Yeterlilik Kodu | TR0030219105 | |
Yeterlilik Adı | Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | İskenderun Teknik Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | İskenderun Teknik Üniversitesi (İSTE) Rektörlüğü Merkez Kampüs, 31200, İskenderun, Hatay, Türkiye | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.iste.edu.tr/ | |
Yönelim | Mesleki | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Sekreterlik ve büro çalışması | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 120 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Programda ara sınav(lar), ödev(ler), proje(ler), uygulama(lar) ve final sınavı gibi çok çeşitli değerlendirme yöntemleri uygulanmaktadır. Değerlendirme yöntemi yazılı sınav(lar), doğru-yanlış test(ler), kısa cevaplı test(ler), eşleştirmeli test(ler), sözlü sınav(lar), ödev(ler), proje(ler), tasarım(lar), portfolyo, performans görevi (Uygulama / Laboratuvar / Atölye / Arazi Çalışması / Seminer / Sunum / Bitirme Çalışması / Tez) içerebilir. Bu bölüm, her bir ders için bireysel ders tanıtım sayfasında detaylı olarak açıklanmıştır. Tüm sınavlar ve diğer etkinlikler 100 puan üzerinden değerlendirilir. Başarı notunun hesaplanmasında yarıyıl içi çalışmalarının %40’ı, yarıyıl sonu sınavının %60’ı alınır. Ancak, final sınavı notunun 30’un altında olması durumunda başarı notu FF olarak verilir. Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (G), ve (B) notlarından birini alan öğrenciler o dersten başarılı sayılırlar. (G), (K), (M) ve (B) harf notları ortalama hesabında dikkate alınmaz. Öğrenciler, bir dersin sınav haklarından yararlanmak için Üniversitemiz Ön Lisans ve Lisans Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin ilgili maddesinde tanımlanan aşağıdaki şartları yerine getirmek zorundadır; a) O derse kaydını yaptırmış olmak, b) Teorik derslerin % 70’ine katılmak, c) Uygulamalı derslerde uygulamaların % 80’ine katılmak, d) Uygulamalarda başarılı olmak, verilen projeleri tamamlamış olmak zorunludur. Öğretim ve sınavla ilgili diğer konular İskenderun Teknik Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nde bildirilmiştir. İskenderun Teknik Üniversitesi Lisans Programlarında 100lük not sisteminden harfli not sistemine not dönüşümü aşağıdaki tablo esas alınarak yapılır. Puan Harf Notu Katsayı Açıklama 90-100 AA 4,00 Başarılı 80-89 BA 3,50 Başarılı 70-79 BB 3,00 Başarılı 65-69 CB 2,50 Başarılı 60-64 CC 2,25 Başarılı 55-59 DC 1,75 Başarısız 50-54 DD 1,25 Başarısız 40-49 FD 0,75 Başarısız <= 39 FF 0,00 Başarısız - F1 0,00 Devamsız (DC) veya (DD) notlarından birini alan öğrenciler ilgili öğretim yılında başarı notu ortalaması 2.25 ve üzerinde ise ilgili ders ya da derslerden başarılı sayılırlar. G: Kredisiz ders, staj, endüstriye dayalı öğrenme, mesleğe uyum programı ve uygulamada başarılı, K: Kredisiz ders, staj, endüstriye dayalı öğrenme, mesleğe uyum programı ve uygulamada başarısız, M: Muaf, B: Başarılı. Öğrenci mezuniyet için gerekli 120 AKTS/ECTS kredisini tamamlayacak şekilde ders almak, bu derslerden başarılı olmak, üniversite senatosunun uygun gördüğü not ortalamasını sağlamak 30 iş günü staj yapmak koşulu ile programdan mezun olur. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | YÖK’ün ilgili mevzuatı doğrultusunda ÖSYM tarafından yapılan sınavda başarılı olmak. | |
Başarma Şartları | Öğrenci mezuniyet için gerekli 120 AKTS/ECTS kredisini tamamlayacak şekilde ders almak, bu derslerden başarılı olmak, üniversite senatosunun uygun gördüğü not ortalamasını sağlamak 30 iş günü staj yapmak koşulu ile programdan mezun olur. Derecesini almak için bir adayın okuduğu programda belirtilen bütün seçmeli ve zorunlu dersleri almış ve bunlardan başarılı olmuş, 120 ECTS kredisi toplamış, 4 üzerinden 2.00 GNO’ya sahip olmuş, ve staj/stajlarını başarıyla tamamlamış olması gereklidir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Alanlarına göre kamu ve özel kuruluşlarda istihdam edilirler. Mezunlar , işletmelerin satın alma, üretim, pazarlama ve muhasebe departmanlarında, bankalarda ve kamu kurumlarında iş bulabilmektedir. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030219105
- Bu bölümü başarıyla tamamlayan öğrenciler, hukuk, muhasebe, temel işletmecilik, yönetim ve alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanır.
- Alanı ile ilgili mesleki ortam ve araçları kullanarak ergonomi de dahil olmak üzere tasarım yapabilme, plan ve proje gerçekleştirme ve kamu ve özel sektör kuruluşlarındaki alanı ile ilgili süreçleri yerinde inceleyerek, sektör uygulamaları ve etkileşimli alanlarla ilgili uygulama ve alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme ve etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine ve iş hukuku ve iş güvenliği, çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine ve belge düzenleme, bilgi yönetimi, not alma teknikleri yönetim ve bilişim sistemleri, dosyalama ve arşivleme konusunda müşteri ilişkileri, çalışma psikolojisi, halkla ilişkiler konularında bilgi ve beceriye sahip olur.
- Araştırma yöntem ve tekniklerini, çalışma ortamını, ekosistemi bilir, ekonomik, sosyal, psikolojik sorunlarına kendi başına çözüm üretebilir.
- Yönetici asistanlığı ve büro hizmetlerini uygular.
- Araştırma yöntem ve tekniklerini, çalışma ortamını, ekosistemi bilir, ekonomik, sosyal, psikolojik sorunlarına kendi başına çözüm üretebilir.
- Alanı ile ilgili mesleki ortam ve araçları kullanarak ergonomi de dahil olmak üzere tasarım yapabilir.
- Kamu ve özel sektör kuruluşlarındaki alanı ile ilgili süreçleri yerinde inceleyerek, sektör uygulamaları ve etkileşimli alanlarla ilgili uygulama ve alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilir.
- Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine ve iş hukuku, iş güvenliği, çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine, belge düzenleme, bilgi yönetimi, yönetim ve bilişim sistemleri, dosyalama ve arşivleme konusunda müşteri ilişkileri konularında bilgi ve beceriye sahip olur.
- Klavye ve mesleki yazışma tekniklerini kullanır.
Programda ara sınav(lar), ödev(ler), proje(ler), uygulama(lar) ve final sınavı gibi çok çeşitli değerlendirme yöntemleri uygulanmaktadır. Değerlendirme yöntemi yazılı sınav(lar), doğru-yanlış test(ler), kısa cevaplı test(ler), eşleştirmeli test(ler), sözlü sınav(lar), ödev(ler), proje(ler), tasarım(lar), portfolyo, performans görevi (Uygulama / Laboratuvar / Atölye / Arazi Çalışması / Seminer / Sunum / Bitirme Çalışması / Tez) içerebilir. Bu bölüm, her bir ders için bireysel ders tanıtım sayfasında detaylı olarak açıklanmıştır. Tüm sınavlar ve diğer etkinlikler 100 puan üzerinden değerlendirilir. Başarı notunun hesaplanmasında yarıyıl içi çalışmalarının %40’ı, yarıyıl sonu sınavının %60’ı alınır. Ancak, final sınavı notunun 30’un altında olması durumunda başarı notu FF olarak verilir. Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (G), ve (B) notlarından birini alan öğrenciler o dersten başarılı sayılırlar. (G), (K), (M) ve (B) harf notları ortalama hesabında dikkate alınmaz. Öğrenciler, bir dersin sınav haklarından yararlanmak için Üniversitemiz Ön Lisans ve Lisans Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin ilgili maddesinde tanımlanan aşağıdaki şartları yerine getirmek zorundadır; a) O derse kaydını yaptırmış olmak, b) Teorik derslerin % 70’ine katılmak, c) Uygulamalı derslerde uygulamaların % 80’ine katılmak, d) Uygulamalarda başarılı olmak, verilen projeleri tamamlamış olmak zorunludur. Öğretim ve sınavla ilgili diğer konular İskenderun Teknik Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nde bildirilmiştir. İskenderun Teknik Üniversitesi Lisans Programlarında 100lük not sisteminden harfli not sistemine not dönüşümü aşağıdaki tablo esas alınarak yapılır. Puan Harf Notu Katsayı Açıklama 90-100 AA 4,00 Başarılı 80-89 BA 3,50 Başarılı 70-79 BB 3,00 Başarılı 65-69 CB 2,50 Başarılı 60-64 CC 2,25 Başarılı 55-59 DC 1,75 Başarısız 50-54 DD 1,25 Başarısız 40-49 FD 0,75 Başarısız <= 39 FF 0,00 Başarısız - F1 0,00 Devamsız (DC) veya (DD) notlarından birini alan öğrenciler ilgili öğretim yılında başarı notu ortalaması 2.25 ve üzerinde ise ilgili ders ya da derslerden başarılı sayılırlar. G: Kredisiz ders, staj, endüstriye dayalı öğrenme, mesleğe uyum programı ve uygulamada başarılı, K: Kredisiz ders, staj, endüstriye dayalı öğrenme, mesleğe uyum programı ve uygulamada başarısız, M: Muaf, B: Başarılı. Öğrenci mezuniyet için gerekli 120 AKTS/ECTS kredisini tamamlayacak şekilde ders almak, bu derslerden başarılı olmak, üniversite senatosunun uygun gördüğü not ortalamasını sağlamak 30 iş günü staj yapmak koşulu ile programdan mezun olur.
YÖK’ün ilgili mevzuatı doğrultusunda ÖSYM tarafından yapılan sınavda başarılı olmak.
Alanlarına göre kamu ve özel kuruluşlarda istihdam edilirler. Mezunlar , işletmelerin satın alma, üretim, pazarlama ve muhasebe departmanlarında, bankalarda ve kamu kurumlarında iş bulabilmektedir.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030219105 | |
Qualification Title | Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı Associate Degree | |
Awarding Body | İskenderun Technical University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://www.iste.edu.tr/ | |
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Secretarial and office work | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 120 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Students who successfully complete this program have sufficient background in law, accounting, basic business administration, management and the subjects required by the field and will gain theoretical and practical knowledge in these fields. Being able to design, including ergonomics, by using the professional environment and tools related to the field, by examining the processes related to the realization of plans and projects and the field in public and private sector organizations, being able to use computer software and hardware at the basic level required by the application and field related to sector applications and interactive areas and effective communication techniques and a level of foreign language knowledge to follow the innovations in the field, labor law and occupational safety, environmental protection knowledge and quality awareness, document editing, information management, note-taking techniques, management and information systems, customer relations about filing and archiving, psychology of working-employment, having knowledge and skills in public relations. Knows research methods and techniques, working environment, ecosystem and can produce solutions to economic, social and psychological problems on their own. Students will be able to apply executive assistant and office services. Students will be able to know research methods and techniques, working environment, ecosystem who can find solutions to economic, social and psychological problems by himself. Students will be able to design, including ergonomics, by using the professional environment and tools related to his field. Students will be able to use the basic level of computer software and hardware required by the application and field related to sector applications and interactive areas by examining the processes in public and private sector organizations. Students will get a skill and knowledge about effective communication techniques and a level of knowledge of a foreign language to follow the innovations in the field, knowledge of labor law, occupational safety, environmental protection and quality awareness, information and knowledge on customer relations in document editing, information management, management and information systems, filing and archiving Students will be able to use keyboard and professional correspondence techniques. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | The students are subjected to various evaluation methods such as exam(s), homework, project(s), practice(s) and final exam. The evaluation methods include: written exam(s), true-false test(s), short-answered test(s), multiple-choice test(s), oral exam(s), homework, project(s), designs(s), portfolio, and performance duties (application/laboratory/workshop/field work/seminar/presentation/term paper/dissertation). This part is explained in detail on the individual course information page for each course. All exams and other activities are graded based on 100 points. The midterm and final exams represent 40% and 60% of the final grade, respectively. However, a student who gets a grade below 30 out of 100 is graded as FF. A student obtaining one of the grades of (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (G), and (B) is considered successful in that course. To enter exams, students must meet following requirements that are specifically outlined in “İskenderun Technical University Regulation for Vocational and Undergraduate Education and Examination”: a) Enrolment for the course in question, b) At least 70% attendance of the course, c) At least 80% attendance of the practices in the course, d) Successfully completing practical projects. Other matters related to learning and exams are given in “Iskenderun Technical University Regulation for Vocational and Undergraduate Education and Examination”. Grade conversion is carried out from the 100 grade scale into the Letter grade scale and 4 point grade scale using the table given below for Bachelor’s Degree Programs at Iskenderun Technical University. Grade in Points Grade in Letters Grade in Points Status 90-100 AA 4,00 Successful 80-89 BA 3,50 Successful 70-79 BB 3,00 Successful 65-69 CB 2,50 Successful 60-64 CC 2,25 Successful 55-59 DC 1,75 Fail* 50-54 DD 1,25 Fail* 40-49 FD 0,75 Fail <= 39 FF 0,00 Fail - F1 0,00 Not Attended *A student with a (DC) or (DD) grade is considered successful if they had a yearly Grade Point Average (GPA) of minimum 2.25 in the given year. G: Successful in non-credited courses, internship, industry based training, professional orientation program, and the practice, K: Unsuccessful in non-credited courses, internship, industry based training, professional orientation program, and the practice, M: Exempt, B: Successful. To graduate, students need to take 120 AKTS/ECTS credits of courses, succeed in them and achieve required graduation GPA which is decided by University Senate, besides they need to complete a summer term internship which is about 30 work days | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | To be successful in the exam conducted by OSYM in line with relevant legislation of YOK | |
Conditions for Success | To graduate, students need to take 120 AKTS/ECTS credits of courses, succeed in them and achieve required graduation GPA which is decided by University Senate, besides they need to complete a summer term internship which is about 30 work days To obtain their degree, a candidate should have taken and successfully completed all the mandatory as well as elective courses specified in their program of study, collected 120 ECTS, had 2,00 GPA (out of 4.00), and successfully completed their internship(s). | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates are employed in public and private institutions according to their field. Graduates are able to employed in purchasing, production, marketing and accounting departmants of business firms, banks and public institutions. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030219105
Students who successfully complete this program have sufficient background in law, accounting, basic business administration, management and the subjects required by the field and will gain theoretical and practical knowledge in these fields. Being able to design, including ergonomics, by using the professional environment and tools related to the field, by examining the processes related to the realization of plans and projects and the field in public and private sector organizations, being able to use computer software and hardware at the basic level required by the application and field related to sector applications and interactive areas and effective communication techniques and a level of foreign language knowledge to follow the innovations in the field, labor law and occupational safety, environmental protection knowledge and quality awareness, document editing, information management, note-taking techniques, management and information systems, customer relations about filing and archiving, psychology of working-employment, having knowledge and skills in public relations. Knows research methods and techniques, working environment, ecosystem and can produce solutions to economic, social and psychological problems on their own. Students will be able to apply executive assistant and office services. Students will be able to know research methods and techniques, working environment, ecosystem who can find solutions to economic, social and psychological problems by himself. Students will be able to design, including ergonomics, by using the professional environment and tools related to his field. Students will be able to use the basic level of computer software and hardware required by the application and field related to sector applications and interactive areas by examining the processes in public and private sector organizations. Students will get a skill and knowledge about effective communication techniques and a level of knowledge of a foreign language to follow the innovations in the field, knowledge of labor law, occupational safety, environmental protection and quality awareness, information and knowledge on customer relations in document editing, information management, management and information systems, filing and archiving Students will be able to use keyboard and professional correspondence techniques.
The students are subjected to various evaluation methods such as exam(s), homework, project(s), practice(s) and final exam. The evaluation methods include: written exam(s), true-false test(s), short-answered test(s), multiple-choice test(s), oral exam(s), homework, project(s), designs(s), portfolio, and performance duties (application/laboratory/workshop/field work/seminar/presentation/term paper/dissertation). This part is explained in detail on the individual course information page for each course. All exams and other activities are graded based on 100 points. The midterm and final exams represent 40% and 60% of the final grade, respectively. However, a student who gets a grade below 30 out of 100 is graded as FF. A student obtaining one of the grades of (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (G), and (B) is considered successful in that course. To enter exams, students must meet following requirements that are specifically outlined in “İskenderun Technical University Regulation for Vocational and Undergraduate Education and Examination”: a) Enrolment for the course in question, b) At least 70% attendance of the course, c) At least 80% attendance of the practices in the course, d) Successfully completing practical projects. Other matters related to learning and exams are given in “Iskenderun Technical University Regulation for Vocational and Undergraduate Education and Examination”. Grade conversion is carried out from the 100 grade scale into the Letter grade scale and 4 point grade scale using the table given below for Bachelor’s Degree Programs at Iskenderun Technical University. Grade in Points Grade in Letters Grade in Points Status 90-100 AA 4,00 Successful 80-89 BA 3,50 Successful 70-79 BB 3,00 Successful 65-69 CB 2,50 Successful 60-64 CC 2,25 Successful 55-59 DC 1,75 Fail* 50-54 DD 1,25 Fail* 40-49 FD 0,75 Fail <= 39 FF 0,00 Fail - F1 0,00 Not Attended *A student with a (DC) or (DD) grade is considered successful if they had a yearly Grade Point Average (GPA) of minimum 2.25 in the given year. G: Successful in non-credited courses, internship, industry based training, professional orientation program, and the practice, K: Unsuccessful in non-credited courses, internship, industry based training, professional orientation program, and the practice, M: Exempt, B: Successful. To graduate, students need to take 120 AKTS/ECTS credits of courses, succeed in them and achieve required graduation GPA which is decided by University Senate, besides they need to complete a summer term internship which is about 30 work days
To be successful in the exam conducted by OSYM in line with relevant legislation of YOK
Graduates are employed in public and private institutions according to their field. Graduates are able to employed in purchasing, production, marketing and accounting departmants of business firms, banks and public institutions.
Qualification is continuous