Yeterlilik Kodu

TR0030033158

Yeterlilik Adı
Bilgisayar Mühendisliği (İngilizce) Lisans Diploması
Sorumlu Kurumİzmir Ekonomi Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiFevzi Çakmak, Sakarya Cd. No:156, 35330 Balçova/İzmir
Sorumlu Kurum URLhttps://www.ieu.edu.tr/tr
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Yazılım ve uygulamalar geliştirme ve analizi
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Programın amacı, mezunlarına, hesaplama teknolojilerinde teorik altyapı oluşturacak temel bilimsel prensipleri ve bu prensipleri pratik uygulamaya dönüştürebilecek mühendislik becerilerini kazandırmaktır. Mezuniyet sonrasında, öğrenciler, bilgisayar profesyonelleri olarak kariyerlerini sürdürebilir veya isterlerse daha üst düzeyde akademik çalışma yapabilirler. Mezunlar, esnek bir şekilde ve kısa zamanda endüstrinin farklı sektörlerinde geniş alanlara katılabilecek profesyoneller olacaktır.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Matematik, Fen Bilimleri ve Bilgisayar Mühendisliği konularında yeterli bilgi sahibidir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır.
  • Karmaşık Bilgisayar Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
  • Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular.
  • Bilgisayar Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
  • Karmaşık Bilgisayar Mühendisliği problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar.
  • Bilgisayar Mühendisliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler.
  • Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır.
  • Bilgisayar Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır.
  • Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir.
  • Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. 
  • Bir yabancı dili kullanarak Bilgisayar Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1)
  • İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.
  • Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Bilgisayar Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. Ölçme ve değerlendirmede katılım, ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde derste bulunan tüm öğrenciler dikkate alınarak başarı notları hesaplanır ve harf’e veya not’a dayalı sistemler kullanılır.

Ölçme ve değerlendirmede aşağıda verilen İzmir Ekonomi Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği Madde 24 uygulanır.

MADDE 24 – (1) Dersin başarısının tespitinde dikkate alınacak dönem içi ve dönem sonu sınav, ödev, uygulama ve benzeri değerlendirme ölçütleri ile bu ölçütlerin ağırlıkları, dersi veren öğretim üyeleri/öğretim görevlileri tarafından belirlenir. Değerlendirme ölçütleri ve ağırlıkları, Üniversitenin web sitesinde yayınlanan AKTS Kataloğunda, dersin tanıtım sayfasında öğrencilere duyurulur.

(2) Öğrencilerin herhangi bir dersteki başarısı, değerlendirme ölçütleri göz önüne alınarak, dersi veren öğretim elemanınca harf notlarından birisi ile belirlenir. Harf notunun takdirinde öğrencinin ara sınav, dönem sonu sınavı, dönem içi çalışmalarındaki başarısı ile ders ve uygulamalara devamı göz önünde bulundurulur.

a)(Değişik:RG-17/8/2015-29448)  Not ortalaması hesaplarına katılan harf notlarının katsayı, puan ve statüsü aşağıda belirtilmiştir:

Puan        Dönem Ders Notu         Katsayı                Statü

90-100                     AA                          4,00                    Başarılı

85-89                        BA                          3,50                   Başarılı

80-84                        BB                          3,00                    Başarılı

75-79                        CB                          2,50                    Geçer

70-74                        CC                          2,00                    Geçer

65-69                        DC                          1,50                    Koşullu Geçer

60-64                        DD                          1,00                    Koşullu Geçer

50-59                        FD                          0,50                     Başarısız- Kalır

49 ve aşağısı          FF                           0,00                     Başarısız - Kalır

b)(Değişik:RG-17/8/2015-29448) NA (Devamsız) notu, derse devam yükümlülüklerini sağlamayan ve/veya ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmeyen öğrencilere dersi veren öğretim elemanı tarafından takdir olunur. Not ortalamaları hesabında NA notunun katsayısı 0,00 (sıfır) olarak işlem görür.

 (3) Ortalamalara katılmayan notlar aşağıda belirtilmiştir:

a) S (yeterli) notu, kredisiz derslerde başarılı olan öğrencilere verilir.

b) U (yetersiz) notu, kredisiz derslerde başarısız olan öğrencilere verilir.

c) EX (muaf) notu, müfredatlarda yer alan bazı derslerden muaf olan öğrencilere verilir.

