Yeterlilik Kodu

TR0030008990

Yeterlilik Adı
Sınıf Eğitimi Tezli Yüksek Lisans Diploması
Sorumlu KurumKütahya Dumlupınar Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiDPÜ Rektörlük Binası, Evliya Çelebi Yerleşkesi Merkez / Kütahya
Sorumlu Kurum URLhttp://www.dpu.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 7
Sınıflandırma (Tematik Alan)Eğitim bilimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Sınıf öğretmenliği alanında uzman düzeyinde ve güncel bir alan ve meslek bilgisine sahiptir.
  • Sınıf öğretmenliği ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi kavrar.
  • Çalıştığı dönem ve bölgeye ait belge ve kaynakları okuyup değerlendirir.
  • Sınıf öğretmenliği alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri araştırma ve öğretim amacıyla kullanır.
  • Alanında elde ettiği bulguları diğer disiplin alanlarında yapılan çalışmalarla bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur.
  • Araştırma, öğretim veya sunum amacı ile her türlü görsel ve işitsel teknolojileri kullanır.
  • Sınıf öğretmenliği alanında var olan bir sorunu fark eder, olası çözüm yolları geliştirebilir, olası çözümleri uygulayarak ölçer, elde ettiği verileri analiz edip değerlendirerek bir sonuca varır
  • Sınıf öğretmenliği alanında kullanılan yöntem ve sistemlerde karşılaşılabilecek sorunlar karşısında sorumluluk alarak yeni stratejik yaklaşımlar ve çözümler geliştirir.Araştırma, uygulama ve öğretim çalışmalarını bağımsız veya ekip olarak yürütür.
  • Sınıf öğretmenliğiyle ilgili bilgi ve bulguları eleştirel ve tarafsız bir şekilde değerlendirir.
  • Mesleki Gelişim ve Yaşam boyu Öğrenme ilkelerini kendisi ve diğerleri için uygular.
  • Sınıf öğretmenliğinde kendisinin veya diğer uzmanların yaptığı çalışmaları her kesimden insana yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli ve anlamlı bir şekilde aktarır.
  • Mesleki ve profesyonel ortamlardaki sosyal ilişkileri eleştirel bir gözle değerlendirebilir ve gerektiğinde bunları geliştirmek üzere yapılacak çalışmalara öncülük eder.
  • Bir yabancı dilde en az “Avrupa Dil Portföyü B2 Genel” düzeyinde yazılı ve sözlü iletişim kurar.
  • Sınıf öğretmenliği alanında uygulanan politikaları yorumlayabilir, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir ve gerektiğinde bunları geliştirebilecek çalışmalar yapar.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Sınavlar 100 tam puan üzerinden değerlendirilir.

Başarı notunun hesaplanmasında kullanılacak olan ara sınav ve dönem sonu sınav notlarının ağırlıkları, derslerin özellikleri de dikkate alınarak ilgili kurullarca Rektörlüğe önerilir.

Ayrıca, dersin öğretim elemanı, dönem başında, dersin içeriğini, başarı notunun hesaplanmasına esas olacak her türlü hususu, ilgili kaynakları ve öğrencilere ders saatleri dışında ayıracağı zamanı kapsayan duyuruyu yapar.NotlarKatsayılarAA4.00BA3.50BB3.00CB2.50CC2.00DC1.50DD1.00FD0.50FF0.00Programın ya da ilişkili olan diğer bölümlerin lisansüstü programlarında mevcut olan derslerden en az 24 (240 AKTS) kredilik ders alan ve tümünü başarıyla tamamlayan, 4.00 üzerinden 3.00 not ortalaması elde eden ve konusuyla ilgili bir alanda hazırladığı tezi seçilmiş bir jüri önünde başarıyla savunan öğrencilere Sınıf Eğitimi alanında yüksek lisans diploması verilir.

Dumlupınar Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğindeki ilgili şartların sağlanması gerekmektedir.

Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

1.Eğitim fakültesi mezunu (lisans).2.ALES (eşit ağırlıklı) en az 55 puan

Başarma ŞartlarıProgramın ya da ilişkili olan diğer bölümlerin lisansüstü programlarında mevcut olan derslerden en az 24 (240 AKTS) kredilik ders alan ve tümünü başarıyla tamamlayan, 4.00 üzerinden 3.00 not ortalaması elde eden ve konusuyla ilgili bir alanda hazırladığı tezi seçilmiş bir jüri önünde başarıyla savunan öğrencilere Sınıf Eğitimi alanında yüksek lisans diploması verilir. Dumlupınar Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğindeki ilgili şartların sağlanması gerekmektedir.Bir öğrencinin en az 3.00 / 4.00 ağırlıklı ortalamasına sahip olması ve başarısız not almaması ve bir tez savunması gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bu diploma Sınıf Öğretmenliği mesleğini yapmaya olanak tanır.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030008990


Yeterlilik Adı
Sınıf Eğitimi Tezli Yüksek Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Kütahya Dumlupınar Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
DPÜ Rektörlük Binası, Evliya Çelebi Yerleşkesi Merkez / Kütahya

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
7

TYÇ Seviyesi
7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Sınıf öğretmenliği alanında uzman düzeyinde ve güncel bir alan ve meslek bilgisine sahiptir.
  • Sınıf öğretmenliği ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi kavrar.
  • Çalıştığı dönem ve bölgeye ait belge ve kaynakları okuyup değerlendirir.
  • Sınıf öğretmenliği alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri araştırma ve öğretim amacıyla kullanır.
  • Alanında elde ettiği bulguları diğer disiplin alanlarında yapılan çalışmalarla bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur.
  • Araştırma, öğretim veya sunum amacı ile her türlü görsel ve işitsel teknolojileri kullanır.
  • Sınıf öğretmenliği alanında var olan bir sorunu fark eder, olası çözüm yolları geliştirebilir, olası çözümleri uygulayarak ölçer, elde ettiği verileri analiz edip değerlendirerek bir sonuca varır
  • Sınıf öğretmenliği alanında kullanılan yöntem ve sistemlerde karşılaşılabilecek sorunlar karşısında sorumluluk alarak yeni stratejik yaklaşımlar ve çözümler geliştirir.Araştırma, uygulama ve öğretim çalışmalarını bağımsız veya ekip olarak yürütür.
  • Sınıf öğretmenliğiyle ilgili bilgi ve bulguları eleştirel ve tarafsız bir şekilde değerlendirir.
  • Mesleki Gelişim ve Yaşam boyu Öğrenme ilkelerini kendisi ve diğerleri için uygular.
  • Sınıf öğretmenliğinde kendisinin veya diğer uzmanların yaptığı çalışmaları her kesimden insana yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli ve anlamlı bir şekilde aktarır.
  • Mesleki ve profesyonel ortamlardaki sosyal ilişkileri eleştirel bir gözle değerlendirebilir ve gerektiğinde bunları geliştirmek üzere yapılacak çalışmalara öncülük eder.
  • Bir yabancı dilde en az “Avrupa Dil Portföyü B2 Genel” düzeyinde yazılı ve sözlü iletişim kurar.
  • Sınıf öğretmenliği alanında uygulanan politikaları yorumlayabilir, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir ve gerektiğinde bunları geliştirebilecek çalışmalar yapar.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Sınavlar 100 tam puan üzerinden değerlendirilir.

Başarı notunun hesaplanmasında kullanılacak olan ara sınav ve dönem sonu sınav notlarının ağırlıkları, derslerin özellikleri de dikkate alınarak ilgili kurullarca Rektörlüğe önerilir.

Ayrıca, dersin öğretim elemanı, dönem başında, dersin içeriğini, başarı notunun hesaplanmasına esas olacak her türlü hususu, ilgili kaynakları ve öğrencilere ders saatleri dışında ayıracağı zamanı kapsayan duyuruyu yapar.NotlarKatsayılarAA4.00BA3.50BB3.00CB2.50CC2.00DC1.50DD1.00FD0.50FF0.00Programın ya da ilişkili olan diğer bölümlerin lisansüstü programlarında mevcut olan derslerden en az 24 (240 AKTS) kredilik ders alan ve tümünü başarıyla tamamlayan, 4.00 üzerinden 3.00 not ortalaması elde eden ve konusuyla ilgili bir alanda hazırladığı tezi seçilmiş bir jüri önünde başarıyla savunan öğrencilere Sınıf Eğitimi alanında yüksek lisans diploması verilir.

