Yeterlilik Kodu

TR0030018197

Yeterlilik Adı
Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı Ön Lisans Diploması
Sorumlu KurumDicle Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiDicle Üniversitesi Rektörlüğü Kıtılbıl Mah. Kampüs 21280 Sur/ DİYARBAKIR
Sorumlu Kurum URLhttp://www.dicle.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 5
Sınıflandırma (Tematik Alan)Sekreterlik ve büro çalışması
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Bireysel ve örgütsel iletişim kurabilme.
  • Büro yönetimiyle ilgili temel kavramları analiz edebilme, büroyu ergonomik şekilde düzenleyebilme, krizi ve stresi yönetebilme.
  • Toplantı gündemini belirleyebilme, toplantı düzenleyebilme.
  • Bilgi Yönetimi yapabilme.
  • Klavye tuşlarıyla ilgili uygulamalar yapabilme, yazı çalışması ve hız uygulaması yapabilme, farklı dillerde yazılar yazabilme, resmi yazıları hızlı ve etkin şekilde hazırlayabilme.
  • Muhasebe, muhasebe hesapları ve muhasebe sisteminin işleyişi hakkında genel bilgiler edinebilme, muhasebe işlemlerine destek olabilme, muhasebe ve finans işlemleri yapabilme, ön muhasebe işlemlerini yapabilme.
  • Etik ve ahlak kavramlarını inceleyebilme, mesleki etik ilkelere uyabilme, protokol kurallarını uygulayabilme.
  • Büroda teknolojik araçları kullanabilme, bilgisayar ve iletişim teknolojisini kullanabilme, teknolojik hizmetlerden yararlanabilme.
  • T.C. Anayasasında belirtilen temel organları tanıma ve ilişkileri inceleyebilme, Kamu İktisadi Teşebbüsler, Merkezi Yönetim ve Taşra Yönetimini tanıma ve ilişkileri inceleyebilme, özerk, bağımsız ve kısmen kamu yönetiminde olan kurumları tanıma ve ilişkileri inceleyebilme.
  • Telefonda yabancı dilde görüşmeler yapabilme, yabancı dilde okuma yapmak ve yazı yazabilme, telefon görüşmeleri yapabilme, yabancı dilde yazı okuma ve yazabilme, yabancı dilde mesleki yazışmalar yapabilme, yabancı dilde yüz yüze görüşmeler yapabilme.
  • Ticari hesaplamalar yapabilme.
  • Yönetici Asistanlığı ile ilgili temel kavramları analiz edebilme, yönetici asistanının özelliklerini inceleyebilme.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri -
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı-
Başarma ŞartlarıBüro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı alanında ön lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken 120 ACTS karşılığı zorunlu ve seçimlik dersleri başarıyla tamamlamaları, vize ve final sınavı ortalamalarının 100 üzerinden en az 60 olması gerekir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

İş imkânları çok geniş olan programımızdan mezun olan öğrencilerimiz hem özel sektör kuruluşlarında hem de kamu kuruluşlarında çalışma olanağına sahiptir. Kamu Personeli Seçme Sınavı ile personel alan birçok Kurum Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı programı mezunlarını istihdam etmektedir. Bilgisayar kullanmayı bilen, ofis yönetme becerisine sahip, iletişim becerisi güçlü, mesleki yazışma bilgisi ile donatılmış mezunlarımız özel sektör kuruluşlarında da çalışabilmektedir. Bu programda, öğrenciler çağdaş büro yönetimi için gerekli olan bilgisayar ve diğer ofis araçlarını kullanabilecek şekilde eğitilmektedir. Programda sadece, teorik bilgiler değil, bunun yanında uygulamaya yönelik faaliyetlere de yer verilmektedir.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030018197


Yeterlilik Adı
Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı Ön Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Dicle Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Dicle Üniversitesi Rektörlüğü Kıtılbıl Mah. Kampüs 21280 Sur/ DİYARBAKIR

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
5

TYÇ Seviyesi
5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Bireysel ve örgütsel iletişim kurabilme.
  • Büro yönetimiyle ilgili temel kavramları analiz edebilme, büroyu ergonomik şekilde düzenleyebilme, krizi ve stresi yönetebilme.
  • Toplantı gündemini belirleyebilme, toplantı düzenleyebilme.
  • Bilgi Yönetimi yapabilme.
  • Klavye tuşlarıyla ilgili uygulamalar yapabilme, yazı çalışması ve hız uygulaması yapabilme, farklı dillerde yazılar yazabilme, resmi yazıları hızlı ve etkin şekilde hazırlayabilme.
  • Muhasebe, muhasebe hesapları ve muhasebe sisteminin işleyişi hakkında genel bilgiler edinebilme, muhasebe işlemlerine destek olabilme, muhasebe ve finans işlemleri yapabilme, ön muhasebe işlemlerini yapabilme.
  • Etik ve ahlak kavramlarını inceleyebilme, mesleki etik ilkelere uyabilme, protokol kurallarını uygulayabilme.
  • Büroda teknolojik araçları kullanabilme, bilgisayar ve iletişim teknolojisini kullanabilme, teknolojik hizmetlerden yararlanabilme.
  • T.C. Anayasasında belirtilen temel organları tanıma ve ilişkileri inceleyebilme, Kamu İktisadi Teşebbüsler, Merkezi Yönetim ve Taşra Yönetimini tanıma ve ilişkileri inceleyebilme, özerk, bağımsız ve kısmen kamu yönetiminde olan kurumları tanıma ve ilişkileri inceleyebilme.
  • Telefonda yabancı dilde görüşmeler yapabilme, yabancı dilde okuma yapmak ve yazı yazabilme, telefon görüşmeleri yapabilme, yabancı dilde yazı okuma ve yazabilme, yabancı dilde mesleki yazışmalar yapabilme, yabancı dilde yüz yüze görüşmeler yapabilme.
  • Ticari hesaplamalar yapabilme.
  • Yönetici Asistanlığı ile ilgili temel kavramları analiz edebilme, yönetici asistanının özelliklerini inceleyebilme.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
-

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı
-

Başarma Şartları
Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı alanında ön lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken 120 ACTS karşılığı zorunlu ve seçimlik dersleri başarıyla tamamlamaları, vize ve final sınavı ortalamalarının 100 üzerinden en az 60 olması gerekir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

İş imkânları çok geniş olan programımızdan mezun olan öğrencilerimiz hem özel sektör kuruluşlarında hem de kamu kuruluşlarında çalışma olanağına sahiptir. Kamu Personeli Seçme Sınavı ile personel alan birçok Kurum Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı programı mezunlarını istihdam etmektedir. Bilgisayar kullanmayı bilen, ofis yönetme becerisine sahip, iletişim becerisi güçlü, mesleki yazışma bilgisi ile donatılmış mezunlarımız özel sektör kuruluşlarında da çalışabilmektedir. Bu programda, öğrenciler çağdaş büro yönetimi için gerekli olan bilgisayar ve diğer ofis araçlarını kullanabilecek şekilde eğitilmektedir. Programda sadece, teorik bilgiler değil, bunun yanında uygulamaya yönelik faaliyetlere de yer verilmektedir.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030018197

Qualification Title
Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı Programı Associate
Awarding BodyDicle University
Awarding Body ContactDicle University Rectorate Kıtılbıl Mah. Campus 21280 Sur/ DIYARBAKIR
Awarding Body Urlhttp://www.dicle.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level5
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 5
Thematic AreasSecretarial and office work
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description

Being able to communicate personally and organisationallyBeing able to analyse basic concepts related to office management, organise the office ergonomically, managing crisis and stress.Being able to create meeting agenda and organise meetingsBeing able to manage informationBeing able to do applications with computer keyboard, write in different languages, prepare formal correspondence fast and effectivelyGaining a general background information about accounting, accounts and functioning of the accounting system; being able to support accounting activities and performing several accounting, pre-accounting and financial tasksBeing able to investigate ethical concepts, adhere to ethical principles, and apply protocol rulesBeing able to use technological devices, computers and information technology in the office, and make use of technological servicesBeing able to recognise main bodies stated in the Constitution of Turkish Republic and analyse their relations; being able to recognise and analyse the relations of State Economic Enterprises, central and provincial administrations; independent, autonomous and institutions under partial public control.Being able to make phone calls, read and write both generally and professionally and communicate in person in a foreign languageBeing able to do commercial calculationsBeing able to analyse basic concepts about executive assistantship and examine the requirements of being an executive assistant

Key Competencies-
Further Info

Each training period, a midterm exam a final exam and a make-up exam is administered. Students of the weighted average of the midterm and final exams must be at least 60 out of 100. The students during a training course must have at least 70%.In order to obtain associate’s degree, students have to successfully complete the compulsory and elective courses of 120 ACTS, Students of the weighted average of the midterm and final exams must be at least 60 out of 100.

Quality Assurance-
Access Requirements

Students are selected through the examination held by the Student Selection and Placement Centre (ÖSYM) in line with the related regulations of The Council of Higher Education (YÖK).

Conditions for SuccessIn order to obtain associate’s degree, students have to successfully complete the compulsory and elective courses of 120 ACTS, Students of the weighted average of the midterm and final exams must be at least 60 out of 100.In order to successfully complete the programme, a student has to pass all the courses in the programme and also weighted average of the midterm and final exams must be at least 60. Final or supplementary examinations are required to have at least 60.
Progression Paths (Relationship Type)

The graduates of our programme with wide employment choices have the opportunity to work both in public and private sector. Many institutions recruiting staff with through public personnel selection examination (KPSS) employ the graduates of this department. Graduates who use computers, have office management and communication skills and equipped with knowledge of business correspondences also have the chance to work in private sector. The programme offers not only theoretical information, but activities on practical implementation are also offered.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030018197


Qualification Title
Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı Programı Associate

Awarding Body
Dicle University

Awarding Body Contact
Dicle University Rectorate Kıtılbıl Mah. Campus 21280 Sur/ DIYARBAKIR

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification
-

EQF Level
5

TQF Level
5
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description

Being able to communicate personally and organisationallyBeing able to analyse basic concepts related to office management, organise the office ergonomically, managing crisis and stress.Being able to create meeting agenda and organise meetingsBeing able to manage informationBeing able to do applications with computer keyboard, write in different languages, prepare formal correspondence fast and effectivelyGaining a general background information about accounting, accounts and functioning of the accounting system; being able to support accounting activities and performing several accounting, pre-accounting and financial tasksBeing able to investigate ethical concepts, adhere to ethical principles, and apply protocol rulesBeing able to use technological devices, computers and information technology in the office, and make use of technological servicesBeing able to recognise main bodies stated in the Constitution of Turkish Republic and analyse their relations; being able to recognise and analyse the relations of State Economic Enterprises, central and provincial administrations; independent, autonomous and institutions under partial public control.Being able to make phone calls, read and write both generally and professionally and communicate in person in a foreign languageBeing able to do commercial calculationsBeing able to analyse basic concepts about executive assistantship and examine the requirements of being an executive assistant


Key Competencies
-

Further Info

Each training period, a midterm exam a final exam and a make-up exam is administered. Students of the weighted average of the midterm and final exams must be at least 60 out of 100. The students during a training course must have at least 70%.In order to obtain associate’s degree, students have to successfully complete the compulsory and elective courses of 120 ACTS, Students of the weighted average of the midterm and final exams must be at least 60 out of 100.


Quality Assurance
-

Access Requirements

Students are selected through the examination held by the Student Selection and Placement Centre (ÖSYM) in line with the related regulations of The Council of Higher Education (YÖK).


Conditions for Success
In order to obtain associate’s degree, students have to successfully complete the compulsory and elective courses of 120 ACTS, Students of the weighted average of the midterm and final exams must be at least 60 out of 100.In order to successfully complete the programme, a student has to pass all the courses in the programme and also weighted average of the midterm and final exams must be at least 60. Final or supplementary examinations are required to have at least 60.

Progression Paths (Relationship Type)

The graduates of our programme with wide employment choices have the opportunity to work both in public and private sector. Many institutions recruiting staff with through public personnel selection examination (KPSS) employ the graduates of this department. Graduates who use computers, have office management and communication skills and equipped with knowledge of business correspondences also have the chance to work in private sector. The programme offers not only theoretical information, but activities on practical implementation are also offered.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address