ç) I (eksik) notu, dersi veren öğretim elemanının kabul edeceği geçerli bir nedenle ders için gerekli koşulları dönem veya yaz okulu sonunda tamamlayamayan öğrencilere verilir. I notunun, dönem veya yaz okulu notlarının son veriliş tarihinden itibaren bir hafta içinde harf notuna çevrilmesi gerekir. Ancak, özel durumlarda bu süreyi aşan harf notuna çevrilme işlemlerinin bir sonraki dönemin ders kayıtlarının başlama tarihinden en az iki hafta öncesine kadar yapılması gerekir. Özel durumlardaki bu işlemler dersin verildiği bölüm başkanlığının önerisi üzerine ve o bölümün bağlı bulunduğu birimin yönetim kurulu kararı ile gerçekleştirilir. Süresi içinde harf notuna çevrilmeyen I notu kendiliğinden FF veya U notuna dönüşür.

d) (Değişik cümle:RG-14/7/2017- 30124) W (çekilmiş) notu, danışmanının önerisi ve dersi veren öğretim üyesinin izni ile çekilmesine izin verilen bir ders için kullanılır. (Ek cümle:RG-14/7/2017- 30124) Dersten çekilme, akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılır. Bir öğrenci; ön lisans/lisans programının ilk iki dönemindeki zorunlu derslerden, yükseltmek üzere aldığı derslerden, tekrarlamak zorunda olduğu, daha önce W notu aldığı ve not ortalamasına katılmayan derslerden çekilemez. Lisans birinci sınıf öğrencileri sadece; planlarında seçmeli ders niteliğinde yer alan serbest genel eğitim derslerinden çekilebilir. Bir öğrenciye bir dönemde çift ana dal, yan dal veya sertifika programı dersleri dâhil en çok bir ders olmak üzere; bütün ön lisans öğrenimi boyunca en çok iki dersten, bütün lisans öğrenimi boyunca en çok altı dersten danışmanın önerisi ve öğretim üyesinin izniyle çekilme izni verilebilir. Üniversite ile yurt dışındaki eğitim kurumları veya resmi kuruluşlar arasında imzalanmış olan protokoller kapsamında Üniversitede öğrenim gören değişim öğrencilerinin dersten çekilme işlemi Uluslararası İlişkiler Ofisi Müdürlüğünün önerisi ve öğretim üyesinin izni ile yapılabilir. Bu durumdaki öğrenciler için W notuna ilişkin kurallar uygulanmaz.

e) (Ek:RG-28/8/2013-28749) NI (not ortalamasına katılmayan notu), öğrencinin kayıtlı olduğu program veya programların not ortalamasına katılmamak koşuluyla aldığı dersleri tanımlamak üzere verilir. Bu not, öğrencinin ilgili dersten aldığı harf notu ile birlikte öğrencinin not belgesinde gösterilir. Bu statüdeki dersler öğrencinin kayıtlı olduğu programın derslerine sayılmaz.

f) (Ek:RG-22/1/2014-28890) P (Başarılı devam) notu, not ortalamalarına katılmayan ve süresi bir dönemden fazla olan derslerde, ilgili dönemde yapılması beklenen akademik çalışmaları düzenli bir şekilde yerine getiren öğrencilere verilir.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Bölümler ayrıca, BOLOGNA kriterleri, EUR-ACE ve MÜDEK akreditasyon kuralları gereğince gerekli olan tüm çalışmaları yaparlar. Bununla birlikte her öğrenci ve her ders bireysel olarak program yeterliliklerine uygun olarak takip edilir ve her bir öğrencinin programın gerektirdiği tüm yeterlilikleri kazandığı ispat edilir.

Mühendislik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MÜDEK)

Başlangıç: 01.05.2014 / Bitiş: 30.09.2025

Giriş Şartı

İzmir Ekonomi Üniversitesi lise ve dengi okullardan mezun olan TC uyruklu öğrencileri Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi giriş sınavı ile kabul etmektedir.

Lise ve dengi okullardan mezun olan uluslararası öğrenciler kabul kriterlerini sağladıkları takdirde İzmir Ekonomi Üniversitesi’ne doğrudan başvurma hakkı elde ederler. Kabul kriterleri uluslararası tanınırlığı olan sınavların (örn., SAT, GCE, IB) ya da bazı ülkelerin (örn. Syria, Iran, China) üniversite giriş sınavlarının puanlarını kapsamaktadır.

Lisans programlarına başvuru ve kabul süreci ile ilgili detaylı bilgiye ulaşmak için aşağıda verilen web sayfası ziyaret edilebilir.

https://www.ieu.edu.tr/tr/bylaws/type/read/id/72

Başarma ŞartlarıBu programdan mezun olabilmek için öğrencilerin; Öğretim programlarında belirlenen tüm derslerden en az DD/S notu alarak minimum 240 AKTS kredisinden başarılı olmaları, 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları, zorunlu stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları gerekmektedir. Ayrıca MÜDEK/EUR-ACE akreditasyonları gereği programa özgü program yeterliliklerinin kazanmaları gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bilgisayar Mühendisliği Bölümü mezunları; bir bankanın, üniversitenin, hastanenin, özel firmanın ya da kamu kurulusunun bilgi işlem departmanında görev alabilecekleri gibi, üretici firmaların üretim, pazarlama, finansman/muhasebe, insan kaynakları ve/veya AR-GE bölümlerinde sistem çözümleyici, uygulama programcısı, veri tabanı yöneticisi, ağ tasarımcısı, güvenlik yöneticisi, sistem değerlendiricisi, sistem programcısı, sistem tasarımcısı, standart ve yöntemler denetleyicisi, son kullanıcı desteği uzmanı, uygulama programcısı olarak da çalışabilirler. Bilgisayar Mühendisliği Bölümü mezunlarının yeniliklere açık ve değişen teknolojiye çabuk uyum sağlayabilmeleri nedeniyle teknolojik ürün satış-destek mühendisi, iletişim mühendisi, bilişim teknolojileri uzmanı olarak istihdamları mümkün olmaktadır.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030033158


