Yeterlilik Kodu | TR0030006441 | |
Yeterlilik Adı | Çocuk Gelişimi Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Antalya Burdur Yolu, 15030 Yakaköy/Burdur Merkez/Burdur | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.maku.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Çocuk bakımı ve gençlik hizmetleri | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Her bir öğrenci derslere, başvurulan çalışmalara, laboratuarlara, projelere, seminerlere, çalış taylara, mezuniyet projelerine ve kayıt olduğu dönemin diğer çalışmalarına katılmalıdır. Teorik derslerin en azından %40ve laboratuar çalışmalarının %30 katılmayan öğrencilerin o derslerden final sınavlarına girmelerine izin verilmez. Öğrenci teorik derslerde gereken katılımları gösterdiği zaman, eğer ders sonradan tekrar alınacak ise bu ders için katılım zorunlu değildir. Sınavlar genelde yazılı şekildedir. Fakat dersin hocası ders bilgilendirme formunda belirtmek şartıyla, isterse sınavları, projeleri ve ödevleri sözlü şekilde yapabilir. Sınavlar derse giren hocalar tarafından yapılır ve düzenlenir. Mazeret sınavı, final sınavları bittikten sonra 1 (bir) gün içerisinde ilgili kurulun denetiminden ve kabulünden sonra belgelenmiş özür belgeleriyle öğrencilere yapılır. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Çocuk Gelişimi Önlisans Programına Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan 2017 Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ile öğrenci kabul edilmektedir. 2017 ilgili YGS puan türünden en az 150 ve daha yukarı puan almış olanların 2017 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS) tercih işlemlerinde kontenjan dâhilinde bu programa yerleştirilmesi halinde kayıt hakkı kazanmaktadırlar. | |
Başarma Şartları | İlgili yönetmelikte belirtilen süreler içerisinde mezuniyet için gerekli tüm dersleri almak, aldığı derslerden başarılı olmak koşulu ile devam etmekte olduğu programı en az 2.00 ağırlıklı genel not ortalaması ile tamamlamak. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlar okulların ana sınıflarında, kreşlerde, hastanelerin çocuk servislerindeki oyun odalarında, rehabilitasyon merkezlerinde çalışabilmektedir. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030006441
- Çocuk Gelişimi alanındaki genel kavramları tanımlar/açıklar.
- Çocuk Gelişiminin klasik ve çağdaş kuramlarını bilir, bunlar arasındaki farklılıkları ve ilişkileri açıklar.
- Çocuk gelişimi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlar ve değerlendirir.
- Normal gelişim gösteren çocuklar ile özel eğitim gereksinimi olan çocukların gelişimsel özellikleri ve öğrenme yöntem ve tekniklerini açıklar.
- Okul öncesi eğitimin önemi, amacı ve ilkeleri arasındaki ilişkiyi açıklar.
- Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
- Çocuk hastalıklarının farkındadır ve çocuk sağlığını korumaya yönelik tedbirler alır.
- Sınıf yönetimi için araç gereç, eğitici oyuncak planlar, yapar ve uygular.
- Çocuklar için hazırlanan yayınları inceler, çocuk edebiyatı ve çocuklara yönelik medya yayınlarını takip eder.
- Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır, bilgisayar destekli etkinlikleri uygular.
- Okul öncesi dönemdeki çocukların sanatsal gelişimlerini ve sanat eğitiminin çocukların gelişimi üzerindeki etkilerini kavrayabilir.
- İlkyardımın temel ilke ve temel yaşam desteği ile ilgili yeterlilikleri kazanabilir.
- Çocuk ihmal ve istismarına yönelik önlem alır, çocuk hakları ve koruması konusunda çocuk hakları ve koruma ile ilgili uygulamaları izler ve işbirliği yapar.
- Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
- Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
- Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
Her bir öğrenci derslere, başvurulan çalışmalara, laboratuarlara, projelere, seminerlere, çalış taylara, mezuniyet projelerine ve kayıt olduğu dönemin diğer çalışmalarına katılmalıdır. Teorik derslerin en azından %40ve laboratuar çalışmalarının %30 katılmayan öğrencilerin o derslerden final sınavlarına girmelerine izin verilmez. Öğrenci teorik derslerde gereken katılımları gösterdiği zaman, eğer ders sonradan tekrar alınacak ise bu ders için katılım zorunlu değildir. Sınavlar genelde yazılı şekildedir. Fakat dersin hocası ders bilgilendirme formunda belirtmek şartıyla, isterse sınavları, projeleri ve ödevleri sözlü şekilde yapabilir. Sınavlar derse giren hocalar tarafından yapılır ve düzenlenir. Mazeret sınavı, final sınavları bittikten sonra 1 (bir) gün içerisinde ilgili kurulun denetiminden ve kabulünden sonra belgelenmiş özür belgeleriyle öğrencilere yapılır.
Çocuk Gelişimi Önlisans Programına Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan 2017 Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ile öğrenci kabul edilmektedir. 2017 ilgili YGS puan türünden en az 150 ve daha yukarı puan almış olanların 2017 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS) tercih işlemlerinde kontenjan dâhilinde bu programa yerleştirilmesi halinde kayıt hakkı kazanmaktadırlar.
Mezunlar okulların ana sınıflarında, kreşlerde, hastanelerin çocuk servislerindeki oyun odalarında, rehabilitasyon merkezlerinde çalışabilmektedir.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030006441 | |
Qualification Title | Associate Diploma in Child Development | |
Awarding Body | Burdur Mehmet Akif Ersoy University | |
Awarding Body Contact | Antalya Burdur Road, 15030 Yakaköy/Burdur Center/Burdur | |
Awarding Body Url | https://www.maku.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Child care and youth services | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Defines and explains basic concepts of Child Development. Explains the classical and modern theories about Child Development and states the differences and relatioship between them. Conceptualizes, analyzes and evaluates events and cases in the field of child development by using basic knowledge and skills. Explains the developmental characteristics and learning methods and techniques of normally developing children and children with a need of special education. Explains the relationship between the importance, purposes and principles of pre-school education. To undertake individual and group responsibility in order to solve nonforeseen complex problems and issues which are confronted in application process.Is aware of childhood diseases and takes measures aimed at protecting child health. Plans, creates and implements tools for class management and educative toys. Examines publications prepared for children, follows childrens literature and media aimed at children. Uses computer software and information and communication technologies as required by the field, implements computer-supported activities. Art and art education in the development of pre-school children to grasp their impact on childrens development. On the basic principles of first aid and basic life support to gain qualifications. Takes precautions against child neglect and abuse, follows practices on childrens rights and protection and cooperates. To maintain a positive attitude towards lifelong learning. To be act upon democracy, human rights, social, scientific and professional ethics. To have awareness of environment and job security. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Each student must attend classes, workshops, labs, projects, seminars, workshops, graduation projects and other studies during the period in which they are enrolled. Students who do not attend at least 40% of theoretical courses and 30% of laboratory studies are not allowed to take final exams from those courses. When the student shows the necessary participation in the theoretical courses, participation is not compulsory for this course if the course is to be taken again later.The exams are usually written. However, the instructor can make the examinations, projects and assignments verbally provided that he / she indicates in the course information form. The exams are held and organized by the instructors entering the course. The make-up exam is made by the students with the documented apologies within 1 (one) day after the final exam is over, after the inspection and acceptance of the relevant institution. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Students are admitted to the Child Development Program with the 2017 Higher Education Transition Examination (YGS), which is organized by the Center for Measurement, Selection and Placement (ÖSYM). Those who have a score of at least 150 and above from the relevant YGS score of 2017 are eligible to register if this program is placed within the quota of the 2017 Student Selection and Placement System (ÖSYS). | |
Conditions for Success | To complete all the courses necessary for graduation within the periods specified in the related regulation, to be successful from the courses taken and to complete the program that is going on with the condition of at least 2.00 weighted grade point average. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates can work in the main classes of schools, kindergartens, playrooms in the childrens services of hospitals, rehabilitation centers. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous. | |
Url | Open Address |
TR0030006441
Defines and explains basic concepts of Child Development. Explains the classical and modern theories about Child Development and states the differences and relatioship between them. Conceptualizes, analyzes and evaluates events and cases in the field of child development by using basic knowledge and skills. Explains the developmental characteristics and learning methods and techniques of normally developing children and children with a need of special education. Explains the relationship between the importance, purposes and principles of pre-school education. To undertake individual and group responsibility in order to solve nonforeseen complex problems and issues which are confronted in application process.Is aware of childhood diseases and takes measures aimed at protecting child health. Plans, creates and implements tools for class management and educative toys. Examines publications prepared for children, follows childrens literature and media aimed at children. Uses computer software and information and communication technologies as required by the field, implements computer-supported activities. Art and art education in the development of pre-school children to grasp their impact on childrens development. On the basic principles of first aid and basic life support to gain qualifications. Takes precautions against child neglect and abuse, follows practices on childrens rights and protection and cooperates. To maintain a positive attitude towards lifelong learning. To be act upon democracy, human rights, social, scientific and professional ethics. To have awareness of environment and job security.
Each student must attend classes, workshops, labs, projects, seminars, workshops, graduation projects and other studies during the period in which they are enrolled. Students who do not attend at least 40% of theoretical courses and 30% of laboratory studies are not allowed to take final exams from those courses. When the student shows the necessary participation in the theoretical courses, participation is not compulsory for this course if the course is to be taken again later.The exams are usually written. However, the instructor can make the examinations, projects and assignments verbally provided that he / she indicates in the course information form. The exams are held and organized by the instructors entering the course. The make-up exam is made by the students with the documented apologies within 1 (one) day after the final exam is over, after the inspection and acceptance of the relevant institution.
Students are admitted to the Child Development Program with the 2017 Higher Education Transition Examination (YGS), which is organized by the Center for Measurement, Selection and Placement (ÖSYM). Those who have a score of at least 150 and above from the relevant YGS score of 2017 are eligible to register if this program is placed within the quota of the 2017 Student Selection and Placement System (ÖSYS).
Graduates can work in the main classes of schools, kindergartens, playrooms in the childrens services of hospitals, rehabilitation centers.
Qualification is continuous.