Önizleme
Yeterlilik Kodu

TR0030018232

Yeterlilik Adı
Elektrik (Diyarbakır Teknik Bilimler MYO) Ön Lisans Diploması
Sorumlu KurumDicle Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiDicle Üniversitesi Rektörlüğü Kıtılbıl Mah. Kampüs 21280 Sur/ DİYARBAKIR
Sorumlu Kurum URLhttp://www.dicle.edu.tr/
YönelimMesleki
AYÇ Seviyesi5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 5
Sınıflandırma (Tematik Alan)Elektrik ve enerji
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

(ISCO 08) 3113

KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2 Yıl
Program Profili (Amaç)

Bu programda iki yıllık ön lisans düzeyinde teorik ve uygulama ağırlıklı eğitim verilmektedir. Elektrik Programında, öğrencilere elektrikle çalışan bütün sistemlerin tanıtımı, çalıştırılması, arızalarının bulunması, elektrikli makine ve motorların çalışma sistemleri, elektriğin iletimi ve dağıtımı, kumanda ve otomasyon sistemlerinin öğretilmesi ile birlikte endüstri ve laboratuvar uygulamalarındaki el becerilerini geliştirmeleri için imkânlar sunulmaktadır. Programda özel ve kamu sektöründe elektrikle ilgili tüm konularda beceri sahibi, bilgili ve arıza anında hemen müdahale edebilme, hem elektronik hem de elektriği iç içe kullanabilen, mesleki bilgisi yeterli, gerektiğinde kendi tamir atölyesini açabilme, elektrik tesisatı çekebilme yeteneğine sahip ara teknik elemanlar yetiştirilmesi amaçlanmaktadır.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Elektrik teknolojisi ve enerji üretimi ile ilgili temel kavramları açıklar.
  • Elektrik alanı ile ilgili öğrendiği teorik ve uygulamalı bilgileri kullanarak alanı ile ilgili problemleri tanımlayabilir ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisi getirir.
  • Mesleki alanda ihtiyaç duyabileceği seviyede matematik bilir.
  • Kumanda ve kontrol sistemleri konularını uygulamayı bilir.
  • Alanı ile ilgili malzemeleri ve devre elemanlarını seçebilme, sınıflandırabilme, ayarlayabilme ve kullanabilme becerisine sahiptir.
  • Elektrik tesisat ile ilgili yönetmenlikleri bilir, tasarlar, ve elektrik tesisat projelerini okur.
  • Alan ile ilgili test, bakım ve onarım işlerini standartlara uygun olarak tanımlar.
  • Alanı ile ilgili bir konuda bireysel ya da ekip çalışması yapabilme, olumlu bağlılık ve bireysel sorumluluk yetkinliğine sahiptir.
  • Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme ve bilgi kaynaklarını kullanabilme yetkinliğine sahiptir.
  • Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine, teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli geliştirme isteğine sahiptir.
  • Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgilerinin aktarımında sözlü ve yazılı iletişim becerilerini etkin kullanabilme yetkinliğine sahiptir.
  • Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma yetkinliğine sahiptir.
  • Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri ve teknolojik gelişmeleri izleyebilme yetkinliğine sahiptir.
  • Alanı ile ilgili bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma yetkinliğine sahiptir.
  • Kalite yönetimi ve süreçleri, iş ve işçi sağlığı ile işyeri güvenliği, tarih bilinci, çevre koruma bilgisi ve bilincine sahiptir.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

8. Kültürel farkındalık ve ifade 

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Öğrencinin bir dersteki başarısı, dönem içi notları ile dönem sonu veya bütünleme sınavlarının birlikte değerlendirilmesiyle belirlenir. Teorik ve uygulaması birlikte olan derslerde dönem içi notları; en az biri ara sınav notu olmak üzere, kısa sınavlar, ödevler, projeler, klinik çalışması, arazi çalışması, laboratuvar çalışmaları, raporlar ve benzeri çalışmalara verilen notlardan oluşup bu notların dersin başarı notuna etkisi %40, dönem sonu sınavı ya da bütünleme sınavı sonuçlarının ders başarı notuna etkisi ise bu sınavlardan en az 60 puan almak koşulu ile % 60’tır. Öğrencinin bir bağımsız laboratuvar çalışması, uygulama ve benzerlerinden başarılı sayılabilmesi için ara sınav ve o faaliyete ilişkin puanının % 60’ı ile dönem sonu veya bütünleme sınavından en az 60 puan almak koşulu ile % 40’ının toplamının en az 60 olması gerekir. Öğrencinin girmediği sınavın puanı sıfır (0)’dır. Öğrencinin bir dersi başarmış sayılabilmesi için dersin notunun 100’lük not sistemine göre en az 60 olması gerekir. Uzaktan eğitim yoluyla öğretim yapan akademik birimlerde değerlendirme oranları ve ders geçme notu Senato tarafından kabul edilen yönerge hükümlerine göre yapılır. Dönem içi değerlendirmelerde; ara sınav dışında gerçekleştirilecek diğer etkinliklerden kısa sınav, inceleme, ödev, proje, dönem ödevi, laboratuvar, rapor, arazi çalışması ve benzeri etkinliklerin not hesaplamasına katılma yüzdeleri, ilgili öğretim elemanlarınca ders bilgi paketlerinde belirtildiği şekliyle akademik birimlerin ilgili kurullarının onayına sunulur ve kabul edilmesi durumunda dönem başında otomasyon aracılığıyla öğrencilere duyurulur.

Başarı notları ve dereceleri:

Başarı Notu (Sayıyla)     Başarı Notu (Harfle)         Katsayı        Anlamı

90-100                                     AA                            4.00              Geçer

85-89                                      BA                             3.50              Geçer

75-84                                      BB                             3.00              Geçer

70-74                                      CB                             2.50              Geçer

60-69                                      CC                             2.00              Geçer

0-59                                       DC                             1.50               Geçmez

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

· YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

· YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

· YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.

Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı

1. Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının önlisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.

2. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili önlisans programına yerleştirilmiş olmak.

Başarma ŞartlarıElektrik alanında ön lisans derecesi elde edebilmek için Eğitim süresi 2 yıl olup, mezun olabilmek için 120 AKTS’lik ders almış ve başarılı olmuş olmak ve 30 iş günü zorunlu işyeri eğitimi (Staj) tamamlamak gerekmektedir. Ayrıca belirlenen şartları yerine getiren öğrencilere, 3+1 İşletmede Mesleki Eğitim Yönergesi kapsamında, 3 dönem üniversite eğitimi aldıktan sonra 1 dönem sanayide uygulama eğitimi fırsatı sunulmaktadır.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

1. Mesleki önlisans programlarından mezun olan öğrenciler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler. Dikey geçiş kontenjanları ilişkili lisans programlarında belirlenmiş kontenjanın yüzde onunu geçmeyecek şekilde YÖK kararı ile belirlenir.

2. Mesleki önlisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından da eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı önlisans diploması alabilirler.

3.  Elektrik ve enerji sektöründe mal / hizmet üreten firmalar ile ilgili kamu kurum ve kuruluşlarında istihdam edilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030018232


Yeterlilik Adı
Elektrik (Diyarbakır Teknik Bilimler MYO) Ön Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Dicle Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Dicle Üniversitesi Rektörlüğü Kıtılbıl Mah. Kampüs 21280 Sur/ DİYARBAKIR

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Mesleki

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

(ISCO 08) 3113


AYÇ Seviyesi
5

TYÇ Seviyesi
5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

(ISCO 08) 3113


Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2 Yıl

Program Profili (Amaç)

