Yeterlilik Kodu | TR0030022546 | |
Yeterlilik Adı | Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Ankara Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Ankara Üniversitesi Rektörlüğü, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.ankara.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) |
| |
Öğrenme Ortamları |
| |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında Önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.1. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Spor Bilimleri Derneği (Spor Bilimleri Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulu) (SPORAK) Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 26.07.2023/26.07.2025 | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | Asgari 120 AKTS ders kredisini başarmak ve varsa ilgili yükseköğretim kurumunun belirlemiş olduğu diğer yükümlülükleri yerine getirmiş olmak. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü mezunları Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda beden eğitimi öğretmeni olarak, ilgili federasyonlardan antrenörlük belgesi alarak, Gençlik Spor Genel Müdürlüğü Eğitim Dairesi ve diğer birimlerinde, Antrenör veya Spor Uzmanı olarak, Üniversitelerin Beden Eğitimi ve Spor Programlarında öğretim elemanı veya araştırma görevlisi olarak çalışabilirler. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030022546
ISCO 08
ISCO 08
- MEB tarafından onaylanan öğretim programları ilgili mevzuata uygun bilgi, beceri, tutum ve davranışları kazandırmak;
- Hangi yöntemlerle kazandırılacağını bilmek;
- Sportif eğitim faaliyetlerini topluma sevdirmek ve farkındalık yaratmak;
- İnsan ilişkilerini geliştirerek sosyal paylaşımı ve desteği arttırmak;
- Sportif ahlak anlayışını kazandırmak, okullardaki yetenekli çocukları ve gençleri spora yönlendirmek, ülke sporunun çağdaş ve ileri ülke seviyelerine çıkarmak için bilimsel destek ve kaynak oluşturan ve özel eğitime muhtaç çocuk ve gençlere ulaşan bireyler yetiştirmek.
- Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Beden eğitimi ve sporla ilgili kavramları bilir ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
- Beden eğitimi ve sporla ilgili disiplinler (spor psikolojisi, Spor beslenmesi, ilk yardım, spor tarihi, egzersiz fizyolojisi vs…) konusunda bilgi sahibidir.
- Beden eğitimi ve sporda güncel bilgi içeren ders kitaplarını ve araştırmaları takip eder, yeni uygulama araç gereçleri hakkında bilgiyi araştırır.
- Beden eğitimi spor ile ilgili öğretim programları, öğretim, yöntem, teknik ve strateji ile ölçme ve değerlendirme hakkında bilgi sahibi olur.
- Beden eğitimi spor bilgisinin kaynağı, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olma.
- Beden eğitimi ve spor alanındaki önemli kişi, kurum ve olayları hakkında yorum yapabilir.
- Beden eğitimi ve spor becerilerinin edinilmesinde gerekli olan psişik ve fizyolojik süreçleri hakkında bilgi sahibidir.
- Çalışacakları alanda çalıştırdıkları kişilerin gelişim, öğrenme ve motivasyon özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
- Sporun estetik dans ve ritim yönleri hakkında bilgi sahibidir.
- Toplum sağlığını geliştirici fiziksel aktivite ve egzersiz yöntemleri ve uygulamaları ile ilgili bilgi sahibidir.
- Beden eğitimi ve sporda yeni uygulama araç gereçlerini kullanır ve gereksinimlere uygun materyal geliştirir.
- Beden eğitimi ve sporda çocukların gelişimlerine uygun plan, program ve proje hazırlar.
- Beden eğitimi ve sporda bireysel farklılıklara göre öğretim, teknik, taktik ve stratejiler kullanır ve geliştirir.
- Sahip olduğu beden eğitimi ve spor bilgi ve becerilerini bilimsel yöntemler ile değerlendirir, analiz eder ve tartışmalar yapar.
- Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına beden eğitimi ve spor ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapar, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümleri açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak aktarır.
- Beden eğitimi ve sporda ilgili kurum ve kuruluşlarla iş birliği yapar.
- Beden eğitimi ve sporda etkili ilişkiler geliştirir.
- Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı tek ya da grup şeklinde yürütür.
- Beden eğitimi ve spora ait bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olmak.
- Beden eğitimi ve sporda gerektiği kadar bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile iletişim teknolojilerini kullanabilir.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
- Her dönem, öğrencilere en az bir ara sınav ve final sınavı yapılır. Bunların dışında tarih belirtilmeden küçük sınavlar (quiz) yapılabilir. Öğrencilere aldıkları her ders için, aşağıdaki harf notlarından biri öğretim elemanı tarafından dönem sonu ders notu olarak takdir olunur.
Harf notlarının katsayıları ve 100 puan üzerinden karşılıkları aşağıda gösterilmiştir.
Puanlar Notlar Katsayılar
90-100 AA 4,00
85-89 B1 3,50
80-84 B2 3,25
75-79 B3 3,00
70-74 C1 2,75
65-69 C2 2,50
60-64 C3 2,00
50-59 F1 1,50
49 ve aşağısı F2 0,00
Bir öğrencinin bir yarıyılda/yılda aldığı derslerden (C3) 2,00 ve üstünde not aldığı dersler başarılı, (F1) ve (F2) aldıkları dersle başarısız sayılır.
Kayıtlı olduğu programın tüm derslerini başarıyla tamamlayan ve genel akademik not ortalaması (C3) 2,00 ve üzerinde olan öğrenci diploma almaya hak kazanır.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında Önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Spor Bilimleri Derneği (Spor Bilimleri Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulu) (SPORAK)
Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 26.07.2023/26.07.2025
- Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği programı özel yetenek sınavı ile öğrenci almaktadır. Lise veya dengi bir okuldan mezun olan öğrenciler ÖSYS sonuçları belli olduktan sonra öğrenci seçme sınavı kılavuzunda belirlenen şartlar çerçevesinde başvuruda bulunabilirler. Sınav tarihi ÖSYM tarafından ilan edildikten sonra aday özel yetenek sınavına(özyes) girer ardından tercih yaparak bölüme yerleşir. Adayın bölüme girmesinin önünde ki şart ilk 800 bin derecesine sahip olmasıdır. Aksi halde Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği bölümüne başvuru yapamaz.
Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü mezunları Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda beden eğitimi öğretmeni olarak, ilgili federasyonlardan antrenörlük belgesi alarak, Gençlik Spor Genel Müdürlüğü Eğitim Dairesi ve diğer birimlerinde, Antrenör veya Spor Uzmanı olarak, Üniversitelerin Beden Eğitimi ve Spor Programlarında öğretim elemanı veya araştırma görevlisi olarak çalışabilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030022546 | |
Qualification Title | Physical Education and Sports Teaching Undergraduate Diploma | |
Awarding Body | Ankara University | |
Awarding Body Contact | Ankara University Rectorate, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye | |
Awarding Body Url | https://www.ankara.edu.tr/en | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Teacher training with subject specialization | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | To provide knowledge, skills, attitudes and behaviors in accordance with the relevant legislation in the curriculum approved by the Ministry of National Education; To know the methods by which they will be provided; To make the society love sports education activities and create awareness; To increase social sharing and support by developing human relations; To provide a sense of sports ethics, to direct talented children and youth in schools to sports, to raise the country's sports to contemporary and advanced levels, to raise individuals who create scientific support and resources and reach children and youth in need of special education. | |
Learning Environments | Education and training are provided in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions or as internships or workplace training in industry, health institutions and workplaces. | |
Description |
| |
Key Competencies | Has advanced level of the following key competencies:
| |
Further Info | Each semester, students are given at least one mid-term examination and a final exam. Apart from examinations, quizzes can be given without announcing a specific date. For each course taken at Ankara University, the student is given one of the letter grades below by the instructor as the semester course grade. | |
Quality Assurance | In order to monitor the quality of higher education programs; • YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions. • “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of criteria determined by YÖK are published every year. Reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. • “Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”: 1. Creation and Approval of Curriculum: The Council of Higher Education determines the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues. 1.2. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education after being approved by the relevant Deans Council. 2. Measurement-Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each associate degree program will provide to students is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues. 3. Certification: Students enrolled in associate degree programs receive an associate degree diploma if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions. 4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared by the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. | |
Access Requirements |
| |
Conditions for Success | To achieve a minimum of 120 ECTS course credits and to fulfill other obligations determined by the relevant higher education institution, if any. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of the Department of Physical Education and Sports Teaching can work as physical education teachers in schools affiliated with the Ministry of National Education, as coaches or sports experts in the Education Department and other units of the General Directorate of Youth and Sports, and as lecturers or research assistants in the Physical Education and Sports Programs of universities, by obtaining a coaching certificate from the relevant federations. | |
Legal Basis | 1. Law No. 2547 on Higher Education 1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030022546
ISCO 08
ISCO 08
To provide knowledge, skills, attitudes and behaviors in accordance with the relevant legislation in the curriculum approved by the Ministry of National Education;
To know the methods by which they will be provided;
To make the society love sports education activities and create awareness;
To increase social sharing and support by developing human relations;
To provide a sense of sports ethics, to direct talented children and youth in schools to sports, to raise the country's sports to contemporary and advanced levels, to raise individuals who create scientific support and resources and reach children and youth in need of special education.
Education and training are provided in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions or as internships or workplace training in industry, health institutions and workplaces.
- Knows the concepts related to physical education and sports and explains the relationships between the concepts.
- Has knowledge about physical education and sports related disciplines (sports psychology, sports nutrition, first aid, sports history, exercise physiology, etc.).
- Follows textbooks and researches containing current information in physical education and sports, searches for information about new application tools and equipment.
- Has knowledge about physical education sports related teaching programs, teaching, methods, techniques and strategies, as well as measurement and evaluation.
- Has knowledge about the source, accuracy, reliability and validity of physical education sports information.
- Can comment on important people, institutions and events in the field of physical education and sports. Has knowledge about the psychic and physiological processes required for the acquisition of physical education and sports skills.
- Has knowledge about the development, learning and motivation characteristics and difficulties of the people they work in the field they will work in.
- Has knowledge about the aesthetic dance and rhythm aspects of sports.
- Has knowledge about physical activity and exercise methods and applications that improve community health.
- Uses new application tools and equipment in physical education and sports and develops materials according to needs.
- Prepares plans, programs and projects suitable for children's development in physical education and sports.
- Uses and develops teaching, techniques, tactics and strategies according to individual differences in physical education and sports.
- Evaluates, analyzes and discusses physical education and sports knowledge and skills with scientific methods.
- Makes explanations to expert or non-expert audience groups about physical education and sports or social issues, informs them and conveys thoughts, problems and solutions to them in a clear written and oral way.
- Collaborates with relevant institutions and organizations in physical education and sports.
- Develops effective relationships in physical education and sports.
- Conducts advanced level work in the field individually or in groups.
- To have at least one foreign language knowledge at a level that allows one to follow and use information related to physical education and sports and to communicate with colleagues.
- Can use communication technologies with computer software and hardware knowledge as required in physical education and sports.
Has advanced level of the following key competencies:
- Literacy competence
- Multilingual competence
- Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
- Digital competence
- Personal, social and learning to learn competence
- Citizenship competence
- Entrepreneurial competence
- Cultural awareness and expression competence
Each semester, students are given at least one mid-term examination and a final exam. Apart from examinations, quizzes can be given without announcing a specific date. For each course taken at Ankara University, the student is given one of the letter grades below by the instructor as the semester course grade.
The table below provides the detailed information about the local letter grades and coefficients.
Score Grades Coefficients
90-100 AA 4,00
85-89 B1 3,50
80-84 B2 3,25
75-79 B3 3,00
70-74 C1 2,75
65-69 C2 2,50
60-64 C3 2,00
50-59 F1 1,50
49 and below F2 0,00
The lowest grade to be successful in a course is (C3) 2,00. The grades lover than 2,00 (F1 and F2) are unsuccessful.
In order to be successful in a program, grade point average must be at least (C3) 2.00 and all courses must be completed successfully.
In order to monitor the quality of higher education programs;
• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.
• “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of criteria determined by YÖK are published every year. Reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
• “Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:
1. Creation and Approval of Curriculum: The Council of Higher Education determines the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues.
1.2. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education after being approved by the relevant Deans Council.
2. Measurement-Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each associate degree program will provide to students is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues.
3. Certification: Students enrolled in associate degree programs receive an associate degree diploma if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions. 4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared by the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
- The Physical Education and Sports Teaching program accepts students with a special talent exam. Students who graduated from high school or an equivalent school can apply within the conditions specified in the student selection exam guide after the ÖSYS results are announced. After the exam date is announced by ÖSYM, the candidate takes the special talent exam (ÖZYES) and then makes a preference and is placed in the department. The condition for the candidate to enter the department is to have a first 800 thousand grade. Otherwise, they cannot apply to the Physical Education and Sports Teaching department.
Graduates of the Department of Physical Education and Sports Teaching can work as physical education teachers in schools affiliated with the Ministry of National Education, as coaches or sports experts in the Education Department and other units of the General Directorate of Youth and Sports, and as lecturers or research assistants in the Physical Education and Sports Programs of universities, by obtaining a coaching certificate from the relevant federations.
1. Law No. 2547 on Higher Education
1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
The qualification is valid at all times.