Yeterlilik Adı
Bilgisayar Mühendisliği (İngilizce) Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
İzmir Ekonomi Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Fevzi Çakmak, Sakarya Cd. No:156, 35330 Balçova/İzmir

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Programın amacı, mezunlarına, hesaplama teknolojilerinde teorik altyapı oluşturacak temel bilimsel prensipleri ve bu prensipleri pratik uygulamaya dönüştürebilecek mühendislik becerilerini kazandırmaktır. Mezuniyet sonrasında, öğrenciler, bilgisayar profesyonelleri olarak kariyerlerini sürdürebilir veya isterlerse daha üst düzeyde akademik çalışma yapabilirler. Mezunlar, esnek bir şekilde ve kısa zamanda endüstrinin farklı sektörlerinde geniş alanlara katılabilecek profesyoneller olacaktır.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Matematik, Fen Bilimleri ve Bilgisayar Mühendisliği konularında yeterli bilgi sahibidir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır.
  • Karmaşık Bilgisayar Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
  • Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular.
  • Bilgisayar Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
  • Karmaşık Bilgisayar Mühendisliği problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar.
  • Bilgisayar Mühendisliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler.
  • Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır.
  • Bilgisayar Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır.
  • Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir.
  • Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. 
  • Bir yabancı dili kullanarak Bilgisayar Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1)
  • İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.
  • Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Bilgisayar Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. Ölçme ve değerlendirmede katılım, ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde derste bulunan tüm öğrenciler dikkate alınarak başarı notları hesaplanır ve harf’e veya not’a dayalı sistemler kullanılır.

Ölçme ve değerlendirmede aşağıda verilen İzmir Ekonomi Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği Madde 24 uygulanır.

MADDE 24 – (1) Dersin başarısının tespitinde dikkate alınacak dönem içi ve dönem sonu sınav, ödev, uygulama ve benzeri değerlendirme ölçütleri ile bu ölçütlerin ağırlıkları, dersi veren öğretim üyeleri/öğretim görevlileri tarafından belirlenir. Değerlendirme ölçütleri ve ağırlıkları, Üniversitenin web sitesinde yayınlanan AKTS Kataloğunda, dersin tanıtım sayfasında öğrencilere duyurulur.

(2) Öğrencilerin herhangi bir dersteki başarısı, değerlendirme ölçütleri göz önüne alınarak, dersi veren öğretim elemanınca harf notlarından birisi ile belirlenir. Harf notunun takdirinde öğrencinin ara sınav, dönem sonu sınavı, dönem içi çalışmalarındaki başarısı ile ders ve uygulamalara devamı göz önünde bulundurulur.

a)(Değişik:RG-17/8/2015-29448)  Not ortalaması hesaplarına katılan harf notlarının katsayı, puan ve statüsü aşağıda belirtilmiştir:

Puan        Dönem Ders Notu         Katsayı                Statü

90-100                     AA                          4,00                    Başarılı

85-89                        BA                          3,50                   Başarılı

80-84                        BB                          3,00                    Başarılı

75-79                        CB                          2,50                    Geçer

70-74                        CC                          2,00                    Geçer

65-69                        DC                          1,50                    Koşullu Geçer

60-64                        DD                          1,00                    Koşullu Geçer

50-59                        FD                          0,50                     Başarısız- Kalır

49 ve aşağısı          FF                           0,00                     Başarısız - Kalır

b)(Değişik:RG-17/8/2015-29448) NA (Devamsız) notu, derse devam yükümlülüklerini sağlamayan ve/veya ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmeyen öğrencilere dersi veren öğretim elemanı tarafından takdir olunur. Not ortalamaları hesabında NA notunun katsayısı 0,00 (sıfır) olarak işlem görür.

 (3) Ortalamalara katılmayan notlar aşağıda belirtilmiştir:

a) S (yeterli) notu, kredisiz derslerde başarılı olan öğrencilere verilir.

b) U (yetersiz) notu, kredisiz derslerde başarısız olan öğrencilere verilir.

c) EX (muaf) notu, müfredatlarda yer alan bazı derslerden muaf olan öğrencilere verilir.

