowledge and skills acquired in archaeology and to use the knowledge of different scientific disciplines to critically solve archaeological problems by supporting them with quantitative and qualitative data.
  • Being aware of the need to follow current developments in the field and gaining the habit of lifelong learning.
  • Ensuring the protection of archaeological heritage (cultural assets), working towards creating social responsibility awareness, and being able to carry out projects and activities on a social scale.
  • Ability to use universally accepted contemporary software, information and communication technologies for archaeological and scientific applications.
  • Having awareness about professional ethics, social justice, cultural values, occupational safety and ecological awareness.

Key Competencies

Has advanced level of the following key competencies:

  • Literacy competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression competence

Further Info
  • Relative evaluation is applied. Students must attend classes and exams. The student's attendance is monitored by the faculty member. All midterm exams are held in the ninth week of the semester. A midterm exam is held for each course every semester. The date and schedule of midterm exams are announced by the department within the first month of the semester. In addition to the midterm exam, there is a final exam for each course. The date and location of the final exams are announced in the department. Students who cannot take the exam due to an excuse may be given the right to take an excuse exam by the decision of the faculty board of directors, if they have a valid excuse. In courses where midterm and final exams are given, the success grade is calculated by taking 40% of the midterm exam grade and 60% of the final exam. Some faculty members also take into account some other criteria (for example, class attendance, seminar presentation, written assignment, etc.) when calculating the exam success grade.

Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.


Access Requirements
  • Registration, examination and evaluation procedures of students are carried out in accordance with the Higher Education Law and the decisions and regulations of the Council of Higher Education issued based on this law. A two-stage examination system is applied in the transition from secondary education to higher education. Exams are carried out by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM). Detailed information about the exams can be found on the website http://www.osym.gov.tr. The first stage of the examination system is a common and single examination called YTY. “TYT” is an exam that measures the qualifications for transition to higher education, to which people who have successfully completed secondary education and want to receive higher education will be subjected.
  • Candidates who do not have 150 or more points in at least one score type in TYT; They do not have the right to choose a higher education program with their TYT scores and to take the AYT exam in the second stage. Candidates who score between 150,000-169,999 in TYT have the right to choose only vocational school associate degree programs and open education programs. Candidates with at least one of their TYT scores of 170 or more are entitled to take the second stage exams (AYT). Candidates who score 170 or above in TYT have the right to choose both vocational school associate degree programs and open education programs, as well as undergraduate programs that accept students with TYT scores.
  • In order to apply to higher education programs other than education programs that accept students through special talent exams, the TYT score must be 150 or above. The second stage of the examination system is called "Field Proficiency Test" (AYT). These exams measure the candidates' course-level knowledge and abilities and determine the success score that will be used as a basis for placement in formal undergraduate programs other than open education. Each test administered in AYT is evaluated separately and a standard score is calculated for each test. Those who score 170 or above in AYT can choose undergraduate programs that accept students with LYS score types.

Conditions for Success
Successfully completing all courses available in the program (equivalent to a total of 240 ECTS) and having a weighted GPA of at least 2.00 out of 4.00 is the qualification requirement for graduation.

Progression Paths (Relationship Type)
  • Candidates who have successfully completed their undergraduate education can study postgraduate programs in their own field or related fields, provided that they receive a valid score from the ALES exam and have sufficient English language knowledge.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

Qualification is valid at all times.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode