Yeterlilik Kodu | TR0030016078 | |
Yeterlilik Adı | Beslenme ve Diyetetik Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.acibadem.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 18/07/2023 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Tıp | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO: 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve sürdürülmesi için bilimin aydınlattığı yolda ilerleyen, sağlıklı yaşam için gerekli standartları gerek teorik gerekse uygulamalı eğitim ve öğretim ile birleştirerek, bireysel, toplumsal ve küresel boyutta sağlıklı beslenme alışkanlıklarını yaygınlaştıracak, sürdürecek ve bilimsel çalışmalarla yenileyecek, mesleki etik kurallarını rehber edinmiş, ekip çalışmasına inanan, koruyucu ve tedavi edici sağlık profesyonellerinin bir parçası olacak diyetisyenler yetiştirmektir. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetleri 2 profesör, 4 Doktor Öğretim Üyesi, 3 Öğretim Görevlisi ve 5 Araştırma Görevlisi tarafından sağlanmaktadır. Yıllık kontenjanımız 60 öğrencidir. Öğretim Dili Türkçe'dir. Program, Beslenme ve Diyetetik alanı ile ilgili zorunlu dersler ile seçimlik dersler içermektedir. 3. Sınıfın sonunda halk sağlığı stajı yapılmaktadır. Öğrenciler, 7. ve 8. yarıyılda Acıbadem Sağlık Grubuna ve Sağlık Bakanlığına bağlı hastanelerde, diğer yandan catering firmalarında, spor kulüplerinde ve ilgi duydukları farklı alanlarda staj uygulamaları yapmak zorundadırlar. Bu program tam burslu olarak da sunulmaktadır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir. Okuma yazma yetkinliği
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Öğrencilerin değerlendirilmesi için ara sınav, quiz, pratik, staj, proje, rapor, ve final vb çeşitli ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanılmaktadır. Mezuniyet için programda genel not ortalamasının 4 üzerinden en az 2 olması beklenir. Dersler tabloda gösterildiği şekilde puanlanır ve harflendirilir. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur. • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Akreditasyon Kuruluşu Adı; Sağlık Bilimleri Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (SABAK) | |
Giriş Şartı | Beslenme ve Diyetetik Bölümü, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YKS) sonucu elde edilen (SAY) puan türüne göre öğrenci almaktadır. | |
Başarma Şartları | Öğrencinin mezun olabilmesi için programdaki tüm derslerini başarmış olması, FF, FG, NA ve U notuna sahip olmaması gerekir. Beslenme ve Diyetetik Programı’Nda öğrencinin asgari 240 AKTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması gerekmektedir. Öğrencilerin son sınıfta, Besleme ve Diyetetik Uygulamaları kapsamında yetişkin hastalıklarında ve çocuk hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi, yiyecek hizmetleri yönetimi, toplum sağlığı, sporcu beslenmesi ve ilgili alanlarda haftanın 4 günü ve toplam 1200 saat staj yapması ve stajları başarıyla tamamlaması gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlar, hastane, ana-çocuk sağlık merkezleri, diyaliz merkezleri, poliklinikler vb. kapsayan tüm sağlık birimleri, çeşitli kamu ve özel kuruluşların poliklinikleri, yiyecek içecek işletmeleri, oteller, huzurevleri, yaşlı bakım evleri, kreşler ve gıda sanayinde çalışabilmekte ve/veya üniversitelerin beslenme ve diyetetik bölümlerinde akademisyen olarak istihdam edilebilmektedir. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode |
TR0030016078
ISCO: 08
ISCO: 08
Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve sürdürülmesi için bilimin aydınlattığı yolda ilerleyen, sağlıklı yaşam için gerekli standartları gerek teorik gerekse uygulamalı eğitim ve öğretim ile birleştirerek, bireysel, toplumsal ve küresel boyutta sağlıklı beslenme alışkanlıklarını yaygınlaştıracak, sürdürecek ve bilimsel çalışmalarla yenileyecek, mesleki etik kurallarını rehber edinmiş, ekip çalışmasına inanan, koruyucu ve tedavi edici sağlık profesyonellerinin bir parçası olacak diyetisyenler yetiştirmektir.
Bölümün hedefi; beslenme bilimleri ve diyetetik alanında uzmanlaşmış mezunlar yetiştirmek, araştırma ve geliştirme hizmetleri sunan, bilimsel çalışmaları ve danışmanlıkları ile ulusal ve uluslararası platformda tanınan, değer gören ve tercih edilen bir bölüm olmaktır. Ayrıca, koruyucu ve tedavi edici sağlık hizmetlerinin bir parçası olarak toplumsal çalışmalar ve yayınlar yapmak, beslenme ve diyetetik bilim dalında referans olmaktır.Bu program İngilizce olarak da sunulmaktadır.
Eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetleri 2 profesör, 4 Doktor Öğretim Üyesi, 3 Öğretim Görevlisi ve 5 Araştırma Görevlisi tarafından sağlanmaktadır. Yıllık kontenjanımız 60 öğrencidir. Öğretim Dili Türkçe'dir. Program, Beslenme ve Diyetetik alanı ile ilgili zorunlu dersler ile seçimlik dersler içermektedir. 3. Sınıfın sonunda halk sağlığı stajı yapılmaktadır. Öğrenciler, 7. ve 8. yarıyılda Acıbadem Sağlık Grubuna ve Sağlık Bakanlığına bağlı hastanelerde, diğer yandan catering firmalarında, spor kulüplerinde ve ilgi duydukları farklı alanlarda staj uygulamaları yapmak zorundadırlar.
Bu program tam burslu olarak da sunulmaktadır.
- Beslenme /diyetetik ve bunu destekleyen alanlarda kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir, bunları eleştirel bir yaklaşımla bütünleştirir, problem çözme ve karar alma için kullanır.
- Diyetetiğin uygulama ortamlarında, bireylerin grupların toplumların beslenme durumlarını analiz eder, sorunları tanımlar, çözüm üretir, uygular, izler, değerlendirir, kayıt tutar, belgelendirir.
- Diyetetik uygulamalarını uluslarası standartlara uygun olarak ekip elemanı olma bilinç ve sorumluluğu ile bağımsız yürütür multidisipliner çalışır iç ve dış paydaşlarla paylaşım ve işbirliği yapar.
- Beslenme ve diyetetik alanında ekip lideri olma becerilerini geliştirir, bu becerilerini çalışanlar, hasta/müşteriler, tesis ve ürünlerin gelişimini planlama ve yönetmede kullanır.
- Yaşam boyu kendini geliştirmeyi amaç edinir, kişisel gelişim portföyü hazırlar, öğrenme gereksinimlerini belirler, planlar, mesleki eğitim faaliyetlerine katılır bunları belgelendirir/kredilendirir.
- Beslenme/sağlık alanında bilimsel gelişmeleri takip eder, verilerin güvenilirlik ve geçerliliklerini değerlendirir, beslenme bakım sürecinin yürütülmesinde kanıta dayalı kararlar alır.
- Diyetetik/beslenme hizmetlerinde yazma becerilerini kullanarak iletişim mataryelleri hazırlar yazılı ve sözlü olarak paylaşır davranış değişikliğini kolaylaştırıcı danışmanlık becerilerine sahiptir.
- Diyetetik uygulamalarında, yaş, hastalık durumu, özel durum, eğitim/uzmanlık durumu, kültürel çeşitlilik, çevre, yaşam tarzı gibi faktörlerin beslenme durumuna etkilerini bilir ve dikkate alır.
- Beslenme ve diyetetik alanındaki bilgi ve becerilerini toplumsal sorumluluk bilinci ile birleştirerek sağlığı , çevreyi ve kültürel değerleri koruyucu ve geliştirici eğitim aktiviteleri düzenler.
- Diyetetik/beslenme hizmetleri ve uygulamalarında mevzuatlara, diyetisyenler için hazırlanmış etik kodlara, ulusal, toplumsal, bilimsel ve kültürel değerlere uygun hareket eder ve rol model olur.
- Diyetetik ve beslenme hizmetlerinde kalite yönetimi, çevre ve kültürel değerlerin korunması, iş sağlığı ve güvenliği, sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet bilinci ile hareket eder.
- Diyetetik/ beslenme hizmetlerinde eleştirel düşünme, hasta/müşteri odaklı olma, risk alma, esneklik, zaman yönetimi ve iş önceliği vasıflarını sergiler.
- Diyetetiğin tüm uygulama ortamlarında, farklı insan grupları ve farklı kültürlerde araştırma projeleri planlar, yürütür, değerlendirir.
- Diyetetikte yetkin kişiler denetiminde farklı uygulama ortamlarında, hasta/sağlıklı bireyler üzerinde gerçekleştirilen uygulamalı eğitim sürecini tamamlamış yeterli uygulama deneyimi kazanmıştır.
- Mesleki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları, hastaları ve toplum ile iletişim kurmak için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır.
- Alanında bilgiye ulaşmak, yaygınlaştırmak için güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini en az “Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde” bilgisayar yazılımını etkin biçimde kullanır.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
Okuma yazma yetkinliği
Çoklu dil yetkinliği
Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
Dijital yetkinlik
Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
Vatandaşlık yetkinliği
Girişimcilik yetkinliği
Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
- Dört yıllık eğitimin ardından teorik, pratik ve staj uygulamalarını başarıyla tamamlayan mezunlar “Beslenme ve Diyetetik “ alanında lisans diploması derecesi ile "Diyetisyen" ünvanı alırlar.
- Diyetisyenlik, büyüme, gelişme ve ömür boyu tüm bireylerin sağlığının korunması, geliştirilmesi, yaşam kalitesinin arttırılması için beslenme biliminin ilkeleri doğrultusunda bireysel ve toplu beslenmenin plân ve programlarını düzenleyen; besin ögesi, besin ve beslenmeden kaynaklanan sağlık sorunlarını araştıran, değerlendiren, çözüm yolları bulan; var olan besin kaynaklarının ekonomi ve sağlık kurallarına uygun olarak kullanılmasını sağlayan, besin denetimini yapan, bu konularda fizyolojik, psikolojik ve sosyolojik olarak sağlıklı yaşam biçimlerinin benimsenmesi amacıyla bireyi ve toplumu bilgilendiren, bilinçlendiren, doğuştan ve sonradan oluşan hastalıklar ve diğer özel durumlarda tıbbî ve cerrahî tedavilere uygun, doğal ve tedavi edici besinlerin bileşimlerine göre diyet programı plânlayan, eğitim veren, eğitim programlarını plânlayan, uygulatan ve izleyen sağlık meslek alanıdır.
Öğrencilerin değerlendirilmesi için ara sınav, quiz, pratik, staj, proje, rapor, ve final vb çeşitli ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanılmaktadır. Mezuniyet için programda genel not ortalamasının 4 üzerinden en az 2 olması beklenir. Dersler tabloda gösterildiği şekilde puanlanır ve harflendirilir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Akreditasyon Kuruluşu Adı; Sağlık Bilimleri Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (SABAK)
Beslenme ve Diyetetik Bölümü, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YKS) sonucu elde edilen (SAY) puan türüne göre öğrenci almaktadır.
Mezunlar, hastane, ana-çocuk sağlık merkezleri, diyaliz merkezleri, poliklinikler vb. kapsayan tüm sağlık birimleri, çeşitli kamu ve özel kuruluşların poliklinikleri, yiyecek içecek işletmeleri, oteller, huzurevleri, yaşlı bakım evleri, kreşler ve gıda sanayinde çalışabilmekte ve/veya üniversitelerin beslenme ve diyetetik bölümlerinde akademisyen olarak istihdam edilebilmektedir.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030016078 | |
Qualification Title | Beslenme ve Diyetetik Undergraduate | |
Awarding Body | Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar University | |
Awarding Body Contact | Acıbadem Mehmet Ali Aydinlar University | |
Awarding Body Url | http://www.acibadem.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 18/07/2023 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Medicine | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | - | |
Key Competencies | - | |
Further Info | - | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | - | |
Conditions for Success | - | |
Progression Paths (Relationship Type) | - | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address | |
QrCode |
TR0030016078
Qualification is continuous