Yeterlilik Kodu | TR0030217100 | |
Yeterlilik Adı | Alman Dili Eğitimi Doktora Diploması | |
Sorumlu Kurum | Gazi Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Emniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.gazi.edu.tr | |
Yönelim | - | |
AYÇ Seviyesi | 8 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 8 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Edebiyat ve dilbilim | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | - | |
Kredi Değeri | - | |
Programın Normal Süresi | - | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | (1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir. (2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir. (3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir. (4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) (7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. (8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. (9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. (10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. (11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. - Toplumsal ve mesleki sorumluluk bilincine sahip olma. - Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranma. - Dil öğrenme stratejilerini etkili şekilde kullanabilme. - Dil öğretmeye ilişkin kavram ve süreçleri anlamaya ve çözümlemeye yönelik bilgiye sahip olma ve kullanabilme. - Yaşam boyu öğrenme sürecinin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. | |
Başarma Şartları | Toplam yirmi dört krediden az olmamak üzere, açılan dersler ve tez çalışmasından başarılı olmak gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Anabilim dalımız, mezuniyet sonrası yüksek lisans eğitimi şansı da sunmaktadır. Alman Dili Eğitimi Anabilim Dalı mezunları gerek devlet, gerekse özel okullarda Almanca öğretmeni olarak çalışma hakkı elde ederler. Bunun yanı sına Kültür ve Turizm Bakanlığı, Dış İlişkiler Bakanlığı, Ulusal Ajans gibi kurumların bünyelerinde uzman statüsünde çalışma imkânı, üniversite bünyelerinde Araştırma Görevlisi veya Almanca Okutmanı olarak çalışma imkânı da bulabilmektedirler. Özel sektörde ise çeşitli çeviri bürolarında, turizm sektöründe ve Türkiyede faaliyet gösteren Alman firmalarında istihdam edilmektedirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030217100
- Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak Alman Dili Eğitimi alanında ileri düzeydeki bilgilerini özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
- Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı ileri düzeydeki bilgilerini kullanarak yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
- Alanının, farklı disiplinlerle etkileşimini kavrar; yeni ve karmaşık düşünceleri irdeler, sentezler, değerlendirmeler yaparak uzmanlık gerektiren bilgilerle özgün sonuçlara ulaşır.
- Almancanın öğretimi ile ilgili yeni bilgileri sınıflandırarak değerlendirir ve kullanır.
- Almanca öğretimine yönelik yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve veya uygulama geliştirir.
- Bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve veya uygulamayı kendi alanına uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular.
- Yabancı dil öğretimine yönelik yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
- Alman Dili Eğitimi ile ilgili çalışmalarda ileri düzeyde araştırma yöntemlerini kullanır.
- Alman Dili Eğitimi ile ilgili özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek ilerlemeye katkıda bulunur.
- Alman Dili Eğimi ile ilgili bir çalışmayı ulusal ya da uluslararası bir dergide yayınlayarak bilginin sınırlarını geliştirir.
- Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar.
- Alman Dili Eğitiminde yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme gibi üst düzey zihinsel becerileri kullanarak özgün yöntemler geliştirir.
- Edindiği kazanımlar bağlamında sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla inceleyebilir, geliştirebilir gerektiğinde değiştirme ve dönüştürmeyi yönetir.
- Almanca ve/veya yabancı dil eğitimi alanlarının uzmanları ile sahasındaki özgün konuları tartışır, kendi görüşlerini savunur ve etkili bir biçimde ifade eder.
- Almancadaki dil becerilerini geliştirerek ileri ve akademik düzeyde (Avrupa Dil Portföyü C2 düzeyinde) yazılı ve sözlü iletişimle bir meseleyi tartışabilir.
- Alman Dili Eğitimi alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal gelişmeleri tanıtarak bilgi toplumu oluşumuna ve sürdürülebilirliğine katkı sağlar.
- Alman Dili Eğitimi alanındaki muhtemel sorunların çözümünde dil becerileri ve farklı bakış açılarıyla karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
- Alman Dili Eğitimi alanında karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkı sağlar ve bu değerlerin gelişimini destekler.
(1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir. (2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir. (3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir. (4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) (7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. (8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. (9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. (10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. (11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. - Toplumsal ve mesleki sorumluluk bilincine sahip olma. - Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranma. - Dil öğrenme stratejilerini etkili şekilde kullanabilme. - Dil öğretmeye ilişkin kavram ve süreçleri anlamaya ve çözümlemeye yönelik bilgiye sahip olma ve kullanabilme. - Yaşam boyu öğrenme sürecinin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme
Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.
