Yeterlilik Kodu | TR0030015016 | |
Yeterlilik Adı | Astronomi ve Uzay Bilimleri (%30 İngilizce) Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Ege Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Ege Üniversitesi Rektörlüğü Gençlik Caddesi No : 12 35040 Bornova - İZMİR | |
Sorumlu Kurum URL | http://ege.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Fizik | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO-08 (2111) | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) |
| |
Öğrenme Ortamları |
| |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) | • Matematik, Fizik ve Kimya bilgilerini Astronomi ve Uzay Bilimleri alanındaki problemlere uyarlar. • Astronomi ve Uzay Bilimleri alanındaki temel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisi kazanır. • Maddenin mikro özelliklerini irdeleyebilme ve bu özelliklerle astronomik yapılar arasında bağlantı kurar. • Temel fiziksel etkileşimlerle ışınım süreçleri arasında bağlantı kurarak kaydedilen fotonlardan kaynağın özelliklerine ve evrimine ilişkin bilgi türetir. • Temel fiziksel olguları göz önünde tutarak astronomiye özgü matematiksel çıkarımlar elde eder. • Bir bütün olarak evrenin ve içerdiği cisimlerin yapısı, oluşumu ve evrimini bilimsel yöntemlerle çok yönlü değerlendirir. • Astronomik verinin elde edilmesi için gerekli gözlem araç ve yöntemlerini öğrenerek uygular. • Verinin toplanması, analiz edilmesi ve yorumlanması ile ilgili süreçleri kavrayıp uygular. • Alanındaki bilgileri takip ederek, bilimsel çalışmaları hazırlama, yazma, sunma ve meslektaşları ile iletişim kurma becerisi kazanır. • Orta öğretim de dâhil toplumun her katmanına yönelik, astronomi, fen ve teknoloji, matematik, fizik, bilgisayar ve bilişim konularında sahip olduğu birikimini aktarma becerisi kazanır. • Bir bütün olarak temel bilim kültürünü edinme ve güncelleme becerisi kazanır. | |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir. •
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur. • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Akreditasyon Derneği (FEDEK) Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 27.03.2024/30.09.2027 | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | Programda mevcut olan, toplam 240 AKTS karşılığı, derslerin tümünü başarıyla tamamlamak için 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Bu programı başarıyla tamamlayan mezunlar yurtiçi ve yurtdışındaki yükseköğretim kurumlarında akademik kariyer edinebilmekte, bankacılık sektöründe, gerekli şartları sağlayan erkek öğrenciler Hava Kuvvetleri Kontrol İhbar birimlerinde çalışabilmektedir. Eğitimi sırasında öğretmenlik formasyon derslerini başarıyla tamamlayan mezunlar ortaöğretim kurumlarında Astronomi, Matematik ve Fizik öğretmenliği yapabilmektedir. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030015016
ISCO-08 (2111)
ISCO-08 (2111)
- Astronomi ve Uzay Bilimleri alanındaki bilgi ve becerilerle donatılmış, temel fizik ve matematik bilgilerini kullanabilen, bilim ve teknoloji alanındaki yenilikleri takip eden, etik değerleri ve çağdaş bilimsel düşünceyi özümsemiş, hayatın gerçeklerinin farkında olan ve hayat boyu öğrenmenin önemini benimsemiş çağdaş astronomlar yetiştirmek amacıyla bir eğitim planı yürütmek.
- Öğrenme örgün öğretim şeklinde gerçekleşir. Buna ek olarak kurum bünyesindeki laboratuvarlarda ve Ege Üniversitesi Gözlemevinde uygulamalı eğitim yapılmaktadır.
• Matematik, Fizik ve Kimya bilgilerini Astronomi ve Uzay Bilimleri alanındaki problemlere uyarlar.
• Astronomi ve Uzay Bilimleri alanındaki temel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisi kazanır.
• Maddenin mikro özelliklerini irdeleyebilme ve bu özelliklerle astronomik yapılar arasında bağlantı kurar.
• Temel fiziksel etkileşimlerle ışınım süreçleri arasında bağlantı kurarak kaydedilen fotonlardan kaynağın özelliklerine ve evrimine ilişkin bilgi türetir.
• Temel fiziksel olguları göz önünde tutarak astronomiye özgü matematiksel çıkarımlar elde eder.
• Bir bütün olarak evrenin ve içerdiği cisimlerin yapısı, oluşumu ve evrimini bilimsel yöntemlerle çok yönlü değerlendirir.
• Astronomik verinin elde edilmesi için gerekli gözlem araç ve yöntemlerini öğrenerek uygular.
• Verinin toplanması, analiz edilmesi ve yorumlanması ile ilgili süreçleri kavrayıp uygular.
• Alanındaki bilgileri takip ederek, bilimsel çalışmaları hazırlama, yazma, sunma ve meslektaşları ile iletişim kurma becerisi kazanır.
• Orta öğretim de dâhil toplumun her katmanına yönelik, astronomi, fen ve teknoloji, matematik, fizik, bilgisayar ve bilişim konularında sahip olduğu birikimini aktarma becerisi kazanır.
• Bir bütün olarak temel bilim kültürünü edinme ve güncelleme becerisi kazanır.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir. •
- Temel fizik ve matematik alt yapısı ile Astronomi ve Uzay Bilimleri alanındaki bilgi ve beceri yetkinliği
- Fizik ve matematik alanında edinilen bilgileri astronomi alanındaki çeşitli problemlere uygulayabilme yetkinliği
- Fizik, Matematik ve Astronomi başta olmak üzere temel bilimler alanında edinilen bilgileri hayatın her alanındaki problemlerin çözümünde kullanabilme yetkinliği
- Bilim ve teknoloji alanındaki yenilikleri takip edebilme yetkinliği
- Etik değerleri ve çağdaş bilimsel düşünceyi özümseme yetkinliği
- Hayatın gerçeklerinin farkında olmak ve hayat boyu öğrenmenin önemini benimseme yetkinliği
- Dünyadaki paydaşları ile ortak bir dile sahip olma yetkinliği
- Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır. Zorunlu ve seçmeli dersler için yarıyılın sekizinci ya da dokuzuncu haftasında vize sınavları yapılmaktadır. Vize sınavları notları öğrencinin dersteki başarı notunun yüzde kırkını oluşturur. Ayrıca, dönem sonunda öğrencilere final sınavları uygulanır. Final sınavında başarılı olan öğrencilerin final sınavı notları, başarı notlarının yüzde altmışını oluşturur. Bitirme tezi gibi vize ve final sınavı olmayan derslerin değerlendirmesi öğrencinin dönem boyunca yaptığı çalışmaların öğretim elemanı tarafından değerlendirilmesi yoluyla yapılır. Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme şekli ile yarıyıl/yıl içi eğitim-öğretim etkinlikleri Ege Üniversitesi Bilgi Paketi sayfasında ilan edilir. Yarıyıl/yıl içi eğitim-öğretim etkinlikleri okuma, quiz, derse katılım, laboratuvar, bireysel çalışma, soru-yanıt, tartışma, rehberli problem çözümü gibi faaliyetleri içerebilir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Akreditasyon Derneği (FEDEK)
Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 27.03.2024/30.09.2027
- Adayların Lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve Yükseköğretime Geçiş ve Lisans Yerleştirme Sınav’larından yeterli puanı almış olması gerekir.
Bu programı başarıyla tamamlayan mezunlar yurtiçi ve yurtdışındaki yükseköğretim kurumlarında akademik kariyer edinebilmekte, bankacılık sektöründe, gerekli şartları sağlayan erkek öğrenciler Hava Kuvvetleri Kontrol İhbar birimlerinde çalışabilmektedir. Eğitimi sırasında öğretmenlik formasyon derslerini başarıyla tamamlayan mezunlar ortaöğretim kurumlarında Astronomi, Matematik ve Fizik öğretmenliği yapabilmektedir.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030015016 | |
Qualification Title | Bachelor's Degree in Astronomy and Space Sciences (30% English) | |
Awarding Body | EGE UNIVERSITY | |
Awarding Body Contact | Ege University Rectorate Gençlik Caddesi 35040 Bornova – Izmir Telephone: (0-232) 311 10 10 Email: webadmin@ege.edu.tr | |
Awarding Body Url | http://ege.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Physics | |
National Occupation Classification |
ISCO-08 (2111) | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | Conducting a training plan for the purpose of educating modern astronomers who have the knowledge and abilities in the field of Astronomy and Space Sciences; can use his/her mathematics and physics knowledge in Astronomy and Space Sciences field, keep abreast of current news in science end tecnology, assimilate the moral science and modern scientific conception; is aware of facts of life and adopt the importance of lifelong learning. | |
Learning Environments | The learning process takes place in the form of formal education. In addition, applied training is provided in laboratories within the institution and at the Ege University Observatory. | |
Description | • Ability of applying knowledge of mathematics, physics and chemistry to problems in the field of astronomy and space sciences. • Ability of describing , modelling and solving basic problems in the field of astronomy and space sciences. • Discussing micro properties of matter and making connections between these properties and astronomical structures. • Ability of linking fundamental physical interactions and radiative proccesses, and deduction of information concerning structure and evolution of sources from detected photons. • Deduction of mathematical expressions relavant to astronomy by regarding basic physical phenomenon. • Ability of interpreting structure, formation and evolution of universe as a whole and its constitutes with sophisticated scientific methods. • Ability of obtaining astronomical data by learning basics of observational equipments and methods. • Application of processes related to collection, analysis and interpretation of data. • Keeping abreast the basics of the field, preparing, writing and presenting scientific reports and communicating with counterparts. • Ability of transfering knowledge of astronomy, science, technology, mathematics, physics, computer and informatics to all walks of life including secondary and high school educations. • To gain and update his/her knowledge of basics of science as a whole. | |
Key Competencies | • To gain knowledge and skills in the field of Astronomy and Space Sciences with a basic physics and mathematics background. • To be able to apply the knowledge gained in the fields of physics and mathematics to various problems in the field of astronomy. • To be able to use the knowledge gained in the field of basic sciences, especially Physics, Mathematics and Astronomy, in solving problems in all areas of life. • To be able to follow innovations in the field of science and technology • To internalize ethical values and contemporary scientific thought • Being aware of the realities of life and embracing the importance of lifelong learning. • Having a common language with stakeholders around the World. | |
Further Info | Exam types and their contribution to the course success grade are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education (YÖK). Different methods such as homework, project, practice, midterm exam and final exam are used in measurement and evaluation. Letter and/or number-based grading systems are used to evaluate student success. Midterm exams for compulsory and elective courses are held in the ninth week of the semester. Midterm exam grades constitute forty percent of the student's success grade in the course. Additionally, final exams are administered to students at the end of the semester. The final exam grades of students who are successful in the final exam constitute sixty percent of their success grades. The evaluation of courses that do not have a midterm or final exam, such as internship, is made by evaluating the student's work throughout the semester by the instructor. The measurement and evaluation method applied for each course and the midterm/annual education-training activities are announced on the Ege University Information Package webpage. Mid-term/annual education-training activities may include activities such as reading, quiz, class participation, laboratory, individual work, question-answer, discussion, guided problem solving. | |
Quality Assurance | In order to monitor the quality of higher education programs; • YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education, training and other activities in higher education institutions • "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared within the framework of the criteria determined by YÖK, are published every year. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK. • The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curriculum: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.2. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Council of Deans. 2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree . 4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation. Accreditation Body Name: Association for Curriculum Evaluation and Accreditation of the Faculties of Science, Literature, Language and History-Geography (FEDEK). | |
Access Requirements | Candidates have to possess high school and equivalent education diploma and must have received enough points from Transition to Higher Education and Graduate Placement Examination. | |
Conditions for Success | To complete all the courses which are available in the program, for a total of 240 ECTS, it is required to obtain a minimum 2.00 weighted GPA (Grade Point Average) over 4.00. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates who successfully complete this program can take up an academic career in higher education institutions at home and abroad, they can work in the banking sector and male students who meet requirements can work in the Air Force Control Warning units. Graduates who complete the teaching formation courses successfully can teach Astronomy, Mathematics and Physics in secondary schools. | |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer 1.2. of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs 2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35) 2.1.Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation | |
Validity Period (If Any) | The document is permanently valid. | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030015016
ISCO-08 (2111)
ISCO-08 (2111)
Conducting a training plan for the purpose of educating modern astronomers who have the knowledge and abilities in the field of Astronomy and Space Sciences; can use his/her mathematics and physics knowledge in Astronomy and Space Sciences field, keep abreast of current news in science end tecnology, assimilate the moral science and modern scientific conception; is aware of facts of life and adopt the importance of lifelong learning.
The learning process takes place in the form of formal education. In addition, applied training is provided in laboratories within the institution and at the Ege University Observatory.
• Ability of applying knowledge of mathematics, physics and chemistry to problems in the field of astronomy and space sciences.
• Ability of describing , modelling and solving basic problems in the field of astronomy and space sciences.
• Discussing micro properties of matter and making connections between these properties and astronomical structures.
• Ability of linking fundamental physical interactions and radiative proccesses, and deduction of information concerning structure and evolution of sources from detected photons.
• Deduction of mathematical expressions relavant to astronomy by regarding basic physical phenomenon.
• Ability of interpreting structure, formation and evolution of universe as a whole and its constitutes with sophisticated scientific methods.
• Ability of obtaining astronomical data by learning basics of observational equipments and methods.
• Application of processes related to collection, analysis and interpretation of data.
• Keeping abreast the basics of the field, preparing, writing and presenting scientific reports and communicating with counterparts.
• Ability of transfering knowledge of astronomy, science, technology, mathematics, physics, computer and informatics to all walks of life including secondary and high school educations.
• To gain and update his/her knowledge of basics of science as a whole.
• To gain knowledge and skills in the field of Astronomy and Space Sciences with a basic physics and mathematics background.
• To be able to apply the knowledge gained in the fields of physics and mathematics to various problems in the field of astronomy.
• To be able to use the knowledge gained in the field of basic sciences, especially Physics, Mathematics and Astronomy, in solving problems in all areas of life.
• To be able to follow innovations in the field of science and technology
• To internalize ethical values and contemporary scientific thought
• Being aware of the realities of life and embracing the importance of lifelong learning.
• Having a common language with stakeholders around the World.
Exam types and their contribution to the course success grade are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education (YÖK). Different methods such as homework, project, practice, midterm exam and final exam are used in measurement and evaluation. Letter and/or number-based grading systems are used to evaluate student success. Midterm exams for compulsory and elective courses are held in the ninth week of the semester. Midterm exam grades constitute forty percent of the student's success grade in the course. Additionally, final exams are administered to students at the end of the semester. The final exam grades of students who are successful in the final exam constitute sixty percent of their success grades. The evaluation of courses that do not have a midterm or final exam, such as internship, is made by evaluating the student's work throughout the semester by the instructor. The measurement and evaluation method applied for each course and the midterm/annual education-training activities are announced on the Ege University Information Package webpage. Mid-term/annual education-training activities may include activities such as reading, quiz, class participation, laboratory, individual work, question-answer, discussion, guided problem solving.
In order to monitor the quality of higher education programs;
• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education, training and other activities in higher education institutions
• "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared within the framework of the criteria determined by YÖK, are published every year. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
• The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curriculum: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Council of Deans.
2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree
. 4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation. Accreditation Body Name: Association for Curriculum Evaluation and Accreditation of the Faculties of Science, Literature, Language and History-Geography (FEDEK).
Candidates have to possess high school and equivalent education diploma and must have received enough points from Transition to Higher Education and Graduate Placement Examination.
Graduates who successfully complete this program can take up an academic career in higher education institutions at home and abroad, they can work in the banking sector and male students who meet requirements can work in the Air Force Control Warning units. Graduates who complete the teaching formation courses successfully can teach Astronomy, Mathematics and Physics in secondary schools.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer
1.2. of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)
2.1.Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation
The document is permanently valid.
