Yeterlilik Kodu

TR0020034964

Yeterlilik Adı
Yetişkinler II. Kademe Eğitimi Başarı Belgesi
Sorumlu KurumHayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiEmniyet Mahallesi Boğaziçi Sokak No:23 Teknikokullar Yenimahalle / ANKARA
Sorumlu Kurum URLhttps://hbogm.meb.gov.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi2
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 2
Sınıflandırma (Tematik Alan)Okur yazarlık ve Aritmetik Beceriler
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCED (2013): 0021

KategoriAna
Kredi Değeri9
Programın Normal Süresi 220 Saat
Program Profili (Amaç)

Yetişkinler II. Kademe Okuma Yazma Kurslarına ilkokul 2. sınıfı bitirenler ile Okur Yazarlık Belgesi olan yetişkinler katılmaktadır. Kurslarda Türkçe, Matematik, Sosyal Bilgiler ile Fen ve Teknoloji dersleri yer almaktadır. Bu dersler ilkokul 3 ve 4. sınıf düzeyinde işlenmektedir. Okuryazar olduğunu belgeleyenler ve ilkokul ikinci sınıftan sonra öğrenimini devam ettiremeyenlerden, kendi imkânları ve çevresindekilerin yardımı ve desteği ile okuma yazma becerisini ilkokul bitirenler (4. Sınıf) düzeyinde geliştirenler kursa devam etmeden Okuma Yazma II. Kadem Seviye Tespit Sınavına katılabilmektedirler. Devam ettiği kurs ve seviye tespit sınavını başarıyla bitirenlere “Yetişkinler II. Kademe Eğitimi Başarı Belgesi” verilir. “Yetişkinler II. Kademe Eğitimi Başarı Belgesi” alan yetişkinler bir üst öğrenime devam edebilecek (Açık Öğretim Ortaokuluna) bilgi, beceri ve tutumları kazanırlar. Kurs programını bitiren kursiyerler ilkokul mezunları ile aynı haklara sahip olmaktadır. Toplam kurs saati sabit kalmak üzere günlük ve haftalık ders saatleri esnetilebilmektedir.

Türk Milli Eğitiminin Genel Amaçları ve temel ilkeleri doğrultusunda hazırlanan “Yetişkinler II. Kademe Temel Eğitim Programı” ile yetişkinlere;

  • Örgün eğitimdeki ilkokul programının öngördüğü düzeye denk bilgi, beceri ve tutumları kazandırmak
  • Türk dilini düzgün bir şekilde kullanmalarını sağlayacak bilgi ve beceri kazandırmak
  • Hayat boyu kullanabilecekleri günlük yaşamla ilgili temel matematik bilgi, beceri ve tutumları kazandırmak
  • Fen bilimlerine ilişkin temel düzeyde bilgi, beceri ve tutum kazandırmak 5. Yaşadığı çevreyi, kültürü ve tarihini oluşturan temel öge ve süreçleri kavrayarak kişisel ve toplumsal sorunları çözmeye yönelik bilgi, beceri ve tutumları kazandırmak

amaçlanmıştır.

Öğrenme Ortamları
  • Öğrenme ortamları, halk eğitimi merkezleri ile resmi devlet okulları ve işbirliği yapılan kurum ve kuruluşların yetişkin eğitimine uygun eğitim ortamlarıdır. Eğitim öğretim yüz yüze gerçekleştirilmektedir.
  • Derslikler, derslerin ve programın özellikleri ile kursiyer sayısı, yaş ve gelişim durumları ile özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin özellikleri ve ihtiyaçları dikkate alınarak düzenlenir.
  • Halk eğitimi merkezlerinde her türdeki programın açılabilmesi için 12 kişilik grup oluşturulması şartı aranırken, okuma yazma kurslarında ve seviye tespit sınavlarında kursiyer sayısı dikkate alınmamaktadır. Okuma yazma kursları zaman kısıtlamasına tabi olmadan haftanın 7 günü ve yıl boyunca talep edildiğinde açılmaktadır.
Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Kursiyerlerin II. Kademe Okuma Yazma kursu sonunda aşağıda sıralanan kazanımları elde etmesi amaçlanır:

  • Dinlediklerini, okuduklarını, gördüklerini, bildiklerini ve incelediklerini tam ve doğru olarak anlar ve anlatır.
  • Okumaya, dinleme/izlemeye, konuşmaya ve yazmaya yönelik olumlu tutum geliştirmelerini sağlar.
  • Okuduklarını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmelerini ve sorgulamalarını sağlar
  • Millî, manevi, ahlaki, tarihî, kültürel, sosyal değerlere önem vermelerini sağlanmak, millî duygu ve düşüncelerini güçlendirir.
  • Türkçeyi, konuşma ve yazma kurallarına uygun olarak bilinçli, doğru ve özenli kullanır.
  • Bir konudaki duygu, düşünce ve görüşlerini sözlü ve yazılı olarak etkili, anlaşılır biçimde ifade eder.
  • Araştırma, keşfetme, yorumlama ve zihinde yapılandırma becerilerini geliştirir.
  • Matematiksel okuryazarlık becerilerini geliştirerek etkin bir şekilde kullanır.
  • Matematiksel kavramları tanıyarak anlayabilmelerini, bu kavramları günlük hayatta kullanır.
  • Tahmin etme ve zihinden işlem yapma becerilerini etkin şekilde kullanarak üst bilişsel bilgi ve becerilerini geliştirir.
  • Matematiğe yönelik olumlu tutum geliştirir.
  • Problem çözme sürecinde kendi düşünce ve akıl yürütür.
  • Astronomi, biyoloji, fizik, kimya, yer ve çevre bilimleri hakkında temel bilgiler kazanır.
  • Birey, çevre ve toplum arasındaki karşılıklı etkileşimi fark eder.
  • Doğal kaynaklara ilişkin sürdürülebilir kalkınma bilincini geliştirir
  • Günlük yaşam sorunlarına ilişkin sorumluluk alır ve bu sorunları çözmede fen bilimlerine ilişkin bilgi, bilimsel süreç becerileri ve diğer yaşam becerilerini kullanır.
  • Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olarak vatanını ve milletini sever, haklarını bilir ve kullanır, sorumluluklarını yerine getirir, millî bilince sahip birer vatandaş olur.
  • Türk kültürünü ve tarihini oluşturan temel öge ve süreçleri kavrayarak millî bilincin oluşmasını sağlayan kültürel mirasın korunması ve geliştirilmesi gerektiğini kabul eder.
  • Yaşadığı çevre ile dünyanın genel coğrafi özelliklerini tanıyarak insan ile çevre arasındaki etkileşimi açıklar, mekânı algılama becerilerini geliştirir.
  • Doğal çevrenin ve kaynakların sınırlılığının farkına varıp çevre duyarlılığı içerisinde doğal kaynakları korumaya çalışmaları ve sürdürülebilir bir çevre anlayışına sahip olur.
  • Bilim ve teknolojinin toplumsal yaşam üzerindeki etkilerini kavrayarak bilgi ve iletişim teknolojilerini bilinçli kullanır.
  • Toplumsal ilişkileri düzenlemek ve karşılaştığı sorunları çözmek için temel iletişim becerilerini kullanır.
  • Katılımın önemine inanır, kişisel ve toplumsal sorunların çözümü için görüşler ileri sürer.
  • İnsan hakları, ulusal egemenlik, demokrasi, cumhuriyet kavramlarının tarihsel süreçlerini ve günümüz Türkiye’si üzerindeki etkilerini kavrayarak yaşamını demokratik kurallara göre düzenler
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere temel düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği,
  • Matematiksel yetkinlik,
  • Bilim, teknoloji yetkinliği,
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği,
  • Vatandaşlık yetkinliği,
  • Girişimcilik yetkinliği,
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği.
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Ölçme ve değerlendirmeye ilişkin uygulamalar; öğretim programı ve Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Kurumları Yönetmeliğinde yer alan esaslara göre yapılmaktadır.

1. Öğretim Programlarının Öngördüğü Ölçme ve Değerlendirmeye İlişkin Uygulamalar:

Öğretim programında kursiyerlerin süreç içerisinde izlenmesi, yönlendirilmesi, öğrenme sürecinde karşılaşılan sorunlar belirlenerek giderilmesi, kursiyerlerde anlamlı ve kalıcı öğrenmenin desteklenmesi amacıyla kursiyerlere sürekli geri bildirimin sağlanmasına yönelik bir ölçme değerlendirme anlayışı benimsenmiştir. Ölçme değerlendirme sürecinde kullanılabilecek ölçme araç ve yöntemleri açısından uygulayıcılar için kesin sınırlar çizilmemiş olup kursiyerlerin bireysel farklılıkları ve ihtiyaçları gözetilerek eğitimcilerin ölçme ve değerlendirme sürecinde esnek olmaları doğru bir yaklaşım olacaktır. Eğitim öğretim sürecinde ölçme ve değerlendirme faaliyetleri; tanıma, izleme ve sonuç odaklı olmak üzere üç farklı şekilde yapılmaktadır. Kursiyerlerin düşünme becerileri ve kazanımlar açısından ön öğrenmelerine ilişkin düzeylerinin belirlenmesi amacıyla tanıma amaçlı değerlendirme yapılır. Kursun başından sonuna kadar öğretimi geliştirmek, kursiyerlerin öğrenme düzeylerini belirlemek, ortaya çıkarmak, zamanında ve yerinde geri bildirim vermek için de izleme amaçlı değerlendirme yapılır. İzleme amaçlı değerlendirmede asıl amaç kursiyerlere not vermek değil gelişimlerine katkı sağlamaktır. Yetişkinlerin öğrenmelerine ilişkin yapılan zamanında geri bildirim kurs süresi ve yetişkin eğitiminin ilkeleri göz önünde tutulduğunda programın amacına ulaşması açısından önemlidir. Sonuç odaklı değerlendirme ile de öğrenme öğretme süreci sonunda, öğrenmenin ne düzeyde gerçekleştiği tespit edilerek, kursiyerlerin başarı düzeyleri belirlenir. II. Kademe Yetişkin Okuma Yazma kurslarında öğrenme ürünü/sonucunu ölçmek ve değerlendirmek için aşağıdaki yöntemler kullanılmaktadır;

  • Çoktan seçmeli testler
  • Doğru yanlış soruları
  • Tamamlama (Boşluk doldurma) soruları
  • Kısa cevaplı sorular
  • Uzun cevaplı sorular
  • Kavram haritaları
  • Araştırma
  • Grup ve/veya akran değerlendirmesi
  • Öz değerlendirme
  • Gözlem ve Görüşme
  • Kelime İlişkilendirme
  • Açık Uçlu Sorular

2. Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Kurumları Yönetmeliğinde yer alan Ölçme ve Değerlendirmeye İlişkin Esaslar

  • Kursiyerlerin başarısı ders öğretmeni tarafından değerlendirilir.
  • Değerlendirme; öğretim programına uygun olarak bilgi ve becerilerini ölçmek amacıyla yazılı/sözlü/uygulamalı sınav yapılır.
  • Bireylerin yetersizlik türlerine göre sınavlarda gerekli tedbirler alınır.
  • Sınavda başarılı sayılabilmek için her dersten en az geçer puan alınması gerekmektedir.
  • Puanlar elektronik ortamda sisteme girilir.
  • Kursu başarıyla bitirenlere “Okur Yazarlık Belgesi” verilir.
  • Kursiyerlerin başarıları 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Puanlara göre başarı derecesi; Puanlara göre başarı derecesi; 85,00 – 100-Pekiyi; 70,00 - 84,99-İyi; 60,00 - 69,99-Orta; 50,00 - 59,99-Geçer; 0 - 49,99- Geçmez
  • Sınav dokümanları en az bir yıl saklanır. Kurs süresince uygulanan programın özelliğine göre, kurs sonunda yapılan değerlendirmede kursiyerlerin başarısını gösteren puan çizelgesi e-Yaygın sisteminden alınır. Bu çizelge, kurs sonunda kurum müdürlüğüne teslim edilir.
  • İlkokul öğrenimini 3. ve 4. sınıflarda terk edenler ile Okur Yazarlık Belgesi sahibi olup, kendi imkânları ve çevresinin yardımıyla ilkokul bitirenler düzeyinde okuma yazma becerilerini geliştirenler kurslara çeşitli nedenlerle devam edemeyenler talepleri doğrultusunda oluşturulacak bir sınav komisyonu tarafından Yetişkinler Okuma Yazma II. Kademe Seviye Tespit Sınavına alınır. Yapılan sınavda başarı olmaları durumunda “Yetişkinler II. Kademe Eğitimi Başarı Belgesi” alırlar.
Kalite Güvencesi

Yetişkinler II. Kademe Okuma Yazma kursları ve Okuma Yazma II. Kademe Seviye Tespit Sınavları Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğüne bağlı Halk Eğitimi Merkezlerinde aşağıda açıklandığı şekilde çalışmaktadır.

Öğretim Programlarının Hazırlanması ve Onaylanması: Öğretim programları, Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü tarafından Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi temel alınarak hazırlanır. Taslak öğretim programı; öğretmen, yönetici ve üniversitelerin program geliştirme anabilim dalı ile sınıf öğretmenliği alanında görev yapan öğretim üyelerinin işbirliğinde hazırlanır. Hazırlanan taslak öğretim programı öğretmen, yönetici ve üniversitelerin görüşlerine sunulur. Gelen görüş ve öneriler; bilimsellik, güncellik gibi objektif kriterlere göre değerlendirilerek programlara yansıtılır.

