Yeterlilik Kodu | TR0030004654 | |
Yeterlilik Adı | Çocuk Gelişimi Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Haliç Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Haliç Üniversitesi, 5. Levent Mahallesi, 15 Temmuz Şehitler Caddesi, No: 14/12 34060 Eyüpsultan/İSTANBUL | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.halic.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Çocuk bakımı ve gençlik hizmetleri | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Yükseköğretim Kurumu (YÖK) tarafından belirlenen yönetmelikler çerçevesinde, bu programa öğrenci kabulü ÖSYS olarak adlandırılan merkezi sınav sistemi ile yapılmaktadır. Öğrenciler, öğrenim görmek istedikleri program tercihlerini bildirdikten sonra bu sınavdan aldıkları puana göre Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından ilgili programlara yerleştirilmektedir. | |
Başarma Şartları | Çocuk Gelişimi Programında ön lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (toplam 120 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlamak ve genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmesi gerekir.Bu programdan mezun olabilmek için öğrencilerin;• Öğretim programlarında belirlenen tüm derslerden en az DD/S notu alarak minimum 120 AKTS kredisinden başarılı olmaları• 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları• Zorunlu stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Çocuk Gelişimi Programını tamamlayarak diploma almış mezunlarımız okul öncesi eğitim kurumlarında, özel eğitim kurumlarında ve kreşlerde çalışabilmektedirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030004654
- Çocuk gelişimi alanında edindiği temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak bilimsel bilgiye ulaşabilme, değerlendirebilme ve uygulayabilme.
- Çocuk gelişimiyle ilgili temel düzeydeki bir projede çalışabilme, bireysel veya ekip içinde sorumluluk alabilme ve karşılaştığı sorunları çözebilmeÇocuk gelişimi alanında sorunları tanımlama, analiz etme ve çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olma.
- Çocuk gelişimi ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri hakkındaki bilgileri güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirebilme.
- Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurabilme.
- Çocuk gelişimine katkı sağlayacak araç gereçleri oluşturma, teknolojiyi etkin kullanma.
- Çocuk gelişimi alanında bilimsel verileri yorumlama ve değerlendirme.
- Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrama, kendini sürekli yenileme.
- Özel eğitime gereksinimi olan çocukların gelişim ve öğrenmesini geliştirecek becerilere sahip olma.
- Çocuk gelişimi alanında sorumluluk alma ve aldığı sorumluluğu yerine getirme.
- Çocuk gelişimi ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlı olup gelişmeleri izleyebilme.
- Dış görünüm, kişisel bakım, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olabilme.
- Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için ise derslerin en az %70ine, uygulamaların en az %80ine devam etmiş olması gereklidir.
- Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar.
- Başarı notuna, ara sınav (ara sınav notu olarak ödev, laboratuvar sınavı, quiz vb gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir) katkısı %40, yarıyıl sonu sınavının katkısı ise % 60 şeklindedir.
- Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir.Çocuk Gelişimi Programında ön lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (toplam 120 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlamak ve genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmesi gerekir.
Yükseköğretim Kurumu (YÖK) tarafından belirlenen yönetmelikler çerçevesinde, bu programa öğrenci kabulü ÖSYS olarak adlandırılan merkezi sınav sistemi ile yapılmaktadır. Öğrenciler, öğrenim görmek istedikleri program tercihlerini bildirdikten sonra bu sınavdan aldıkları puana göre Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından ilgili programlara yerleştirilmektedir.
Çocuk Gelişimi Programını tamamlayarak diploma almış mezunlarımız okul öncesi eğitim kurumlarında, özel eğitim kurumlarında ve kreşlerde çalışabilmektedirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030004654 | |
Qualification Title | Associate Diploma in Child Development | |
Awarding Body | Halic University | |
Awarding Body Contact | Haliç University | |
Awarding Body Url | http://www.halic.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Child care and youth services | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | In order to obtain a bachelors degree in the Child Development Program, students must successfully complete all of the required and elective courses (total of 120 ECTS) required to be taken in the program and to obtain a CGPA of at least 2.0 over 4.00 out of 4.00.In order to graduate from this program, the students are required; to succeed in all of the courses listed in the curriculum of the program by getting the grade of at least DD/S with a minimum of 120 ECTS credits.• to have a Cumulative Grade Point Average (CGPA) of 2.00 out of 4.00• to complete their compulsory internship in a specified duration and quality. | |
Description | To be able to access, evaluate and apply scientific knowledge by using basic theoretical and practical knowledge in the field of child developmentBe able to work in a basic level project about child development, take responsibility within the individual or team and solve the problems they face. Having the ability to identify, analyze and develop solutions to problems in the field of child development. Ability to update the information about the knowledge, skills and competences related to child development and to develop oneself personally and professionally. Communication at a basic level in a foreign language. Creating tools to contribute to child development, effective use of technologyInterpretation and evaluation of scientific data in the field of child development. Understanding the importance of lifelong learning, constantly renewing itself. Having the skills to improve the development and learning of children with special education needs. Taking responsibility and fulfilling responsibility for child developmentBeing sensitive to the events of the society and the world on child development and being able to monitor developments. Exterior appearance, personal care, attitude, attitudes and behaviors and collecting examples. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | It is necessary that at least 70% of the courses and at least 80% of the applications should be continued in order for each student to enroll in classes at the beginning of the semester and to enter the final exam. Students are required to take at least one midterm and a final exam for each course. The grade of success is 40%, the contribution of the final exam is 60%, and the midterm exam (grades obtained from measurement instruments such as homework, laboratory exam, quiz etc. can be taken as an intermediate exam grade). All exams are evaluated over 100 points.In order to obtain a bachelors degree in the Child Development Program, students must successfully complete all of the required and elective courses (total of 120 ECTS) required to be taken in the program and to obtain a CGPA of at least 2.0 over 4.00 out of 4.00. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | In the framework of the regulations set by Higher Education Council of Turkey (YÖK), student admission for this undergraduate program is made through a university entrance examination called ÖSYS. Following the submission of students’ academic program preferences, Student Selection and Placement Center (ÖSYM) places the students to the relevant program according to the score they get from ÖSYS. | |
Conditions for Success | In order to obtain a bachelors degree in the Child Development Program, students must successfully complete all of the required and elective courses (total of 120 ECTS) required to be taken in the program and to obtain a CGPA of at least 2.0 over 4.00 out of 4.00.In order to graduate from this program, the students are required; to succeed in all of the courses listed in the curriculum of the program by getting the grade of at least DD/S with a minimum of 120 ECTS credits.• to have a Cumulative Grade Point Average (CGPA) of 2.00 out of 4.00• to complete their compulsory internship in a specified duration and quality. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Our graduates who have completed diploma by completing Child Development Program can work in pre-school education institutions, private education institutions and kindergartens. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030004654
In order to obtain a bachelors degree in the Child Development Program, students must successfully complete all of the required and elective courses (total of 120 ECTS) required to be taken in the program and to obtain a CGPA of at least 2.0 over 4.00 out of 4.00.In order to graduate from this program, the students are required; to succeed in all of the courses listed in the curriculum of the program by getting the grade of at least DD/S with a minimum of 120 ECTS credits.• to have a Cumulative Grade Point Average (CGPA) of 2.00 out of 4.00• to complete their compulsory internship in a specified duration and quality.
To be able to access, evaluate and apply scientific knowledge by using basic theoretical and practical knowledge in the field of child developmentBe able to work in a basic level project about child development, take responsibility within the individual or team and solve the problems they face. Having the ability to identify, analyze and develop solutions to problems in the field of child development. Ability to update the information about the knowledge, skills and competences related to child development and to develop oneself personally and professionally. Communication at a basic level in a foreign language. Creating tools to contribute to child development, effective use of technologyInterpretation and evaluation of scientific data in the field of child development. Understanding the importance of lifelong learning, constantly renewing itself. Having the skills to improve the development and learning of children with special education needs. Taking responsibility and fulfilling responsibility for child developmentBeing sensitive to the events of the society and the world on child development and being able to monitor developments. Exterior appearance, personal care, attitude, attitudes and behaviors and collecting examples.
It is necessary that at least 70% of the courses and at least 80% of the applications should be continued in order for each student to enroll in classes at the beginning of the semester and to enter the final exam. Students are required to take at least one midterm and a final exam for each course. The grade of success is 40%, the contribution of the final exam is 60%, and the midterm exam (grades obtained from measurement instruments such as homework, laboratory exam, quiz etc. can be taken as an intermediate exam grade). All exams are evaluated over 100 points.In order to obtain a bachelors degree in the Child Development Program, students must successfully complete all of the required and elective courses (total of 120 ECTS) required to be taken in the program and to obtain a CGPA of at least 2.0 over 4.00 out of 4.00.
In the framework of the regulations set by Higher Education Council of Turkey (YÖK), student admission for this undergraduate program is made through a university entrance examination called ÖSYS. Following the submission of students’ academic program preferences, Student Selection and Placement Center (ÖSYM) places the students to the relevant program according to the score they get from ÖSYS.
Our graduates who have completed diploma by completing Child Development Program can work in pre-school education institutions, private education institutions and kindergartens.
Qualification is continuous