Yeterlilik Kodu | TR0030029936 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterlilik Adı | İşletme Lisans Diploması | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum | Karadeniz Teknik Üniversitesi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Telefon: + 90 462 377 33 37, + 90 462 377 33 38 Fax: + 90 462 325 32 32 Email: bilgili@ktu.edu.tr Posta Adresi: Karadeniz Teknik Üniversitesi, Dış İlişkiler/Erasmus+ Ofisi, Rektörlük, 61080, Trabzon | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum URL | https://www.ktu.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yönelim | Genel | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TYÇ Seviyesi | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Yönetim ve idare | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO:08 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kategori | Ana | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredi Değeri | 240 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profili (Amaç) | Programdan mezun olan öğrenciler hem girişimci hem çalışan olarak iş hayatında bulunmaktadır. Mezun olan öğrenciler kendi ilgi alanları çerçevesinde başta bankacılık, sigortacılık ve muhasebe alanında çalışmaktadır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan yetkinliklere sahiptir.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | 1 ara sınav ve 1 dönem sonu sınavı uygulanır. Ara sınavın %50'si ve dönem sonu sınavının %50'si başarı notunu belirlemektedir. Ders özelinde ödev uygulaması yapılırsa değerlendirme ara sınav %30, ödev %20 ve dönem sonu %50 olarak belirlenebilir ya da öğrencilere önceden duyurulmak üzere farklı bir değerlendirme yapılabilir. Değerlendirmeler; “Karadeniz Teknik Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği”, “Karadeniz Teknik Üniversitesi Önlisans ve Lisans Programlarında Başarı Notunun Değerlendirilmesine Dair Senato Tarafından Belirlenen Usul ve Esasları” çerçevesinde yapılır. Öğrenci başarısını değerlendirmede harfe dayalı not verme sistemi kullanılır.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Giriş Şartı | Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda önlisans mezunları için yükseköğretim kurumlarında bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına yerleştirilmiş olmak. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Başarma Şartları | Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde eden, bitirme çalışmasını başarıyla tamamlayan öğrenciler İŞLETMECİ unvanı ile mezun olmaya hak kazanırlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | 1. Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler. 2. Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030029936
ISCO:08
ISCO:08
Programdan mezun olan öğrenciler hem girişimci hem çalışan olarak iş hayatında bulunmaktadır. Mezun olan öğrenciler kendi ilgi alanları çerçevesinde başta bankacılık, sigortacılık ve muhasebe alanında çalışmaktadır.
Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Öğrencilerimiz işletme alanında temel bilgilere sahip olacaktır.
- Öğrencilerimiz işletme alanında sorunları tanımlayıp analiz edebilecek ve çözüm önerisi geliştirebilecektir.
- Öğrencilerimiz alanıyla ilgili bağımsız araştırma yapabilecek ve sorumluluk alabilme yetkinliğine sahip olacaktır.
- Öğrencilerimiz takımlar halinde çalışabilecek ve bu bilgiyi takım üyeleriyle paylaşabilecektir.
- Öğrencilerimiz alanıyla ilgili sürekli öğrenme yetkinliğine sahip olacaktır.
- Öğrencilerimiz alanıyla ilgili yazılı, sözlü iletişim ve sosyal yetkinliğe sahip olacaktır.
- Öğrencilerimiz çalışma ortamında etik ilke ve sorumluluk bilincinde hareket edecektir.
- Öğrencilerimiz işletme alanında yenilikçi düşünerek girişimci olacaktır.
Aşağıda sıralanan yetkinliklere sahiptir.
- İşletme bilimine dair araştırma yapma ve sürekli öğrenme yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Analitik düşünme yetkinliği
- İşletmelerin sorunlarına çözüm üretebilme yetkinliği
- Takım halinde çalışma yetkinliği
- Sosyal sorumluluk ve etik konularında yetkinlik
- Girişimcilik yetkinliği
1 ara sınav ve 1 dönem sonu sınavı uygulanır. Ara sınavın %50'si ve dönem sonu sınavının %50'si başarı notunu belirlemektedir. Ders özelinde ödev uygulaması yapılırsa değerlendirme ara sınav %30, ödev %20 ve dönem sonu %50 olarak belirlenebilir ya da öğrencilere önceden duyurulmak üzere farklı bir değerlendirme yapılabilir.
Değerlendirmeler; “Karadeniz Teknik Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği”, “Karadeniz Teknik Üniversitesi Önlisans ve Lisans Programlarında Başarı Notunun Değerlendirilmesine Dair Senato Tarafından Belirlenen Usul ve Esasları” çerçevesinde yapılır.
Öğrenci başarısını değerlendirmede harfe dayalı not verme sistemi kullanılır.
- Öğrenci sayısının 30 ve daha fazla olduğu durumlarda T-Standart notunun harfli nota dönüşümü aşağıdaki tabloya göre yapılır.
Sınıf düzeyi |
Ham başarı notu ortalama aralıkları |
FF (0) |
FD (0,5) |
DD (1) |
DC (1,5) |
CC (2) |
CB (2,5) |
BB (3) |
BA (3,5) |
AA (4) |
Üstün Başarı |
80 ≤x≤100 |
Harflendirme işlemi Tablo 3 ‘te verilen mutlak not değerlendirme sistemine göre yapılır. |
||||||||
Mükemmel |
70.0<x<80 |
<24 |
24-28.99 |
29-33.99 |
34-38.99 |
39-43.99 |
44-48.99 |
49-53.99 |
54-58.99 |
≥59 |
Çok iyi |
62.5<x≤70 |
<26 |
26-30.99 |
31-35.99 |
36-40.99 |
41-45.99 |
46-50.99 |
51-55.99 |
56-60.99 |
≥61 |
İyi |
57.5<x≤62.5 |
<28 |
28-32.99 |
33-37.99 |
38-42.99 |
43-47.99 |
48-52.99 |
53-57.99 |
58-62.99 |
≥63 |
Ortanın üstü |
52.5<x≤57.5 |
<30 |
30-34.99 |
35-39.99 |
40-44.99 |
45-49.99 |
50-54.99 |
55-59.99 |
60-64.99 |
≥65 |
Orta |
47.5<x≤52.5 |
<32 |
32-36.99 |
37-41.99 |
42-46.99 |
47-51.99 |
52-56.99 |
57-61.99 |
62-66.99 |
≥67 |
Zayıf |
42.5<x≤47.5 |
<34 |
34-38.99 |
39-43.99 |
44-48.99 |
49-53.99 |
54-58.99 |
59-63.99 |
64-68.99 |
≥69 |
Kötü |
x≤42.5 |
<36 |
36-40.99 |
41-45.99 |
46-50.99 |
51-55.99 |
56-60.99 |
61-65.99 |
66-70.99 |
≥71 |
- Öğrenci sayısının 11-29 arasında olduğu durumlarda harfli notlar %‘lik dilimlere göre hesaplanır.
