Yeterlilik Kodu

TR0030028646

Yeterlilik Adı
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Diploması
Sorumlu KurumDokuz Eylül Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiAlsancak, No: 144 35210, Cumhuriyet Blv, 35220 Konak
Sorumlu Kurum URLhttps://www.deu.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Psikoloji
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08/2635.08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı, çağdaş yaklaşımları temele alarak yürüttüğü 4 yıllık lisans programıyla; çağdaş ölçme-değerlendirme yaklaşımlardan haberdar, teknolojik gelişmeler doğrultusunda öğretim faaliyetlerini düzenleyebilen, farklı öğretim yöntem ve stratejilerini öğretim süreçlerinde kullanabilen, alanında yapılan çalışmaları takip edebilen nitelikli psikolojik danışman yetiştirmeyi amaçlamaktadır.

Öğrenme Ortamları

Öğrenme örgün eğitim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler fakülte bünyesindeki dersliklerde, bireyle psikolojik danışma odalarında veya alanda staj eğitimi şeklinde gerçekleştirilmektedir.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)

•   Türk milli eğitim sisteminin öngördüğü amaç ve ilkeleri tüm eğitim uygulamalarında temel alır.
•   Çalıştığı kuruma ve çevresine özgün rehberlik ve psikolojik danışma programı geliştirir ve uygular.
•   Türkçeyi ve İngilizceyi, istatistik ve bilgisayar uygulamalarını, bilimsel araştırma planlayıp yürütebilme ile ilişkili olarak kullanır.
•   Farklı üstünlüğü ve yetersizliği olan bireyleri ayırt eder, destek olur ve sağaltım için sevk eder.
•   Davranış bozukluğu gösteren çocuk ve yetişkinler ile kişilik bozukluğu gösteren yetişkinlere ait tanı kriterleri ile onları ayırt eder, destek olur ve sağaltım için sevk eder.
•   Grupla ve bireysel psikolojik danışma oturumlarını planlar, iletişim becerilerini (sözlü ve sözsüz) ve psikolojik danışma becerilerini doğru kullanır ve uygular.
•   Eğitsel, mesleki, kişisel ve sosyal rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini planlar ve uygular.
•   Ailelere, okul çalışanlarına ve yetişkinlere yönelik psikolojik danışma ve rehberlik ile konsültasyon çalışmaları planlar ve uygular.
•   Bireyi tanıma amacıyla test ve test dışı teknikleri uygular, yorumlar ve raporlar.
•   Gelişim alanlarını, kuramlarını, dönemlerini ve uyum problemlerini, davranışın sosyal ve felsefi temellerini, öğrenme, öğretim ile yönetim kavram ve ilkelerini psikolojik danışma ve rehberlik uygulamalarına aktarır.
•   Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin planlanmasında ve uygulanmasında mesleki etik kuralları ve psikolojik danışma ve rehberlik kuramlarını kullanır.
•   Psikolojik danışma ve rehberlik alanına ilişkin temel kavramları doğru kullanır.
•   Kariyer gelişimi kuramları, karar verme modelleri ve iş gücü piyasası koşulları temelinde bireylere kariyer gelişimleri sürecinde kendilerini tanımalarını, anlamalarını ve uygun karar vermelerini kolaylaştıracak hizmetleri sunar.
•   Sağlıklı yaşam becerileri geliştirir.
•   Kültür, sanat ve dil alanında yeterliliklerini arttırır.
•   Eğitim alanında yenilikçi yaklaşımları takip eder.

Anahtar Yetkinlikler

•Dijital yetkinlik
•Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
•Vatandaşlık yetkinliği
•Girişimcilik yetkinliği
•Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Bağıl değerlendirme sistemine göre bir öğrencinin bir dersten başarı notu, o derse ait yarıyıl içi çalışmalarında gösterdiği başarı düzeyi ve yarıyıl sonu veya bütünleme sınavında aldığı not birlikte değerlendirilerek sınıfın başarı düzeyine göre belirlenir. Bağıl değerlendirme olarak anılacak bu değerlendirme, dersi veren öğretim elemanı tarafından, notların istatistiksel dağılımı ve sınıf ortalaması göz önünde bulundurularak yapılır. Bağıl değerlendirme sonunda her öğrenciye, dersi veren öğretim elemanı tarafından başarı derecesini belirten harflerle ifade edilen başarı notu takdir olunarak verilir. Başarı notlarının ifade ettikleri başarı dereceleri ve katsayıları aşağıdaki tabloda gösterilmiştir.
90-100 4.00 AA
85-89 3.50 BA
80-84 3.00 BB
75-79 2.50 CB
70-74 2.00 CC
65-69 1.50 DC
60-64 1.00 DD
50-59 0.50 FD
49 ve aşağısı 0.00 FF
Bir dersten AA, BA, BB, CB, CC, DC, DD notlarından birisini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır.
Ayrıca; Y (Yetersiz), B (Başarılı), M (Muaf) notları ortalamaya katılmayan notlar ve D (Devamsız), E (Eksik) notları geçici notlar olup, bunlardan;
a) D notu derse devam yükümlülüklerini veya ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için sınava girme hakkını elde edemeyen öğrencilere verilir ve not ortalaması hesabında (FF) notu işlemi görür.
b) B notu, not ortalamalarına katılmayan derslerden başarılı olan öğrencilere verilir.
c) Y notu, not ortalamalarına katılmayan derslerden başarı gösteremeyen öğrencilere verilir.

Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili öğretim üyesi/leri tarafından hazırlanan ve Bilgi paketinde yer alan Ders Tanıtım Formunda tanımlanmıştır. Sınavlar ve ders başarı notları ile ilgili olarak DEÜ Ön lisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin ve Buca Eğitim Fakültesi Öğretim ve Sınav Uygulama Esaslarının ilgili maddeleri uygulanır. Buna göre öğrenciler derslere, uygulamalara ve sınavlara katılmak zorundadırlar. Öğrencilerin devam-devamsızlığı ilgili öğretim elemanı tarafından takip edilir. Öğrenciler her ders için bir ara sınav ve bir yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Bazı derslerde, bunlara ek olarak yarıyıl içi çalışma da (proje, seminer, ödev, sunum vs.) istenebilir. Fakültemizin eğitim-öğretim yönetmeliğine göre bir ara sınav ve bir yarıyıl sonu sınavının başarı notuna katkısı %40 ve %60tır. Eğer yarıyıl içi çalışma da istenmişse, bu durumda ara sınav %30, yarıyıl sonu sınavı %60 ve yarıyıl içi çalışma da %10 olarak başarı notuna etki eder. Genel not ortalaması 1.80den aşağı olan öğrenciler, daha önce almadıkları bir derse kayıt olamazlar. Bir dersten başarısız olan öğrenciler istedikleri takdirde, yarıyıl sonu sınavını takiben yapılacak olan Bütünleme Sınavlarına girebilirler. Bütünleme sınavlarında alınan notlar, ilgili derslerin yarıyıl sonu sınavlarında alınan notlar yerine geçer ve öğrencinin başarı notu yeniden hesaplanır.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler
olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Akreditasyon kuruluşı adı: Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD) Tarihler: 1.05.2024-1.05.2027

Giriş Şartı

Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve
yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak. Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak.

Başarma ŞartlarıÖğrencinin 4 yıllık bu programdan mezun olabilmesi için tüm derslerini başarı ile tamamlaması gerekir. Bu derece öğretim programında yer alan tüm dersleri başaran, minimum 240 AKTS kredisini sağlayan ve genel not ortalaması en az 2.00/4.00 olan öğrencilere verilir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan öğrenciler, ilgili yönetmelikler doğrultusunda belirlenen koşulları sağladıklarında (örn., merkezi ALES sınavından geçerli not almaları, not ortalamaları, mülakat vb), başta üniversitemiz ve diğer üniversitelerin Eğitim Bilimleri Enstitüsü bünyesinde yer alan Rehberlik ve Psikolojik Danışma Anabilim Dalı lisansüstü programlar olmak üzere, öngörülen diğer olası koşulları sağladıklarında da ilgili diğer alanlarında lisansüstü eğitim programlarına başvurabilir, öğrenim görebilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi
Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030028646


Yeterlilik Adı
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Dokuz Eylül Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Alsancak, No: 144 35210, Cumhuriyet Blv, 35220 Konak

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08/2635.08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08/2635.08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı, çağdaş yaklaşımları temele alarak yürüttüğü 4 yıllık lisans programıyla; çağdaş ölçme-değerlendirme yaklaşımlardan haberdar, teknolojik gelişmeler doğrultusunda öğretim faaliyetlerini düzenleyebilen, farklı öğretim yöntem ve stratejilerini öğretim süreçlerinde kullanabilen, alanında yapılan çalışmaları takip edebilen nitelikli psikolojik danışman yetiştirmeyi amaçlamaktadır.


Öğrenme Ortamları

Öğrenme örgün eğitim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler fakülte bünyesindeki dersliklerde, bireyle psikolojik danışma odalarında veya alanda staj eğitimi şeklinde gerçekleştirilmektedir.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)

•   Türk milli eğitim sisteminin öngördüğü amaç ve ilkeleri tüm eğitim uygulamalarında temel alır.
•   Çalıştığı kuruma ve çevresine özgün rehberlik ve psikolojik danışma programı geliştirir ve uygular.
•   Türkçeyi ve İngilizceyi, istatistik ve bilgisayar uygulamalarını, bilimsel araştırma planlayıp yürütebilme ile ilişkili olarak kullanır.
•   Farklı üstünlüğü ve yetersizliği olan bireyleri ayırt eder, destek olur ve sağaltım için sevk eder.
•   Davranış bozukluğu gösteren çocuk ve yetişkinler ile kişilik bozukluğu gösteren yetişkinlere ait tanı kriterleri ile onları ayırt eder, destek olur ve sağaltım için sevk eder.
•   Grupla ve bireysel psikolojik danışma oturumlarını planlar, iletişim becerilerini (sözlü ve sözsüz) ve psikolojik danışma becerilerini doğru kullanır ve uygular.
•   Eğitsel, mesleki, kişisel ve sosyal rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini planlar ve uygular.
•   Ailelere, okul çalışanlarına ve yetişkinlere yönelik psikolojik danışma ve rehberlik ile konsültasyon çalışmaları planlar ve uygular.
•   Bireyi tanıma amacıyla test ve test dışı teknikleri uygular, yorumlar ve raporlar.
•   Gelişim alanlarını, kuramlarını, dönemlerini ve uyum problemlerini, davranışın sosyal ve felsefi temellerini, öğrenme, öğretim ile yönetim kavram ve ilkelerini psikolojik danışma ve rehberlik uygulamalarına aktarır.
•   Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin planlanmasında ve uygulanmasında mesleki etik kuralları ve psikolojik danışma ve rehberlik kuramlarını kullanır.
•   Psikolojik danışma ve rehberlik alanına ilişkin temel kavramları doğru kullanır.
•   Kariyer gelişimi kuramları, karar verme modelleri ve iş gücü piyasası koşulları temelinde bireylere kariyer gelişimleri sürecinde kendilerini tanımalarını, anlamalarını ve uygun karar vermelerini kolaylaştıracak hizmetleri sunar.
•   Sağlıklı yaşam becerileri geliştirir.
•   Kültür, sanat ve dil alanında yeterliliklerini arttırır.
•   Eğitim alanında yenilikçi yaklaşımları takip eder.


Anahtar Yetkinlikler

•Dijital yetkinlik
•Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
•Vatandaşlık yetkinliği
•Girişimcilik yetkinliği
•Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Bağıl değerlendirme sistemine göre bir öğrencinin bir dersten başarı notu, o derse ait yarıyıl içi çalışmalarında gösterdiği başarı düzeyi ve yarıyıl sonu veya bütünleme sınavında aldığı not birlikte değerlendirilerek sınıfın başarı düzeyine göre belirlenir. Bağıl değerlendirme olarak anılacak bu değerlendirme, dersi veren öğretim elemanı tarafından, notların istatistiksel dağılımı ve sınıf ortalaması göz önünde bulundurularak yapılır. Bağıl değerlendirme sonunda her öğrenciye, dersi veren öğretim elemanı tarafından başarı derecesini belirten harflerle ifade edilen başarı notu takdir olunarak verilir. Başarı notlarının ifade ettikleri başarı dereceleri ve katsayıları aşağıdaki tabloda gösterilmiştir.
90-100 4.00 AA
85-89 3.50 BA
80-84 3.00 BB
75-79 2.50 CB
70-74 2.00 CC
65-69 1.50 DC
60-64 1.00 DD
50-59 0.50 FD
49 ve aşağısı 0.00 FF
Bir dersten AA, BA, BB, CB, CC, DC, DD notlarından birisini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır.
Ayrıca; Y (Yetersiz), B (Başarılı), M (Muaf) notları ortalamaya katılmayan notlar ve D (Devamsız), E (Eksik) notları geçici notlar olup, bunlardan;
a) D notu derse devam yükümlülüklerini veya ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için sınava girme hakkını elde edemeyen öğrencilere verilir ve not ortalaması hesabında (FF) notu işlemi görür.
b) B notu, not ortalamalarına katılmayan derslerden başarılı olan öğrencilere verilir.
c) Y notu, not ortalamalarına katılmayan derslerden başarı gösteremeyen öğrencilere verilir.

Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili öğretim üyesi/leri tarafından hazırlanan ve Bilgi paketinde yer alan Ders Tanıtım Formunda tanımlanmıştır. Sınavlar ve ders başarı notları ile ilgili olarak DEÜ Ön lisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin ve Buca Eğitim Fakültesi Öğretim ve Sınav Uygulama Esaslarının ilgili maddeleri uygulanır. Buna göre öğrenciler derslere, uygulamalara ve sınavlara katılmak zorundadırlar. Öğrencilerin devam-devamsızlığı ilgili öğretim elemanı tarafından takip edilir. Öğrenciler her ders için bir ara sınav ve bir yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Bazı derslerde, bunlara ek olarak yarıyıl içi çalışma da (proje, seminer, ödev, sunum vs.) istenebilir. Fakültemizin eğitim-öğretim yönetmeliğine göre bir ara sınav ve bir yarıyıl sonu sınavının başarı notuna katkısı %40 ve %60tır. Eğer yarıyıl içi çalışma da istenmişse, bu durumda ara sınav %30, yarıyıl sonu sınavı %60 ve yarıyıl içi çalışma da %10 olarak başarı notuna etki eder. Genel not ortalaması 1.80den aşağı olan öğrenciler, daha önce almadıkları bir derse kayıt olamazlar. Bir dersten başarısız olan öğrenciler istedikleri takdirde, yarıyıl sonu sınavını takiben yapılacak olan Bütünleme Sınavlarına girebilirler. Bütünleme sınavlarında alınan notlar, ilgili derslerin yarıyıl sonu sınavlarında alınan notlar yerine geçer ve öğrencinin başarı notu yeniden hesaplanır.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler
olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Akreditasyon kuruluşı adı: Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD) Tarihler: 1.05.2024-1.05.2027


Giriş Şartı

Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve
yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak. Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak.


Başarma Şartları
Öğrencinin 4 yıllık bu programdan mezun olabilmesi için tüm derslerini başarı ile tamamlaması gerekir. Bu derece öğretim programında yer alan tüm dersleri başaran, minimum 240 AKTS kredisini sağlayan ve genel not ortalaması en az 2.00/4.00 olan öğrencilere verilir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan öğrenciler, ilgili yönetmelikler doğrultusunda belirlenen koşulları sağladıklarında (örn., merkezi ALES sınavından geçerli not almaları, not ortalamaları, mülakat vb), başta üniversitemiz ve diğer üniversitelerin Eğitim Bilimleri Enstitüsü bünyesinde yer alan Rehberlik ve Psikolojik Danışma Anabilim Dalı lisansüstü programlar olmak üzere, öngörülen diğer olası koşulları sağladıklarında da ilgili diğer alanlarında lisansüstü eğitim programlarına başvurabilir, öğrenim görebilirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi
Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030028646

Qualification Title
Bachelor's Degree in Guidance and Psychological Counseling
Awarding BodyDokuz Eylül University
Awarding Body Contact Alsancak, No: 144 35210, Cumhuriyet Blv, 35220 Konak
Awarding Body Urlhttps://www.deu.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024
TQF Level 6
Thematic AreasPsychology
National Occupation Classification

ISCO 08/2635.08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

The Department of Guidance and Psychological Counseling, with its 4-year undergraduate program based on contemporary approaches; It aims to train qualified psychological counselors who are aware of contemporary measurement-evaluation approaches, who can organize teaching activities in line with technological developments, who can use different teaching methods and strategies in teaching processes, and who can follow the studies conducted in the field.

Learning Environments

Learning takes place in the form of formal education. In addition, practical trainings are carried out in the classrooms within the faculty, in individual counseling rooms or in the form of internship training in the field.

Description
  • Grounds all educational practices in the objectives and principles established by the Turkish national education system.
  • Develops and implements unique guidance and psychological counseling programs tailored to the institution and community in which they work.
  • Effectively utilizes Turkish and English, as well as statistical and computer applications, in planning and conducting scientific research.
  • Identifies individuals with different strengths and disabilities, provides support, and refers them for treatment when necessary.
  • Differentiates between children and adults exhibiting behavioral disorders and adults with personality disorders, applies diagnostic criteria, provides support, and refers them for treatment when necessary.
  • Plans group and individual counseling sessions, correctly applies verbal and non-verbal communication skills, and effectively uses psychological counseling techniques.
  • Plans and implements educational, vocational, personal, and social guidance and counseling services.
  • Plans and conducts psychological counseling, guidance, and consultation services for families, school staff, and adults.
  • Administers, interprets, and reports on tests and non-test techniques aimed at understanding individuals.
  • Applies the principles and concepts of development areas, theories, stages, adaptation issues, the social and philosophical foundations of behavior, and learning, teaching, and management concepts to guidance and counseling practices.
  • Adheres to professional ethical standards and applies guidance and counseling theories in planning and delivering psychological counseling and guidance services.
  • Accurately uses fundamental concepts related to the field of psychological counseling and guidance.
  • Provides services that facilitate individuals' understanding of themselves, making informed decisions, and career development processes, based on career development theories, decision-making models, and labor market conditions.
  • Develops healthy life skills.
  • Enhances competencies in the fields of culture, arts, and language.
  • Follows innovative approaches in the field of education.
Key Competencies
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurship competence
  • Cultural awareness and expressive competence
Further Info

According to the relative evaluation system, a student's success grade in a course is determined according to the success level of the class by evaluating the success level of the semester studies for that course and the grade he received in the final or make-up exam. This evaluation, which will be referred to as relative evaluation, is made by the instructor teaching the course, taking into account the statistical distribution of grades and the class average. At the end of the relative evaluation, each student is given a grade of success, expressed in letters indicating the degree of success, by the instructor teaching the course. The degrees of success and coefficients expressed by the success grades are shown in the table below.

90-100 4.00 AA
85-89 3.50 BA
80-84 3.00 BB
75-79 2.50 CB
70-74 2.00 CC
65-69 1.50 DC
60-64 1.00 DD
50-59 0.50 FD
49 ve aşağısı 0.00 FF
A student who receives one of the AA, BA, BB, CB, CC, DC, DD grades from a course is deemed to have succeeded that course. Moreover; Y (Unsatisfactory), B (Pass), M (Exempt) grades are grades that are not included in the average, and D (Absentee), E (Incomplete)
grades are temporary grades;
a) D grade is given to students who do not have the right to take the exam because they do not fulfill their attendance obligations or conditions regarding course practices, and is treated as (FF) grade in the grade point average calculation.
b) Grade B is given to students who are successful in courses that are not included in their grade point average.
c) Y grade is given to students who fail to succeed in courses that are not included in their grade point average.

Measurement and evaluation methods for each course are defined in the course syllabi prepared by the instructor/s. Exam and passings grades are regulated according to the rules and regulations of Dokuz Eylul University, Buca Faculty of Education undergraduate programs as indicated in their catalogs. According to these students must attend classes, practices and examinations. Students attendance is followed by the Instructor concerned. For almost all required and elective courses  there are two  written examinations : One midterm examination  ( given during each semester  and dates of which are announced by the Department in the first month of the semester ) and  one final  exam. The semester grades are determined by adding forty percent of the midterm exam and sixty percent of the final exam grade. In some courses, additional work such as projects, presentations and assignments could be given to students. If there is an additional work given in that course, then the semester grades are:  30% of the midterm exam, 10% the midterm project and 60% of the final exam.  Students whose GPA are lower than 1.80 cannot register for a new course. Those who have failed in the final exam may take the make-up exam of which grade replaces the final exam and students grades are computated again based upon the make-up exam results.

Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;
- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education
institutions.
- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK
are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education
institutions, are shared with the public by YÖK.
- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education
institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education
institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the
"Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments
and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the
student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these
issues.
1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.                                                                                                                                                                                                                                                                                 4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal
Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning
of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the
public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality
assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in
accordance with the legislation. Accreditation body name: Association for Evaluation and Accreditation of Teacher Education Programs (EPDAD) Dates: 1.05.2024-1.05.2027

Access Requirements

To graduate from secondary education institutions or secondary education institutions of foreign countries whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to meet the admission requirements for undergraduate programs of higher education institutions.
To be placed in the relevant undergraduate program of the higher education institution as a result of the central examination conducted by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by the Higher Education Council.

Conditions for SuccessIn order to graduate from this 4-year program, the student must successfully complete all courses. This degree is awarded to students who have successfully completed all the courses in the curriculum, have a minimum of 240 ECTS credits and have a GPA of at least 2.00/4.00
Progression Paths (Relationship Type)

Students who have successfully completed their undergraduate education can apply and study in graduate education programs in other related fields when they meet the conditions determined in accordance with the relevant regulations (e.g., getting a valid grade from the central Academic Personnel and Graduate Education Entrance Examination, grade point average, interview, etc.), especially in the graduate programs of the Department of Guidance and Psychological Counseling within the Institute of Educational Sciences of our university and other universities, and in other related fields when they meet other possible conditions.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional
Credit Transfer in Higher Education Institutions
Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

Qualification is valid indefinetely.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030028646


Qualification Title
Bachelor's Degree in Guidance and Psychological Counseling

Awarding Body
Dokuz Eylül University

Awarding Body Contact
Alsancak, No: 144 35210, Cumhuriyet Blv, 35220 Konak

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08/2635.08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024

National Occupation Classification

ISCO 08/2635.08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

The Department of Guidance and Psychological Counseling, with its 4-year undergraduate program based on contemporary approaches; It aims to train qualified psychological counselors who are aware of contemporary measurement-evaluation approaches, who can organize teaching activities in line with technological developments, who can use different teaching methods and strategies in teaching processes, and who can follow the studies conducted in the field.


Learning Environments

Learning takes place in the form of formal education. In addition, practical trainings are carried out in the classrooms within the faculty, in individual counseling rooms or in the form of internship training in the field.


Description
  • Grounds all educational practices in the objectives and principles established by the Turkish national education system.
  • Develops and implements unique guidance and psychological counseling programs tailored to the institution and community in which they work.
  • Effectively utilizes Turkish and English, as well as statistical and computer applications, in planning and conducting scientific research.
  • Identifies individuals with different strengths and disabilities, provides support, and refers them for treatment when necessary.
  • Differentiates between children and adults exhibiting behavioral disorders and adults with personality disorders, applies diagnostic criteria, provides support, and refers them for treatment when necessary.
  • Plans group and individual counseling sessions, correctly applies verbal and non-verbal communication skills, and effectively uses psychological counseling techniques.
  • Plans and implements educational, vocational, personal, and social guidance and counseling services.
  • Plans and conducts psychological counseling, guidance, and consultation services for families, school staff, and adults.
  • Administers, interprets, and reports on tests and non-test techniques aimed at understanding individuals.
  • Applies the principles and concepts of development areas, theories, stages, adaptation issues, the social and philosophical foundations of behavior, and learning, teaching, and management concepts to guidance and counseling practices.
  • Adheres to professional ethical standards and applies guidance and counseling theories in planning and delivering psychological counseling and guidance services.
  • Accurately uses fundamental concepts related to the field of psychological counseling and guidance.
  • Provides services that facilitate individuals' understanding of themselves, making informed decisions, and career development processes, based on career development theories, decision-making models, and labor market conditions.
  • Develops healthy life skills.
  • Enhances competencies in the fields of culture, arts, and language.
  • Follows innovative approaches in the field of education.

Key Competencies
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurship competence
  • Cultural awareness and expressive competence

Further Info

According to the relative evaluation system, a student's success grade in a course is determined according to the success level of the class by evaluating the success level of the semester studies for that course and the grade he received in the final or make-up exam. This evaluation, which will be referred to as relative evaluation, is made by the instructor teaching the course, taking into account the statistical distribution of grades and the class average. At the end of the relative evaluation, each student is given a grade of success, expressed in letters indicating the degree of success, by the instructor teaching the course. The degrees of success and coefficients expressed by the success grades are shown in the table below.

90-100 4.00 AA
85-89 3.50 BA
80-84 3.00 BB
75-79 2.50 CB
70-74 2.00 CC
65-69 1.50 DC
60-64 1.00 DD
50-59 0.50 FD
49 ve aşağısı 0.00 FF
A student who receives one of the AA, BA, BB, CB, CC, DC, DD grades from a course is deemed to have succeeded that course. Moreover; Y (Unsatisfactory), B (Pass), M (Exempt) grades are grades that are not included in the average, and D (Absentee), E (Incomplete)
grades are temporary grades;
a) D grade is given to students who do not have the right to take the exam because they do not fulfill their attendance obligations or conditions regarding course practices, and is treated as (FF) grade in the grade point average calculation.
b) Grade B is given to students who are successful in courses that are not included in their grade point average.
c) Y grade is given to students who fail to succeed in courses that are not included in their grade point average.

Measurement and evaluation methods for each course are defined in the course syllabi prepared by the instructor/s. Exam and passings grades are regulated according to the rules and regulations of Dokuz Eylul University, Buca Faculty of Education undergraduate programs as indicated in their catalogs. According to these students must attend classes, practices and examinations. Students attendance is followed by the Instructor concerned. For almost all required and elective courses  there are two  written examinations : One midterm examination  ( given during each semester  and dates of which are announced by the Department in the first month of the semester ) and  one final  exam. The semester grades are determined by adding forty percent of the midterm exam and sixty percent of the final exam grade. In some courses, additional work such as projects, presentations and assignments could be given to students. If there is an additional work given in that course, then the semester grades are:  30% of the midterm exam, 10% the midterm project and 60% of the final exam.  Students whose GPA are lower than 1.80 cannot register for a new course. Those who have failed in the final exam may take the make-up exam of which grade replaces the final exam and students grades are computated again based upon the make-up exam results.


Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;
- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education
institutions.
- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK
are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education
institutions, are shared with the public by YÖK.
- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education
institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education
institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the
"Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments
and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the
student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these
issues.
1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.                                                                                                                                                                                                                                                                                 4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal
Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning
of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the
public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality
assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in
accordance with the legislation. Accreditation body name: Association for Evaluation and Accreditation of Teacher Education Programs (EPDAD) Dates: 1.05.2024-1.05.2027


Access Requirements

To graduate from secondary education institutions or secondary education institutions of foreign countries whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to meet the admission requirements for undergraduate programs of higher education institutions.
To be placed in the relevant undergraduate program of the higher education institution as a result of the central examination conducted by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by the Higher Education Council.


Conditions for Success
In order to graduate from this 4-year program, the student must successfully complete all courses. This degree is awarded to students who have successfully completed all the courses in the curriculum, have a minimum of 240 ECTS credits and have a GPA of at least 2.00/4.00

Progression Paths (Relationship Type)

Students who have successfully completed their undergraduate education can apply and study in graduate education programs in other related fields when they meet the conditions determined in accordance with the relevant regulations (e.g., getting a valid grade from the central Academic Personnel and Graduate Education Entrance Examination, grade point average, interview, etc.), especially in the graduate programs of the Department of Guidance and Psychological Counseling within the Institute of Educational Sciences of our university and other universities, and in other related fields when they meet other possible conditions.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional
Credit Transfer in Higher Education Institutions
Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

Qualification is valid indefinetely.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode