Yeterlilik Kodu | TR0030006151 | |
Yeterlilik Adı | Çocuk Gelişimi Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Bağbaşı, Şht. Sahir Kurutluoğlu Cd. No: 100, 40100 Kırşehir Merkez/Kırşehir | |
Sorumlu Kurum URL | https://oidb.ahievran.edu.tr | |
Yönelim | Mesleki | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Çocuk bakımı ve gençlik hizmetleri | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Öğrenciler Ahi Evran Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği gereğince her ders için vize, final ve gereken durumlarda bütünleme sınavına tabi tutulmaktadır. Önlisans derecesi için öğrencinin programdaki tüm dersleri başarıyla tamamlamış olması gerekir. Öğrencinin asgari 120 AKTS kredisini (30 AKTS/Dönem) sağlaması ve genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması gerekmektedir. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Meslek liselerinin Çocuk Gelişimi Bölümlerinden mezun olmak ve YÖK’ün ilgili mevzuatı doğrultusunda ÖSYM tarafından belirlenir. | |
Başarma Şartları | Önlisans derecesi için öğrencinin programdaki tüm dersleri başarıyla tamamlamış olması gerekir. Öğrencinin asgari 120 AKTS kredisini (30 AKTS/Dönem) sağlaması ve genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması gerekmektedir.Ahi Evran Üniversitesi öğrencileri uygulamalar dahil olmak üzere bütün derslerden başarılı olmalıdırlar ve en az 120 AKTS kredisi sağlamalıdırlar (bkz: Ahi Evran Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği). | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Çocuk gelişimi ön lisans programından mezun olanlar, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı anadolu kız meslek ve kız meslek liselerindeki uygulama sınıflarında ve ilköğretim okullarındaki ana sınıflarında kadrosuz usta öğretici olarak görev alabilmenin yanı sıra; resmi ve özel kurumlara bağlı kreş, yuva, anaokulu ve çocuk kulübü gibi okul öncesi eğitim kurumlarında yardımcı öğretmen olarak da çalışabilmektedir. Ayrıca çocuk kliniklerinde, özel eğitim alanında ve rehabilitasyon merkezlerinde, çocuk edebiyatı alanında, oyuncak üreticisi firmalarda, turizm ve spor merkezlerinin çocuk oyun alanlarında da çalışabilmektedirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030006151
- Ortaöğretimde kazandığı yeterliliklere dayalı olarak; çocuk gelişimi alanı ile ilgili temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar.
- Çocuk gelişimi ile ilgili temel bilgileri bilir.Çocukların temel gelişim ve öğrenme özelliklerini bilir.
- Çocuk gelişimi alanı ile ilgili temel olay ve olguları, alanıyla ilgili temel kavramlarla açıklar.
- Çocuk gelişimi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlar ve değerlendirir.
- Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır.
- Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
- Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
- Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
- Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/ gelişmelere duyarlıdır ve bu gelişmeleri izler.
- Çocuk gelişimi alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri düzeyinde ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü A2 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
- Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
- Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
- Milli Eğitim Temel Kanununda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.
Öğrenciler Ahi Evran Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği gereğince her ders için vize, final ve gereken durumlarda bütünleme sınavına tabi tutulmaktadır.
Önlisans derecesi için öğrencinin programdaki tüm dersleri başarıyla tamamlamış olması gerekir.
Öğrencinin asgari 120 AKTS kredisini (30 AKTS/Dönem) sağlaması ve genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması gerekmektedir.
Meslek liselerinin Çocuk Gelişimi Bölümlerinden mezun olmak ve YÖK’ün ilgili mevzuatı doğrultusunda ÖSYM tarafından belirlenir.
Çocuk gelişimi ön lisans programından mezun olanlar, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı anadolu kız meslek ve kız meslek liselerindeki uygulama sınıflarında ve ilköğretim okullarındaki ana sınıflarında kadrosuz usta öğretici olarak görev alabilmenin yanı sıra; resmi ve özel kurumlara bağlı kreş, yuva, anaokulu ve çocuk kulübü gibi okul öncesi eğitim kurumlarında yardımcı öğretmen olarak da çalışabilmektedir. Ayrıca çocuk kliniklerinde, özel eğitim alanında ve rehabilitasyon merkezlerinde, çocuk edebiyatı alanında, oyuncak üreticisi firmalarda, turizm ve spor merkezlerinin çocuk oyun alanlarında da çalışabilmektedirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030006151 | |
Qualification Title | Associate Diploma in Child Development | |
Awarding Body | Kırşehir Ahi Evran University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | https://oidb.ahievran.edu.tr | |
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Child care and youth services | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | For the associate degree, the student must have successfully completed all the courses in the program. The student must have a minimum of 120 ECTS credits (30 ECTS / semester) and a CGPA of at least 2.00 out of 4.00.Ahi Evran University students must be successful in all courses including applications and must provide at least 120 ECTS credits (see Ahi Evran University Associate Degree and Undergraduate Education and Examination Regulations). | |
Description | Based on the qualifications earned in secondary education; Understand the basic concepts related to the field of child development and the relations between the concepts. Know basic information about child development. Know basic development and learning characteristics of children. Explains basic events and phenomena related to child development field with basic concepts related to their field.It evaluates and interprets data using basic knowledge and skills acquired in the field of child development. Responsible for individual and group work. Responsible as individual and team member to solve complex and unforeseen problems encountered in practice. It determines learning needs and guides learning.It develops a positive attitude towards lifelong learning. It is sensitive to the events / developments of society and the worlds agenda and follows these developments. It informs related persons and institutions at the level of basic knowledge and skills that they have in matters related to the field of child development. A foreign language monitors the information in the field using at least the level of the European Language Portfolio A2 and communicates with colleagues. It behaves in accordance with democracy, human rights, social, scientific and professional ethical values.It has sufficient consciousness about environmental protection and work safety issues.It is aware of the national and universal sensitivities expressed in the Basic Law of National Education. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Students Ahi Evran University is subject to a visa, final exam and make-up exam for each course in accordance with the Associate Degree and Undergraduate Education-Examination and Examination Regulations. For the associate degree, the student must have successfully completed all the courses in the program. The student must have a minimum of 120 ECTS credits (30 ECTS / semester) and a CGPA of at least 2.00 out of 4.00. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | It is determined by the OSYM to graduate from the Child Development Departments of the vocational high school and in accordance with the relevant regulations of the CoHE. | |
Conditions for Success | For the associate degree, the student must have successfully completed all the courses in the program. The student must have a minimum of 120 ECTS credits (30 ECTS / semester) and a CGPA of at least 2.00 out of 4.00.Ahi Evran University students must be successful in all courses including applications and must provide at least 120 ECTS credits (see Ahi Evran University Associate Degree and Undergraduate Education and Examination Regulations). | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of the Child Development Associate Degree program can take part in the application classes in the Anatolian Girl Vocational and Vocational High Schools affiliated to the Ministry of National Education and in master classes in elementary schools as master instructors. She can also work as an assistant teacher at pre-school institutions such as kindergarten, nursery school, kindergarten and childrens club attached to official and private institutions. They can also work in childrens clinics, special education and rehabilitation centers, childrens literature, toy makers, childrens play areas of tourism and sports centers. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030006151
For the associate degree, the student must have successfully completed all the courses in the program. The student must have a minimum of 120 ECTS credits (30 ECTS / semester) and a CGPA of at least 2.00 out of 4.00.Ahi Evran University students must be successful in all courses including applications and must provide at least 120 ECTS credits (see Ahi Evran University Associate Degree and Undergraduate Education and Examination Regulations).
Based on the qualifications earned in secondary education; Understand the basic concepts related to the field of child development and the relations between the concepts. Know basic information about child development. Know basic development and learning characteristics of children. Explains basic events and phenomena related to child development field with basic concepts related to their field.It evaluates and interprets data using basic knowledge and skills acquired in the field of child development. Responsible for individual and group work. Responsible as individual and team member to solve complex and unforeseen problems encountered in practice. It determines learning needs and guides learning.It develops a positive attitude towards lifelong learning. It is sensitive to the events / developments of society and the worlds agenda and follows these developments. It informs related persons and institutions at the level of basic knowledge and skills that they have in matters related to the field of child development. A foreign language monitors the information in the field using at least the level of the European Language Portfolio A2 and communicates with colleagues. It behaves in accordance with democracy, human rights, social, scientific and professional ethical values.It has sufficient consciousness about environmental protection and work safety issues.It is aware of the national and universal sensitivities expressed in the Basic Law of National Education.
Students Ahi Evran University is subject to a visa, final exam and make-up exam for each course in accordance with the Associate Degree and Undergraduate Education-Examination and Examination Regulations. For the associate degree, the student must have successfully completed all the courses in the program. The student must have a minimum of 120 ECTS credits (30 ECTS / semester) and a CGPA of at least 2.00 out of 4.00.
It is determined by the OSYM to graduate from the Child Development Departments of the vocational high school and in accordance with the relevant regulations of the CoHE.
Graduates of the Child Development Associate Degree program can take part in the application classes in the Anatolian Girl Vocational and Vocational High Schools affiliated to the Ministry of National Education and in master classes in elementary schools as master instructors. She can also work as an assistant teacher at pre-school institutions such as kindergarten, nursery school, kindergarten and childrens club attached to official and private institutions. They can also work in childrens clinics, special education and rehabilitation centers, childrens literature, toy makers, childrens play areas of tourism and sports centers.
Qualification is continuous