Sınıf düzeyi |
Sınıf Ortalaması |
FF (0) |
FD (0,5) |
DD (1) |
DC (1,5) |
CC (2) |
CB (2,5) |
BB (3) |
BA (3,5) |
AA (4) |
Üstün Başarı |
80 ≤x≤100 |
Harflendirme işlemi Tablo 3 ‘te verilen mutlak not değerlendirme sistemine göre yapılır. |
||||||||
Mükemmel |
70.0<x<80 |
0.5% |
0.5% |
3.2% |
4.8% |
17.40% |
11.60% |
22.80% |
15.20% |
24.00% |
Çok iyi |
62.5<x≤70 |
1 |
1 |
4,8 |
7,2 |
19,2 |
12,8 |
21,6 |
14,4 |
18.0 |
İyi |
57.5<x≤62.5 |
1,5 |
1,5 |
6 |
9 |
21,6 |
14,4 |
19,2 |
12,8 |
14 |
Ortanın üstü |
52.5<x≤57.5 |
2 |
2 |
8 |
12 |
22,2 |
14,8 |
17,4 |
11,6 |
10 |
Orta |
47.5<x≤52.5 |
3,5 |
3,5 |
9,6 |
14,4 |
22,8 |
15,2 |
14,4 |
9,6 |
7 |
Zayıf |
42.5<x≤47.5 |
5 |
5 |
11,6 |
17,4 |
22,2 |
14,8 |
12 |
8 |
4 |
Kötü |
x≤42.5 |
7 |
7 |
12,8 |
19,2 |
21,6 |
14,4 |
9 |
6 |
3 |
- Mutlak değerlendirme sistemi not aralıkları
Puan |
Harf Notu |
Katsayısı |
Başarı Durumu |
Not Ortalaması |
90-100 |
AA |
4,00 |
BAŞARILI |
KATILIR |
80-89 |
BA |
3,50 |
BAŞARILI |
KATILIR |
75-79 |
BB |
3,00 |
BAŞARILI |
KATILIR |
70-74 |
CB |
2,50 |
BAŞARILI |
KATILIR |
60-69 |
CC |
2,00 |
BAŞARILI |
KATILIR |
50-59 |
DC |
1,50 |
Yarıyıl not ortalamasına göre başarılı /başarısız |
KATILIR |
40-49 |
DD |
1,00 |
BAŞARISIZ |
KATILIR |
30-39 |
FD |
0,50 |
BAŞARISIZ |
KATILIR |
0≤29 |
FF |
0,00 |
BAŞARISIZ |
KATILIR |
|
D |
0,00 |
DEVAMSIZ |
KATILIR |
|
G |
|
GEÇER |
KATILMAZ |
|
K |
|
KALIR |
KATILMAZ |
|
S |
|
SÜREN ÇALIŞMA |
KATILMAZ |
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.
YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak.
YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda önlisans mezunları için yükseköğretim kurumlarında bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına yerleştirilmiş olmak.
1. Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler.
2. Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030029936 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Qualification Title | Business Administration | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body | Karadeniz Technical University | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Contact | Phone: + 90 462 377 33 37, + 90 462 377 33 38 Fax: + 90 462 325 32 32 Email: bilgili@ktu.edu.tr Mail Address: Karadeniz Technical University, Foreign Relations/Erasmus+ Office, Rectorate, 61080, Trabzon | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Url | https://www.ktu.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientation | General | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TQF Level | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Thematic Areas | Management and administration | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
National Occupation Classification |
ISCO:08 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Category | Main | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Credit Value | 240 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Duration | 4 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profile | This program gives to the students management functions in a wide range, before they start working programs contributes important addition for exerting their information and abilities. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Learning Environments | Education and training are conducted in formal, open, or distance learning formats. Additionally, practical training is provided through internships or workplace training in laboratories and workshops within higher education institutions, as well as in industry, healthcare facilities, and workplaces. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Description |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Key Competencies | Our graduates have the competencies listed below. - Competence to conduct research and continuous learning in business science - Multilingual competence - Analytical thinking competence - Ability to produce solutions to the problems of businesses - Ability to work in a team - Competence in social responsibility and ethics - Entrepreneurship competence | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Further Info | 1 exam and 1 final exam at the and of the term. %50 of the exam and %50 of the final exam determines the students' success. If there is homework study in the lesson, the distribution of the grading can be 30% of the grade of exam, 20% of the grade of homework and %50 of the grade of final exam. The measurement and evaluation bases on; “Karadeniz Technical University Associate and Undergraduate Education Regulations”, “Procedures and Principles Determined by the Senate Regarding the Evaluation of Success Grades in Karadeniz Technical University Associate and Undergraduate Programs”. Letter-based grading system is used to evaluate student success.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Quality Assurance | To oversee the quality of higher education programs; - YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions. - "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. - "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education. 2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma. 4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Access Requirements | Graduating from secondary education institutions or equivalent foreign secondary education institutions approved by the Ministry of National Education and meeting the admission requirements of higher education institution's undergraduate programs. Being placed in the relevant undergraduate program of the higher education institution based on the central exam administered by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM), whose procedures and principles are determined by the Council of Higher Education (YÖK). Being placed in undergraduate programs at higher education institutions for which they are qualified based on the results of the Vertical Transfer Exam (DGS) administered by ÖSYM, whose procedures and principles are determined by the Council of Higher Education, for associate degree graduates. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conditions for Success | The graduation requirements for the Department of Business Administration are the same as the qualification requirements and regulations. There is no additional requirement to secure the Bachelor's Degree provided that the students have passed all the courses in the curriculum with at least a DC grade, had a cumulative gross point average of at least 2.00 out of 4.00. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Progression Paths (Relationship Type) | Those who have a bachelor's degree may enroll in master's programs and, upon meeting the relevant requirements, in doctoral programs and proficiency in arts programs accepted with a bachelor's degree. Undergraduate students have the right to participate in double major programs opened by the higher education institutions they are receiving education from. Students enrolled in double major programs can take courses from two diploma programs simultaneously and, if successful, can obtain two separate bachelor's degrees. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Validity Period (If Any) | The qualification is valid permanently. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Url | Open Address |
TR0030029936
ISCO:08
ISCO:08
This program gives to the students management functions in a wide range, before they start working programs contributes important addition for exerting their information and abilities.
Education and training are conducted in formal, open, or distance learning formats. Additionally, practical training is provided through internships or workplace training in laboratories and workshops within higher education institutions, as well as in industry, healthcare facilities, and workplaces.
- Our students will have fundamental knowledge in the field of business administration.
- Our students will be able to identify and analyze problems in the field of business and develop solutions.
- Our students will conduct research individually in the field and have the ability to take responsibility.
- Our students will be able to be a member of teams and share this knowledge with team members.
- Our students will have the competency of continuous learning in their field.
- Our students will have written and verbal communication and social competence related to their field.
- Our students will act with an awareness of ethical principles and responsibility in the working environment.
- Our students will be entrepreneurs by thinking innovatively in the field of business.
Our graduates have the competencies listed below.
- Competence to conduct research and continuous learning in business science
- Multilingual competence
- Analytical thinking competence
- Ability to produce solutions to the problems of businesses
- Ability to work in a team
- Competence in social responsibility and ethics
- Entrepreneurship competence
1 exam and 1 final exam at the and of the term. %50 of the exam and %50 of the final exam determines the students' success. If there is homework study in the lesson, the distribution of the grading can be 30% of the grade of exam, 20% of the grade of homework and %50 of the grade of final exam.
The measurement and evaluation bases on; “Karadeniz Technical University Associate and Undergraduate Education Regulations”, “Procedures and Principles Determined by the Senate Regarding the Evaluation of Success Grades in Karadeniz Technical University Associate and Undergraduate Programs”.
Letter-based grading system is used to evaluate student success.
- Conversion of T-Standard Scores to Letter Grades for Classes with 30 or More Students:
Class Level |
Raw Success Score Average Ranges |
FF (0) |
FD (0,5) |
DD (1) |
DC (1,5) |
CC (2) |
CB (2,5) |
BB (3) |
BA (3,5) |
AA (4) |
Outstanding Achievement |
80 ≤x≤100 |
Grading is conducted based on the absolute grade evaluation system given in Table 3. |
||||||||
Excellent |
70.0<x<80 |
<24 |
24-28.99 |
29-33.99 |
34-38.99 |
39-43.99 |
44-48.99 |
49-53.99 |
54-58.99 |
≥59 |
Very Good |
62.5<x≤70 |
<26 |
26-30.99 |
31-35.99 |
36-40.99 |
41-45.99 |
46-50.99 |
51-55.99 |
56-60.99 |
≥61 |
Good |
57.5<x≤62.5 |
<28 |
28-32.99 |
33-37.99 |
38-42.99 |
43-47.99 |
48-52.99 |
53-57.99 |
58-62.99 |
≥63 |
Above Average |
52.5<x≤57.5 |
<30 |
30-34.99 |
35-39.99 |
40-44.99 |
45-49.99 |
50-54.99 |
55-59.99 |
60-64.99 |
≥65 |
Average |
47.5<x≤52.5 |
<32 |
32-36.99 |
37-41.99 |
42-46.99 |
47-51.99 |
52-56.99 |
57-61.99 |
62-66.99 |
≥67 |
Weak |
42.5<x≤47.5 |
<34 |
34-38.99 |
39-43.99 |
44-48.99 |
49-53.99 |
54-58.99 |
59-63.99 |
64-68.99 |
≥69 |
Poor |
x≤42.5 |
<36 |
36-40.99 |
41-45.99 |
46-50.99 |
51-55.99 |
56-60.99 |
61-65.99 |
66-70.99 |
≥71 |
- For classes with 11-29 students, letter grades are calculated based on percentage ranks.
Class Level |
Raw Success Score Average Ranges |
FF (0) |
FD (0,5) |
DD (1) |
DC (1,5) |
CC (2) |
CB (2,5) |
BB (3) |
BA (3,5) |
AA (4) |
Outstanding Achievement |
80 ≤x≤100 |
Grading is conducted based on the absolute grade evaluation system given in Table 3. |
||||||||
Excellent |
70.0<x<80 |
0.5% |
0.5% |
3.2% |
4.8% |
17.40% |
11.60% |
22.80% |
15.20% |
24.00% |
Very Good |
62.5<x≤70 |
1 |
1 |
4,8 |
7,2 |
19,2 |
12,8 |
21,6 |
14,4 |
18.0 |
Good |
57.5<x≤62.5 |
1,5 |
1,5 |
6 |
9 |
21,6 |
14,4 |
19,2 |
12,8 |
14 |
Above Average |
52.5<x≤57.5 |
2 |
2 |
8 |
12 |
22,2 |
14,8 |
17,4 |
11,6 |
10 |
Average |
47.5<x≤52.5 |
3,5 |
3,5 |
9,6 |
14,4 |
22,8 |
15,2 |
14,4 |
9,6 |
7 |
Weak |
42.5<x≤47.5 |
5 |
5 |
11,6 |
17,4 |
22,2 |
14,8 |
12 |
8 |
4 |
Poor |
x≤42.5 |
7 |
7 |
12,8 |
19,2 |
21,6 |
14,4 |
9 |
6 |
3 |
- Absolute Grade Evaluation System Grade Ranges:
Score |
Letter Grade |
Coefficient |
Success Status |
GPA |
90-100 |
AA |
4,00 |
Successful |
Counted |
80-89 |
BA |
3,50 |
Successful |
Counted |
75-79 |
BB |
3,00 |
Successful |
Counted |
70-74 |
CB |
2,50 |
Successful |
Counted |
60-69 |
CC |
2,00 |
Successful |
Counted |
50-59 |
DC |
1,50 |
Conditionally Successful |
Counted |
40-49 |
DD |
1,00 |
Unsuccessful |
Counted |
30-39 |
FD |
0,50 |
Unsuccessful |
Counted |
0≤29 |
FF |
0,00 |
Unsuccessful |
Counted |
|
D |
0,00 |
Absent |
Counted |
|
G |
|
Pass |
Not Counted |
|
K |
|
Fail |
Not Counted |
|
S |
|
Ongoing Work |
Not Counted |
To oversee the quality of higher education programs;
- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.
- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.
2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.
4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
Graduating from secondary education institutions or equivalent foreign secondary education institutions approved by the Ministry of National Education and meeting the admission requirements of higher education institution's undergraduate programs.
Being placed in the relevant undergraduate program of the higher education institution based on the central exam administered by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM), whose procedures and principles are determined by the Council of Higher Education (YÖK).
Being placed in undergraduate programs at higher education institutions for which they are qualified based on the results of the Vertical Transfer Exam (DGS) administered by ÖSYM, whose procedures and principles are determined by the Council of Higher Education, for associate degree graduates.
Those who have a bachelor's degree may enroll in master's programs and, upon meeting the relevant requirements, in doctoral programs and proficiency in arts programs accepted with a bachelor's degree.
Undergraduate students have the right to participate in double major programs opened by the higher education institutions they are receiving education from. Students enrolled in double major programs can take courses from two diploma programs simultaneously and, if successful, can obtain two separate bachelor's degrees.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
The qualification is valid permanently.