Yeterlilik Kodu

TR0030032410

Yeterlilik Adı
Biyoloji Lisans Diploması
Sorumlu KurumManisa Celâl Bayar Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiŞehit Prof. Dr. İlhan Varank Yerleşkesi 45140 - Yunusemre - MANİSA
Sorumlu Kurum URLhttps://www.mcbu.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 28/05/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Biyoloji
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)
  • Biyoloji alanında yeterli bilgi birikimi ve mesleki yeterliliğe sahip, deneysel araştırma yöntemlerini kullanabilen, alanında ve ilgili diğer alanlardaki bilimsel gelişmeleri izleyen, biyoloji ile ilgili farklı iş alanlarında uyumlu çalışabilen, grup çalışması gerektiren alanlarda mesleğini icra edebilecek uyum becerisi ve bilgi düzeyinde olan, sosyal ilişkilerinde başarılı, araştırma-geliştirme ve yenilikçi kapasitesi yüksek Biyologlar yetiştirmektir.
  • Ülke ve dünya ölçeğinde evrensel değerleri benimsemiş, tercihlerini araştırmacı, sorgulayıcı ve akılcı bir tutumla belirleyen, çağdaş ve nitelikli öğretim ve eğitime öncülük eden bir yüksek öğretim kurumu olmaktır.
Öğrenme Ortamları
  • Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Biyolojinin teori ve uygulamalarında temel kavramları öğrenebilme ve gerekli bağlantıları kurabilme,
  • Biyoloji konuları ile ilgili problemleri saptama, hipotez kurma, çeşitli gözlemler ve deneysel yöntemler kullanarak hipotezi çözme becerisi kazanabilme,
  • Güncel bilgilere ulaşabilme, öğrendiği bilgileri uygulamaya aktarabilme, bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alma yeteneği kazanabilme,
  • Alanındaki bilgileri takip edebilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olabilme,
  • Bilim ve teknoloji alanındaki güncel gelişmeleri izleyebilme ve temel bilgisayar programlarını ve bilişim teknolojisini kullanabilme,
  • Evrensel ve toplumsal değerlere duyarlı, ülke çıkarlarını gözeten, araştıran, üreten, etik ve mesleki sorumluluk bilincine sahip bireyler olabilme,
  • Ulusal ve uluslararası sorunlara biyolojik yönden çözüm arayabilme ve farklı disiplinlerin yaklaşım ve bilgilerini biyolojide kullanabilme,
  • Canlıları çeşitlilik, yapı, işlev, işleyiş ve ekolojik etkileşimler bağlamında tanıyıp önemini kavrayabilme,
  • Ülkemiz biyoçeşitliliğinin korunması ve sürdürülebilmesinin önemini anlama ve değerlendirebilme.
Anahtar Yetkinlikler
  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Her ders için en az bir ara sınav yapılmaktadır. Öğrencilerin aldıkları derslerden başarılı olup olmadıkları bir ara sınav, bir dönem sonu sınavı olmak üzere iki aşamada değerlendirmeye tâbi tutulmaktadır. Ara sınavlar dışında kısa sınavlar, projeler ve öğretim elemanının uygun gördüğü diğer faaliyetler yapılabilir. Bu faaliyetlerin sayısı ve başarı notuna katkısı öğretim elemanı tarafından ders planında belirtilir. Geçme notu tespit edilirken, ara sınav % 40, dönem sonu sınavı da % 60 oranında etkili olmaktadır.
  • Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilmektedir. Öğrencinin başarı notu hesaplanırken aldığı not bağıl sistemde harf notuna dönüştürülmektedir. Öğrencinin, bir dersten başarılı sayılabilmesi için en az harf notu olarak CC alması gerekir. GANO’su en az 2.00 olan öğrenciler (DC) ve (DD) notu aldıkları derslerden de başarılı sayılır. Başarısız dersi olmayan, fakat GANO’su 2.00’ın altında olan öğrenciler, mezun olabilmek için öncelikle (DC) ve (DD) olan derslerini yeniden alarak GANO’larını 2.00’ın üzerine çıkarmak zorundadır.
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır.

Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK)

Akreditason Başlangıç/Bitiş Tarihi :

10.05.2019 / 30.09.2024

Giriş Şartı
  • Ülkemizde, üniversitelere giriş için ÖSYM tarafından yapılan üniversite giriş sınavlarında başarılı olmak gereklidir. T.C. vatandaşları için Lisans programlarına giriş sadece bu sınavdan alınan puana ve Açık öğretim fakülteleri hariç başka bir yükseköğretim kurumunda kayıtlı olmama şartına bağlıdır. Yabancı Öğrenci Sınavı (YÖS) adı verilen merkezi bir sınav sonucuna göre belli bir kontenjan çerçevesinde yabancı uyruklu öğrenci de kabul edilmektedir.
Başarma Şartları Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (240 AKTS karşılığı) geçmek ve 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bölümümüzün Lisans mezunları Biyolog unvanı ile diploma alırlar, Üniversite, devlet ve özel hastanelerde, sağlık birimlerinde (laboratuvarlar, tüp bebek üniteleri, genetik tanı merkezleri vb.) biyolog ya da teknisyen olarak, kimya, veterinerlik, ziraat ve biyoteknoloji alanlarında, Çevre-Orman, Tarım, Turizm Bakanlığı bünyesindeki kuruluşlarda, gıda sanayiinde, tıbbi ve tarımsal ilaç sanayiinde, ilaç pazarlamada, Milli parklarda, Araştırma Geliştirme’de (Ar-Ge), üretim, kalite kontrol, kalite güvence ve satış pazarlamada, turizm tesisleri, Adli Tıp Enstitüsü, Emniyet Genel Müdürlüğü, Şap Enstitüsü, Su Ürünleri Enstitüsü, TÜBİTAK, DPT, DSİ ve Belediyelerde araştırmacı veya uzman olarak istihdam edilebilirler.

Pedagojik Formasyon Sertifikası alanlar Milli Eğitim Bakanlığı bünyesindeki okullarda ve özel okullarda Öğretmen olarak görev yapabilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030032410


Yeterlilik Adı
Biyoloji Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Manisa Celâl Bayar Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Şehit Prof. Dr. İlhan Varank Yerleşkesi 45140 - Yunusemre - MANİSA

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 28/05/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)
  • Biyoloji alanında yeterli bilgi birikimi ve mesleki yeterliliğe sahip, deneysel araştırma yöntemlerini kullanabilen, alanında ve ilgili diğer alanlardaki bilimsel gelişmeleri izleyen, biyoloji ile ilgili farklı iş alanlarında uyumlu çalışabilen, grup çalışması gerektiren alanlarda mesleğini icra edebilecek uyum becerisi ve bilgi düzeyinde olan, sosyal ilişkilerinde başarılı, araştırma-geliştirme ve yenilikçi kapasitesi yüksek Biyologlar yetiştirmektir.
  • Ülke ve dünya ölçeğinde evrensel değerleri benimsemiş, tercihlerini araştırmacı, sorgulayıcı ve akılcı bir tutumla belirleyen, çağdaş ve nitelikli öğretim ve eğitime öncülük eden bir yüksek öğretim kurumu olmaktır.

Öğrenme Ortamları
  • Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Biyolojinin teori ve uygulamalarında temel kavramları öğrenebilme ve gerekli bağlantıları kurabilme,
  • Biyoloji konuları ile ilgili problemleri saptama, hipotez kurma, çeşitli gözlemler ve deneysel yöntemler kullanarak hipotezi çözme becerisi kazanabilme,
  • Güncel bilgilere ulaşabilme, öğrendiği bilgileri uygulamaya aktarabilme, bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alma yeteneği kazanabilme,
  • Alanındaki bilgileri takip edebilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olabilme,
  • Bilim ve teknoloji alanındaki güncel gelişmeleri izleyebilme ve temel bilgisayar programlarını ve bilişim teknolojisini kullanabilme,
  • Evrensel ve toplumsal değerlere duyarlı, ülke çıkarlarını gözeten, araştıran, üreten, etik ve mesleki sorumluluk bilincine sahip bireyler olabilme,
  • Ulusal ve uluslararası sorunlara biyolojik yönden çözüm arayabilme ve farklı disiplinlerin yaklaşım ve bilgilerini biyolojide kullanabilme,
  • Canlıları çeşitlilik, yapı, işlev, işleyiş ve ekolojik etkileşimler bağlamında tanıyıp önemini kavrayabilme,
  • Ülkemiz biyoçeşitliliğinin korunması ve sürdürülebilmesinin önemini anlama ve değerlendirebilme.

Anahtar Yetkinlikler
  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Her ders için en az bir ara sınav yapılmaktadır. Öğrencilerin aldıkları derslerden başarılı olup olmadıkları bir ara sınav, bir dönem sonu sınavı olmak üzere iki aşamada değerlendirmeye tâbi tutulmaktadır. Ara sınavlar dışında kısa sınavlar, projeler ve öğretim elemanının uygun gördüğü diğer faaliyetler yapılabilir. Bu faaliyetlerin sayısı ve başarı notuna katkısı öğretim elemanı tarafından ders planında belirtilir. Geçme notu tespit edilirken, ara sınav % 40, dönem sonu sınavı da % 60 oranında etkili olmaktadır.
  • Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilmektedir. Öğrencinin başarı notu hesaplanırken aldığı not bağıl sistemde harf notuna dönüştürülmektedir. Öğrencinin, bir dersten başarılı sayılabilmesi için en az harf notu olarak CC alması gerekir. GANO’su en az 2.00 olan öğrenciler (DC) ve (DD) notu aldıkları derslerden de başarılı sayılır. Başarısız dersi olmayan, fakat GANO’su 2.00’ın altında olan öğrenciler, mezun olabilmek için öncelikle (DC) ve (DD) olan derslerini yeniden alarak GANO’larını 2.00’ın üzerine çıkarmak zorundadır.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır.

Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK)

Akreditason Başlangıç/Bitiş Tarihi :

10.05.2019 / 30.09.2024


Giriş Şartı
  • Ülkemizde, üniversitelere giriş için ÖSYM tarafından yapılan üniversite giriş sınavlarında başarılı olmak gereklidir. T.C. vatandaşları için Lisans programlarına giriş sadece bu sınavdan alınan puana ve Açık öğretim fakülteleri hariç başka bir yükseköğretim kurumunda kayıtlı olmama şartına bağlıdır. Yabancı Öğrenci Sınavı (YÖS) adı verilen merkezi bir sınav sonucuna göre belli bir kontenjan çerçevesinde yabancı uyruklu öğrenci de kabul edilmektedir.

Başarma Şartları
Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (240 AKTS karşılığı) geçmek ve 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bölümümüzün Lisans mezunları Biyolog unvanı ile diploma alırlar, Üniversite, devlet ve özel hastanelerde, sağlık birimlerinde (laboratuvarlar, tüp bebek üniteleri, genetik tanı merkezleri vb.) biyolog ya da teknisyen olarak, kimya, veterinerlik, ziraat ve biyoteknoloji alanlarında, Çevre-Orman, Tarım, Turizm Bakanlığı bünyesindeki kuruluşlarda, gıda sanayiinde, tıbbi ve tarımsal ilaç sanayiinde, ilaç pazarlamada, Milli parklarda, Araştırma Geliştirme’de (Ar-Ge), üretim, kalite kontrol, kalite güvence ve satış pazarlamada, turizm tesisleri, Adli Tıp Enstitüsü, Emniyet Genel Müdürlüğü, Şap Enstitüsü, Su Ürünleri Enstitüsü, TÜBİTAK, DPT, DSİ ve Belediyelerde araştırmacı veya uzman olarak istihdam edilebilirler.

Pedagojik Formasyon Sertifikası alanlar Milli Eğitim Bakanlığı bünyesindeki okullarda ve özel okullarda Öğretmen olarak görev yapabilirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030032410

Qualification Title
Bachelor of Science in Biology
Awarding BodyManisa Celal Bayar University
Awarding Body ContactYükseköğretim Kurulu Başkanlığı, Üniversiteler Mah. 1600. Cad. No:10, 06800 Bilkent, Çankaya/Ankara Phone: 0850 470 0 965
Awarding Body Urlhttps://en.mcbu.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 28/05/2024
TQF Level 6
Thematic AreasBiology
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile
  • Our mission is to train biologists who have sufficient knowledge and professional competence in the field of biology, can use experimental research methods,  follow scientific developments in their field and other related fields and can work harmoniously in different professional areas related to biology, who have the adaptability and knowledge to perform their profession in areas requiring team work and are also successful in social relations, have high research-development and innovative capacity.
  • Our vision is to be a higher education institution that adopts universal values on national and global scale that conveys its values to the inherent researcher it trains who questions the world with a rational attitude, and that pioneers contemporary and qualified education and training.
Learning Environments
  • Education and training are carried out in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is carried out in laboratories and workshops within higher education institutions or in industry in general, health institutions and workplaces in the form of internships or workplace training.
Description
  • To be able to learn the basic concepts in the theory and applications of biology and to make the necessary connections within the field,
  • To be able to identify problems related to biology, to hypothesize, to gain the ability to solve the hypothesis using various observations and experimental methods,
  • To be able to access contemporary information, to convey the information learned into practice, to gain the ability to take responsibility individually and/or whit in teamwork,
  • To be able to be proficient at least one foreign language to follow the emerging information about the field,
  • To be able to follow current developments in the field of science and technology and to use basic computer programs and information technology,
  • To be able to be individuals who are sensitive to universal and social values, mind the interests of the country, research, production, and have ethical and professional responsibility,
  • To be able to search for biological solutions to national and international problems and to use the approaches and knowledge from different disciplines in conjunction to biology,
  • To be able to recognize and understand the importance of living things in the context of diversity, structure, function, functioning and ecological interactions,
  • To be able to understand and evaluate the importance of conservation and sustainability of biodiversity in our country.
Key Competencies
  • Literacy competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurship competence
  • Cultural awareness and expression competence
Further Info
  • Evaluation criteria for each course is determined by the faculty member who is teaching the course and this evaluation criteria is available on the University Course Information Catalogue. The students are required to take at least one midterm and one final exam in the scope of each enrolled course. In addition to these, quizzes, homeworks, presentations, projects etc. are determined by the faculty member to be involved in the evaluation criteria. At the end of the year, the grades of the students are calculated by the combination of midterm and final exam grades, in-year activities and participation in class.
  • When passing grade is determined, midterm exam is 40% and final exam is 60% effective.
  • All exams are evaluated over 100 points. The note that the student gets when calculating the success grade is converted to the letter grade in the relative system. The student must receive at least CC letter grades to be successful in a course. Students with a GANO score of at least 2.00 (DC) and (DD) are considered to be successful in grades. Students who do not have a failed course, but whose GANO is below 2.00, must first take the courses (DC) and (DD) to get their GANOs above 2.00 in order to graduate.
Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by YÖK.

These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program provides to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on the relevant issues.

1.2. The curricula of the National Core Curriculum are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's degree.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the “Institutional Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Association for Evaluation and Accreditation of Curricula of Faculties of Science, Literature, Arts and Sciences, Language and History-Geography (FEDEK)

Accreditation Start/End Date :

10.05.2019 / 30.09.2024

Access Requirements
  • In our country, to enter universities, it is necessary to be successful in the university entrance exams conducted by ÖSYM. Entrance to undergraduate programs for Turkish citizens depends only on the score obtained from this exam and the condition of not being registered in another higher education institution except for open education faculties. Foreign students are also accepted within a certain quota according to the results of a centralized exam called the Foreign Student Examination (YÖS).
Conditions for Success To successfully complete the program, it is necessary to pass all the courses required in the program (240 ECTS credits) and to obtain a GPA of at least 2.0 out of 4.00.
Progression Paths (Relationship Type)

Undergraduates who successfully complete the required coursework of our department receive a diploma with the title of Biologist, work as biologists or technicians in universities, state and private hospitals, health units (laboratories, in vitro fertilization units, genetic diagnosis centers, etc.), in the fields of chemistry, veterinary, agriculture and biotechnology, in the Ministry of Environment-Forestry, Agriculture, Tourism, food industry, medical and agricultural pharmaceutical industry. They can be employed as biologists or technicians in universities, public and private hospitals, health units (laboratories, IVF units, genetic diagnosis centers, etc.), in the fields of chemistry, veterinary medicine, agriculture and biotechnology, in organizations within the Ministry of Environment-Forestry, Agriculture, Tourism, food industry, medical and agricultural pharmaceutical industry, pharmaceutical marketing, national parks, Research and Development (R&D), production, quality control, quality assurance and sales marketing, tourism facilities, Forensic Medicine Institute, General Directorate of Security, Foot and Mouth Disease Institute, Aquaculture Institute, TUBITAK, SPO, DSI and Municipalities as researchers or experts.

Those who receive Pedagogical Formation Certificate can work as teachers in schools within the Ministry of National Education and private schools.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

The qualification is valid permanently.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030032410


Qualification Title
Bachelor of Science in Biology

Awarding Body
Manisa Celal Bayar University

Awarding Body Contact
Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı, Üniversiteler Mah. 1600. Cad. No:10, 06800 Bilkent, Çankaya/Ankara Phone: 0850 470 0 965

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 28/05/2024

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile
  • Our mission is to train biologists who have sufficient knowledge and professional competence in the field of biology, can use experimental research methods,  follow scientific developments in their field and other related fields and can work harmoniously in different professional areas related to biology, who have the adaptability and knowledge to perform their profession in areas requiring team work and are also successful in social relations, have high research-development and innovative capacity.
  • Our vision is to be a higher education institution that adopts universal values on national and global scale that conveys its values to the inherent researcher it trains who questions the world with a rational attitude, and that pioneers contemporary and qualified education and training.

Learning Environments
  • Education and training are carried out in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is carried out in laboratories and workshops within higher education institutions or in industry in general, health institutions and workplaces in the form of internships or workplace training.

Description
  • To be able to learn the basic concepts in the theory and applications of biology and to make the necessary connections within the field,
  • To be able to identify problems related to biology, to hypothesize, to gain the ability to solve the hypothesis using various observations and experimental methods,
  • To be able to access contemporary information, to convey the information learned into practice, to gain the ability to take responsibility individually and/or whit in teamwork,
  • To be able to be proficient at least one foreign language to follow the emerging information about the field,
  • To be able to follow current developments in the field of science and technology and to use basic computer programs and information technology,
  • To be able to be individuals who are sensitive to universal and social values, mind the interests of the country, research, production, and have ethical and professional responsibility,
  • To be able to search for biological solutions to national and international problems and to use the approaches and knowledge from different disciplines in conjunction to biology,
  • To be able to recognize and understand the importance of living things in the context of diversity, structure, function, functioning and ecological interactions,
  • To be able to understand and evaluate the importance of conservation and sustainability of biodiversity in our country.

Key Competencies
  • Literacy competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurship competence
  • Cultural awareness and expression competence

Further Info
  • Evaluation criteria for each course is determined by the faculty member who is teaching the course and this evaluation criteria is available on the University Course Information Catalogue. The students are required to take at least one midterm and one final exam in the scope of each enrolled course. In addition to these, quizzes, homeworks, presentations, projects etc. are determined by the faculty member to be involved in the evaluation criteria. At the end of the year, the grades of the students are calculated by the combination of midterm and final exam grades, in-year activities and participation in class.
  • When passing grade is determined, midterm exam is 40% and final exam is 60% effective.
  • All exams are evaluated over 100 points. The note that the student gets when calculating the success grade is converted to the letter grade in the relative system. The student must receive at least CC letter grades to be successful in a course. Students with a GANO score of at least 2.00 (DC) and (DD) are considered to be successful in grades. Students who do not have a failed course, but whose GANO is below 2.00, must first take the courses (DC) and (DD) to get their GANOs above 2.00 in order to graduate.

Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by YÖK.

These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program provides to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on the relevant issues.

1.2. The curricula of the National Core Curriculum are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's degree.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the “Institutional Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Association for Evaluation and Accreditation of Curricula of Faculties of Science, Literature, Arts and Sciences, Language and History-Geography (FEDEK)

Accreditation Start/End Date :

10.05.2019 / 30.09.2024


Access Requirements
  • In our country, to enter universities, it is necessary to be successful in the university entrance exams conducted by ÖSYM. Entrance to undergraduate programs for Turkish citizens depends only on the score obtained from this exam and the condition of not being registered in another higher education institution except for open education faculties. Foreign students are also accepted within a certain quota according to the results of a centralized exam called the Foreign Student Examination (YÖS).

Conditions for Success
To successfully complete the program, it is necessary to pass all the courses required in the program (240 ECTS credits) and to obtain a GPA of at least 2.0 out of 4.00.

Progression Paths (Relationship Type)

Undergraduates who successfully complete the required coursework of our department receive a diploma with the title of Biologist, work as biologists or technicians in universities, state and private hospitals, health units (laboratories, in vitro fertilization units, genetic diagnosis centers, etc.), in the fields of chemistry, veterinary, agriculture and biotechnology, in the Ministry of Environment-Forestry, Agriculture, Tourism, food industry, medical and agricultural pharmaceutical industry. They can be employed as biologists or technicians in universities, public and private hospitals, health units (laboratories, IVF units, genetic diagnosis centers, etc.), in the fields of chemistry, veterinary medicine, agriculture and biotechnology, in organizations within the Ministry of Environment-Forestry, Agriculture, Tourism, food industry, medical and agricultural pharmaceutical industry, pharmaceutical marketing, national parks, Research and Development (R&D), production, quality control, quality assurance and sales marketing, tourism facilities, Forensic Medicine Institute, General Directorate of Security, Foot and Mouth Disease Institute, Aquaculture Institute, TUBITAK, SPO, DSI and Municipalities as researchers or experts.

Those who receive Pedagogical Formation Certificate can work as teachers in schools within the Ministry of National Education and private schools.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

The qualification is valid permanently.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode