Yeterlilik Kodu | TR0030011327 | |
Yeterlilik Adı | Beslenme ve Diyetetik Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Nuh Naci Yazgan Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Ertuğrul Gazi Mah. Nuh Naci Yazgan Yerleşkesi Küme Evler Kocasinan/KAYSERİ | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.nny.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 18/07/2023 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Tıp | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO:08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Bölümde eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetleri 3 profesör, 1 doçent, 4 doktor öğretim üyesi ve 2 Araştırma Görevlisi tarafından sağlanmaktadır. Yıllık kontenjanımız 60 öğrencidir. Öğretim Dili Türkçe'dir. Program, beslenme ve diyetetik alanı ile ilgili zorunlu ve seçmeli dersleri içermektedir. Ayrıca, öğrencilere 2., 3. ve 4. yıllarda mesleki seçmeli dersler sunulmaktadır. Öğrenciler, 4 sınıfta “Toplum Sağlığı”, “Klinikte Çocuk”, “Klinikte Yetişkin”, “Toplu Beslenme Hizmetleri” konularında uygulama dersi yapmaktadır. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır. Bu program tam burslu olarak da sunulmaktadır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir. 1. Okuma yazma yetkinliği 2. Çoklu dil yetkinliği 3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik 4. Dijital yetkinlik 5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği 6. Vatandaşlık yetkinliği 7. Girişimcilik yetkinliği 8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | NOT DEĞERLENDİRME TABLOSU: Başarı Notu 100 üzerinden eşdeğer puan A 90-100 B 80-89 C 70-79 D 60-69 E 55-59 FX 40-54 F 0-39. Buna göre bir dersten bir öğrenci; (A), (B), (C), (D) veya (E) notlarından birini almış ise o dersi başarmış sayılır. 2) (FX) notunu almış ise o dersi “şartlı” başarmış sayılır. Bir öğrencinin FX notu aldığı bir dersten başarılıolması için GANO’sunun en az 55 olması gerekir. (F) notunu almış ise o dersten başarısız sayılır. Türkiye Yüksek Öğretim ulusal Yeterlilikleri Çerçevesi (TYUYÇ) ve bu kapsamda TYUYÇ Sağlık Temel Alanı Yeterliliklerini (6. düzey-Lisans Eğitimi) kapsamaktadır. | |
Kalite Güvencesi |
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Sağlık Bilimleri Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (SABAK) | |
Giriş Şartı | Beslenme ve Diyetetik Programı, lise ve dengi meslek liseleri çıkışlı , “Üniversite Seçme ve Yerleştirme Sınavları’nda aldıkları MF-3 ile bölüme girmeye hak kazanmış erkek ve kız öğrencilere diyetisyenlik mesleğinin eğitim öğretimini sağlamaktadır. Genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. | |
Başarma Şartları | Türkiye Yüksek Öğretim ulusal Yeterlilikleri Çerçevesi (TYUYÇ) ve bu kapsamda TYUYÇ Sağlık Temel Alanı Yeterliliklerini (6. düzey-Lisans Eğitimi) kapsamaktadır.En az 240 AKTS kredisi eşdeğeri dersi alarak öğretim programındaki derslerden başarılı olan, GANO’sunu en az 55 düzeyine çıkaran ve ilgili kurulun kararı ile mezuniyet koşulunu sağlayan öğrenciler mezun olurlar. Mezuniyet koşullarının belirlenmesinde Nuh Nazi Yazgan Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği hükümleri uygulanır. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlar kamu ve özel sektörde, sağlık alanında kamu ve özel hastanelerde klinik diyetisyeni (diyabet diyetisyeni, renal bakım diyetisyeni, onkoloji diyetisyeni, geriatri diyetisyeni, poliklinik diyetisyeni, enteral-parenteral beslenme diyetisyeni, bariyatrik cerrahi diyetisyeni, diyaliz üniteleri diyetisyeni, yoğun bakım diyetisyeni ve kurum diyetisyeni) ve halk sağlığı diyetisyeni olarak çalışabilirler. Eğitim ve araştırma alanlarında, okul, banka, lokanta, oteller, yemek fabrikaları, besin endüstrisi, özel beslenme ve diyet danışmanlığı, sağlık klüpleri, fitness ve güzellik merkezleri, sporcu danışmanlığı, yaşlı ev bakım hizmetleri, gazete-mecmua yazarlığı, radyo-TV programcılığı alanlarında hem diyetisyen hem de yönetici olarak çalışabilirler. Akademisyen olarak mesleklerini icra edebilirler. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode |
TR0030011327
ISCO:08
ISCO:08
Bölümde eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetleri 3 profesör, 1 doçent, 4 doktor öğretim üyesi ve 2 Araştırma Görevlisi tarafından sağlanmaktadır. Yıllık kontenjanımız 60 öğrencidir. Öğretim Dili Türkçe'dir. Program, beslenme ve diyetetik alanı ile ilgili zorunlu ve seçmeli dersleri içermektedir. Ayrıca, öğrencilere 2., 3. ve 4. yıllarda mesleki seçmeli dersler sunulmaktadır. Öğrenciler, 4 sınıfta “Toplum Sağlığı”, “Klinikte Çocuk”, “Klinikte Yetişkin”, “Toplu Beslenme Hizmetleri” konularında uygulama dersi yapmaktadır.
Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
Bu program tam burslu olarak da sunulmaktadır.
- Diyetisyen olarak mesleğinin gerektirdiği, temel ve sosyal bilimlere ait bilgileri edinebilme ve bunları yaşamı boyunca kullanabilme.
- Mesleki yaşamı boyunca insan ve toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi ilkelerini temel alabilme.
- Edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanabilme.
- Beslenme ve diyetetik alanındaki gelişmeleri takip edebilme.
- Günümüzdeki teknolojik gelişmeleri takip etmede ve kendini bu alanda geliştirmede gerekli bilgi ve iletişim teknolojileri bilgi ve becerilerine sahip olabilme.
- Kazandığı bilgi ve becerileri gerçek hayatta karşılaştığı durumlara uygulayabilme ve yaşam boyu öğrenme davranışını kazanabilme.
- Mesleki etik bilincine sahip olabilme.
- İçinde yaşadığı toplumun temel değerlerini ve kültürünü anlayabilme, bunlara uyum sağlayabilme ve kendisini olumlu yönde değiştirebilme becerisi kazanabilme.
- Bilimsel yöntem ve teknikleri bir süreç olarak uygulayabilme.
- Deney/proje tasarlama, uygulama ve sonuçlarını analiz ederek yorumlama becerisi kazanabilme.
- Mesleki uygulama alanlarındaki çalışma süreçlerini planlayabilme, ekip üyesi olabilme, ortak çalışmalara katılabilme ve bu çalışmaları yönetebilme.
- İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin anatomisi, fizyolojisi, işleyişi ve sürdürülmesine yönelik kavramlara sahip olabilme.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
1. Okuma yazma yetkinliği
2. Çoklu dil yetkinliği
3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
4. Dijital yetkinlik
5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
6. Vatandaşlık yetkinliği
7. Girişimcilik yetkinliği
8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
NOT DEĞERLENDİRME TABLOSU: Başarı Notu 100 üzerinden eşdeğer puan A 90-100 B 80-89 C 70-79 D 60-69 E 55-59 FX 40-54 F 0-39. Buna göre bir dersten bir öğrenci; (A), (B), (C), (D) veya (E) notlarından birini almış ise o dersi başarmış sayılır. 2) (FX) notunu almış ise o dersi “şartlı” başarmış sayılır. Bir öğrencinin FX notu aldığı bir dersten başarılıolması için GANO’sunun en az 55 olması gerekir. (F) notunu almış ise o dersten başarısız sayılır. Türkiye Yüksek Öğretim ulusal Yeterlilikleri Çerçevesi (TYUYÇ) ve bu kapsamda TYUYÇ Sağlık Temel Alanı Yeterliliklerini (6. düzey-Lisans Eğitimi) kapsamaktadır.
- Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Sağlık Bilimleri Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (SABAK)
Beslenme ve Diyetetik Programı, lise ve dengi meslek liseleri çıkışlı , “Üniversite Seçme ve Yerleştirme Sınavları’nda aldıkları MF-3 ile bölüme girmeye hak kazanmış erkek ve kız öğrencilere diyetisyenlik mesleğinin eğitim öğretimini sağlamaktadır. Genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.
Mezunlar kamu ve özel sektörde, sağlık alanında kamu ve özel hastanelerde klinik diyetisyeni (diyabet diyetisyeni, renal bakım diyetisyeni, onkoloji diyetisyeni, geriatri diyetisyeni, poliklinik diyetisyeni, enteral-parenteral beslenme diyetisyeni, bariyatrik cerrahi diyetisyeni, diyaliz üniteleri diyetisyeni, yoğun bakım diyetisyeni ve kurum diyetisyeni) ve halk sağlığı diyetisyeni olarak çalışabilirler. Eğitim ve araştırma alanlarında, okul, banka, lokanta, oteller, yemek fabrikaları, besin endüstrisi, özel beslenme ve diyet danışmanlığı, sağlık klüpleri, fitness ve güzellik merkezleri, sporcu danışmanlığı, yaşlı ev bakım hizmetleri, gazete-mecmua yazarlığı, radyo-TV programcılığı alanlarında hem diyetisyen hem de yönetici olarak çalışabilirler. Akademisyen olarak mesleklerini icra edebilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030011327 | |
Qualification Title | Nutrition and Dietetics License | |
Awarding Body | NUH NACI YAZGAN UNIVERSITY | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://www.nny.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 18/07/2023 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Medicine | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description |
| |
Key Competencies | - | |
Further Info | Grading system:A 90-100B 80-89C 70-79D 60-69E 55-59FX 40-54F 0-39A student who has received A, B, C, D, and E grades is considered successful from that course. A student who has received FX grades from a course, the student is considered successful; in condition that GANO must be at least 55. A student who has received F has failed.Qualification requirements; Higer Education in Turkey National Qualifications Framework (HETNQF) and in this context, covers HETQF Health Basic Area Competencies (6th Level- Bachelors Education). | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Students who are graduates of high school and/or equivalent vocational schools, and having necessary score (science based) from the National University attendance exam are accepted to the programme. General admission requirements are being applied to start this programme. | |
Conditions for Success | Qualification requirements; Higer Education in Turkey National Qualifications Framework (HETNQF) and in this context, covers HETQF Health Basic Area Competencies (6th Level- Bachelors Education).A student is required to successfully complete the designated program of courses meet at least 240 ECTS credit requirement and have a minimum GANO Point of 55 will be graduate. Nuh Naci Yazgan University Undergraduate and Graduate Education and Examination by Law shall be applied for determining graduation requirements. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Alumni can be operated and / or can be employed as clinical dietitian(clinical dietitian, diabetes dietitian, renal care dietitian, oncology dietitian, geriatrics dietitian, enteral and parenteral dietitian, dietician of bariatric surgery, dialysis units dietitian), administrator or manager dietitian of various public institutions, food industry, individual diet counseling and training centers or academician. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address | |
QrCode |
TR0030011327
- Ability to acquire the necessary basic and social science related information as a dietician and use them in her lifetime.
- Ability to take the principles of protection and improvement of human and public health as his basis during the professional life.
- Ability to use the obtained information to improve the health level and quality of life of the public.
- Ability to follow the improvements in the fields of nutrition and dietetic.
- Ability to obtain the necessary information and skills in informatics and communication technologies to follow the contemporary technologic developments and to improve himself/herself in this field.
- Ability to apply the obtained information and skills in real life and to have lifelong learning behaviour.
- Ability to have professional ethics awareness.
- Ability to understand the basic values and culture of the society she is living in and to gain the skill to transform him/herself in a positive way.
- Ability to apply the scientific methods and techniques as a process.
- Ability to obtain skills for designing and applying experiments or projects and to analyse and interpret their results.
- Ability to plan the working procedures in the professional application area, to be member of a team, participate in common works and studies and to lead them.
- Ability to have the notions regarding anatomy, physiology, operation and sustainability of the biological systems which constitute the basics of the human health.
Grading system:A 90-100B 80-89C 70-79D 60-69E 55-59FX 40-54F 0-39A student who has received A, B, C, D, and E grades is considered successful from that course. A student who has received FX grades from a course, the student is considered successful; in condition that GANO must be at least 55. A student who has received F has failed.Qualification requirements; Higer Education in Turkey National Qualifications Framework (HETNQF) and in this context, covers HETQF Health Basic Area Competencies (6th Level- Bachelors Education).
Students who are graduates of high school and/or equivalent vocational schools, and having necessary score (science based) from the National University attendance exam are accepted to the programme. General admission requirements are being applied to start this programme.
Alumni can be operated and / or can be employed as clinical dietitian(clinical dietitian, diabetes dietitian, renal care dietitian, oncology dietitian, geriatrics dietitian, enteral and parenteral dietitian, dietician of bariatric surgery, dialysis units dietitian), administrator or manager dietitian of various public institutions, food industry, individual diet counseling and training centers or academician.
Qualification is continuous