Yeterlilik Kodu | TR0030025731 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterlilik Adı | Biyoloji Lisans Diploması | |||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum | Erciyes Üniversitesi | |||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Yenidoğan Mahallesi, Turhan Baytop Sokak No:1, 38280 Talas/Kayseri | |||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum URL | https://www.erciyes.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||||
Yönelim | Genel | |||||||||||||||||||||||||||||||
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 28/05/2024 tarihinde yerleştirildi | ||||||||||||||||||||||||||||||
TYÇ Seviyesi | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Biyoloji | |||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO-08: 2131 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Kategori | Ana | |||||||||||||||||||||||||||||||
Kredi Değeri | 240 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profili (Amaç) | Programın amacı; bilimsel ve çok boyutlu düşünebilen öğrenciler yetiştirmek, paylaşımcı zihniyeti hâkim kılmak, öğrenci ve öğretim üyesinin çok yönlü kimlik gelişimini sağlamak, bilimsel araştırma ve kaliteli bir eğitim için destekleyici koşulları yerine getirmek, öğrencilere temel kavramları, bilgiyi ve bilgiye ulaşım yollarını vermektir. Bu amaç doğrultusunda uluslararası düzeyde, araştırıcı ve sorgulayıcı eğitim veren, bilim ve teknolojide öncü bir eğitim ve araştırma kurumu olmaktır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün eğitim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, bölüm bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde isteğe bağlı staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir. 1. Okuma yazma yetkinliği 2. Çoklu dil yetkinliği 3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik 4. Dijital yetkinlik 5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği 6. Vatandaşlık yetkinliği 7. Girişimcilik yetkinliği 8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği | |||||||||||||||||||||||||||||||
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
Bir dersten başarılı olmak için başarı notunun en az CC veya daha yukarı olması gerekir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporunu kamuoyuyla paylaşır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK) tarafından akredite edilir. Akreditasyon Başlangıç/ Bitiş Tarihi; 16.01.2022/ 30.09.2024 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Giriş Şartı |
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Başarma Şartları | Programı başarıyla tamamlamak için eğitim planında belirtilen ve en az 240 AKTS karşılığı alınan derslerin tümünü başarmak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Ağırlıklı Not Ortalamasına sahip olmak gerekir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
İlerleme Yolları (İlişki Türü) |
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |||||||||||||||||||||||||||||||
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |||||||||||||||||||||||||||||||
QrCode |
TR0030025731
ISCO-08: 2131
ISCO-08: 2131
Programın amacı; bilimsel ve çok boyutlu düşünebilen öğrenciler yetiştirmek, paylaşımcı zihniyeti hâkim kılmak, öğrenci ve öğretim üyesinin çok yönlü kimlik gelişimini sağlamak, bilimsel araştırma ve kaliteli bir eğitim için destekleyici koşulları yerine getirmek, öğrencilere temel kavramları, bilgiyi ve bilgiye ulaşım yollarını vermektir. Bu amaç doğrultusunda uluslararası düzeyde, araştırıcı ve sorgulayıcı eğitim veren, bilim ve teknolojide öncü bir eğitim ve araştırma kurumu olmaktır.
Eğitim ve öğretim örgün eğitim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, bölüm bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde isteğe bağlı staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olur, bunları kullanabilir.
- Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanır.
- Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
- Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilir.
- Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
- Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilir.
- Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenir.
- Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanır.
- Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanır.
- Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
- Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanır.
- Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
- Biyolojik teknolojileri eğitime, endüstriye, tarıma, sağlık ve çevre problemlerine uygulayabilme konularında yeterli bilince sahip olur.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
1. Okuma yazma yetkinliği
2. Çoklu dil yetkinliği
3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
4. Dijital yetkinlik
5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
6. Vatandaşlık yetkinliği
7. Girişimcilik yetkinliği
8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
- Sınavlar 100 puan üzerinden ölçülür. Bir dersin ara sınav ve dönem sonu sınav sonuçları sayısal puan ile gösterilir. Öğrencinin girmediği sınavların puanı sıfırdır.
- Ara sınav puan ortalaması, öğrencinin ara sınavlarda almış olduğu puanların toplamının yapılmış olan ara sınav sayısına bölünmesi ile belirlenir. Bu suretle bulunacak buçuklu sayı, en yakın tam sayıya yuvarlanır.
- Ham başarı puanı, ders geçme esasına göre eğitim-öğretim yapan birimlerde, dönem veya yıl sonu sınav puanının %60’ına ara sınavların puan ortalamasının %40’ının eklenmesi ile hesaplanır. Sınıf/yıl geçme esasına göre eğitim-öğretim yapan birimlerde de ara sınav ve dönem veya yıl sonu sınavlarının hangi oranda katkı verileceği, birim yönetim kurulu kararı ve Senatonun onayıyla belirlenir. Bu oran, ara sınavlar için en fazla %60, dönem veya yıl sonu sınavları için en az %40 olabilir. Oranların hesabında kesirler aynen korunur, ancak ham başarı puanının hesabında buçuklu sayılar, en yakın tam sayıya yuvarlanır. Sınavlar yazılı olarak yapılır. Bölüm talebi üzerine ilgili kurullar sınavın sözlü, sözlü-yazılı, portfolyo, ödev, araştırma, proje, görüşme, performans değerlendirme, öz/akran/grup değerlendirme gibi süreç değerlendirme ve/veya sunum olarak yapılmasına karar verebilir. Bu yöndeki karar yarıyılın başında formunda ilan edilir.
- Ham başarı notları, birimlerin yaptıkları tercihe göre, esasları Senato tarafından belirlenen bağıl not dönüşüm yöntemlerinden biri kullanılarak veya yine birimler tarafından belirlenen mutlak not dönüşüm tabloları aracılığıyla belirlenir.
- Üniversitede kullanılan 4’lük sistem başarı notları ve katsayıları aşağıdaki tabloda gösterilmiştir:
Notlar |
Katsayılar |
Açıklamalar |
AA |
4,00 |
Başarılı |
BA |
3,50 |
Başarılı |
BB |
3,00 |
Başarılı |
CB |
2,50 |
Başarılı |
CC |
2,00 |
Başarılı |
DC |
1,50 |
Başarısız |
DD |
1,00 |
Başarısız |
FD |
0,50 |
Başarısız |
FF |
0,00 |
Başarısız |
Bir dersten başarılı olmak için başarı notunun en az CC veya daha yukarı olması gerekir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporunu kamuoyuyla paylaşır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK) tarafından akredite edilir.
Akreditasyon Başlangıç/ Bitiş Tarihi; 16.01.2022/ 30.09.2024
- Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.
- YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak.
- YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda önlisans mezunları için yükseköğretim kurumlarında bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına yerleştirilmiş olmak.
- Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler.
- Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.
- Mezunlar Üniversitelerde biyolog, uzman biyolog, araştırmacı ya da öğretim elemanı olarak; araştırma Enstitüleri, Milli Parklar, Su Ürünleri Üretim ve İşletme Tesisleri, Deniz Bilimleri Araştırma Enstitüleri, Devlet Su İşleri, Türk Standartları Enstitüsü, Sağlık Bakanlığı, Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, Orman ve Su İşleri Bakanlığı, Çevre ve Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı, Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK), Hayvanat Bahçeleri, Arıtma Tesisleri, Gümrük Kontrol Merkezleri, Deney Hayvanları Araştırma Laboratuvarlarında, Milli Eğitim Bakanlığı´nın öngöreceği koşulları yerine getirdikleri takdirde Milli Eğitim Bakanlığı´na bağlı okullarda ve özel kuruluşlarda öğretmen olarak, özel sektörde ise ilaç, medikal ve biyoteknoloji firmaları, tıbbi laboratuvarlar, gıda ile ilgili fabrikalar ve kontrol laboratuvarlarında çalışabilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030025731 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Qualification Title | Biology Bachelor’s Degree Diploma | |||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body | Erciyes University | |||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Contact | Yenidoğan Neighborhood, Turhan Baytop Street No:1, 38280 Talas/Kayseri | |||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Url | https://www.erciyes.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||||
Orientation | General | |||||||||||||||||||||||||||||||
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 28/05/2024 | ||||||||||||||||||||||||||||||
TQF Level | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Thematic Areas | Biology | |||||||||||||||||||||||||||||||
National Occupation Classification |
ISCO-08: 2131 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Category | Main | |||||||||||||||||||||||||||||||
Credit Value | 240 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Program Duration | 4 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profile | The purpose of the program; To raise students who can think scientifically and multi-dimensionally, to make the sharing mentality dominant, to ensure the multifaceted identity development of students and faculty members, to fulfil the supporting conditions for scientific research and quality education, to provide students with basic concepts, knowledge and ways of accessing information. In line with this purpose, it is to be a leading education and research institution in science and technology, providing investigative and questioning education at an international level. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Learning Environments | The purpose of the program; To raise students who can think scientifically and multi-dimensionally, to make the sharing mentality dominant, to ensure the multifaceted identity development of students and faculty members, to fulfil the supporting conditions for scientific research and quality education, to provide students with basic concepts, knowledge and ways of accessing information. In line with this purpose, it is to be a leading education and research institution in science and technology, providing investigative and questioning education at an international level. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Description | • Have advanced knowledge and understanding supported by the most up-to-date applications, tools and other scientific resources in the field of biology, and can use them. • Gains competencies such as being able to evaluate concepts, ideas and data in the field of biology with scientific methods, analysing complex problems and issues, making discussions, and developing recommendations based on evidence and research. • Can independently carry out a study that requires expertise in his/her field. • Can produce solutions to unpredictable and complex situations that may be encountered in applications in the field of biology. • Gains the ability to design experiments, conduct experiments, collect data, analyse and interpret the results. • Can plan activities for the professional development of employees under his/her responsibility in biology-related sectors. • Learns to access information and use information and communication technologies such as resources and databases for this purpose. • Gains the self-confidence to work effectively and take responsibility individually and in multidisciplinary teams. • Have the knowledge of a foreign language at a level to be able to follow the knowledge and practices in the field of biology and to communicate with colleagues. • Awareness of the necessity of lifelong learning; gains the ability to follow developments in science and technology and constantly renew itself. • Have sufficient knowledge and awareness about sustainable development and environmental protection. • Gains sufficient knowledge and awareness on project management, occupational safety, worker health, social security rights, quality control and management. • Have the competence to observe social, scientific and ethical values during the collection, interpretation and dissemination of data related to the field of biology. • Have sufficient awareness about applying biological technologies to education, industry, agriculture, health and environmental problems. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Key Competencies | The holder has the key qualifications below at maximum capacity.
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Further Info |
To be successful in a course, the passing grade must be at least CC or higher. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Quality Assurance | In order to supervise the quality of higher education programmes; • YÖK is responsible of planning, organising, managing and supervising higher education institution's educational and other activities. •YÖK prepares "University Monitoring and Evaluation Reports" within its own criteria and publishes these reports annually. YÖK prepares reports that include qualitative and quantitative evaluations of higher education institutions in accordance with these annual reports and shares them with general public. • The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published by YÖK annually. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations made for foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to "Procedures and Principles for Quality Assurance of Higher Education Diploma Programmes": 1. Establishment and Approval of Curricula YÖK determines the minimum standards and criteria required to open undergraduate programmes in higher education institutions. 1.1. In higher education institutions, the curriculum of undergraduate programmes and the learning outcomes each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.2. After the curriculum of National Core Education Programmes is accepted by the relevant Deans Council, it is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK. 2. Assessment and Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate programme will bring to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programmes who successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an undergraduate diploma. 4. Self Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions. In addition, the accreditation decisions made by the accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality of programmes' qualifications is assured. YÖKAK carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation. Teaching programs of Science, Literature, Science-Literature, Language and History-Geography Faculties are accredited by the Association for Evaluation and Accreditation of University Programs in Mathematical, Natural and Social Sciences (FEDEK). | |||||||||||||||||||||||||||||||
Access Requirements |
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Conditions for Success | In order to successfully complete the program, it is necessary to pass all the courses specified in the education plan and take at least 240 ECTS and have a GPA of at least 2.00 out of 4.00. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Progression Paths (Relationship Type) | 1. Undergraduate degree holders can continue their graduate programmes and, if they meet the relevant requirements, the doctorate and proficiency in arts programmes that accept students with an undergraduate degree. 2. Undergraduate students have the right to participate in the double major programmes opened by the higher education institutions they are studying at. Students enrolled in double major programmes can take courses from two diploma programmes simultaneously and receive two separate undergraduate diplomas if they are successful. 3. Graduates work as biologists, expert biologists, researchers or lecturers at universities; Research Institutes, National Parks, Aquaculture Production and Management Facilities, Marine Sciences Research Institutes, State Hydraulic Works, Turkish Standards Institute, Ministry of Health, Ministry of Agriculture and Forestry, Ministry of Environment and Urbanization and Climate Change, Scientific and Technological Research Council of Turkey (TÜBİTAK). ), Zoos, Treatment Facilities, Customs Control Centres, Experimental Animal Research Laboratories, schools affiliated with the Ministry of National Education, pharmaceutical, medical, biotechnology, medical laboratories, factories and control laboratories. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Legal Basis | 1. The Law on Higher Education (Law Number: 2547) 1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer 1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs 2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Url | Open Address | |||||||||||||||||||||||||||||||
QrCode |
TR0030025731
ISCO-08: 2131
ISCO-08: 2131
The purpose of the program; To raise students who can think scientifically and multi-dimensionally, to make the sharing mentality dominant, to ensure the multifaceted identity development of students and faculty members, to fulfil the supporting conditions for scientific research and quality education, to provide students with basic concepts, knowledge and ways of accessing information. In line with this purpose, it is to be a leading education and research institution in science and technology, providing investigative and questioning education at an international level.
The purpose of the program; To raise students who can think scientifically and multi-dimensionally, to make the sharing mentality dominant, to ensure the multifaceted identity development of students and faculty members, to fulfil the supporting conditions for scientific research and quality education, to provide students with basic concepts, knowledge and ways of accessing information. In line with this purpose, it is to be a leading education and research institution in science and technology, providing investigative and questioning education at an international level.
• Have advanced knowledge and understanding supported by the most up-to-date applications, tools and other scientific resources in the field of biology, and can use them.
• Gains competencies such as being able to evaluate concepts, ideas and data in the field of biology with scientific methods, analysing complex problems and issues, making discussions, and developing recommendations based on evidence and research.
• Can independently carry out a study that requires expertise in his/her field.
• Can produce solutions to unpredictable and complex situations that may be encountered in applications in the field of biology.
• Gains the ability to design experiments, conduct experiments, collect data, analyse and interpret the results.
• Can plan activities for the professional development of employees under his/her responsibility in biology-related sectors.
• Learns to access information and use information and communication technologies such as resources and databases for this purpose.
• Gains the self-confidence to work effectively and take responsibility individually and in multidisciplinary teams.
• Have the knowledge of a foreign language at a level to be able to follow the knowledge and practices in the field of biology and to communicate with colleagues.
• Awareness of the necessity of lifelong learning; gains the ability to follow developments in science and technology and constantly renew itself.
• Have sufficient knowledge and awareness about sustainable development and environmental protection.
• Gains sufficient knowledge and awareness on project management, occupational safety, worker health, social security rights, quality control and management.
• Have the competence to observe social, scientific and ethical values during the collection, interpretation and dissemination of data related to the field of biology.
• Have sufficient awareness about applying biological technologies to education, industry, agriculture, health and environmental problems.
The holder has the key qualifications below at maximum capacity.
- Literacy qualification
- Multiple language qualification
- Qualification in mathematics, science, technology and engineering
- Digital qualification
- Personal, social and learning competence
- Citizenship qualification
- Entrepreneurship qualification
- Cultural awareness and expression qualification
- Exams are measured out of 100 points. Midterm and final exam results of a course are shown with numerical scores. The score for exams that the student does not take is zero.
- The midterm exam score average is determined by dividing the sum of the scores the student received in the midterm exams by the number of midterm exams taken. The half number found in this way is rounded to the nearest whole number.
- Raw success score is calculated by adding 40% of the average score of midterm exams to 60% of the term or year-end exam score in units that provide education on the basis of course passing. In units that provide education on the basis of grade/year passing, the contribution to midterm and term or year-end exams is determined by the decision of the unit's board of directors and the approval of the Senate. This rate can be at most 60% for midterm exams and at least 40% for term or final exams. In calculating the odds, fractions are kept as they are, but in calculating the raw success score, half-half numbers are rounded to the nearest whole number. Exams are given in written form. Upon the request of the department, the relevant committees may decide to conduct the exam as oral, oral-written, portfolio, homework, research, project, interview, performance evaluation, process evaluation and/or presentation such as self/peer/group evaluation. This decision is announced in the information form given to students at the beginning of the semester.
- Raw success grades are determined according to the preferences of the units, using one of the relative grade conversion methods, the principles of which are determined by the Senate, or through the absolute grade conversion tables determined by the units.
- The 4-point system letter grades and grade points used at the university are shown in the table below:
Letter Grades |
Grade Points |
Descriptions |
AA |
4,00 |
Successful |
BA |
3,50 |
Successful |
BB |
3,00 |
Successful |
CB |
2,50 |
Successful |
CC |
2,00 |
Successful |
DC |
1,50 |
Unsuccessful |
DD |
1,00 |
Unsuccessful |
FD |
0,50 |
Unsuccessful |
FF |
0,00 |
Unsuccessful |
To be successful in a course, the passing grade must be at least CC or higher.
In order to supervise the quality of higher education programmes;
• YÖK is responsible of planning, organising, managing and supervising higher education institution's educational and other activities. •YÖK prepares "University Monitoring and Evaluation Reports" within its own criteria and publishes these reports annually. YÖK prepares reports that include qualitative and quantitative evaluations of higher education institutions in accordance with these annual reports and shares them with general public.
• The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published by YÖK annually. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations made for foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to "Procedures and Principles for Quality Assurance of Higher Education Diploma Programmes":
1. Establishment and Approval of Curricula
YÖK determines the minimum standards and criteria required to open undergraduate programmes in higher education institutions.
1.1. In higher education institutions, the curriculum of undergraduate programmes and the learning outcomes each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. After the curriculum of National Core Education Programmes is accepted by the relevant Deans Council, it is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.
2. Assessment and Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate programme will bring to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations
prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programmes who successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an undergraduate diploma.
4. Self Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions. In addition, the accreditation decisions made by the accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality of programmes' qualifications is assured. YÖKAK carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.
Teaching programs of Science, Literature, Science-Literature, Language and History-Geography Faculties are accredited by the Association for Evaluation and Accreditation of University Programs in Mathematical, Natural and Social Sciences (FEDEK).
- Having graduated from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and meeting the conditions of admission to the undergraduate programs of higher education institutions.
- Having been placed in the relevant undergraduate program of the higher education institution as a result of the central examination held by the Student Selection and Placement Centre (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK.
- Having been placed in undergraduate programs that are the continuation of the fields they have completed in higher education institutions for associate degree graduates as a result of the Vertical Transfer Exam (DGS), the procedures and principles of which are determined by YÖK and conducted by ÖSYM.
1. Undergraduate degree holders can continue their graduate programmes and, if they meet the relevant requirements, the doctorate and proficiency in arts programmes that accept students with an undergraduate degree.
2. Undergraduate students have the right to participate in the double major programmes opened by the higher education institutions they are studying at. Students enrolled in double major programmes can take courses from two diploma programmes simultaneously and receive two separate undergraduate diplomas if they are successful.
3. Graduates work as biologists, expert biologists, researchers or lecturers at universities; Research Institutes, National Parks, Aquaculture Production and Management Facilities, Marine Sciences Research Institutes, State Hydraulic Works, Turkish Standards Institute, Ministry of Health, Ministry of Agriculture and Forestry, Ministry of Environment and Urbanization and Climate Change, Scientific and Technological Research Council of Turkey (TÜBİTAK). ), Zoos, Treatment Facilities, Customs Control Centres, Experimental Animal Research Laboratories, schools affiliated with the Ministry of National Education, pharmaceutical, medical, biotechnology, medical laboratories, factories and control laboratories.
1. The Law on Higher Education (Law Number: 2547)
1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)
-
- Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation
The qualification is valid at all times.