Anabilim dalımız, mezuniyet sonrası yüksek lisans eğitimi şansı da sunmaktadır. Alman Dili Eğitimi Anabilim Dalı mezunları gerek devlet, gerekse özel okullarda Almanca öğretmeni olarak çalışma hakkı elde ederler. Bunun yanı sına Kültür ve Turizm Bakanlığı, Dış İlişkiler Bakanlığı, Ulusal Ajans gibi kurumların bünyelerinde uzman statüsünde çalışma imkânı, üniversite bünyelerinde Araştırma Görevlisi veya Almanca Okutmanı olarak çalışma imkânı da bulabilmektedirler. Özel sektörde ise çeşitli çeviri bürolarında, turizm sektöründe ve Türkiyede faaliyet gösteren Alman firmalarında istihdam edilmektedirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030217100 | |
Qualification Title | ALMAN DİLİ EĞİTİMİ(DR) Doctorate | |
Awarding Body | Gazi University | |
Awarding Body Contact | Gazi University | |
Awarding Body Url | http://www.gazi.edu.tr | |
Orientation | - | |
EQF Level | 8 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 8 | |
Thematic Areas | Literature and linguistics | |
National Occupation Classification | - | |
Category | - | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Develop and deepen their advanced knowledge in the field of German Language Education at the level of expertise with original thinking and research, based on their masters qualifications. He / she reaches original definitions that will bring innovation by using his / her advanced knowledge based on masters qualifications. Understands the interaction of the field with different disciplines; It reaches original results with knowledge that requires expertise by examining new and complex thoughts, synthesizing and evaluating them. Evaluates and uses new knowledge by classifying the teaching of German. Develops a new idea, method, design or practice for German teaching. Applies a known thought, method, design and or application to its field, researches, grasps, designs, adapts and implements an original subject. Critical analysis, synthesis and evaluation of new and complex ideas for foreign language teaching. Uses advanced research methods in studies related to German Language Education. It contributes to progress by independently carrying out an original study on German Language Education. Improves the limits of knowledge by publishing a study on German Language Education in a national or international journal. Leaders in original and interdisciplinary work. Develops original methods by using high-level mental skills such as creative thinking and critical thinking in German Language Education. In the context of acquired gains, he / she can critically examine and develop social relations and the set of values that guide these relations, and manages change and transformation when necessary. Discusses original issues in the field with the experts of the German and / or foreign language education fields, defends their views and expresses them effectively. Can discuss an issue in written and verbal communication at an advanced and academic level (European Language Portfolio C2 level) by improving language skills in German. Contributes to the formation and sustainability of the information society by introducing scientific, technological and social developments in the field of German Language Education. Establishes functional interaction by using language skills and decision-making processes from different perspectives in solving possible problems in the field of German Language Education. Contributes to the solution of social, scientific, cultural and ethical problems encountered in the field of German Language Education and supports the development of these values. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Examination Regulations, Assessment and Grading Measurement and Evaluation (1) For each course taken, students are given a letter success grade at the end of the semester/year. (2) This grade is given by the instructor of the course. (3) While evaluating the letter grade, a student?s success at classes, mid-terms/final examinations and attendance to classes are considered. The calculation of the letter grade is determined by the approval of the related academic unit and the Senate. (4) The success grade of a student is calculated over 100 points. This grade is called raw success point. (5) A student whose raw success point is under 25.00 is directly given an FF grade and the student fails the course. The success grade of a student whose raw success point is 25.00 and above is evaluated by using the methods determined by the board decisions of the Educational Commission of the University and the Senate; with the letter grades of which coefficients and explanations are mentioned below. After this evaluation, it is also possible that the raw success points 25.00 and above may become FF letter grades. (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Did not Attend the Course 2) G: Did not Attend the Exam 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) 4) VZ: Withdrawn (7) A student whose letter success grade is (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) or (DD) is considered as succeeded the course. However, the CumGPA (Cumulative Grade Point Average) of the student must be at least 2,00 for graduation. - Develop a sense of social and professional responsibility. - Act in accordance with principles of democracy and human rights as well as social, scientific and professional ethics. - Make effective use of language learning strategies. - Comprehend and analyze the concepts and processes related with language teaching. - Recognize the need for lifelong learning, and act in accordance with this need. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | General admission requirements for Turkish and foreign students apply to start the program. | |
