Yeterlilik Kodu | TR0030221523 | |
Yeterlilik Adı | Bahçe Tarımı Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Bingöl Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Bingöl Üniversitesi Selahaddin-i Eyyubi Mah, Üniversite Caddesi No:1, 12000 Merkez/Bingöl | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.bingol.edu.tr/ | |
Yönelim | Mesleki | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Bitki ve hayvancılık ürünleri | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Bahçe Tarımı Programının amacı; meyve, asma, süs bitkileri yetiştiriciliği, mantar yetiştiriciliği, çoğaltma ve kültürel bakım işlemleri (sulama, gübreleme, hastalık ve zararlılarla mücadele, budama, seyreltme vb.), fidan üretim teknikleri ve fidan sertifikasyonu, ürünlerin muhafazası ve pazarlanması gibi konularda günümüzün bilgi ve tecrübesiyle donatılmış, proje hazırlayan ve uygulama yapabilen, kendi işini kurup işletebilecek nitelikli teknik elemanları yetiştirmektir. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir. 1. Okuma yazma yetkinliği 2. Çoklu dil yetkinliği 3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik 4. Dijital yetkinlik 5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği 6. Vatandaşlık yetkinliği 7. Girişimcilik yetkinliği 8. Kültürel farkındalık ve ifade | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Programda eğitim süresi boyunca her bir ders için en az bir ara değerlendirme, bir dönem sonu sınavı, dersin içeriğine göre ödevler verilerek başarı durumu belirlenir. Ara değerlendirmenin %40 ile dönem sonu sınavının %60'ının toplamı dersin başarı notunu verir. Genel not ortalamasının 100 üzerinden en az 60 olması, asgari 120 ECTS kredisi tamamlanmış olmalıdır. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |
Giriş Şartı | Meslek Liselerden ya da normal liselerden mezun olan/olacaklar Öğrenci Seçme Yerleştirme Merkezi Başkanlığı (ÖSYM) tarafından yapılan Yüksek Öğretime Geçiş Sınavı’nın ilgili YGS-6 puan türünden yeterli puan almaları halinde Bahçe Tarımı Ön Lisans Programına yerleştirilirler. | |
Başarma Şartları | Genel not ortalamasının 100 üzerinden en az 60 olması, asgari 120 ECTS kredisi tamamlanmış olmalıdır. Mezuniyet belgesi başarılı bir şekilde 30 gün staj dönemi de dahil olmak programındaki tüm dersleri tamamlayan öğrencilere verilir ve 100 üzerinden en az kümülatif not ortalaması (GNO) 60 olmalıdır | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlar; T.C. Tarım ve Orman Bakanlığı İl ve İlçe Müdürlükleri, Belediyelerin Park ve Bahçe Müdürlükleri ve Tarımsal Araştırma Enstitüleri gibi kamu kurum ve kuruluşlarında, tarımsal amaçlı kooperatiflerde, meyve, sebze ve süs bitkileri üretim ve pazarlama işletmeleri, fide ve fidan üretiminin yapıldığı seralar, mantarcılık işletmeleri, tarım ilacı satış yerleri, tohumculuk firmaları, hasat sonrası depolama ve paketleme gibi özel sektör işletmelerinde Bahçe Tarımı Teknikeri olarak çalışabilirler. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030221523
ISCO 08
ISCO 08
Bahçe Tarımı Programının amacı; meyve, asma, süs bitkileri yetiştiriciliği, mantar yetiştiriciliği, çoğaltma ve kültürel bakım işlemleri (sulama, gübreleme, hastalık ve zararlılarla mücadele, budama, seyreltme vb.), fidan üretim teknikleri ve fidan sertifikasyonu, ürünlerin muhafazası ve pazarlanması gibi konularda günümüzün bilgi ve tecrübesiyle donatılmış, proje hazırlayan ve uygulama yapabilen, kendi işini kurup işletebilecek nitelikli teknik elemanları yetiştirmektir.
Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Önlisans düzeyinde kazanılan bilgi ve becerilere göre bahçe tarımının sektördeki yerini ve ekonomik açıdan önemini kavrayarak faaliyet alanlarına kazanımları aktarmak.
- Bahçe tarımı programında aldığı teknik ve pratik bilgilere dayanarak sebze fidelerinin ve meyve fidanlarının dikim kurallarına uygun parselizasyonunu gerçekleştirmek.
- Tarım arazisinin fiziksel durumuna ve yetiştirilecek ürünün isteklerine göre gerekli tarım alet ve makinalarını kurallarına uyarak kullanmak.
- Tarımsal üretimde çoğaltım ve çiçeklerde döllenme biyolojisi konularına hakim olmak.
- Bahçe bakım işlemlerinden; toprak-yaprak analizi, ilaçlama , gübreleme ve budama konularına hakim olmak.
- Üretim safhasında karşılaşılabilecek hastalık ve zararlı tehditleri karşısında uygun tarımsal savaşım yöntemini seçmek.
- Mesleki uygulama ve alanı ile ilgili stajlarda kazandığı deneyim ve sorumluluk duygusuyla ekip çalışması yürütebilmek.
- Tarımsal üretimde karşılaşılabilecek risk ve sorunlara karşı farklı bakış açılarına sahip olmak ve alternatif görüşleri dikkate alarak sınırların dışına çıkabilmek.
- Çağımıza ayak uydurarak sürekli gelişme gösteren Biyoteknoloji alanındaki çalışmaların takipçisi olmak.
- Bireysel olarak ilgili olduğu alana karar vererek araştırma ve geliştirme metotları ile yazılı ve sözlü iletişim yollarıyla bilgi paylaşımında bulunmak.
- Uluslararası platformda yabancı dil bilgisi ile alanındaki gelişmeleri takip ederek meslektaşları ile iletişim kurabilmek.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.
1. Okuma yazma yetkinliği
2. Çoklu dil yetkinliği
3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
4. Dijital yetkinlik
5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
6. Vatandaşlık yetkinliği
7. Girişimcilik yetkinliği
8. Kültürel farkındalık ve ifade
Programda eğitim süresi boyunca her bir ders için en az bir ara değerlendirme, bir dönem sonu sınavı, dersin içeriğine göre ödevler verilerek başarı durumu belirlenir. Ara değerlendirmenin %40 ile dönem sonu sınavının %60'ının toplamı dersin başarı notunu verir. Genel not ortalamasının 100 üzerinden en az 60 olması, asgari 120 ECTS kredisi tamamlanmış olmalıdır.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.
Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Meslek Liselerden ya da normal liselerden mezun olan/olacaklar Öğrenci Seçme Yerleştirme Merkezi Başkanlığı (ÖSYM) tarafından yapılan Yüksek Öğretime Geçiş Sınavı’nın ilgili YGS-6 puan türünden yeterli puan almaları halinde Bahçe Tarımı Ön Lisans Programına yerleştirilirler.
Mezunlar; T.C. Tarım ve Orman Bakanlığı İl ve İlçe Müdürlükleri, Belediyelerin Park ve Bahçe Müdürlükleri ve Tarımsal Araştırma Enstitüleri gibi kamu kurum ve kuruluşlarında, tarımsal amaçlı kooperatiflerde, meyve, sebze ve süs bitkileri üretim ve pazarlama işletmeleri, fide ve fidan üretiminin yapıldığı seralar, mantarcılık işletmeleri, tarım ilacı satış yerleri, tohumculuk firmaları, hasat sonrası depolama ve paketleme gibi özel sektör işletmelerinde Bahçe Tarımı Teknikeri olarak çalışabilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030221523 | |
Qualification Title | Bahçe Tarımı Associate Degree | |
Awarding Body | BİNGÖL UNIVERSITY | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://www.bingol.edu.tr/ | |
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Crop and livestock production | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | He hid about Ataturks Principles and T.C. To have knowledge about the History of Revolution. Use Turkish effectively in individual and corporate communication. To have basic foreign language knowledge. To have sufficient mathematical knowledge to perform basic operations and simple differential analysis. To be able to present the knowledge and skills he/she has to other individuals or colleagues by making use of information technologies. To have knowledge about computer hardware and basic office programs, to know and be able to use the programs. To be able to grasp basic information on materials, statics, mechanics, fluids, electricity and magnetism. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | In the program, success is determined by assigning at least one midterm evaluation, one final exam, homework according to the content of the course for each course during the education period. The sum of 40% of the midterm and 60% of the final exam gives the success grade of the course. The general grade point average must be at least 60 out of 100 and a minimum of 120 ECTS credits must be completed. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Prospective students must have a high school degree or equivalent and have had enough points in YGS 6 (The Transition to Higher Education Exam); or they can pass without exam, from vocational schools to their related branches at universities. | |
Conditions for Success | The general grade point average must be at least 60 out of 100 and a minimum of 120 ECTS credits must be completed. This degree is awarded to students who have successfully completed all courses in the curriculum, including a 30 days industrial training period, and have a minimum Cumulative Grade Point Average (CGPA) 60 out of 100. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates; T.R. Provincial and District Directorates of the Ministry of Agriculture and Forestry, Municipalities Park and Garden Directorates and Agricultural Research Institutes, agricultural cooperatives, fruit, vegetable and ornamental plants production and marketing enterprises, greenhouses where seedlings and saplings are produced, mushroom enterprises, agriculture They can work as Horticultural Technician in private sector enterprises such as drug outlets, seed companies, post-harvest storage and packaging. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030221523
He hid about Ataturks Principles and T.C. To have knowledge about the History of Revolution. Use Turkish effectively in individual and corporate communication. To have basic foreign language knowledge. To have sufficient mathematical knowledge to perform basic operations and simple differential analysis. To be able to present the knowledge and skills he/she has to other individuals or colleagues by making use of information technologies. To have knowledge about computer hardware and basic office programs, to know and be able to use the programs. To be able to grasp basic information on materials, statics, mechanics, fluids, electricity and magnetism.
In the program, success is determined by assigning at least one midterm evaluation, one final exam, homework according to the content of the course for each course during the education period. The sum of 40% of the midterm and 60% of the final exam gives the success grade of the course. The general grade point average must be at least 60 out of 100 and a minimum of 120 ECTS credits must be completed.
Prospective students must have a high school degree or equivalent and have had enough points in YGS 6 (The Transition to Higher Education Exam); or they can pass without exam, from vocational schools to their related branches at universities.
Graduates; T.R. Provincial and District Directorates of the Ministry of Agriculture and Forestry, Municipalities Park and Garden Directorates and Agricultural Research Institutes, agricultural cooperatives, fruit, vegetable and ornamental plants production and marketing enterprises, greenhouses where seedlings and saplings are produced, mushroom enterprises, agriculture They can work as Horticultural Technician in private sector enterprises such as drug outlets, seed companies, post-harvest storage and packaging.
Qualification is continuous