Yeterlilik Kodu | TR0030032902 | |
Yeterlilik Adı | Bilgisayar Programcılığı (Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu) Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Namık Kemal, Kampüs Cad No:1, 59030 Süleymanpaşa/Tekirdağ | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.nku.edu.tr/ | |
Yönelim | Mesleki | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Bilgisayar kullanımı | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO: 3512.11 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Bilişim sektöründe ihtiyaç duyulan temel bilgisayar bilgilerine sahip, programlama dillerinin kullanımında ve yazılım sistemlerinin tasarlanıp geliştirilmesi konusunda gerekli teknik beceriye sahip, ömür boyu öğrenmeyi benimseyerek kendini yenileme ve geliştirme becerisi kazanmış nitelikli ara elemanlar yetiştirmektir. | |
Öğrenme Ortamları |
| |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesinde geçme notu 100 üzerinden 60’tır. Ancak Final ya da bütünleme sınav sonucunun en az 50 olması zorunludur. Sınavlar, tam not 100 üzerinden değerlendirilir. Bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile yarıyıl/yıl sonu sınavında veya bütünleme sınavında alınan notun %70’inin toplamıdır. Ancak, bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ilgili fakülte/yüksekokul kurulunca karar alınmak ve yarıyıl başında ilan edilmek şartıyla ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile %50’si arasında, yarıyıl/yıl sonu veya bütünleme sınavında alınan notun %70’i ile %50’si arasında değişebilen ve oranlar toplamı %100 olacak şekilde de hesaplanabilir. Hesaplama sonucunda, ondalık noktadan sonra gelen ilk sayı beşten küçük ise bir alt tam sayıya, beş veya beşten büyük ise bir üst tam sayıya yükseltilerek kesinleştirilir. Ayrıca eğitim görmekte olan öğrencilerin, Avrupa Birliği ülkelerinde uygulanmakta olan AKTS (Avrupa Kredi Transfer Sistemi) kredi sistemine geçilmiş olup öğrencilerin her bir ders için ders saati dışında da ilgili konuya ayırdıkları zaman ölçülmeye çalışılmaktadır. Tüm bunların sonunda dönem içi ve dönem sonu değerlendirme sistemleriyle (Vize ve Final sınavları ile kısa sınav, ödev, uygulama, sunum vb.) öğrencilerin başarı durumları sisteme öğretim üyeleri tarafından girilerek bilgisayar ortamında da internet aracılığıyla duyurulmaktadır. Son değerlendirme ise söz konusu dersi alan tüm öğrencilerin başarı düzeyleri bağıl değerlendirme sistemiyle gruplandırılarak aşağıdaki harf notlarına göre transkriptlerine yansımaktadır. Öğrencilerin derslerde almış oldukları notlar sisteme girilirken bağıl değerlendirme üzerinden gruplandırılarak aşağıdaki tabloda belirtilen harf karşılıklarına göre sistem tarafından yayınlanmaktadır.
Bağıl değerlendirme ve mutlak değerlendirme yönteminde harfli notların katsayıları aşağıdaki tabloya göre belirlenir:
100 Puan üzerinden değeri Harfli notu Katsayı 90-100 AA 4.00 80-89 BA 3.50 70-79 BB 3.00 65-69 CB 2.50 60-64 CC 2.00 50-59 DD 1.50 30-49 FD 1.00 0-29 FF 0.00
Toplamda 2 yıl olan eğitim süresi sonunda, gerekli tüm dersleri başarıyla tamamlayarak toplam kredilerini tamamlamış olan öğrencilere ön lisans diploması verilmektedir. Bilgisayar Programcılığı Programı’ndaki her bir öğrencinin programı tamamlayabilmesi ve mezuniyet için gerekli koşulları sağlayabilmesi için en az 120 AKTS kredisi alması gerekmektedir. Alınması gereken toplam kredi miktarının en az %25’i seçmeli derslerden oluşur. Ayrıca öğrencinin genel not ortalamasının ise en az 2.00 ve üzeri olması (harf notu olarak CC ve üzeri) gereklidir. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur. • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde ön lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında ön lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. Yükseköğretim kurumlarında ön lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. Ölçme-Değerlendirme: Her bir ön lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. Belgelendirme: Ön Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; ön lisans diploması alır. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. MEDEK (Mesleki Eğitim ve Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği) tarafından akredite edilmiştir. Akreditasyon Süresi: 01.01.2025 / 31.12.2026 | |
Giriş Şartı | Ortaöğretimden Mezun Olmak ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan Üniversite Giriş Sınavından Kontenjan dahilinde yeterli puan almak. | |
Başarma Şartları | Bu programda öğrenim gören öğrencilerin, mezun olabilmek için 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları, Ön lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliğinin şartlarını sağlamaları gerekmektedir. Mezuniyet için kazanılması gereken minimum AKTS, 120'dır. Öğrencilerin aynı zamanda varsa zorunlu stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları zorunludur. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | “Bilgisayar Programcılığı” ön lisans programını başarı ile bitirenler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı’nda (DGS) başarılı oldukları takdirde, aşağıdaki lisans programlarına geçiş yapabilmektedirler:
Mezunlar, bilgisayar satış ve teknik destek firmaları, bankalar, sigorta şirketleri, ticarî kuruluşlar, internet servis sağlayıcıları, internet yayıncılık şirketleri, radyo televizyon şirketleri, araştırma şirketleri, borsalar, ulaştırma, lojistik firmaları ve hizmet sektöründe yer alan kamu kurum ve kuruluşlarında, internet üzerinden ticaret (e-ticaret) yapan firmalarda, telekomünikasyon sektöründe, bilişim mağazalarında, fabrikaların üretim veya bilgi işlem bölümlerinde çalışabilirler. Mezunlar ayrıca kendi işletmelerini kurarak da faaliyet gösterebilirler. | |
Yasal Dayanağı |
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
| |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030032902
ISCO: 3512.11
ISCO: 3512.11
Bilişim sektöründe ihtiyaç duyulan temel bilgisayar bilgilerine sahip, programlama dillerinin kullanımında ve yazılım sistemlerinin tasarlanıp geliştirilmesi konusunda gerekli teknik beceriye sahip, ömür boyu öğrenmeyi benimseyerek kendini yenileme ve geliştirme becerisi kazanmış nitelikli ara elemanlar yetiştirmektir.
- Derslikler, Bilgisayar Laboratuvarları ve Çevrimiçi.
- Öğrenme örgün ve uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; zorunlu staj ilgili komu ve özel kuruluşlarda yapılmaktadır.
- Bilgisayar alanındaki temel kavramları sunar ve etkin bir şekilde ifade eder.
- Bilgisayar alt donanımlarını oluşturan temel elektrik-elektronik bileşenlerin görev ve işlevlerini bilir.
- Bilgisayarda karşılaşılan algoritma ve yazılım sorunlarını tespit eder, çözüm getirir.
- Bilimle ilgili temel kavramları bilir ve yorumlar. Sürdürülebilirlik, iş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
- Bilişim teknolojileri programlarını (kelime işlemciyi, hesaplama tablosu, sunum, veri tabanı ve grafik tabanlı tasarım programlarını) kurar, etkin kullanır ve bu programların program geliştirme modüllerini kullanarak program üretir.
- Bir yabancı dil kullanır, mesleği ile ilgili temel, güncel bilgiler ve analitik düşünme yeteneği kazanır. Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahip olur.
- Donanım keşif işlemlerinde görev alır, donanım sorunlarını tespit eder ve sorunlara çözüm getirir.
- İnternet ortamına bilgi aktarmayı, internet sayfaları oluşturmayı bilir, sunucu taraflı çalışan internet uygulamaları geliştirir.
- İstemci/sunucu ortamında veri tabanı yönetim sistemleri yazılımlarını kullanır ve geliştirir.
- Sektörde geçerliliğini koruyan kişisel bilgisayar işletim sistemlerini ve ağ işletim sistemlerini kullanır.
- Sistemle ilgili malzeme ve teçhizat seçimi ve kurulması işlemlerini yapar.
- Veri güvenliği ve saklanması ile ilgili tedbirler alarak toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip çıkar.
- Yazılım kurulumu, test ve kabul işlemlerini yapar.
- Yazılım ve veri tabanı planlama ve tasarımında görev alır. Yazılım sektöründeki program üretme çalışmalarında grup içinde yönetsel olmayan görevleri yerine getirir.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesinde geçme notu 100 üzerinden 60’tır. Ancak Final ya da bütünleme sınav sonucunun en az 50 olması zorunludur. Sınavlar, tam not 100 üzerinden değerlendirilir. Bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile yarıyıl/yıl sonu sınavında veya bütünleme sınavında alınan notun %70’inin toplamıdır. Ancak, bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ilgili fakülte/yüksekokul kurulunca karar alınmak ve yarıyıl başında ilan edilmek şartıyla ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile %50’si arasında, yarıyıl/yıl sonu veya bütünleme sınavında alınan notun %70’i ile %50’si arasında değişebilen ve oranlar toplamı %100 olacak şekilde de hesaplanabilir. Hesaplama sonucunda, ondalık noktadan sonra gelen ilk sayı beşten küçük ise bir alt tam sayıya, beş veya beşten büyük ise bir üst tam sayıya yükseltilerek kesinleştirilir.
Ayrıca eğitim görmekte olan öğrencilerin, Avrupa Birliği ülkelerinde uygulanmakta olan AKTS (Avrupa Kredi Transfer Sistemi) kredi sistemine geçilmiş olup öğrencilerin her bir ders için ders saati dışında da ilgili konuya ayırdıkları zaman ölçülmeye çalışılmaktadır. Tüm bunların sonunda dönem içi ve dönem sonu değerlendirme sistemleriyle (Vize ve Final sınavları ile kısa sınav, ödev, uygulama, sunum vb.) öğrencilerin başarı durumları sisteme öğretim üyeleri tarafından girilerek bilgisayar ortamında da internet aracılığıyla duyurulmaktadır. Son değerlendirme ise söz konusu dersi alan tüm öğrencilerin başarı düzeyleri bağıl değerlendirme sistemiyle gruplandırılarak aşağıdaki harf notlarına göre transkriptlerine yansımaktadır. Öğrencilerin derslerde almış oldukları notlar sisteme girilirken bağıl değerlendirme üzerinden gruplandırılarak aşağıdaki tabloda belirtilen harf karşılıklarına göre sistem tarafından yayınlanmaktadır.
Bağıl değerlendirme ve mutlak değerlendirme yönteminde harfli notların katsayıları aşağıdaki tabloya göre belirlenir:
100 Puan üzerinden değeri Harfli notu Katsayı
90-100 AA 4.00
80-89 BA 3.50
70-79 BB 3.00
65-69 CB 2.50
60-64 CC 2.00
50-59 DD 1.50
30-49 FD 1.00
0-29 FF 0.00
Toplamda 2 yıl olan eğitim süresi sonunda, gerekli tüm dersleri başarıyla tamamlayarak toplam kredilerini tamamlamış olan öğrencilere ön lisans diploması verilmektedir. Bilgisayar Programcılığı Programı’ndaki her bir öğrencinin programı tamamlayabilmesi ve mezuniyet için gerekli koşulları sağlayabilmesi için en az 120 AKTS kredisi alması gerekmektedir. Alınması gereken toplam kredi miktarının en az %25’i seçmeli derslerden oluşur. Ayrıca öğrencinin genel not ortalamasının ise en az 2.00 ve üzeri olması (harf notu olarak CC ve üzeri) gereklidir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde ön lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında ön lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
Yükseköğretim kurumlarında ön lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
Ölçme-Değerlendirme: Her bir ön lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
Belgelendirme: Ön Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; ön lisans diploması alır.
Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.
Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
MEDEK (Mesleki Eğitim ve Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği) tarafından akredite edilmiştir. Akreditasyon Süresi: 01.01.2025 / 31.12.2026
Ortaöğretimden Mezun Olmak ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan Üniversite Giriş Sınavından Kontenjan dahilinde yeterli puan almak.
“Bilgisayar Programcılığı” ön lisans programını başarı ile bitirenler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı’nda (DGS) başarılı oldukları takdirde, aşağıdaki lisans programlarına geçiş yapabilmektedirler:
- Bilgisayar Bilimleri
- Bilgisayar Mühendisliği
- Bilgisayar Teknolojisi ve Bilişim Sistemleri
- Bilgisayar Enformasyon Sistemleri
- Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği
- Bilgisayar-Enformatik
- Bilişim Sistemleri Mühendisliği
- Bilişim Sistemleri ve Teknolojileri
- Enformasyon Teknolojileri
- Fizik
- İstatistik
- İstatistik ve Bilgisayar Bilimleri
- Kontrol Mühendisliği
- Matematik ve Bilgisayar Bilimleri
- Matematik-Bilgisayar
- Meteoroloji Mühendisliği
- Uygulamalı Matematik ve Bilgisayar
- Yazılım Mühendisliği
Mezunlar, bilgisayar satış ve teknik destek firmaları, bankalar, sigorta şirketleri, ticarî kuruluşlar, internet servis sağlayıcıları, internet yayıncılık şirketleri, radyo televizyon şirketleri, araştırma şirketleri, borsalar, ulaştırma, lojistik firmaları ve hizmet sektöründe yer alan kamu kurum ve kuruluşlarında, internet üzerinden ticaret (e-ticaret) yapan firmalarda, telekomünikasyon sektöründe, bilişim mağazalarında, fabrikaların üretim veya bilgi işlem bölümlerinde çalışabilirler. Mezunlar ayrıca kendi işletmelerini kurarak da faaliyet gösterebilirler.
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
- Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
- Meslek Yüksekokulları ve Açık Öğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
- Yükseköğretimde Uygulamalı Eğitimler Çerçeve Yönetmeliği (31514 Sayı No’lu Yönetmelik)
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030032902 | |
Qualification Title | Computer Programming Associate Degree Diploma | |
Awarding Body | Tekirdağ Namık Kemal University | |
Awarding Body Contact | Namık Kemal, Campus Cad No:1, 59030 Süleymanpaşa/Tekirdağ | |
Awarding Body Url | http://www.nku.edu.tr/ | |
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Computer use | |
National Occupation Classification |
ISCO: 3512.11 | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 Yıl | |
Program Profile | To train qualified intermediate staff who have the basic computer knowledge needed in the IT sector, have the necessary technical skills in the use of programming languages and the design and development of software systems, and have the ability to renew and develop themselves by adopting lifelong learning. | |
Learning Environments |
| |
Description |
| |
Key Competencies | Possesses the key competencies listed below at an advanced level.
| |
Further Info | The passing grade at Tekirdag Namik Kemal University is 60 out of 100. However, the final or make-up exam result must be at least 50. Exams are evaluated on a full grade of 100. The semester / year-end grade of a course is the sum of 30% of the arithmetic average of the midterm or midterm exams and 70% of the grade taken in the semester / year-end exam or make-up exam. However, the semester / year-end grade of a course; Provided that it is decided by the relevant faculty / school board and announced at the beginning of the semester, it can be calculated between 30% and 50% of the arithmetic average of the midterm or midterm exams, between 70% and 50% of the grade taken in the semester / year-end or make-up exam, and the sum of the ratios can be calculated as 100%. As a result of the calculation, if the first number after the decimal point is less than five, it is increased to the lower integer, and if it is five or more than five, it is increased to the upper integer and finalised. In addition, in order to ensure that the students receiving education receive an education in accordance with the ECTS (European Credit Transfer System), which is applied in European Union countries, applications in this direction have been initiated in the department. In this way, the ECTS credit system has been adopted and the time allocated by the students to the relevant subject for each course outside of class time is tried to be measured. At the end of all these, the success status of the students through mid-term and final evaluation systems (mid-term and final exams, quizzes, homework, practice, presentation, etc.) are entered into the system by the faculty members and announced on the computer environment via the internet. In the final evaluation, the success levels of all students taking the course in question are grouped by the relative evaluation system and reflected in their transcripts according to the letter grades below. The grades that the students have received in the courses are grouped according to the relative evaluation while entering the system and published by the system according to the letter equivalents specified in the table below.
The coefficients of letter grades in the relative and absolute evaluation method are determined according to the table below:
Value out of 100 points Letter grade Coefficient 90-100 AA 4.00 80-89 BA 3.50 70-79 BB 3.00 65-69 CB 2.50 60-64 CC 2.00 50-59 DD 1.50 30-49 FD 1.00 0-29 FF 0.00
At the end of the 2-year education period, students who successfully complete all the required courses and complete the total credits are awarded an associate degree. Each student in the Computer Programming Programme is required to take at least 120 ECTS credits in order to complete the programme and meet the requirements for graduation. At least 25% of the total credits to be taken consists of elective courses. In addition, the overall grade point average of the student must be at least 2.00 and above (CC and above as a letter grade). | |
Quality Assurance | In order to monitor the quality of higher education programs; • YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education, training and other activities in higher education institutions. • "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared within the framework of the criteria determined by YÖK, are published every year. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK. • The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of associate degree programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curriculum: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.2. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Council of Deans. 2.Measurement-Evaluation: How the learning outcomes that each associate degree program will provide to the student will be measured and evaluated is carried out in line with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in line with the basic principles determined by YÖK. 3.Certification: Students enrolled in associate degree programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a associate degree. 4.Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation. It is accredited by MEDEK (Association for Evaluation and Accreditation of Vocational Education). Accreditation Period: 01 January 2025 / 31 December 2026 | |
Access Requirements | Graduating from Secondary Education and getting enough points from the University Entrance Examination conducted by the Measuring, Selection and Placement Center Selection and Placement Center within the quota. | |
Conditions for Success | In order to graduate, students studying in this programme must have a GPA of at least 2.00 out of 4.00 and must be successful in all courses in the curriculum with a grade of at least DD/S. The minimum ECTS required for graduation is 120. Students are also required to complete their compulsory internships in the specified time and characteristics. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Those who have successfully completed the “Computer Programming” associate degree programme can transfer to the following undergraduate programmes if they are successful in the Vertical Transfer Examination conducted by OSYM:
Graduates can work in computer sales and technical support companies, banks, insurance companies, commercial organisations, internet service providers, internet broadcasting companies, radio and television companies, research companies, stock exchanges, transportation, logistics companies, public institutions and organisations in the service sector, companies engaged in e-commerce, telecommunications sector, information stores, production or data processing departments of factories. Graduates can also operate by establishing their own businesses. | |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer 1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs 2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35) 2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation 3. Framework Regulation on Practical Training in Higher Education (Regulation No. 31514) | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |
Url | Open Address |
TR0030032902
ISCO: 3512.11
ISCO: 3512.11
To train qualified intermediate staff who have the basic computer knowledge needed in the IT sector, have the necessary technical skills in the use of programming languages and the design and development of software systems, and have the ability to renew and develop themselves by adopting lifelong learning.
- Classrooms, Computer Laboratory and Online.
- Learning takes place in the form of formal and distance education. Also; compulsory internship is carried out in related public and private organisations.
- Represent the basic concepts in the field of computer science and represent these concepts effectively.
- Knows the tasks and functions of the basic electrical/electronic components that make up computer sub-hardware.
- Recognises and solves algorithm and software problems encountered in computers.
- Knows and interprets basic concepts related to science. Gains knowledge about sustainability, occupational health and safety, environmental awareness and quality processes.
- Sets up and effectively uses information technology programs (word processing, spreadsheet, presentation, database, and graphics-based design programs) and creates programs using the program development modules of these programs.
- Uses a foreign language, acquires basic and up-to-date information about his/her profession and the ability to think analytically. Has awareness of career management and lifelong learning.
- Participates in hardware discovery processes, identifies hardware problems, and finds solutions to problems.
- Transfers information to the Internet environment, knows how to create web pages, and develops server-side Internet applications.
- Applies and develops software for database management systems in client/server environment.
- Uses operating systems for personal computers and network operating systems that maintain their validity in the industry.
- Performs material and equipment selection and installation processes related to the system.
- Takes precautions regarding data security and storage and adopts social, scientific, and ethical values.
- Performs software installations, testing and acceptance procedures.
- Takes part in software and database planning and design. Performs non-managerial duties within the group in program production activities in the software industry.
Possesses the key competencies listed below at an advanced level.
- Reading and writing competence
- Multi language competence
- Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
- Digital competence
- Personal, social and learning to learn competence
- Citizenship competence
- Entrepreneurial competence
- Cultural awareness and expression competence
The passing grade at Tekirdag Namik Kemal University is 60 out of 100. However, the final or make-up exam result must be at least 50. Exams are evaluated on a full grade of 100. The semester / year-end grade of a course is the sum of 30% of the arithmetic average of the midterm or midterm exams and 70% of the grade taken in the semester / year-end exam or make-up exam. However, the semester / year-end grade of a course; Provided that it is decided by the relevant faculty / school board and announced at the beginning of the semester, it can be calculated between 30% and 50% of the arithmetic average of the midterm or midterm exams, between 70% and 50% of the grade taken in the semester / year-end or make-up exam, and the sum of the ratios can be calculated as 100%. As a result of the calculation, if the first number after the decimal point is less than five, it is increased to the lower integer, and if it is five or more than five, it is increased to the upper integer and finalised.
In addition, in order to ensure that the students receiving education receive an education in accordance with the ECTS (European Credit Transfer System), which is applied in European Union countries, applications in this direction have been initiated in the department. In this way, the ECTS credit system has been adopted and the time allocated by the students to the relevant subject for each course outside of class time is tried to be measured. At the end of all these, the success status of the students through mid-term and final evaluation systems (mid-term and final exams, quizzes, homework, practice, presentation, etc.) are entered into the system by the faculty members and announced on the computer environment via the internet. In the final evaluation, the success levels of all students taking the course in question are grouped by the relative evaluation system and reflected in their transcripts according to the letter grades below. The grades that the students have received in the courses are grouped according to the relative evaluation while entering the system and published by the system according to the letter equivalents specified in the table below.
The coefficients of letter grades in the relative and absolute evaluation method are determined according to the table below:
Value out of 100 points Letter grade Coefficient
90-100 AA 4.00
80-89 BA 3.50
70-79 BB 3.00
65-69 CB 2.50
60-64 CC 2.00
50-59 DD 1.50
30-49 FD 1.00
0-29 FF 0.00
At the end of the 2-year education period, students who successfully complete all the required courses and complete the total credits are awarded an associate degree. Each student in the Computer Programming Programme is required to take at least 120 ECTS credits in order to complete the programme and meet the requirements for graduation. At least 25% of the total credits to be taken consists of elective courses. In addition, the overall grade point average of the student must be at least 2.00 and above (CC and above as a letter grade).
In order to monitor the quality of higher education programs;
• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education, training and other activities in higher education institutions.
• "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared within the framework of the criteria determined by YÖK, are published every year. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
• The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of associate degree programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curriculum: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Council of Deans.
2.Measurement-Evaluation: How the learning outcomes that each associate degree program will provide to the student will be measured and evaluated is carried out in line with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in line with the basic principles determined by YÖK.
3.Certification: Students enrolled in associate degree programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a associate degree.
4.Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation.
It is accredited by MEDEK (Association for Evaluation and Accreditation of Vocational Education). Accreditation Period: 01 January 2025 / 31 December 2026
Graduating from Secondary Education and getting enough points from the University Entrance Examination conducted by the Measuring, Selection and Placement Center Selection and Placement Center within the quota.
Those who have successfully completed the “Computer Programming” associate degree programme can transfer to the following undergraduate programmes if they are successful in the Vertical Transfer Examination conducted by OSYM:
- Computer Science
- Computer Engineering
- Computer Technology and Information Systems
- Computer Information Systems
- Computer Education and Instructional Technology
- Computer Informatics
- Information Systems Engineering
- Information Systems and Technologies
- Information Technologies
- Physics
- Statistics
- Statistics and Computer Science
- Control Engineering
- Mathematics and Computer Science
- Maths-Computer
- Meteorological Engineering
- Applied Mathematics and Computing
- Software Engineering
Graduates can work in computer sales and technical support companies, banks, insurance companies, commercial organisations, internet service providers, internet broadcasting companies, radio and television companies, research companies, stock exchanges, transportation, logistics companies, public institutions and organisations in the service sector, companies engaged in e-commerce, telecommunications sector, information stores, production or data processing departments of factories. Graduates can also operate by establishing their own businesses.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)
2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation
3. Framework Regulation on Practical Training in Higher Education (Regulation No. 31514)
The qualification is valid at all times.