Yeterlilik Kodu | TR0030009343 | |
Yeterlilik Adı | Alman Dili ve Edebiyatı Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Fırat Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Fırat Üniversitesi, Üniversite Mahallesi, Fırat Ünv., 23119 Elâzığ Merkez/Elazığ | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.firat.edu.tr | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Edebiyat ve dilbilim | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO-08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | 1998 yılında kurulan Fırat Üniversitesi Alman Dili ve Edebiyatı Bölümü’nün temel amacı, Almanca dilini, edebiyatını ve kültürünü kapsamlı biçimde incelemek; öğrencilere bilimsel araştırma yapma yetkinliği kazandırmak ve onların yazılı ve sözlü Almanca becerilerini ileri düzeye taşımaktır. Bölümümüz, öğrencilerin eleştirel düşünme, analiz ve yorumlama becerilerini geliştirmeye yönelik çok yönlü bir akademik ortam sunar. Lisans düzeyinde yürütülen eğitim programımız; Alman dili ve edebiyatı, karşılaştırmalı edebiyat, çeviri çalışmaları ve Almanca dil eğitimi gibi alanları kapsamaktadır. Ayrıca, bölümümüzde yüksek lisans programı da bulunmaktadır. Öğrencilerimize akademik kariyer olanaklarının yanı sıra iş yaşamına yönelik donanım kazandırmayı hedefleyen öğretim kadromuz, alanında uzman akademisyenlerden oluşmaktadır. Eğitim programımız; dilbilim, edebiyat kuramları, Alman kültürü, çeviri kuramı, çok kültürlülük, gibi çağdaş ve disiplinlerarası konuları da içermektedir. Öğrencilerin başarısı, sınavların yanı sıra derse katılım, sunumlar ve yazılı çalışmalar üzerinden çok yönlü olarak değerlendirilmektedir. | |
Öğrenme Ortamları | Örgün öğretim esasına göre yürütülür. Dersler yüz yüze yapılır ve teorik eğitimin yanı sıra uygulamalı ödev, proje ve akademik araştırmalarla desteklenir. Öğrenciler bölüm kitaplığı, üniversite kütüphanesi gibi kaynakların olduğu ortamlardan faydalanır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) | 1 Öğrenciler Alman dili, edebiyatı ve kültürü hakkında yeterli düzeyde bilgi edinebilir. 2 Öğrenciler edebi, eleştirel, tarihsel ve dilbilimsel yaklaşımları metin çözümlemede kullanabilir. 3 Öğrenciler edebi türler, kavramlar ve terimler ile ilgili yeterli düzeyde bilgi edinebilir. 4 Öğrenciler dil, din, toplumsal cinsiyet, kültürel ve cinsel kimlikler ve farklılıklar gibi unsurların farkında olan ve bunları sorgulayan bir dünya görüşü edinebilir. 5 Öğrenciler Alman dili ve edebiyatı hakkında genel bilgi edinebilir. 6 Öğrenciler Alman edebiyatı ve kültürüne dair bilgilerini diğer Batı kültür ve edebiyatları ile Türk kültürü ve edebiyatına karşılaştırmalı olarak uygulayabilir. 7 Öğrenciler farklı metin türlerine yönelik çeviri stratejileri geliştirerek yetkin çeviriler yapabilir. 8 Öğrenciler bağımsız düşünme sürecinde analitik stratejiler kullanabilmeleri ve edindikleri bilgileri eleştirel ve yaratıcı süreçlerde yeni fikirler ve projeler üretmede değerlendirebilir. 9 Öğrenciler Kültür ve edebiyatın kazandırdığı bilgi birikimini, iletişim becerilerini, eleştirel bakış açısını ve esnekliği yaşamın diğer alanlarına (öğretmenlik, rehberlik, çevirmenlik, uluslararası ilişkiler, editörlük, vd.) aktarabilir. 10 Öğrenciler dilin sistematik yapısı, işleyişi ve dönüşümleri hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olabilir. 11 Endüstri araştırması, iletişim teknolojisi, kitle iletişim araçları, yayınevleri, kütüphaneler, arşiv ve belgesel araştırmalarında çalışabilir. 12 Uluslararası firmalarda çalışma bilgi ve becerisine sahip olur ve sorumluluk alabilir. | |
Anahtar Yetkinlikler | 1. Etkili iletişim kurma 2. İleri düzeyde İngilizce dil bilgisi 3. Dijital okuryazarlık 4. Eleştirel düşünme 5. Araştırma yapma becerisi 6. Disiplinler arası çalışma yetkinliği 7. Kültürel farkındalık 8. Yaşam boyu öğrenme becerisi | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Sınavlar Üniversite Senatosunun hazırladığı yönetmeliğe uygun olarak yapılır. Bir dönem içinde bir vize ve bir final olmak üzere iki sınav yapılır. Sınavlar yazılı olarak yapılır; ancak dersi veren öğretim üyesi gerekli görürse sınavı sözlü olarak ya da uygulamalı ödevlerle gerçekleştirebilir. Final sınavının ders notuna etkisi %60tan az olamaz. HarfNot AA 4.0 BA 3.5 BB 3.0 CB 2.5 CC 2.0 DC 1.5 DD 1.08. döneminde Bitirme Ödevi hazırlamak zorunda olan öğrenci, mezun olabilmek için en az 240 AKTS kredisi almış ve 4.00 üzerinden 2.00 diploma notuna ulaşmış olmalıdır | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1.YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2.Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3.Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2.Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3.Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4.Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Programın kalitesi Fırat Üniversitesi Kalite Güvencesi Sistemi kapsamında düzenli olarak iç değerlendirme, dış değerlendirme ve öğrenci geri bildirimleriyle izlenmektedir. YÖKAK ve Bologna süreci ilkelerine uygun güncellemeler yapılır. | |
Giriş Şartı | Alman Dili ve Edebiyatı Lisans programına kayıt yaptırabilmek için lise diplomasına veya yurtdışından alınmış eşdeğer bir diplomaya sahip olmak ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi YDT sınavından yeterli puan almış olmak gerekmektedir. | |
Başarma Şartları | Lisans diploması 8 yarıyılın sonunda aldığı bütün derslerden geçerek 4.00 üzerinden en az 2.00 diploma notu elde eden öğrencilere verilir. Harf Not AA 4.0 BA 3.5 BB 3.0 CB 2.5 CC 2.0 DC 1.5 DD 1.0 FF 0.0 | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlar yüksek lisans ve doktora eğitimine devam edebilirler. Lisans programını bitirip Pedagojik Formasyon alabilen öğrenciler devlet okullarında ve özel okullarda öğretmen olarak çalışabilirler. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030009343
ISCO-08
ISCO-08
1998 yılında kurulan Fırat Üniversitesi Alman Dili ve Edebiyatı Bölümü’nün temel amacı, Almanca dilini, edebiyatını ve kültürünü kapsamlı biçimde incelemek; öğrencilere bilimsel araştırma yapma yetkinliği kazandırmak ve onların yazılı ve sözlü Almanca becerilerini ileri düzeye taşımaktır. Bölümümüz, öğrencilerin eleştirel düşünme, analiz ve yorumlama becerilerini geliştirmeye yönelik çok yönlü bir akademik ortam sunar. Lisans düzeyinde yürütülen eğitim programımız; Alman dili ve edebiyatı, karşılaştırmalı edebiyat, çeviri çalışmaları ve Almanca dil eğitimi gibi alanları kapsamaktadır. Ayrıca, bölümümüzde yüksek lisans programı da bulunmaktadır. Öğrencilerimize akademik kariyer olanaklarının yanı sıra iş yaşamına yönelik donanım kazandırmayı hedefleyen öğretim kadromuz, alanında uzman akademisyenlerden oluşmaktadır. Eğitim programımız; dilbilim, edebiyat kuramları, Alman kültürü, çeviri kuramı, çok kültürlülük, gibi çağdaş ve disiplinlerarası konuları da içermektedir. Öğrencilerin başarısı, sınavların yanı sıra derse katılım, sunumlar ve yazılı çalışmalar üzerinden çok yönlü olarak değerlendirilmektedir.
Örgün öğretim esasına göre yürütülür. Dersler yüz yüze yapılır ve teorik eğitimin yanı sıra uygulamalı ödev, proje ve akademik araştırmalarla desteklenir. Öğrenciler bölüm kitaplığı, üniversite kütüphanesi gibi kaynakların olduğu ortamlardan faydalanır.
1 Öğrenciler Alman dili, edebiyatı ve kültürü hakkında yeterli düzeyde bilgi edinebilir.
2 Öğrenciler edebi, eleştirel, tarihsel ve dilbilimsel yaklaşımları metin çözümlemede kullanabilir.
3 Öğrenciler edebi türler, kavramlar ve terimler ile ilgili yeterli düzeyde bilgi edinebilir.
4 Öğrenciler dil, din, toplumsal cinsiyet, kültürel ve cinsel kimlikler ve farklılıklar gibi unsurların farkında olan ve bunları sorgulayan bir dünya görüşü edinebilir.
5 Öğrenciler Alman dili ve edebiyatı hakkında genel bilgi edinebilir.
6 Öğrenciler Alman edebiyatı ve kültürüne dair bilgilerini diğer Batı kültür ve edebiyatları ile Türk kültürü ve edebiyatına karşılaştırmalı olarak uygulayabilir.
7 Öğrenciler farklı metin türlerine yönelik çeviri stratejileri geliştirerek yetkin çeviriler yapabilir.
8 Öğrenciler bağımsız düşünme sürecinde analitik stratejiler kullanabilmeleri ve edindikleri bilgileri eleştirel ve yaratıcı süreçlerde yeni fikirler ve projeler üretmede değerlendirebilir.
9 Öğrenciler Kültür ve edebiyatın kazandırdığı bilgi birikimini, iletişim becerilerini, eleştirel bakış açısını ve esnekliği yaşamın diğer alanlarına (öğretmenlik, rehberlik, çevirmenlik, uluslararası ilişkiler, editörlük, vd.) aktarabilir.
10 Öğrenciler dilin sistematik yapısı, işleyişi ve dönüşümleri hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olabilir.
11 Endüstri araştırması, iletişim teknolojisi, kitle iletişim araçları, yayınevleri, kütüphaneler, arşiv ve belgesel araştırmalarında çalışabilir.
12 Uluslararası firmalarda çalışma bilgi ve becerisine sahip olur ve sorumluluk alabilir.
1. Etkili iletişim kurma
2. İleri düzeyde İngilizce dil bilgisi
3. Dijital okuryazarlık
4. Eleştirel düşünme
5. Araştırma yapma becerisi
6. Disiplinler arası çalışma yetkinliği
7. Kültürel farkındalık
8. Yaşam boyu öğrenme becerisi
Sınavlar Üniversite Senatosunun hazırladığı yönetmeliğe uygun olarak yapılır. Bir dönem içinde bir vize ve bir final olmak üzere iki sınav yapılır. Sınavlar yazılı olarak yapılır; ancak dersi veren öğretim üyesi gerekli görürse sınavı sözlü olarak ya da uygulamalı ödevlerle gerçekleştirebilir. Final sınavının ders notuna etkisi %60tan az olamaz. HarfNot AA 4.0 BA 3.5 BB 3.0 CB 2.5 CC 2.0 DC 1.5 DD 1.08. döneminde Bitirme Ödevi hazırlamak zorunda olan öğrenci, mezun olabilmek için en az 240 AKTS kredisi almış ve 4.00 üzerinden 2.00 diploma notuna ulaşmış olmalıdır
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1.YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2.Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3.Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2.Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3.Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4.Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.
Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Programın kalitesi Fırat Üniversitesi Kalite Güvencesi Sistemi kapsamında düzenli olarak iç değerlendirme, dış değerlendirme ve öğrenci geri bildirimleriyle izlenmektedir. YÖKAK ve Bologna süreci ilkelerine uygun güncellemeler yapılır.
Alman Dili ve Edebiyatı Lisans programına kayıt yaptırabilmek için lise diplomasına veya yurtdışından alınmış eşdeğer bir diplomaya sahip olmak ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi YDT sınavından yeterli puan almış olmak gerekmektedir.
Mezunlar yüksek lisans ve doktora eğitimine devam edebilirler.
Lisans programını bitirip Pedagojik Formasyon alabilen öğrenciler devlet okullarında ve özel okullarda öğretmen olarak çalışabilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030009343 | |
Qualification Title | German Language and Literature License | |
Awarding Body | Firat University | |
Awarding Body Contact | Firat University, 23119 Elazig, Turkey | |
Awarding Body Url | http://www.firat.edu.tr | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Literature and linguistics | |
National Occupation Classification |
ISCO-08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | The department, founded in 1998, aims to deliver German language, literature and culture, to provide students with scientific research skills and to improve students' written and spoken German. The department offers undergraduate education in German Language and Literature, American Literature, Translation and German Language Education. The department also offers a postgraduate program. The department also organizes events and conferences frequently. The speeches organized by the department bring together both our faculty members and students, as well as speakers from other departments of our university and other universities. Our department frequently provides the opportunity for experts operating in the fields of employment-oriented tourism and education to meet with students. The program provides linguistics, language education, literature, popular culture, women's literature, media, ethnic minority studies, colonization and post-colonial studies. In-class discussions, final assignments prepared by students and in-class studies are as important as the information given by the course instructors. Evaluation is based on exams and in-class participation. The language of instruction in all department programs is German. The graduates who receive a certificate of education can work as German teachers and lecturers in educational institutions. Our graduates have a wide range of job opportunities in the tourism sector, ministries, banks, TRT and private media organizations, translation, copywriting in the advertising sector and editorship in publishing houses, where personnel equipped with advanced German language, cultural and literary knowledge are needed. | |
Learning Environments | The program is carried out in the form of full-time formal education. Courses are held face to face and are supported by theoretical education as well as practical assignments, projects and academic research. Students benefit from environments with resources such as the department library and the university library. | |
Description | 1 Students can acquire sufficient knowledge about the German language, literature, and culture. 2 Students can use literary, critical, historical, and linguistic approaches in textual analyses. 3 Students can acquire sufficient knowledge of literary genres, concepts, and terms. 4 Students can develop a worldview that is aware of and questions elements such as language, religion, gender, cultural and sexual identities, and differences. 5 Students can acquire general knowledge about German literatures from various regions. 6 Students can apply their knowledge of German literature and culture in a comparative manner with other Western cultures and literatures, as well as Turkish culture and literature. 7 Students can develop translation strategies for different types of texts and produce competent translations. 8 Students can use analytical strategies in the process of independent thinking and evaluate the knowledge they have acquired to generate new ideas and projects in critical and creative processes. 9 Students can transfer the knowledge, communication skills, critical perspective, and flexibility gained from culture and literature studies to other areas of life such as teaching, guidance, translation, international relations, editing, and more. 10 Students can acquire theoretical and applied knowledge about the systematic structure, functioning, and transformations of language. 11 Students can work in the area of industry research, communication technology, mass communication, publishing houses, libraries, archives and documentaries. 12 Students can acquire the knowledge and skills in working international companies and can take responsibilities. | |
Key Competencies | 1. Effective communication 2. Advanced German language skills 3. Digital literacy 4. Critical thinking 5. Research skills 6. Interdisciplinary work competence 7. Cultural awareness 8. Lifelong learning skills | |
Further Info | Examinations, assessment and grading are held according to the regulations arranged by the University Senate. There are one midterm and one final examination for each course. Examinations are written examinations however if necessary they can also be performed orally or by practice work. The evaluation of the weights of the courses is determined by the lecturer at the beginning of the semester. The weight of the final examination can not be less than 60%. The final evaluation is performed by the lecturer. GRADE FACTOR AA 4.0 BA 3.5 BB 3.0 CB 2.5 CC 2.0 DC 1.5 DD 1.0A student is required to successfully prepare a final project and complete the designated program of courses meet a minimum of 240 ECTS credit requirement and have a minimum GPA of 2.00/4.00 and no FF grades. | |
Quality Assurance | All exams, measurement and evaluations are carried out in accordance with the relevant articles of the Undergraduate Education and Examination Regulations of Fırat University and the Education and Examination Regulations of the Faculty of Humanities and Social Sciences. To observe the quality of higher education programs;
1. Creation and Approval of Curricula: 1.1.YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.2.The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.3.After the curriculum of the National Core Education Programs is accepted by the relevant Council of Deans, it is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK. 2.Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out according to the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3.Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an undergraduate diploma. 4.Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the “Institutional Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. The program’s quality is monitored regularly through internal and external evaluation processes and student feedback within the framework of Fırat University’s Quality Assurance System. Updates are made in accordance with the principles of YÖKAK and the Bologna Process. | |
Access Requirements | Students are required to hold a valid high school diploma issued by the Republic of Turkey Ministry of National Education, or other international diplomas authorized by the Ministry of National Education to register for the Undergraduate Programme. Students should succeed in the Language 1 test of the National Student Selection and Placement Test. | |
Conditions for Success | A student is required to successfully prepare a final project and complete the designated program of courses meet a minimum of 240 ECTS credit requirement and have a minimum GPA of 2.00/4.00 and no FF grades. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates can continue their education for a master's degree or doctorate. Students who complete their undergraduate program and receive Pedagogical Formation can work as teachers in public and private schools. | |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1.Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030009343
ISCO-08
ISCO-08
The department, founded in 1998, aims to deliver German language, literature and culture, to provide students with scientific research skills and to improve students' written and spoken German. The department offers undergraduate education in German Language and Literature, American Literature, Translation and German Language Education. The department also offers a postgraduate program.
The department also organizes events and conferences frequently. The speeches organized by the department bring together both our faculty members and students, as well as speakers from other departments of our university and other universities. Our department frequently provides the opportunity for experts operating in the fields of employment-oriented tourism and education to meet with students.
The program provides linguistics, language education, literature, popular culture, women's literature, media, ethnic minority studies, colonization and post-colonial studies. In-class discussions, final assignments prepared by students and in-class studies are as important as the information given by the course instructors. Evaluation is based on exams and in-class participation. The language of instruction in all department programs is German.
The graduates who receive a certificate of education can work as German teachers and lecturers in educational institutions. Our graduates have a wide range of job opportunities in the tourism sector, ministries, banks, TRT and private media organizations, translation, copywriting in the advertising sector and editorship in publishing houses, where personnel equipped with advanced German language, cultural and literary knowledge are needed.
The program is carried out in the form of full-time formal education. Courses are held face to face and are supported by theoretical education as well as practical assignments, projects and academic research. Students benefit from environments with resources such as the department library and the university library.
1 Students can acquire sufficient knowledge about the German language, literature, and culture.
2 Students can use literary, critical, historical, and linguistic approaches in textual analyses.
3 Students can acquire sufficient knowledge of literary genres, concepts, and terms.
4 Students can develop a worldview that is aware of and questions elements such as language, religion, gender, cultural and sexual identities, and differences.
5 Students can acquire general knowledge about German literatures from various regions.
6 Students can apply their knowledge of German literature and culture in a comparative manner with other Western cultures and literatures, as well as Turkish culture and literature.
7 Students can develop translation strategies for different types of texts and produce competent translations.
8 Students can use analytical strategies in the process of independent thinking and evaluate the knowledge they have acquired to generate new ideas and projects in critical and creative processes.
9 Students can transfer the knowledge, communication skills, critical perspective, and flexibility gained from culture and literature studies to other areas of life such as teaching, guidance, translation, international relations, editing, and more.
10 Students can acquire theoretical and applied knowledge about the systematic structure, functioning, and transformations of language.
11 Students can work in the area of industry research, communication technology, mass communication, publishing houses, libraries, archives and documentaries.
12 Students can acquire the knowledge and skills in working international companies and can take responsibilities.
1. Effective communication
2. Advanced German language skills
3. Digital literacy
4. Critical thinking
5. Research skills
6. Interdisciplinary work competence
7. Cultural awareness
8. Lifelong learning skills
Examinations, assessment and grading are held according to the regulations arranged by the University Senate. There are one midterm and one final examination for each course. Examinations are written examinations however if necessary they can also be performed orally or by practice work. The evaluation of the weights of the courses is determined by the lecturer at the beginning of the semester. The weight of the final examination can not be less than 60%. The final evaluation is performed by the lecturer. GRADE FACTOR AA 4.0 BA 3.5 BB 3.0 CB 2.5 CC 2.0 DC 1.5 DD 1.0A student is required to successfully prepare a final project and complete the designated program of courses meet a minimum of 240 ECTS credit requirement and have a minimum GPA of 2.00/4.00 and no FF grades.
All exams, measurement and evaluations are carried out in accordance with the relevant articles of the Undergraduate Education and Examination Regulations of Fırat University and the Education and Examination Regulations of the Faculty of Humanities and Social Sciences.
To observe the quality of higher education programs;
- YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.
- “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared every year within the framework of the criteria determined by YÖK are published. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- Every year, YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:
1. Creation and Approval of Curricula:
1.1.YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.2.The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.3.After the curriculum of the National Core Education Programs is accepted by the relevant Council of Deans, it is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.
2.Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out according to the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3.Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an undergraduate diploma.
4.Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the “Institutional Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public.
In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
The program’s quality is monitored regularly through internal and external evaluation processes and student feedback within the framework of Fırat University’s Quality Assurance System. Updates are made in accordance with the principles of YÖKAK and the Bologna Process.
Students are required to hold a valid high school diploma issued by the Republic of Turkey Ministry of National Education, or other international diplomas authorized by the Ministry of National Education to register for the Undergraduate Programme. Students should succeed in the Language 1 test of the National Student Selection and Placement Test.
Graduates can continue their education for a master's degree or doctorate.
Students who complete their undergraduate program and receive Pedagogical Formation can work as teachers in public and private schools.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1.Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
Qualification is continuous