Taslak öğretim programı Talim ve Terbiye Kurulu’nun uygun görüşü üzerine Bakan onayı ile yürürlüğe girer. Onaylanan program https://e-yaygin.meb.gov.tr/pagePrograms.aspx adresinde yayımlanır. Kurs programlarının hazırlanması ve güncellenmesi sürecinde, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından onaylanan; Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul 3- 4 Sınıf), Matematik Dersi Öğretim Programı (3-4. Sınıf), Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı (3. Sınıf), Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı (4. Sınıf) ve Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (3-4. Sınıf) göz önünde bulundurulur. Kurs programlarının güncellenmesinde ilköğretim okulları ders programlarının güncellenmesi ve okuma yazma kurslarında görev alan öğretmen ve yöneticilerden gelecek talep ve öneriler dikkate alınır.

Ölçme-Değerlendirme: Ölçme ve değerlendirme, Hayat Boyu Kurumları Yönetmeliğinin 72, 73 ve 74. Maddelerinde yer alan hükümler doğrultusunda ve öğretim programında yer alan öğrenme kazanımları dikkate alınarak yapılmaktadır. Değerlendirme süreçleri ile kursiyer başarılarının kanıtları güvenli biçimde saklanmaktadır. Halk Eğitimi Merkezleri tarafından sürdürülen okuma yazma kurslarına ilişkin iş ve işlemler ile Ölçme ve Değerlendirme işleminin elektronik kayıtları e-Yaygın sisteminde tutulur ve saklanır. Belgelendirme: Hayat Boyu Öğrenme Kurumları Yönetmeliğinin 83. Maddesinde yer alan hükümler doğrultusunda kurs bitirme iş ve işlemleri gerçekleştirilmektedir. Kursları başarıyla bitirenlere, e-Yaygın sistemindeki kayıtlar esas alınarak bitirdikleri kurs türüne göre kurs bitirme belgesi verilir. Kurs bitirme belgeleri için e-devlet kapısında Bireysel Okur Yazarlık Belgesi Sorgulama ve doğrulama işlemi yapılabilmektedir

Öz Değerlendirme: Dış Değerlendirme: Düzenli Gözden Geçirme: Bilgi Yönetim Sistemleri: Doküman Yönetim Sistemi, MEB web sayfası, e-Yaygın, MEBBİS Geri Bildirim Mekanizmaları: Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi (CİMER), MEBİM İletişim Merkezi, Çalıştaylar, Seminerler, Öneri, İtiraz ve Şikâyetler, Denetimler, İdari Faaliyet Raporları ve Performans Programı

Giriş Şartı
  1. Okuma yazma bilmek ancak ilkokul bitirmeşi olmak.
  2. Zorunlu ilköğretim çağı dışına çıkmak.
  3. 14 yaşından gün almak.
  4. İlkokul 2. sınıfı bitirenler ile 3 ve 4. sınıfta terk ederek ilkokul öğrenimini tamamlamamış olmak.
Başarma ŞartlarıHBÖGM'ye bağlı kurumlarda veya diğer kurumlarca eğitim-öğretime uygun ortamlarda açılan “Yetişkinler II. Kademe Temel Eğitim Kursu"  başarıyla bitirenler ile "Okuma-Yazma II. Kademe Seviye Tespit Sınavı"nı başarı ile tamamlayanlar, “Yetişkinler II. Kademe Eğitimi Başarı Belgesi"  almaya hak kazanır.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Katıldığı kurs veya seviye tespit sınavında başarılı olarak “Yetişkinler II. Kademe Eğitimi Başarı Belgesi” almaya hak kazananlar ilkokulu tamamlamış sayılmaktadır. Devlet Memurları Kanununa göre ilkokul mezunlarının istihdam edildikleri alanlarda istihdam edilebilmekte, Kara Yolları Trafik Kanununa göre sürücü adayı olabilmektedir. Öğrenimlerine devam edebilmek için Açık Öğretim Ortaokuluna kayıt yaptırabilmektedirler.

Yasal Dayanağı
  1. 24.06.1973 tarihli ve 14574 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu,
  2. 2841 sayılı Zorunlu İlköğrenim Çağı Dışında Kalmış Okuma-Yazma Bilmeyen Vatandaşların, Okur-Yazar Duruma Getirilmesi veya Bunlara İlkokul Düzeyinde Eğitim-Öğretim Yaptırılması Hakkında Kanun, 
  3. 10.07.2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi (Kararname Numarası: 1),
  4. 11.04.2018 tarihli ve 30388 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Kurumları Yönetmeliği,
  5. Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü Yetişkinler II. Kademe Temel Eğitim Programı. 
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0020034964


Yeterlilik Adı
Yetişkinler II. Kademe Eğitimi Başarı Belgesi

Sorumlu Kurum
Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Emniyet Mahallesi Boğaziçi Sokak No:23 Teknikokullar Yenimahalle / ANKARA

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCED (2013): 0021


AYÇ Seviyesi
2

TYÇ Seviyesi
2
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCED (2013): 0021


Kategori
Ana

Kredi Değeri
9

Programın Normal Süresi
220 Saat

Program Profili (Amaç)

Yetişkinler II. Kademe Okuma Yazma Kurslarına ilkokul 2. sınıfı bitirenler ile Okur Yazarlık Belgesi olan yetişkinler katılmaktadır. Kurslarda Türkçe, Matematik, Sosyal Bilgiler ile Fen ve Teknoloji dersleri yer almaktadır. Bu dersler ilkokul 3 ve 4. sınıf düzeyinde işlenmektedir. Okuryazar olduğunu belgeleyenler ve ilkokul ikinci sınıftan sonra öğrenimini devam ettiremeyenlerden, kendi imkânları ve çevresindekilerin yardımı ve desteği ile okuma yazma becerisini ilkokul bitirenler (4. Sınıf) düzeyinde geliştirenler kursa devam etmeden Okuma Yazma II. Kadem Seviye Tespit Sınavına katılabilmektedirler. Devam ettiği kurs ve seviye tespit sınavını başarıyla bitirenlere “Yetişkinler II. Kademe Eğitimi Başarı Belgesi” verilir. “Yetişkinler II. Kademe Eğitimi Başarı Belgesi” alan yetişkinler bir üst öğrenime devam edebilecek (Açık Öğretim Ortaokuluna) bilgi, beceri ve tutumları kazanırlar. Kurs programını bitiren kursiyerler ilkokul mezunları ile aynı haklara sahip olmaktadır. Toplam kurs saati sabit kalmak üzere günlük ve haftalık ders saatleri esnetilebilmektedir.

Türk Milli Eğitiminin Genel Amaçları ve temel ilkeleri doğrultusunda hazırlanan “Yetişkinler II. Kademe Temel Eğitim Programı” ile yetişkinlere;

  • Örgün eğitimdeki ilkokul programının öngördüğü düzeye denk bilgi, beceri ve tutumları kazandırmak
  • Türk dilini düzgün bir şekilde kullanmalarını sağlayacak bilgi ve beceri kazandırmak
  • Hayat boyu kullanabilecekleri günlük yaşamla ilgili temel matematik bilgi, beceri ve tutumları kazandırmak
  • Fen bilimlerine ilişkin temel düzeyde bilgi, beceri ve tutum kazandırmak 5. Yaşadığı çevreyi, kültürü ve tarihini oluşturan temel öge ve süreçleri kavrayarak kişisel ve toplumsal sorunları çözmeye yönelik bilgi, beceri ve tutumları kazandırmak

amaçlanmıştır.


Öğrenme Ortamları
  • Öğrenme ortamları, halk eğitimi merkezleri ile resmi devlet okulları ve işbirliği yapılan kurum ve kuruluşların yetişkin eğitimine uygun eğitim ortamlarıdır. Eğitim öğretim yüz yüze gerçekleştirilmektedir.
  • Derslikler, derslerin ve programın özellikleri ile kursiyer sayısı, yaş ve gelişim durumları ile özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin özellikleri ve ihtiyaçları dikkate alınarak düzenlenir.
  • Halk eğitimi merkezlerinde her türdeki programın açılabilmesi için 12 kişilik grup oluşturulması şartı aranırken, okuma yazma kurslarında ve seviye tespit sınavlarında kursiyer sayısı dikkate alınmamaktadır. Okuma yazma kursları zaman kısıtlamasına tabi olmadan haftanın 7 günü ve yıl boyunca talep edildiğinde açılmaktadır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Kursiyerlerin II. Kademe Okuma Yazma kursu sonunda aşağıda sıralanan kazanımları elde etmesi amaçlanır:

