Yeterlilik Kodu

TR0030040660

Yeterlilik Adı
Bilişim Güvenliği Teknolojisi (Gedik MYO) Ön Lisans Diploması
Sorumlu Kurumİstanbul Gedik Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiCumhuriyet Mahallesi İlkbahar Sokak No: 1-3-5 Yakacık 34876 Kartal İstanbul
Sorumlu Kurum URLhttp://www.gedik.edu.tr
YönelimMesleki
AYÇ Seviyesi5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 5
Sınıflandırma (Tematik Alan)Yazılım ve uygulamalar geliştirme ve analizi
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2
Program Profili (Amaç)

Bilişim Güvenliği Teknolojisi Programı’nın temel amacı, temel bilgisayar bilgisinin yanı sıra, tüm sektörlerde geçerli olabilecek çözümleri geliştirmek ve bilgi teknolojileri, bilgi güvenliği, bilgisayar programcılığı alanlarında ağırlıklı olmak üzere her alanda faaliyet gösteren firmaların ihtiyaç duyduğu nitelikli ve donanımlı meslek elemanlarını yetiştirmektir.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Temel bilgisayar kavramları ile ilgili güncel bilgiler ve yeni teknolojiler hakkında bilgi sahibidir.
  • Bilgisayar güvenliğine ait donanım ve yazılım bilgisine sahip ve uygun yazılımları geliştirebilecek, tasarım yapabilecek bilgiye sahiptir.
  • Algoritma hazırlama becerisine sahip olma, verilen problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanıma ve anlama, yazılım geliştirebilmek için en uygun platformu belirleme, yazılım bileşenlerini kodlama, test etme ve güncelleme, çıkan sonuçları karşılaştırma ve yorumlama becerilerine sahiptir.
  • İnternet ve güvenlik kavramlarını tanıma, İşletim sistemlerini kurma ve kullanma, İstemci/sunucu ortamında veri tabanı tasarlayabilme ve yönetebilme, güvenlik ile ilgili tedbirleri alma işlemlerini gerçekleştirebilir.
  • Yazılım kurulum, test, bilişim suçları, veri güvenliği ve saklanması ile ilgili işlemleri yapabilme, arızalı olan bilgisayar sorunlarını tespit edip, sorunları giderebilecek beceriyi kazanır.
  • Ofis yazılımları, internet, grafik tabanlı tasarım programlarını kurabilme, sunucu sistemler ve donanıma uygun yazılımları kullanıp, karşılaştırma ve modüllerini kullanarak mesleki projeler için görsel ve yapısal program üretebilecek yeteneğe sahiptir.
  • Tarihi değerlere saygılı, demokrasi, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahiptir.
  • İşçi sağlığı ve iş güvenliği, mesleki standartlar, sosyal güvenlik, girişimcilik, çevre koruma vb. bilgi ve bilincine sahiptir.
  • Türk Dil kuralları ile sözlü ve yazılı olarak kendini ifade edebilme, sosyal ve iş çevresi ile etkin iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir.
  • Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahiptir.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere orta  düzeyde sahiptir.

1.         Okuma yazma yetkinliği

2.         Çoklu dil yetkinliği

3.         Matematiksel yetkinlik ve bilim ve teknoloji yetkinliği

4.         Dijital yetkinlik

5.         Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6.         Vatandaşlık yetkinliği

7.         Girişimcilik yetkinliği

8.         Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Eğitim öğretimin değerlendirilmesi için quiz, pratik, uygulama, proje, rapor, ara sınav ve final gibi çeşitli ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanılmaktadır. Aşağıdaki tabloda gösterildiği şekilde puanlanmakta ve harflendirilmektedir.

Ders Notu                       Puan Aralığı                    Katsayı

AA                                   88-100                            4.0

BA                                   81-87                              3.5

BB                                   76-80                              3.5

CB                                   65-75                              2.5

CC                                   55-64                              2.0

DC                                   45-54                              1.5

DD                                   40-44                              1.0

FD                                    30-39                              0.5

FF                                     0-29                                 0

 

GM- Girmedi,

TK- Tekrar,

DZ-Devamsız,

TR-Transfer Dersler,

G-geçti,

K-Kaldı,

ERA –Erasmus Sırasında Alınan Dersler,

ÖD- Öğrenci Değişimi Programı Sırasında Dersler

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

 YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında ön lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında ön lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir ön lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Program MEDEK  (Mesleki Eğitim Akreditasyon Kurulu) tarafından akredite edilmiştir.

Akreditason Başlangıç/Bitiş Tarihleri:

01.01.2025- 31.12.2028

Giriş Şartı

İstanbul Gedik Üniversitesi'nin Bilişim Güvenliği Teknolojisi Programı'na başvurmak isteyen adayların, Temel Yeterlilik Testi (TYT) puan türünde yeterli bir puan almış olmaları gerekmektedir.

Başarma ŞartlarıAsgari 120 AKTS ders kredisini tamamlamak ve varsa ilgili yükseköğretim kurumunun belirlemiş olduğu diğer yükümlülükleri yerine getirmiş olmak.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  1. Mesleki önlisans programlarından mezun olan öğrenciler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler. Dikey geçiş kontenjanları ilişkili lisans programlarında belirlenmiş kontenjanın yüzde onunu geçmeyecek şekilde YÖK kararı ile belirlenir.
  2. Mesleki önlisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından da eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı önlisans diploması alabilirler.
Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1.      Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2.      Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030040660


Yeterlilik Adı
Bilişim Güvenliği Teknolojisi (Gedik MYO) Ön Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
İstanbul Gedik Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Cumhuriyet Mahallesi İlkbahar Sokak No: 1-3-5 Yakacık 34876 Kartal İstanbul

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Mesleki

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
5

TYÇ Seviyesi
5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2

Program Profili (Amaç)

Bilişim Güvenliği Teknolojisi Programı’nın temel amacı, temel bilgisayar bilgisinin yanı sıra, tüm sektörlerde geçerli olabilecek çözümleri geliştirmek ve bilgi teknolojileri, bilgi güvenliği, bilgisayar programcılığı alanlarında ağırlıklı olmak üzere her alanda faaliyet gösteren firmaların ihtiyaç duyduğu nitelikli ve donanımlı meslek elemanlarını yetiştirmektir.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Temel bilgisayar kavramları ile ilgili güncel bilgiler ve yeni teknolojiler hakkında bilgi sahibidir.
  • Bilgisayar güvenliğine ait donanım ve yazılım bilgisine sahip ve uygun yazılımları geliştirebilecek, tasarım yapabilecek bilgiye sahiptir.
  • Algoritma hazırlama becerisine sahip olma, verilen problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanıma ve anlama, yazılım geliştirebilmek için en uygun platformu belirleme, yazılım bileşenlerini kodlama, test etme ve güncelleme, çıkan sonuçları karşılaştırma ve yorumlama becerilerine sahiptir.
  • İnternet ve güvenlik kavramlarını tanıma, İşletim sistemlerini kurma ve kullanma, İstemci/sunucu ortamında veri tabanı tasarlayabilme ve yönetebilme, güvenlik ile ilgili tedbirleri alma işlemlerini gerçekleştirebilir.
  • Yazılım kurulum, test, bilişim suçları, veri güvenliği ve saklanması ile ilgili işlemleri yapabilme, arızalı olan bilgisayar sorunlarını tespit edip, sorunları giderebilecek beceriyi kazanır.
  • Ofis yazılımları, internet, grafik tabanlı tasarım programlarını kurabilme, sunucu sistemler ve donanıma uygun yazılımları kullanıp, karşılaştırma ve modüllerini kullanarak mesleki projeler için görsel ve yapısal program üretebilecek yeteneğe sahiptir.
  • Tarihi değerlere saygılı, demokrasi, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahiptir.
  • İşçi sağlığı ve iş güvenliği, mesleki standartlar, sosyal güvenlik, girişimcilik, çevre koruma vb. bilgi ve bilincine sahiptir.
  • Türk Dil kuralları ile sözlü ve yazılı olarak kendini ifade edebilme, sosyal ve iş çevresi ile etkin iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir.
  • Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahiptir.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere orta  düzeyde sahiptir.

1.         Okuma yazma yetkinliği

2.         Çoklu dil yetkinliği

3.         Matematiksel yetkinlik ve bilim ve teknoloji yetkinliği

4.         Dijital yetkinlik

5.         Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6.         Vatandaşlık yetkinliği

7.         Girişimcilik yetkinliği

8.         Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Eğitim öğretimin değerlendirilmesi için quiz, pratik, uygulama, proje, rapor, ara sınav ve final gibi çeşitli ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanılmaktadır. Aşağıdaki tabloda gösterildiği şekilde puanlanmakta ve harflendirilmektedir.

Ders Notu                       Puan Aralığı                    Katsayı

AA                                   88-100                            4.0

BA                                   81-87                              3.5

BB                                   76-80                              3.5

CB                                   65-75                              2.5

CC                                   55-64                              2.0

DC                                   45-54                              1.5

DD                                   40-44                              1.0

FD                                    30-39                              0.5

FF                                     0-29                                 0

 

GM- Girmedi,

TK- Tekrar,

DZ-Devamsız,

TR-Transfer Dersler,

G-geçti,

K-Kaldı,

ERA –Erasmus Sırasında Alınan Dersler,

ÖD- Öğrenci Değişimi Programı Sırasında Dersler


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

 YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında ön lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında ön lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir ön lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Program MEDEK  (Mesleki Eğitim Akreditasyon Kurulu) tarafından akredite edilmiştir.

Akreditason Başlangıç/Bitiş Tarihleri:

01.01.2025- 31.12.2028


Giriş Şartı

İstanbul Gedik Üniversitesi'nin Bilişim Güvenliği Teknolojisi Programı'na başvurmak isteyen adayların, Temel Yeterlilik Testi (TYT) puan türünde yeterli bir puan almış olmaları gerekmektedir.


Başarma Şartları
Asgari 120 AKTS ders kredisini tamamlamak ve varsa ilgili yükseköğretim kurumunun belirlemiş olduğu diğer yükümlülükleri yerine getirmiş olmak.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  1. Mesleki önlisans programlarından mezun olan öğrenciler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler. Dikey geçiş kontenjanları ilişkili lisans programlarında belirlenmiş kontenjanın yüzde onunu geçmeyecek şekilde YÖK kararı ile belirlenir.
  2. Mesleki önlisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından da eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı önlisans diploması alabilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1.      Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2.      Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030040660

Qualification Title
Information Security Technology Associate Degree Program
Awarding BodyGedik University
Awarding Body ContactCumhuriyet Neighborhood, İlkbahar Street, No: 1-3-5, Yakacık, 34876 Kartal, Istanbul, Türkiye
Awarding Body Urlhttp://www.gedik.edu.tr
OrientationOccupational
EQF Level5
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 5
Thematic AreasSoftware and applications development and analysis
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2
Program Profile

The main purpose of the Information Security Technology Program is to develop solutions that can be valid in all sectors, as well as basic computer knowledge, and to train qualified and equipped professional staff needed by companies operating in all areas, especially in the fields of information technologies, information security, and computer programming.

Learning Environments

Education and training are provided in the form of formal education. In addition, practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions or as internships or workplace training in industry and workplaces.

Description
  • Has up-to-date information on basic computer concepts and new technologies.
  • Has knowledge of hardware and software related to computer security and has the knowledge to develop and design appropriate software.
  • Has the ability to prepare algorithms, recognize and understand the data required to solve given problems, determine the most appropriate platform for software development, code, test and update software components, compare and interpret the results.
  • Can recognize internet and security concepts, install and use operating systems, design and manage databases in client/server environments, and take security-related precautions.
  • Can perform operations related to software installation, testing, cybercrimes, data security and storage, and gain the ability to detect and troubleshoot faulty computer problems.
  • Has the ability to install office software, internet, graphic-based design programs, use server systems and software suitable for hardware, compare and produce visual and structural programs for professional projects using their modules.
  • Respectful of historical values, has democracy, social responsibility, universal, social and professional ethics awareness.
  • Has knowledge and awareness of occupational health and safety, occupational standards, social security, entrepreneurship, environmental protection, etc.
  • Has the ability to express oneself verbally and in writing with Turkish language rules, and to communicate effectively with social and business environments.
  • Has awareness of the necessity of lifelong learning and a foreign language knowledge at a level that allows one to follow innovations in the field.
Key Competencies

Has intermediate proficiency in the following key competencies.

  • Literacy skills
  • Multilingual skills
  • Mathematical competence and proficiency in science and technology
  • Digital competence
  • Personal, social, and learning-to-learn competence
  • Civic competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression skills
Further Info

Various measurement and evaluation methods such as quiz, practice, application, project, report, midterm exam and final are used to evaluate education. They are scored and lettered as shown in the table below.

Lecture Notes                       Score Range                    Coefficient

AA                                   88-100                            4.0

BA                                   81-87                              3.5

BB                                   76-80                              3.5

CB                                   65-75                              2.5

CC                                   55-64                            2.0

DC                                   45-54                             1.5

DD                                   40-44                             1.0

FD                                    30-39                              0.5

FF                                     0-29                               0

 

GM- He didn't enter,

TK- Again,

DZ-Discontinuous,

TR-Transfer Lessons,

G-passed,

K-Fail,

ERA – Lessons Learned During Erasmus,

LO- Courses During Student Exchange Program

Quality Assurance

To ensure the quality of higher education programs:

The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising education, teaching, and other activities in higher education institutions.

Each year, The Council of Higher Education (CoHE)  publishes "University Monitoring and Evaluation Reports" for higher education institutions, based on criteria set by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by CoHE.

CoHE also annually publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report," which includes academic, administrative, and financial data of foundation higher education institutions. These reports, containing quantitative and qualitative evaluations, are shared with the public by CoHE. Quality assurance for undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Development and Approval of Teaching Programs:

   1.1. The Council of Higher Education (YÖK) determines the minimum standards and criteria required for the establishment of associate degree departments and programs in higher education institutions.

   1.2. The curricula of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes they aim to impart to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the fundamental principles established by the Council of Higher Education (CoHE).

   1.3. After acceptance by the relevant Deans' Council, the curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with CoHE’s approval.

2. Assessment-Evaluation: The methods for assessing and evaluating the learning outcomes that each associate degree program aims to impart to students are carried out in accordance with the education, training, and examination regulations prepared by higher education institutions, in line with the fundamental principles established by the Council of Higher Education (CoHE).

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree upon successfully completing the required course credits and other obligations as determined by the higher education institutions.

4. Internal Evaluation-External Evaluation: Higher education institutions enter "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Turkish Higher Education Quality Council (THEQC) at the beginning of each year. THEQC shares the "Institutional Feedback Report" it prepares regarding the external evaluation of higher education institutions with the public. Additionally, accreditation decisions issued by accreditation organizations authorized or recognized by THEQC also demonstrate that the programs meet quality assurance standards. THEQC conducts regular review activities related to competencies determined by its regulations.

The program has been accredited by MEDEK (Vocational Education Accreditation Board). 

Accreditation Start/End Dates: 

01.01.2025 - 31.12.2028

Access Requirements

Candidates who want to apply to Istanbul Gedik University's Information Security Technology Program must have received a sufficient score in the Basic Proficiency Test (TYT) score type.

Conditions for SuccessTo complete a minimum of 120 ECTS course credits and fulfill other obligations determined by the relevant higher education institution, if any.
Progression Paths (Relationship Type)
  1. Students who graduate from vocational associate degree programs can vertically transfer to undergraduate programs as a result of the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by ÖSYM. Vertical transfer quotas are determined by the decision of YÖK in a way that they do not exceed ten percent of the quota determined in the related undergraduate programs.
  2. Vocational associate degree students have the right to participate in double major programs opened by the higher education institutions where they are studying. Students registered in double major programs can take courses from both diploma programs simultaneously and receive two separate associate degree diplomas if they are successful.
Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

1.1.      Regulation on transferring between associate and bachelor's degree programs in higher education institutions, double majors, minors, and inter-institutional credit transfer principles

1.2.      1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on higher education quality assurance and the Higher Education Quality Council

Validity Period (If Any)

The qualification remains valid indefinitely.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030040660


Qualification Title
Information Security Technology Associate Degree Program

Awarding Body
Gedik University

Awarding Body Contact
Cumhuriyet Neighborhood, İlkbahar Street, No: 1-3-5, Yakacık, 34876 Kartal, Istanbul, Türkiye

Awarding Body Url

Orientation
Occupational

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
5

TQF Level
5
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2

Program Profile

The main purpose of the Information Security Technology Program is to develop solutions that can be valid in all sectors, as well as basic computer knowledge, and to train qualified and equipped professional staff needed by companies operating in all areas, especially in the fields of information technologies, information security, and computer programming.


Learning Environments

Education and training are provided in the form of formal education. In addition, practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions or as internships or workplace training in industry and workplaces.


Description
  • Has up-to-date information on basic computer concepts and new technologies.
  • Has knowledge of hardware and software related to computer security and has the knowledge to develop and design appropriate software.
  • Has the ability to prepare algorithms, recognize and understand the data required to solve given problems, determine the most appropriate platform for software development, code, test and update software components, compare and interpret the results.
  • Can recognize internet and security concepts, install and use operating systems, design and manage databases in client/server environments, and take security-related precautions.
  • Can perform operations related to software installation, testing, cybercrimes, data security and storage, and gain the ability to detect and troubleshoot faulty computer problems.
  • Has the ability to install office software, internet, graphic-based design programs, use server systems and software suitable for hardware, compare and produce visual and structural programs for professional projects using their modules.
  • Respectful of historical values, has democracy, social responsibility, universal, social and professional ethics awareness.
  • Has knowledge and awareness of occupational health and safety, occupational standards, social security, entrepreneurship, environmental protection, etc.
  • Has the ability to express oneself verbally and in writing with Turkish language rules, and to communicate effectively with social and business environments.
  • Has awareness of the necessity of lifelong learning and a foreign language knowledge at a level that allows one to follow innovations in the field.

Key Competencies

Has intermediate proficiency in the following key competencies.

  • Literacy skills
  • Multilingual skills
  • Mathematical competence and proficiency in science and technology
  • Digital competence
  • Personal, social, and learning-to-learn competence
  • Civic competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression skills

Further Info

Various measurement and evaluation methods such as quiz, practice, application, project, report, midterm exam and final are used to evaluate education. They are scored and lettered as shown in the table below.

Lecture Notes                       Score Range                    Coefficient

AA                                   88-100                            4.0

BA                                   81-87                              3.5

BB                                   76-80                              3.5

CB                                   65-75                              2.5

CC                                   55-64                            2.0

DC                                   45-54                             1.5

DD                                   40-44                             1.0

FD                                    30-39                              0.5

FF                                     0-29                               0

 

GM- He didn't enter,

TK- Again,

DZ-Discontinuous,

TR-Transfer Lessons,

G-passed,

K-Fail,

ERA – Lessons Learned During Erasmus,

LO- Courses During Student Exchange Program


Quality Assurance

To ensure the quality of higher education programs:

The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising education, teaching, and other activities in higher education institutions.

Each year, The Council of Higher Education (CoHE)  publishes "University Monitoring and Evaluation Reports" for higher education institutions, based on criteria set by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by CoHE.

CoHE also annually publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report," which includes academic, administrative, and financial data of foundation higher education institutions. These reports, containing quantitative and qualitative evaluations, are shared with the public by CoHE. Quality assurance for undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Development and Approval of Teaching Programs:

   1.1. The Council of Higher Education (YÖK) determines the minimum standards and criteria required for the establishment of associate degree departments and programs in higher education institutions.

   1.2. The curricula of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes they aim to impart to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the fundamental principles established by the Council of Higher Education (CoHE).

   1.3. After acceptance by the relevant Deans' Council, the curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with CoHE’s approval.

2. Assessment-Evaluation: The methods for assessing and evaluating the learning outcomes that each associate degree program aims to impart to students are carried out in accordance with the education, training, and examination regulations prepared by higher education institutions, in line with the fundamental principles established by the Council of Higher Education (CoHE).

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree upon successfully completing the required course credits and other obligations as determined by the higher education institutions.

4. Internal Evaluation-External Evaluation: Higher education institutions enter "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Turkish Higher Education Quality Council (THEQC) at the beginning of each year. THEQC shares the "Institutional Feedback Report" it prepares regarding the external evaluation of higher education institutions with the public. Additionally, accreditation decisions issued by accreditation organizations authorized or recognized by THEQC also demonstrate that the programs meet quality assurance standards. THEQC conducts regular review activities related to competencies determined by its regulations.

The program has been accredited by MEDEK (Vocational Education Accreditation Board). 

Accreditation Start/End Dates: 

01.01.2025 - 31.12.2028


Access Requirements

Candidates who want to apply to Istanbul Gedik University's Information Security Technology Program must have received a sufficient score in the Basic Proficiency Test (TYT) score type.


Conditions for Success
To complete a minimum of 120 ECTS course credits and fulfill other obligations determined by the relevant higher education institution, if any.

Progression Paths (Relationship Type)
  1. Students who graduate from vocational associate degree programs can vertically transfer to undergraduate programs as a result of the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by ÖSYM. Vertical transfer quotas are determined by the decision of YÖK in a way that they do not exceed ten percent of the quota determined in the related undergraduate programs.
  2. Vocational associate degree students have the right to participate in double major programs opened by the higher education institutions where they are studying. Students registered in double major programs can take courses from both diploma programs simultaneously and receive two separate associate degree diplomas if they are successful.

Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

1.1.      Regulation on transferring between associate and bachelor's degree programs in higher education institutions, double majors, minors, and inter-institutional credit transfer principles

1.2.      1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on higher education quality assurance and the Higher Education Quality Council


Validity Period (If Any)

The qualification remains valid indefinitely.


Url
Open Address