Yeterlilik Kodu | TR0030015556 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterlilik Adı | Aşçılık Ön Lisans Diploması | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum | Bayburt Üniversitesi | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Bayburt Üniversitesi | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum URL | http://www.bayburt.edu.tr/ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yönelim | Mesleki | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TYÇ Seviyesi | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Gıda işleme | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kategori | Ana | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredi Değeri | 120 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profili (Amaç) | Aşçılık Programının amacı; aşçılık alanında mesleki, akademik bilgi ve beceriler kazanmış, Türk mutfağı ve Dünya mutfak türleri ile ilgili teorik ve pratik bilgi ve birikimleri doğrultusunda uluslar arası alanda rekabet edebilen, farklı ülkelerden meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek dil gücüne sahip nitelikli mutfak şefleri yetiştirmektir. İki yıllık ön lisans programı süresince mutfak şefi adaylarına en temelden ileri seviyeye kadar mutfak sanatının tüm inceliklerini öğretmenin yanı sıra mesleki seçmeli dersler ile yiyecek-içecek işletmeciliğinin temel bilgilerinin de kazandırılması amaçlanmaktadır. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün eğitim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki uygulama mutfaklarında ya da endüstride ve iş yerlerinde staj gibi uygulamalı eğitimler yapılır. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
Bayburt Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği MADDE 23 – (1) (Değişik:RG-12/2/2024-32458) Sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Öğretim elemanı tarafından aşağıdaki not aralıklarına göre harf notu verilir:
(2) Harf notlarından; a) Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB) ve (CC) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılır. b) Bir dersten (DD), (FD) ve (FF) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersten başarısız sayılır. c) Bir yarıyılın not ortalaması 2.00 ve üstü olan öğrenciler (DC) harf notlu derslerden başarılı sayılır. Yarıyıl not ortalaması 2.00 den az olan öğrenciler ise (DC) harf notlu derslerinden başarısız sayılır. ç) (Değişik:RG-12/2/2024-32458) (G) harf notu, not ortalamasına katılmayan derslerden başarılı olan öğrencilere verilir. d) (Değişik:RG-12/2/2024-32458) (K) harf notu, not ortalamasına katılmayan derslerden başarısız olan öğrencilere verilir. e) (Mülga:RG-31/8/2014-29105) f) (S) harf notu; bir yarıyıldan daha uzun süren ve başarılı olarak sürdürülen bitirme çalışması ve proje dersi için verilir. g) (Ek:RG-26/2/2017-29991) (D) harf notu; devamsızlığı ifade eder ve GANO hesaplamasında değerlendirmeye katılır. D harf notu ile değerlendirilen ders, verildiği ilk yarıyılda tekrar alınır. Her dersin ölçme ve değerlendirme sistemi, üniversitemiz Bilgi Paketi/Ders Kataloğu (https://ebp.bayburt.edu.tr/)’nda bulunan ilgili dersin ders tanıtım sayfasında açıklanmıştır | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kalite Güvencesi | Otel Lokanta ve İkram Hizmetleri Bölümü (Aşçılık Programı) yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için kendi program alanında; YÖK’ün yükseköğretim kurumları mevzuatı temelinde gerçekleştirilen eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur. Bu kapsamda yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır. Bu amaçla: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Üniversitemizde kalite güvencesi, öz değerlendirme ve dış değerlendirme süreçleri kapsamında; YÖK, YÖKAK mevzuatı ve uluslararası standartların gereklerini sağlamak üzere ayrıca aşağıdaki çalışmalar da yürütülmektedir: YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” hazırlanarak yayımlanmaktadır. Bu amaçla, yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girmektedir. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşmaktadır. BAYÜ’de bu konudaki mevzuat kapsamında her yıl YÖK tarafından istenilen veriler ile YÖKAK tarafından istenilen Kurum İç Değerlendirme Raporunu (KİDR) hazırlayarak termine uygun olarak sisteme yüklemekte ve bu kurumlara iletmektedir. Bu raporlara göre hazırlanan ve BAYÜ’ye yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılmakta olup BAYÜ de bu raporları kendi web sayfasında kamuoyu ile paylaşmaktadır. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme ve belgelendirme faaliyetlerini de yapmaktadır. Bu anlamda YÖKAK’ın kurumsal akreditasyon programı (KAP) ile YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da yükseköğretim kurumlarının programlarının yeterlilikleri, kalite güvencesini sağladığını göstermektedir.
Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 01.01.2025 – 31.12.2028 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Giriş Şartı |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Başarma Şartları | Bu programdan mezun olabilmek için öğrencilerin; öğretim programlarında belirlenen tüm derslerden 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları ve 120 AKTS kredisi almaları zorunludur. Öğrencilerin stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları gerekmektedir. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
İlerleme Yolları (İlişki Türü) |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yasal Dayanağı |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Süresizdir. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030015556
ISCO 08
ISCO 08
Aşçılık Programının amacı; aşçılık alanında mesleki, akademik bilgi ve beceriler kazanmış, Türk mutfağı ve Dünya mutfak türleri ile ilgili teorik ve pratik bilgi ve birikimleri doğrultusunda uluslar arası alanda rekabet edebilen, farklı ülkelerden meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek dil gücüne sahip nitelikli mutfak şefleri yetiştirmektir. İki yıllık ön lisans programı süresince mutfak şefi adaylarına en temelden ileri seviyeye kadar mutfak sanatının tüm inceliklerini öğretmenin yanı sıra mesleki seçmeli dersler ile yiyecek-içecek işletmeciliğinin temel bilgilerinin de kazandırılması amaçlanmaktadır.
Eğitim ve öğretim örgün eğitim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki uygulama mutfaklarında ya da endüstride ve iş yerlerinde staj gibi uygulamalı eğitimler yapılır.
- Menü planlama, pişirme yöntemleri, sunum, süsleme ve servis, malzeme tedarik ve stok güncellemeleri gibi konularda güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olduğu için kurum beslenmesinde, mutfak yönetim uygulamalarında yer alır.
- Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve çözüm önerisi sunabilir, sorumluluk alarak ekip halinde çalışabilme becerisine sahiptir.
- Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olmanın yanı sıra, mesleki etik ve sorumluluk bilinci ile İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
- Turizm alanındaki başlıca kavramları ve ilkeleri temel düzeyde ifade edebilir.
- Beslenmenin temel ilkeleri ve gıda saklama koşulları hakkında temel düzeyde bilgi sahibidir.
- Kariyer yönetimim ve yaşam boyu öğrenme farkındalığıyla, mesleki güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, bilgi, beceri ve yetkinliklerini geliştirebilir ve etkin şekilde kullanır.
- Sahip olduğu bilgi, tecrübe ve temel becerilerini, müşteri ve çalışma arkadaşları ile Türk Dili, Yabancı Dil, Mesleki Yabancı Dil gibi aldığı temel dersler yardımıyla yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktararak etkin bir şekilde ifade edebilir.
- Türk ve Dünya mutfağına ait yemekleri uygun hazırlama teknikleri ile sunabilir.
- Toplu Beslenme sistemlerinin gerektirdiği hiyen ve sanitasyon (mutfak ve personel) kurallarını uygulayabilir.
- Alanı ile ilgili veri toplama, uygulama ve sonuç elde etme aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uyarak hareket edebilir, yasal düzenlemeleri, gıda mevzuatı ve mesleki standartları takip edebilir, uygulayabilir, mesleki bilişim teknolojilerini etkin kullanabilir.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Bilim ve teknolojide yetkinlik
- Vatandaşlık yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade.
- Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
- Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.
- Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır.
Bayburt Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği
MADDE 23 – (1) (Değişik:RG-12/2/2024-32458) Sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Öğretim elemanı tarafından aşağıdaki not aralıklarına göre harf notu verilir:
Puan |
Harf Notu |
Katsayı |
Başarı Durumu |
Not Ortalaması |
81-100 |
AA |
4.0 |
Başarılı |
Katılır |
76-80 |
BA |
3.5 |
Başarılı |
Katılır |
70-75 |
BB |
3.0 |
Başarılı |
Katılır |
60-69 |
CB |
2.5 |
Başarılı |
Katılır |
50-59 |
CC |
2.0 |
Başarılı |
Katılır |
45-49 |
DC |
1.5 |
Yarıyıl Not Ortalamasına Göre Başarılı/Başarısız |
Katılır |
40-44 |
DD |
1.0 |
Başarısız |
Katılır |
30-39 |
FD |
0.5 |
Başarısız |
Katılır |
0-29 |
FF |
0.0 |
Başarısız |
Katılır |
0 |
D |
0.0 |
Devamsız |
Katılır |
G |
Geçer |
|
|
Katılmaz |
K |
Kalır |
|
|
Katılmaz |
(2) Harf notlarından;
a) Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB) ve (CC) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılır.
b) Bir dersten (DD), (FD) ve (FF) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersten başarısız sayılır.
c) Bir yarıyılın not ortalaması 2.00 ve üstü olan öğrenciler (DC) harf notlu derslerden başarılı sayılır. Yarıyıl not ortalaması 2.00 den az olan öğrenciler ise (DC) harf notlu derslerinden başarısız sayılır.
ç) (Değişik:RG-12/2/2024-32458) (G) harf notu, not ortalamasına katılmayan derslerden başarılı olan öğrencilere verilir.
d) (Değişik:RG-12/2/2024-32458) (K) harf notu, not ortalamasına katılmayan derslerden başarısız olan öğrencilere verilir.
e) (Mülga:RG-31/8/2014-29105)
f) (S) harf notu; bir yarıyıldan daha uzun süren ve başarılı olarak sürdürülen bitirme çalışması ve proje dersi için verilir.
g) (Ek:RG-26/2/2017-29991) (D) harf notu; devamsızlığı ifade eder ve GANO hesaplamasında değerlendirmeye katılır. D harf notu ile değerlendirilen ders, verildiği ilk yarıyılda tekrar alınır.
Her dersin ölçme ve değerlendirme sistemi, üniversitemiz Bilgi Paketi/Ders Kataloğu (https://ebp.bayburt.edu.tr/)’nda bulunan ilgili dersin ders tanıtım sayfasında açıklanmıştır
Otel Lokanta ve İkram Hizmetleri Bölümü (Aşçılık Programı) yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için kendi program alanında; YÖK’ün yükseköğretim kurumları mevzuatı temelinde gerçekleştirilen eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur. Bu kapsamda yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır. Bu amaçla:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.
Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme:
Üniversitemizde kalite güvencesi, öz değerlendirme ve dış değerlendirme süreçleri kapsamında; YÖK, YÖKAK mevzuatı ve uluslararası standartların gereklerini sağlamak üzere ayrıca aşağıdaki çalışmalar da yürütülmektedir:
YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” hazırlanarak yayımlanmaktadır. Bu amaçla, yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girmektedir. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşmaktadır. BAYÜ’de bu konudaki mevzuat kapsamında her yıl YÖK tarafından istenilen veriler ile YÖKAK tarafından istenilen Kurum İç Değerlendirme Raporunu (KİDR) hazırlayarak termine uygun olarak sisteme yüklemekte ve bu kurumlara iletmektedir. Bu raporlara göre hazırlanan ve BAYÜ’ye yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılmakta olup BAYÜ de bu raporları kendi web sayfasında kamuoyu ile paylaşmaktadır.
YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme ve belgelendirme faaliyetlerini de yapmaktadır. Bu anlamda YÖKAK’ın kurumsal akreditasyon programı (KAP) ile YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da yükseköğretim kurumlarının programlarının yeterlilikleri, kalite güvencesini sağladığını göstermektedir.
- BAYÜ; hem hizmet kalitesini sürekli iyileştirerek geliştirmek hem de YÖKAK KAP ve program akreditasyonu ile uluslararası standartların (ISO) gereklerini sağlamak üzere, Entegre Kalite Yönetim Sistemi (EKYS) kurmaya yönelik çalışmalar yürütmekte olup, bu anlamda hem Uluslararası Standartlar Örgütü (ISO) hem de ” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) kapsamında uluslararası ve bölgesel düzeyde geçerliliği olan belgelere sahiptir. Bu kapsamda; 2024 yılı Mart ayında üniversite olarak TS EN ISO 9001-2015 Kalite Yönetim Sistemi belgesini almış, 2025 yılı Nisan ayında YÖKAK KAP ön değerlendirme ve saha değerlendirme sürecini başarıyla tamamlayarak iki yıl koşullu akreditasyon sağlamıştır. Ayrıca Bilgi İşlem Daire Başkanlığımız da TS EN ISO 27001 Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemi belgesine sahiptir. Program olarak da Aşçılık Programı Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK) tarafından dört yıl süreyle akredite edilmiştir.
Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 01.01.2025 – 31.12.2028
- YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili önlisans programına yerleştirilmiş olmak.
- Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının önlisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.
- Ön lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.
- Ön lisans diplomasına sahip olanlar, DGS sınavı ile lisans derecesi programlarına devam edebilirler.
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
- Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
- Bayburt Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği
- Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
- Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği,
- Bayburt Üniversitesi Kalite Komisyonu ve Kalite Koordinatörlüğü Yönergesi,
- Türkiye Yeterlilikler Çerçevesinin Uygulanmasına İlişkin Usul Ve Esaslar Hakkında Yönetmelik
- İlgili diğer mevzuata https://www.bayburt.edu.tr/tr/mevzuat-4 adresinden ulaşılabilir.
Süresizdir.
Qualification Code | TR0030015556 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Qualification Title | Hotel Restaurant and Catering Services Tourism and Hotel Management
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body | Bayburt University | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Contact | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Url | http://www.bayburt.edu.tr/ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientation | Occupational | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TQF Level | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Thematic Areas | Food processing | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
National Occupation Classification |
ISCO 08 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Category | Main | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Credit Value | 120 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Duration | 2 Yıl | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profile | It is a higher education program that constitutes the first stage of undergraduate education, which is based on secondary education qualifications, covering a two-year program of two or three semesters a year, aiming to train qualified manpower and at least 40% of the curriculum is based on practical training. Students who graduate from the program in the near future, in the field of cooking; To be individuals who assume responsibility in various organizations and take part in projects of various sizes by working in teams with other disciplines | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Learning Environments | Education and training is carried out in the form of formal education. In addition, practical trainings such as internships are carried out in application kitchens within higher education institutions or in industry and workplaces. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Description |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Key Competencies | Has advanced level of the key competencies listed below.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Further Info |
Bayburt Unıversıty Assocıate and Undergraduate Educatıon and Traınıng Regulatıon ARTICLE 23 - (1) (Change: RG-12/2/2024-32458) Exams are evaluated out of 100 points. Letter grades are given by the instructor according to the following grade ranges:
(2) Letter grades; a) Students who receive one of the letter grades (AA), (BA), (BB), (CB) and (CC) from a course are considered successful in that course. b) Students who receive one of the letter grades (DD), (FD) and (FF) from a course are considered unsuccessful in that course. c) Students with a semester grade point average of 2.00 and above are considered successful in courses with a letter grade of (DC). Students with a semester grade point average of less than 2.00 are considered unsuccessful in courses with (DC) letter grade. ç) (Change: RG-12/2/2024-32458) (G) letter grade is given to students who are successful in courses that are not included in the grade point average. d) (Change:RG-12/2/2024-32458) (K) letter grade is given to students who fail the courses that are not included in the grade point average. e) (Repealed:RG-31/8/2014-29105) f) (S) letter grade; It is given for the graduation study and project course that lasts longer than one semester and is successfully continued. g) (Addition: RG-26/2/2017-29991) (D) letter grade indicates absenteeism and is included in the GPA calculation. The course evaluated with a letter grade of D is taken again in the first semester it is given. - The measurement and evaluation system of each course is explained on the course description page of the relevant course in our university's Information Package / Course Catalog (https://ebp.bayburt.edu.tr/?lang=en-US) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Quality Assurance | The Department of Hotel, Restaurant and Catering Services (Cooking Program) is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities carried out on the basis of the legislation of the Council of Higher Education on Higher Education Institutions in its own program area in order to monitor the quality of higher education programs. In this context, the quality assurance of associate degree programs in higher education is provided in accordance with the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs". For this purpose: 1. Creation and Approval of Curricula: 1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree departments and programs in higher education institutions. 1.2. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK. 2. Assessment and Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each associate degree program will provide to the student is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in associate degree programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an associate degree diploma Internal and External Evaluation At our university, quality assurance is maintained through internal and external evaluation processes. In compliance with YÖK, the Higher Education Quality Council (YÖKAK) regulations, and international standards, the following activities are conducted:
In accordance with YÖKAK regulations, periodic reviews and documentation related to defined qualifications are carried out. Accreditation decisions made through YÖKAK’s Institutional Accreditation Programme (KAP) or by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK confirm that the quality and qualifications of the programmes offered by higher education institutions are ensured. Bayburt University is actively engaged in establishing an Integrated Quality Management System (IQMS) to meet both YÖKAK KAP and international standards (e.g., ISO) requirements, with a focus on continuous quality improvement. In this context;
Accreditation Start/End Date: January 1, 2025 – December 31, 2028 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Access Requirements |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conditions for Success | In order to graduate from this program, students are required to have a GPA of at least 2.00 out of 4.00 and 120 ECTS credits from all courses specified in the curriculum. Students are required to complete their internships in the specified time and characteristics. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Progression Paths (Relationship Type) |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Legal Basis |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Validity Period (If Any) | Indefinite duration. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Url | Open Address |
TR0030015556
ISCO 08
ISCO 08
It is a higher education program that constitutes the first stage of undergraduate education, which is based on secondary education qualifications, covering a two-year program of two or three semesters a year, aiming to train qualified manpower and at least 40% of the curriculum is based on practical training.
Students who graduate from the program in the near future, in the field of cooking;
To be individuals who assume responsibility in various organizations and take part in projects of various sizes by working in teams with other disciplines
Education and training is carried out in the form of formal education. In addition, practical trainings such as internships are carried out in application kitchens within higher education institutions or in industry and workplaces.
- To have up-to-date and practical knowledge about menu planning, cooking methods, presentation, decoration and service, material procurement and stock updates, and to take part in institutional nutrition and kitchen management practices.
- To be able to evaluate professional problems and issues independently with an analytical and critical approach and propose solutions, to be able to work in a team by taking responsibility.
- In addition to having knowledge about Ataturk's Principles and History of Revolution, they have knowledge about professional ethics and responsibility, occupational health and safety, environmental awareness and quality processes.
- Can express the main concepts and principles in the field of tourism at a basic level.
- Has basic knowledge about the basic principles of nutrition and food storage conditions.
- With the awareness of career management and lifelong learning, follows current professional developments and practices, develops and effectively uses knowledge, skills and competencies.
- To be able to express his/her knowledge, experience and basic skills effectively by transferring them through written and oral communication with customers and colleagues with the help of basic courses such as Turkish Language, Foreign Language, Professional Foreign Language.
- To be able to present the dishes of Turkish and World cuisine with appropriate preparation techniques.
- Apply hygiene and sanitation (kitchen and personnel) rules required by mass nutrition systems.
- To be able to act in accordance with social, scientific, cultural and ethical values in the stages of data collection, application and obtaining results related to the field, to follow and apply legal regulations, food legislation and professional standards, to use professional information technologies effectively.
Has advanced level of the key competencies listed below.
- Digital competence
- Personal, social and learning to learn competence
- Entrepreneurship competence
- Multilingual competence
- Competence in science and technology
- Citizenship competence
- Cultural awareness and expression
- Measurement and evaluation methods, types of exams and their contribution to the course grade are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Higher Education Council (YÖK).
- Different methods such as homework, project, application, midterm and final exam are used in measurement and evaluation.
- Letter and/or numeric grading systems are used to evaluate student achievement.
Bayburt Unıversıty Assocıate and Undergraduate Educatıon and Traınıng Regulatıon
ARTICLE 23 - (1) (Change: RG-12/2/2024-32458) Exams are evaluated out of 100 points. Letter grades are given by the instructor according to the following grade ranges:
Score |
Letter Grade |
Coefficent |
Achievement Status |
Grade Point Average |
81-100 |
AA |
4.0 |
Succeeded |
Paticipate |
76-80 |
BA |
3.5 |
Succeeded |
Paticipate |
70-75 |
BB |
3.0 |
Succeeded |
Paticipate |
60-69 |
CB |
2.5 |
Succeeded |
Paticipate |
50-59 |
CC |
2.0 |
Succeeded |
Paticipate |
45-49 |
DC |
1.5 |
According to Semester Grade Point Average Succeeded/Fail |
Paticipate |
40-44 |
DD |
1.0 |
Fail |
Paticipate |
30-39 |
FD |
0.5 |
Fail |
Paticipate |
0-29 |
FF |
0.0 |
Fail |
Paticipate |
0 |
D |
0.0 |
Absent |
Paticipate |
G |
Pass |
|
|
No Participation |
K |
Stay |
|
|
No Participation |
(2) Letter grades;
a) Students who receive one of the letter grades (AA), (BA), (BB), (CB) and (CC) from a course are considered successful in that course.
b) Students who receive one of the letter grades (DD), (FD) and (FF) from a course are considered unsuccessful in that course.
c) Students with a semester grade point average of 2.00 and above are considered successful in courses with a letter grade of (DC). Students with a semester grade point average of less than 2.00 are considered unsuccessful in courses with (DC) letter grade.
ç) (Change: RG-12/2/2024-32458) (G) letter grade is given to students who are successful in courses that are not included in the grade point average.
d) (Change:RG-12/2/2024-32458) (K) letter grade is given to students who fail the courses that are not included in the grade point average.
e) (Repealed:RG-31/8/2014-29105)
f) (S) letter grade; It is given for the graduation study and project course that lasts longer than one semester and is successfully continued.
g) (Addition: RG-26/2/2017-29991) (D) letter grade indicates absenteeism and is included in the GPA calculation. The course evaluated with a letter grade of D is taken again in the first semester it is given.
- The measurement and evaluation system of each course is explained on the course description page of the relevant course in our university's Information Package / Course Catalog (https://ebp.bayburt.edu.tr/?lang=en-US)
The Department of Hotel, Restaurant and Catering Services (Cooking Program) is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities carried out on the basis of the legislation of the Council of Higher Education on Higher Education Institutions in its own program area in order to monitor the quality of higher education programs. In this context, the quality assurance of associate degree programs in higher education is provided in accordance with the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs". For this purpose:
1. Creation and Approval of Curricula:
1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree departments and programs in higher education institutions.
1.2. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.
2. Assessment and Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each associate degree program will provide to the student is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in associate degree programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an associate degree diploma
Internal and External Evaluation
At our university, quality assurance is maintained through internal and external evaluation processes. In compliance with YÖK, the Higher Education Quality Council (YÖKAK) regulations, and international standards, the following activities are conducted:
- Annual “University Monitoring and Evaluation Reports” are prepared and published by YÖK based on predetermined criteria.
- As part of continuous monitoring, higher education institutions are required to upload their “Institutional Self-Evaluation Reports (ISER)” for the previous year to the Information System developed by YÖKAK at the beginning of each year.
- YÖKAK prepares and publicly shares a “Institutional Feedback Report” based on the external evaluations conducted.
- At Bayburt University (BAYÜ), the required data and ISER reports are submitted to YÖK and YÖKAK within the specified deadlines and are made publicly accessible through the university’s official website.
In accordance with YÖKAK regulations, periodic reviews and documentation related to defined qualifications are carried out. Accreditation decisions made through YÖKAK’s Institutional Accreditation Programme (KAP) or by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK confirm that the quality and qualifications of the programmes offered by higher education institutions are ensured.
Bayburt University is actively engaged in establishing an Integrated Quality Management System (IQMS) to meet both YÖKAK KAP and international standards (e.g., ISO) requirements, with a focus on continuous quality improvement. In this context;
- As of March 2024, Bayburt University has been awarded the TS EN ISO 9001-2015 Quality Management System certificate.
- In April 2025, the university successfully completed the preliminary and on-site evaluation processes of YÖKAK's KAP and was granted conditional accreditation for two years.
- The university’s Department of Information Technologies holds the TS EN ISO 27001 Information Security Management System certificate.
- The Cooking Program has been accredited for a four-year period by the Association for Evaluation and Accreditation of Vocational Education (MEDEK)
Accreditation Start/End Date: January 1, 2025 – December 31, 2028
- To graduate from secondary education institutions or secondary education institutions of foreign countries whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to meet the admission requirements for associate degree programs of higher education institutions.
- To be placed in the relevant associate degree program of the higher education institution as a result of the central examination conducted by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM), whose procedures and principles are determined by YÖK.
- Associate degree students have the right to participate in double major programs offered by the higher education institutions where they are studying. Students enrolled in double major programs can take courses from two diploma programs simultaneously and if they are successful, they can receive two separate undergraduate diplomas.
- Those who have an associate degree can continue to undergraduate degree programs with the DGS exam.
- Higher Education Law No. 2547
- Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
- Bayburt Unıversıty Assocıate and Undergraduate Educatıon and Traınıng Regulatıon
- Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
- Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
- Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
- Bayburt University Quality Commission and Quality Coordination Directive,
- Regulation on the Procedures and Principles Regarding the Implementation of the Turkish Qualifications Framework
- For other relevant legislation, see the link below;
- https://www.bayburt.edu.tr/tr/mevzuat-4
Indefinite duration.