  • Dinlediklerini, okuduklarını, gördüklerini, bildiklerini ve incelediklerini tam ve doğru olarak anlar ve anlatır.
  • Okumaya, dinleme/izlemeye, konuşmaya ve yazmaya yönelik olumlu tutum geliştirmelerini sağlar.
  • Okuduklarını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmelerini ve sorgulamalarını sağlar
  • Millî, manevi, ahlaki, tarihî, kültürel, sosyal değerlere önem vermelerini sağlanmak, millî duygu ve düşüncelerini güçlendirir.
  • Türkçeyi, konuşma ve yazma kurallarına uygun olarak bilinçli, doğru ve özenli kullanır.
  • Bir konudaki duygu, düşünce ve görüşlerini sözlü ve yazılı olarak etkili, anlaşılır biçimde ifade eder.
  • Araştırma, keşfetme, yorumlama ve zihinde yapılandırma becerilerini geliştirir.
  • Matematiksel okuryazarlık becerilerini geliştirerek etkin bir şekilde kullanır.
  • Matematiksel kavramları tanıyarak anlayabilmelerini, bu kavramları günlük hayatta kullanır.
  • Tahmin etme ve zihinden işlem yapma becerilerini etkin şekilde kullanarak üst bilişsel bilgi ve becerilerini geliştirir.
  • Matematiğe yönelik olumlu tutum geliştirir.
  • Problem çözme sürecinde kendi düşünce ve akıl yürütür.
  • Astronomi, biyoloji, fizik, kimya, yer ve çevre bilimleri hakkında temel bilgiler kazanır.
  • Birey, çevre ve toplum arasındaki karşılıklı etkileşimi fark eder.
  • Doğal kaynaklara ilişkin sürdürülebilir kalkınma bilincini geliştirir
  • Günlük yaşam sorunlarına ilişkin sorumluluk alır ve bu sorunları çözmede fen bilimlerine ilişkin bilgi, bilimsel süreç becerileri ve diğer yaşam becerilerini kullanır.
  • Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olarak vatanını ve milletini sever, haklarını bilir ve kullanır, sorumluluklarını yerine getirir, millî bilince sahip birer vatandaş olur.
  • Türk kültürünü ve tarihini oluşturan temel öge ve süreçleri kavrayarak millî bilincin oluşmasını sağlayan kültürel mirasın korunması ve geliştirilmesi gerektiğini kabul eder.
  • Yaşadığı çevre ile dünyanın genel coğrafi özelliklerini tanıyarak insan ile çevre arasındaki etkileşimi açıklar, mekânı algılama becerilerini geliştirir.
  • Doğal çevrenin ve kaynakların sınırlılığının farkına varıp çevre duyarlılığı içerisinde doğal kaynakları korumaya çalışmaları ve sürdürülebilir bir çevre anlayışına sahip olur.
  • Bilim ve teknolojinin toplumsal yaşam üzerindeki etkilerini kavrayarak bilgi ve iletişim teknolojilerini bilinçli kullanır.
  • Toplumsal ilişkileri düzenlemek ve karşılaştığı sorunları çözmek için temel iletişim becerilerini kullanır.
  • Katılımın önemine inanır, kişisel ve toplumsal sorunların çözümü için görüşler ileri sürer.
  • İnsan hakları, ulusal egemenlik, demokrasi, cumhuriyet kavramlarının tarihsel süreçlerini ve günümüz Türkiye’si üzerindeki etkilerini kavrayarak yaşamını demokratik kurallara göre düzenler

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere temel düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği,
  • Matematiksel yetkinlik,
  • Bilim, teknoloji yetkinliği,
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği,
  • Vatandaşlık yetkinliği,
  • Girişimcilik yetkinliği,
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği.

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Ölçme ve değerlendirmeye ilişkin uygulamalar; öğretim programı ve Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Kurumları Yönetmeliğinde yer alan esaslara göre yapılmaktadır.

1. Öğretim Programlarının Öngördüğü Ölçme ve Değerlendirmeye İlişkin Uygulamalar:

Öğretim programında kursiyerlerin süreç içerisinde izlenmesi, yönlendirilmesi, öğrenme sürecinde karşılaşılan sorunlar belirlenerek giderilmesi, kursiyerlerde anlamlı ve kalıcı öğrenmenin desteklenmesi amacıyla kursiyerlere sürekli geri bildirimin sağlanmasına yönelik bir ölçme değerlendirme anlayışı benimsenmiştir. Ölçme değerlendirme sürecinde kullanılabilecek ölçme araç ve yöntemleri açısından uygulayıcılar için kesin sınırlar çizilmemiş olup kursiyerlerin bireysel farklılıkları ve ihtiyaçları gözetilerek eğitimcilerin ölçme ve değerlendirme sürecinde esnek olmaları doğru bir yaklaşım olacaktır. Eğitim öğretim sürecinde ölçme ve değerlendirme faaliyetleri; tanıma, izleme ve sonuç odaklı olmak üzere üç farklı şekilde yapılmaktadır. Kursiyerlerin düşünme becerileri ve kazanımlar açısından ön öğrenmelerine ilişkin düzeylerinin belirlenmesi amacıyla tanıma amaçlı değerlendirme yapılır. Kursun başından sonuna kadar öğretimi geliştirmek, kursiyerlerin öğrenme düzeylerini belirlemek, ortaya çıkarmak, zamanında ve yerinde geri bildirim vermek için de izleme amaçlı değerlendirme yapılır. İzleme amaçlı değerlendirmede asıl amaç kursiyerlere not vermek değil gelişimlerine katkı sağlamaktır. Yetişkinlerin öğrenmelerine ilişkin yapılan zamanında geri bildirim kurs süresi ve yetişkin eğitiminin ilkeleri göz önünde tutulduğunda programın amacına ulaşması açısından önemlidir. Sonuç odaklı değerlendirme ile de öğrenme öğretme süreci sonunda, öğrenmenin ne düzeyde gerçekleştiği tespit edilerek, kursiyerlerin başarı düzeyleri belirlenir. II. Kademe Yetişkin Okuma Yazma kurslarında öğrenme ürünü/sonucunu ölçmek ve değerlendirmek için aşağıdaki yöntemler kullanılmaktadır;

  • Çoktan seçmeli testler
  • Doğru yanlış soruları
  • Tamamlama (Boşluk doldurma) soruları
  • Kısa cevaplı sorular
  • Uzun cevaplı sorular
  • Kavram haritaları
  • Araştırma
  • Grup ve/veya akran değerlendirmesi
  • Öz değerlendirme
  • Gözlem ve Görüşme
  • Kelime İlişkilendirme
  • Açık Uçlu Sorular

2. Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Kurumları Yönetmeliğinde yer alan Ölçme ve Değerlendirmeye İlişkin Esaslar

  • Kursiyerlerin başarısı ders öğretmeni tarafından değerlendirilir.
  • Değerlendirme; öğretim programına uygun olarak bilgi ve becerilerini ölçmek amacıyla yazılı/sözlü/uygulamalı sınav yapılır.
  • Bireylerin yetersizlik türlerine göre sınavlarda gerekli tedbirler alınır.
  • Sınavda başarılı sayılabilmek için her dersten en az geçer puan alınması gerekmektedir.
  • Puanlar elektronik ortamda sisteme girilir.
  • Kursu başarıyla bitirenlere “Okur Yazarlık Belgesi” verilir.
  • Kursiyerlerin başarıları 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Puanlara göre başarı derecesi; Puanlara göre başarı derecesi; 85,00 – 100-Pekiyi; 70,00 - 84,99-İyi; 60,00 - 69,99-Orta; 50,00 - 59,99-Geçer; 0 - 49,99- Geçmez
  • Sınav dokümanları en az bir yıl saklanır. Kurs süresince uygulanan programın özelliğine göre, kurs sonunda yapılan değerlendirmede kursiyerlerin başarısını gösteren puan çizelgesi e-Yaygın sisteminden alınır. Bu çizelge, kurs sonunda kurum müdürlüğüne teslim edilir.
  • İlkokul öğrenimini 3. ve 4. sınıflarda terk edenler ile Okur Yazarlık Belgesi sahibi olup, kendi imkânları ve çevresinin yardımıyla ilkokul bitirenler düzeyinde okuma yazma becerilerini geliştirenler kurslara çeşitli nedenlerle devam edemeyenler talepleri doğrultusunda oluşturulacak bir sınav komisyonu tarafından Yetişkinler Okuma Yazma II. Kademe Seviye Tespit Sınavına alınır. Yapılan sınavda başarı olmaları durumunda “Yetişkinler II. Kademe Eğitimi Başarı Belgesi” alırlar.

Kalite Güvencesi

Yetişkinler II. Kademe Okuma Yazma kursları ve Okuma Yazma II. Kademe Seviye Tespit Sınavları Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğüne bağlı Halk Eğitimi Merkezlerinde aşağıda açıklandığı şekilde çalışmaktadır.

Öğretim Programlarının Hazırlanması ve Onaylanması: Öğretim programları, Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü tarafından Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi temel alınarak hazırlanır. Taslak öğretim programı; öğretmen, yönetici ve üniversitelerin program geliştirme anabilim dalı ile sınıf öğretmenliği alanında görev yapan öğretim üyelerinin işbirliğinde hazırlanır. Hazırlanan taslak öğretim programı öğretmen, yönetici ve üniversitelerin görüşlerine sunulur. Gelen görüş ve öneriler; bilimsellik, güncellik gibi objektif kriterlere göre değerlendirilerek programlara yansıtılır.

Taslak öğretim programı Talim ve Terbiye Kurulu’nun uygun görüşü üzerine Bakan onayı ile yürürlüğe girer. Onaylanan program https://e-yaygin.meb.gov.tr/pagePrograms.aspx adresinde yayımlanır. Kurs programlarının hazırlanması ve güncellenmesi sürecinde, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından onaylanan; Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul 3- 4 Sınıf), Matematik Dersi Öğretim Programı (3-4. Sınıf), Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı (3. Sınıf), Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı (4. Sınıf) ve Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (3-4. Sınıf) göz önünde bulundurulur. Kurs programlarının güncellenmesinde ilköğretim okulları ders programlarının güncellenmesi ve okuma yazma kurslarında görev alan öğretmen ve yöneticilerden gelecek talep ve öneriler dikkate alınır.

Ölçme-Değerlendirme: Ölçme ve değerlendirme, Hayat Boyu Kurumları Yönetmeliğinin 72, 73 ve 74. Maddelerinde yer alan hükümler doğrultusunda ve öğretim programında yer alan öğrenme kazanımları dikkate alınarak yapılmaktadır. Değerlendirme süreçleri ile kursiyer başarılarının kanıtları güvenli biçimde saklanmaktadır. Halk Eğitimi Merkezleri tarafından sürdürülen okuma yazma kurslarına ilişkin iş ve işlemler ile Ölçme ve Değerlendirme işleminin elektronik kayıtları e-Yaygın sisteminde tutulur ve saklanır. Belgelendirme: Hayat Boyu Öğrenme Kurumları Yönetmeliğinin 83. Maddesinde yer alan hükümler doğrultusunda kurs bitirme iş ve işlemleri gerçekleştirilmektedir. Kursları başarıyla bitirenlere, e-Yaygın sistemindeki kayıtlar esas alınarak bitirdikleri kurs türüne göre kurs bitirme belgesi verilir. Kurs bitirme belgeleri için e-devlet kapısında Bireysel Okur Yazarlık Belgesi Sorgulama ve doğrulama işlemi yapılabilmektedir

Öz Değerlendirme: Dış Değerlendirme: Düzenli Gözden Geçirme: Bilgi Yönetim Sistemleri: Doküman Yönetim Sistemi, MEB web sayfası, e-Yaygın, MEBBİS Geri Bildirim Mekanizmaları: Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi (CİMER), MEBİM İletişim Merkezi, Çalıştaylar, Seminerler, Öneri, İtiraz ve Şikâyetler, Denetimler, İdari Faaliyet Raporları ve Performans Programı


Giriş Şartı
  1. Okuma yazma bilmek ancak ilkokul bitirmeşi olmak.
  2. Zorunlu ilköğretim çağı dışına çıkmak.
  3. 14 yaşından gün almak.
  4. İlkokul 2. sınıfı bitirenler ile 3 ve 4. sınıfta terk ederek ilkokul öğrenimini tamamlamamış olmak.

Başarma Şartları
HBÖGM'ye bağlı kurumlarda veya diğer kurumlarca eğitim-öğretime uygun ortamlarda açılan “Yetişkinler II. Kademe Temel Eğitim Kursu"  başarıyla bitirenler ile "Okuma-Yazma II. Kademe Seviye Tespit Sınavı"nı başarı ile tamamlayanlar, “Yetişkinler II. Kademe Eğitimi Başarı Belgesi"  almaya hak kazanır.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Katıldığı kurs veya seviye tespit sınavında başarılı olarak “Yetişkinler II. Kademe Eğitimi Başarı Belgesi” almaya hak kazananlar ilkokulu tamamlamış sayılmaktadır. Devlet Memurları Kanununa göre ilkokul mezunlarının istihdam edildikleri alanlarda istihdam edilebilmekte, Kara Yolları Trafik Kanununa göre sürücü adayı olabilmektedir. Öğrenimlerine devam edebilmek için Açık Öğretim Ortaokuluna kayıt yaptırabilmektedirler.


Yasal Dayanağı
  1. 24.06.1973 tarihli ve 14574 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu,
  2. 2841 sayılı Zorunlu İlköğrenim Çağı Dışında Kalmış Okuma-Yazma Bilmeyen Vatandaşların, Okur-Yazar Duruma Getirilmesi veya Bunlara İlkokul Düzeyinde Eğitim-Öğretim Yaptırılması Hakkında Kanun, 
  3. 10.07.2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi (Kararname Numarası: 1),
  4. 11.04.2018 tarihli ve 30388 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Kurumları Yönetmeliği,
  5. Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü Yetişkinler II. Kademe Temel Eğitim Programı. 

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0020034964

Qualification Title
Awarding BodyMinistry of National Education
Awarding Body Contact
Awarding Body Url
OrientationGeneral
EQF Level2
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 2
Thematic AreasLiteracy and numeracy
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value-
Program Duration220 Saat
Program Profile-
Learning Environments-
Description-
Key Competencies-
Further Info-
Quality Assurance-
Access Requirements-
Conditions for Success-
Progression Paths (Relationship Type)-
Legal Basis-
Validity Period (If Any)-
Url Open Address
Qualification Code

TR0020034964


Qualification Title

Awarding Body
Ministry of National Education

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification
-

EQF Level
2

TQF Level
2
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
220 Saat

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
-

Key Competencies
-

Further Info
-

Quality Assurance
-

Access Requirements
-

Conditions for Success
-

Progression Paths (Relationship Type)
-

Legal Basis
-

Validity Period (If Any)
-

Url
Open Address