Yeterlilik Kodu | TR0030018613 | |
Yeterlilik Adı | Sınıf Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi , Hatay Tayfur Sökmen kampüsü, 31070 Hatay Merkez/Hatay | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.mku.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Konu uzmanlığı olmaksızın öğretmen yetiştirme | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Programda ara sınav(lar), ödev(ler), proje(ler), uygulama(lar) ve final sınavı gibi çok çeşitli değerlendirme yöntemleri uygulanmaktadır. Değerlendirme yöntemi yazılı sınav(lar), doğru-yanlış test(ler), kısa cevaplı test(ler), eşleştirmeli test(ler), sözlü sınav(lar), ödev(ler), proje(ler), tasarım(lar), portfolyo, performans görevi (Uygulama / Laboratuvar / Atölye / Arazi Çalışması / Seminer / Sunum / Bitirme Çalışması / Tez) içerebilir. Bu bölüm, ilgili dersin tanıtım ve uygulama formunda detaylı olarak açıklanmıştır. Başarı notunun hesaplanmasında yarıyıl içi çalışmalarının %40’ı yarıyıl sonu sınavının %60’ı alınır. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Bir dersten AA, BA, BB, CB, CC, G ve B notlarından birini alan öğrenciler o dersten başarılı sayılırlar. CD veya DD notlarından birini alan öğrenciler ilgili öğretim yılında başarı notu ortalaması 2.00 ve üzerinde ise ilgili ders ya da derslerden başarılı sayılırlar. Öğrenciler, bir dersin sınav haklarından yararlanmak için Üniversitemiz Ön Lisans ve Lisans Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin ilgili maddesinde tanımlanan aşağıdaki şartları yerine getirmek zorundadır; a) O derse kaydını yaptırmış olmak, b) Teorik derslerin % 70’ine katılmak, c) Uygulamalı derslerde uygulamaların % 80’ine katılmak, ç) Uygulamalarda başarılı olmak, verilen projeleri tamamlamış olmak zorunludur. Öğretim ve sınavla ilgili diğer konular Mustafa Kemal Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nde bildirilmiştir.Toplamda 240 AKTS kredisi ders alan, tümünü başarıyla tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasını sağlayanöğrenciler lisans derecesi almaya hak kazanırlar. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Lise ve dengi okul mezunu olmak ve ÖSYM’nin yapmış olduğu öğrenci seçme sınavından yeterli puan almak. | |
Başarma Şartları | Toplamda 240 AKTS kredisi ders alan, tümünü başarıyla tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasını sağlayanöğrenciler lisans derecesi almaya hak kazanırlar.Programdan mezun olabilmek için tüm derslerin sınavlarından başarılı olmak ve okul deneyimi ve okullarda uygulama I ve II derslerinin stajlarını tamamlamış olmak. Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde eden öğrencilere SINIF ÖĞRETMENLİĞİ alanında lisans diploması verilir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlar MEB okullarının yanısıra özel okullarda da öğretmen olarak görev yapabilirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030018613
- Ortaöğretimde kazandığı yeterliliklere dayalı olarak; sınıf öğretmenliğiyle ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar.
- Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim, strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
- Kendini birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir. Ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
- Yeterli alan bilgisine sahip olur, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
- Sanatsal ve kültürel etkinliklere etkin olarak katılır.
- Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
- Türkiye’nin genel coğrafi ve kültürel özelliklerini tanır ve sosyal yaşama uyum sağlar.
- Alanındaki yayınları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kuracak düzeyde İngilizceyi bilir.
- Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansının ileri düzeyinde bilişim ve iletişim teknolojilerini hakim olur ve Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
- Öğretmenliğin gerektirdiği bilgi, beceri ve tutumlara sahip, tavır ve davranışları ile topluma örnek olur.
- Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
- Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.
Programda ara sınav(lar), ödev(ler), proje(ler), uygulama(lar) ve final sınavı gibi çok çeşitli değerlendirme yöntemleri uygulanmaktadır. Değerlendirme yöntemi yazılı sınav(lar), doğru-yanlış test(ler), kısa cevaplı test(ler), eşleştirmeli test(ler), sözlü sınav(lar), ödev(ler), proje(ler), tasarım(lar), portfolyo, performans görevi (Uygulama / Laboratuvar / Atölye / Arazi Çalışması / Seminer / Sunum / Bitirme Çalışması / Tez) içerebilir. Bu bölüm, ilgili dersin tanıtım ve uygulama formunda detaylı olarak açıklanmıştır. Başarı notunun hesaplanmasında yarıyıl içi çalışmalarının %40’ı yarıyıl sonu sınavının %60’ı alınır. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Bir dersten AA, BA, BB, CB, CC, G ve B notlarından birini alan öğrenciler o dersten başarılı sayılırlar. CD veya DD notlarından birini alan öğrenciler ilgili öğretim yılında başarı notu ortalaması 2.00 ve üzerinde ise ilgili ders ya da derslerden başarılı sayılırlar. Öğrenciler, bir dersin sınav haklarından yararlanmak için Üniversitemiz Ön Lisans ve Lisans Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin ilgili maddesinde tanımlanan aşağıdaki şartları yerine getirmek zorundadır; a) O derse kaydını yaptırmış olmak, b) Teorik derslerin % 70’ine katılmak, c) Uygulamalı derslerde uygulamaların % 80’ine katılmak, ç) Uygulamalarda başarılı olmak, verilen projeleri tamamlamış olmak zorunludur. Öğretim ve sınavla ilgili diğer konular Mustafa Kemal Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nde bildirilmiştir.Toplamda 240 AKTS kredisi ders alan, tümünü başarıyla tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasını sağlayanöğrenciler lisans derecesi almaya hak kazanırlar.
Lise ve dengi okul mezunu olmak ve ÖSYM’nin yapmış olduğu öğrenci seçme sınavından yeterli puan almak.
Mezunlar MEB okullarının yanısıra özel okullarda da öğretmen olarak görev yapabilirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030018613 | |
Qualification Title | Sınıf Öğretmenliği License | |
Awarding Body | Hatay Mustafa Kemal University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | ||
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Teacher training without subject specialization | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | comprehend the concepts and relationships between concepts on the basis of qualifications gained in secondary education.apply the most suitable instructions, strategies, methods, and techniques by taking into consideration the developmental characteristics and individual differences of students, as well as the features of the study fieldrecognize themselves as individuals, use their creative and strong sides, develop their weaknesses, take responsibility as team members.have enough field information, develop a positive attitude about life-long learning,actively participate in the artistic and cultural activities.plan and implement professional projects and activities for the social environment with a social responsibility of awarenessrecognize the general geographical and cultural characteristics of Turkey and adapt themselves to the social life.know enough English to follow publications in their field and to communicate with their colleaugesknow how to use Advanced level of European Computer User License Technologies and use ways of attaining knowledge in an effective wayconstitute an example for the society with the necessary knowledge, skills, attitude and behaviours required for the teaching professionact in accordance with democracy, human rights, social, scientific, and professional ethical values.be aware of the national and universal sensibilities referred to in the National Education Basic Law. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | The students are subjected to various evaluation methods such as exam(s), homework, project(s), practice(s) and final exam. The evaluation methods include: written exam(s), true-false test(s), short-answered test(s), multiple-choice test(s), oral exam(s), homework, project(s), designs(s), portfolio, and performance duties (application/laboratory/workshop/field work/seminar/presentation/term paper/dissertation). This part is explained in detail on the introduction and application form of the course. The midterm and final exams represent 40% and 60% of the final grade. All exams are worth of 100 points. A student obtaining one of the grades (AA, BA, BB, CB, CC, G, and B) are considered successful. In addition, students with CD or DD graded courses are considered successful only if they had a yearly GPA over 2.00 in the given year. To enter exams (midterm or final exams) students must meet following requirements that are specifically outlined in “Mustafa Kemal University regulation for vocational and undergraduate education and examination”. These requirements are: a) Enrollment for the course in question, b) At least 70% attendance of the course, c) At least 80% attendance of the practices in the course, d) Successfully completing practical projects. Other matters related to learning and exams are given in “Mustafa Kemal University regulation for vocational and undergraduate education and examination”.Students completing a total of 240 ECTS credits succesfully and a Grade point average of at least 2.00 out of 4.00 will get the right to obtain their bachelor’s degree. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | To be graduated from a highschool or equivalent school and to have got adequate points from the exam given by ÖSYM. | |
Conditions for Success | Students completing a total of 240 ECTS credits succesfully and a Grade point average of at least 2.00 out of 4.00 will get the right to obtain their bachelor’s degree.To graduate from the program you have to be successful in all courses and have to have completed the courses school experience and internship applications I and II. The ones who have successfully completed (total 240 ECTS) all courses and achieved a CGPA of at least 2.00 out of 4.00 will be given a Bachelor’s Degree in the field of Primary School Teaching. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates can serve as a teacher in private schools, as well as Ministry of Education schools. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030018613
comprehend the concepts and relationships between concepts on the basis of qualifications gained in secondary education.apply the most suitable instructions, strategies, methods, and techniques by taking into consideration the developmental characteristics and individual differences of students, as well as the features of the study fieldrecognize themselves as individuals, use their creative and strong sides, develop their weaknesses, take responsibility as team members.have enough field information, develop a positive attitude about life-long learning,actively participate in the artistic and cultural activities.plan and implement professional projects and activities for the social environment with a social responsibility of awarenessrecognize the general geographical and cultural characteristics of Turkey and adapt themselves to the social life.know enough English to follow publications in their field and to communicate with their colleaugesknow how to use Advanced level of European Computer User License Technologies and use ways of attaining knowledge in an effective wayconstitute an example for the society with the necessary knowledge, skills, attitude and behaviours required for the teaching professionact in accordance with democracy, human rights, social, scientific, and professional ethical values.be aware of the national and universal sensibilities referred to in the National Education Basic Law.
The students are subjected to various evaluation methods such as exam(s), homework, project(s), practice(s) and final exam. The evaluation methods include: written exam(s), true-false test(s), short-answered test(s), multiple-choice test(s), oral exam(s), homework, project(s), designs(s), portfolio, and performance duties (application/laboratory/workshop/field work/seminar/presentation/term paper/dissertation). This part is explained in detail on the introduction and application form of the course. The midterm and final exams represent 40% and 60% of the final grade. All exams are worth of 100 points. A student obtaining one of the grades (AA, BA, BB, CB, CC, G, and B) are considered successful. In addition, students with CD or DD graded courses are considered successful only if they had a yearly GPA over 2.00 in the given year. To enter exams (midterm or final exams) students must meet following requirements that are specifically outlined in “Mustafa Kemal University regulation for vocational and undergraduate education and examination”. These requirements are: a) Enrollment for the course in question, b) At least 70% attendance of the course, c) At least 80% attendance of the practices in the course, d) Successfully completing practical projects. Other matters related to learning and exams are given in “Mustafa Kemal University regulation for vocational and undergraduate education and examination”.Students completing a total of 240 ECTS credits succesfully and a Grade point average of at least 2.00 out of 4.00 will get the right to obtain their bachelor’s degree.
To be graduated from a highschool or equivalent school and to have got adequate points from the exam given by ÖSYM.
Graduates can serve as a teacher in private schools, as well as Ministry of Education schools.
Qualification is continuous