Yeterlilik Kodu | TR0030028052 | |
Yeterlilik Adı | Biyoteknoloji Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Selçuk Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Ardıçlı, İsmetpaşa Cad, 42250 Selçuklu/Konya | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.selcuk.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Biyoloji | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO:08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) |
| |
Öğrenme Ortamları | Teorik eğitim için derslikler ve uygulamalı eğitim için laboratuvarlar. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler |
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Bir dersin başarı notu, o dersin ara sınav puanı ve final/bütünleme puanı dikkate alınarak hesaplanır. Ara sınav puanının katkı yüzdesi %40, final veya bütünleme sınavından aldıkları puanının katkı yüzdesi ise %60’tır. Öğrencinin başarısı, öğrencinin ait olduğu gruptaki diğer öğrencilerin başarısından bağımsız olarak, sınavına girdiği dersten aldığı notun değerine göre mutlak değerlendirme sistemiyle belirlenir. Mutlak Değerlendirme Sisteminde başarı notu aralıklarının harf notu karşılıkları şöyledir: 88-100 (AA, 4.00) 80-87 (BA, 3.50) 73-79 (BB, 3.00) 66-72 (CB, 2.50) 60-65 (CC, 2.00) 50-59 (DC, 1.50) 0-49 (FF, 0.00) F (Devamsız başarısız), G Geçer (Kredisiz derslerde başarılı), K Kalır (Kredisiz derslerde başarısız), M Muaf (Derecelendirme dışı). Buna göre öğrenci AA, BA, BB, CB, CC notlarından birini almışsa başarılı sayılır. DC almışsa koşullu başarmış sayılır. F ve FF notlarından birini almış ise başarısız sayılır. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Akreditasyon Derneği ( FEDEK) Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi:9.03.2024 / 30.09.2026 | |
Giriş Şartı | Bölümümüz ÖSYM Üniversite Giriş Sınav sonuçlarına göre sadece örgün öğretim olmak üzere eğitim vermektedir. Lisans öğrencileri ayrıca Erasmus Programı ile yurt dışındaki anlaşmalı üniversitelere eğitim ve araştırma amacı ile gönderilmektedir. | |
Başarma Şartları | Öğrencilerin bu programdan mezun olabilmeleri için; Öğretim programlarındaki tüm derslerden 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları ve 240 AKTS kredisi almaları zorunludur. Stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Biyoteknoloji bölümünden mezun olan öğrenciler üniversitelerde, enstitülerde ve araştırma merkezlerinde akademik personel olarak görev alabilirler. Sağlık, tarım, gıda ve çevre gibi sektörlerde çalışabilirler. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı, Tarım ve Orman Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Belediyeler, Hıfzıssıhha, Fen İşleri gibi iş alanlarında istihdam edilebilirler. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030028052
ISCO:08
ISCO:08
- Biyoteknoloji ile ilgili alanlarda teorik bilgi birikimi kazandırılması.
- Laboratuvar uygulamaları konusunda teknik beceriler kazandırılması.
- Biyoteknoloji ile ilgili konularda doğru bilgiye ulaşabilme ve elde ettiği bilgiyi yazılı ve sözlü olarak ifade etme yeteneğinin kazandırılması.
Teorik eğitim için derslikler ve uygulamalı eğitim için laboratuvarlar.
- Biyoteknoloji alanında yeterli bilgi birikimine sahip olma ve teorik/uygulamalı bilgilerini kullanır.
- Biyoteknoloji alanındaki bilgiye ulaşır.
- Biyoteknolojinin tarihi gelişim sürecini öğrenme ve geleceğe yönelik çıkarımlarda bulunur.
- Edindiği bilgi, tecrübe ve kabiliyetlerini tıp, ziraat, çevre ve gıda alanlarında uygular.
- Biyoteknoloji alanındaki problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve bu sorunlara biyoteknolojik çözümler geliştirir.
- Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz eder ve yorumlar.
- Bireysel olarak ve takımlarda etkin biçimde çalışır.
- Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve biyoteknoloji ile ilgili kazanımlarını kullanarak yeni fikirler ve yeni teknolojiler üretir.
- Mesleki etik ve sorumluluk bilinci ve toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
- Biyotekloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar.
- Biyoloji, kimya, matematik, istatistik gibi ilgili diğer temel ve uygulamalı bilimlere ait bilgilere sahip olma.
- Alanıyla ilgili bilgisayar yazılım ve donanım bilgisine sahip olma ve kullanma.
Bir dersin başarı notu, o dersin ara sınav puanı ve final/bütünleme puanı dikkate alınarak hesaplanır. Ara sınav puanının katkı yüzdesi %40, final veya bütünleme sınavından aldıkları puanının katkı yüzdesi ise %60’tır. Öğrencinin başarısı, öğrencinin ait olduğu gruptaki diğer öğrencilerin başarısından bağımsız olarak, sınavına girdiği dersten aldığı notun değerine göre mutlak değerlendirme sistemiyle belirlenir. Mutlak Değerlendirme Sisteminde başarı notu aralıklarının harf notu karşılıkları şöyledir: 88-100 (AA, 4.00) 80-87 (BA, 3.50) 73-79 (BB, 3.00) 66-72 (CB, 2.50) 60-65 (CC, 2.00) 50-59 (DC, 1.50) 0-49 (FF, 0.00) F (Devamsız başarısız), G Geçer (Kredisiz derslerde başarılı), K Kalır (Kredisiz derslerde başarısız), M Muaf (Derecelendirme dışı). Buna göre öğrenci AA, BA, BB, CB, CC notlarından birini almışsa başarılı sayılır. DC almışsa koşullu başarmış sayılır. F ve FF notlarından birini almış ise başarısız sayılır.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Akreditasyon Derneği ( FEDEK)
Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi:9.03.2024 / 30.09.2026
Bölümümüz ÖSYM Üniversite Giriş Sınav sonuçlarına göre sadece örgün öğretim olmak üzere eğitim vermektedir. Lisans öğrencileri ayrıca Erasmus Programı ile yurt dışındaki anlaşmalı üniversitelere eğitim ve araştırma amacı ile gönderilmektedir.
Biyoteknoloji bölümünden mezun olan öğrenciler üniversitelerde, enstitülerde ve araştırma merkezlerinde akademik personel olarak görev alabilirler. Sağlık, tarım, gıda ve çevre gibi sektörlerde çalışabilirler. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı, Tarım ve Orman Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Belediyeler, Hıfzıssıhha, Fen İşleri gibi iş alanlarında istihdam edilebilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030028052 | |
Qualification Title | Bachelor's Degree in Biotechnology | |
Awarding Body | Selçuk University | |
Awarding Body Contact | Ardıçlı, İsmetpaşa Cad, 42250 Selçuklu/Konya | |
Awarding Body Url | https://www.selcuk.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Biology | |
National Occupation Classification |
ISCO:08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile |
| |
Learning Environments | Classrooms for theoretical training and laboratories for practical training. | |
Description |
| |
Key Competencies |
| |
Further Info | The success grade of a course is calculated by taking into account the midterm exam score and final/make-up score of that course. The contribution percentage of the midterm exam score is 40%, and the contribution percentage of the score they receive from the final or make-up exam is 60%. The success of the student is determined by the absolute evaluation system according to the value of the grade he received from the course in which he took the exam, regardless of the success of other students in the group to which the student belongs. In the Absolute Evaluation System, the letter grade equivalents of success grade ranges are as follows: 88-100 (AA, 4.00) 80-87 (BA, 3.50) 73-79 (BB, 3.00) 66-72 (CB, 2.50) 60-65 (CC, 2.00). ) 50-59 (DC, 1.50) 0-49 (FF, 0.00) F (Failed without attendance), G Pass (Passed in non-credit courses), K Fail (Failed in non-credit courses), M Exempt (Out of grading). Accordingly, if the student receives one of the grades AA, BA, BB, CB, CC, he is considered successful. If he gets DC, he is considered to have conditionally succeeded. If he received one of the grades F or FF, he is considered unsuccessful. kkarakaraselçuk.edu.tr | |
Quality Assurance | To oversee the quality of higher education programs; - YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions. - "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. - "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education. 2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma. 4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regar. 9.03.2024 / 30.09.2026 | |
Access Requirements | Our department provides only formal education according to the results of the ÖSYM University Entrance Exam. Undergraduate students are also sent to contracted universities abroad for education and research purposes through the Erasmus Program. | |
Conditions for Success | Students graduating from the biotechnology department can work as academic staff in universities, institutes and research centers. They can work in sectors such as health, agriculture, food and environment. They can be employed in business areas such as the Ministry of Environment, Urbanization and Climate Change, the Ministry of Agriculture and Forestry, the Ministry of Health, Municipalities, Hygiene, and Technical Affairs. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Students graduating from the biotechnology department can work as academic staff in universities, institutes and research centers. They can work in sectors such as health, agriculture, food and environment. They can be employed in business areas such as the Ministry of Environment, Urbanization and Climate Change, the Ministry of Agriculture and Forestry, the Ministry of Health, Municipalities, Hygiene, and Technical Affairs. | |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030028052
ISCO:08
ISCO:08
- To gain theoretical knowledge in fields related to biotechnology.
- Providing technical skills in laboratory applications.
- To gain the ability to access accurate information on biotechnology-related issues and to express the information obtained in written and oral form.
Classrooms for theoretical training and laboratories for practical training.
- Having sufficient knowledge in the field of biotechnology and the ability to use theoretical/practical knowledge.
- Ability to access information in the field of biotechnology.
- Ability to learn the historical development process of biotechnology and make inferences for the future.
- Ability to apply the acquired knowledge, experience and abilities in the fields of medicine, agriculture, environment and food.
- Ability to detect, define and formulate problems in the field of biotechnology and develop biotechnological solutions to these problems.
- Ability to design experiments, conduct experiments, collect data, analyze and interpret results.
- Ability to work effectively individually and in teams.
- Ability to follow developments in science and technology and produce new ideas and new technologies by using biotechnology-related achievements.
- Having awareness of professional ethics and responsibility and the ability to observe social, scientific and ethical values.
- Ability to follow knowledge and practices in the field of biotechnology and communicate with colleagues.
- Having knowledge of other relevant basic and applied sciences such as biology, chemistry, mathematics and statistics.
- Having and using computer software and hardware knowledge related to the field.
The success grade of a course is calculated by taking into account the midterm exam score and final/make-up score of that course. The contribution percentage of the midterm exam score is 40%, and the contribution percentage of the score they receive from the final or make-up exam is 60%. The success of the student is determined by the absolute evaluation system according to the value of the grade he received from the course in which he took the exam, regardless of the success of other students in the group to which the student belongs. In the Absolute Evaluation System, the letter grade equivalents of success grade ranges are as follows: 88-100 (AA, 4.00) 80-87 (BA, 3.50) 73-79 (BB, 3.00) 66-72 (CB, 2.50) 60-65 (CC, 2.00). ) 50-59 (DC, 1.50) 0-49 (FF, 0.00) F (Failed without attendance), G Pass (Passed in non-credit courses), K Fail (Failed in non-credit courses), M Exempt (Out of grading). Accordingly, if the student receives one of the grades AA, BA, BB, CB, CC, he is considered successful. If he gets DC, he is considered to have conditionally succeeded. If he received one of the grades F or FF, he is considered unsuccessful. kkarakaraselçuk.edu.tr
To oversee the quality of higher education programs;
- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.
- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.
2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.
4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regar.
9.03.2024 / 30.09.2026
Our department provides only formal education according to the results of the ÖSYM University Entrance Exam. Undergraduate students are also sent to contracted universities abroad for education and research purposes through the Erasmus Program.
Students graduating from the biotechnology department can work as academic staff in universities, institutes and research centers. They can work in sectors such as health, agriculture, food and environment. They can be employed in business areas such as the Ministry of Environment, Urbanization and Climate Change, the Ministry of Agriculture and Forestry, the Ministry of Health, Municipalities, Hygiene, and Technical Affairs.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
The qualification is valid at all times.