Dumlupınar Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğindeki ilgili şartların sağlanması gerekmektedir.


Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

1.Eğitim fakültesi mezunu (lisans).2.ALES (eşit ağırlıklı) en az 55 puan


Başarma Şartları
Programın ya da ilişkili olan diğer bölümlerin lisansüstü programlarında mevcut olan derslerden en az 24 (240 AKTS) kredilik ders alan ve tümünü başarıyla tamamlayan, 4.00 üzerinden 3.00 not ortalaması elde eden ve konusuyla ilgili bir alanda hazırladığı tezi seçilmiş bir jüri önünde başarıyla savunan öğrencilere Sınıf Eğitimi alanında yüksek lisans diploması verilir. Dumlupınar Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğindeki ilgili şartların sağlanması gerekmektedir.Bir öğrencinin en az 3.00 / 4.00 ağırlıklı ortalamasına sahip olması ve başarısız not almaması ve bir tez savunması gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bu diploma Sınıf Öğretmenliği mesleğini yapmaya olanak tanır.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030008990

Qualification Title
Awarding BodyKütahya Dumlupınar University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttp://www.dpu.edu.tr/
OrientationAcademic
EQF Level7
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 7
Thematic AreasEducation science
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description
  • Have expert level subject and professional knowledge in primary education.Understands the relationship between primary education and other disciplines.Read and evaluate documents and sources on the period and region being studied.
  • Use the theoretical and applied knowledge gained in the field of primary education for the purpose of research and teaching.
  • Recognize any problem in primary education, develop possible solutions, put in practice and test these possible solutions, reach a conclusion by using the gathered data.
  • Take responsibilities when encounter problems in the methods and system used in primary education to develop new strategic approaches and solutions. Carry out research, education, and application works as an individual or as a team member.
  • Evaluate new findings in the field of primary education and primary of education in an unbiased and critical manner.
  • Apply principles of Professional Development and Lifelong Learning to himself and others.
  • Present his/her or other experts’ studies in the field of primary education via written, oral, or visual system in a meaningful way.
  • Evaluate critically the social relations in vocational and professional environments and may lead to future studies to improve them when necessary.
  • Achieve written and verbal communication by using at least one foreign language, at the level of the “European Language Portfolio B2 General. Interpret the policies applied in the field of primary education, evaluate them within the framework of quality processes and improve them when necessary.
  • Know the rules of ethics to be followed in primary education studies, and can evaluate and teach these rules.
  • Practices problem solving skills in the field of primary education and interdisciplinary studies as well.
Key Competencies-
Further Info
  • Grading principles for courses with special evaluation are announced by faculty member(s) to the students and the department in the beginning of the semester. 100 is the full point in the assessment of exams.
  • The relative weights of midterm examinations and final examination are submitted to the Registrars Office.
  • Based on grades and associated weights, final points are determined by the course instructor.
  • As featured in the table below, considering the average and statistical distribution of the final points and general class performance, final grades are given.A grade of (E) is given to a student who provides supporting evidence through genuine and valid documentation of illness or other reason which has prevented her/him from completing the necessary course work.
  • E grades are finalized as FF, unless revised until the beginning of the following semester. A student who holds either of the grades (AA), (BA), (BB), (CB) and (CC) is considered successful in that course.
  • Grades below CC (i.e. DC, DD, FD and FF) are considered to be unsuccessful.Students who have successfully completed all of the courses in the program or related departments of at least 24 (240 ECTS) credits from the courses available in the graduate programs, achieved a GPA of 3.00 out of 4.00, and successfully prepared a thesis prepared in front of a selected jury, graduate diploma is given in the field. Dumlupınar Universitys related regulations in the Education-Training and Examination Regulations are required.
Quality Assurance-
Access Requirements

1.Graduate from faculty of education(bachelor degree).2.ALES(equally-weighted)score at least 55

Conditions for SuccessStudents who have successfully completed all of the courses in the program or related departments of at least 24 (240 ECTS) credits from the courses available in the graduate programs, achieved a GPA of 3.00 out of 4.00, and successfully prepared a thesis prepared in front of a selected jury, graduate diploma is given in the field. Dumlupınar Universitys related regulations in the Education-Training and Examination Regulations are required.A student is required to have a minimum CGPA of 3.00/4.00 and no failing grades, and defend a thesis.
Progression Paths (Relationship Type)

This degree enables to exercise the profession.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030008990


Qualification Title

Awarding Body
Kütahya Dumlupınar University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
7

TQF Level
7
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
  • Have expert level subject and professional knowledge in primary education.Understands the relationship between primary education and other disciplines.Read and evaluate documents and sources on the period and region being studied.
  • Use the theoretical and applied knowledge gained in the field of primary education for the purpose of research and teaching.
  • Recognize any problem in primary education, develop possible solutions, put in practice and test these possible solutions, reach a conclusion by using the gathered data.
  • Take responsibilities when encounter problems in the methods and system used in primary education to develop new strategic approaches and solutions. Carry out research, education, and application works as an individual or as a team member.
  • Evaluate new findings in the field of primary education and primary of education in an unbiased and critical manner.
  • Apply principles of Professional Development and Lifelong Learning to himself and others.
  • Present his/her or other experts’ studies in the field of primary education via written, oral, or visual system in a meaningful way.
  • Evaluate critically the social relations in vocational and professional environments and may lead to future studies to improve them when necessary.
  • Achieve written and verbal communication by using at least one foreign language, at the level of the “European Language Portfolio B2 General. Interpret the policies applied in the field of primary education, evaluate them within the framework of quality processes and improve them when necessary.
  • Know the rules of ethics to be followed in primary education studies, and can evaluate and teach these rules.
  • Practices problem solving skills in the field of primary education and interdisciplinary studies as well.

Key Competencies
-

Further Info
  • Grading principles for courses with special evaluation are announced by faculty member(s) to the students and the department in the beginning of the semester. 100 is the full point in the assessment of exams.
  • The relative weights of midterm examinations and final examination are submitted to the Registrars Office.
  • Based on grades and associated weights, final points are determined by the course instructor.
  • As featured in the table below, considering the average and statistical distribution of the final points and general class performance, final grades are given.A grade of (E) is given to a student who provides supporting evidence through genuine and valid documentation of illness or other reason which has prevented her/him from completing the necessary course work.
  • E grades are finalized as FF, unless revised until the beginning of the following semester. A student who holds either of the grades (AA), (BA), (BB), (CB) and (CC) is considered successful in that course.
  • Grades below CC (i.e. DC, DD, FD and FF) are considered to be unsuccessful.Students who have successfully completed all of the courses in the program or related departments of at least 24 (240 ECTS) credits from the courses available in the graduate programs, achieved a GPA of 3.00 out of 4.00, and successfully prepared a thesis prepared in front of a selected jury, graduate diploma is given in the field. Dumlupınar Universitys related regulations in the Education-Training and Examination Regulations are required.

Quality Assurance
-

Access Requirements

1.Graduate from faculty of education(bachelor degree).2.ALES(equally-weighted)score at least 55


Conditions for Success
Students who have successfully completed all of the courses in the program or related departments of at least 24 (240 ECTS) credits from the courses available in the graduate programs, achieved a GPA of 3.00 out of 4.00, and successfully prepared a thesis prepared in front of a selected jury, graduate diploma is given in the field. Dumlupınar Universitys related regulations in the Education-Training and Examination Regulations are required.A student is required to have a minimum CGPA of 3.00/4.00 and no failing grades, and defend a thesis.

Progression Paths (Relationship Type)

This degree enables to exercise the profession.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address