Yeterlilik Kodu | TR0030217067 | |
Yeterlilik Adı | Biyoloji Eğitimi Tezli Yüksek Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Gazi Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Emniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.gazi.edu.tr | |
Yönelim | - | |
AYÇ Seviyesi | 7 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 7 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Biyoloji | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | - | |
Kredi Değeri | - | |
Programın Normal Süresi | - | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | (1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir. (2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir. (3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir. (4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) (7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. (8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. (9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. (10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. (11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. BİLGİ Kuramsal, Olgusal - Biyoloji ve biyoloji eğitimi ile ilgili alan bilgisini uzmanlık düzeyinde geliştirir, ileri düzeyde araştırma yapma becerisine sahip olur. - Alanı ile ilgili yeni kavram, fikir ve yaklaşımları farklı boyutları ile analiz eder, bilimsel ve eleştirel olarak yaklaşır; yeni yaklaşımlar, çözüm önerileri geliştirir. - Alanı ile ilgili problem durumlarında nitel ve nicel araştırma yöntemlerini etkili biçimde kullanır, özgün sonuçlara ulaşır. BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı - Biyoloji ve biyoloji eğitimi ile ilgili alan bilgisini uzmanlık düzeyinde geliştirir, ileri düzeyde araştırma yapma becerisine sahip olur. - Disiplinlerarası araştırmalarda ve projelerde etkin olarak çalışır, sorumluluk alır, uzmanlık bilgilerini yeni ve farklı sorunların çözümünde kullanır. - Bilimsel araştırmalarda uygun araştırma teknik ve yöntemlerini belirler, araştırma verilerinin analizinde bilgisayar yazılımlarını etkili bir şekilde kullanır, araştırma sonuçlarını bilimsel bir şekilde değerlendirir. - Alanı ile ilgili yeni kavram, fikir ve yaklaşımları farklı boyutları ile analiz eder, bilimsel ve eleştirel olarak yaklaşır; yeni yaklaşımlar, çözüm önerileri geliştirir. - Alanı ile ilgili problem durumlarında nitel ve nicel araştırma yöntemlerini etkili biçimde kullanır, özgün sonuçlara ulaşır. - Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası kaynaklara ulaşır, bilgiyi sorgular, farklı boyutları ile eleştirel olarak değerlendirir. - Alanı ile ilgili özgün bir araştırma tasarlar, bilimsel bir yöntemi bağımsız olarak yürütür, farklı alanlara uygular. - Alanı ile ilgili konferans, kongre, çalıştay gibi bilimsel etkinliklere katılır, alanı ile ilgili bilimsel bir makale yazar. - Farklı alanlardaki sorunların çözümünde grup projelerinde görev alır, karşılaştığı sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme becerileri ile katkıda bulunur, liderlik yapar. - Yaptığı araştırmalarda bilimsel ve etik kurallara dikkat eder. - Öğrenme ve öğretme ortamlarının düzenlenmesinde uygun ortamları tasarlar, öğrencilere gerekli yönlendirme ve geri bildirimlerde bulunur. - Biyoloji eğitiminde kullanılabilecek farklı öğretme stratejilerini geliştirir ve uygular. - İnsanlar arasındaki ilişkileri yönlendiren kural ve ilkeleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir, düşüncelerini eyleme dönüştürmek için harekete geçer, liderlik yapar. - Hayat boyu öğrenme ve mesleki gelişim ilkelerini benimser, kendisi ile ilgili öz değerlendirmelerde bulunur, güçlü ve zayıf yönlerini bilir. - Bilimsel bir etkinlikte alanı ile ilgili özgün görüşünü bilimsel bir şekilde savunur, tartışır. - Yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurar. - Alanı ile ilgili bilimsel, etik, sosyal her türlü sorunun çözümünde sorumluluk alır, ihtiyaç duyulan kurum ve kişilerle işbirliği içinde çalışır. YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği - Disiplinlerarası araştırmalarda ve projelerde etkin olarak çalışır, sorumluluk alır, uzmanlık bilgilerini yeni ve farklı sorunların çözümünde kullanır. - Alanı ile ilgili yeni kavram, fikir ve yaklaşımları farklı boyutları ile analiz eder, bilimsel ve eleştirel olarak yaklaşır; yeni yaklaşımlar, çözüm önerileri geliştirir. - Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası kaynaklara ulaşır, bilgiyi sorgular, farklı boyutları ile eleştirel olarak değerlendirir. - Alanı ile ilgili özgün bir araştırma tasarlar, bilimsel bir yöntemi bağımsız olarak yürütür, farklı alanlara uygular. - Alanı ile ilgili konferans, kongre, çalıştay gibi bilimsel etkinliklere katılır, alanı ile ilgili bilimsel bir makale yazar. - Farklı alanlardaki sorunların çözümünde grup projelerinde görev alır, karşılaştığı sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme becerileri ile katkıda bulunur, liderlik yapar. - Öğrenme ve öğretme ortamlarının düzenlenmesinde uygun ortamları tasarlar, öğrencilere gerekli yönlendirme ve geri bildirimlerde bulunur. - Biyoloji eğitiminde kullanılabilecek farklı öğretme stratejilerini geliştirir ve uygular. - İnsanlar arasındaki ilişkileri yönlendiren kural ve ilkeleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir, düşüncelerini eyleme dönüştürmek için harekete geçer, liderlik yapar. - Hayat boyu öğrenme ve mesleki gelişim ilkelerini benimser, kendisi ile ilgili öz değerlendirmelerde bulunur, güçlü ve zayıf yönlerini bilir. - Bilimsel bir etkinlikte alanı ile ilgili özgün görüşünü bilimsel bir şekilde savunur, tartışır. - Alanı ile ilgili bilimsel, etik, sosyal her türlü sorunun çözümünde sorumluluk alır, ihtiyaç duyulan kurum ve kişilerle işbirliği içinde çalışır. Öğrenme Yetkinliği - Biyoloji ve biyoloji eğitimi ile ilgili alan bilgisini uzmanlık düzeyinde geliştirir, ileri düzeyde araştırma yapma becerisine sahip olur. - Bilimsel araştırmalarda uygun araştırma teknik ve yöntemlerini belirler, araştırma verilerinin analizinde bilgisayar yazılımlarını etkili bir şekilde kullanır, araştırma sonuçlarını bilimsel bir şekilde değerlendirir. - Öğrenme ve öğretme ortamlarının düzenlenmesinde uygun ortamları tasarlar, öğrencilere gerekli yönlendirme ve geri bildirimlerde bulunur. - Biyoloji eğitiminde kullanılabilecek farklı öğretme stratejilerini geliştirir ve uygular. İletişim ve Sosyal Yetkinlik - Bilimsel araştırmalarda uygun araştırma teknik ve yöntemlerini belirler, araştırma verilerinin analizinde bilgisayar yazılımlarını etkili bir şekilde kullanır, araştırma sonuçlarını bilimsel bir şekilde değerlendirir. - Alanı ile ilgili yeni kavram, fikir ve yaklaşımları farklı boyutları ile analiz eder, bilimsel ve eleştirel olarak yaklaşır; yeni yaklaşımlar, çözüm önerileri geliştirir. - Alanı ile ilgili problem durumlarında nitel ve nicel araştırma yöntemlerini etkili biçimde kullanır, özgün sonuçlara ulaşır. - Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası kaynaklara ulaşır, bilgiyi sorgular, farklı boyutları ile eleştirel olarak değerlendirir. - Alanı ile ilgili özgün bir araştırma tasarlar, bilimsel bir yöntemi bağımsız olarak yürütür, farklı alanlara uygular. - Alanı ile ilgili konferans, kongre, çalıştay gibi bilimsel etkinliklere katılır, alanı ile ilgili bilimsel bir makale yazar. - Farklı alanlardaki sorunların çözümünde grup projelerinde görev alır, karşılaştığı sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme becerileri ile katkıda bulunur, liderlik yapar. - Yaptığı araştırmalarda bilimsel ve etik kurallara dikkat eder. - Öğrenme ve öğretme ortamlarının düzenlenmesinde uygun ortamları tasarlar, öğrencilere gerekli yönlendirme ve geri bildirimlerde bulunur. - Biyoloji eğitiminde kullanılabilecek farklı öğretme stratejilerini geliştirir ve uygular. - İnsanlar arasındaki ilişkileri yönlendiren kural ve ilkeleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir, düşüncelerini eyleme dönüştürmek için harekete geçer, liderlik yapar. - Hayat boyu öğrenme ve mesleki gelişim ilkelerini benimser, kendisi ile ilgili öz değerlendirmelerde bulunur, güçlü ve zayıf yönlerini bilir. - Bilimsel bir etkinlikte alanı ile ilgili özgün görüşünü bilimsel bir şekilde savunur, tartışır. - Yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurar. - Alanı ile ilgili bilimsel, etik, sosyal her türlü sorunun çözümünde sorumluluk alır, ihtiyaç duyulan kurum ve kişilerle işbirliği içinde çalışır. Alana Özgü Yetkinlik - Biyoloji ve biyoloji eğitimi ile ilgili alan bilgisini uzmanlık düzeyinde geliştirir, ileri düzeyde araştırma yapma becerisine sahip olur. - Disiplinlerarası araştırmalarda ve projelerde etkin olarak çalışır, sorumluluk alır, uzmanlık bilgilerini yeni ve farklı sorunların çözümünde kullanır. - Alanı ile ilgili yeni kavram, fikir ve yaklaşımları farklı boyutları ile analiz eder, bilimsel ve eleştirel olarak yaklaşır; yeni yaklaşımlar, çözüm önerileri geliştirir. - Alanı ile ilgili problem durumlarında nitel ve nicel araştırma yöntemlerini etkili biçimde kullanır, özgün sonuçlara ulaşır. - Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası kaynaklara ulaşır, bilgiyi sorgular, farklı boyutları ile eleştirel olarak değerlendirir. - Alanı ile ilgili özgün bir araştırma tasarlar, bilimsel bir yöntemi bağımsız olarak yürütür, farklı alanlara uygular. - Alanı ile ilgili konferans, kongre, çalıştay gibi bilimsel etkinliklere katılır, alanı ile ilgili bilimsel bir makale yazar. - Biyoloji eğitiminde kullanılabilecek farklı öğretme stratejilerini geliştirir ve uygular. - Bilimsel bir etkinlikte alanı ile ilgili özgün görüşünü bilimsel bir şekilde savunur, tartışır. - Alanı ile ilgili bilimsel, etik, sosyal her türlü sorunun çözümünde sorumluluk alır, ihtiyaç duyulan kurum ve kişilerle işbirliği içinde çalışır. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. | |
Başarma Şartları | Mezuniyet koşulları ile ilgilii olarak Gazi Eğitim Bilimleri Enstitüsü yönetmeliği bakabilirsiniz. (http://gazi.edu.tr/posts/download?id=229107) | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlarımız, devlet ya da özel eğitim kurumlarında biyoloji öğretmeliği yapabilir. Ayrıca üniversitelerin biyoloji eğitimi alanında akademik personel olarak çalışabilir. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030217067
- Biyoloji ve biyoloji eğitimi ile ilgili alan bilgisini uzmanlık düzeyinde geliştirir, ileri düzeyde araştırma yapma becerisine sahip olur.
- Disiplinlerarası araştırmalarda ve projelerde etkin olarak çalışır, sorumluluk alır, uzmanlık bilgilerini yeni ve farklı sorunların çözümünde kullanır.
- Bilimsel araştırmalarda uygun araştırma teknik ve yöntemlerini belirler, araştırma verilerinin analizinde bilgisayar yazılımlarını etkili bir şekilde kullanır, araştırma sonuçlarını bilimsel bir şekilde değerlendirir.
- Alanı ile ilgili yeni kavram, fikir ve yaklaşımları farklı boyutları ile analiz eder, bilimsel ve eleştirel olarak yaklaşır; yeni yaklaşımlar, çözüm önerileri geliştirir.
- Alanı ile ilgili problem durumlarında nitel ve nicel araştırma yöntemlerini etkili biçimde kullanır, özgün sonuçlara ulaşır.
- Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası kaynaklara ulaşır, bilgiyi sorgular, farklı boyutları ile eleştirel olarak değerlendirir.
- Alanı ile ilgili özgün bir araştırma tasarlar, bilimsel bir yöntemi bağımsız olarak yürütür, farklı alanlara uygular.
- Alanı ile ilgili konferans, kongre, çalıştay gibi bilimsel etkinliklere katılır, alanı ile ilgili bilimsel bir makale yazar.
- Farklı alanlardaki sorunların çözümünde grup projelerinde görev alır, karşılaştığı sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme becerileri ile katkıda bulunur, liderlik yapar.
- Yaptığı araştırmalarda bilimsel ve etik kurallara dikkat eder.
- Öğrenme ve öğretme ortamlarının düzenlenmesinde uygun ortamları tasarlar, öğrencilere gerekli yönlendirme ve geri bildirimlerde bulunur.
- Biyoloji eğitiminde kullanılabilecek farklı öğretme stratejilerini geliştirir ve uygular.
- İnsanlar arasındaki ilişkileri yönlendiren kural ve ilkeleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir, düşüncelerini eyleme dönüştürmek için harekete geçer, liderlik yapar.
- Hayat boyu öğrenme ve mesleki gelişim ilkelerini benimser, kendisi ile ilgili öz değerlendirmelerde bulunur, güçlü ve zayıf yönlerini bilir.
- Bilimsel bir etkinlikte alanı ile ilgili özgün görüşünü bilimsel bir şekilde savunur, tartışır.
- Yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurar.
- Alanı ile ilgili bilimsel, etik, sosyal her türlü sorunun çözümünde sorumluluk alır, ihtiyaç duyulan kurum ve kişilerle işbirliği içinde çalışır.
(1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir. (2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir. (3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir. (4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) (7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. (8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. (9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. (10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. (11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. BİLGİ Kuramsal, Olgusal - Biyoloji ve biyoloji eğitimi ile ilgili alan bilgisini uzmanlık düzeyinde geliştirir, ileri düzeyde araştırma yapma becerisine sahip olur. - Alanı ile ilgili yeni kavram, fikir ve yaklaşımları farklı boyutları ile analiz eder, bilimsel ve eleştirel olarak yaklaşır; yeni yaklaşımlar, çözüm önerileri geliştirir. - Alanı ile ilgili problem durumlarında nitel ve nicel araştırma yöntemlerini etkili biçimde kullanır, özgün sonuçlara ulaşır. BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı - Biyoloji ve biyoloji eğitimi ile ilgili alan bilgisini uzmanlık düzeyinde geliştirir, ileri düzeyde araştırma yapma becerisine sahip olur. - Disiplinlerarası araştırmalarda ve projelerde etkin olarak çalışır, sorumluluk alır, uzmanlık bilgilerini yeni ve farklı sorunların çözümünde kullanır. - Bilimsel araştırmalarda uygun araştırma teknik ve yöntemlerini belirler, araştırma verilerinin analizinde bilgisayar yazılımlarını etkili bir şekilde kullanır, araştırma sonuçlarını bilimsel bir şekilde değerlendirir. - Alanı ile ilgili yeni kavram, fikir ve yaklaşımları farklı boyutları ile analiz eder, bilimsel ve eleştirel olarak yaklaşır; yeni yaklaşımlar, çözüm önerileri geliştirir. - Alanı ile ilgili problem durumlarında nitel ve nicel araştırma yöntemlerini etkili biçimde kullanır, özgün sonuçlara ulaşır. - Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası kaynaklara ulaşır, bilgiyi sorgular, farklı boyutları ile eleştirel olarak değerlendirir. - Alanı ile ilgili özgün bir araştırma tasarlar, bilimsel bir yöntemi bağımsız olarak yürütür, farklı alanlara uygular. - Alanı ile ilgili konferans, kongre, çalıştay gibi bilimsel etkinliklere katılır, alanı ile ilgili bilimsel bir makale yazar. - Farklı alanlardaki sorunların çözümünde grup projelerinde görev alır, karşılaştığı sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme becerileri ile katkıda bulunur, liderlik yapar. - Yaptığı araştırmalarda bilimsel ve etik kurallara dikkat eder. - Öğrenme ve öğretme ortamlarının düzenlenmesinde uygun ortamları tasarlar, öğrencilere gerekli yönlendirme ve geri bildirimlerde bulunur. - Biyoloji eğitiminde kullanılabilecek farklı öğretme stratejilerini geliştirir ve uygular. - İnsanlar arasındaki ilişkileri yönlendiren kural ve ilkeleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir, düşüncelerini eyleme dönüştürmek için harekete geçer, liderlik yapar. - Hayat boyu öğrenme ve mesleki gelişim ilkelerini benimser, kendisi ile ilgili öz değerlendirmelerde bulunur, güçlü ve zayıf yönlerini bilir. - Bilimsel bir etkinlikte alanı ile ilgili özgün görüşünü bilimsel bir şekilde savunur, tartışır. - Yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurar. - Alanı ile ilgili bilimsel, etik, sosyal her türlü sorunun çözümünde sorumluluk alır, ihtiyaç duyulan kurum ve kişilerle işbirliği içinde çalışır. YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği - Disiplinlerarası araştırmalarda ve projelerde etkin olarak çalışır, sorumluluk alır, uzmanlık bilgilerini yeni ve farklı sorunların çözümünde kullanır. - Alanı ile ilgili yeni kavram, fikir ve yaklaşımları farklı boyutları ile analiz eder, bilimsel ve eleştirel olarak yaklaşır; yeni yaklaşımlar, çözüm önerileri geliştirir. - Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası kaynaklara ulaşır, bilgiyi sorgular, farklı boyutları ile eleştirel olarak değerlendirir. - Alanı ile ilgili özgün bir araştırma tasarlar, bilimsel bir yöntemi bağımsız olarak yürütür, farklı alanlara uygular. - Alanı ile ilgili konferans, kongre, çalıştay gibi bilimsel etkinliklere katılır, alanı ile ilgili bilimsel bir makale yazar. - Farklı alanlardaki sorunların çözümünde grup projelerinde görev alır, karşılaştığı sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme becerileri ile katkıda bulunur, liderlik yapar. - Öğrenme ve öğretme ortamlarının düzenlenmesinde uygun ortamları tasarlar, öğrencilere gerekli yönlendirme ve geri bildirimlerde bulunur. - Biyoloji eğitiminde kullanılabilecek farklı öğretme stratejilerini geliştirir ve uygular. - İnsanlar arasındaki ilişkileri yönlendiren kural ve ilkeleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir, düşüncelerini eyleme dönüştürmek için harekete geçer, liderlik yapar. - Hayat boyu öğrenme ve mesleki gelişim ilkelerini benimser, kendisi ile ilgili öz değerlendirmelerde bulunur, güçlü ve zayıf yönlerini bilir. - Bilimsel bir etkinlikte alanı ile ilgili özgün görüşünü bilimsel bir şekilde savunur, tartışır. - Alanı ile ilgili bilimsel, etik, sosyal her türlü sorunun çözümünde sorumluluk alır, ihtiyaç duyulan kurum ve kişilerle işbirliği içinde çalışır. Öğrenme Yetkinliği - Biyoloji ve biyoloji eğitimi ile ilgili alan bilgisini uzmanlık düzeyinde geliştirir, ileri düzeyde araştırma yapma becerisine sahip olur. - Bilimsel araştırmalarda uygun araştırma teknik ve yöntemlerini belirler, araştırma verilerinin analizinde bilgisayar yazılımlarını etkili bir şekilde kullanır, araştırma sonuçlarını bilimsel bir şekilde değerlendirir. - Öğrenme ve öğretme ortamlarının düzenlenmesinde uygun ortamları tasarlar, öğrencilere gerekli yönlendirme ve geri bildirimlerde bulunur. - Biyoloji eğitiminde kullanılabilecek farklı öğretme stratejilerini geliştirir ve uygular. İletişim ve Sosyal Yetkinlik - Bilimsel araştırmalarda uygun araştırma teknik ve yöntemlerini belirler, araştırma verilerinin analizinde bilgisayar yazılımlarını etkili bir şekilde kullanır, araştırma sonuçlarını bilimsel bir şekilde değerlendirir. - Alanı ile ilgili yeni kavram, fikir ve yaklaşımları farklı boyutları ile analiz eder, bilimsel ve eleştirel olarak yaklaşır; yeni yaklaşımlar, çözüm önerileri geliştirir. - Alanı ile ilgili problem durumlarında nitel ve nicel araştırma yöntemlerini etkili biçimde kullanır, özgün sonuçlara ulaşır. - Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası kaynaklara ulaşır, bilgiyi sorgular, farklı boyutları ile eleştirel olarak değerlendirir. - Alanı ile ilgili özgün bir araştırma tasarlar, bilimsel bir yöntemi bağımsız olarak yürütür, farklı alanlara uygular. - Alanı ile ilgili konferans, kongre, çalıştay gibi bilimsel etkinliklere katılır, alanı ile ilgili bilimsel bir makale yazar. - Farklı alanlardaki sorunların çözümünde grup projelerinde görev alır, karşılaştığı sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme becerileri ile katkıda bulunur, liderlik yapar. - Yaptığı araştırmalarda bilimsel ve etik kurallara dikkat eder. - Öğrenme ve öğretme ortamlarının düzenlenmesinde uygun ortamları tasarlar, öğrencilere gerekli yönlendirme ve geri bildirimlerde bulunur. - Biyoloji eğitiminde kullanılabilecek farklı öğretme stratejilerini geliştirir ve uygular. - İnsanlar arasındaki ilişkileri yönlendiren kural ve ilkeleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir, düşüncelerini eyleme dönüştürmek için harekete geçer, liderlik yapar. - Hayat boyu öğrenme ve mesleki gelişim ilkelerini benimser, kendisi ile ilgili öz değerlendirmelerde bulunur, güçlü ve zayıf yönlerini bilir. - Bilimsel bir etkinlikte alanı ile ilgili özgün görüşünü bilimsel bir şekilde savunur, tartışır. - Yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurar. - Alanı ile ilgili bilimsel, etik, sosyal her türlü sorunun çözümünde sorumluluk alır, ihtiyaç duyulan kurum ve kişilerle işbirliği içinde çalışır. Alana Özgü Yetkinlik - Biyoloji ve biyoloji eğitimi ile ilgili alan bilgisini uzmanlık düzeyinde geliştirir, ileri düzeyde araştırma yapma becerisine sahip olur. - Disiplinlerarası araştırmalarda ve projelerde etkin olarak çalışır, sorumluluk alır, uzmanlık bilgilerini yeni ve farklı sorunların çözümünde kullanır. - Alanı ile ilgili yeni kavram, fikir ve yaklaşımları farklı boyutları ile analiz eder, bilimsel ve eleştirel olarak yaklaşır; yeni yaklaşımlar, çözüm önerileri geliştirir. - Alanı ile ilgili problem durumlarında nitel ve nicel araştırma yöntemlerini etkili biçimde kullanır, özgün sonuçlara ulaşır. - Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası kaynaklara ulaşır, bilgiyi sorgular, farklı boyutları ile eleştirel olarak değerlendirir. - Alanı ile ilgili özgün bir araştırma tasarlar, bilimsel bir yöntemi bağımsız olarak yürütür, farklı alanlara uygular. - Alanı ile ilgili konferans, kongre, çalıştay gibi bilimsel etkinliklere katılır, alanı ile ilgili bilimsel bir makale yazar. - Biyoloji eğitiminde kullanılabilecek farklı öğretme stratejilerini geliştirir ve uygular. - Bilimsel bir etkinlikte alanı ile ilgili özgün görüşünü bilimsel bir şekilde savunur, tartışır. - Alanı ile ilgili bilimsel, etik, sosyal her türlü sorunun çözümünde sorumluluk alır, ihtiyaç duyulan kurum ve kişilerle işbirliği içinde çalışır.
Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.
Mezunlarımız, devlet ya da özel eğitim kurumlarında biyoloji öğretmeliği yapabilir. Ayrıca üniversitelerin biyoloji eğitimi alanında akademik personel olarak çalışabilir.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030217067 | |
Qualification Title | BİYOLOJİ EĞİTİMİ(YL) Masters Degree | |
Awarding Body | Gazi University | |
Awarding Body Contact | Gazi University | |
Awarding Body Url | http://www.gazi.edu.tr | |
Orientation | - | |
EQF Level | 7 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 7 | |
Thematic Areas | Biology | |
National Occupation Classification | - | |
Category | - | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Develop the content knowledge about biology and biology education at expert-level and have the skill to do advanced research. Work efficiently in interdisciplinary researches and projects, undertake responsibility and use the expert-knowledge for solving new and different problems. Determine the suitable research techniques and methods in scientific researches, use the software programs for the analysis of research data efficiently and assess the research results in a scientific way. Analyse the new concepts, opinions and approaches about his/her field of study in respect of their different dimensions and adopt a scientific and critical attitude and develop new approaches and solution suggestions. Use the qualitative and quantitative research methods for the problems regarding biology and biology education and obtain original results. Reach national and international resources regarding biology and biology education, question knowledge and evaluate it critically in respect of its different dimensions. Design an original research regarding his/her field of study, implement a scientific method individually and apply it to different fields. Participate in such scientific activities as conference, congress, workshop etc. related to biology education and write a scientific article on his/her field of study. Take part in group projects to solve the questions in different fields, contribute to resolution of the encountered problems by creative and critical thinking skills and assume the leadership role. Respect scientific and ethical rules in the researches he/she conducts. Design suitable environments for learning and teaching, guide students adequately and provide them feedback. Develop and apply different teaching strategies in biology education. Assess the rules and principles that guide the relationships between people, take action to put his/her opinions into practise and assume the leadership role. Adopt life-long learning and professional development principles, conduct self-evaluation about himself/herself and know his/her strengths and weaknesses. Defend and discuss his/her original opinion about his/her field of study in a scientific activity. Establish oral and written communication in foreign language. Undertake responsibility and cooperate with the required organizations and people to solve any scientific, ethical, social problems regarding biology and biology education. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | (1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Develop the content knowledge about biology and biology education at expert-level and have the skill to do advanced research. - Analyse the new concepts, opinions and approaches about his/her field of study in respect of their different dimensions and adopt a scientific and critical attitude and develop new approaches and solution suggestions. - Use the qualitative and quantitative research methods for the problems regarding biology and biology education and obtain original results. SKILLS Cognitive, Practical - Develop the content knowledge about biology and biology education at expert-level and have the skill to do advanced research. - Work efficiently in interdisciplinary researches and projects, undertake responsibility and use the expert-knowledge for solving new and different problems. - Determine the suitable research techniques and methods in scientific researches, use the software programs for the analysis of research data efficiently and assess the research results in a scientific way. - Analyse the new concepts, opinions and approaches about his/her field of study in respect of their different dimensions and adopt a scientific and critical attitude and develop new approaches and solution suggestions. - Use the qualitative and quantitative research methods for the problems regarding biology and biology education and obtain original results. - Reach national and international resources regarding biology and biology education, question knowledge and evaluate it critically in respect of its different dimensions. - Design an original research regarding his/her field of study, implement a scientific method individually and apply it to different fields. - Participate in such scientific activities as conference, congress, workshop etc. related to biology education and write a scientific article on his/her field of study. - Take part in group projects to solve the questions in different fields, contribute to resolution of the encountered problems by creative and critical thinking skills and assume the leadership role. - Respect scientific and ethical rules in the researches he/she conducts. - Design suitable environments for learning and teaching, guide students adequately and provide them feedback. - Develop and apply different teaching strategies in biology education. - Assess the rules and principles that guide the relationships between people, take action to put his/her opinions into practise and assume the leadership role. - Adopt life-long learning and professional development principles, conduct self-evaluation about himself/herself and know his/her strengths and weaknesses. - Defend and discuss his/her original opinion about his/her field of study in a scientific activity. - Establish oral and written communication in foreign language. - Undertake responsibility and cooperate with the required organizations and people to solve any scientific, ethical, social problems regarding biology and biology education. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Work efficiently in interdisciplinary researches and projects, undertake responsibility and use the expert-knowledge for solving new and different problems. - Analyse the new concepts, opinions and approaches about his/her field of study in respect of their different dimensions and adopt a scientific and critical attitude and develop new approaches and solution suggestions. - Reach national and international resources regarding biology and biology education, question knowledge and evaluate it critically in respect of its different dimensions. - Design an original research regarding his/her field of study, implement a scientific method individually and apply it to different fields. - Participate in such scientific activities as conference, congress, workshop etc. related to biology education and write a scientific article on his/her field of study. - Take part in group projects to solve the questions in different fields, contribute to resolution of the encountered problems by creative and critical thinking skills and assume the leadership role. - Design suitable environments for learning and teaching, guide students adequately and provide them feedback. - Develop and apply different teaching strategies in biology education. - Assess the rules and principles that guide the relationships between people, take action to put his/her opinions into practise and assume the leadership role. - Adopt life-long learning and professional development principles, conduct self-evaluation about himself/herself and know his/her strengths and weaknesses. - Defend and discuss his/her original opinion about his/her field of study in a scientific activity. - Undertake responsibility and cooperate with the required organizations and people to solve any scientific, ethical, social problems regarding biology and biology education. Learning Competence - Develop the content knowledge about biology and biology education at expert-level and have the skill to do advanced research. - Determine the suitable research techniques and methods in scientific researches, use the software programs for the analysis of research data efficiently and assess the research results in a scientific way. - Design suitable environments for learning and teaching, guide students adequately and provide them feedback. - Develop and apply different teaching strategies in biology education. Communication and Social Competence - Determine the suitable research techniques and methods in scientific researches, use the software programs for the analysis of research data efficiently and assess the research results in a scientific way. - Analyse the new concepts, opinions and approaches about his/her field of study in respect of their different dimensions and adopt a scientific and critical attitude and develop new approaches and solution suggestions. - Use the qualitative and quantitative research methods for the problems regarding biology and biology education and obtain original results. - Reach national and international resources regarding biology and biology education, question knowledge and evaluate it critically in respect of its different dimensions. - Design an original research regarding his/her field of study, implement a scientific method individually and apply it to different fields. - Participate in such scientific activities as conference, congress, workshop etc. related to biology education and write a scientific article on his/her field of study. - Take part in group projects to solve the questions in different fields, contribute to resolution of the encountered problems by creative and critical thinking skills and assume the leadership role. - Respect scientific and ethical rules in the researches he/she conducts. - Design suitable environments for learning and teaching, guide students adequately and provide them feedback. - Develop and apply different teaching strategies in biology education. - Assess the rules and principles that guide the relationships between people, take action to put his/her opinions into practise and assume the leadership role. - Adopt life-long learning and professional development principles, conduct self-evaluation about himself/herself and know his/her strengths and weaknesses. - Defend and discuss his/her original opinion about his/her field of study in a scientific activity. - Establish oral and written communication in foreign language. - Undertake responsibility and cooperate with the required organizations and people to solve any scientific, ethical, social problems regarding biology and biology education. Field-based Competence - Develop the content knowledge about biology and biology education at expert-level and have the skill to do advanced research. - Work efficiently in interdisciplinary researches and projects, undertake responsibility and use the expert-knowledge for solving new and different problems. - Analyse the new concepts, opinions and approaches about his/her field of study in respect of their different dimensions and adopt a scientific and critical attitude and develop new approaches and solution suggestions. - Use the qualitative and quantitative research methods for the problems regarding biology and biology education and obtain original results. - Reach national and international resources regarding biology and biology education, question knowledge and evaluate it critically in respect of its different dimensions. - Design an original research regarding his/her field of study, implement a scientific method individually and apply it to different fields. - Participate in such scientific activities as conference, congress, workshop etc. related to biology education and write a scientific article on his/her field of study. - Develop and apply different teaching strategies in biology education. - Defend and discuss his/her original opinion about his/her field of study in a scientific activity. - Undertake responsibility and cooperate with the required organizations and people to solve any scientific, ethical, social problems regarding biology and biology education. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme. | |
Conditions for Success | KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Develop the content knowledge about biology and biology education at expert-level and have the skill to do advanced research. - Analyse the new concepts, opinions and approaches about his/her field of study in respect of their different dimensions and adopt a scientific and critical attitude and develop new approaches and solution suggestions. - Use the qualitative and quantitative research methods for the problems regarding biology and biology education and obtain original results. SKILLS Cognitive, Practical - Develop the content knowledge about biology and biology education at expert-level and have the skill to do advanced research. - Work efficiently in interdisciplinary researches and projects, undertake responsibility and use the expert-knowledge for solving new and different problems. - Determine the suitable research techniques and methods in scientific researches, use the software programs for the analysis of research data efficiently and assess the research results in a scientific way. - Analyse the new concepts, opinions and approaches about his/her field of study in respect of their different dimensions and adopt a scientific and critical attitude and develop new approaches and solution suggestions. - Use the qualitative and quantitative research methods for the problems regarding biology and biology education and obtain original results. - Reach national and international resources regarding biology and biology education, question knowledge and evaluate it critically in respect of its different dimensions. - Design an original research regarding his/her field of study, implement a scientific method individually and apply it to different fields. - Participate in such scientific activities as conference, congress, workshop etc. related to biology education and write a scientific article on his/her field of study. - Take part in group projects to solve the questions in different fields, contribute to resolution of the encountered problems by creative and critical thinking skills and assume the leadership role. - Respect scientific and ethical rules in the researches he/she conducts. - Design suitable environments for learning and teaching, guide students adequately and provide them feedback. - Develop and apply different teaching strategies in biology education. - Assess the rules and principles that guide the relationships between people, take action to put his/her opinions into practise and assume the leadership role. - Adopt life-long learning and professional development principles, conduct self-evaluation about himself/herself and know his/her strengths and weaknesses. - Defend and discuss his/her original opinion about his/her field of study in a scientific activity. - Establish oral and written communication in foreign language. - Undertake responsibility and cooperate with the required organizations and people to solve any scientific, ethical, social problems regarding biology and biology education. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Work efficiently in interdisciplinary researches and projects, undertake responsibility and use the expert-knowledge for solving new and different problems. - Analyse the new concepts, opinions and approaches about his/her field of study in respect of their different dimensions and adopt a scientific and critical attitude and develop new approaches and solution suggestions. - Reach national and international resources regarding biology and biology education, question knowledge and evaluate it critically in respect of its different dimensions. - Design an original research regarding his/her field of study, implement a scientific method individually and apply it to different fields. - Participate in such scientific activities as conference, congress, workshop etc. related to biology education and write a scientific article on his/her field of study. - Take part in group projects to solve the questions in different fields, contribute to resolution of the encountered problems by creative and critical thinking skills and assume the leadership role. - Design suitable environments for learning and teaching, guide students adequately and provide them feedback. - Develop and apply different teaching strategies in biology education. - Assess the rules and principles that guide the relationships between people, take action to put his/her opinions into practise and assume the leadership role. - Adopt life-long learning and professional development principles, conduct self-evaluation about himself/herself and know his/her strengths and weaknesses. - Defend and discuss his/her original opinion about his/her field of study in a scientific activity. - Undertake responsibility and cooperate with the required organizations and people to solve any scientific, ethical, social problems regarding biology and biology education. Learning Competence - Develop the content knowledge about biology and biology education at expert-level and have the skill to do advanced research. - Determine the suitable research techniques and methods in scientific researches, use the software programs for the analysis of research data efficiently and assess the research results in a scientific way. - Design suitable environments for learning and teaching, guide students adequately and provide them feedback. - Develop and apply different teaching strategies in biology education. Communication and Social Competence - Determine the suitable research techniques and methods in scientific researches, use the software programs for the analysis of research data efficiently and assess the research results in a scientific way. - Analyse the new concepts, opinions and approaches about his/her field of study in respect of their different dimensions and adopt a scientific and critical attitude and develop new approaches and solution suggestions. - Use the qualitative and quantitative research methods for the problems regarding biology and biology education and obtain original results. - Reach national and international resources regarding biology and biology education, question knowledge and evaluate it critically in respect of its different dimensions. - Design an original research regarding his/her field of study, implement a scientific method individually and apply it to different fields. - Participate in such scientific activities as conference, congress, workshop etc. related to biology education and write a scientific article on his/her field of study. - Take part in group projects to solve the questions in different fields, contribute to resolution of the encountered problems by creative and critical thinking skills and assume the leadership role. - Respect scientific and ethical rules in the researches he/she conducts. - Design suitable environments for learning and teaching, guide students adequately and provide them feedback. - Develop and apply different teaching strategies in biology education. - Assess the rules and principles that guide the relationships between people, take action to put his/her opinions into practise and assume the leadership role. - Adopt life-long learning and professional development principles, conduct self-evaluation about himself/herself and know his/her strengths and weaknesses. - Defend and discuss his/her original opinion about his/her field of study in a scientific activity. - Establish oral and written communication in foreign language. - Undertake responsibility and cooperate with the required organizations and people to solve any scientific, ethical, social problems regarding biology and biology education. Field-based Competence - Develop the content knowledge about biology and biology education at expert-level and have the skill to do advanced research. - Work efficiently in interdisciplinary researches and projects, undertake responsibility and use the expert-knowledge for solving new and different problems. - Analyse the new concepts, opinions and approaches about his/her field of study in respect of their different dimensions and adopt a scientific and critical attitude and develop new approaches and solution suggestions. - Use the qualitative and quantitative research methods for the problems regarding biology and biology education and obtain original results. - Reach national and international resources regarding biology and biology education, question knowledge and evaluate it critically in respect of its different dimensions. - Design an original research regarding his/her field of study, implement a scientific method individually and apply it to different fields. - Participate in such scientific activities as conference, congress, workshop etc. related to biology education and write a scientific article on his/her field of study. - Develop and apply different teaching strategies in biology education. - Defend and discuss his/her original opinion about his/her field of study in a scientific activity. - Undertake responsibility and cooperate with the required organizations and people to solve any scientific, ethical, social problems regarding biology and biology education. Please look at the Institute Regulations about graduation requirements. (http://gazi.edu.tr/posts/download?id=229107) | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduate students can serve as a biology teacher at various schools or academic staff at universities. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030217067
Develop the content knowledge about biology and biology education at expert-level and have the skill to do advanced research. Work efficiently in interdisciplinary researches and projects, undertake responsibility and use the expert-knowledge for solving new and different problems. Determine the suitable research techniques and methods in scientific researches, use the software programs for the analysis of research data efficiently and assess the research results in a scientific way. Analyse the new concepts, opinions and approaches about his/her field of study in respect of their different dimensions and adopt a scientific and critical attitude and develop new approaches and solution suggestions. Use the qualitative and quantitative research methods for the problems regarding biology and biology education and obtain original results. Reach national and international resources regarding biology and biology education, question knowledge and evaluate it critically in respect of its different dimensions. Design an original research regarding his/her field of study, implement a scientific method individually and apply it to different fields. Participate in such scientific activities as conference, congress, workshop etc. related to biology education and write a scientific article on his/her field of study. Take part in group projects to solve the questions in different fields, contribute to resolution of the encountered problems by creative and critical thinking skills and assume the leadership role. Respect scientific and ethical rules in the researches he/she conducts. Design suitable environments for learning and teaching, guide students adequately and provide them feedback. Develop and apply different teaching strategies in biology education. Assess the rules and principles that guide the relationships between people, take action to put his/her opinions into practise and assume the leadership role. Adopt life-long learning and professional development principles, conduct self-evaluation about himself/herself and know his/her strengths and weaknesses. Defend and discuss his/her original opinion about his/her field of study in a scientific activity. Establish oral and written communication in foreign language. Undertake responsibility and cooperate with the required organizations and people to solve any scientific, ethical, social problems regarding biology and biology education.
(1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Develop the content knowledge about biology and biology education at expert-level and have the skill to do advanced research. - Analyse the new concepts, opinions and approaches about his/her field of study in respect of their different dimensions and adopt a scientific and critical attitude and develop new approaches and solution suggestions. - Use the qualitative and quantitative research methods for the problems regarding biology and biology education and obtain original results. SKILLS Cognitive, Practical - Develop the content knowledge about biology and biology education at expert-level and have the skill to do advanced research. - Work efficiently in interdisciplinary researches and projects, undertake responsibility and use the expert-knowledge for solving new and different problems. - Determine the suitable research techniques and methods in scientific researches, use the software programs for the analysis of research data efficiently and assess the research results in a scientific way. - Analyse the new concepts, opinions and approaches about his/her field of study in respect of their different dimensions and adopt a scientific and critical attitude and develop new approaches and solution suggestions. - Use the qualitative and quantitative research methods for the problems regarding biology and biology education and obtain original results. - Reach national and international resources regarding biology and biology education, question knowledge and evaluate it critically in respect of its different dimensions. - Design an original research regarding his/her field of study, implement a scientific method individually and apply it to different fields. - Participate in such scientific activities as conference, congress, workshop etc. related to biology education and write a scientific article on his/her field of study. - Take part in group projects to solve the questions in different fields, contribute to resolution of the encountered problems by creative and critical thinking skills and assume the leadership role. - Respect scientific and ethical rules in the researches he/she conducts. - Design suitable environments for learning and teaching, guide students adequately and provide them feedback. - Develop and apply different teaching strategies in biology education. - Assess the rules and principles that guide the relationships between people, take action to put his/her opinions into practise and assume the leadership role. - Adopt life-long learning and professional development principles, conduct self-evaluation about himself/herself and know his/her strengths and weaknesses. - Defend and discuss his/her original opinion about his/her field of study in a scientific activity. - Establish oral and written communication in foreign language. - Undertake responsibility and cooperate with the required organizations and people to solve any scientific, ethical, social problems regarding biology and biology education. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Work efficiently in interdisciplinary researches and projects, undertake responsibility and use the expert-knowledge for solving new and different problems. - Analyse the new concepts, opinions and approaches about his/her field of study in respect of their different dimensions and adopt a scientific and critical attitude and develop new approaches and solution suggestions. - Reach national and international resources regarding biology and biology education, question knowledge and evaluate it critically in respect of its different dimensions. - Design an original research regarding his/her field of study, implement a scientific method individually and apply it to different fields. - Participate in such scientific activities as conference, congress, workshop etc. related to biology education and write a scientific article on his/her field of study. - Take part in group projects to solve the questions in different fields, contribute to resolution of the encountered problems by creative and critical thinking skills and assume the leadership role. - Design suitable environments for learning and teaching, guide students adequately and provide them feedback. - Develop and apply different teaching strategies in biology education. - Assess the rules and principles that guide the relationships between people, take action to put his/her opinions into practise and assume the leadership role. - Adopt life-long learning and professional development principles, conduct self-evaluation about himself/herself and know his/her strengths and weaknesses. - Defend and discuss his/her original opinion about his/her field of study in a scientific activity. - Undertake responsibility and cooperate with the required organizations and people to solve any scientific, ethical, social problems regarding biology and biology education. Learning Competence - Develop the content knowledge about biology and biology education at expert-level and have the skill to do advanced research. - Determine the suitable research techniques and methods in scientific researches, use the software programs for the analysis of research data efficiently and assess the research results in a scientific way. - Design suitable environments for learning and teaching, guide students adequately and provide them feedback. - Develop and apply different teaching strategies in biology education. Communication and Social Competence - Determine the suitable research techniques and methods in scientific researches, use the software programs for the analysis of research data efficiently and assess the research results in a scientific way. - Analyse the new concepts, opinions and approaches about his/her field of study in respect of their different dimensions and adopt a scientific and critical attitude and develop new approaches and solution suggestions. - Use the qualitative and quantitative research methods for the problems regarding biology and biology education and obtain original results. - Reach national and international resources regarding biology and biology education, question knowledge and evaluate it critically in respect of its different dimensions. - Design an original research regarding his/her field of study, implement a scientific method individually and apply it to different fields. - Participate in such scientific activities as conference, congress, workshop etc. related to biology education and write a scientific article on his/her field of study. - Take part in group projects to solve the questions in different fields, contribute to resolution of the encountered problems by creative and critical thinking skills and assume the leadership role. - Respect scientific and ethical rules in the researches he/she conducts. - Design suitable environments for learning and teaching, guide students adequately and provide them feedback. - Develop and apply different teaching strategies in biology education. - Assess the rules and principles that guide the relationships between people, take action to put his/her opinions into practise and assume the leadership role. - Adopt life-long learning and professional development principles, conduct self-evaluation about himself/herself and know his/her strengths and weaknesses. - Defend and discuss his/her original opinion about his/her field of study in a scientific activity. - Establish oral and written communication in foreign language. - Undertake responsibility and cooperate with the required organizations and people to solve any scientific, ethical, social problems regarding biology and biology education. Field-based Competence - Develop the content knowledge about biology and biology education at expert-level and have the skill to do advanced research. - Work efficiently in interdisciplinary researches and projects, undertake responsibility and use the expert-knowledge for solving new and different problems. - Analyse the new concepts, opinions and approaches about his/her field of study in respect of their different dimensions and adopt a scientific and critical attitude and develop new approaches and solution suggestions. - Use the qualitative and quantitative research methods for the problems regarding biology and biology education and obtain original results. - Reach national and international resources regarding biology and biology education, question knowledge and evaluate it critically in respect of its different dimensions. - Design an original research regarding his/her field of study, implement a scientific method individually and apply it to different fields. - Participate in such scientific activities as conference, congress, workshop etc. related to biology education and write a scientific article on his/her field of study. - Develop and apply different teaching strategies in biology education. - Defend and discuss his/her original opinion about his/her field of study in a scientific activity. - Undertake responsibility and cooperate with the required organizations and people to solve any scientific, ethical, social problems regarding biology and biology education.
General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme.
Graduate students can serve as a biology teacher at various schools or academic staff at universities.
Qualification is continuous