ç) I (eksik) notu, dersi veren öğretim elemanının kabul edeceği geçerli bir nedenle ders için gerekli koşulları dönem veya yaz okulu sonunda tamamlayamayan öğrencilere verilir. I notunun, dönem veya yaz okulu notlarının son veriliş tarihinden itibaren bir hafta içinde harf notuna çevrilmesi gerekir. Ancak, özel durumlarda bu süreyi aşan harf notuna çevrilme işlemlerinin bir sonraki dönemin ders kayıtlarının başlama tarihinden en az iki hafta öncesine kadar yapılması gerekir. Özel durumlardaki bu işlemler dersin verildiği bölüm başkanlığının önerisi üzerine ve o bölümün bağlı bulunduğu birimin yönetim kurulu kararı ile gerçekleştirilir. Süresi içinde harf notuna çevrilmeyen I notu kendiliğinden FF veya U notuna dönüşür.

d) (Değişik cümle:RG-14/7/2017- 30124) W (çekilmiş) notu, danışmanının önerisi ve dersi veren öğretim üyesinin izni ile çekilmesine izin verilen bir ders için kullanılır. (Ek cümle:RG-14/7/2017- 30124) Dersten çekilme, akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılır. Bir öğrenci; ön lisans/lisans programının ilk iki dönemindeki zorunlu derslerden, yükseltmek üzere aldığı derslerden, tekrarlamak zorunda olduğu, daha önce W notu aldığı ve not ortalamasına katılmayan derslerden çekilemez. Lisans birinci sınıf öğrencileri sadece; planlarında seçmeli ders niteliğinde yer alan serbest genel eğitim derslerinden çekilebilir. Bir öğrenciye bir dönemde çift ana dal, yan dal veya sertifika programı dersleri dâhil en çok bir ders olmak üzere; bütün ön lisans öğrenimi boyunca en çok iki dersten, bütün lisans öğrenimi boyunca en çok altı dersten danışmanın önerisi ve öğretim üyesinin izniyle çekilme izni verilebilir. Üniversite ile yurt dışındaki eğitim kurumları veya resmi kuruluşlar arasında imzalanmış olan protokoller kapsamında Üniversitede öğrenim gören değişim öğrencilerinin dersten çekilme işlemi Uluslararası İlişkiler Ofisi Müdürlüğünün önerisi ve öğretim üyesinin izni ile yapılabilir. Bu durumdaki öğrenciler için W notuna ilişkin kurallar uygulanmaz.

e) (Ek:RG-28/8/2013-28749) NI (not ortalamasına katılmayan notu), öğrencinin kayıtlı olduğu program veya programların not ortalamasına katılmamak koşuluyla aldığı dersleri tanımlamak üzere verilir. Bu not, öğrencinin ilgili dersten aldığı harf notu ile birlikte öğrencinin not belgesinde gösterilir. Bu statüdeki dersler öğrencinin kayıtlı olduğu programın derslerine sayılmaz.

f) (Ek:RG-22/1/2014-28890) P (Başarılı devam) notu, not ortalamalarına katılmayan ve süresi bir dönemden fazla olan derslerde, ilgili dönemde yapılması beklenen akademik çalışmaları düzenli bir şekilde yerine getiren öğrencilere verilir.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Bölümler ayrıca, BOLOGNA kriterleri, EUR-ACE ve MÜDEK akreditasyon kuralları gereğince gerekli olan tüm çalışmaları yaparlar. Bununla birlikte her öğrenci ve her ders bireysel olarak program yeterliliklerine uygun olarak takip edilir ve her bir öğrencinin programın gerektirdiği tüm yeterlilikleri kazandığı ispat edilir.

Mühendislik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MÜDEK)

Başlangıç: 01.05.2014 / Bitiş: 30.09.2025


Giriş Şartı

İzmir Ekonomi Üniversitesi lise ve dengi okullardan mezun olan TC uyruklu öğrencileri Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi giriş sınavı ile kabul etmektedir.

Lise ve dengi okullardan mezun olan uluslararası öğrenciler kabul kriterlerini sağladıkları takdirde İzmir Ekonomi Üniversitesi’ne doğrudan başvurma hakkı elde ederler. Kabul kriterleri uluslararası tanınırlığı olan sınavların (örn., SAT, GCE, IB) ya da bazı ülkelerin (örn. Syria, Iran, China) üniversite giriş sınavlarının puanlarını kapsamaktadır.

Lisans programlarına başvuru ve kabul süreci ile ilgili detaylı bilgiye ulaşmak için aşağıda verilen web sayfası ziyaret edilebilir.

https://www.ieu.edu.tr/tr/bylaws/type/read/id/72


Başarma Şartları
Bu programdan mezun olabilmek için öğrencilerin; Öğretim programlarında belirlenen tüm derslerden en az DD/S notu alarak minimum 240 AKTS kredisinden başarılı olmaları, 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları, zorunlu stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları gerekmektedir. Ayrıca MÜDEK/EUR-ACE akreditasyonları gereği programa özgü program yeterliliklerinin kazanmaları gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bilgisayar Mühendisliği Bölümü mezunları; bir bankanın, üniversitenin, hastanenin, özel firmanın ya da kamu kurulusunun bilgi işlem departmanında görev alabilecekleri gibi, üretici firmaların üretim, pazarlama, finansman/muhasebe, insan kaynakları ve/veya AR-GE bölümlerinde sistem çözümleyici, uygulama programcısı, veri tabanı yöneticisi, ağ tasarımcısı, güvenlik yöneticisi, sistem değerlendiricisi, sistem programcısı, sistem tasarımcısı, standart ve yöntemler denetleyicisi, son kullanıcı desteği uzmanı, uygulama programcısı olarak da çalışabilirler. Bilgisayar Mühendisliği Bölümü mezunlarının yeniliklere açık ve değişen teknolojiye çabuk uyum sağlayabilmeleri nedeniyle teknolojik ürün satış-destek mühendisi, iletişim mühendisi, bilişim teknolojileri uzmanı olarak istihdamları mümkün olmaktadır.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030033158

Qualification Title
Bachelor of Science in Computer Engineering
Awarding Bodyİzmir University of Economics
Awarding Body ContactFevzi Çakmak, Sakarya Cd. No:156, 35330 Balçova/İzmir
Awarding Body Urlhttp://www.ieu.edu.tr/tr
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024
TQF Level 6
Thematic AreasSoftware and applications development and analysis
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

The aim of the program is to provide graduates with the basic scientific principles that will form a theoretical basis in computing technologies and the engineering skills that can transform these principles into practical application. After graduation, students can pursue careers as computer professionals or pursue higher-level academic study if they wish. Graduates will be professionals who can join a wide range of different sectors of the industry flexibly and in a short time.

Learning Environments

Education and training are carried out in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is provided as internships or workplace training in laboratories and workshops within higher education institutions or in industry, healthcare institutions and workplaces.

Description
  • To have adequate knowledge in Mathematics, Science and Computer Engineering; to be able to use theoretical and applied information in these areas on complex engineering problems.
  • To be able to identify, define, formulate, and solve complex Computer Engineering problems; to be able to select and apply proper analysis and modeling methods for this purpose.
  • To be able to design a complex system, process, device or product under realistic constraints and conditions, in such a way as to meet the requirements; to be able to apply modern design methods for this purpose.
  • To be able to devise, select, and use modern techniques and tools needed for analysis and solution of complex problems in Computer Engineering applications; to be able to use information technologies effectively.
  • To be able to design and conduct experiments, gather data, analyze and interpret results for investigating complex engineering problems or Computer Engineering research topics.
  • To be able to work efficiently in Computer Engineering disciplinary and multi-disciplinary teams; to be able to work individually.
  • To be able to communicate effectively in Turkish, both orally and in writing; to be able to author and comprehend written reports, to be able to prepare design and implementation reports, to present effectively, to be able to give and receive clear and comprehensible instructions.
  • To have knowledge about global and social impact of Computer Engineering practices on health, environment, and safety; to have knowledge about contemporary issues as they pertain to engineering; to be aware of the legal ramifications of Computer Engineering solutions.
  • To be aware of ethical behavior, professional and ethical responsibility; to have knowledge about standards utilized in engineering applications.
  • To have knowledge about industrial practices such as project management, risk management, and change management; to have awareness of entrepreneurship and innovation; to have knowledge about sustainable development.
  • To be able to collect data in the area of Computer Engineering, and to be able to communicate with colleagues in a foreign language.
  • To be able to speak a second foreign language at a medium level of fluency efficiently.
  • To recognize the need for lifelong learning; to be able to access information, to be able to stay current with developments in science and technology; to be able to relate the knowledge accumulated throughout the human history to Computer Engineering.
Key Competencies

Possesses the key competencies listed below at an advanced level.

  • Literacy competency
  • Multilingual proficiency
  • Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social, and learning to learn competences.
  • Civic competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression competence
Further Info

Measurement and evaluation methods; Exam types and their contribution to the course success grade are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education (YÖK) on these issues. Different methods such as participation, homework, project, practice, midterm exam and final exam are used in measurement and evaluation. In evaluating student success, success grades are calculated by taking into account all students in the course and letter or grade-based systems are used.

In measurement and evaluation, Article 24 of the Izmir University of Economics Associate and Undergraduate Education and Examination Regulation, given below, applies.

ARTICLE 24 – (1) The grading criteria, such as semester and end of semester exams, assignments, applications, and etc.to be taken into consideration in determining the success of the course, and their percentages are determined by the faculty members/lecturers that teach the courses.  The grading criteria and their percentages are announced to the students on the University web page for ECTS Catalogue.

(2) Students’ success for any course is determined by the instructor that teaches the course with a letter grade by taking the grading criteria into consideration. In the appraisal of the letter grade, students’ performance in the mid-term, end of semester exam, and semester studies, and his/her attendance to courses and applications are taken into consideration.

a) (Change:OG-17.08.2015/29448)The coefficients, points, and status for the letter grades included in calculating the grade averages are stated below:

Points                         Grades                Coefficient               Status

90-100                            AA                           4.00                 Successful

85-89                              BA                           3.50                 Successful

80-84                              BB                            3.00                 Successful

75-79                              CB                            2.50                 Pass

70-74                              CC                            2.00                 Pass

65-69                              DC                           1.50                  Conditional Pass

60-64                              DD                           1.00                  Conditional Pass

50-59                              FD                            0.50                  Unsuccessful-Fail

49 and below                  FF                            0.00                   Unsuccessful-Fail

 

b) (Change OG 28.08.2013/28749) (Change:OG-17.08.2015/29448) Grade of NA (non-attendance) is issued by the instructor for students, who fail to fulfill the attendance and/or requirements of the course. Grade of NA is considered as 0, 00 (zero) in in calculating the grade averages.

(3) The grades that are not included in the averages are specified below:

a) Grade of S (Satisfactory) is given to students who are successful in non-credited courses.

b) Grade of U (Unsatisfactory) is given to students who are unsuccessful in non-credited courses.

c) Grade of EX (Exempt), is given to students who are exempt from some of the courses in the curriculum.

ç) Grade of I (Incomplete), is given to students who are not able to meet all the course requirements at the end of the semester or summer school due to a valid justification accepted by the instructor. Students who receive a letter grade “I” must complete their missing course requirements and receive a letter grade within one week following the date the end of semester or summer school grades submitted.  However, in the event of special cases, this period can be extended until two weeks before the beginning of registration for the next semester, upon the recommendation of the respective department head and the decision of the respective administrative board. Otherwise, grade of “I” will automatically become grade of “FF” or grade of “U”.

d) (Change:OG-17.08.2015/29448) (Change OG 01.06.2016/29729)  Grade of W (Withdrawal) is used for courses the student withdraws from upon the recommendation of the advisor and the permission of the instructor that teaches the course. (Add OG-14/7/2017- 30124) Student can withdraw on the dates specified in the academic calendar. A student is not allowed to withdraw from compulsory courses, courses taken to increase the grades, courses he/she has to repeat, and received grade “W” before, which are not included in the grade average, during the first two semesters of his/ her associate/undergraduate degree program. Freshmen of undergraduate programs can only withdraw from general education courses that may be considered as elective courses in their instruction plans. A student is allowed to withdraw from one course, including double major, minor, or certificate program courses, at the most in one semester, and two courses at the most during his/ her associate degree study, and six courses during his/her undergraduate study upon the recommendation of the advisor and the permission of the instructor that teaches the course. In accordance with the protocols made between Izmir University of Economics and educational institutions or official authorities abroad, the exchange program students studying at Izmir University of Economics may withdraw from courses upon the recommendation of Office of International Relations Directorate and the permission of the instructor.  In this case, the rules concerning the grade of “W” will not be applied to these students.

e) (Add OG 28.08.2013/28749) Grade of NI (Not included) is issued to identify the courses taken by the student which are not included in the GPA of the student. This grade is reported in the students’ transcripts with the respective letter grade. Such courses are not counted as the courses in the program that the student is registered to.

f) (Add OG 22.01.2014/28890)  Grade of P (Successful Progress) is given to students, who continue to the courses that are not included in the GPA that has a period exceeding one semester, and regularly performs the academic studies for the respective semester.

Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs,

The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for the planning, organization, management, and supervision of education, training, and other activities carried out in higher education institutions. "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared annually within the criteria determined by YÖK, are published. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative, and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Design and Approval of Curriculum:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required to open undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions by the fundamental principles determined by YÖK on these issues.

1.3. Higher education institutions implement the curriculum of National Core Education Programs with the approval of the Council of Higher Education after being accepted by the relevant Deans Council.

2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out by the education, training, and examination regulations prepared by higher education institutions by the fundamental principles determined by the Council of Higher Education on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions, receive a bachelor's degree.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: In continuous monitoring, higher education institutions submit the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Turkish Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the programs' qualifications is ensured. It conducts regular review activities regarding the qualifications determined by the YÖKAK legislation.

Departments also carry out all the necessary work in accordance with BOLOGNA criteria, EUR-ACE and MÜDEK accreditation rules. In addition, each student and each course is individually monitored in accordance with the program qualifications, and it is proven that each student has acquired all the qualifications required by the program.

Access Requirements

Izmir University of Economics accepts Turkish national students who have graduated from high school or equivalent schools through the central entrance exam conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM).

International students who graduate from high school or equivalent schools have the right to directly apply to Izmir University of Economics if they meet the admission criteria. Admission criteria include scores from internationally recognized exams (e.g. SAT, GCE, IB) or university entrance exams of some countries (e.g. Syria, Iran, China).

You can visit the web page below to get detailed information about the application and acceptance process for undergraduate programs.

https://www.ieu.edu.tr/tr/bylaws/type/read/id/72

Conditions for SuccessIn order to graduate from this program, students; They must be successful in a minimum of 240 ECTS credits by obtaining at least a DD/S grade from all courses specified in their curriculum, have a GPA of at least 2.00 out of 4.00, and complete their compulsory internship within the specified period and with the specification. In addition, they are required to acquire program-specific program qualifications in accordance with MÜDEK/EUR-ACE accreditations.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of the Department of Computer Engineering can work in the IT department of a bank, university, hospital, private company or public institution, or as a system analyzer, application programmer, database administrator, network administrator, etc. in the production, marketing, finance/accounting, human resources and/or R&D departments of manufacturing companies. They can also work as a designer, security administrator, system evaluator, systems programmer, system designer, standards and methods controller, end user support specialist, application programmer. Since graduates of the Department of Computer Engineering are open to innovations and can quickly adapt to changing technology, it is possible for them to be employed as technological product sales-support engineers, communication engineers, and information technologies specialists.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1.Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation

 

Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030033158


Qualification Title
Bachelor of Science in Computer Engineering

Awarding Body
İzmir University of Economics

Awarding Body Contact
Fevzi Çakmak, Sakarya Cd. No:156, 35330 Balçova/İzmir

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

The aim of the program is to provide graduates with the basic scientific principles that will form a theoretical basis in computing technologies and the engineering skills that can transform these principles into practical application. After graduation, students can pursue careers as computer professionals or pursue higher-level academic study if they wish. Graduates will be professionals who can join a wide range of different sectors of the industry flexibly and in a short time.


Learning Environments

Education and training are carried out in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is provided as internships or workplace training in laboratories and workshops within higher education institutions or in industry, healthcare institutions and workplaces.


Description
  • To have adequate knowledge in Mathematics, Science and Computer Engineering; to be able to use theoretical and applied information in these areas on complex engineering problems.
  • To be able to identify, define, formulate, and solve complex Computer Engineering problems; to be able to select and apply proper analysis and modeling methods for this purpose.
  • To be able to design a complex system, process, device or product under realistic constraints and conditions, in such a way as to meet the requirements; to be able to apply modern design methods for this purpose.
  • To be able to devise, select, and use modern techniques and tools needed for analysis and solution of complex problems in Computer Engineering applications; to be able to use information technologies effectively.
  • To be able to design and conduct experiments, gather data, analyze and interpret results for investigating complex engineering problems or Computer Engineering research topics.
  • To be able to work efficiently in Computer Engineering disciplinary and multi-disciplinary teams; to be able to work individually.
  • To be able to communicate effectively in Turkish, both orally and in writing; to be able to author and comprehend written reports, to be able to prepare design and implementation reports, to present effectively, to be able to give and receive clear and comprehensible instructions.
  • To have knowledge about global and social impact of Computer Engineering practices on health, environment, and safety; to have knowledge about contemporary issues as they pertain to engineering; to be aware of the legal ramifications of Computer Engineering solutions.
  • To be aware of ethical behavior, professional and ethical responsibility; to have knowledge about standards utilized in engineering applications.
  • To have knowledge about industrial practices such as project management, risk management, and change management; to have awareness of entrepreneurship and innovation; to have knowledge about sustainable development.
  • To be able to collect data in the area of Computer Engineering, and to be able to communicate with colleagues in a foreign language.
  • To be able to speak a second foreign language at a medium level of fluency efficiently.
  • To recognize the need for lifelong learning; to be able to access information, to be able to stay current with developments in science and technology; to be able to relate the knowledge accumulated throughout the human history to Computer Engineering.

Key Competencies

Possesses the key competencies listed below at an advanced level.

  • Literacy competency
  • Multilingual proficiency
  • Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social, and learning to learn competences.
  • Civic competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression competence

Further Info

Measurement and evaluation methods; Exam types and their contribution to the course success grade are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education (YÖK) on these issues. Different methods such as participation, homework, project, practice, midterm exam and final exam are used in measurement and evaluation. In evaluating student success, success grades are calculated by taking into account all students in the course and letter or grade-based systems are used.

In measurement and evaluation, Article 24 of the Izmir University of Economics Associate and Undergraduate Education and Examination Regulation, given below, applies.

ARTICLE 24 – (1) The grading criteria, such as semester and end of semester exams, assignments, applications, and etc.to be taken into consideration in determining the success of the course, and their percentages are determined by the faculty members/lecturers that teach the courses.  The grading criteria and their percentages are announced to the students on the University web page for ECTS Catalogue.

(2) Students’ success for any course is determined by the instructor that teaches the course with a letter grade by taking the grading criteria into consideration. In the appraisal of the letter grade, students’ performance in the mid-term, end of semester exam, and semester studies, and his/her attendance to courses and applications are taken into consideration.

a) (Change:OG-17.08.2015/29448)The coefficients, points, and status for the letter grades included in calculating the grade averages are stated below:

Points                         Grades                Coefficient               Status

90-100                            AA                           4.00                 Successful

85-89                              BA                           3.50                 Successful

80-84                              BB                            3.00                 Successful

75-79                              CB                            2.50                 Pass

70-74                              CC                            2.00                 Pass

65-69                              DC                           1.50                  Conditional Pass

60-64                              DD                           1.00                  Conditional Pass

50-59                              FD                            0.50                  Unsuccessful-Fail

49 and below                  FF                            0.00                   Unsuccessful-Fail

 

b) (Change OG 28.08.2013/28749) (Change:OG-17.08.2015/29448) Grade of NA (non-attendance) is issued by the instructor for students, who fail to fulfill the attendance and/or requirements of the course. Grade of NA is considered as 0, 00 (zero) in in calculating the grade averages.

