Yeterlilik Kodu | TR0030019744 | |
Yeterlilik Adı | Türk Halk Bilimi Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Yücetepe Mahallesi 85.Cadde No:8 06570 Çankaya/ANKARA | |
Sorumlu Kurum URL | http://ogris.ahbv.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 18/07/2023 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Eğitim bilimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Türk Halk Bilimi Bölümü lisans programının amacı, bilinçli, eleştirel bir bakış açısına sahip, araştırmacı ve etik değerleri gözeten öğrenciler yetiştirmektir. Ayrıca bölümden mezun olan her öğrenci geleceğin oluşturulmasında etkin rol almayı öğrenmelidir. Türk Halk Bilimi bölümü öğrencilerine bu alanda akademik ve mesleki açıdan kayda değer yetenekler kazandırmak. Öğrencilere yalnızca Türk Halk Bilimi alanında değil daha geniş çerçevede Türk kültürü, tarihi, somut olmayan kültürel miras, medya, müzecilik alanlarında gerekli, uluslararası geçerliliği olan bilgi ve becerileri kazandırmak. Halk bilimi alanında üretilen bilgi ve birikimi toplumsal yarar üretmek amacıyla kullanmayı, bilimsel yayınların yanı sıra proje üretmeyi amaç edinen araştırmacı ve uygulamacılar yetiştirmek amaçlanmaktadır. | |
Öğrenme Ortamları | Ankara’nın merkezinde olan Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi, birçok alışveriş merkezine, misafirhaneye, yurt ve yerleşim yerine yakındır. Eğlenceden kültüre, sanata; alışverişten beslenmeye modern kent yaşamına özgü tüm olanakları öğrencilerine sunmakta, bir kent üniversitesi olmanın verdiği bütün avantajları taşımaktadır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler |
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Notlar ve katsayılar aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: Notlar Katsayılar
Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC) notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. Ayrıca, bir yarıyıla/yıla ait not ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler o yarıyıl/yıl (DC) notu aldıkları derslerden de başarılı sayılırlar. Bu sonuç, (DC+) olarak ifade edilir.
| |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur. • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Akreditasyon Kuruluşu Adı; Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK) | |
Giriş Şartı | Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. | |
Başarma Şartları | Edebiyat Fakültesi Türk Halk Bilimi Lisans Programı 240 AKTS olmak üzere düzenlenmiştir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | ölümden mezun olan öğrenciler, Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Somut Olmayan Kültürel Miras Müzesi ile Hamamönü semtindeki Ankara Somut Olmayan Kültürel Miras Müzesinde imkânlar dâhilinde müze araştırmacısı olarak çalışabilecek olmakla birlikte mezunlarımızın Kültür ve Turizm Bakanlığında folklor araştırmacısı olarak da istihdam edilme fırsatı bulunmaktadır. Bunların yanında, mezunlarımız;
| |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode |
TR0030019744
ISCO 08
ISCO 08
Türk Halk Bilimi Bölümü lisans programının amacı, bilinçli, eleştirel bir bakış açısına sahip, araştırmacı ve etik değerleri gözeten öğrenciler yetiştirmektir. Ayrıca bölümden mezun olan her öğrenci geleceğin oluşturulmasında etkin rol almayı öğrenmelidir. Türk Halk Bilimi bölümü öğrencilerine bu alanda akademik ve mesleki açıdan kayda değer yetenekler kazandırmak. Öğrencilere yalnızca Türk Halk Bilimi alanında değil daha geniş çerçevede Türk kültürü, tarihi, somut olmayan kültürel miras, medya, müzecilik alanlarında gerekli, uluslararası geçerliliği olan bilgi ve becerileri kazandırmak. Halk bilimi alanında üretilen bilgi ve birikimi toplumsal yarar üretmek amacıyla kullanmayı, bilimsel yayınların yanı sıra proje üretmeyi amaç edinen araştırmacı ve uygulamacılar yetiştirmek amaçlanmaktadır.
Ankara’nın merkezinde olan Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi, birçok alışveriş merkezine, misafirhaneye, yurt ve yerleşim yerine yakındır. Eğlenceden kültüre, sanata; alışverişten beslenmeye modern kent yaşamına özgü tüm olanakları öğrencilerine sunmakta, bir kent üniversitesi olmanın verdiği bütün avantajları taşımaktadır.
- Halk bilimi alanında temel kavram ve kuram bilgisine sahip olur.
- Halk bilimi araştırma yöntem ve tekniklerini öğrenip etkin kullanabilir.
- Halk bilimi çalışmaları tarihine dair bilgi sahibi olup Türk halk bilimi çalışmalarının dünya halk bilimi çalışmaları içindeki yerini kavrayabilir.
- Türk kültür tarihinin yazılı ve sözlü kaynakları tanıyıp kullanır.
- Kültürel süreçlere bütüncül yaklaşabilmek için sosyal bilimlerin farklı disiplinlerinden elde ettiği verileri kullanarak disiplinler arası incelemeler yapabilir.
- Türk edebiyatının dönemlerine ve metinlerine hâkim olurlar ve Türk kültürünü edebî metinler üzerinden analiz edebilirler.
- Geleneksel Türk halk tiyatrosu, halk müziği ve halk oyunları gibi gösteri sanatlarına dair teorik bilgisini ve uygulama becerisini kullanabilir.
- Gelenek, görenek ve halk inançlarına dayalı toplumsal uygulamaları analiz eder, tartışır ve uygulamalı halkbilimi alanında yeni modeller geliştirirler.
- Dünya kültürleri ve mitolojileri arasında ilgi kurabilir; karşılaştırmalı çalışmalar yapabilir.
- Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak Türk halk bilimi alanında bilgi oluşturur, düzenler ve paylaşırlar.
- Medya, turizm, animasyon gibi alanlarda temel teorik bilgileri kazanır, bunları uygulamalı halk bilimi çalışmalarına uyarlar.
- Kültürel mirası tanımlama, arşivleme, depolama, sergileme, koruma bağlamında halk bilimi müzeciliği yapabilirler.
- Türk edebiyatının dönemlerine ve metinlerine hâkim olurlar ve Türk kültürünü edebî metinler üzerinden analiz edebilir.
- Dünya kültürleri ve mitolojileri arasında ilgi kurabilir; karşılaştırmalı çalışmalar yapabilir.
- Medya, turizm, animasyon gibi alanlarda temel teorik bilgileri kazanır, bunları uygulamalı halk bilimi çalışmalarına uyarlar.
Notlar ve katsayılar aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:
Notlar Katsayılar
- AA 4.00 BA 3.50 BB 3.00 CB 2.50 CC 2.00 DC 1.50 DD 1.00 FD 0.50 FF 0.00
- B: Kredisiz dersler için başarılı,
- K: Kredisiz dersler için kalır,
- D: Devamsız,
- G: Girmedi,
- M: Muaf ,
- S: Süren çalışma,
- E: Eksik (takip eden dönemin ders kayıt tarihine kadar düzeltilmeyen (E) notu (FF)’ye dönüştürülür).
Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC) notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır.
Ayrıca, bir yarıyıla/yıla ait not ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler o yarıyıl/yıl (DC) notu aldıkları derslerden de başarılı sayılırlar. Bu sonuç, (DC+) olarak ifade edilir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Akreditasyon Kuruluşu Adı; Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK)
Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.