Conditions for Success | - Develop a sense of social and professional responsibility. - Act in accordance with principles of democracy and human rights as well as social, scientific and professional ethics. - Make effective use of language learning strategies. - Comprehend and analyze the concepts and processes related with language teaching. - Recognize the need for lifelong learning, and act in accordance with this need. It is required to be successful in the courses offered and the thesis study, not less than 24 credits in total. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Our department also offers a chance to post-graduate masters degree. Department of German Language Education graduates both the public and private schools are entitled to a right to work as a teacher of German. In addition they can work in institutions like the Culture and Tourism Ministry, the Ministry of Foreign Affairs, the National Agency as specialized bodies or they have got the opportunity to study the status of the university, the opportunity to work as an instructor or a research assistant. Also in the private sector they are employed in various translation offices, German companies operating in Turkey and in the tourism sector. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030217100
Develop and deepen their advanced knowledge in the field of German Language Education at the level of expertise with original thinking and research, based on their masters qualifications. He / she reaches original definitions that will bring innovation by using his / her advanced knowledge based on masters qualifications. Understands the interaction of the field with different disciplines; It reaches original results with knowledge that requires expertise by examining new and complex thoughts, synthesizing and evaluating them. Evaluates and uses new knowledge by classifying the teaching of German. Develops a new idea, method, design or practice for German teaching. Applies a known thought, method, design and or application to its field, researches, grasps, designs, adapts and implements an original subject. Critical analysis, synthesis and evaluation of new and complex ideas for foreign language teaching. Uses advanced research methods in studies related to German Language Education. It contributes to progress by independently carrying out an original study on German Language Education. Improves the limits of knowledge by publishing a study on German Language Education in a national or international journal. Leaders in original and interdisciplinary work. Develops original methods by using high-level mental skills such as creative thinking and critical thinking in German Language Education. In the context of acquired gains, he / she can critically examine and develop social relations and the set of values that guide these relations, and manages change and transformation when necessary. Discusses original issues in the field with the experts of the German and / or foreign language education fields, defends their views and expresses them effectively. Can discuss an issue in written and verbal communication at an advanced and academic level (European Language Portfolio C2 level) by improving language skills in German. Contributes to the formation and sustainability of the information society by introducing scientific, technological and social developments in the field of German Language Education. Establishes functional interaction by using language skills and decision-making processes from different perspectives in solving possible problems in the field of German Language Education. Contributes to the solution of social, scientific, cultural and ethical problems encountered in the field of German Language Education and supports the development of these values.
Examination Regulations, Assessment and Grading Measurement and Evaluation (1) For each course taken, students are given a letter success grade at the end of the semester/year. (2) This grade is given by the instructor of the course. (3) While evaluating the letter grade, a student?s success at classes, mid-terms/final examinations and attendance to classes are considered. The calculation of the letter grade is determined by the approval of the related academic unit and the Senate. (4) The success grade of a student is calculated over 100 points. This grade is called raw success point. (5) A student whose raw success point is under 25.00 is directly given an FF grade and the student fails the course. The success grade of a student whose raw success point is 25.00 and above is evaluated by using the methods determined by the board decisions of the Educational Commission of the University and the Senate; with the letter grades of which coefficients and explanations are mentioned below. After this evaluation, it is also possible that the raw success points 25.00 and above may become FF letter grades. (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Did not Attend the Course 2) G: Did not Attend the Exam 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) 4) VZ: Withdrawn (7) A student whose letter success grade is (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) or (DD) is considered as succeeded the course. However, the CumGPA (Cumulative Grade Point Average) of the student must be at least 2,00 for graduation. - Develop a sense of social and professional responsibility. - Act in accordance with principles of democracy and human rights as well as social, scientific and professional ethics. - Make effective use of language learning strategies. - Comprehend and analyze the concepts and processes related with language teaching. - Recognize the need for lifelong learning, and act in accordance with this need.
General admission requirements for Turkish and foreign students apply to start the program.
Our department also offers a chance to post-graduate masters degree. Department of German Language Education graduates both the public and private schools are entitled to a right to work as a teacher of German. In addition they can work in institutions like the Culture and Tourism Ministry, the Ministry of Foreign Affairs, the National Agency as specialized bodies or they have got the opportunity to study the status of the university, the opportunity to work as an instructor or a research assistant. Also in the private sector they are employed in various translation offices, German companies operating in Turkey and in the tourism sector.
Qualification is continuous