(3) The grades that are not included in the averages are specified below:

a) Grade of S (Satisfactory) is given to students who are successful in non-credited courses.

b) Grade of U (Unsatisfactory) is given to students who are unsuccessful in non-credited courses.

c) Grade of EX (Exempt), is given to students who are exempt from some of the courses in the curriculum.

ç) Grade of I (Incomplete), is given to students who are not able to meet all the course requirements at the end of the semester or summer school due to a valid justification accepted by the instructor. Students who receive a letter grade “I” must complete their missing course requirements and receive a letter grade within one week following the date the end of semester or summer school grades submitted.  However, in the event of special cases, this period can be extended until two weeks before the beginning of registration for the next semester, upon the recommendation of the respective department head and the decision of the respective administrative board. Otherwise, grade of “I” will automatically become grade of “FF” or grade of “U”.

d) (Change:OG-17.08.2015/29448) (Change OG 01.06.2016/29729)  Grade of W (Withdrawal) is used for courses the student withdraws from upon the recommendation of the advisor and the permission of the instructor that teaches the course. (Add OG-14/7/2017- 30124) Student can withdraw on the dates specified in the academic calendar. A student is not allowed to withdraw from compulsory courses, courses taken to increase the grades, courses he/she has to repeat, and received grade “W” before, which are not included in the grade average, during the first two semesters of his/ her associate/undergraduate degree program. Freshmen of undergraduate programs can only withdraw from general education courses that may be considered as elective courses in their instruction plans. A student is allowed to withdraw from one course, including double major, minor, or certificate program courses, at the most in one semester, and two courses at the most during his/ her associate degree study, and six courses during his/her undergraduate study upon the recommendation of the advisor and the permission of the instructor that teaches the course. In accordance with the protocols made between Izmir University of Economics and educational institutions or official authorities abroad, the exchange program students studying at Izmir University of Economics may withdraw from courses upon the recommendation of Office of International Relations Directorate and the permission of the instructor.  In this case, the rules concerning the grade of “W” will not be applied to these students.

e) (Add OG 28.08.2013/28749) Grade of NI (Not included) is issued to identify the courses taken by the student which are not included in the GPA of the student. This grade is reported in the students’ transcripts with the respective letter grade. Such courses are not counted as the courses in the program that the student is registered to.

f) (Add OG 22.01.2014/28890)  Grade of P (Successful Progress) is given to students, who continue to the courses that are not included in the GPA that has a period exceeding one semester, and regularly performs the academic studies for the respective semester.


Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs,

The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for the planning, organization, management, and supervision of education, training, and other activities carried out in higher education institutions. "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared annually within the criteria determined by YÖK, are published. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative, and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Design and Approval of Curriculum:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required to open undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions by the fundamental principles determined by YÖK on these issues.

1.3. Higher education institutions implement the curriculum of National Core Education Programs with the approval of the Council of Higher Education after being accepted by the relevant Deans Council.

2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out by the education, training, and examination regulations prepared by higher education institutions by the fundamental principles determined by the Council of Higher Education on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions, receive a bachelor's degree.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: In continuous monitoring, higher education institutions submit the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Turkish Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the programs' qualifications is ensured. It conducts regular review activities regarding the qualifications determined by the YÖKAK legislation.

Departments also carry out all the necessary work in accordance with BOLOGNA criteria, EUR-ACE and MÜDEK accreditation rules. In addition, each student and each course is individually monitored in accordance with the program qualifications, and it is proven that each student has acquired all the qualifications required by the program.


Access Requirements

Izmir University of Economics accepts Turkish national students who have graduated from high school or equivalent schools through the central entrance exam conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM).

International students who graduate from high school or equivalent schools have the right to directly apply to Izmir University of Economics if they meet the admission criteria. Admission criteria include scores from internationally recognized exams (e.g. SAT, GCE, IB) or university entrance exams of some countries (e.g. Syria, Iran, China).

You can visit the web page below to get detailed information about the application and acceptance process for undergraduate programs.

https://www.ieu.edu.tr/tr/bylaws/type/read/id/72


Conditions for Success
In order to graduate from this program, students; They must be successful in a minimum of 240 ECTS credits by obtaining at least a DD/S grade from all courses specified in their curriculum, have a GPA of at least 2.00 out of 4.00, and complete their compulsory internship within the specified period and with the specification. In addition, they are required to acquire program-specific program qualifications in accordance with MÜDEK/EUR-ACE accreditations.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of the Department of Computer Engineering can work in the IT department of a bank, university, hospital, private company or public institution, or as a system analyzer, application programmer, database administrator, network administrator, etc. in the production, marketing, finance/accounting, human resources and/or R&D departments of manufacturing companies. They can also work as a designer, security administrator, system evaluator, systems programmer, system designer, standards and methods controller, end user support specialist, application programmer. Since graduates of the Department of Computer Engineering are open to innovations and can quickly adapt to changing technology, it is possible for them to be employed as technological product sales-support engineers, communication engineers, and information technologies specialists.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1.Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation

 


Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode