Yeterlilik Kodu

TR0030014256

Yeterlilik Adı
Yaşlı Bakımı Ön Lisans Diploması
Sorumlu KurumIğdır Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiIğdır Üniversitesi
Sorumlu Kurum URLhttp://www.igdir.edu.tr/
YönelimMesleki
AYÇ Seviyesi5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 5
Sınıflandırma (Tematik Alan)Yaşlılara ve engelli yetişkinlere bakım
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak yaşlı bakımı alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
  • Yaşlı bakımı alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
  • Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini tanımlar.
  • Yaşlı Bakım alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer/sorumluluk alır.
  • Yaşlı Bakım alanı ile ilgili temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
  • Yaşlı Bakım alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
  • Yaşlı Bakım alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır.
  • Yaşlı Bakım alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
  • Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirir.
  • Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
  • Yaşlı Bakım alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
  • Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanır.
  • Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur.
  • Yaşlı Bakım alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmelere duyarlıdır.
  • Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir.
  • Yaşlı Bakım alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
  • Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir.
  • Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak Yaşlı Bakım alanındaki bilgileri izlemek ve meslektaşları ile iletişim kurar.
  • Yaşlı Bakım alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
  • Mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir.
  • Çocuk, engelli ve yaşlı gibi özel gereksinim grupları ile ilgili bakım işlevini görür.
  • Yaşlı Bakım alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
  • Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır.
  • Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir.
  • Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
  • Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
  • Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilir, takımlarda sorumluluk alabilir veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanır.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için ise derslerin en az %70`ine, uygulamaların en az %80`ine devam etmiş olması gereklidir. Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınav (ara sınav notu olarak ödev, laboratuvar sınavı, quiz vb gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir) katkısı %40, yarıyıl sonu sınavının katkısı ise % 60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu sınavından en az 50 puan alma zorunluluğu vardır. Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB) ve (CC) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. (DC) ve (DD) notları şartlı başarılı notlardır. Bu program ikinci öğretimide de eğitim vermektedir.

Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Öğrencilerin fakültelere, yüksekokullara ve meslek yüksekokullarına kayıtları, Yükseköğretim Kurulu ve Üniversitelerarası Kurul tarafından belirlenecek esaslara uygun olarak yapılır. Öğrenciler sınav sonuçlarından aldıkları puanlara göre, girecekleri bölüm tercihlerini sıralayarak, tercih formlarını öğrenci seçme v eyerleştirme merkezine (ÖSYM) gönderirler. ÖSYM tarafından bir programa yerleştirilen öğrenciler Üniversiteye kayıt işlemlerini yaptırır. Fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokullarına kayıt için; a) Lise veya dengi meslek okulu mezunu olmak; yabancı ülke liselerinden alınan diplomaların ise, denkliğinin Milli Eğitim Bakanlığı tarafından onaylanmış olmak, b) Aşağıda belirtilen sınavların birine girmiş ve bunlardan; 1) Lisans Yerleştirme Sınavı (LYS) sonucunda o öğretim yılında Üniversitenin ilgili birimine merkezi yerleştirme sistemi ile yerleştirilmiş bulunmak, 2) Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı (YÖS) sonucunda o öğretim yılında Üniversitenin ilgili birimine merkezi yerleştirme sistemi ile yerleştirilmiş olmak, Kayıt için gerekli belgeler; Lise veya dengi okul diploması ÖSYM’ce yapılan yerleştirme sonuç belgesi

Başarma ŞartlarıYÖK’ ün ilgili mevzuatı doğrultusunda ÖSYM tarafından belirlenir. Yaşlı Bakımı bölümünde ön lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (toplam 120 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlamak ve genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2,00 ağırlıklı not ortalaması elde etmesi gerekir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Programdan mezun olanların istihdam alanları şöyle sıralanabilir: Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütüldüğü Sosyal Hizmetler Müdürlüklerine bağlı özel, vakıf ve devlet huzurevleri ve bakımevlerinde, Başbakanlık Aile Araştırma Kurumunda, Devlet Planlama Teşkilatı’nda, Aile Danışma Merkezlerinde, Belediye huzurevleri ve bakımevlerinde Geriatri Hastanelerinde ya da hastanelerin geriatri servis ve polikliniklerinde Sivil Toplum Kuruluşları ve özel kurumlarda yürütülen yaşlı bakımı hizmetlerinde Yaşlı bakımevlerinde, güçsüzler yurdunda, yaşlılar için gündüz merkezlerinde, Sağlık Müdürlüklerine bağlı birimlerdeki yaşlıya yönelik evde bakım uygulamaları hizmetlerinde, UNICEF, ILO ve gönüllü kuruluşlarda, Yaşlının evini düzenleme, korumalı meskenler gibi hizmet veren özel kuruluşlarda uzman gözetiminde çalışabilirler.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Belge sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030014256


Yeterlilik Adı
Yaşlı Bakımı Ön Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Iğdır Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Iğdır Üniversitesi

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Mesleki

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
5

TYÇ Seviyesi
5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak yaşlı bakımı alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
  • Yaşlı bakımı alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
  • Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini tanımlar.
  • Yaşlı Bakım alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer/sorumluluk alır.
  • Yaşlı Bakım alanı ile ilgili temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
  • Yaşlı Bakım alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
  • Yaşlı Bakım alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır.
  • Yaşlı Bakım alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
  • Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirir.
  • Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
  • Yaşlı Bakım alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
  • Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanır.
  • Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur.
  • Yaşlı Bakım alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmelere duyarlıdır.
  • Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir.
  • Yaşlı Bakım alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
  • Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir.
  • Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak Yaşlı Bakım alanındaki bilgileri izlemek ve meslektaşları ile iletişim kurar.
  • Yaşlı Bakım alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
  • Mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir.
  • Çocuk, engelli ve yaşlı gibi özel gereksinim grupları ile ilgili bakım işlevini görür.
  • Yaşlı Bakım alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
  • Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır.
  • Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir.
  • Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
  • Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
  • Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilir, takımlarda sorumluluk alabilir veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanır.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için ise derslerin en az %70`ine, uygulamaların en az %80`ine devam etmiş olması gereklidir. Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınav (ara sınav notu olarak ödev, laboratuvar sınavı, quiz vb gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir) katkısı %40, yarıyıl sonu sınavının katkısı ise % 60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu sınavından en az 50 puan alma zorunluluğu vardır. Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB) ve (CC) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. (DC) ve (DD) notları şartlı başarılı notlardır. Bu program ikinci öğretimide de eğitim vermektedir.


Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Öğrencilerin fakültelere, yüksekokullara ve meslek yüksekokullarına kayıtları, Yükseköğretim Kurulu ve Üniversitelerarası Kurul tarafından belirlenecek esaslara uygun olarak yapılır. Öğrenciler sınav sonuçlarından aldıkları puanlara göre, girecekleri bölüm tercihlerini sıralayarak, tercih formlarını öğrenci seçme v eyerleştirme merkezine (ÖSYM) gönderirler. ÖSYM tarafından bir programa yerleştirilen öğrenciler Üniversiteye kayıt işlemlerini yaptırır. Fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokullarına kayıt için; a) Lise veya dengi meslek okulu mezunu olmak; yabancı ülke liselerinden alınan diplomaların ise, denkliğinin Milli Eğitim Bakanlığı tarafından onaylanmış olmak, b) Aşağıda belirtilen sınavların birine girmiş ve bunlardan; 1) Lisans Yerleştirme Sınavı (LYS) sonucunda o öğretim yılında Üniversitenin ilgili birimine merkezi yerleştirme sistemi ile yerleştirilmiş bulunmak, 2) Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı (YÖS) sonucunda o öğretim yılında Üniversitenin ilgili birimine merkezi yerleştirme sistemi ile yerleştirilmiş olmak, Kayıt için gerekli belgeler; Lise veya dengi okul diploması ÖSYM’ce yapılan yerleştirme sonuç belgesi


Başarma Şartları
YÖK’ ün ilgili mevzuatı doğrultusunda ÖSYM tarafından belirlenir. Yaşlı Bakımı bölümünde ön lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (toplam 120 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlamak ve genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2,00 ağırlıklı not ortalaması elde etmesi gerekir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Programdan mezun olanların istihdam alanları şöyle sıralanabilir: Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütüldüğü Sosyal Hizmetler Müdürlüklerine bağlı özel, vakıf ve devlet huzurevleri ve bakımevlerinde, Başbakanlık Aile Araştırma Kurumunda, Devlet Planlama Teşkilatı’nda, Aile Danışma Merkezlerinde, Belediye huzurevleri ve bakımevlerinde Geriatri Hastanelerinde ya da hastanelerin geriatri servis ve polikliniklerinde Sivil Toplum Kuruluşları ve özel kurumlarda yürütülen yaşlı bakımı hizmetlerinde Yaşlı bakımevlerinde, güçsüzler yurdunda, yaşlılar için gündüz merkezlerinde, Sağlık Müdürlüklerine bağlı birimlerdeki yaşlıya yönelik evde bakım uygulamaları hizmetlerinde, UNICEF, ILO ve gönüllü kuruluşlarda, Yaşlının evini düzenleme, korumalı meskenler gibi hizmet veren özel kuruluşlarda uzman gözetiminde çalışabilirler.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Belge sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030014256

Qualification Title
Elderly Care Associate Degree Diploma
Awarding BodyIğdır University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttp://www.igdir.edu.tr/
OrientationOccupational
EQF Level5
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 5
Thematic AreasCare of the elderly and disabled adults
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description
  • On the basis of qualifications gained in secondary-level textbooks that contain date information in the field of elderly care, application and tools, and other resources have supported the basic theoretical and practical knowledge.
  • Access to basic scientific knowledge in the field of elderly care, evaluation, and has the knowledge to practice.
  • Ethical principles and ethics committees in the field of Elderly Care, define the importance of the individual and for society.
  • Using the basic level of knowledge and skills acquired in the field of Elderly Care, interpret, and evaluate data, identify problems, analyze, and solution studies planned for the ground / take responsibility.
  • Elderly Care and related technologies relevant to the field to use basic computer programs.
  • Aged Care is related to the field with a given task by using the basic knowledge to execute independently.
  • Elderly Care and unpredictable space-related applications to solve complex problems encountered in work as a team member.
  • Basic level of knowledge and skills acquired in the field of nursing at a critical approach.
  • Learn to identify and direct the learning needs of Elderly Care.
  • Being aware of lifelong learning in the field of elderly care.
  • Elderly Care with space-related topics by using the basic knowledge and skills to inform the relevant persons and institutions, ideas and suggestions for solutions to problems in written and oral transfer.
  • Awareness of the need for lifelong learning, science and technology gains awareness of developments in the monitoring and continuous self-renewal.
  • Innovations in the field of effective communication techniques and be able to follow the judge will have the level of knowledge of a foreign language.
  • Monitor events in the field of Elderly Care and developments in society and be sensitive to the world's agenda.
  • Work with other health disciplines experience.
  • Thoughts on issues and problems related to the field of elderly care experts and people who do not share your suggestions for solutions.
  • Elderly Care with a sense of social responsibility related to the field projects and activities to contribute to their social environment.
  • At least one foreign language by using the European Language Portfolio A2 Level General Elderly Care in the track information and communicate with colleagues.
  • Elderly Care related to the field data collection, interpretation, and publicizing the results of the implementation stages of the social, scientific, cultural and ethical values, to comply.
  • Considering solutions to improve professional and ethical values​​.
  • Children, disabled and special needs groups such as the elderly to see about the maintenance function.
  • Required by the Aged Care area at least the basic level of European Computer User License to use information and communication technologies in conjunction with computer software.
  • Quality management and processes to comply with and participate in these processes.
  • External appearance, demeanor, attitude and behavior to be an example to the society.
  • Individual and public health, environmental protection and occupational safety has sufficient consciousness.
  • As individuals, duties, rights and responsibilities, and related laws, regulations, legislation and comply with the rules of professional ethics.
  • Propose solutions for applications related to the field encounters unexpected situations, teams will win you the skills to take responsibility, or self-study.
Key Competencies-
Further Info

Classes at the beginning of each semester in order to register and enter the final exam ine the courses and at least 70%, at least 80% of applications continued to be what is required. Students for each course at least 1 shall be subject to mid-term and final exam. Achievement score, midterm exam (as the midterm grade homework, lab exam, quiz, etc. may be considered as the measuring instruments in the scores) contributed 40%, while the contribution of the final exam is 60%. All the exams out of 100. Final exam are required to obtain at least 35 points. (AA), (BA), (BB), (CB) and (CC) from one course are considered successful. (DC) and (DD) notes, conditional achievement grades. DC or DD grade in a course where the student's cumulative grade point average of at least 1.8 in order to be successful you must have.

Quality Assurance-
Access Requirements

Students to faculties, colleges and vocational schools records, and the Interuniversity Council of Higher Education shall be made in accordance with the principles determined by the Board. Students exam results according to their score, they will take part sorting preferences, preferred forms student selection and placement center (SSPC) sent. Faculties, colleges and vocational schools for the record; a) Have graduated from high school or equivalent vocational school; high school diplomas received from foreign countries, the equivalence to be approved by the Ministry of Education, b) Entered one of the following examinations of these; 1) Undergraduate Placement Exam (LYS) as a result of the relevant department of the university in the academic year that have placed with the central placement system, 2)Examination for Foreign Students (YOS) as a result of the relevant department of the university in the academic year that is to be placed with the central placement system, Documents required for registration: High school diploma or equivalent school placement outcome document made by ÖSYM

Conditions for SuccessYöK determined by SSPC in accordance with the relevant legislation. Aged Care in the pre-bachelor's degree program for students to be able to get the required and elective courses (a total of 120 ECTS credits) and complete all on a 4.00 cumulative grade point average must obtain a CGPA of at least 2.00.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of the program are as follows employment areas: Specifically related to the Social Services Directorate conducted elderly care services, foundations, and government nursing homes and nursing homes, Prime Ministry Family Research Council, the State Planning Organization, Family Counseling Centers, Municipal rest homes and geriatric hospitals, nursing homes, geriatric hospitals or private clinics and NGOs nursing homes, elderly care, elderly care institutions carried out the weak residence for the elderly, day centers, home care practices for elderly care units Directorates of Health, UNICEF, ILO and voluntary organizations, the elderly people's home arrangement, which serves as proof dwellings, private organizations can work under the supervision of an expert.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

The document is valid continuously.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030014256


Qualification Title
Elderly Care Associate Degree Diploma

Awarding Body
Iğdır University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Occupational

National Occupation Classification
-

EQF Level
5

TQF Level
5
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
  • On the basis of qualifications gained in secondary-level textbooks that contain date information in the field of elderly care, application and tools, and other resources have supported the basic theoretical and practical knowledge.
  • Access to basic scientific knowledge in the field of elderly care, evaluation, and has the knowledge to practice.
  • Ethical principles and ethics committees in the field of Elderly Care, define the importance of the individual and for society.
  • Using the basic level of knowledge and skills acquired in the field of Elderly Care, interpret, and evaluate data, identify problems, analyze, and solution studies planned for the ground / take responsibility.
  • Elderly Care and related technologies relevant to the field to use basic computer programs.
  • Aged Care is related to the field with a given task by using the basic knowledge to execute independently.
  • Elderly Care and unpredictable space-related applications to solve complex problems encountered in work as a team member.
  • Basic level of knowledge and skills acquired in the field of nursing at a critical approach.
  • Learn to identify and direct the learning needs of Elderly Care.
  • Being aware of lifelong learning in the field of elderly care.
  • Elderly Care with space-related topics by using the basic knowledge and skills to inform the relevant persons and institutions, ideas and suggestions for solutions to problems in written and oral transfer.
  • Awareness of the need for lifelong learning, science and technology gains awareness of developments in the monitoring and continuous self-renewal.
  • Innovations in the field of effective communication techniques and be able to follow the judge will have the level of knowledge of a foreign language.
  • Monitor events in the field of Elderly Care and developments in society and be sensitive to the world's agenda.
  • Work with other health disciplines experience.
  • Thoughts on issues and problems related to the field of elderly care experts and people who do not share your suggestions for solutions.
  • Elderly Care with a sense of social responsibility related to the field projects and activities to contribute to their social environment.
  • At least one foreign language by using the European Language Portfolio A2 Level General Elderly Care in the track information and communicate with colleagues.
  • Elderly Care related to the field data collection, interpretation, and publicizing the results of the implementation stages of the social, scientific, cultural and ethical values, to comply.
  • Considering solutions to improve professional and ethical values​​.
  • Children, disabled and special needs groups such as the elderly to see about the maintenance function.
  • Required by the Aged Care area at least the basic level of European Computer User License to use information and communication technologies in conjunction with computer software.
  • Quality management and processes to comply with and participate in these processes.
  • External appearance, demeanor, attitude and behavior to be an example to the society.
  • Individual and public health, environmental protection and occupational safety has sufficient consciousness.
  • As individuals, duties, rights and responsibilities, and related laws, regulations, legislation and comply with the rules of professional ethics.
  • Propose solutions for applications related to the field encounters unexpected situations, teams will win you the skills to take responsibility, or self-study.

Key Competencies
-

Further Info

Classes at the beginning of each semester in order to register and enter the final exam ine the courses and at least 70%, at least 80% of applications continued to be what is required. Students for each course at least 1 shall be subject to mid-term and final exam. Achievement score, midterm exam (as the midterm grade homework, lab exam, quiz, etc. may be considered as the measuring instruments in the scores) contributed 40%, while the contribution of the final exam is 60%. All the exams out of 100. Final exam are required to obtain at least 35 points. (AA), (BA), (BB), (CB) and (CC) from one course are considered successful. (DC) and (DD) notes, conditional achievement grades. DC or DD grade in a course where the student's cumulative grade point average of at least 1.8 in order to be successful you must have.


Quality Assurance
-

Access Requirements

Students to faculties, colleges and vocational schools records, and the Interuniversity Council of Higher Education shall be made in accordance with the principles determined by the Board. Students exam results according to their score, they will take part sorting preferences, preferred forms student selection and placement center (SSPC) sent. Faculties, colleges and vocational schools for the record; a) Have graduated from high school or equivalent vocational school; high school diplomas received from foreign countries, the equivalence to be approved by the Ministry of Education, b) Entered one of the following examinations of these; 1) Undergraduate Placement Exam (LYS) as a result of the relevant department of the university in the academic year that have placed with the central placement system, 2)Examination for Foreign Students (YOS) as a result of the relevant department of the university in the academic year that is to be placed with the central placement system, Documents required for registration: High school diploma or equivalent school placement outcome document made by ÖSYM


Conditions for Success
YöK determined by SSPC in accordance with the relevant legislation. Aged Care in the pre-bachelor's degree program for students to be able to get the required and elective courses (a total of 120 ECTS credits) and complete all on a 4.00 cumulative grade point average must obtain a CGPA of at least 2.00.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of the program are as follows employment areas: Specifically related to the Social Services Directorate conducted elderly care services, foundations, and government nursing homes and nursing homes, Prime Ministry Family Research Council, the State Planning Organization, Family Counseling Centers, Municipal rest homes and geriatric hospitals, nursing homes, geriatric hospitals or private clinics and NGOs nursing homes, elderly care, elderly care institutions carried out the weak residence for the elderly, day centers, home care practices for elderly care units Directorates of Health, UNICEF, ILO and voluntary organizations, the elderly people's home arrangement, which serves as proof dwellings, private organizations can work under the supervision of an expert.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

The document is valid continuously.


Url
Open Address