Yeterlilik Kodu

TR0030041903

Yeterlilik Adı
Bilgisayar Programcılığı (Ticaret ve Sanayi MYO) Ön Lisans Diploması
Sorumlu KurumKTO Karatay Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiAkabe Mah. Alaaddin Kap Cad. No: 130 42020 Karatay / KONYA | TÜRKİYE
Sorumlu Kurum URLhttps://karatay.edu.tr/
YönelimMesleki
AYÇ Seviyesi5
5 Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 5
Sınıflandırma (Tematik Alan)Bilgisayar kullanımı
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 2514.01

KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2 Yıl
Program Profili (Amaç)

Gelişen çağda, bilgisayar teknolojisi konusunda işletmelerin ihtiyaç duyduğu bilgisayar yazılımı, veri tabanı yönetim sistemleri, internet teknolojileri gibi konularda ihtiyaca cevap verebilecek, teorik ve uygulamalı derslerle nitelikli teknik elemanlar yetiştirmek misyonumuzdur.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, endüstride ve iş yerlerinde staj olarak uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
  • İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
  • Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.
  • Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır.
  • Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir.
  • Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder.
  • Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  • Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.
  • Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
  • Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.
  • Algoritma ve veri yapılarını oluşturur ve matematiksel hesapları yapar.
  • Web programlama teknolojilerini açıklar ve uygular.
  • Veri tabanı tasarımı ve yönetimini gerçekleştirir.
  • Yazılımları test eder ve hataları giderir.
  • Bir yabancı dili Avrupa Dil Portfolyosu A1-A1+ seviyesi genel düzeyinde kullanır.
  • Osmanlı'dan Türkiye Cumhuriyet'e gelen süreci genel hatlarıyla açıklayabilme ve dünya tarihi içerisindeki konumunu tespit edebilme.
  • Milletimizin ait olduğu medeniyeti tanımak ve meslek ahlakıyla hareket edebilmek ve sosyal sorumluluk bilincine sahip olmak.
  • Türk dilinin yazılı ve sözlü anlatım biçimlerinde meydana gelebilecek anlatım bozukluklarının tespiti, giderilmesi ve doğru cümleler ile anlamlı konuşma metinlerinin üretimi ve bilimsel araştırma yöntemleri konularında yetkinleşebilme
  • Sağlıklı ve güvenli bir çalışma ortamı oluşturmak için karşılaşılan sorunlarının çözümünde İSG ile ilgili bilgiler ile uygun yöntem ve araçları seçer ve kullanır.
  • Öğrencilerin bilgi teknolojilerini etkin ve verimli bir şekilde kullanarak akademik ve profesyonel hayatlarında karşılaştıkları problemleri çözme yetkinliği kazanmaları.
Anahtar Yetkinlikler

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Ara sınav, ödev, proje, uygulama ve dönem sonu sınavı gibi farklı değerlendirme yöntemleri uygulanmaktadır. Değerlendirme yöntemleri arasında klasik sınav, çoktan seçmeli sınav, ev ödevi, performans değerlendirme ve ürün değerlendirme yer alabilir. Bir dersin notu, yukarıdaki unsurların değerlendirilmesi sonucunda belirlenir ve harf olarak verilir.

Bu programda; ara sınav, ödev, alıştırma, proje, uygulama ve dönem sonu sınavı gibi farklı değerlendirme yöntemleri uygulanmaktadır. Değerlendirme yöntemleri arasında klasik sınav, çoktan seçmeli sınav, ev ödevi, performans değerlendirme ve ürün değerlendirme yer alabilir. Bir dersin notu, yukarıdaki unsurların değerlendirilmesi sonucunda belirlenir ve harf olarak verilir. Harf notları ve her bir notun katsayısı aşağıda belirtilmektedir. Öğrencilere, aldıkları her ders için aşağıdaki harf notlarından biri, ilgili öğretim üyesi tarafından başarı notu olarak verilir.

a) Notlar ve katsayıları aşağıdaki gibidir:

Puan Aralığı Verilen Not Katsayı
90-100 A 4,0
85-89 A- 3,7
80-84 B+ 3,3
75-79 B 3,0
70-74 B- 2,7
65-69 C+ 2,3
60-64 C 2,0
55-59 C- 1,7
50-54 D+ 1,3
40-49 D 1,0
0-39 FF 0,0

b) Diğer harf notları şunlardır:

Harf Notu Açıklama
FG Sınava Girmedi
FX Devamsız
I Eksik
S Yeterli
U Yetersiz
T Transfer
P Devam Eden

Bilgisayar Programcılığı 2024-2025

Üniversite Genelinde Tanımlanan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Program Düzeyinde Tanımlanan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Devam  
Laboratuvar  
Uygulama  
Alan Çalışması  
Derse Özgü Staj (Varsa)  
Ödev  
Sunum  
Projeler  
Seminer  
Kısa sınav (Quiz)  
Dinleme  
Ara Sınavlar  
Yarıyıl Sonu Sınavı  
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK) tarafından yapılan değerlendirme sonucunda 01.01.2025- 31.12.2026 tarihleri arasında geçerli olmak üzere Koşullu Akreditasyon almaya hak kazanmıştır

Giriş Şartı

Adayların Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) Temel Yeterlilik Testinden (TYT) puan alması gerekmektedir. Alınan puanlar ve tercihleri doğrultusunda adaylar ÖSYM tarafından programa yerleştirilir.

Başarma ŞartlarıÖğrencinin ön lisans programındaki tüm derslerini başarmış olması, FF, FG, I, U, Y ya da P notunun olmaması gerekir. Programda, en az 120 AKTS kredilik dersi başarıyla tamamlamış olması ve genel not ortalamasının en az 2.00 olması gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Öğrenci, yurtiçindeki üniversitelerde Bilgisayar Programcılığı programı bulunan tüm meslek yüksekokullarına yatay geçiş yapabilir. Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından gerçekleştirilen Dikey Geçiş Sınavı (DGS) ile:

  • Bilgisayar Mühendisliği
  • Bilgisayar Teknolojisi ve Bilişim Sistemleri
  • Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği
  • Bilgisayar ve Yazılım Mühendisliği
  • Bilgisayar-Enformatik
  • Bilişim Sistemleri Mühendisliği
  • Bilişim Sistemleri ve Teknolojileri
  • Endüstri Mühendisliği
  • Fizik
  • Fizik Mühendisliği
  • İstatistik
  • İstatistik ve Bilgisayar Bilimleri
  • Kontrol ve Otomasyon Mühendisliği
  • Matematik ve Bilgisayar Bilimleri
  • Matematik-Bilgisayar
  • Meteoroloji Mühendisliği
  • Bilgisayar Bilimleri
  • Uzay Mühendisliği
  • Yazılım Mühendisliği Kontrol ve Otomasyon Mühendisli
  • Meteoroloji Mühendisliği
  • Uçak Elektrik-Elektronik
  • Uzay Bilimleri ve Teknolojileri
  • Uzay Mühendisliği

Bölümlerine geçiş yapabilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

2. KTO Karatay Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030041903


Yeterlilik Adı
Bilgisayar Programcılığı (Ticaret ve Sanayi MYO) Ön Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
KTO Karatay Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Akabe Mah. Alaaddin Kap Cad. No: 130 42020 Karatay / KONYA | TÜRKİYE

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Mesleki

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 2514.01


AYÇ Seviyesi
5

TYÇ Seviyesi
5
Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 2514.01


Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2 Yıl

Program Profili (Amaç)

Gelişen çağda, bilgisayar teknolojisi konusunda işletmelerin ihtiyaç duyduğu bilgisayar yazılımı, veri tabanı yönetim sistemleri, internet teknolojileri gibi konularda ihtiyaca cevap verebilecek, teorik ve uygulamalı derslerle nitelikli teknik elemanlar yetiştirmek misyonumuzdur.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, endüstride ve iş yerlerinde staj olarak uygulamalı eğitimler yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
  • İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
  • Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.
  • Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır.
  • Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir.
  • Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder.
  • Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  • Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.
  • Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
  • Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.
  • Algoritma ve veri yapılarını oluşturur ve matematiksel hesapları yapar.
  • Web programlama teknolojilerini açıklar ve uygular.
  • Veri tabanı tasarımı ve yönetimini gerçekleştirir.
  • Yazılımları test eder ve hataları giderir.
  • Bir yabancı dili Avrupa Dil Portfolyosu A1-A1+ seviyesi genel düzeyinde kullanır.
  • Osmanlı'dan Türkiye Cumhuriyet'e gelen süreci genel hatlarıyla açıklayabilme ve dünya tarihi içerisindeki konumunu tespit edebilme.
  • Milletimizin ait olduğu medeniyeti tanımak ve meslek ahlakıyla hareket edebilmek ve sosyal sorumluluk bilincine sahip olmak.
  • Türk dilinin yazılı ve sözlü anlatım biçimlerinde meydana gelebilecek anlatım bozukluklarının tespiti, giderilmesi ve doğru cümleler ile anlamlı konuşma metinlerinin üretimi ve bilimsel araştırma yöntemleri konularında yetkinleşebilme
  • Sağlıklı ve güvenli bir çalışma ortamı oluşturmak için karşılaşılan sorunlarının çözümünde İSG ile ilgili bilgiler ile uygun yöntem ve araçları seçer ve kullanır.
  • Öğrencilerin bilgi teknolojilerini etkin ve verimli bir şekilde kullanarak akademik ve profesyonel hayatlarında karşılaştıkları problemleri çözme yetkinliği kazanmaları.

Anahtar Yetkinlikler

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Ara sınav, ödev, proje, uygulama ve dönem sonu sınavı gibi farklı değerlendirme yöntemleri uygulanmaktadır. Değerlendirme yöntemleri arasında klasik sınav, çoktan seçmeli sınav, ev ödevi, performans değerlendirme ve ürün değerlendirme yer alabilir. Bir dersin notu, yukarıdaki unsurların değerlendirilmesi sonucunda belirlenir ve harf olarak verilir.

Bu programda; ara sınav, ödev, alıştırma, proje, uygulama ve dönem sonu sınavı gibi farklı değerlendirme yöntemleri uygulanmaktadır. Değerlendirme yöntemleri arasında klasik sınav, çoktan seçmeli sınav, ev ödevi, performans değerlendirme ve ürün değerlendirme yer alabilir. Bir dersin notu, yukarıdaki unsurların değerlendirilmesi sonucunda belirlenir ve harf olarak verilir. Harf notları ve her bir notun katsayısı aşağıda belirtilmektedir. Öğrencilere, aldıkları her ders için aşağıdaki harf notlarından biri, ilgili öğretim üyesi tarafından başarı notu olarak verilir.

a) Notlar ve katsayıları aşağıdaki gibidir:

Puan Aralığı Verilen Not Katsayı
90-100 A 4,0
85-89 A- 3,7
80-84 B+ 3,3
75-79 B 3,0
70-74 B- 2,7
65-69 C+ 2,3
60-64 C 2,0
55-59 C- 1,7
50-54 D+ 1,3
40-49 D 1,0
0-39 FF 0,0

b) Diğer harf notları şunlardır:

Harf Notu Açıklama
FG Sınava Girmedi
FX Devamsız
I Eksik
S Yeterli
U Yetersiz
T Transfer
P Devam Eden

Bilgisayar Programcılığı 2024-2025

Üniversite Genelinde Tanımlanan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Program Düzeyinde Tanımlanan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Devam  
Laboratuvar  
Uygulama  
Alan Çalışması  
Derse Özgü Staj (Varsa)  
Ödev  
Sunum  
Projeler  
Seminer  
Kısa sınav (Quiz)  
Dinleme  
Ara Sınavlar  
Yarıyıl Sonu Sınavı  

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK) tarafından yapılan değerlendirme sonucunda 01.01.2025- 31.12.2026 tarihleri arasında geçerli olmak üzere Koşullu Akreditasyon almaya hak kazanmıştır


Giriş Şartı

Adayların Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) Temel Yeterlilik Testinden (TYT) puan alması gerekmektedir. Alınan puanlar ve tercihleri doğrultusunda adaylar ÖSYM tarafından programa yerleştirilir.


Başarma Şartları
Öğrencinin ön lisans programındaki tüm derslerini başarmış olması, FF, FG, I, U, Y ya da P notunun olmaması gerekir. Programda, en az 120 AKTS kredilik dersi başarıyla tamamlamış olması ve genel not ortalamasının en az 2.00 olması gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Öğrenci, yurtiçindeki üniversitelerde Bilgisayar Programcılığı programı bulunan tüm meslek yüksekokullarına yatay geçiş yapabilir. Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından gerçekleştirilen Dikey Geçiş Sınavı (DGS) ile:

  • Bilgisayar Mühendisliği
  • Bilgisayar Teknolojisi ve Bilişim Sistemleri
  • Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği
  • Bilgisayar ve Yazılım Mühendisliği
  • Bilgisayar-Enformatik
  • Bilişim Sistemleri Mühendisliği
  • Bilişim Sistemleri ve Teknolojileri
  • Endüstri Mühendisliği
  • Fizik
  • Fizik Mühendisliği
  • İstatistik
  • İstatistik ve Bilgisayar Bilimleri
  • Kontrol ve Otomasyon Mühendisliği
  • Matematik ve Bilgisayar Bilimleri
  • Matematik-Bilgisayar
  • Meteoroloji Mühendisliği
  • Bilgisayar Bilimleri
  • Uzay Mühendisliği
  • Yazılım Mühendisliği Kontrol ve Otomasyon Mühendisli
  • Meteoroloji Mühendisliği
  • Uçak Elektrik-Elektronik
  • Uzay Bilimleri ve Teknolojileri
  • Uzay Mühendisliği

Bölümlerine geçiş yapabilirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

2. KTO Karatay Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030041903

Qualification Title
Computer Programming Associate Degree
Awarding BodyKTO Karatay University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttps://karatay.edu.tr/
OrientationOccupational
EQF Level5
5 The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025
TQF Level 5
Thematic AreasComputer use
National Occupation Classification

 ISCO:08: 2514.01

CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2 Yıl
Program Profile

In this developing age, our mission is to train qualified technical staff with theoretical and practical courses who can meet the needs of businesses in computer technology such as computer software, database management systems, and internet technologies.

Learning Environments

Education and training are provided in a formal manner. In addition, practical training is provided as internships in industry and workplaces.

Description
  • Has basic, up-to-date and applied knowledge about his/her profession.
  • Has knowledge about occupational health and safety, environmental awareness and quality processes.
  • Follows current developments and applications for his/her profession and uses them effectively.
  • Effectively uses information technologies (software, program, animation etc.) related to his/her profession.
  • Has the ability to evaluate professional problems and issues independently with an analytical and critical approach and present a solution proposal.
  • Can effectively present his/her thoughts through written and verbal communication at the level of knowledge and skills and express them in an understandable manner.
  • Takes responsibility as a team member to solve unforeseen complex problems encountered in applications related to his/her field.
  • Has awareness about career management and lifelong learning.
  • Has social, scientific, cultural and ethical values ​​in the stages of collecting, applying and announcing the results of data related to his/her field.
  • Follows information in his/her field using a foreign language and communicates with colleagues.
  • Creates algorithms and data structures and performs mathematical calculations.
  • Explains and applies web programming technologies.
  • Performs database design and management.
  • Tests software and fixes errors.
  • Uses a foreign language at the general level of the European Language Portfolio A1-A1+.
  • Be able to explain the process from the Ottoman Empire to the Republic of Turkey in general terms and determine its position in world history.
  • Know the civilization to which our nation belongs and act with professional ethics and have a sense of social responsibility.
  • Be able to identify and eliminate expression errors that may occur in written and oral forms of the Turkish language and be competent in the production of meaningful speech texts with correct sentences and scientific research methods.
  • Selects and uses OHS-related information and appropriate methods and tools in solving problems encountered in order to create a healthy and safe working environment.
  • Gaining the competence to solve problems encountered in their academic and professional lives by using information technologies effectively and efficiently.
Key Competencies

1. Literacy competence

2. Multilingual competence

3. Mathematical competence and competence in science, technology and engineering

4. Digital competence

5. Personal, social and learning to learn competence

Further Info

Different assessment methods are applied such as midterm exam, homework, project, application and final exam. Assessment methods may include classic exam, multiple choice exam, homework, performance evaluation and product evaluation. The grade of a course is determined as a result of the evaluation of the above elements and is given as a letter.

Different evaluation methods are applied such as midterm exam, homework, project, application and final exam. Evaluation methods may include classic exam, multiple choice exam, homework, performance evaluation and product evaluation. The grade of a course is determined as a result of the evaluation of the above elements and is given as a letter.

Different evaluation methods are applied in this program such as midterm exam, homework, practice, project, application and final exam. Evaluation methods may include classic exam, multiple choice exam, homework, performance evaluation and product evaluation. The grade of a course is determined as a result of the evaluation of the above elements and is given as a letter. Letter grades and the coefficient of each grade are given below. Students are given one of the following letter grades as a success grade by the relevant faculty member for each course they take.

a) The grades and coefficients are as follows:

Point Range Given Grade Coefficient
90-100 A 4.0
85-89 A- ​​3.7
80-84 B+ 3.3
75-79 B 3.0
70-74 B- 2.7
65-69 C+ 2.3
60-64 C 2.0
55-59 C- 1.7
50-54 D+ 1.3
40-49 D 1.0
0-39 FF 0.0
b) Other letter grades are as follows:

Letter Grade Explanation
FG Did Not Take the Exam
FX Absent
I Incomplete
S Sufficient
U Insufficient
T Transfer
P Continuing

Computer Programming 2024-2025

Measurement and Evaluation Methods Defined Throughout the University Measurement and Evaluation Methods Defined at the Program Level
Continue
Laboratory
Application
Fieldwork
Course-Specific Internship (If Available)
Homework
Presentation
Projects
Seminar
Quiz
Listening
Midterm Exams
Final Exam

Quality Assurance

To monitor the quality of higher education programs;

YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education, training and other activities carried out in higher education institutions.

“University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions are published every year within the framework of the criteria determined by YÖK. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are also shared with the public by YÖK.

Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these matters.

1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education after being approved by the relevant Deans' Council.

2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Assessment Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared by YÖKAK regarding the external assessment of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.

As a result of the evaluation made by the Vocational Education Evaluation and Accreditation Association (MEDEK), it has been entitled to receive Conditional Accreditation valid between 01.01.2025 and 31.12.2026.

Access Requirements

Candidates must obtain a score from the Higher Education Institutions Exam (YKS) Basic Proficiency Test (TYT) conducted by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM). Candidates are placed in the program by ÖSYM in line with the scores and preferences.

Conditions for SuccessThe student must have passed all courses in the associate degree program and must not have a grade of FF, FG, I, U, Y or P. In the program, he/she must have successfully completed at least 120 ECTS credits of courses and have a GPA of at least 2.00.
Progression Paths (Relationship Type)

Students can transfer to all vocational schools in Turkey that have a Computer Programming program. With the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM):

 

• Computer Engineering

• Computer Technology and Information Systems

• Computer and Educational Technologies Teaching

• Computer and Software Engineering

• Computer-Informatics

• Information Systems Engineering

• Information Systems and Technologies

• Industrial Engineering

• Physics

• Physics Engineering

• Statistics

• Statistics and Computer Science

• Control and Automation Engineering

• Mathematics and Computer Science

• Mathematics-Computer

• Meteorology Engineering

• Computer Science

• Space Engineering

• Software Engineering Control and Automation Engineering

• Meteorology Engineering

• Aircraft Electrical-Electronics

• Space Sciences and Technologies

• Space Engineering

• They can transfer to the departments.

Legal Basis

1. 2547 Numbered Higher Education Law

2. KTO Karatay University Associate and Undergraduate Education-Teaching and Examination Regulation

Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030041903


Qualification Title
Computer Programming Associate Degree

Awarding Body
KTO Karatay University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Occupational

National Occupation Classification

 ISCO:08: 2514.01


EQF Level
5

TQF Level
5
The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025

National Occupation Classification

 ISCO:08: 2514.01


Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2 Yıl

Program Profile

In this developing age, our mission is to train qualified technical staff with theoretical and practical courses who can meet the needs of businesses in computer technology such as computer software, database management systems, and internet technologies.


Learning Environments

Education and training are provided in a formal manner. In addition, practical training is provided as internships in industry and workplaces.


Description
  • Has basic, up-to-date and applied knowledge about his/her profession.
  • Has knowledge about occupational health and safety, environmental awareness and quality processes.
  • Follows current developments and applications for his/her profession and uses them effectively.
  • Effectively uses information technologies (software, program, animation etc.) related to his/her profession.
  • Has the ability to evaluate professional problems and issues independently with an analytical and critical approach and present a solution proposal.
  • Can effectively present his/her thoughts through written and verbal communication at the level of knowledge and skills and express them in an understandable manner.
  • Takes responsibility as a team member to solve unforeseen complex problems encountered in applications related to his/her field.
  • Has awareness about career management and lifelong learning.
  • Has social, scientific, cultural and ethical values ​​in the stages of collecting, applying and announcing the results of data related to his/her field.
  • Follows information in his/her field using a foreign language and communicates with colleagues.
  • Creates algorithms and data structures and performs mathematical calculations.
  • Explains and applies web programming technologies.
  • Performs database design and management.
  • Tests software and fixes errors.
  • Uses a foreign language at the general level of the European Language Portfolio A1-A1+.
  • Be able to explain the process from the Ottoman Empire to the Republic of Turkey in general terms and determine its position in world history.
  • Know the civilization to which our nation belongs and act with professional ethics and have a sense of social responsibility.
  • Be able to identify and eliminate expression errors that may occur in written and oral forms of the Turkish language and be competent in the production of meaningful speech texts with correct sentences and scientific research methods.
  • Selects and uses OHS-related information and appropriate methods and tools in solving problems encountered in order to create a healthy and safe working environment.
  • Gaining the competence to solve problems encountered in their academic and professional lives by using information technologies effectively and efficiently.

Key Competencies

1. Literacy competence

2. Multilingual competence

3. Mathematical competence and competence in science, technology and engineering

4. Digital competence

5. Personal, social and learning to learn competence


Further Info

Different assessment methods are applied such as midterm exam, homework, project, application and final exam. Assessment methods may include classic exam, multiple choice exam, homework, performance evaluation and product evaluation. The grade of a course is determined as a result of the evaluation of the above elements and is given as a letter.

Different evaluation methods are applied such as midterm exam, homework, project, application and final exam. Evaluation methods may include classic exam, multiple choice exam, homework, performance evaluation and product evaluation. The grade of a course is determined as a result of the evaluation of the above elements and is given as a letter.

Different evaluation methods are applied in this program such as midterm exam, homework, practice, project, application and final exam. Evaluation methods may include classic exam, multiple choice exam, homework, performance evaluation and product evaluation. The grade of a course is determined as a result of the evaluation of the above elements and is given as a letter. Letter grades and the coefficient of each grade are given below. Students are given one of the following letter grades as a success grade by the relevant faculty member for each course they take.

a) The grades and coefficients are as follows:

Point Range Given Grade Coefficient
90-100 A 4.0
85-89 A- ​​3.7
80-84 B+ 3.3
75-79 B 3.0
70-74 B- 2.7
65-69 C+ 2.3
60-64 C 2.0
55-59 C- 1.7
50-54 D+ 1.3
40-49 D 1.0
0-39 FF 0.0
b) Other letter grades are as follows:

Letter Grade Explanation
FG Did Not Take the Exam
FX Absent
I Incomplete
S Sufficient
U Insufficient
T Transfer
P Continuing

Computer Programming 2024-2025

Measurement and Evaluation Methods Defined Throughout the University Measurement and Evaluation Methods Defined at the Program Level
Continue
Laboratory
Application
Fieldwork
Course-Specific Internship (If Available)
Homework
Presentation
Projects
Seminar
Quiz
Listening
Midterm Exams
Final Exam


Quality Assurance

To monitor the quality of higher education programs;

YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education, training and other activities carried out in higher education institutions.

“University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions are published every year within the framework of the criteria determined by YÖK. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are also shared with the public by YÖK.

Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these matters.

1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education after being approved by the relevant Deans' Council.

2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Assessment Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared by YÖKAK regarding the external assessment of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.

As a result of the evaluation made by the Vocational Education Evaluation and Accreditation Association (MEDEK), it has been entitled to receive Conditional Accreditation valid between 01.01.2025 and 31.12.2026.


Access Requirements

Candidates must obtain a score from the Higher Education Institutions Exam (YKS) Basic Proficiency Test (TYT) conducted by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM). Candidates are placed in the program by ÖSYM in line with the scores and preferences.


Conditions for Success
The student must have passed all courses in the associate degree program and must not have a grade of FF, FG, I, U, Y or P. In the program, he/she must have successfully completed at least 120 ECTS credits of courses and have a GPA of at least 2.00.

Progression Paths (Relationship Type)

Students can transfer to all vocational schools in Turkey that have a Computer Programming program. With the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM):

 

• Computer Engineering

• Computer Technology and Information Systems

• Computer and Educational Technologies Teaching

• Computer and Software Engineering

• Computer-Informatics

• Information Systems Engineering

• Information Systems and Technologies

• Industrial Engineering

• Physics

• Physics Engineering

• Statistics

• Statistics and Computer Science

• Control and Automation Engineering

• Mathematics and Computer Science

• Mathematics-Computer

• Meteorology Engineering

• Computer Science

• Space Engineering

• Software Engineering Control and Automation Engineering

• Meteorology Engineering

• Aircraft Electrical-Electronics

• Space Sciences and Technologies

• Space Engineering

• They can transfer to the departments.


Legal Basis

1. 2547 Numbered Higher Education Law

2. KTO Karatay University Associate and Undergraduate Education-Teaching and Examination Regulation


Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode