Yeterlilik Kodu | TR0030033228 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterlilik Adı | Basım ve Yayım Teknolojileri Ön Lisans Diploması | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum | İstanbul Üniversitesi - Cerrahpaşa | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Üniversite, İstanbul Ünv. Cerrahpaşa Avcılar Kampüsü, 34320 Avcılar/İstanbul | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum URL | https://iuc.edu.tr | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yönelim | Mesleki | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TYÇ Seviyesi | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Görsel-işitsel teknikler ve medya üretimi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
211 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kategori | Ana | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredi Değeri | 120 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profili (Amaç) | Programda verilen teorik ve uygulamalı mesleki ve kültürel derslerin sonucunda donanımlı hale gelerek, gazeteler, matbaalar, yayınevleri ve reklam ajansları vb. sektörlerde kolaylıkla istihdam imkanı bulabilen veya kendi adına girişimci olarak iş kurabilen bireylerin yetiştirilmesidir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Kurum bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride ve işyerlerinde staj veya işyeri uygulamalı eğitimler yapılmaktadır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir. 1. Okuma yazma yetkinliği 2. Çoklu dil yetkinliği 3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknolojide yetkinlik 4. Dijital yetkinlik 5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği 6. Vatandaşlık yetkinliği 7. Girişimcilik yetkinliği 8. Kültürel farkındalık ve ifade | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | -Sınavlar ve başarı notları ile ilgili olarak İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Önlisans ve Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğinin ilgili maddeleri uygulanır. -Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve bitirme sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır. -Derslerde uygulanan ölçme değerlendirme yöntemleri “İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Eğitim Bilgi Sisteminde” tanımlanmıştır. Bakınız: https://ebs.iuc.edu.tr/
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kalite Güvencesi | Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Giriş Şartı | Öğrenciler, ÖSYM tarafından yapılan Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) - Temel Yeterlilik Testi (TYT) puan türüne göre tercihleri doğrultusunda yine ÖSYM tarafından bu programlara yerleştirilirler. Bununla birlikte İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Kurum İçi ve Kurumlar Arası Yatay Geçiş Esaslarına İlişkin Yönerge kapsamında yatay geçiş yapabilirler. Uluslararası öğrenci kabulüne ilişkin esaslar “İstanbul Üniversitesi- Cerrahpaşa Önlisans ve Lisans Düzeyinde Uluslararası Öğrenci Kabulü Yönergesi” kapsamında belirlenmiştir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Başarma Şartları | Basım ve Yayım Teknolojileri Programı öğretim planında gösterilen öğrenimi izleyerek derslerin tümünden başarılı olmuş, İşyeri Uygulamalı Eğitimi- STAJ (30 iş günü) çalışmasında başarılı olmuş, mezuniyet için gerekli krediyi (120 AKTS/ECTS kredisi) tamamlamış , ağırlıklı genel not ortalamasını en az 2,00 düzeyine çıkarmış ve İstanbul Üniversitesi- Cerrahpaşa Önlisans ve Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği’nde belirtilen bütün çalışmaları tamamlamış öğrenci, öğrenimini bitirmiş sayılır ve kendisine Basım ve Yayım Teknolojileri Programı önlisans diploması verilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Program mezunları; -ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler. - Basım ve yayım sektöründe yada basım işletmelerinde tekniker olarak istihdam edilebilirler. - Kamu kurumlarında basım teknikeri olarak istihdam edilebilirler. - Ayrıca kendi girişimlerini de gerçekleştirebilirler. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Ön lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açık öğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030033228
211
211
Programda verilen teorik ve uygulamalı mesleki ve kültürel derslerin sonucunda donanımlı hale gelerek, gazeteler, matbaalar, yayınevleri ve reklam ajansları vb. sektörlerde kolaylıkla istihdam imkanı bulabilen veya kendi adına girişimci olarak iş kurabilen bireylerin yetiştirilmesidir.
Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Kurum bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride ve işyerlerinde staj veya işyeri uygulamalı eğitimler yapılmaktadır.
- Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak Basım ve Yayım Teknolojileri alanında güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
- Basım ve Yayım Teknolojileri alanı ile ilgili temel düzeydeki kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahip olur.
- Basım ve Yayım Teknolojileri alanında iletişim ortam ve araçlarına ilişkin bilgiye sahiptir.
- Basım ve Yayım Teknolojileri alanı ile ilgili bilgi kaynakları ve teknolojileri ile araçlarını kullanır.
- Basım ve Yayım Teknolojileri alanı ile ilgili uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütür.
- Basım ve Yayım Teknolojileri alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri değerlendirir, öğrenme gereksinimlerini belirler ve karşılar.
- Basım ve Yayım Teknolojileri öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine yönlendirir.
- Basım ve Yayım Teknolojileri alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme ve dili etkin biçimde kullanır.
- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak Basım ve Yayım Teknolojileri alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
- Basım ve Yayım Teknolojileri alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
- Sanatsal, kültürel ve sosyal etkinlikleri takip eder.
- Ulusal ve uluslararası gündemde yer alan olay ve gelişmeleri izler.
- Basım ve Yayım Teknolojileri alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
- Basım ve Yayım Teknolojileri alanına ilişkin teknolojileri yetkin bir şekilde kullanır.
- Basım ve Yayım Teknolojileri alanına ilişkin yasa, yönetmelik ve diğer mevzuat bilgisine sahiptir.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.
1. Okuma yazma yetkinliği
2. Çoklu dil yetkinliği
3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknolojide yetkinlik
4. Dijital yetkinlik
5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
6. Vatandaşlık yetkinliği
7. Girişimcilik yetkinliği
8. Kültürel farkındalık ve ifade
-Sınavlar ve başarı notları ile ilgili olarak İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Önlisans ve Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğinin ilgili maddeleri uygulanır.
-Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve bitirme sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.
-Derslerde uygulanan ölçme değerlendirme yöntemleri “İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Eğitim Bilgi Sisteminde” tanımlanmıştır.
Bakınız: https://ebs.iuc.edu.tr/
Başarı Notu |
Harf Notu |
AKTS |
Anlamı |
Not |
4,00 |
AA |
A |
Mükemmel |
88 - 100 |
3,50 |
BA |
B |
Çok İyi |
80 - 87 |
3,00 |
BB |
C |
İyi |
73 - 79 |
2,50 |
CB |
D |
Orta |
66 - 72 |
2,00 |
CC |
E |
Yeterli |
60 - 65 |
1,50 |
DC |
- |
Koşullu Başarılı |
55 - 59 |
1,00 |
DD |
- |
Koşullu Başarılı |
50 - 54 |
0,00 |
FF |
FX |
Başarısız |
0 - 49 |
0,00 |
FD |
F |
Devamsız Başarısız |
0 |
- |
G |
- |
Geçer |
|
- |
M |
- |
Muaf |
|
Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
- Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.
- Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
- Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
- Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
- Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.
Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Öğrenciler, ÖSYM tarafından yapılan Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) - Temel Yeterlilik Testi (TYT) puan türüne göre tercihleri doğrultusunda yine ÖSYM tarafından bu programlara yerleştirilirler.
Bununla birlikte İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Kurum İçi ve Kurumlar Arası Yatay Geçiş Esaslarına İlişkin Yönerge kapsamında yatay geçiş yapabilirler. Uluslararası öğrenci kabulüne ilişkin esaslar “İstanbul Üniversitesi- Cerrahpaşa Önlisans ve Lisans Düzeyinde Uluslararası Öğrenci Kabulü Yönergesi” kapsamında belirlenmiştir.
Program mezunları;
-ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler.
- Basım ve yayım sektöründe yada basım işletmelerinde tekniker olarak istihdam edilebilirler.
- Kamu kurumlarında basım teknikeri olarak istihdam edilebilirler.
- Ayrıca kendi girişimlerini de gerçekleştirebilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Ön lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açık öğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030033228 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Qualification Title | Printing and Publishing Technologies Program | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body | Istanbul University - Cerrahpaşa | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Contact | Istanbul University-Cerrahpaşa Avcılar Campus, Bağlariçi Street. No:7, 34320 Avcılar/İstanbul | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Url | https://iuc.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientation | Occupational | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TQF Level | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Thematic Areas | Audio-visual techniques and media production | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
National Occupation Classification |
211 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Category | Main | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Credit Value | 120 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Duration | 2 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profile | The aim is to train individuals who, as a result of the theoretical and practical vocational and cultural courses given in the program, can become equipped and easily find employment opportunities in sectors such as newspapers, printing houses, publishing houses and advertising agencies, or who can establish their own businesses as entrepreneurs. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Learning Environments | Education and training are carried out in the form of formal education. Practical training is provided as internship or workplace training in laboratories and workshops within the institution or in industry and workplaces. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Description | 1. He/she has pre-advanced level theoretical and factual comprehensive knowledge to be able to do his/her profession in a business field and is aware of the limits of this knowledge. 2. He/she has pre-advanced level comprehensive cognitive and practical skills specific to his/her profession in a business field and uses them in close business fields. 3. He/she analyzes and interprets the problems in a business field with the pre-advanced level comprehensive cognitive and practical skills he/she has and develops new evidence-based solutions for them. 4. He/she practices his/her profession individually or as a team member and perceives, monitors and manages unexpected situations related to his/her profession. 5. He/she evaluates and improves his/her own and others' performance level. 6. He/she evaluates his/her professional knowledge and skills with a critical approach, determines learning needs and has a lifelong learning approach to meet them. 7. He/she communicates effectively in written and oral form in his/her native language and uses a foreign language at least at the European Language Portfolio A2 General Level. 8. He/she uses information technologies specific to his/her field at least at the basic level of the European Computer User License. 9. Shares his/her thoughts and solution suggestions regarding the issues related to his/her field of work, in writing or verbally, with individuals and groups from within or outside the field. 10. Acts in accordance with basic human rights, cultural and universal values, and social justice. 11. Acts in accordance with scientific, social and ethical principles and values, professional legislation, occupational health and safety principles while performing his/her profession. 12. Protects the environment while performing his/her profession. 13. Has the necessary attitudes and behaviors for a healthy life. 14. Organizes his/her social relations by adopting the values that his/her country has and that the society he/she lives in respects. 15. Has the knowledge, skills, attitudes and behaviors at a pre-advanced level that will bring solutions to social and economic problems by taking into account the strategic priorities of his/her country. 16. Prioritizes the customs and traditions of the society, its own characteristics and national culture in his/her attitudes and behaviors. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Key Competencies | Possesses the key competencies listed below at a pre-advanced level. 1. Reading and writing competence 2. Multilingual competence 3. Mathematical competence and competence in science and technology 4. Digital competence 5. Personal, social and learning to learn competence 6. Civic competence 7. Entrepreneurial competence 8. Cultural awareness and expression | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Further Info | -Relevant articles of the Istanbul University - Cerrahpaşa Associate and Undergraduate Education and Training Regulations are applied regarding exams and success grades. -Different methods such as homework, project, practice, midterm exam and final exam are used in measurement and evaluation. -Assessment and evaluation methods applied in courses are defined in the Istanbul University - Cerrahpaşa Education Information System. See: https://ebs.iuc.edu.tr/
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Quality Assurance | Quality assurance of associate degree programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Access Requirements | Students are placed in these programs by ÖSYM in line with their preferences according to the Higher Education Institutions Exam (YKS) - Basic Proficiency Test (TYT) score type conducted by ÖSYM. In addition, they can transfer within the scope of Istanbul University - Cerrahpaşa Directive on the Principles of Internal and Inter-Institutional Transfer Between Associate and Undergraduate Degree Programs. The principles regarding the admission of international students have been determined within the scope of the “Istanbul University - Cerrahpaşa Associate Degree and Undergraduate Level International Student Admission Directive”. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conditions for Success | Successful in all of the courses by following the education shown in the Printing and Publishing Technologies curriculum, successful in the Applied Workplace Training (30 working days), completed the required credits for graduation (120 ECTS credits), weighted grade point average of at least 2.00 A student who has completed all the studies specified in the Istanbul University - Cerrahpaşa Associate and Undergraduate Education and Training Regulations is deemed to have completed his education and is given an associate degree diploma of the Printing and Publishing Technologies Program. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Progression Paths (Relationship Type) | Program graduates; -They can make vertical transfer to undergraduate programs as a result of the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by ÖSYM. - They can be employed as technicians in the printing and publishing sector or in printing enterprises. - They can be employed as printing technicians in public institutions. - They can also realize their own initiatives. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Legal Basis | 1. Law No. 2547 on Higher Education 1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Url | Open Address |
TR0030033228
211
211
The aim is to train individuals who, as a result of the theoretical and practical vocational and cultural courses given in the program, can become equipped and easily find employment opportunities in sectors such as newspapers, printing houses, publishing houses and advertising agencies, or who can establish their own businesses as entrepreneurs.
Education and training are carried out in the form of formal education.
Practical training is provided as internship or workplace training in laboratories and workshops within the institution or in industry and workplaces.
1. He/she has pre-advanced level theoretical and factual comprehensive knowledge to be able to do his/her profession in a business field and is aware of the limits of this knowledge.
2. He/she has pre-advanced level comprehensive cognitive and practical skills specific to his/her profession in a business field and uses them in close business fields.
3. He/she analyzes and interprets the problems in a business field with the pre-advanced level comprehensive cognitive and practical skills he/she has and develops new evidence-based solutions for them.
4. He/she practices his/her profession individually or as a team member and perceives, monitors and manages unexpected situations related to his/her profession.
5. He/she evaluates and improves his/her own and others' performance level.
6. He/she evaluates his/her professional knowledge and skills with a critical approach, determines learning needs and has a lifelong learning approach to meet them.
7. He/she communicates effectively in written and oral form in his/her native language and uses a foreign language at least at the European Language Portfolio A2 General Level.
8. He/she uses information technologies specific to his/her field at least at the basic level of the European Computer User License.
9. Shares his/her thoughts and solution suggestions regarding the issues related to his/her field of work, in writing or verbally, with individuals and groups from within or outside the field.
10. Acts in accordance with basic human rights, cultural and universal values, and social justice.
11. Acts in accordance with scientific, social and ethical principles and values, professional legislation, occupational health and safety principles while performing his/her profession.
12. Protects the environment while performing his/her profession.
13. Has the necessary attitudes and behaviors for a healthy life.
14. Organizes his/her social relations by adopting the values that his/her country has and that the society he/she lives in respects.
15. Has the knowledge, skills, attitudes and behaviors at a pre-advanced level that will bring solutions to social and economic problems by taking into account the strategic priorities of his/her country.
16. Prioritizes the customs and traditions of the society, its own characteristics and national culture in his/her attitudes and behaviors.
Possesses the key competencies listed below at a pre-advanced level.
1. Reading and writing competence
2. Multilingual competence
3. Mathematical competence and competence in science and technology
4. Digital competence
5. Personal, social and learning to learn competence
6. Civic competence
7. Entrepreneurial competence
8. Cultural awareness and expression
-Relevant articles of the Istanbul University - Cerrahpaşa Associate and Undergraduate Education and Training Regulations are applied regarding exams and success grades.
-Different methods such as homework, project, practice, midterm exam and final exam are used in measurement and evaluation.
-Assessment and evaluation methods applied in courses are defined in the Istanbul University - Cerrahpaşa Education Information System.
See: https://ebs.iuc.edu.tr/
Grade |
Letter Grade |
ECTS Grade |
Meaning |
Grade Ranges |
4,00 |
AA |
A |
Excellent |
88 - 100 |
3,50 |
BA |
B |
Very Good |
80 - 87 |
3,00 |
BB |
C |
Good |
73 - 79 |
2,50 |
CB |
D |
Average |
66 - 72 |
2,00 |
CC |
E |
Adequate |
60 - 65 |
1,50 |
DC |
- |
Conditional Pass |
55 - 59 |
1,00 |
DD |
- |
Conditional Pass |
50 - 54 |
0,00 |
FF |
FX |
Fail |
0 - 49 |
0,00 |
FD |
F |
Absent Fail |
0 |
- |
G |
- |
Pass |
|
- |
M |
- |
Exempt |
|
Quality assurance of associate degree programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
- Creation and Approval of Curricula:
- YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree departments and programs in higher education institutions.
- The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
- The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.
- Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each associate degree programs is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
- Certification: Students enrolled in associate degree programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an associate degree diploma.
Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
Students are placed in these programs by ÖSYM in line with their preferences according to the Higher Education Institutions Exam (YKS) - Basic Proficiency Test (TYT) score type conducted by ÖSYM. In addition, they can transfer within the scope of Istanbul University - Cerrahpaşa Directive on the Principles of Internal and Inter-Institutional Transfer Between Associate and Undergraduate Degree Programs. The principles regarding the admission of international students have been determined within the scope of the “Istanbul University - Cerrahpaşa Associate Degree and Undergraduate Level International Student Admission Directive”.
Program graduates;
-They can make vertical transfer to undergraduate programs as a result of the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by ÖSYM.
- They can be employed as technicians in the printing and publishing sector or in printing enterprises.
- They can be employed as printing technicians in public institutions.
- They can also realize their own initiatives.
1. Law No. 2547 on Higher Education
1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
The qualification is valid at all times.