Yeterlilik Kodu

TR0030010123

Yeterlilik Adı
Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı Ön Lisans Diploması
Sorumlu KurumBalıkesir Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi Balıkesir Üniversitesi Çağış Yerleşkesi (Bigadiç yolu üzeri 17. km) 10145, BALIKESİR
Sorumlu Kurum URLhttp://www.balikesir.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 5
Sınıflandırma (Tematik Alan)Sekreterlik ve büro çalışması
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2
Program Profili (Amaç)

Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı eğitimi, hem örgütlerin istedikleri bilgi ve beceriye sahip nitelikli meslek elemanı yetiştirmekte, hem de profesyonel sekreterlik ve yönetici asistanlığı mesleğinin klasik sekreterlik kavramının dışında yeni boyutlar kazanarak gelişmesinde önemli rol oynamaktadır. Program; kamu ve özel sektör işletmelerinde yöneticilerin ofis çalışmalarına katkı vermek, büro faaliyetlerinde bulunmak üzere görev alabilecek bilgi ve becerilerle donatılmış, bilgisayar kullanımında uzman, büro yönetimi ilkelerini ve yöntemlerini profesyonelce kullanabilen, iyi insan ilişkileri kurabilen, her türlü büro teknolojisini kullanabilen, modern protokol bilgilerine sahip, yönetsel karar alma ve analiz becerilerine sahip ve yaratıcılık bilincinde büro yöneticileri yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Aynı zamanda öğrencilerin 30 iş günü staj ile öğrendikleri kuramsal bilgileri uygulamaya aktararak mesleki beceri ve davranış kazanmaları sağlanır.

Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Büro programlarının temel özelliklerini bilir.
  • Protokol kurallarını uygular.
  • Dosyalama ve arşivleme çalışmalarını bilir.
  • İşletme ve ekonomi konularında temel bilgileri bilir.
  • İletişimde ses ve nefes tekniklerini kullanma teknikleri, etkili ve hazırlıklı konuşma becerisini kazanır.
  • Mesleki yazışma tekniklerini bilir.
  • On parmak klavye kullanır.
  • Muhasebe ile ilgili temel kavramları bilir .
  • Toplantı organizasyonu yapar.
  • İşletme yönetimi, hukuk, ön muhasebe, ekonomi ve büro yönetimi teknikleri konusunda yeterli alt yapıya sahip, alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilen ve değerlendirebilen, sorunları tanımlayabilen ve çözüm önerileri geliştirebilen, mesleki plan ve proje, rapor ve iş yazışmalarını gerçekleştiren bireyler yetiştirir.
  • Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini belirleyerek etkin bir şekilde kullanabilen, uygulamalarda karşılaştığı öngörülmeyen problemlere çözüm üretebilen, çalışma guruplarında sorumluluk alabilen veya bireysel çalışabilme becerisine sahip, diksiyonu düzgün, etkili iletişim kurabilen ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip büro elemanları yetiştirir.
  • Büro yönetimini bilir.
  • İşletmelerde yönetim yardımcılığı, orta ve alt kademe yöneticilik konusunda meslek elemanı olarak sorumluluk alır.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri -
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı-
Başarma ŞartlarıBelirlenen ders kredi sayısını ve uygulamalı staj çalışmasını bitiren öğrenciler mezun olabilir. Bir öğrencinin mezun olabilmesi için en az 120 AKTS ders alması ve genel not ortalamasının en az 2.00/4.00 olması gerekir. Ayrıca zorunlu 30 günlük stajını "başarılı" olarak tamamlaması gerekir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı Programı mezunlarının iş imkanları oldukça geniş olup, tüm özel sektör işletmelerinde ve kamu kurumlarında, üniversitelerde, hukuk bürolarında, vakıflarda, derneklerde kısaca bürosu olan her tür işletmelerde istihdam imkanları mevcuttur. Büro Yöneticisi, Ofis Hizmetleri Uzmanı, Üst Yönetim Asistanı, Yönetici Asistanı olarak görev yaparlar.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)-
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030010123


Yeterlilik Adı
Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı Ön Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Balıkesir Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Balıkesir Üniversitesi Çağış Yerleşkesi (Bigadiç yolu üzeri 17. km) 10145, BALIKESİR

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
5

TYÇ Seviyesi
5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2

Program Profili (Amaç)

Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı eğitimi, hem örgütlerin istedikleri bilgi ve beceriye sahip nitelikli meslek elemanı yetiştirmekte, hem de profesyonel sekreterlik ve yönetici asistanlığı mesleğinin klasik sekreterlik kavramının dışında yeni boyutlar kazanarak gelişmesinde önemli rol oynamaktadır. Program; kamu ve özel sektör işletmelerinde yöneticilerin ofis çalışmalarına katkı vermek, büro faaliyetlerinde bulunmak üzere görev alabilecek bilgi ve becerilerle donatılmış, bilgisayar kullanımında uzman, büro yönetimi ilkelerini ve yöntemlerini profesyonelce kullanabilen, iyi insan ilişkileri kurabilen, her türlü büro teknolojisini kullanabilen, modern protokol bilgilerine sahip, yönetsel karar alma ve analiz becerilerine sahip ve yaratıcılık bilincinde büro yöneticileri yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Aynı zamanda öğrencilerin 30 iş günü staj ile öğrendikleri kuramsal bilgileri uygulamaya aktararak mesleki beceri ve davranış kazanmaları sağlanır.


Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Büro programlarının temel özelliklerini bilir.
  • Protokol kurallarını uygular.
  • Dosyalama ve arşivleme çalışmalarını bilir.
  • İşletme ve ekonomi konularında temel bilgileri bilir.
  • İletişimde ses ve nefes tekniklerini kullanma teknikleri, etkili ve hazırlıklı konuşma becerisini kazanır.
  • Mesleki yazışma tekniklerini bilir.
  • On parmak klavye kullanır.
  • Muhasebe ile ilgili temel kavramları bilir .
  • Toplantı organizasyonu yapar.
  • İşletme yönetimi, hukuk, ön muhasebe, ekonomi ve büro yönetimi teknikleri konusunda yeterli alt yapıya sahip, alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilen ve değerlendirebilen, sorunları tanımlayabilen ve çözüm önerileri geliştirebilen, mesleki plan ve proje, rapor ve iş yazışmalarını gerçekleştiren bireyler yetiştirir.
  • Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini belirleyerek etkin bir şekilde kullanabilen, uygulamalarda karşılaştığı öngörülmeyen problemlere çözüm üretebilen, çalışma guruplarında sorumluluk alabilen veya bireysel çalışabilme becerisine sahip, diksiyonu düzgün, etkili iletişim kurabilen ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip büro elemanları yetiştirir.
  • Büro yönetimini bilir.
  • İşletmelerde yönetim yardımcılığı, orta ve alt kademe yöneticilik konusunda meslek elemanı olarak sorumluluk alır.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
-

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı
-

Başarma Şartları
Belirlenen ders kredi sayısını ve uygulamalı staj çalışmasını bitiren öğrenciler mezun olabilir. Bir öğrencinin mezun olabilmesi için en az 120 AKTS ders alması ve genel not ortalamasının en az 2.00/4.00 olması gerekir. Ayrıca zorunlu 30 günlük stajını "başarılı" olarak tamamlaması gerekir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı Programı mezunlarının iş imkanları oldukça geniş olup, tüm özel sektör işletmelerinde ve kamu kurumlarında, üniversitelerde, hukuk bürolarında, vakıflarda, derneklerde kısaca bürosu olan her tür işletmelerde istihdam imkanları mevcuttur. Büro Yöneticisi, Ofis Hizmetleri Uzmanı, Üst Yönetim Asistanı, Yönetici Asistanı olarak görev yaparlar.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)
-

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030010123

Qualification Title
Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı Associate
Awarding BodyBalıkesir University
Awarding Body ContactBalıkesir University Çağış Campus (17th km on Bigadiç road) 10145, BALIKESIR
Awarding Body Urlhttp://www.balikesir.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level5
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 5
Thematic AreasSecretarial and office work
National Occupation Classification

ISCO:08

CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2
Program Profile-
Learning Environments-
Description
  • Effectively uses computer office programs.Practice of the protocol performs offices.Filling and archiving practiceBusiness and economics general knowledge.
  • Communication using voice and breath control techniques, effective speaking skills and be prepared to wi Offical correspondence techniques to winTen-finger typing to winTo gain accounting basic conceptsto do meeting organizastionBusiness management, law, pre-accounting, economics, and office management techniques have adequate infrastructure in the field of basic level knowledge and skills to interpret and evaluate data using, can identify problems and develop solutions, professional plans and projects, reports, and business correspondence of the individuals who perform train.
  • Required for applications related to the field of techniques, tools, and specifying the effective use of information technologies, unforeseen problems faced by applications solutions and have the ability to work in workgroups or individual taking responsibility, diction properly, can communicate effectively, and to follow the level of innovations in the field of foreign language have the knowledge to train clerks.
  • Office management abilityAbility to take responsibility as a management assistant, middle and lower level manager in a business
Key Competencies-
Further Info

At the beginning of each semester and final exam, register for classes at least 70% of the courses, applications must be continued for at least 80%. Students for each course at least one midterm and final exam are subjected to. Success grade, midterm exam (as the midterm grade homework, laboratory exams, quizzes, etc. can be evaluated in the scores obtained from measuring instruments) contributed 40% and 60% in the form of contribution to the final exam.;Basic business administration, economy, law, accounting, management, and having adequate infrastructure issues required field; these areas to gain practical and theoretical knowledge. Used in commercial life to recognize business books and documents, edit and store as. Understanding the importance of office services and efficient use of new technologies. Property management will be able to organize meetings; basic level knowledge and skills in the field, using the interpret and evaluate data, identify problems, to analyze, to develop evidence-based solutions. Business management assistant, middle and lower level management to take responsibility as a member of that profession, social justice, respect for cultural values and ethical values To have to show Professional correspondence, making it the administrator to make communication effective, trip and arranging appointments. To be effective in work safety and environmental protection. Filing and archiving techniques, the use of a suitable computer programs related to the field. Faced with unexpected situations in applications related to the field of producing solutions, teams take responsibility, when you are prompted to gain the ability to make self-study. With the need for life-long learning to follow developments in technology and continuous self-renewal of winning awareness, education at the same level in the same field or profession to direct a high level of education. Required for applications related to the field of communication techniques, computer applications and the required level of knowledge of at least one foreign language, humanities and social life become more effective in establishing harmonious relations act.

Quality Assurance-
Access Requirements

High School diploma, Placement through a nationwide Student Selection and Placement Examinations (YGS and LYS)

Conditions for SuccessBasic business administration, economy, law, accounting, management, and having adequate infrastructure issues required field; these areas to gain practical and theoretical knowledge. Used in commercial life to recognize business books and documents, edit and store as. Understanding the importance of office services and efficient use of new technologies. Property management will be able to organize meetings; basic level knowledge and skills in the field, using the interpret and evaluate data, identify problems, to analyze, to develop evidence-based solutions. Business management assistant, middle and lower level management to take responsibility as a member of that profession, social justice, respect for cultural values and ethical values To have to show Professional correspondence, making it the administrator to make communication effective, trip and arranging appointments. To be effective in work safety and environmental protection. Filing and archiving techniques, the use of a suitable computer programs related to the field. Faced with unexpected situations in applications related to the field of producing solutions, teams take responsibility, when you are prompted to gain the ability to make self-study. With the need for life-long learning to follow developments in technology and continuous self-renewal of winning awareness, education at the same level in the same field or profession to direct a high level of education. Required for applications related to the field of communication techniques, computer applications and the required level of knowledge of at least one foreign language, humanities and social life become more effective in establishing harmonious relations act.Graduates from this program may be at least 2.00 out of 4.00 to teaching the courses in the program are required to have General Notes and receive 120 ECTS credits with an average. They are required to complete the same characteristics as the Internship (GPA is calculated local credits.)
Progression Paths (Relationship Type)

Office Management and Executive Assistance Program graduates job opportunities is broad, all private sector enterprises and public institutions, universities, law firms, foundations, associations briefly office every kind of business employment opportunities are available. Office Manager, Office Services Specialist, Executive Assistant, Executive Assistant act as they do.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030010123


Qualification Title
Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı Associate

Awarding Body
Balıkesir University

Awarding Body Contact
Balıkesir University Çağış Campus (17th km on Bigadiç road) 10145, BALIKESIR

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO:08


EQF Level
5

TQF Level
5
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO:08


Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
  • Effectively uses computer office programs.Practice of the protocol performs offices.Filling and archiving practiceBusiness and economics general knowledge.
  • Communication using voice and breath control techniques, effective speaking skills and be prepared to wi Offical correspondence techniques to winTen-finger typing to winTo gain accounting basic conceptsto do meeting organizastionBusiness management, law, pre-accounting, economics, and office management techniques have adequate infrastructure in the field of basic level knowledge and skills to interpret and evaluate data using, can identify problems and develop solutions, professional plans and projects, reports, and business correspondence of the individuals who perform train.
  • Required for applications related to the field of techniques, tools, and specifying the effective use of information technologies, unforeseen problems faced by applications solutions and have the ability to work in workgroups or individual taking responsibility, diction properly, can communicate effectively, and to follow the level of innovations in the field of foreign language have the knowledge to train clerks.
  • Office management abilityAbility to take responsibility as a management assistant, middle and lower level manager in a business

Key Competencies
-

Further Info

At the beginning of each semester and final exam, register for classes at least 70% of the courses, applications must be continued for at least 80%. Students for each course at least one midterm and final exam are subjected to. Success grade, midterm exam (as the midterm grade homework, laboratory exams, quizzes, etc. can be evaluated in the scores obtained from measuring instruments) contributed 40% and 60% in the form of contribution to the final exam.;Basic business administration, economy, law, accounting, management, and having adequate infrastructure issues required field; these areas to gain practical and theoretical knowledge. Used in commercial life to recognize business books and documents, edit and store as. Understanding the importance of office services and efficient use of new technologies. Property management will be able to organize meetings; basic level knowledge and skills in the field, using the interpret and evaluate data, identify problems, to analyze, to develop evidence-based solutions. Business management assistant, middle and lower level management to take responsibility as a member of that profession, social justice, respect for cultural values and ethical values To have to show Professional correspondence, making it the administrator to make communication effective, trip and arranging appointments. To be effective in work safety and environmental protection. Filing and archiving techniques, the use of a suitable computer programs related to the field. Faced with unexpected situations in applications related to the field of producing solutions, teams take responsibility, when you are prompted to gain the ability to make self-study. With the need for life-long learning to follow developments in technology and continuous self-renewal of winning awareness, education at the same level in the same field or profession to direct a high level of education. Required for applications related to the field of communication techniques, computer applications and the required level of knowledge of at least one foreign language, humanities and social life become more effective in establishing harmonious relations act.


Quality Assurance
-

Access Requirements

High School diploma, Placement through a nationwide Student Selection and Placement Examinations (YGS and LYS)


Conditions for Success
Basic business administration, economy, law, accounting, management, and having adequate infrastructure issues required field; these areas to gain practical and theoretical knowledge. Used in commercial life to recognize business books and documents, edit and store as. Understanding the importance of office services and efficient use of new technologies. Property management will be able to organize meetings; basic level knowledge and skills in the field, using the interpret and evaluate data, identify problems, to analyze, to develop evidence-based solutions. Business management assistant, middle and lower level management to take responsibility as a member of that profession, social justice, respect for cultural values and ethical values To have to show Professional correspondence, making it the administrator to make communication effective, trip and arranging appointments. To be effective in work safety and environmental protection. Filing and archiving techniques, the use of a suitable computer programs related to the field. Faced with unexpected situations in applications related to the field of producing solutions, teams take responsibility, when you are prompted to gain the ability to make self-study. With the need for life-long learning to follow developments in technology and continuous self-renewal of winning awareness, education at the same level in the same field or profession to direct a high level of education. Required for applications related to the field of communication techniques, computer applications and the required level of knowledge of at least one foreign language, humanities and social life become more effective in establishing harmonious relations act.Graduates from this program may be at least 2.00 out of 4.00 to teaching the courses in the program are required to have General Notes and receive 120 ECTS credits with an average. They are required to complete the same characteristics as the Internship (GPA is calculated local credits.)

Progression Paths (Relationship Type)

Office Management and Executive Assistance Program graduates job opportunities is broad, all private sector enterprises and public institutions, universities, law firms, foundations, associations briefly office every kind of business employment opportunities are available. Office Manager, Office Services Specialist, Executive Assistant, Executive Assistant act as they do.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address