ölümden mezun olan öğrenciler, Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Somut Olmayan Kültürel Miras Müzesi ile Hamamönü semtindeki Ankara Somut Olmayan Kültürel Miras Müzesinde imkânlar dâhilinde müze araştırmacısı olarak çalışabilecek olmakla birlikte mezunlarımızın Kültür ve Turizm Bakanlığında folklor araştırmacısı olarak da istihdam edilme fırsatı bulunmaktadır. Bunların yanında, mezunlarımız;
- Kültür ve Turizm Bakanlığı Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü Müze Araştırmacısı olma imkânı,
- Millî Eğitim Bakanlığı Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği sınavlarına başvuru hakkı,
- Belediyelerin Kültür birimlerinde ve kent müzelerinde uzman personel olarak çalışa imkânı,
- Somut Olmayan Kültürel Miras konulu belediye veya özel müzelerde çalışma imkânı, Belediye veya kendi adına böyle bir müze kurma becerisi,
- Üniversite lisans mezunlarının başvurabileceği devlet memurluklarında KPSS'ye girme hakkı,
- Eğitim, kültür, turizm ve medya ile ilgili her türlü özel veya kamu kurumunda çeşitli kadro ve görevlerde çalışma imkânı,
- UNESCO ve Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Sözleşmesini tanıma ve uluslararası alanla buluşma fırsatı,
- Basın yayın kuruluşları ile kültürel araştırmalar yapan ve projeler üreten çeşitli uluslararası kurum ve kuruluşlarda da görev alma imkânı,
- Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Sözleşmesi'ne Türkiye'nin taraf olmasıyla başlayan süreçte üniversitelerde daha fazla ilgi gören sayıları yıldan yıla artan halk bilimi bölümlerinde akademisyen olma imkânı elde edebilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030019744 | |
Qualification Title | Turkish Folklore Undergraduate Degree Diploma | |
Awarding Body | Ankara Haci Bayram Veli University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://ogris.ahbv.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 18/07/2023 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Education science | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description |
| |
Key Competencies | - | |
Further Info | Examination Regulations, Assessment and Grading The evaluation is implemented based on the principles set forth in Article 30 of Gazi University Statute of Instruction and Examination. Grading principles for courses with special evaluation are announced by faculty member(s) to the students and the department in the beginning of the semester. Article 30. 100 is the full point in the assessment of exams. The relative weights of midterm examinations and final examination are submitted to the Registrars Office. Based on grades and associated weights, final points are determined by the course instructor. As featured in the table below, considering the average and statistical distribution of the final points and general class performance, final grades are given. A grade of (E) is given to a student who provides supporting evidence through genuine and valid documentation of illness or other reason which has prevented her/him from completing the necessary course work. E grades are finalized as FF, unless revised until the beginning of the following semester. A student who holds either of the grades (AA), (BA), (BB), (CB) and (CC) is considered successful in that course. Furthermore, a student with a Grade Point Average (GPA) of 2.00 or higher for a semester is also considered successful in a course with a DC grade in that semester. This result is shown as DC+. Grades below DC (i.e. DD, FD and FF) are considered to be unsuccessful. The grades of B, K, and M are not included in the calculation of GPA. Final exam attendance is mandatory for successful completion of a course. The grade M is granted for courses that a transfer student has taken earlier and the courses equivalency with the programme is approved by the Faculty Executive Board upon the request of the department. Grade Point Averages: The students standing is calculated in the form of a GPA and CGPA (Cumulative Grade Point Average), and announced at the end of each semester by the Registrars Office. The total credit points for a course are obtained by multiplying the grade point of the final grade by the credit hours. In order to obtain the GPA for any given semester, the total credit points earned in that semester are divided by the total credit hours. The CGPA is calculated by taking into account all the courses taken by a student from the first semester to the last semester and the courses recognized as valid by the department in which she/he is registered. The criteria for degree classification are: - Başarılı (Satisfactory) 2.00 - 2.99 - Onur Derecesi (Honours Degree) 3.00 - 3.50 - Yüksek Onur Derecesi (High Honours Degree) 3.51 - 4.00 KNOWLEDGE Theoretical, Factual - To attain basic concepts and theories of folklore. - To learn folklore research methods and techniques and use them efficiently. - To get knowledge on historical development of folkloristic and the role of Turkish folklore studies in world folklore studies. - To learn written and oral Turkish cultural sources and use them. - To have knowledge on Turkish literary periods and texts and analyze Turkish culture through the analysis of literary texts. - To use practical and theoretical knowledge of the performance arts such as Turkish folk theatre, folk music and folk dance. - To recognize relations among world cultures and their mythologies and carry out comparative studies. - To apply theoretical knowledge of media, tourism, animation fields to applied folklore studies. SKILLS Cognitive, Practical - To learn folklore research methods and techniques and use them efficiently. - To get knowledge on historical development of folkloristic and the role of Turkish folklore studies in world folklore studies. - To learn written and oral Turkish cultural sources and use them. - To perform interdisciplinary research by using data derived from different social science disciplines in order to embrace holistic approach to cultural process - To have knowledge on Turkish literary periods and texts and analyze Turkish culture through the analysis of literary texts. - To use practical and theoretical knowledge of the performance arts such as Turkish folk theatre, folk music and folk dance. - To analyze social practices based on custom and usages and folk beliefs, discuss them and develop new models in applied folklore. - To recognize relations among world cultures and their mythologies and carry out comparative studies. - To collect, organize and share data through information and internet technologies. - To apply theoretical knowledge of media, tourism, animation fields to applied folklore studies. - To display cultural heritage by means of museology within the context of identification, archiving, visualizing, protection of cultural heritage. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - To have knowledge on Turkish literary periods and texts and analyze Turkish culture through the analysis of literary texts. - To use practical and theoretical knowledge of the performance arts such as Turkish folk theatre, folk music and folk dance. - To analyze social practices based on custom and usages and folk beliefs, discuss them and develop new models in applied folklore. - To apply theoretical knowledge of media, tourism, animation fields to applied folklore studies. - To display cultural heritage by means of museology within the context of identification, archiving, visualizing, protection of cultural heritage. Learning Competence - To perform interdisciplinary research by using data derived from different social science disciplines in order to embrace holistic approach to cultural process - To have knowledge on Turkish literary periods and texts and analyze Turkish culture through the analysis of literary texts. - To collect, organize and share data through information and internet technologies. Communication and Social Competence - To perform interdisciplinary research by using data derived from different social science disciplines in order to embrace holistic approach to cultural process - To use practical and theoretical knowledge of the performance arts such as Turkish folk theatre, folk music and folk dance. - To analyze social practices based on custom and usages and folk beliefs, discuss them and develop new models in applied folklore. - To collect, organize and share data through information and internet technologies. - To apply theoretical knowledge of media, tourism, animation fields to applied folklore studies. - To display cultural heritage by means of museology within the context of identification, archiving, visualizing, protection of cultural heritage. Field-based Competence - To learn folklore research methods and techniques and use them efficiently. - To get knowledge on historical development of folkloristic and the role of Turkish folklore studies in world folklore studies. - To learn written and oral Turkish cultural sources and use them. - To perform interdisciplinary research by using data derived from different social science disciplines in order to embrace holistic approach to cultural process - To analyze social practices based on custom and usages and folk beliefs, discuss them and develop new models in applied folklore. - To recognize relations among world cultures and their mythologies and carry out comparative studies. - To apply theoretical knowledge of media, tourism, animation fields to applied folklore studies. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme. | |
Conditions for Success | Turkish Folklore bachelor degree programme is designed to require 240 ECTS for graduation. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of the department will be able to work as a museum researcher at Ankara Hacı Bayram Veli University Intangible Cultural Heritage Museum and Ankara Intangible Cultural Heritage Museum in Hamamönü district. In addition, our graduates; 1. have the possibility of becoming a Museum Researcher of the General Directorate of Cultural Heritage and Museums of the Ministry of Culture and Tourism, 2. have the right to apply for the exams (to be appointed as a teacher) of Turkish Language and Literature Education of the Ministry of National Education, 3. have the possibility to work as specialized personnel in cultural units of municipalities and city museums, 4. have the ability to work in municipal or private museums on Intangible Cultural Heritage and the ability to establish such a museum on behalf of the Municipality or on its own 5. have the right to enter KPSS (public personnel selection examination) to which graduates may apply, 6. have the opportunity to work in various positions in all private or public institutions related to education, culture, tourism and media, 7. get the opportunity to know UNESCO and the Convention on the Safeguarding of Intangible Cultural Heritage and meet international arena. 8. have the possibility to take part in various international institutions and organizations conducting cultural researches and projects with press and media organizations 9. have the chance to be an academician at universities folklore departments which grow in number year by year. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address | |
QrCode |
TR0030019744
- They have the knowledge of basic concepts and theories of Turkish Folklore.
- They learn and use the folklore research methods and technics effectively.
- They get the knowledge of the history of folklore studies and understand the situation of Turkish folklore studies in the world folklore studies.
- They know and use the oral and written Turkish cultural resources.
- In order to have a holistic approach to cultural processes, they make multidisciplinary observations using the data of other social science disciplines.
- They master the eras and texts of Turkish literature and can analyse Turkish culture on literary texts.
- They can use their theoretical knowledge and application abilities related to traditional Turkish folk theatre, folk music and folk dances.
- They analyze the social practices based on traditions, customs and folk beliefs and develop new models on applied folklore.
- They can relate world cultures to mythhologies and also make comparative studies.
- They generate, compose and share information in Turkish folklore field by using data and internet technologies.
- They gain basic theoretical knowledge in fields such as media, tourism, animation and adapt them into applied folklore field.
- They can execute folklore museology in terms of identification, archiving, storage, exhibition and safeguarding of the cultural heritage.
Examination Regulations, Assessment and Grading The evaluation is implemented based on the principles set forth in Article 30 of Gazi University Statute of Instruction and Examination. Grading principles for courses with special evaluation are announced by faculty member(s) to the students and the department in the beginning of the semester. Article 30. 100 is the full point in the assessment of exams. The relative weights of midterm examinations and final examination are submitted to the Registrars Office. Based on grades and associated weights, final points are determined by the course instructor. As featured in the table below, considering the average and statistical distribution of the final points and general class performance, final grades are given. A grade of (E) is given to a student who provides supporting evidence through genuine and valid documentation of illness or other reason which has prevented her/him from completing the necessary course work. E grades are finalized as FF, unless revised until the beginning of the following semester. A student who holds either of the grades (AA), (BA), (BB), (CB) and (CC) is considered successful in that course. Furthermore, a student with a Grade Point Average (GPA) of 2.00 or higher for a semester is also considered successful in a course with a DC grade in that semester. This result is shown as DC+. Grades below DC (i.e. DD, FD and FF) are considered to be unsuccessful. The grades of B, K, and M are not included in the calculation of GPA. Final exam attendance is mandatory for successful completion of a course. The grade M is granted for courses that a transfer student has taken earlier and the courses equivalency with the programme is approved by the Faculty Executive Board upon the request of the department. Grade Point Averages: The students standing is calculated in the form of a GPA and CGPA (Cumulative Grade Point Average), and announced at the end of each semester by the Registrars Office. The total credit points for a course are obtained by multiplying the grade point of the final grade by the credit hours. In order to obtain the GPA for any given semester, the total credit points earned in that semester are divided by the total credit hours. The CGPA is calculated by taking into account all the courses taken by a student from the first semester to the last semester and the courses recognized as valid by the department in which she/he is registered. The criteria for degree classification are: - Başarılı (Satisfactory) 2.00 - 2.99 - Onur Derecesi (Honours Degree) 3.00 - 3.50 - Yüksek Onur Derecesi (High Honours Degree) 3.51 - 4.00 KNOWLEDGE Theoretical, Factual - To attain basic concepts and theories of folklore. - To learn folklore research methods and techniques and use them efficiently. - To get knowledge on historical development of folkloristic and the role of Turkish folklore studies in world folklore studies. - To learn written and oral Turkish cultural sources and use them. - To have knowledge on Turkish literary periods and texts and analyze Turkish culture through the analysis of literary texts. - To use practical and theoretical knowledge of the performance arts such as Turkish folk theatre, folk music and folk dance. - To recognize relations among world cultures and their mythologies and carry out comparative studies. - To apply theoretical knowledge of media, tourism, animation fields to applied folklore studies. SKILLS Cognitive, Practical - To learn folklore research methods and techniques and use them efficiently. - To get knowledge on historical development of folkloristic and the role of Turkish folklore studies in world folklore studies. - To learn written and oral Turkish cultural sources and use them. - To perform interdisciplinary research by using data derived from different social science disciplines in order to embrace holistic approach to cultural process - To have knowledge on Turkish literary periods and texts and analyze Turkish culture through the analysis of literary texts. - To use practical and theoretical knowledge of the performance arts such as Turkish folk theatre, folk music and folk dance. - To analyze social practices based on custom and usages and folk beliefs, discuss them and develop new models in applied folklore. - To recognize relations among world cultures and their mythologies and carry out comparative studies. - To collect, organize and share data through information and internet technologies. - To apply theoretical knowledge of media, tourism, animation fields to applied folklore studies. - To display cultural heritage by means of museology within the context of identification, archiving, visualizing, protection of cultural heritage. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - To have knowledge on Turkish literary periods and texts and analyze Turkish culture through the analysis of literary texts. - To use practical and theoretical knowledge of the performance arts such as Turkish folk theatre, folk music and folk dance. - To analyze social practices based on custom and usages and folk beliefs, discuss them and develop new models in applied folklore. - To apply theoretical knowledge of media, tourism, animation fields to applied folklore studies. - To display cultural heritage by means of museology within the context of identification, archiving, visualizing, protection of cultural heritage. Learning Competence - To perform interdisciplinary research by using data derived from different social science disciplines in order to embrace holistic approach to cultural process - To have knowledge on Turkish literary periods and texts and analyze Turkish culture through the analysis of literary texts. - To collect, organize and share data through information and internet technologies. Communication and Social Competence - To perform interdisciplinary research by using data derived from different social science disciplines in order to embrace holistic approach to cultural process - To use practical and theoretical knowledge of the performance arts such as Turkish folk theatre, folk music and folk dance. - To analyze social practices based on custom and usages and folk beliefs, discuss them and develop new models in applied folklore. - To collect, organize and share data through information and internet technologies. - To apply theoretical knowledge of media, tourism, animation fields to applied folklore studies. - To display cultural heritage by means of museology within the context of identification, archiving, visualizing, protection of cultural heritage. Field-based Competence - To learn folklore research methods and techniques and use them efficiently. - To get knowledge on historical development of folkloristic and the role of Turkish folklore studies in world folklore studies. - To learn written and oral Turkish cultural sources and use them. - To perform interdisciplinary research by using data derived from different social science disciplines in order to embrace holistic approach to cultural process - To analyze social practices based on custom and usages and folk beliefs, discuss them and develop new models in applied folklore. - To recognize relations among world cultures and their mythologies and carry out comparative studies. - To apply theoretical knowledge of media, tourism, animation fields to applied folklore studies.
General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme.
Graduates of the department will be able to work as a museum researcher at Ankara Hacı Bayram Veli University Intangible Cultural Heritage Museum and Ankara Intangible Cultural Heritage Museum in Hamamönü district. In addition, our graduates; 1. have the possibility of becoming a Museum Researcher of the General Directorate of Cultural Heritage and Museums of the Ministry of Culture and Tourism, 2. have the right to apply for the exams (to be appointed as a teacher) of Turkish Language and Literature Education of the Ministry of National Education, 3. have the possibility to work as specialized personnel in cultural units of municipalities and city museums, 4. have the ability to work in municipal or private museums on Intangible Cultural Heritage and the ability to establish such a museum on behalf of the Municipality or on its own 5. have the right to enter KPSS (public personnel selection examination) to which graduates may apply, 6. have the opportunity to work in various positions in all private or public institutions related to education, culture, tourism and media, 7. get the opportunity to know UNESCO and the Convention on the Safeguarding of Intangible Cultural Heritage and meet international arena. 8. have the possibility to take part in various international institutions and organizations conducting cultural researches and projects with press and media organizations 9. have the chance to be an academician at universities folklore departments which grow in number year by year.
Qualification is continuous