Yeterlilik Kodu | TR0030023300 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterlilik Adı | Sınıf Öğretmenliği Lisans Diploması | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum | Ankara Üniversitesi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Ankara Üniversitesi Rektörlüğü, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum URL | https://www.ankara.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yönelim | Genel | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TYÇ Seviyesi | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Konu uzmanlığı olmaksızın öğretmen yetiştirme | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO-08 (2341.04) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kategori | Ana | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredi Değeri | 240 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profili (Amaç) | Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır. Programda insana, topluma, doğaya duyarlı, kendisinin ve mesleğinin toplumsal gelişmedeki yerini kavramış, mesleğinde yeterlik ve etik sorumluluk kazanmış; sürekli gelişmeyi bir yaşam biçimi olarak algılayan; bilimsel düşünme biçimini benimseyen; kamu yararlarını gözeten, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanan, yaratıcı ve eleştirel düşünebilen, estetik duyarlılığa sahip sınıf öğretmenleri yetiştirmek amaçlanmaktadır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün veya gerekli durumlarda uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, eğitim kurumlarında öğretmenlik uygulaması olarak uygulamalı eğitimler yapılır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD) Başlangıç: 15.05.2020 / Bitiş: 15.05.2025 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Giriş Şartı | Bölüme kayıt yaptırmak isteyen öğrenci, üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı çerçevesinde ÖSYM tarafından belirlenen süreçleri tamamlamak / sınavları başarmış olmak zorundadır. Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencilerin kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir. Üniversiteye giriş hakkında daha etraflı bilgi Kurum Tanıtım Kataloğunda mevcuttur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Başarma Şartları | Bu programda öğrenim gören öğrencilerin, mezun olabilmek için 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları ve öğretim programlarında öngörülen tüm derslerden en az C3/2.00 notu alarak başarılı olmaları gerekmektedir. Mezuniyet için kazanılması gereken minimum AKTS, 240’tır. Öğrencilerin aynı zamanda zorunlu stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları zorunludur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Sınıf öğretmenliği programını tamamlayan öğrencilere "Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Lisans Diploması" verilir. Mezunlar, Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmi ve özel eğitim kurumları bünyesindeki ilköğretim okullarının 1-5. sınıf düzeyinde sınıf öğretmeni olarak çalışabilirler. Çalışma hayatına başladıktan sonra gerekli koşulları sağladıkları takdirde "uzman öğretmen" veya "başöğretmen" ünvanlarını alarak öğretmenlik kariyer basamaklarında yükselebilirler. Lisansüstü çalışmalar yapıp üniversitelerde akademik kadrolarda görev alabilirler. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Ön lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
QrCode |
TR0030023300
ISCO-08 (2341.04)
ISCO-08 (2341.04)
Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.
Programda insana, topluma, doğaya duyarlı, kendisinin ve mesleğinin toplumsal gelişmedeki yerini kavramış, mesleğinde yeterlik ve etik sorumluluk kazanmış; sürekli gelişmeyi bir yaşam biçimi olarak algılayan; bilimsel düşünme biçimini benimseyen; kamu yararlarını gözeten, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanan, yaratıcı ve eleştirel düşünebilen, estetik duyarlılığa sahip sınıf öğretmenleri yetiştirmek amaçlanmaktadır.
Eğitim ve öğretim örgün veya gerekli durumlarda uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, eğitim kurumlarında öğretmenlik uygulaması olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Bir iş veya öğrenme alanına ilişkin teori ve ilkeleri eleştirel bir yaklaşımla sorgulayabilecek ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
- Bir iş veya öğrenme alanında karmaşık, öngörülmeyen sorunları çözmede ileri düzeyde yenilikçi uzmanlık becerilerine sahiptir.
- Bir iş veya öğrenme alanındaki sorunlara ilişkin verileri analiz eder ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirir.
- Alanıyla ilgili karmaşık mesleki ve teknik çalışmaları yönetir, uygulamada ortaya çıkabilecek sorunları çözmede ekip üyesi olarak sorumluluk alır, ekip üyelerinin mesleki gelişim ihtiyaçlarını belirler.
- Alanında sahip olduğu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, öğrenme gereksinimlerini belirler ve bunları karşılamaya yönelik hayat boyu öğrenme anlayışına sahiptir.
- Anadilinde yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar ve bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır.
- Alanına özgü bilişim teknolojilerini en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde kullanır.
- Alanıyla ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek yazılı ya da sözlü olarak alanda uzman veya uzman olmayan gruplarla paylaşır.
- Alanıyla ilgili verilerin toplanması, analiz edilmesi ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında bilimsel, toplumsal ve etik ilke ve değerlere uygun davranır.
- Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular.
- Temel insan hakları, kültürel ve evrensel değerler, sosyal adalet ve çevre konularında toplumun bilinçlenmesi için sorumluluk alır.
- Sağlıklı yaşam için gerekli tutum ve davranışlarına sahiptir.
- Ülkesinin sahip olduğu ve içinde yaşadığı toplumun itibar ettiği değerleri benimseyerek sosyal ilişkilerini düzenler.
- Ülkesinin stratejik önceliklerini göz önünde tutarak sosyal ve ekonomik sorunlara çözüm getirecek ileri düzeyde bilgi, beceri, tutum ve davranışlara sahiptir.
- Tutum ve davranışlarında toplumun örf ve adetlerini, kendine özgü özelliklerini ve milli kültürünü önceler.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyöğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
- Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
- Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.
- Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır.
-
Harf notlarının puan karşılıkları ve katsayıları aşağıdaki tabloda verilmiştir:
Puanlar
Notlar
Katsayılar
90-100
A
4,00
85-89
B1
3,50
80-84
B2
3,25
75-79
B3
3,00
70-74
C1
2,75
65-69
C2
2,50
60-64
C3
2,00
50-59
F1
1,50
49 ve aşağısı
F2
0,00
F3
0,00
F4
0,00
- En az 2,00 GABNO’yu sağlayan ve programı için belirlenen toplam AKTS kredisini tamamlayan öğrenciler mezuniyete hak kazanırlar.
- Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler, Sınıf Öğretmenliği alanında "lisans derecesi" (Bachelor of Arts) almaya hak kazanmaktadırlar.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
- Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
- Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
- Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
- Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
- Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD)
Başlangıç: 15.05.2020 / Bitiş: 15.05.2025
Bölüme kayıt yaptırmak isteyen öğrenci, üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı çerçevesinde ÖSYM tarafından belirlenen süreçleri tamamlamak / sınavları başarmış olmak zorundadır. Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencilerin kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir. Üniversiteye giriş hakkında daha etraflı bilgi Kurum Tanıtım Kataloğunda mevcuttur.
Sınıf öğretmenliği programını tamamlayan öğrencilere "Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Lisans Diploması" verilir. Mezunlar, Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmi ve özel eğitim kurumları bünyesindeki ilköğretim okullarının 1-5. sınıf düzeyinde sınıf öğretmeni olarak çalışabilirler. Çalışma hayatına başladıktan sonra gerekli koşulları sağladıkları takdirde "uzman öğretmen" veya "başöğretmen" ünvanlarını alarak öğretmenlik kariyer basamaklarında yükselebilirler. Lisansüstü çalışmalar yapıp üniversitelerde akademik kadrolarda görev alabilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Ön lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030023300 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Qualification Title | Bachelor's Degree in Classroom Teaching | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body | Ankara University | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Contact | Ankara University Rectorate, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Url | https://www.ankara.edu.tr/en | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientation | General | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TQF Level | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Thematic Areas | Teacher training without subject specialization | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
National Occupation Classification |
ISCO-08 (2341.04) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Category | Main | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Credit Value | 240 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Duration | 4 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profile | It is a higher education program that covers an eight-semester program based on secondary education qualifications and provides training for a specific field of learning or profession. In the program, students who are sensitive to people, society and nature, understand the place of themselves and their profession in social development, and gain competence and ethical responsibility in their profession; Perceiving continuous development as a way of life; Adopting the scientific way of thinking; It is aimed to train classroom teachers who care about public interests, use information and communication technologies effectively, can think creatively and critically, and have aesthetic sensitivity.. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Learning Environments | Education and training are carried out formally or, when necessary, in the form of distance education. Additionally, practical training is provided as teaching practice in educational institutions. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Description |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Key Competencies | Possesses the key competencies listed below at an advanced level.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Further Info | Measurement and evaluation methods; Exam types and their contribution to the course success grade are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education (YÖK) on these issues. • Different methods such as homework, project, practice, midterm exam and final exam are used in measurement and evaluation. • Letter and/or number-based grading systems are used to evaluate student success. Point equivalents and coefficients of letter grades are given in the table below:
* Students who achieve a general academic success average of at least 2.00 and complete the total ECTS credits determined for their program are eligible for graduation. *Students who successfully complete this program are entitled to receive a "Bachelor in the field of Classroom Teaching. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Quality Assurance | In order to monitor the quality of higher education programs; • YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education, training and other activities carried out in higher education institutions. • "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared every year within the framework of the criteria determined by YÖK, are published. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curriculum: 1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Council of Deans. 2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation. This program has also been accredited by EPDAD (Teacher Education Programs Evaluation and Accreditation Association) for 5 years between 2020-2025. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Access Requirements | The student who wants to enroll in the department must complete the processes / pass the exams determined by ÖSYM within the framework of the academic and legal legislation of the university. A student who has started his/her education in an equivalent program at home or abroad can apply for horizontal transfer. The admission of students is examined and evaluated individually before the start of the semester, taking into account each student's conditions and the degree to which he/she has applied. More detailed information about university admission is available in the Institution Promotion Catalogue. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conditions for Success | In order to graduate, students studying in this program must have a GPA of at least 2.00 out of 4.00 and must be successful in all courses prescribed in the curriculum with a grade of at least C3/2.00. The minimum ECTS required for graduation is 240. Students are also required to complete their compulsory internship within the specified period and quality. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Progression Paths (Relationship Type) | Students who complete the classroom teaching program are awarded the "Ankara University Faculty of Educational Sciences Undergraduate Diploma". Graduates can attend grades 1-4 of primary schools within the public and private educational institutions affiliated with the Ministry of National Education. They can work as classroom teachers at grade level. After starting their working life, if they meet the necessary conditions, they can rise in the teaching career ladder by obtaining the title of "specialist teacher" or "head teacher". They can do postgraduate studies and work in academic staff at universities. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer 2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35) 2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Validity Period (If Any) | The qualification is valid continuously. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Url | Open Address | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
QrCode |
TR0030023300
ISCO-08 (2341.04)
ISCO-08 (2341.04)
It is a higher education program that covers an eight-semester program based on secondary education qualifications and provides training for a specific field of learning or profession.
In the program, students who are sensitive to people, society and nature, understand the place of themselves and their profession in social development, and gain competence and ethical responsibility in their profession; Perceiving continuous development as a way of life; Adopting the scientific way of thinking; It is aimed to train classroom teachers who care about public interests, use information and communication technologies effectively, can think creatively and critically, and have aesthetic sensitivity..
Education and training are carried out formally or, when necessary, in the form of distance education. Additionally, practical training is provided as teaching practice in educational institutions.
- Has advanced theoretical and practical knowledge to question the theories and principles of a business or learning field with a critical approach.
- Possesses advanced innovative specialist skills in solving complex, unforeseen problems in a business or learning field.
- Analyzes data on problems in a business or learning area and develops evidence-based solutions.
- Manages complex professional and technical studies related to the field, takes responsibility as a team member in solving problems that may arise in practice, and determines the professional development needs of team members.
- Evaluates the knowledge and skills he has in his field with a critical approach, determines his learning needs and has a lifelong learning approach to meet them.
- Communicates effectively in written and oral form in his/her native language and uses a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
- Uses field-specific information technologies at least at the advanced level of the European Computer Usage License.
- Shares his thoughts on issues related to his field and solutions to problems, supported by quantitative and qualitative data, in writing or verbally, with groups of experts or non-experts in the field.
- Acts in accordance with scientific, social and ethical principles and values during the collection and analysis of data related to the field and the announcement of the results.
- Organizes and implements projects and events in cooperation with other professional groups for the social environment in which he lives, with awareness of social responsibility.
- Takes responsibility for raising public awareness on fundamental human rights, cultural and universal values, social justice and environmental issues.
- Has the attitudes and behaviors necessary for a healthy life.
- Regulates social relations by adopting the values that his country has and the society he lives in respects.
- Has advanced knowledge, skills, attitudes and behaviors that will bring solutions to social and economic problems, taking into account the strategic priorities of his country.
- Prioritizes the customs and traditions of the society, its unique characteristics and national culture in its attitudes and behaviors.
Possesses the key competencies listed below at an advanced level.
- Reading and writing competence
- Multilingual competence
- Mathematical competence and in science, technology and engineering competence
- Digital competence
- Personal, social and learning to learn competence
- Civic competence
- Entrepreneurial competence
- Cultural awareness and expression competence
Measurement and evaluation methods; Exam types and their contribution to the course success grade are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education (YÖK) on these issues.
• Different methods such as homework, project, practice, midterm exam and final exam are used in measurement and evaluation.
• Letter and/or number-based grading systems are used to evaluate student success.
Point equivalents and coefficients of letter grades are given in the table below:
Scores |
Grades |
Coefficients |
90-100 |
A |
4,00 |
85-89 |
B1 |
3,50 |
80-84 |
B2 |
3,25 |
75-79 |
B3 |
3,00 |
70-74 |
C1 |
2,75 |
65-69 |
C2 |
2,50 |
60-64 |
C3 |
2,00 |
50-59 |
F1 |
1,50 |
49 ve aşağısı |
F2 |
0,00 |
F3 |
0,00 |
|
F4 |
0,00 |
* Students who achieve a general academic success average of at least 2.00 and complete the total ECTS credits determined for their program are eligible for graduation.
*Students who successfully complete this program are entitled to receive a "Bachelor in the field of Classroom Teaching.
In order to monitor the quality of higher education programs;
• YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education, training and other activities carried out in higher education institutions.
• "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared every year within the framework of the criteria determined by YÖK, are published. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curriculum:
1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Council of Deans.
2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree.
Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation.
This program has also been accredited by EPDAD (Teacher Education Programs Evaluation and Accreditation Association) for 5 years between 2020-2025.
The student who wants to enroll in the department must complete the processes / pass the exams determined by ÖSYM within the framework of the academic and legal legislation of the university. A student who has started his/her education in an equivalent program at home or abroad can apply for horizontal transfer. The admission of students is examined and evaluated individually before the start of the semester, taking into account each student's conditions and the degree to which he/she has applied. More detailed information about university admission is available in the Institution Promotion Catalogue.
Students who complete the classroom teaching program are awarded the "Ankara University Faculty of Educational Sciences Undergraduate Diploma". Graduates can attend grades 1-4 of primary schools within the public and private educational institutions affiliated with the Ministry of National Education. They can work as classroom teachers at grade level. After starting their working life, if they meet the necessary conditions, they can rise in the teaching career ladder by obtaining the title of "specialist teacher" or "head teacher". They can do postgraduate studies and work in academic staff at universities.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer
2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)
2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation
The qualification is valid continuously.