Bu programda iki yıllık ön lisans düzeyinde teorik ve uygulama ağırlıklı eğitim verilmektedir. Elektrik Programında, öğrencilere elektrikle çalışan bütün sistemlerin tanıtımı, çalıştırılması, arızalarının bulunması, elektrikli makine ve motorların çalışma sistemleri, elektriğin iletimi ve dağıtımı, kumanda ve otomasyon sistemlerinin öğretilmesi ile birlikte endüstri ve laboratuvar uygulamalarındaki el becerilerini geliştirmeleri için imkânlar sunulmaktadır. Programda özel ve kamu sektöründe elektrikle ilgili tüm konularda beceri sahibi, bilgili ve arıza anında hemen müdahale edebilme, hem elektronik hem de elektriği iç içe kullanabilen, mesleki bilgisi yeterli, gerektiğinde kendi tamir atölyesini açabilme, elektrik tesisatı çekebilme yeteneğine sahip ara teknik elemanlar yetiştirilmesi amaçlanmaktadır.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Elektrik teknolojisi ve enerji üretimi ile ilgili temel kavramları açıklar.
  • Elektrik alanı ile ilgili öğrendiği teorik ve uygulamalı bilgileri kullanarak alanı ile ilgili problemleri tanımlayabilir ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisi getirir.
  • Mesleki alanda ihtiyaç duyabileceği seviyede matematik bilir.
  • Kumanda ve kontrol sistemleri konularını uygulamayı bilir.
  • Alanı ile ilgili malzemeleri ve devre elemanlarını seçebilme, sınıflandırabilme, ayarlayabilme ve kullanabilme becerisine sahiptir.
  • Elektrik tesisat ile ilgili yönetmenlikleri bilir, tasarlar, ve elektrik tesisat projelerini okur.
  • Alan ile ilgili test, bakım ve onarım işlerini standartlara uygun olarak tanımlar.
  • Alanı ile ilgili bir konuda bireysel ya da ekip çalışması yapabilme, olumlu bağlılık ve bireysel sorumluluk yetkinliğine sahiptir.
  • Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme ve bilgi kaynaklarını kullanabilme yetkinliğine sahiptir.
  • Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine, teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli geliştirme isteğine sahiptir.
  • Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgilerinin aktarımında sözlü ve yazılı iletişim becerilerini etkin kullanabilme yetkinliğine sahiptir.
  • Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma yetkinliğine sahiptir.
  • Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri ve teknolojik gelişmeleri izleyebilme yetkinliğine sahiptir.
  • Alanı ile ilgili bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma yetkinliğine sahiptir.
  • Kalite yönetimi ve süreçleri, iş ve işçi sağlığı ile işyeri güvenliği, tarih bilinci, çevre koruma bilgisi ve bilincine sahiptir.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

8. Kültürel farkındalık ve ifade 


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Öğrencinin bir dersteki başarısı, dönem içi notları ile dönem sonu veya bütünleme sınavlarının birlikte değerlendirilmesiyle belirlenir. Teorik ve uygulaması birlikte olan derslerde dönem içi notları; en az biri ara sınav notu olmak üzere, kısa sınavlar, ödevler, projeler, klinik çalışması, arazi çalışması, laboratuvar çalışmaları, raporlar ve benzeri çalışmalara verilen notlardan oluşup bu notların dersin başarı notuna etkisi %40, dönem sonu sınavı ya da bütünleme sınavı sonuçlarının ders başarı notuna etkisi ise bu sınavlardan en az 60 puan almak koşulu ile % 60’tır. Öğrencinin bir bağımsız laboratuvar çalışması, uygulama ve benzerlerinden başarılı sayılabilmesi için ara sınav ve o faaliyete ilişkin puanının % 60’ı ile dönem sonu veya bütünleme sınavından en az 60 puan almak koşulu ile % 40’ının toplamının en az 60 olması gerekir. Öğrencinin girmediği sınavın puanı sıfır (0)’dır. Öğrencinin bir dersi başarmış sayılabilmesi için dersin notunun 100’lük not sistemine göre en az 60 olması gerekir. Uzaktan eğitim yoluyla öğretim yapan akademik birimlerde değerlendirme oranları ve ders geçme notu Senato tarafından kabul edilen yönerge hükümlerine göre yapılır. Dönem içi değerlendirmelerde; ara sınav dışında gerçekleştirilecek diğer etkinliklerden kısa sınav, inceleme, ödev, proje, dönem ödevi, laboratuvar, rapor, arazi çalışması ve benzeri etkinliklerin not hesaplamasına katılma yüzdeleri, ilgili öğretim elemanlarınca ders bilgi paketlerinde belirtildiği şekliyle akademik birimlerin ilgili kurullarının onayına sunulur ve kabul edilmesi durumunda dönem başında otomasyon aracılığıyla öğrencilere duyurulur.

Başarı notları ve dereceleri:

Başarı Notu (Sayıyla)     Başarı Notu (Harfle)         Katsayı        Anlamı

90-100                                     AA                            4.00              Geçer

85-89                                      BA                             3.50              Geçer

75-84                                      BB                             3.00              Geçer

70-74                                      CB                             2.50              Geçer

60-69                                      CC                             2.00              Geçer

0-59                                       DC                             1.50               Geçmez


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

· YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

· YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

· YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.

Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı

1. Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının önlisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.

2. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili önlisans programına yerleştirilmiş olmak.


Başarma Şartları
Elektrik alanında ön lisans derecesi elde edebilmek için Eğitim süresi 2 yıl olup, mezun olabilmek için 120 AKTS’lik ders almış ve başarılı olmuş olmak ve 30 iş günü zorunlu işyeri eğitimi (Staj) tamamlamak gerekmektedir. Ayrıca belirlenen şartları yerine getiren öğrencilere, 3+1 İşletmede Mesleki Eğitim Yönergesi kapsamında, 3 dönem üniversite eğitimi aldıktan sonra 1 dönem sanayide uygulama eğitimi fırsatı sunulmaktadır.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

1. Mesleki önlisans programlarından mezun olan öğrenciler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler. Dikey geçiş kontenjanları ilişkili lisans programlarında belirlenmiş kontenjanın yüzde onunu geçmeyecek şekilde YÖK kararı ile belirlenir.

2. Mesleki önlisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından da eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı önlisans diploması alabilirler.

3.  Elektrik ve enerji sektöründe mal / hizmet üreten firmalar ile ilgili kamu kurum ve kuruluşlarında istihdam edilirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030018232

Qualification Title
Associate Degree in Electric Programming
Awarding BodyDicle University
Awarding Body ContactDicle University Rectorate Kıtılbıl Mah. Campus 21280 Sur/ DIYARBAKIR
Awarding Body Urlhttp://www.dicle.edu.tr/
OrientationOccupational
EQF Level5
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 5
Thematic AreasElectricity and energy
National Occupation Classification

(ISCO 08) 3113

CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2 Yıl
Program Profile

    This program provides two-year associate degree level theoretical and practical education. In the Electrical Program, students are provided with the opportunity to learn about all electrical systems, how to operate them, how to find their faults, how to operate electrical machines and motors, how to transmit and distribute electricity, how to control and automate systems, and how to develop their manual skills in industrial and laboratory applications. The program aims to train intermediate technical staff who are skilled in all matters related to electricity in the private and public sectors, who are knowledgeable, who can intervene immediately in the event of a fault, who can use both electronics and electricity together, who have sufficient professional knowledge, and who have the ability to open their own repair shop and install electrical installations when necessary.

Learning Environments

Education and training is carried out in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is carried out in laboratories and workshops within higher education institutions or in industry, health institutions and workplaces as internships or workplace training.

Description
  • Explains the basic concepts related to electrical technology and energy production.
  • To be able to identify problems related to the field by using the theoretical and practical knowledge learned in the field of electricity and to be able to evaluate and propose solutions with a critical approach.
  • Knows mathematics at a level that may be needed in the professional field.
  • Knows the application of command and control systems.
  • Has the ability to select, classify, adjust and use materials and circuit elements related to the field.
  • Knows the directives related to electrical installation, designs, and reads electrical installation projects.
  • Defines the test, maintenance and repair works related to the field in accordance with the standards.
  • Has the competence of individual or team work, positive commitment and individual responsibility in a subject related to the field.
  • Has the competence to access information and for this purpose to do resource research and use information resources.
  • Has the awareness of the necessity of lifelong learning, the desire to follow the developments in technology and to continuously improve himself/herself.
  • Has the competence to use oral and written communication skills effectively in the transfer of basic knowledge in the field.
  • Has the competence to use information and communication technologies together with the knowledge of computer software and hardware required by the field.
  • Has the competence to follow the information and technological developments in the field by using a foreign language.
  • Has the competence to be aware of scientific and professional ethical values related to the field.
  • Has the knowledge and awareness of quality management and processes, occupational health and safety, history awareness, environmental protection.
Key Competencies

1 Literacy competence

2 Multilingual competence

3 Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering

4 Digital competence

5 Personal, social, and learning-to-learn competence

6 Citizenship competence

7 Entrepreneurship competence

8 Cultural awareness and expression

Further Info

The student's success in a course is determined by evaluating the midterm grades and final or make-up exams together. In courses with both theory and practice, midterm grades consist of at least one midterm grade, quizzes, assignments, projects, clinical work, field work, laboratory work, reports and similar studies, and the effect of these grades on the course success grade is 40%, and the effect of the results of the final exam or make-up exam on the course success grade is 60%, provided that at least 60 points are obtained from these exams. In order for the student to be considered successful in an independent laboratory study, application and the like, the sum of 60% of the midterm exam and the score for that activity and 40% of the final or make-up exam must be at least 60%, provided that at least 60 points are obtained from the final or make-up exam. The score of the exam that the student did not take is zero (0). In order for a student to be considered successful in a course, the grade of the course must be at least 60 according to the 100 grade system. In academic units that provide education through distance education, evaluation rates and course passing grade are made according to the provisions of the directive accepted by the Senate. In in-semester evaluations; the percentages of participation in the grade calculation of quizzes, examinations, examinations, homework, projects, term papers, laboratories, reports, field studies and similar activities to be carried out other than midterm exams are submitted to the approval of the relevant boards of the academic units as specified in the course information packages by the relevant instructors and, if accepted, are announced to the students via automation at the beginning of the semester.

Achievement grades and degrees:

Success Grade (Number)   Success Grade (Letter)   Coefficient    Meaning

90-100                                     AA                               4.00              Passes

85-89                                      BA                                3.50              Passes

75-84                                      BB                                 3.00             Passes

70-74                                      CB                                 2.50             Passes

60-69                                      CC                                 2.00             Passes

0-59                                        DC                                1.50          Not Passes

Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

• YÖK is responsible for the planning, regulation, publication and supervision of education, training and other information in the regulation of higher education.

• According to the framework distributed by YÖK, "University Monitoring and Evaluation Reports" for the higher education unit offered are published every year. Reports prepared according to these reports, containing good and quality evaluations for higher education institutions, are also shared with the public by YÖK.

Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Quality assurance of associate degree programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1.      YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree departments and programs in higher education institutions.

1.2.      The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3.      The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each associate degree program will provide to the student is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in associate degree programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives an associate degree.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation.

Access Requirements

1. To have graduated from secondary education institutions or secondary education institutions of foreign countries whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to have met the conditions for admission to associate degree programs of higher education institutions.

2. To have been placed in the relevant associate degree program of the higher education institution as a result of the central exam conducted by the Evaluation, Selection and Placement Center (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK.

Conditions for SuccessIn order to obtain an associate degree in the field of electricity, the duration of education is 2 years and in order to graduate, it is necessary to have taken and succeeded in 120 ECTS courses and to complete 30 working days of compulsory workplace training (Internship). In addition, students who fulfill the specified conditions are offered the opportunity to receive 3 semesters of university education and 1 semester of practical training in industry within the scope of 3 + 1 Vocational Education in Industry Regulation.
Progression Paths (Relationship Type)

1 Students who graduate from vocational associate degree programs can transfer to bachelor's degree programs through the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM). Vertical transfer quotas are determined by YÖK and cannot exceed 10% of the allocated quota for the related bachelor's degree programs.

2 Vocational associate degree students have the right to participate in double major programs offered by their higher education institutions. Students enrolled in double major programs can take courses from both diploma programs simultaneously and, if successful, receive two separate associate degree diplomas.

3 Graduates are employed in companies producing goods / services in the electricity and energy sector and related public institutions and organizations.

Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030018232


Qualification Title
Associate Degree in Electric Programming

Awarding Body
Dicle University

Awarding Body Contact
Dicle University Rectorate Kıtılbıl Mah. Campus 21280 Sur/ DIYARBAKIR

Awarding Body Url

Orientation
Occupational

National Occupation Classification

(ISCO 08) 3113


EQF Level
5

TQF Level
5
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

(ISCO 08) 3113


Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2 Yıl

Program Profile

    This program provides two-year associate degree level theoretical and practical education. In the Electrical Program, students are provided with the opportunity to learn about all electrical systems, how to operate them, how to find their faults, how to operate electrical machines and motors, how to transmit and distribute electricity, how to control and automate systems, and how to develop their manual skills in industrial and laboratory applications. The program aims to train intermediate technical staff who are skilled in all matters related to electricity in the private and public sectors, who are knowledgeable, who can intervene immediately in the event of a fault, who can use both electronics and electricity together, who have sufficient professional knowledge, and who have the ability to open their own repair shop and install electrical installations when necessary.


Learning Environments

Education and training is carried out in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is carried out in laboratories and workshops within higher education institutions or in industry, health institutions and workplaces as internships or workplace training.


Description
  • Explains the basic concepts related to electrical technology and energy production.
  • To be able to identify problems related to the field by using the theoretical and practical knowledge learned in the field of electricity and to be able to evaluate and propose solutions with a critical approach.
  • Knows mathematics at a level that may be needed in the professional field.
  • Knows the application of command and control systems.
  • Has the ability to select, classify, adjust and use materials and circuit elements related to the field.
  • Knows the directives related to electrical installation, designs, and reads electrical installation projects.
  • Defines the test, maintenance and repair works related to the field in accordance with the standards.
  • Has the competence of individual or team work, positive commitment and individual responsibility in a subject related to the field.
  • Has the competence to access information and for this purpose to do resource research and use information resources.
  • Has the awareness of the necessity of lifelong learning, the desire to follow the developments in technology and to continuously improve himself/herself.
  • Has the competence to use oral and written communication skills effectively in the transfer of basic knowledge in the field.
  • Has the competence to use information and communication technologies together with the knowledge of computer software and hardware required by the field.
  • Has the competence to follow the information and technological developments in the field by using a foreign language.
  • Has the competence to be aware of scientific and professional ethical values related to the field.
  • Has the knowledge and awareness of quality management and processes, occupational health and safety, history awareness, environmental protection.

Key Competencies

1 Literacy competence

2 Multilingual competence

3 Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering

4 Digital competence

5 Personal, social, and learning-to-learn competence

6 Citizenship competence

7 Entrepreneurship competence

8 Cultural awareness and expression


Further Info

The student's success in a course is determined by evaluating the midterm grades and final or make-up exams together. In courses with both theory and practice, midterm grades consist of at least one midterm grade, quizzes, assignments, projects, clinical work, field work, laboratory work, reports and similar studies, and the effect of these grades on the course success grade is 40%, and the effect of the results of the final exam or make-up exam on the course success grade is 60%, provided that at least 60 points are obtained from these exams. In order for the student to be considered successful in an independent laboratory study, application and the like, the sum of 60% of the midterm exam and the score for that activity and 40% of the final or make-up exam must be at least 60%, provided that at least 60 points are obtained from the final or make-up exam. The score of the exam that the student did not take is zero (0). In order for a student to be considered successful in a course, the grade of the course must be at least 60 according to the 100 grade system. In academic units that provide education through distance education, evaluation rates and course passing grade are made according to the provisions of the directive accepted by the Senate. In in-semester evaluations; the percentages of participation in the grade calculation of quizzes, examinations, examinations, homework, projects, term papers, laboratories, reports, field studies and similar activities to be carried out other than midterm exams are submitted to the approval of the relevant boards of the academic units as specified in the course information packages by the relevant instructors and, if accepted, are announced to the students via automation at the beginning of the semester.

Achievement grades and degrees:

Success Grade (Number)   Success Grade (Letter)   Coefficient    Meaning

90-100                                     AA                               4.00              Passes

85-89                                      BA                                3.50              Passes

75-84                                      BB                                 3.00             Passes

70-74                                      CB                                 2.50             Passes

60-69                                      CC                                 2.00             Passes

0-59                                        DC                                1.50          Not Passes


Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

• YÖK is responsible for the planning, regulation, publication and supervision of education, training and other information in the regulation of higher education.

• According to the framework distributed by YÖK, "University Monitoring and Evaluation Reports" for the higher education unit offered are published every year. Reports prepared according to these reports, containing good and quality evaluations for higher education institutions, are also shared with the public by YÖK.

Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Quality assurance of associate degree programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1.      YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree departments and programs in higher education institutions.

1.2.      The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3.      The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each associate degree program will provide to the student is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in associate degree programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives an associate degree.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation.


Access Requirements

1. To have graduated from secondary education institutions or secondary education institutions of foreign countries whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to have met the conditions for admission to associate degree programs of higher education institutions.

2. To have been placed in the relevant associate degree program of the higher education institution as a result of the central exam conducted by the Evaluation, Selection and Placement Center (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK.


Conditions for Success
In order to obtain an associate degree in the field of electricity, the duration of education is 2 years and in order to graduate, it is necessary to have taken and succeeded in 120 ECTS courses and to complete 30 working days of compulsory workplace training (Internship). In addition, students who fulfill the specified conditions are offered the opportunity to receive 3 semesters of university education and 1 semester of practical training in industry within the scope of 3 + 1 Vocational Education in Industry Regulation.

Progression Paths (Relationship Type)

1 Students who graduate from vocational associate degree programs can transfer to bachelor's degree programs through the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM). Vertical transfer quotas are determined by YÖK and cannot exceed 10% of the allocated quota for the related bachelor's degree programs.

2 Vocational associate degree students have the right to participate in double major programs offered by their higher education institutions. Students enrolled in double major programs can take courses from both diploma programs simultaneously and, if successful, receive two separate associate degree diplomas.

3 Graduates are employed in companies producing goods / services in the electricity and energy sector and related public institutions and organizations.


Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.


Url
Open Address