Yeterlilik Kodu | TR0030031900 | |
Yeterlilik Adı | Aşçılık Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Kayseri Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Mevlâna Mahallesi 15 Temmuz Yerleşkesi Küme evler No:5 38280 Talas / KAYSERİ | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.kayseri.edu.tr/ | |
Yönelim | Mesleki | |
AYÇ Seviyesi | 5 | 5 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Gıda işleme | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO:08 5120 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Aşçılık Programı; otel, lokanta, yemek fabrikası, fast-food, pastane gibi işletmelerde yiyecek-içecek hazırlayan ve sunumunu sağlayan, bir iş planını uygulayabilen, koku ve tat alma duyusu gelişmiş, çabuk ve düzenli çalışabilen, dikkatli, titiz ve sorumluluk duygusu yüksek, hijyen ve sağlık konularına dikkat eden, yurt içi ve yurt dışı yiyecek-içecek işletmelerinde aranan insan gücü yetiştirmeyi amaçlamaktadır. | |
Öğrenme Ortamları | Programda eğitim-öğretim süreçleri örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Uygulama dersleri sıcak mutfak atölyesi, unlu mamuller atölyesi, servis uygulama restoranı ve uygulama kafeteryasında yürütülür. Yükseköğretim kurumları bünyesindeki atölyelerde, endüstri ve işletmelerde staj ve iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler |
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Sınavlarda başarı değerlendirmesi 100 puan üzerinden yapılır. Bir dersin ara sınav ve yarıyıl sonu sınav sonuçları sayısal puan ile gösterilir. Öğrencinin girmediği sınavların puanı sıfırdır. Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarı notuna katkısı %40, dönem sonu sınavının katkısı ise %60’tır. Bir öğrencinin başarı notunun hesaplanabilmesi için yarıyıl sonu sınavından en az elli puan alması gerekir. Yarıyıl içi değerlendirmeler hesaplanırken her bir ara sınav, ödev ve benzeri etkinliklerden alınan puanın, dersler başlamadan önce belirlenen oranda alınan katkısı buçuklu sayılar tamsayıya yükseltilmeden belirlenir; bunların toplamı veya aritmetik ortalaması bulunur. Bu suretle bulunacak buçuklu sayı, tam sayıya yükseltilir. Bu şekilde dönem içi puanı hesaplanmış olur. Ham başarı puanı, dönem sonu sınav puanının %60’ına, yarıyıl içi değerlendirmelerin puan ortalamasının %40’ının eklenmesi ile hesaplanır. Bu oranların hesabında kesirler aynen korunur, ancak ham başarı puanının hesabında buçuklu sayılar tam sayıya tamamlanır. Bir dersten başarılı sayılabilmek için başarı notunun en az “CC” harf notu olması zorunludur. Öğrencinin bir dersteki başarı notu mutlak değerlendirme sistemi ile aşağıdaki şekilde harfli başarı notu ve başarı katsayısına dönüştürülür:
Başarı Notu Başarı Notu Katsayısı Başarı Derecesi AA 4,00 Mükemmel BA 3,50 Pekiyi BB 3,00 İyi CB 2,50 Orta CC 2,00 Yeterli DC 1,50 Kalır DD 1,00 Kalır FD 0,50 Kalır FF 0,00 Kalır
Başarı notu olarak kullanılan harf notları dışında Üniversitede kullanılan diğer özel harf notları şunlardır: ST notu, Üniversiteye başka yükseköğretim kurumlarından yatay veya dikey geçiş yolu ile gelen ya da ÖSYM tarafından yapılan sınav ile Üniversiteye yeniden kayıt olan öğrencilere daha önce almış oldukları ve denkliği ilgili yönetim kurulunca tanınan dersler için verilir. ST notu, not ortalamasına katılmaz. Yaz okulunda diğer üniversitelerden alınan ve başarılı olunan derslere de ST notu verilir ve not ortalamasına katılmaz. Yaz okullarında diğer üniversitelerden ders alıp başarısız olunan derslerin öğrenci otomasyonu sistemine FF notu olarak işlenir. GT notu, not ortalamasına katılmayan derslerden başarı gösteren öğrencilere verilir. UT notu, not ortalamasına katılmayan derslerden başarı gösteremeyen öğrencilere verilir. ET notu, Senato tarafından belirlenen derslerden ilgili birimlerce uygulanan muafiyet sınavı sonunda kredisiz olarak muaf tutulan öğrencilere verilir. ET notu, not ortalamasına katılmaz. NT notu, derse devam şartını veya ders uygulamasına ilişkin şartları yerine getirmediği için başarısız olan öğrencilere verilir. NT notu, not ortalaması hesabında FF notu işlemi görür. BT notu, kredisiz derslerden ve stajlardan başarılı öğrencilere verilir. BT notu, not ortalamasına katılmaz. KT notu, kredisiz derslerden ve stajlardan başarısız öğrencilere verilir. KT notu, not ortalamasına katılmaz. Notların 100’lük sisteme dönüşümleri YÖK not dönüşüm tablosuna göre belirlenir. Öğrencilerin daha önceki öğrenimlerinde aldıkları derslerden ilgili birim tarafından muafiyet hakkı verilen derslerin notları not dökümünde gösterilir ve genel ağırlıklı not ortalamasında dikkate alınır. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; Kayseri Üniversitesi’nde uygulanmakta olan “Performansa Dayalı Süreç Yönetim Modeli” kapsamında üst, ana ve alt süreçler; girdileri, çıktıları, kaynakları, ilişkileri ve sorumluları belirli olacak şekilde tanımlanmıştır. Eğitim ve Öğretimin Yönetimi üst süreci altında eğitim-öğretim faaliyetlerinin planlanması, uygulanması ve izlenmesinin yanı sıra eğitim kadrosunun yönetimine yönelik de ana ve detaylı alt süreçler bulunmaktadır. Paydaşların karar süreçlerine katılımı ve mezunlarla ilişkiler, paydaş ilişkileri ve mezun ilişkilerinin yönetilmesine yönelik üst ve detay süreçler aracılığıyla yürütülmektedir. Birimimiz yıllar itibariyle performans göstergeleri ve faaliyetleri, bu süreçleri destekleyecek şekilde planlanmakta, uygulanmakta ve kanıta dayalı olarak izlenmektedir. Bütün bu faaliyetleri desteklemek üzere Bütünleşik Kalite Yönetim Sistemi (BKYS) kullanılmaktadır. İyileştirici faaliyetler ise BKYS’ye entegre İyileştirme Modülü üzerinden yürütülmekte ve birimimiz, eğitim-öğretim, ar-ge ve toplumsal katkı faaliyetlerinde PUKÖ çevrimlerini bu sayede kapatmaktadır. Ayrıca, iç ve dış paydaşların geri bildirimlerinin karar süreçlerine katılımını sağlamak üzere “Memnuniyet Yönetim Sistemi” Üniversitemiz bünyesindeki yazılım aracılığıyla sistematik bir biçimde uygulanmaktadır. Sonuç olarak; çerçeve yönetmelikler, Kayseri Üniversitesi ve Develi Hüseyin Şahin MYO Yönetmelik ve Yönergeleri ile tanımlı süreçler ve destekleyici yazılımlar üzerinden faaliyetlerin sistematik mekanizmalar aracılığıyla sürdürülebilirliği sağlanmaktadır. Turizm Akademisyenleri Derneği (Turizm Eğitimi Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulu) ( TUADER ) Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 1.01.2024 / 31.12.2025 | |
Giriş Şartı | Lise ve dengi okul diploması ile Yükseköğretime Geçiş Sınavından yeterli puanın alınmış olması gerekmektedir. | |
Başarma Şartları | Aşçılık Programının başarıyla tamamlanması için programda mevcut olan derslerin tümünden (120 AKTS karşılığı) başarılı olmak, 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde etmek ve detayları yönerge ile belirlenmiş olan staj yükümlülüğünü başarıyla tamamlamış olmak gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Aşçılık Programı mezunlarımız, Aşçı ünvanını kazanarak turistik belgeli işletmelerde, restoranlarda, yemek fabrikalarında, uçak-gemi-tren-otobüs-hastane mutfaklarında aşçı başı, aşçı başı yardımcısı, kısım şefi, sos şefi, balık şefi, ızgara şefi, kızartmalar şefi, çorba şefi, sebze şefi, joker şef, soğuk şefi, pastane şefi, kasap, dömi şefi, komi gibi rütbelerle araştırma şefi, mutfak bilimcisi, yiyecek-içecek müdürü, yemek tedariki yöneticisi, mutfak yöneticisi, restoran denetçisi-koordinatörü, restoran müdürü gibi kadrolarda çalışabilirler. Ayrıca dikey geçiş sınavından geçerli not almaları ve YÖK’ün çerçeve yönetmeliği ile ilgili birimlerin belirlemiş olduğu kontenjanlar dâhilinde; Aile ve Tüketici Bilimleri, Beslenme ve Diyetetik, Gastronomi ve Mutfak Sanatları ile Yiyecek ve İçecek İşletmeciliği lisans programlarına dikey geçiş yapabilmektedirler. | |
Yasal Dayanağı |
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030031900
ISCO:08 5120
ISCO:08 5120
Aşçılık Programı; otel, lokanta, yemek fabrikası, fast-food, pastane gibi işletmelerde yiyecek-içecek hazırlayan ve sunumunu sağlayan, bir iş planını uygulayabilen, koku ve tat alma duyusu gelişmiş, çabuk ve düzenli çalışabilen, dikkatli, titiz ve sorumluluk duygusu yüksek, hijyen ve sağlık konularına dikkat eden, yurt içi ve yurt dışı yiyecek-içecek işletmelerinde aranan insan gücü yetiştirmeyi amaçlamaktadır.
Programda eğitim-öğretim süreçleri örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Uygulama dersleri sıcak mutfak atölyesi, unlu mamuller atölyesi, servis uygulama restoranı ve uygulama kafeteryasında yürütülür. Yükseköğretim kurumları bünyesindeki atölyelerde, endüstri ve işletmelerde staj ve iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Turizm ve aşçılık mesleği hakkında temel kavramları, kuramları, ilkeleri ve yeni akımları temel düzeyde anlatır.
- Mutfak planlaması, menü planlaması, pişirme yöntemleri, sunum ve servis çeşitleri, beslenme ilkeleri, gıda teknolojileri, gıdaların üretimi, yiyeceklerin servisi, malzeme tedarik ve stok uygulamaları gibi çeşitli konuları açıklar.
- Türk ve dünya mutfaklarının kültürel yapısı, tarihi, pişirme ve kesim tekniklerini dikkate alarak buna uygun yemekler hazırlar.
- İş süreçlerine uygun olarak ekibi organize ederek ekip halinde veya bağımsız olarak çalışabildiğini gösterir.
- Aşçılık ile ilgili fiziksel ortamı, araç gereçleri ve teknolojileri tanır, kullanır, temizliğini ve bakımını yaparak korur.
- Turizm sektörünün gerektirdiği kişisel bakım (temizlik, giyim, görünüm), hijyen ve sanitasyon kurallarını ve temel ilk yardım yöntemlerini uygular.
- Gıda güvenliği ve kalite güvencesi ile ilgili standartları uygular.
- İş yoğunluğu, stres ve baskı altında işi ile ilgili kararları alarak oluşabilecek kriz sürecini yönetir.
- İngilizce dilinde temel düzeyde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri göstererek meslektaşları ve misafirler ile iletişim kurar.
- Temel düzeyde bilgisayar yazılımları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
- Sahip olduğu bilgiyi, temel beceriler düzeyinde, yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktararak konuklar ve iş birliği yaptığı kişilerle etkili iletişim kurar.
- Gastronomi ve aşçılık ile ilgili temel gelişmeleri takip ederek sorunlara temel düzeyde çözüm önerisi geliştirir.
- Aşçılık mesleği ile ilgili ulusal ve uluslararası hukuki düzenlemeleri, mesleki standartları ve etik ilkeleri temel düzeyde anlatır.
- Yaşam boyu öğrenme bilinciyle, bilgi, beceri ve yetkinliklerini geliştirir. Türkçeyi iyi kullanarak etkili iletişim kurar, Türkiye Cumhuriyeti tarihi ve Atatürk İlkeleri ve İnkılapları hakkında bilgi sahibi olur.
- Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarından (BM SKA) en az birini açıklar. (Yoksulluk, açlık, sağlıklı ve kaliteli yaşam, nitelikli eğitim, cinsiyet eşitliği, iklim eylemi, temiz su ve sanitasyon vb.)
- Uygulama derslerinde, sektör uygulamalarında ve staj çalışmalarında edindiği teorik ve pratik bilgileri alanında uygular.
- Pastane ve ekmek ürünlerinin hazırlanması, süslenmesi ve sunumu becerisine sahip olmalı.
- Müşterilerle gerekli iletişimi kurabilecek yabancı dil bilgisine sahip olmalı.
- Alanı ve mesleği ile ilgili güncel gelişmeleri takip etmeli.
- Alanının gerektirdiği en az temel düzeyde bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanmalı.
- Yiyecek içecek işletmelerinde menü planlama ve fiyatlandırma hakkında bilgi sahibi olmalı.
- İşçi sağlığı-güvenliği ve temel ilk yardım hakkında bilgi sahibi olmalı.
- Mutfak planlaması ve tasarımı hakkında bilgi sahibi olmalı.
- Beslenme, menü planlama, gıda hijyeni ve muhafaza teknikleri hakkında bilgi sahibi olmalı.
- Yiyecek içecek işletmelerinde yapılan toplu yemek organizasyonlarında ekip çalışması yapabilmeli.
- Okulda ve staj çalışmalarında edindiği teorik ve pratik bilgileri sektörde rahatlıkla uygulamalı.
Sınavlarda başarı değerlendirmesi 100 puan üzerinden yapılır. Bir dersin ara sınav ve yarıyıl sonu sınav sonuçları sayısal puan ile gösterilir. Öğrencinin girmediği sınavların puanı sıfırdır. Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarı notuna katkısı %40, dönem sonu sınavının katkısı ise %60’tır. Bir öğrencinin başarı notunun hesaplanabilmesi için yarıyıl sonu sınavından en az elli puan alması gerekir.
Yarıyıl içi değerlendirmeler hesaplanırken her bir ara sınav, ödev ve benzeri etkinliklerden alınan puanın, dersler başlamadan önce belirlenen oranda alınan katkısı buçuklu sayılar tamsayıya yükseltilmeden belirlenir; bunların toplamı veya aritmetik ortalaması bulunur. Bu suretle bulunacak buçuklu sayı, tam sayıya yükseltilir. Bu şekilde dönem içi puanı hesaplanmış olur.
Ham başarı puanı, dönem sonu sınav puanının %60’ına, yarıyıl içi değerlendirmelerin puan ortalamasının %40’ının eklenmesi ile hesaplanır. Bu oranların hesabında kesirler aynen korunur, ancak ham başarı puanının hesabında buçuklu sayılar tam sayıya tamamlanır. Bir dersten başarılı sayılabilmek için başarı notunun en az “CC” harf notu olması zorunludur.
Öğrencinin bir dersteki başarı notu mutlak değerlendirme sistemi ile aşağıdaki şekilde harfli başarı notu ve başarı katsayısına dönüştürülür:
Başarı Notu Başarı Notu Katsayısı Başarı Derecesi
AA 4,00 Mükemmel
BA 3,50 Pekiyi
BB 3,00 İyi
CB 2,50 Orta
CC 2,00 Yeterli
DC 1,50 Kalır
DD 1,00 Kalır
FD 0,50 Kalır
FF 0,00 Kalır
Başarı notu olarak kullanılan harf notları dışında Üniversitede kullanılan diğer özel harf notları şunlardır:
ST notu, Üniversiteye başka yükseköğretim kurumlarından yatay veya dikey geçiş yolu ile gelen ya da ÖSYM tarafından yapılan sınav ile Üniversiteye yeniden kayıt olan öğrencilere daha önce almış oldukları ve denkliği ilgili yönetim kurulunca tanınan dersler için verilir. ST notu, not ortalamasına katılmaz. Yaz okulunda diğer üniversitelerden alınan ve başarılı olunan derslere de ST notu verilir ve not ortalamasına katılmaz. Yaz okullarında diğer üniversitelerden ders alıp başarısız olunan derslerin öğrenci otomasyonu sistemine FF notu olarak işlenir.
GT notu, not ortalamasına katılmayan derslerden başarı gösteren öğrencilere verilir.
UT notu, not ortalamasına katılmayan derslerden başarı gösteremeyen öğrencilere verilir.
ET notu, Senato tarafından belirlenen derslerden ilgili birimlerce uygulanan muafiyet sınavı sonunda kredisiz olarak muaf tutulan öğrencilere verilir. ET notu, not ortalamasına katılmaz.
NT notu, derse devam şartını veya ders uygulamasına ilişkin şartları yerine getirmediği için başarısız olan öğrencilere verilir. NT notu, not ortalaması hesabında FF notu işlemi görür.
BT notu, kredisiz derslerden ve stajlardan başarılı öğrencilere verilir. BT notu, not ortalamasına katılmaz.
KT notu, kredisiz derslerden ve stajlardan başarısız öğrencilere verilir. KT notu, not ortalamasına katılmaz.
Notların 100’lük sisteme dönüşümleri YÖK not dönüşüm tablosuna göre belirlenir. Öğrencilerin daha önceki öğrenimlerinde aldıkları derslerden ilgili birim tarafından muafiyet hakkı verilen derslerin notları not dökümünde gösterilir ve genel ağırlıklı not ortalamasında dikkate alınır.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Kayseri Üniversitesi’nde uygulanmakta olan “Performansa Dayalı Süreç Yönetim Modeli” kapsamında üst, ana ve alt süreçler; girdileri, çıktıları, kaynakları, ilişkileri ve sorumluları belirli olacak şekilde tanımlanmıştır. Eğitim ve Öğretimin Yönetimi üst süreci altında eğitim-öğretim faaliyetlerinin planlanması, uygulanması ve izlenmesinin yanı sıra eğitim kadrosunun yönetimine yönelik de ana ve detaylı alt süreçler bulunmaktadır. Paydaşların karar süreçlerine katılımı ve mezunlarla ilişkiler, paydaş ilişkileri ve mezun ilişkilerinin yönetilmesine yönelik üst ve detay süreçler aracılığıyla yürütülmektedir. Birimimiz yıllar itibariyle performans göstergeleri ve faaliyetleri, bu süreçleri destekleyecek şekilde planlanmakta, uygulanmakta ve kanıta dayalı olarak izlenmektedir. Bütün bu faaliyetleri desteklemek üzere Bütünleşik Kalite Yönetim Sistemi (BKYS) kullanılmaktadır. İyileştirici faaliyetler ise BKYS’ye entegre İyileştirme Modülü üzerinden yürütülmekte ve birimimiz, eğitim-öğretim, ar-ge ve toplumsal katkı faaliyetlerinde PUKÖ çevrimlerini bu sayede kapatmaktadır. Ayrıca, iç ve dış paydaşların geri bildirimlerinin karar süreçlerine katılımını sağlamak üzere “Memnuniyet Yönetim Sistemi” Üniversitemiz bünyesindeki yazılım aracılığıyla sistematik bir biçimde uygulanmaktadır. Sonuç olarak; çerçeve yönetmelikler, Kayseri Üniversitesi ve Develi Hüseyin Şahin MYO Yönetmelik ve Yönergeleri ile tanımlı süreçler ve destekleyici yazılımlar üzerinden faaliyetlerin sistematik mekanizmalar aracılığıyla sürdürülebilirliği sağlanmaktadır.
Turizm Akademisyenleri Derneği (Turizm Eğitimi Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulu) ( TUADER )
Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 1.01.2024 / 31.12.2025
Lise ve dengi okul diploması ile Yükseköğretime Geçiş Sınavından yeterli puanın alınmış olması gerekmektedir.
Aşçılık Programı mezunlarımız, Aşçı ünvanını kazanarak turistik belgeli işletmelerde, restoranlarda, yemek fabrikalarında, uçak-gemi-tren-otobüs-hastane mutfaklarında aşçı başı, aşçı başı yardımcısı, kısım şefi, sos şefi, balık şefi, ızgara şefi, kızartmalar şefi, çorba şefi, sebze şefi, joker şef, soğuk şefi, pastane şefi, kasap, dömi şefi, komi gibi rütbelerle araştırma şefi, mutfak bilimcisi, yiyecek-içecek müdürü, yemek tedariki yöneticisi, mutfak yöneticisi, restoran denetçisi-koordinatörü, restoran müdürü gibi kadrolarda çalışabilirler.
Ayrıca dikey geçiş sınavından geçerli not almaları ve YÖK’ün çerçeve yönetmeliği ile ilgili birimlerin belirlemiş olduğu kontenjanlar dâhilinde; Aile ve Tüketici Bilimleri, Beslenme ve Diyetetik, Gastronomi ve Mutfak Sanatları ile Yiyecek ve İçecek İşletmeciliği lisans programlarına dikey geçiş yapabilmektedirler.
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
- Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
- Meslek Yüksekokulları ve Açık Öğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030031900 | |
Qualification Title | Cookery Associate Degree Diploma | |
Awarding Body | Kayseri University | |
Awarding Body Contact | Kayseri University Rectorate, Mevlana Neighborhood 15 Temmuz Campus Kümeevler No:5 38280 Talas / KAYSERI | |
Awarding Body Url | https://www.kayseri.edu.tr/ | |
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 5 | 5 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024 |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Food processing | |
National Occupation Classification |
ISCO:08 5120 | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 Yıl | |
Program Profile | The Cooking Program aims to train the workforce sought in domestic and international food and beverage businesses who can prepare and serve food and beverages in businesses such as hotels, restaurants, food factories, fast-food and patisseries, who can implement a business plan, who have a developed sense of smell and taste, who can work quickly and regularly, who are careful, meticulous and have a high sense of responsibility, and who pay attention to hygiene and health issues. | |
Learning Environments | The education-training processes in the program are carried out in the form of formal education. Application courses are carried out in the hot kitchen workshop, bakery products workshop, service application restaurant and application cafeteria. Applied training is provided as internship and workplace training in workshops, industry and businesses within higher education institutions. | |
Description |
| |
Key Competencies |
| |
Further Info | Exams are measured out of 100 points. The midterm and final exam results of a course are shown as a numerical score. The score of exams that the student does not take is zero. The contribution of midterm evaluations to the success grade is 40%, and the contribution of the final exam is 60%. In order for a student's success grade to be calculated, he/she must receive at least fifty points from the final exam. When calculating midterm evaluations, the contribution of the score received from each midterm exam, homework and similar activities, determined before the start of the courses, is determined without increasing the half numbers to integers; their sum or arithmetic average is found. The half number found in this way is increased to a whole number. In this way, the midterm score is calculated. The raw success score is calculated by adding 40% of the midterm evaluation score average to 60% of the final exam score. The fractions are kept the same in the calculation of these ratios, but the half numbers are rounded up to a whole number in the calculation of the raw success score. In order to be considered successful in a course, the success grade must be at least "CC" letter grade. A student's success grade in a course is converted into a letter success grade and success coefficient with the absolute evaluation system as follows:
Success Grade Success Grade Coefficient Success Degree AA 4.00 Excellent BA 3.50 Excellent BB 3.00 Good CB 2.50 Average CC 2.00 Sufficient DC 1.50 Fail DD 1.00 Fail FD 0.50 Fail FF 0.00 Fail
Apart from the letter grades used as success grades, other special letter grades used in the University are as follows: ST grade is given to students who come to the University through horizontal or vertical transfer from other higher education institutions or who re-register to the University through an exam conducted by ÖSYM for the courses they have previously taken and whose equivalence is recognized by the relevant board of directors. ST grade is not included in the grade point average. ST grade is also given to courses taken from other universities in the summer school and passed and is not included in the grade point average. Courses taken from other universities in the summer school and failed are processed as FF grade in the student automation system. GT grade is given to students who pass in courses not included in the grade point average. The UT grade is given to students who fail in courses that are not included in the grade point average. The ET grade is given to students who are exempted from courses determined by the Senate without credit as a result of the exemption exam administered by the relevant units. The ET grade is not included in the grade point average. The NT grade is given to students who fail because they do not meet the course attendance requirement or the conditions related to the course application. The NT grade is treated as an FF grade in the grade point average calculation. The BT grade is given to students who are successful in non-credit courses and internships. The BT grade is not included in the grade point average. The KT grade is given to students who are unsuccessful in non-credit courses and internships. The KT grade is not included in the grade point average. The conversion of grades to the 100-point system is determined according to the YÖK grade conversion table. The grades of the courses that the students have been exempted from by the relevant unit from the courses they have taken in their previous education are shown in the transcript and are taken into account in the general weighted grade point average. | |
Quality Assurance | To ensure the quality of higher education programs, the Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising the educational, instructional, and other activities carried out in higher education institutions. Each year, "University Monitoring and Evaluation Reports" for higher education institutions, prepared within the framework of the criteria determined by YÖK, are published. Based on these reports, YÖK shares quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions with the public. 1.1. YÖK establishes the minimum standards and criteria required to open undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.2. The curriculum of undergraduate programs and the learning outcomes each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in line with the basic principles set by YÖK. 1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions upon approval by YÖK after being accepted by the relevant Deans' Council. Within the scope of the “Performance-Based Process Management Model” implemented at Kayseri University, upper, main and sub-processes are defined in a way that their inputs, outputs, resources, relationships and responsibilities are specific. Under the upper process of Management of Education and Training, there are main and detailed sub-processes for the planning, implementation and monitoring of education-training activities as well as the management of the teaching staff. Participation of stakeholders in decision-making processes and relations with alumni are carried out through upper and detailed processes for managing stakeholder relations and alumni relations. Our unit’s performance indicators and activities are planned, implemented and monitored based on evidence over the years to support these processes. Integrated Quality Management System (BKYS) is used to support all these activities. Remedial activities are carried out through the Improvement Module integrated into BKYS and our unit closes PDCA cycles in education-training, R&D and social contribution activities in this way. In addition, the “Satisfaction Management System” is systematically implemented through the software within our University in order to ensure the participation of internal and external stakeholders’ feedback in decision-making processes. As a result; Sustainability of activities is ensured through systematic mechanisms through framework regulations, Kayseri University and Develi Hüseyin Şahin Vocational School Regulations and Directives, and defined processes and supporting software. | |
Access Requirements | A high school or equivalent diploma and a sufficient score from the Transition to Higher Education Exam are required. | |
Conditions for Success | In order to successfully complete the Cooking Program, it is necessary to pass all courses in the program (equivalent to 120 ECTS), obtain a weighted grade point average of at least 2.00 out of 4.00, and successfully complete the internship obligation, the details of which are specified in the instructions. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Our graduates of the Cooking Program can earn the title of Chef and work in touristic certified businesses, restaurants, food factories, airplane-ship-train-bus-hospital kitchens as head chef, assistant head chef, section chef, sauce chef, fish chef, grill chef, fried food chef, soup chef, vegetable chef, joker chef, cold chef, patisserie chef, butcher, demi chef, busboy, etc. and in positions such as research chef, culinary scientist, food and beverage manager, food supply manager, kitchen manager, restaurant inspector-coordinator, restaurant manager. In addition, if they receive a passing grade from the Vertical Transfer Exam and within the quotas determined by the relevant units in the framework regulation of the YÖK; they can vertically transfer to the Family and Consumer Sciences, Nutrition and Dietetics, Gastronomy and Culinary Arts and Food and Beverage Management undergraduate programs. | |
Legal Basis |
2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid continuously. | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030031900
ISCO:08 5120
ISCO:08 5120
The Cooking Program aims to train the workforce sought in domestic and international food and beverage businesses who can prepare and serve food and beverages in businesses such as hotels, restaurants, food factories, fast-food and patisseries, who can implement a business plan, who have a developed sense of smell and taste, who can work quickly and regularly, who are careful, meticulous and have a high sense of responsibility, and who pay attention to hygiene and health issues.
The education-training processes in the program are carried out in the form of formal education. Application courses are carried out in the hot kitchen workshop, bakery products workshop, service application restaurant and application cafeteria. Applied training is provided as internship and workplace training in workshops, industry and businesses within higher education institutions.
- Explains basic concepts, theories, principles and new trends about tourism and the profession of cooking at a basic level.
- Explains various topics such as kitchen planning, menu planning, cooking methods, presentation and service types, nutrition principles, food technologies, food production, food service, material supply and stock applications.
- Prepares dishes according to the cultural structure, history, cooking and cutting techniques of Turkish and World cuisines.
- Organizes the team in accordance with the work processes and shows that he/she can work as a team or independently.
- Recognizes and uses the physical environment, tools and technologies related to cooking, protects them by cleaning and maintaining them.
- Apply personal care (cleaning, clothing, appearance), hygiene and sanitation rules and basic first aid methods required by the tourism sector.
- Apply standards related to food safety and quality assurance.
- Manages the crisis process that may occur by making decisions related to his/her job under workload, stress and pressure.
- Communicates with colleagues and guests by demonstrating basic reading, comprehension, speaking and writing skills in English.
- Uses computer software and information and communication technologies at a basic level.
- Communicates effectively with guests and collaborators by transferring the knowledge he/she has at a basic skill level through written and verbal communication.
- Follows basic developments in gastronomy and cooking and develops basic solution proposals for problems.
- Explains national and international legal regulations, professional standards and ethical principles related to the profession of cooking at a basic level.
- Develops knowledge, skills and competencies with the awareness of lifelong learning. Communicates effectively by using Turkish well, and learns about the history of the Republic of Turkey and Atatürk's Principles and Revolutions.
- Explains at least one of the United Nations Sustainable Development Goals (UN SDGs). (Poverty, hunger, healthy and quality life, quality education, gender equality, climate action, clean water and sanitation, etc.)
- Apply the theoretical and practical knowledge he/she has acquired in practice courses, sector applications and internship studies in his/her field.
- Must have the skills to prepare, decorate and present pastry and bread products.
- Must have foreign language skills to establish the necessary communication with customers.
- Must follow current developments in his/her field and profession.
- Must use information and communication technologies at least at the basic level required by his/her field.
- Must have knowledge about menu planning and pricing in food and beverage businesses.
- Must have knowledge about occupational health and safety and basic first aid.
- Must have knowledge about kitchen planning and design.
- Must have knowledge about nutrition, menu planning, food hygiene and preservation techniques.
- Must be able to work as a team in mass meal organizations in food and beverage businesses.
- Must be able to easily apply the theoretical and practical knowledge acquired in school and internship studies in the sector.
Exams are measured out of 100 points. The midterm and final exam results of a course are shown as a numerical score. The score of exams that the student does not take is zero. The contribution of midterm evaluations to the success grade is 40%, and the contribution of the final exam is 60%. In order for a student's success grade to be calculated, he/she must receive at least fifty points from the final exam.
When calculating midterm evaluations, the contribution of the score received from each midterm exam, homework and similar activities, determined before the start of the courses, is determined without increasing the half numbers to integers; their sum or arithmetic average is found. The half number found in this way is increased to a whole number. In this way, the midterm score is calculated.
The raw success score is calculated by adding 40% of the midterm evaluation score average to 60% of the final exam score. The fractions are kept the same in the calculation of these ratios, but the half numbers are rounded up to a whole number in the calculation of the raw success score. In order to be considered successful in a course, the success grade must be at least "CC" letter grade.
A student's success grade in a course is converted into a letter success grade and success coefficient with the absolute evaluation system as follows:
Success Grade Success Grade Coefficient Success Degree
AA 4.00 Excellent
BA 3.50 Excellent
BB 3.00 Good
CB 2.50 Average
CC 2.00 Sufficient
DC 1.50 Fail
DD 1.00 Fail
FD 0.50 Fail
FF 0.00 Fail
Apart from the letter grades used as success grades, other special letter grades used in the University are as follows:
ST grade is given to students who come to the University through horizontal or vertical transfer from other higher education institutions or who re-register to the University through an exam conducted by ÖSYM for the courses they have previously taken and whose equivalence is recognized by the relevant board of directors. ST grade is not included in the grade point average. ST grade is also given to courses taken from other universities in the summer school and passed and is not included in the grade point average. Courses taken from other universities in the summer school and failed are processed as FF grade in the student automation system.
GT grade is given to students who pass in courses not included in the grade point average. The UT grade is given to students who fail in courses that are not included in the grade point average.
The ET grade is given to students who are exempted from courses determined by the Senate without credit as a result of the exemption exam administered by the relevant units. The ET grade is not included in the grade point average.
The NT grade is given to students who fail because they do not meet the course attendance requirement or the conditions related to the course application. The NT grade is treated as an FF grade in the grade point average calculation.
The BT grade is given to students who are successful in non-credit courses and internships. The BT grade is not included in the grade point average.
The KT grade is given to students who are unsuccessful in non-credit courses and internships. The KT grade is not included in the grade point average.
The conversion of grades to the 100-point system is determined according to the YÖK grade conversion table. The grades of the courses that the students have been exempted from by the relevant unit from the courses they have taken in their previous education are shown in the transcript and are taken into account in the general weighted grade point average.
To ensure the quality of higher education programs, the Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising the educational, instructional, and other activities carried out in higher education institutions. Each year, "University Monitoring and Evaluation Reports" for higher education institutions, prepared within the framework of the criteria determined by YÖK, are published. Based on these reports, YÖK shares quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions with the public.
Additionally, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report" annually, containing academic, administrative, and financial data for foundation higher education institutions. These reports also include quantitative and qualitative evaluations, which are shared with the public by YÖK. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
Creation and Approval of Academic Programs:
1.1. YÖK establishes the minimum standards and criteria required to open undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.2. The curriculum of undergraduate programs and the learning outcomes each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in line with the basic principles set by YÖK.
1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions upon approval by YÖK after being accepted by the relevant Deans' Council.
Assessment and Evaluation: The methods for assessing and evaluating the learning outcomes that undergraduate programs aim to provide to students are carried out according to the education, instruction, and examination regulations prepared by higher education institutions, in accordance with the fundamental principles determined by YÖK.
Certification: Students enrolled in undergraduate programs are awarded a bachelor's degree upon successfully completing the course credits and other obligations determined by the higher education institutions.
Self-Assessment and External Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter their "Internal Evaluation Reports" for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares its "Institutional Feedback Report," which pertains to the external evaluation of higher education institutions, with the public. Additionally, accreditation decisions made by accreditation organizations authorized or recognized by YÖKAK indicate that the qualifications of the programs have met quality assurance standards. YÖKAK conducts regular review activities concerning the qualifications set by its regulations.
Within the scope of the “Performance-Based Process Management Model” implemented at Kayseri University, upper, main and sub-processes are defined in a way that their inputs, outputs, resources, relationships and responsibilities are specific. Under the upper process of Management of Education and Training, there are main and detailed sub-processes for the planning, implementation and monitoring of education-training activities as well as the management of the teaching staff. Participation of stakeholders in decision-making processes and relations with alumni are carried out through upper and detailed processes for managing stakeholder relations and alumni relations. Our unit’s performance indicators and activities are planned, implemented and monitored based on evidence over the years to support these processes. Integrated Quality Management System (BKYS) is used to support all these activities. Remedial activities are carried out through the Improvement Module integrated into BKYS and our unit closes PDCA cycles in education-training, R&D and social contribution activities in this way. In addition, the “Satisfaction Management System” is systematically implemented through the software within our University in order to ensure the participation of internal and external stakeholders’ feedback in decision-making processes. As a result; Sustainability of activities is ensured through systematic mechanisms through framework regulations, Kayseri University and Develi Hüseyin Şahin Vocational School Regulations and Directives, and defined processes and supporting software.
A high school or equivalent diploma and a sufficient score from the Transition to Higher Education Exam are required.
Our graduates of the Cooking Program can earn the title of Chef and work in touristic certified businesses, restaurants, food factories, airplane-ship-train-bus-hospital kitchens as head chef, assistant head chef, section chef, sauce chef, fish chef, grill chef, fried food chef, soup chef, vegetable chef, joker chef, cold chef, patisserie chef, butcher, demi chef, busboy, etc. and in positions such as research chef, culinary scientist, food and beverage manager, food supply manager, kitchen manager, restaurant inspector-coordinator, restaurant manager. In addition, if they receive a passing grade from the Vertical Transfer Exam and within the quotas determined by the relevant units in the framework regulation of the YÖK; they can vertically transfer to the Family and Consumer Sciences, Nutrition and Dietetics, Gastronomy and Culinary Arts and Food and Beverage Management undergraduate programs.
- Law no. 2547 on Higher Education
- Regulation on the Principles of Transition between Associate and Undergraduate Degree Programs, Double Major, Minor and Credit Transfer Between Institutions in Higher Education Institutions
- Regulation on the Continuation of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs Graduates to Undergraduate Education
- Law no. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality
The qualification is valid continuously.
