Yeterlilik Kodu

TR0030033205

Yeterlilik Adı
Avcılık ve Yaban Hayatı Ön Lisans Diploması
Sorumlu Kurumİstanbul Üniversitesi - Cerrahpaşa
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiÜniversite, İstanbul Ünv. Cerrahpaşa Avcılar Kampüsü, 34320 Avcılar/İstanbul
Sorumlu Kurum URLhttps://iuc.edu.tr
YönelimMesleki
AYÇ Seviyesi5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 5
Sınıflandırma (Tematik Alan)Doğal ortamlar ve yaban hayvanları
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCED (2013) 005.0821.001

KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2 Yıl
Program Profili (Amaç)

İstanbul Üniversitesi – Cerrahpaşa Ormancılık Meslek Yüksekokulu Avcılık ve Yaban Hayatı Programı Mezunları;

Yaban hayatı ve avcılık alanında kamu, özel sektör ve sivil toplum kuruluşlarında av koruma memuru, orman muhafaza memuru, danışman, işletmeci veya rehber kadrolarında yer alır.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesinde, kamu kurumlarında ve özel sektörde staj yaparak uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Avcılık ve yaban hayatı konusunda temel bilgiler, genel kavramlar, ulusal ve uluslararası düzeyde avcılık politikaları, kanunlar ve yükümlülükler hakkında bilgiye sahip olmak
  • Ülkemizin biyoçeşitliliği, yaban hayvanları habitatları, ekosistemler, yaban hayatı alanlarının korunması, geliştirilmesi ve ormancılık uygulamaları ile ilgili bilgiye sahip olmak
  • Yaban hayatında envanter yöntemleri, hayvanların izlenmesi ve transferiyle ilgili güncel ve teknolojik bilgiye sahip olmak
  • Yaban hayvanlarının üretilmesi, davranışları, hastalıkları, doğaya salınması ve kazandırılması ile avcılıkta kullanılan yöntemler ve ekoturizm hakkında bilgi sahibi olmak
  • Alanı ile ilgili uygulamalarda toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerler ile, ulusal ve uluslararası normlar, sözleşmeler, yasa ve yönetmelikler, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilince sahip olmak
  • Bilgi ve iletişim teknolojilerine ilişkin temel kullanım bilgilerine sahip olmak
  • Yaban hayatı konusunda mesleği ile ilgili bilgiler toplamak, analiz etmek ve elde ettiği bilgileri uygulamaya aktarabilme becerisine sahip olmak
  • Yaban hayatı ve ormancılık uygulamalarında güncel teknoloji kullanabilme, alanındaki uygulamaları planlayabilme ve yürütebilme becerisine sahip olmak
  • Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi, düşünce ve önerilerini yazılı, sözlü veya görsel sunum teknikleri kullanarak aktarabilme becerisine sahip olmak
  • Alanı ile ilgili uygulamalarda bağımsız olarak ve/veya takım çalışmalarında sorumluluk alarak eleştirel, yaratıcı ve özgün fikirler geliştirebilme ve disiplinler arası çalışma yapabilme yetkinliğine sahip olmak
  • Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanarak, bilgiye erişebilme ve yeni gelişmelerle teknolojileri takip edip çalışmalarına yansıtma yetkinliğine sahip olmak

       -      Öğrenimini veya uzmanlığını aynı alanda ileri bir eğitim düzeyine ya da benzer                  alanda farklı bir uzmanlığa veya mesleğe yönlendirebilecek girişimci ve yenilikçi                  tavır alma yetkinliğine sahip olmak

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği

Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  1. Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Senatoları tarafından belirlenir.
  2. Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır ve bunlar ders izlence formlarında duyurulur.
  3. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harfli ve rakama (4 üzerinden) dayalı bağıl not verme sistemleri kullanılır

Başarı notu derecelerinin puan ve harf karşılıkları ile mutlak değerlendirme sistemindeki not aralıkları aşağıda verilmiştir:

AA (4,00): Mükemmel (88 – 100); BA (3,50): Çok İyi (80 – 87); BB (3,00): İyi (73 – 79); CB (2,50): Orta (66 – 72); CC (2,00): Yeterli (60 – 65); DC (1,50): Koşullu Başarılı (55 – 59); DD (1,00): Koşullu Başarılı (50 – 54) FF (0,00): Başarısız (0 – 49); FD (0,00): Devamsız Başarısız; G: Geçer (Derecelendirme dışı); M: Muaf (Derecelendirme dışı)

Kalite Güvencesi
  1. Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

    · YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

    · YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

    · YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

    Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

    1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

    1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.

    1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

    1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

    2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

    3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.

    4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar
Giriş Şartı

YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili önlisans programına yerleştirilmiş olmak.

Başarma Şartlarıİstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Önlisans ve Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği hükümlerine göre mezuniyet koşulları belirlenmektedir. Öğrencinin AGNO’sunun 4 üzerinden 2 olması ve 120 AKTS iş yükünü tamamlaması gerekmektedir. Ayrıca öğrencilerin mezun olabilmeleri için 1. ve 2.sınıfta 20'şer gün olmak üzere toplam 40 gün süre ile stajlarını yapmaları gerekmektedir
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

1. Mesleki önlisans programlarından mezun olan öğrenciler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler. Dikey geçiş kontenjanları ilişkili lisans programlarında belirlenmiş kontenjanın yüzde onunu geçmeyecek şekilde YÖK kararı ile belirlenir.

2. Mesleki önlisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından da eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı önlisans diploması alabilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030033205


Yeterlilik Adı
Avcılık ve Yaban Hayatı Ön Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
İstanbul Üniversitesi - Cerrahpaşa

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Üniversite, İstanbul Ünv. Cerrahpaşa Avcılar Kampüsü, 34320 Avcılar/İstanbul

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Mesleki

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCED (2013) 005.0821.001


AYÇ Seviyesi
5

TYÇ Seviyesi
5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCED (2013) 005.0821.001


Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2 Yıl

Program Profili (Amaç)

İstanbul Üniversitesi – Cerrahpaşa Ormancılık Meslek Yüksekokulu Avcılık ve Yaban Hayatı Programı Mezunları;

Yaban hayatı ve avcılık alanında kamu, özel sektör ve sivil toplum kuruluşlarında av koruma memuru, orman muhafaza memuru, danışman, işletmeci veya rehber kadrolarında yer alır.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesinde, kamu kurumlarında ve özel sektörde staj yaparak uygulamalı eğitimler yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Avcılık ve yaban hayatı konusunda temel bilgiler, genel kavramlar, ulusal ve uluslararası düzeyde avcılık politikaları, kanunlar ve yükümlülükler hakkında bilgiye sahip olmak
  • Ülkemizin biyoçeşitliliği, yaban hayvanları habitatları, ekosistemler, yaban hayatı alanlarının korunması, geliştirilmesi ve ormancılık uygulamaları ile ilgili bilgiye sahip olmak
  • Yaban hayatında envanter yöntemleri, hayvanların izlenmesi ve transferiyle ilgili güncel ve teknolojik bilgiye sahip olmak
  • Yaban hayvanlarının üretilmesi, davranışları, hastalıkları, doğaya salınması ve kazandırılması ile avcılıkta kullanılan yöntemler ve ekoturizm hakkında bilgi sahibi olmak
  • Alanı ile ilgili uygulamalarda toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerler ile, ulusal ve uluslararası normlar, sözleşmeler, yasa ve yönetmelikler, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilince sahip olmak
  • Bilgi ve iletişim teknolojilerine ilişkin temel kullanım bilgilerine sahip olmak
  • Yaban hayatı konusunda mesleği ile ilgili bilgiler toplamak, analiz etmek ve elde ettiği bilgileri uygulamaya aktarabilme becerisine sahip olmak
  • Yaban hayatı ve ormancılık uygulamalarında güncel teknoloji kullanabilme, alanındaki uygulamaları planlayabilme ve yürütebilme becerisine sahip olmak
  • Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi, düşünce ve önerilerini yazılı, sözlü veya görsel sunum teknikleri kullanarak aktarabilme becerisine sahip olmak
  • Alanı ile ilgili uygulamalarda bağımsız olarak ve/veya takım çalışmalarında sorumluluk alarak eleştirel, yaratıcı ve özgün fikirler geliştirebilme ve disiplinler arası çalışma yapabilme yetkinliğine sahip olmak
  • Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanarak, bilgiye erişebilme ve yeni gelişmelerle teknolojileri takip edip çalışmalarına yansıtma yetkinliğine sahip olmak

       -      Öğrenimini veya uzmanlığını aynı alanda ileri bir eğitim düzeyine ya da benzer                  alanda farklı bir uzmanlığa veya mesleğe yönlendirebilecek girişimci ve yenilikçi                  tavır alma yetkinliğine sahip olmak


Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği

Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  1. Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Senatoları tarafından belirlenir.
  2. Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır ve bunlar ders izlence formlarında duyurulur.
  3. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harfli ve rakama (4 üzerinden) dayalı bağıl not verme sistemleri kullanılır

Başarı notu derecelerinin puan ve harf karşılıkları ile mutlak değerlendirme sistemindeki not aralıkları aşağıda verilmiştir:

AA (4,00): Mükemmel (88 – 100); BA (3,50): Çok İyi (80 – 87); BB (3,00): İyi (73 – 79); CB (2,50): Orta (66 – 72); CC (2,00): Yeterli (60 – 65); DC (1,50): Koşullu Başarılı (55 – 59); DD (1,00): Koşullu Başarılı (50 – 54) FF (0,00): Başarısız (0 – 49); FD (0,00): Devamsız Başarısız; G: Geçer (Derecelendirme dışı); M: Muaf (Derecelendirme dışı)


Kalite Güvencesi
  1. Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

    · YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

    · YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

    · YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

    Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

    1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

    1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.

    1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

    1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

    2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

    3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.

    4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar

Giriş Şartı

YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili önlisans programına yerleştirilmiş olmak.


Başarma Şartları
İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Önlisans ve Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği hükümlerine göre mezuniyet koşulları belirlenmektedir. Öğrencinin AGNO’sunun 4 üzerinden 2 olması ve 120 AKTS iş yükünü tamamlaması gerekmektedir. Ayrıca öğrencilerin mezun olabilmeleri için 1. ve 2.sınıfta 20'şer gün olmak üzere toplam 40 gün süre ile stajlarını yapmaları gerekmektedir

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

1. Mesleki önlisans programlarından mezun olan öğrenciler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler. Dikey geçiş kontenjanları ilişkili lisans programlarında belirlenmiş kontenjanın yüzde onunu geçmeyecek şekilde YÖK kararı ile belirlenir.

2. Mesleki önlisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından da eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı önlisans diploması alabilirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030033205

Qualification Title
Hunting and Wildlife, Associate Degree
Awarding BodyIstanbul University - Cerrahpaşa
Awarding Body ContactIstanbul University-Cerrahpaşa Avcılar Campus, Bağlariçi Street. No:7, 34320 Avcılar/İstanbul
Awarding Body Urlhttps://iuc.edu.tr/
OrientationOccupational
EQF Level5
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 5
Thematic AreasNatural environments and wildlife
National Occupation Classification

ISCED (2013) 005.0821.001

CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2 Yıl
Program Profile

The program aims to fulfill the following educational objectives:

Take roles as game wardens, forest rangers, consultants, operators, or guides in public institutions, the private sector, and non-governmental organizations in the field of wildlife and hunting.

Learning Environments

Education and training are conducted in a formal setting.

Additionally, practical training is carried out through internships within higher education institutions, public institutions, and the private sector.

Description
  • To have knowledge of the basics and general concepts of hunting and wildlife, as well as hunting policies, laws, and obligations at national and international levels
  • To possess information about the biodiversity of our country, wildlife habitats, ecosystems, the protection and development of wildlife areas, and forestry practices
  • To have up-to-date and technological knowledge of inventory methods in wildlife, monitoring and transferring animals
  • To be knowledgeable about the breeding, behavior, diseases, release, and reintroduction of wildlife, as well as hunting methods and ecotourism
  • To be aware of societal, scientific, and professional ethical values, as well as national and international norms, agreements, laws, and regulations, and occupational health and safety in practices related to the field
  • To possess basic knowledge of the use of information and communication technologies
  • To have the ability to gather, analyze, and apply information related to the profession in the field of wildlife
  • To possess the skills to use modern technology, plan, and execute practices in wildlife and forestry applications
  • To have the ability to convey fundamental knowledge, ideas, and suggestions related to the field using written, oral, or visual presentation techniques
  • To have the competence to work independently and/or take responsibility in team settings, developing critical, creative, and original ideas, and engaging in interdisciplinary work
  • To gain lifelong learning awareness, access information, follow new developments and technologies, and reflect these on their work
  • To have an entrepreneurial and innovative attitude to direct their education or expertise toward a higher level of education in the same field or a different specialization or profession.
Key Competencies

Possesses the key competencies listed below at an advanced level.

  • Reading and writing competence.
  • Multilingual competence.
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering.
  • Digital competence.
  • Personal, social and learning to learn competence.
  • Civic competence.
  • Entrepreneurial competence.
  • Cultural awareness and expression competence.
Further Info
  • Measurement and evaluation methods; Exam types and their contribution to the course success grade are determined by the senates of Istanbul University-Cerrahpaşa in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education (YÖK) on these issues.
  • In assessment, various methods such as assignments, projects, practical applications, interim exams, and end-of-term exams are employed, and these are announced in course outlines
  • In evaluating student performance, relative grading systems based on letter grades and numeric scales (out of 4) are utilized.

The points and letter equivalents of grades and the grade ranges in the absolute evaluation system are given below:

AA (4,00): Excellent (88 – 100); BA (3,50): Very Good (80 – 87); BB (3,00): Good (73 – 79); CB (2,50): Average (66 – 72); CC (2,00): Satisfactory (60 – 65); DC (1,50): Conditional Pass (55 – 59); DD (1,00): Conditional Pass (50 – 54) FF (0,00): Failed (0 – 49); FD (0,00): Absentee; G: Pass (for uncredited courses); M: Exempt

Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Quality assurance of associate degree programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each associate degree programs is carried out according to the 

teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in associate degree programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an associate degree diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Access Requirements

To be placed in the relevant associate degree program of the higher education institution as a result of the central examination conducted by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK.

Conditions for SuccessFor graduation, students must attain a minimum GPA of 2 out of 4 and fulfill a workload totaling 120 ECTS credits. Additionally, completion of professional internships totaling 40 days is required, with 20 days allocated for each internship, typically undertaken during the 1st and 2nd years of study.
Progression Paths (Relationship Type)

1. Students who graduate from vocational associate degree programs can transfer vertically to undergraduate programs because of the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by ÖSYM. Vertical transfer quotas are determined by the decision of YÖK so that they do not exceed ten percent of the quota determined in the related undergraduate programs.

2. Vocational associate degree students have the right to participate in double major programs opened by the higher education institutions they are studying in. Students registered in double major programs can take courses from both diploma programs simultaneously and receive two separate associate degree diplomas if they are successful.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030033205


Qualification Title
Hunting and Wildlife, Associate Degree

Awarding Body
Istanbul University - Cerrahpaşa

Awarding Body Contact
Istanbul University-Cerrahpaşa Avcılar Campus, Bağlariçi Street. No:7, 34320 Avcılar/İstanbul

Awarding Body Url

Orientation
Occupational

National Occupation Classification

ISCED (2013) 005.0821.001


EQF Level
5

TQF Level
5
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCED (2013) 005.0821.001


Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2 Yıl

Program Profile

The program aims to fulfill the following educational objectives:

Take roles as game wardens, forest rangers, consultants, operators, or guides in public institutions, the private sector, and non-governmental organizations in the field of wildlife and hunting.


Learning Environments

Education and training are conducted in a formal setting.

Additionally, practical training is carried out through internships within higher education institutions, public institutions, and the private sector.


Description
  • To have knowledge of the basics and general concepts of hunting and wildlife, as well as hunting policies, laws, and obligations at national and international levels
  • To possess information about the biodiversity of our country, wildlife habitats, ecosystems, the protection and development of wildlife areas, and forestry practices
  • To have up-to-date and technological knowledge of inventory methods in wildlife, monitoring and transferring animals
  • To be knowledgeable about the breeding, behavior, diseases, release, and reintroduction of wildlife, as well as hunting methods and ecotourism
  • To be aware of societal, scientific, and professional ethical values, as well as national and international norms, agreements, laws, and regulations, and occupational health and safety in practices related to the field
  • To possess basic knowledge of the use of information and communication technologies
  • To have the ability to gather, analyze, and apply information related to the profession in the field of wildlife
  • To possess the skills to use modern technology, plan, and execute practices in wildlife and forestry applications
  • To have the ability to convey fundamental knowledge, ideas, and suggestions related to the field using written, oral, or visual presentation techniques
  • To have the competence to work independently and/or take responsibility in team settings, developing critical, creative, and original ideas, and engaging in interdisciplinary work
  • To gain lifelong learning awareness, access information, follow new developments and technologies, and reflect these on their work
  • To have an entrepreneurial and innovative attitude to direct their education or expertise toward a higher level of education in the same field or a different specialization or profession.

Key Competencies

Possesses the key competencies listed below at an advanced level.

  • Reading and writing competence.
  • Multilingual competence.
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering.
  • Digital competence.
  • Personal, social and learning to learn competence.
  • Civic competence.
  • Entrepreneurial competence.
  • Cultural awareness and expression competence.

Further Info
  • Measurement and evaluation methods; Exam types and their contribution to the course success grade are determined by the senates of Istanbul University-Cerrahpaşa in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education (YÖK) on these issues.
  • In assessment, various methods such as assignments, projects, practical applications, interim exams, and end-of-term exams are employed, and these are announced in course outlines
  • In evaluating student performance, relative grading systems based on letter grades and numeric scales (out of 4) are utilized.

The points and letter equivalents of grades and the grade ranges in the absolute evaluation system are given below:

AA (4,00): Excellent (88 – 100); BA (3,50): Very Good (80 – 87); BB (3,00): Good (73 – 79); CB (2,50): Average (66 – 72); CC (2,00): Satisfactory (60 – 65); DC (1,50): Conditional Pass (55 – 59); DD (1,00): Conditional Pass (50 – 54) FF (0,00): Failed (0 – 49); FD (0,00): Absentee; G: Pass (for uncredited courses); M: Exempt


Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Quality assurance of associate degree programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each associate degree programs is carried out according to the 

teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in associate degree programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an associate degree diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.


Access Requirements

To be placed in the relevant associate degree program of the higher education institution as a result of the central examination conducted by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK.


Conditions for Success
For graduation, students must attain a minimum GPA of 2 out of 4 and fulfill a workload totaling 120 ECTS credits. Additionally, completion of professional internships totaling 40 days is required, with 20 days allocated for each internship, typically undertaken during the 1st and 2nd years of study.

Progression Paths (Relationship Type)

1. Students who graduate from vocational associate degree programs can transfer vertically to undergraduate programs because of the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by ÖSYM. Vertical transfer quotas are determined by the decision of YÖK so that they do not exceed ten percent of the quota determined in the related undergraduate programs.

2. Vocational associate degree students have the right to participate in double major programs opened by the higher education institutions they are studying in. Students registered in double major programs can take courses from both diploma programs simultaneously and receive two separate associate degree diplomas if they are successful.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.


Url
Open Address