Yeterlilik Kodu | TR0030217253 | |
Yeterlilik Adı | Beslenme ve Diyetetik Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Gazi Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Emniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.gazi.edu.tr | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Tıp | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Beslenme ve Diyetetik programının amacı, öğrencilere mesleki yaşamlarında gerekli olacak temel bilgi, beceri ve yetenekleri kazandırmak, kişisel ve mesleki yaşamlarında topluma örnek olabilecek, alanındaki gelişmeleri yakından izleyen, zamanını verimli kullanan ve etkili iletişim kurma becerilerine sahip, bilimsel etik kurallarını benimsemiş, yaşam boyu öğrenmenin bilincinde olan, insana ve topluma duyarlı diyetisyenler yetiştirmektir. Bölümümüzde eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetleri 7 Profesör, 2 Doçent, 4 Doktor Öğretim Üyesi ve 2 Doktor Araştırma Görevlisi tarafından sağlanmaktadır. Öğretim Dili Türkçedir. Program Diyetisyenlik mesleği ile ilgili zorunlu teorik ve uygulamalı dersler içermektedir. Bunun yanında öğrencilere yine bu alanla ilgili 2., 3. ve 4. yıllarda mesleki seçmeli dersler ve kendi tercihlerine göre seçmeli dersler sunulmaktadır. 3. ve 4. yılda, uygulamaya yönelik olarak Toplum Sağlığında Beslenme, Klinik Beslenme Çocuk, Klinik Beslenme Yetişkin, Toplu Beslenme Sistemleri ve Dış Hastane ve Kurum ana başlıkları altında sunulan 5 alanda mesleki uygulamalar dersleri bulunmaktadır. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Kurumumuzdaki laboratuvarlarda ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya uygulamalı eğitimler yapılır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | (1) Öğrencilere kayıtlı oldukları yarıyıl/yıl sonunda her ders için bir başarı harf notu verilir. (2) Bu başarı harf notu, dersi veren öğretim elemanı tarafından takdir olunur. (3) Başarı harf notunun takdirinde öğrencinin ara sınav, yarıyıl/yıl sonu sınavı, yarıyıl içi çalışmalarındaki başarısı ile ders ve uygulamalara devamı göz önünde bulundurulur. Bu harf notunun hesaplanması ilgili akademik birim kurulunun önerisi, akademik birimin ilgili kurulunun kararı ve Senatonun onayıyla belirlenir. (4) Öğrencinin başarı notu 100 tam puan üzerinden belirlenir. Bu puana, ham başarı puanı denir. (5) Ham başarı puanı 25,00’ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız olur. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak Üniversite Eğitim Komisyonunun kararı ve Senato onayı ile hazırlanan yöntemlerden biri kullanılmak suretiyle, aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Yarıyıl/yıl sonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)’ye dönüştürülür.) 4) VZ: Dersten çekilme. (7) Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) ve (DD) notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış kabul edilir. Ancak mezun olabilmek için öğrencinin AGNO’sunun en az 2,00 olması gerekir | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur. • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
Sağlık Bilimleri Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (SABAK) Başlangıç: 13.03.2020 / Bitiş: 30.09.2025 | |
Giriş Şartı | Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. | |
Başarma Şartları | Öğrencilerin mezun olabilmeleri için 8 yarıyıldaki tüm dersleri başararak 240 AKTS kazanmış olmaları ve 05.09.2017 tarih ve 30171 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Gazi Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği nde belirtilen koşulları sağlaması gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlar, hastanelerde klinik diyetisyen veya yönetici diyetisyen olarak, çeşitli kamu kurum ve kuruluşlarında yönetici diyetisyen veya toplum sağlığı diyetisyeni, besin sanayinde, bireysel diyet danışma ve eğitim merkezlerinde çalışabilmekte ve/veya akademisyen olarak istihdam edilebilmektedir. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode |
TR0030217253
ISCO 08
ISCO 08
Beslenme ve Diyetetik programının amacı, öğrencilere mesleki yaşamlarında gerekli olacak temel bilgi, beceri ve yetenekleri kazandırmak, kişisel ve mesleki yaşamlarında topluma örnek olabilecek, alanındaki gelişmeleri yakından izleyen, zamanını verimli kullanan ve etkili iletişim kurma becerilerine sahip, bilimsel etik kurallarını benimsemiş, yaşam boyu öğrenmenin bilincinde olan, insana ve topluma duyarlı diyetisyenler yetiştirmektir. Bölümümüzde eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetleri 7 Profesör, 2 Doçent, 4 Doktor Öğretim Üyesi ve 2 Doktor Araştırma Görevlisi tarafından sağlanmaktadır. Öğretim Dili Türkçedir. Program Diyetisyenlik mesleği ile ilgili zorunlu teorik ve uygulamalı dersler içermektedir. Bunun yanında öğrencilere yine bu alanla ilgili 2., 3. ve 4. yıllarda mesleki seçmeli dersler ve kendi tercihlerine göre seçmeli dersler sunulmaktadır. 3. ve 4. yılda, uygulamaya yönelik olarak Toplum Sağlığında Beslenme, Klinik Beslenme Çocuk, Klinik Beslenme Yetişkin, Toplu Beslenme Sistemleri ve Dış Hastane ve Kurum ana başlıkları altında sunulan 5 alanda mesleki uygulamalar dersleri bulunmaktadır.
Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Kurumumuzdaki laboratuvarlarda ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya uygulamalı eğitimler yapılır.
- Diyetisyenlik mesleğinin gerektirdiği temel ve sosyal bilimlere ait bilgileri meslek yaşamı boyunca etkin bir şekilde kullanır.
- Mesleki yaşamı boyunca örnek teşkil edecek şekilde birey ve toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi ilkelerini kavrar.
- Edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyini ve yaşam kalitesini yükseltmek için kullanır.
- Beslenme ve diyetetik alanındaki gelişmeleri takip eder.
- Alanında kendini geliştirmede doğru ve güvenilir bilgiyi ve bilişim teknolojilerini kullanır.
- Yaşam boyu öğrenme bilinciyle mesleki açıdan kendini yeniler.
- Görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasal çerçevede mesleki etik bilincine uygun davranır.
- Mesleki bilgi ve becerilerini ulusal ve uluslararası düzeyde toplumun temel değerlerine ve kültürüne uygun olarak kullanır.
- Kalite yönetim süreçlerine uygun davranır.
- Alanı ile ilgili uygun yöntemlerle deney, proje ve araştırma yapar.
- Mesleki uygulama alanındaki ilgili disiplinler ile birlikte çalışır.
- Sağlıklı ve/veya hasta bireyin fizyolojik, çevresel, sosyo-kültürel gereksinimlerine uygun olarak bireye özgü mesleki bilgilerini uygular.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
(1) Öğrencilere kayıtlı oldukları yarıyıl/yıl sonunda her ders için bir başarı harf notu verilir.
(2) Bu başarı harf notu, dersi veren öğretim elemanı tarafından takdir olunur.
(3) Başarı harf notunun takdirinde öğrencinin ara sınav, yarıyıl/yıl sonu sınavı, yarıyıl içi çalışmalarındaki başarısı ile ders ve uygulamalara devamı göz önünde bulundurulur. Bu harf notunun hesaplanması ilgili akademik birim kurulunun önerisi, akademik birimin ilgili kurulunun kararı ve Senatonun onayıyla belirlenir.
(4) Öğrencinin başarı notu 100 tam puan üzerinden belirlenir. Bu puana, ham başarı puanı denir.
(5) Ham başarı puanı 25,00’ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız olur. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak Üniversite Eğitim Komisyonunun kararı ve Senato onayı ile hazırlanan yöntemlerden biri kullanılmak suretiyle, aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür.
(6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:
a)
Katsayılar Notlar
4.00 AA
3.50 BA
3.00 BB
2.50 CB
2.00 CC
1.50 DC
1.00 DD
0.50 FD
0.00 FF
b)
1) D: Devamsız,
2) G: Girmedi,
3) E: Eksik, (Yarıyıl/yıl sonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)’ye dönüştürülür.)
4) VZ: Dersten çekilme.
(7) Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) ve (DD) notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış kabul edilir. Ancak mezun olabilmek için öğrencinin AGNO’sunun en az 2,00 olması gerekir
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
- Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
- Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
- Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
- Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
- Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
- Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Sağlık Bilimleri Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (SABAK)
Başlangıç: 13.03.2020 / Bitiş: 30.09.2025
Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.
Mezunlar, hastanelerde klinik diyetisyen veya yönetici diyetisyen olarak, çeşitli kamu kurum ve kuruluşlarında yönetici diyetisyen veya toplum sağlığı diyetisyeni, besin sanayinde, bireysel diyet danışma ve eğitim merkezlerinde çalışabilmekte ve/veya akademisyen olarak istihdam edilebilmektedir.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030217253 | |
Qualification Title | Nutrition and Dietetics License | |
Awarding Body | Gazi University | |
Awarding Body Contact | Gazi University | |
Awarding Body Url | http://www.gazi.edu.tr | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Medicine | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | The aim of this programme is to educate the dietitian with the knowledge of basic academical issues as well as necessary skills and talents for the profession. Besides, the students are educated for combining the theoretical knowledge with practical; being the right model for community as an individual and professional; with the ability of improving themselves and managing the time, of structuring effective communication; with the responsibility of obeying the scientific ethical rules; of being sensitive to human being, society and nature, and being aware of the importance of life-long learning. In our department has 7 Professor, 2 Associated Professor, 4 Assistant Professor and 2 doctoral research assistant. Language of instruction is Turkish. The program includes compulsory theoric and practical courses related to the profession of dietetics. In addition, professional electives and elective courses are given to the students on this field again in the years of 2, 3 and 4 according to their preferences. In years of 3 and 4, the "Training" courses "Practice in Community Health Nutrition", "Clinical Child Nutrition Training", "Clinical Adult Nutrition Training", "Institutional Food System Training" and "Foreign Hospital and Institution Programme" are given under the main headings provided 5 Area depending on the application. | |
Learning Environments | Education and training are carried out in the form of formal, open or distance education. Internships or practical training are provided in laboratories in our institution or in industry, healthcare institutions and workplaces. | |
Description |
| |
Key Competencies | Possesses the key competencies listed below at an advanced level.
| |
Further Info | (1) For each course taken, students are given a letter success grade at the end of the semester/year. (2) This grade is given by the instructor of the course. (3) While evaluating the letter grade, the student's success in midterm exam, semester / year-end exam, mid-term studies and attendance to lessons and practices are taken into consideration. The calculation of the letter grade is determined by the approval of the related academic unit and the Senate. (4) The success grade of a student is calculated over 100 points. This grade is called raw success point. (5) A student whose raw success point is under 25.00 is directly given an FF grade and the student fails the course. The success grade of a student whose raw success point is 25.00 and above is evaluated by using the methods determined by the board decisions of the Educational Commission of the University and the Senate; with the letter grades of which coefficients and explanations are mentioned below. After this evaluation, it is also possible that the raw success points 25.00 and above may become FF letter grades. (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF
b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Did not Attend the Course 2) G: Did not Attend the Exam 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) 4) VZ: Withdrawn (7) A student whose letter success grade is (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) or (DD) is considered as succeeded the course. However, the CumGPA (Cumulative Grade Point Average) of the student must be at least 2,00 for graduation. | |
Quality Assurance | To oversee the quality of higher education programs; - YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions. - "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. - "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education. 2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma. 4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. As a result of the evaluation made by the Health Sciences Education Programs Accreditation Board, our department's education program was entitled to receive accreditation from the Association of Evaluation and Accreditation of Health Sciences Programs (SABAK) for 5 years between 13.03.2020-30.09.2025. | |
Access Requirements | General admission requirements for Turkish and foreign students apply to start the program. | |
Conditions for Success | In order to graduate, students succeed all courses in eight semesters need to be completed at least 240 ECTS and It is required to meet the conditions stated in Gazi University Associate and Undergraduate Education and Examination Regulations published in the Official Gazette dated 05.09.2017 and numbered 30171. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates can work as a clinical dietician or administrative dietician in hospitals, as an executive dietician or community health dietician in various public institutions and organizations, in the food industry, in individual diet consultancy and training centers and / or can be employed as academicians. | |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address | |
QrCode |
TR0030217253
ISCO 08
ISCO 08
The aim of this programme is to educate the dietitian with the knowledge of basic academical issues as well as necessary skills and talents for the profession. Besides, the students are educated for combining the theoretical knowledge with practical; being the right model for community as an individual and professional; with the ability of improving themselves and managing the time, of structuring effective communication; with the responsibility of obeying the scientific ethical rules; of being sensitive to human being, society and nature, and being aware of the importance of life-long learning. In our department has 7 Professor, 2 Associated Professor, 4 Assistant Professor and 2 doctoral research assistant. Language of instruction is Turkish. The program includes compulsory theoric and practical courses related to the profession of dietetics. In addition, professional electives and elective courses are given to the students on this field again in the years of 2, 3 and 4 according to their preferences. In years of 3 and 4, the "Training" courses "Practice in Community Health Nutrition", "Clinical Child Nutrition Training", "Clinical Adult Nutrition Training", "Institutional Food System Training" and "Foreign Hospital and Institution Programme" are given under the main headings provided 5 Area depending on the application.
Education and training are carried out in the form of formal, open or distance education. Internships or practical training are provided in laboratories in our institution or in industry, healthcare institutions and workplaces.
- Use the knowledge of basic and social sciences required by the profession of dietitian effectively throughout his/her professional life.
- Comprehends the principles of protection and development of individual and community health in the course of his professional life.
- Uses his/her knowledge to improve the health level and quality of life of the society.
- Follow the developments in the discipline of nutrition and dietetics.
- Uses correct and reliable information and informatic technologies in self-development.
- It renews itself professionally with the awareness of lifelong learning.
- He/she acts in accordance with the professional ethical consciousness within the legal framework related to his/her duties, rights and responsibilities.
- Use their professional knowledge and skills in accordance with the basic values and culture of the society at national and international level.
- Use their professional knowledge and skills in accordance with the basic values and culture of the society at national and international level.
- Use their professional knowledge and skills in accordance with the basic values and culture of the society at national and international level.
- Use their professional knowledge and skills in accordance with the basic values and culture of the society at national and international level.
- Applies personal knowledge specific to the physiological, environmental and socio-cultural needs of healthy and / or sick individuals.
Possesses the key competencies listed below at an advanced level.
- Reading and writing competence
- Multilingual competence
- Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
- Digital competence
- Personal, social and learning to learn competence
- Citizenship competence
- Entrepreneurial competence
- Cultural awareness and expression competence
(1) For each course taken, students are given a letter success grade at the end of the semester/year.
(2) This grade is given by the instructor of the course.
(3) While evaluating the letter grade, the student's success in midterm exam, semester / year-end exam, mid-term studies and attendance to lessons and practices are taken into consideration. The calculation of the letter grade is determined by the approval of the related academic unit and the Senate.
(4) The success grade of a student is calculated over 100 points. This grade is called raw success point.
(5) A student whose raw success point is under 25.00 is directly given an FF grade and the student fails the course. The success grade of a student whose raw success point is 25.00 and above is evaluated by using the methods determined by the board decisions of the Educational Commission of the University and the Senate; with the letter grades of which coefficients and explanations are mentioned below. After this evaluation, it is also possible that the raw success points 25.00 and above may become FF letter grades.
(6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below:
a)
Coefficients Letter Success Grades
4.00 AA
3.50 BA
3.00 BB
2.50 CB
2.00 CC
1.50 DC
1.00 DD
0.50 FD
0.00 FF
b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are:
1) D: Did not Attend the Course
2) G: Did not Attend the Exam
3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF)
4) VZ: Withdrawn
(7) A student whose letter success grade is (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) or (DD) is considered as succeeded the course. However, the CumGPA (Cumulative Grade Point Average) of the student must be at least 2,00 for graduation.
To oversee the quality of higher education programs;
- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.
- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.
2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.
4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
As a result of the evaluation made by the Health Sciences Education Programs Accreditation Board, our department's education program was entitled to receive accreditation from the Association of Evaluation and Accreditation of Health Sciences Programs (SABAK) for 5 years between 13.03.2020-30.09.2025.
General admission requirements for Turkish and foreign students apply to start the program.
Graduates can work as a clinical dietician or administrative dietician in hospitals, as an executive dietician or community health dietician in various public institutions and organizations, in the food industry, in individual diet consultancy and training centers and / or can be employed as academicians.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
Qualification is continuous